Palkkakeskustelu

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Juttelin vielä lähiesihenkilön kanssa ja hän oli ainakin minun puolellani asiassa ja lupasi ottaa puheeksi. Sanoi myös, ettei hänellä ole minkäänlaista päätäntävaltaa palkkoihin liittyen. Saa kertoa näkemyksiä, mutta ei sen enempää.

Kyllä. Verkot vesille lienee ratkaisu. Katson nyt vielä josko tämä ketutus laantuisi tästä ja ehkä sieltä tulisikin mieluista viestiä nyt jos menee vielä toistakin kautta tämä tyytymättömyys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Kyllähän toi puuha semmoista työntekijän vedätystä aina välillä on. Itsellä ei ole myöskään palkka pysynyt tehtävien tasolla, vaatimusluokkaakin nostettiin jo välillä mutta palkkaa ei saatu nostettua kuin juuri jotain hiluja. Viime vuoden loppupuolella sitten oli kissa taas kovasti pöydällä, kävin läpi ihan firman itse määrittelemät vaatimusluokat, perustellen kuinka itse asiassa vieläkin olen alemmassa luokassa kuin pitäisi. No HR täti oli asiasta samaa mieltä, samoin esimies, mutta sitten tuli se maaginen "ei tän vuoden budjettiin pysty enää". Sitten luvattiin että no keväällä sitten, no tässä aletaan olla siinä keväässä ja hetki sitten puhuttiin että menee kesään.. Seuraavaksi onkin sitten YT:t päällä josta saadaan seuraava tekosyy siihen miksi työstä ei voisi maksaa vaativuuden ja vastuiden mukaista palkkaa

Menee taas luokkaan eihän tässä tiedä itkeäkkö vaiko nauraa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Yritin tänään saada työharjoittelijalle jakson loputtua kesästä vuoden vaihteeseen määräaikaista kun jatkaa sen jälkeen inttiin. Palkkabudjetista kuulemma pyyhitty tältä vuodelta määräaikaisten rahat. Kyselin no saisko edes kesäksi kun porukkaa lomalla. Ennen onnistunut vakanssi jumpalla. Tänä vuonna ei sitten kuulemma kesähessujakaan. No se siitä sitten. Eipä tämä pulju tuohon kesähessun palkkaan olisi kaatunut varsinkin kun valtiolta tuli tukipaketti alkuvuodesta.

Itseäni risoo tälläset kun olisi saumat avata nuorelle työura. Itsekkin sen vielä hyvin muistaa, että eihän tästä hommasta tule vittujakaan ennenkuin saa sen ekan duunin jotta siellä cv:ssä olis jotain muutakin kuin koulua ja harjoittelua. Sama linja kaupungilla. Yhtään kesähessua ei otettu viime vuonna eikä tänävuonna. Vaikka saivat valtion tukiaiset ja talous oli mystisesti taas pelastettu. Mikä olisi sen parempi paikka käyttää tukieurot kuin taata niitä ensimmäisiä työpaikkoja nuorille jotta pääsevät leivän syrjään kiinni. Tolla voidaan välttää kelkasta putoajia ja se muutama hassu tonni tossa vaiheessa on niin pieni raha isommassa mittakaavassa.
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
161
Kyllähän toi puuha semmoista työntekijän vedätystä aina välillä on. Itsellä ei ole myöskään palkka pysynyt tehtävien tasolla, vaatimusluokkaakin nostettiin jo välillä mutta palkkaa ei saatu nostettua kuin juuri jotain hiluja. Viime vuoden loppupuolella sitten oli kissa taas kovasti pöydällä, kävin läpi ihan firman itse määrittelemät vaatimusluokat, perustellen kuinka itse asiassa vieläkin olen alemmassa luokassa kuin pitäisi. No HR täti oli asiasta samaa mieltä, samoin esimies, mutta sitten tuli se maaginen "ei tän vuoden budjettiin pysty enää". Sitten luvattiin että no keväällä sitten, no tässä aletaan olla siinä keväässä ja hetki sitten puhuttiin että menee kesään.. Seuraavaksi onkin sitten YT:t päällä josta saadaan seuraava tekosyy siihen miksi työstä ei voisi maksaa vaativuuden ja vastuiden mukaista palkkaa
Omassa vastaavassa tapauksessa tehtiin jo syksyllä uusi työsopimus uudella palkalla alkamaan seuraavan tilikauden alusta. Ei tarvinnut muistutella tai miettiä että tuleeko se vai ei.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Sitä alkaa vaatimukset yhtäkkiä mahtumaankin vuoden budjettiin jos alkaa tulla ilmi että työntekijä on ehkä lähdössä paremmille apajille. Pyydä pomoltasi lupa että voit laittaa hänet suosittelijaksi työhakemukseen. Ja sitten viimeistele kakku sillä että kaverisi soittelee kilpailijan nimissä ja kyselee sinusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kyllähän toi puuha semmoista työntekijän vedätystä aina välillä on. Itsellä ei ole myöskään palkka pysynyt tehtävien tasolla, vaatimusluokkaakin nostettiin jo välillä mutta palkkaa ei saatu nostettua kuin juuri jotain hiluja. Viime vuoden loppupuolella sitten oli kissa taas kovasti pöydällä, kävin läpi ihan firman itse määrittelemät vaatimusluokat, perustellen kuinka itse asiassa vieläkin olen alemmassa luokassa kuin pitäisi. No HR täti oli asiasta samaa mieltä, samoin esimies, mutta sitten tuli se maaginen "ei tän vuoden budjettiin pysty enää". Sitten luvattiin että no keväällä sitten, no tässä aletaan olla siinä keväässä ja hetki sitten puhuttiin että menee kesään.. Seuraavaksi onkin sitten YT:t päällä josta saadaan seuraava tekosyy siihen miksi työstä ei voisi maksaa vaativuuden ja vastuiden mukaista palkkaa

Menee taas luokkaan eihän tässä tiedä itkeäkkö vaiko nauraa :D
Vaihdat työntantajaa sellaiseen, joka maksaa palkkaa. CV:ssä ei näy nykyisen duunin palkkaluokka, vaan se työtehtävien vaativuus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kilahti kerrankin kunnon bonukset. Korona ei juurikaan vaikuttanut viime vuoden tulokseen siinä korporaation yksikössä, jossa itse työskentelen. Muualla meni vähän huonommin. Lopputuloksena viisinumeroinen summa palkkakuitissa. :psmoke:
Tämä kuvastaa minusta aika hyvin sitä, että kuinka hassuja monet bonusjärjestelmät tuppaavat olemaan.

Miten se oikein kannustaa henkilökohtaisella tasolla panostamaan duuniin paljon tai vähän, jos bonukset on sidottu siihen, että tuleeko korona vaiko ei?

Omat bonukset tulevat vasta huhtikuussa. Saa jännittää vielä hetken, että mikä on toteutumisprosentti. Todennäköisesti tulee silti jonkin sortin palkkaennätys jos ei yrittäjyysvuosia lasketa. Silloin tuli maksettua helposti 50% vuoden palkasta joulukuussa kun tiesi, että paljonko pitää maksaa ulos firmasta, jotta yritysveroa ei mene liikaa...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tämä kuvastaa minusta aika hyvin sitä, että kuinka hassuja monet bonusjärjestelmät tuppaavat olemaan.

Miten se oikein kannustaa henkilökohtaisella tasolla panostamaan duuniin paljon tai vähän, jos bonukset on sidottu siihen, että tuleeko korona vaiko ei?

Omat bonukset tulevat vasta huhtikuussa. Saa jännittää vielä hetken, että mikä on toteutumisprosentti. Todennäköisesti tulee silti jonkin sortin palkkaennätys jos ei yrittäjyysvuosia lasketa. Silloin tuli maksettua helposti 50% vuoden palkasta joulukuussa kun tiesi, että paljonko pitää maksaa ulos firmasta, jotta yritysveroa ei mene liikaa...
Juu, erikoinen bonusjärjestelmä on. Se osuus, joka tulee pelkästään henkilökohtaisesta suoriutumisesta on 25 % ja tavoitteet ovat tasoa "älä perseile tai riko lakia". Kai se on tärkeää sekin joissain muissa maissa :whistling:
 
Liittynyt
18.06.2018
Viestejä
487
Meilläkin korona vain hyödytti bisnestä ja tulee enkkabonarit +15% vuosipalkasta bonuksina. Taidan päästä ensi kertaa elämässäni solidaarisuusveron maksajaksi tänä vuonna.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Korona ei ollut kyllä mitenkään reilu palkansaajia kohtaan. Nopeasti ajateltuna lentokapteenit ovat harvoja hyvin tienaavia joidenka palkkapussi kapeni. Muutoin taisi olla vain pienipalkkalaisten palkkapussit kaveta johtuen siitä, että töitä ei ollut enää samaan tapaan tarjolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Korona ei ollut kyllä mitenkään reilu palkansaajia kohtaan. Nopeasti ajateltuna lentokapteenit ovat harvoja hyvin tienaavia joidenka palkkapussi kapeni. Muutoin taisi olla vain pienipalkkalaisten palkkapussit kaveta johtuen siitä, että töitä ei ollut enää samaan tapaan tarjolla.
Näihän se menee aina, oli korona tai ei. Tosin lentokapteeneilla ei ilman koronaa kevene.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Edellisessä firmassa tarjottiin "uutta roolia" ja kyselin että mites toi palkka-asia. Sanoin suoraan summan ja sanoin että alle ton en lähde hommaan. Työnantaja kieltäytyi, täten minä. Molempien osapuolten kannalta tilanne oli ihan ok, ei jäänyt mitään hampaankoloon. Toki myöhemmin sitten sain samassa vanhassa roolissa parikin palkankorotusta(palkka nousikin ihan kivasti) kun porukka alkoi ympäriltä vaihtelemaan maisemia, itsekin lopulta.

Samaa mieltä myös kuin kirjoittajat yllä; palkankorotusta ei kannata ottaa vastaan jos rooli/vastuu kasvaa liikaa samalla. Voi pikkusen alkaa kyrsiä se ylimääränen ~500e jos työ muuttuu täysin paskaksi samaan aikaan.

Ylipäätänsä paras neuvo mitä itse voin antaa: Olkaa kovia noissa neuvotteluissa (oletettaen ettette ole ihan selviytymässä siellä töissänne). Hissuttelulla ja lampailulla ei hyödy muu kuin työnantaja. Lisäksi jotkut esimiehet tuntuvat tykkäävän että on oman arvon tuntoa. Järki tietysti päässä mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Juttelin vielä lähiesihenkilön kanssa ja hän oli ainakin minun puolellani asiassa ja lupasi ottaa puheeksi. Sanoi myös, ettei hänellä ole minkäänlaista päätäntävaltaa palkkoihin liittyen. Saa kertoa näkemyksiä, mutta ei sen enempää.

Kyllä. Verkot vesille lienee ratkaisu. Katson nyt vielä josko tämä ketutus laantuisi tästä ja ehkä sieltä tulisikin mieluista viestiä nyt jos menee vielä toistakin kautta tämä tyytymättömyys.
Tämä on yleensä kyllä hevon paskaa. Totta kai sillä on päätäntävaltaa kun se määrittelee budjettiehdotuksen projektille. Munattomalta esimieheltä tuo vaikuttaa enemmän kuin miltään muulta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Edellisessä firmassa tarjottiin "uutta roolia" ja kyselin että mites toi palkka-asia. Sanoin suoraan summan ja sanoin että alle ton en lähde hommaan. Työnantaja kieltäytyi, täten minä. Molempien osapuolten kannalta tilanne oli ihan ok, ei jäänyt mitään hampaankoloon. Toki myöhemmin sitten sain samassa vanhassa roolissa parikin palkankorotusta(palkka nousikin ihan kivasti) kun porukka alkoi ympäriltä vaihtelemaan maisemia, itsekin lopulta.

Samaa mieltä myös kuin kirjoittajat yllä; palkankorotusta ei kannata ottaa vastaan jos rooli/vastuu kasvaa liikaa samalla. Voi pikkusen alkaa kyrsiä se ylimääränen ~500e jos työ muuttuu täysin paskaksi samaan aikaan.

Ylipäätänsä paras neuvo mitä itse voin antaa: Olkaa kovia noissa neuvotteluissa (oletettaen ettette ole ihan selviytymässä siellä töissänne). Hissuttelulla ja lampailulla ei hyödy muu kuin työnantaja. Lisäksi jotkut esimiehet tuntuvat tykkäävän että on oman arvon tuntoa. Järki tietysti päässä mutta kuitenkin.
En tiedä, olenko ollut onnekas/fiksu vai mitä, mutta mulla ei koskaan ole ollut "paskaa työtä". Kuinkakohan paljon noi "paskat työt" on paskoja vain, koska työntekijä ei ole oikea ko. hommaan? Ei kai se työ sen mukavammaksi muutu, vaikka sen 500e sijaan saisi 2000e. Samaa "paskaa" se edelleen on. Ei kova liksa kovin kauaa jaksa lämmittää, jos työ on paskaa.

Olen ollut erilaisissa positioissa (opiskeluajasta lähtien). Siivoojana, tehtaassa kokoonpanotyössä, tehtaassa esimiehenä, kehitysinssinä, asiantuntijana, projektipäällikkönä, tiiminvetäjänä, konsulttina parissakin eri firmassa ja myynnissä teknisenä konsulttina. Kaikki työt olleet ihan ok, yhdestäkään ei ole jäänyt huono maku.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Ainakin yksi esimerkki paskoista softa hommista on tarinat The Daily WTF: Curious Perversions in Information Technology joissa on saatu jotain järkyttävää koodia ylläpidettäväksi ja joka ainoa hetki tekisi mieli kirjoittaa kaikki koodi uusiksi. Tässä yksi esimerkki mitä en suostuisi tekemään millään järkevällä palkalla
Ehkä pahin ongelma tuon tekemisessä olisi että se veisi kaikki kehittymismahdollisuudet mennessään. Et oppisi mitään mistä olisi hyötyä muualla.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Meilläkin korona vain hyödytti bisnestä ja tulee enkkabonarit +15% vuosipalkasta bonuksina. Taidan päästä ensi kertaa elämässäni solidaarisuusveron maksajaksi tänä vuonna.
Meillä korona rokotti bisneksiä kunnolla, mutta jostain syystä bonuksia maksettiin ensi kertaa moneen vuoteen. Tosin vaatimattomat 3 % vuosipalkasta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 238
En tiedä, olenko ollut onnekas/fiksu vai mitä, mutta mulla ei koskaan ole ollut "paskaa työtä". Kuinkakohan paljon noi "paskat työt" on paskoja vain, koska työntekijä ei ole oikea ko. hommaan? Ei kai se työ sen mukavammaksi muutu, vaikka sen 500e sijaan saisi 2000e. Samaa "paskaa" se edelleen on. Ei kova liksa kovin kauaa jaksa lämmittää, jos työ on paskaa.

Olen ollut erilaisissa positioissa (opiskeluajasta lähtien). Siivoojana, tehtaassa kokoonpanotyössä, tehtaassa esimiehenä, kehitysinssinä, asiantuntijana, projektipäällikkönä, tiiminvetäjänä, konsulttina parissakin eri firmassa ja myynnissä teknisenä konsulttina. Kaikki työt olleet ihan ok, yhdestäkään ei ole jäänyt huono maku.
Varmaan riippuu, miten paskan työn määrittelee. Olen itsekin ollut joskus siivoojana, mikä oli työnä ja työyhteisönä ihan mukavaa, mutta palkka ei ollut millään lailla kohdillaan. Silloin usein herkästi määritellään, että se on paskaa työtä, vaikka sinänsä itse sen työn tekeminen olisikin ollut ihan ok.

Tolla tavalla paskaduunin määrittelemisessä on se ikävä puoli, että sen varjolla todella suuri osa matalapalkka-aloista on paskaa työtä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tämä on yleensä kyllä hevon paskaa. Totta kai sillä on päätäntävaltaa kun se määrittelee budjettiehdotuksen projektille. Munattomalta esimieheltä tuo vaikuttaa enemmän kuin miltään muulta.
Ei mene meillä organisaatiossa noin. Projekti on erillinen palvelutuotannosta. Projektipäällikkö vastaa tälle esimieheni esimiehelle. Ja tämä projekti taas on hänen vastuulla. Toki voit olla oikeassakin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Edellisessä firmassa tarjottiin "uutta roolia" ja kyselin että mites toi palkka-asia. Sanoin suoraan summan ja sanoin että alle ton en lähde hommaan. Työnantaja kieltäytyi, täten minä. Molempien osapuolten kannalta tilanne oli ihan ok, ei jäänyt mitään hampaankoloon. Toki myöhemmin sitten sain samassa vanhassa roolissa parikin palkankorotusta(palkka nousikin ihan kivasti) kun porukka alkoi ympäriltä vaihtelemaan maisemia, itsekin lopulta.

Samaa mieltä myös kuin kirjoittajat yllä; palkankorotusta ei kannata ottaa vastaan jos rooli/vastuu kasvaa liikaa samalla. Voi pikkusen alkaa kyrsiä se ylimääränen ~500e jos työ muuttuu täysin paskaksi samaan aikaan.

Ylipäätänsä paras neuvo mitä itse voin antaa: Olkaa kovia noissa neuvotteluissa (oletettaen ettette ole ihan selviytymässä siellä töissänne). Hissuttelulla ja lampailulla ei hyödy muu kuin työnantaja. Lisäksi jotkut esimiehet tuntuvat tykkäävän että on oman arvon tuntoa. Järki tietysti päässä mutta kuitenkin.
Ei kai vastuun kasvaminen automaattisesti ole paskaa?

Vaikka valitinkin tuossa ettei edellisen position muutoksen yhteydessä tullut palkankorotusta, vastuu lisääntyi kyllä roimasti. Yhtäkkiä vastaan kymmenien miljoonien liikevaihdon palvelun kehittämisestä ja kymmenien devaajien työstä.

En tajua miten jonkun mielestä oli hyvä idea siirtää mut tohon ilman korotusta, toisaalta mielummin ilman korotusta kuin jollain aneemisella muutaman sadan lisäyksellä. Ainakin tälleen voin regellisin mielin vittuilla toimarille asti kun kehuvat miten työntekijöitä arvostetaan.

Nykynen pesti on paljon raskaampaa kuin aikaisemmin, mutta en kuvailisi paskaksi. Saan tehdä päätökset itsenäisesti, ja syyttää vain itseäni jos ovat vääriä. Olen ollut työelämässä 25 vuotta ja huomannut, että palkka seuraa aina osaamisen perässä. Haastavat ja vaikeat työt kannattaa aina ottaa vastaan jos vaan voi, ja muutaman vuoden sisällä pääsee vaikka toiseen firmaan tekemään samaa hyvällä korvauksella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ei kai vastuun kasvaminen automaattisesti ole paskaa?
Ei tietenkään mutta edellä mainitussa tapauksessa tiesin että tuossa olisi tullut kunnon paskahommia niskaan joita pyrin välttelemään muutenkin kuin ruttoa. Olisin osannut tehdä ne kyllä ilman ongelmia ja varmasti menestyksekkäästi mutta se olisi ollut semmoista politikointia ja muuta paskaa joten sanoin ei kiitos. Kyseisessä roolissa kävi pyörähtämässä 3 eri tyyppiä sinä aikana kun siinä tiimissä olin joten tiesin todellakin mistä paskasta olisi ollut kyse.

Toisekseen jos menee jonkun tietyn stepin yli, joudut väistämättä tekemään enemmän töitä kuin aikaisemmin (vaikka viikkotyötunnit olisikin sopimuksessa samat). Tästä voi johtua se että voit jopa menettää "tuntipalkkaasi". Tietysti jos uusi rooli on se mitä varmasti haluat niin totta kai, sinne vaan. Mutta ainakin alallani(softa) nuo ylemmän vastuun hommat ovat yleensä jotakin Teams-palvereissa istumista suurimmaksi osaksi ja paperien pyörittelyä/käsien heiluttelua. Eli ei sitä leipähommaa mitä tykkää tehdä. Toisekseen, hyville tienesteille voi päästä myös menemättä tohon suuntaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
7
Täällä on näköjään puhuttu lopputöidenkin palkoista, joten menköön samaan. Innostuin vanhoilla päivillä lukemaan itseni DI:ksi ja nyt pitäisi kirjoitella dippaa. Ehdotanko työnantajalle vaan pokalla, että tehdään nykyisellä lähes muropalkalla vai pitäisikö jotenkin tulla vastaan ettei mene samantien pullat väärään kurkkuun. Ulkopuolista rahoitustakin on tulossa, mutta kuulostaa kyllä silti aika positiivisen hurjalta ottaen huomioon että osa tekee jollain pienellä stipendille. Miten olette hoitaneet näitä asioita? Hetkellisesti pienemmälle palkalle vai? Vakituinen työsuhde siis löytyy.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Täällä on näköjään puhuttu lopputöidenkin palkoista, joten menköön samaan. Innostuin vanhoilla päivillä lukemaan itseni DI:ksi ja nyt pitäisi kirjoitella dippaa. Ehdotanko työnantajalle vaan pokalla, että tehdään nykyisellä lähes muropalkalla vai pitäisikö jotenkin tulla vastaan ettei mene samantien pullat väärään kurkkuun. Ulkopuolista rahoitustakin on tulossa, mutta kuulostaa kyllä silti aika positiivisen hurjalta ottaen huomioon että osa tekee jollain pienellä stipendille. Miten olette hoitaneet näitä asioita? Hetkellisesti pienemmälle palkalle vai? Vakituinen työsuhde siis löytyy.
Jos olet jo työsuhteessa ja tuleva lopputyösi tuottaa arvoa yrityksellesi (= on sidottu asiakasprojektiin eikä aihe ole vain tuulesta temmattu), niin normaali palkkaus jatkuu (olettaen, että saat ns. normi palkkaa).

Jos on pelisilmää ja kykyä argumentoida työnantajalle hyödyt, niin neuvottelumahdollisuus jopa erilliseen porkkanaan, kunhan lopputulos olisi vähintäänkin luokkaa hyvä.

Mutta työajalla tehtävää duunia ja kannattaa valita aihe siten, että kukaan ei edes ehdottele palkanalennuksia / kevyempää työviikkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Täällä on näköjään puhuttu lopputöidenkin palkoista, joten menköön samaan. Innostuin vanhoilla päivillä lukemaan itseni DI:ksi ja nyt pitäisi kirjoitella dippaa. Ehdotanko työnantajalle vaan pokalla, että tehdään nykyisellä lähes muropalkalla vai pitäisikö jotenkin tulla vastaan ettei mene samantien pullat väärään kurkkuun. Ulkopuolista rahoitustakin on tulossa, mutta kuulostaa kyllä silti aika positiivisen hurjalta ottaen huomioon että osa tekee jollain pienellä stipendille. Miten olette hoitaneet näitä asioita? Hetkellisesti pienemmälle palkalle vai? Vakituinen työsuhde siis löytyy.
Jos liittyy omaan työhösi niin miksei normi palkalla? Itselläni liittyi ja tein normaalilla palkalla, tosin aloitin siis käytännössä myös juuri ennen tuota ja porkkanana oli vielä palkankorotus kun dippa valmistuu. Tein tota sitten n. 3kk, ja muita töitä siinä samalla.

Ei jaksanut kauempaa hinkata kun normi työt mukavampia ja palkankorotus siinsi silmissä, niin nopeasti vaan valmiiksi. Ihan hyvä siitä kuitenkin tuli.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Tämä on siis käyttöönottoprojekti, jonka osasta vastaan. Käyttöönoton jälkeen jää sitten käyttäjätuki, pääkäyttö jne. ja tässä vaiheessa käyttöönotto vaiheistetaan, joten tässä tulee olemaan ainakin 2-3v hommaa käyttöönotosta toiseen.

Eikä tämä siis ole ainut vastuu, joka on tässä ”siunaantunut” ilman siitä palkasta puhumista.
Palataas tähän vanhaan aiheeseen, eli itsellä täysin sama homma, tosin siirryin isoon käyttöönottoprojektiin (kokoluokasta puhuttaessa puhutaan miljoonista), sellaisista töistä jotka vaativat ammatillisen tutkinnon (kävin töiden ohella AMK:n ja jatkoin vielä yliopistoon). Palkankorotusta odottaessa alkoikin vittuilu, että palkkaa itseasiassa pitää varmaan laskea, koska ei ole niin vaativaa työtä kuin edellinen. Mitä vittua?

Noh, palkanalennusta ei tullut, ei tosin korotustakaan. Verkot on olleet vesillä jo hyvän aikaa ja haastatteluissa käyty, mutta ei ole tärpännyt. Projekti jatkuu vielä pari vuotta, ja se tulee kaatumaan siihen kun minä lähden, koska olen ainoa joka siinä tekee käytännön työtä asiakasrajapinnassa (muut myyjiä ja projektipäälliköitä jotka hoitavat hallinnollisia asioita).
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Asiasta enempää tietämättä, jättämällä projekti kesken ovet paukkuen voi saada jo mainetta..
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Jos liittyy omaan työhösi niin miksei normi palkalla? Itselläni liittyi ja tein normaalilla palkalla, tosin aloitin siis käytännössä myös juuri ennen tuota ja porkkanana oli vielä palkankorotus kun dippa valmistuu. Tein tota sitten n. 3kk, ja muita töitä siinä samalla.

Ei jaksanut kauempaa hinkata kun normi työt mukavampia ja palkankorotus siinsi silmissä, niin nopeasti vaan valmiiksi. Ihan hyvä siitä kuitenkin tuli.
Riippuu varmaan vähän siitä aikooko/haluaako työajalla tehdä sitä akateemista teoriapyöritystä, josta ei oikeasti ole kuitenkaan iloa firmalle, vai jaksaako sen sitten painaa kokonaan omalla ajalla. Itselle voisin kuvitella, että ihan suosiolla sopisin, että teen päivän viikossa puhtaasti dipan "höttöosuutta" ja muulloin sitä sitten minimaalisesti ja palkkana 80% tuolta ajalta. Vaikka kaikki raha tietenkin on kotiinpäin, niin kiitos Suomen n. 50% marginaaliverotuksen ei tuossa kuitenkaan kovin pahasti tule takkiin - 3500€/kk palkalla ja 4kk jaksolla alle 1500€.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Riippuu varmaan vähän siitä aikooko/haluaako työajalla tehdä sitä akateemista teoriapyöritystä, josta ei oikeasti ole kuitenkaan iloa firmalle, vai jaksaako sen sitten painaa kokonaan omalla ajalla. Itselle voisin kuvitella, että ihan suosiolla sopisin, että teen päivän viikossa puhtaasti dipan "höttöosuutta" ja muulloin sitä sitten minimaalisesti ja palkkana 80% tuolta ajalta. Vaikka kaikki raha tietenkin on kotiinpäin, niin kiitos Suomen n. 50% marginaaliverotuksen ei tuossa kuitenkaan kovin pahasti tule takkiin - 3500€/kk palkalla ja 4kk jaksolla alle 1500€.
Tätä olin itsekin sanomassa; jos teet tutkimusta/tuotekehitystä tms. työajalla ja kirjoitat ne DI-työn mukaiset löpinät omalla ajalla niin mielestäni ihan ok jatkaa samalla palkalla. Riippuen kotitilanteesta yksi dedikoitu päivä dipalle ei välttämättä ole huono asia vaikka palkkahitin ottaisikin, omatuntokin sallii paremmin kieltäytyä ylimääräisistä hommista kun se yksi päivä on nimenomaan dippatyölle...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
7
Hyviä vastauksia. Kiitos. Joo, kyllähän siihen väkisin kuuluu myös sitä höttöä josta nyt ei ole firmalle oikein iloa, mutta minulle itselleni kyllä. Ehkä joku tuollainen jaottelu voisi olla paikallaan. Varsinkin jos tuntuu että homma venyy. En varmaankaan jaksa enkä halua iltaisin vääntää mitään teorioita kun on muutakin tekemistä ja ei tosiaan talous noihin menetyksiin kaadu varsinkaan jos samalla säästyy hermoja. Katsotaan miten käy.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 586
Omaa sopparia jatketaan taas puolella vuodella. Määräaikainen ollut jonkun hetken. Työntekopaikkana nyk sopparissa on määritetty pk seutu ja työ sisältää paljon matkustamista muualla Suomessa, joten kilsakorvaukset ovat iso "osa" palkkaa (vaikkei ne virallisesti ole). Omalla autolla ajelen kuitenkin.

Nyt kuitenkin uudessa sopparissa Työntekopaikkana olisi koko suomi? Hiukan ihmettelen miksi tuo olisi vaihdettu pk seudulta koko suomeen. Tuonhan mukaan kilsoja ei olisi pakko maksaa?
En hemmetissä lähde Kajaaniin omakustanteisesti (ilman kilsoja ja päivärahoja) menemään.. Voi olla, että joku epähuomiossa laitettu juttu, mutta otanpa aamulla heti yhteyttä päälikköön, että miksi siinä ei lue pk seutu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
722
Omaa sopparia jatketaan taas puolella vuodella. Määräaikainen ollut jonkun hetken. Työntekopaikkana nyk sopparissa on määritetty pk seutu ja työ sisältää paljon matkustamista muualla Suomessa, joten kilsakorvaukset ovat iso "osa" palkkaa (vaikkei ne virallisesti ole). Omalla autolla ajelen kuitenkin.

Nyt kuitenkin uudessa sopparissa Työntekopaikkana olisi koko suomi? Hiukan ihmettelen miksi tuo olisi vaihdettu pk seudulta koko suomeen. Tuonhan mukaan kilsoja ei olisi pakko maksaa?
En hemmetissä lähde Kajaaniin omakustanteisesti (ilman kilsoja ja päivärahoja) menemään.. Voi olla, että joku epähuomiossa laitettu juttu, mutta otanpa aamulla heti yhteyttä päälikköön, että miksi siinä ei lue pk seutu.
Eikö työntekijällä ole kuitenkin aina vakio "kotitoimisto", jonka perusteella määritellään juurikin matkatyöläisten korvaukset?

Kuulostaa erikoiselta, että sopimuksessa on "koko Suomi". Ensimmäisenä ajatuksena itsellä jopa laiton maininta sopimustasolla. Tai ehkä synonyymi maininnalle "työ sisältää matkustamista", joka on yleinen maininta.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Omaa sopparia jatketaan taas puolella vuodella. Määräaikainen ollut jonkun hetken. Työntekopaikkana nyk sopparissa on määritetty pk seutu ja työ sisältää paljon matkustamista muualla Suomessa, joten kilsakorvaukset ovat iso "osa" palkkaa (vaikkei ne virallisesti ole). Omalla autolla ajelen kuitenkin.

Nyt kuitenkin uudessa sopparissa Työntekopaikkana olisi koko suomi? Hiukan ihmettelen miksi tuo olisi vaihdettu pk seudulta koko suomeen. Tuonhan mukaan kilsoja ei olisi pakko maksaa?
En hemmetissä lähde Kajaaniin omakustanteisesti (ilman kilsoja ja päivärahoja) menemään.. Voi olla, että joku epähuomiossa laitettu juttu, mutta otanpa aamulla heti yhteyttä päälikköön, että miksi siinä ei lue pk seutu.
Ei tuommoinen voi olla laillista. Työpaikalla on pakko olla joku pysyvä osoite. Noita postilaatikkotoimistoja työmaille on ainakin ennen koitettu ja aina oikeudessa hävitty. Itsekkin joskus yli 10v sitten spin jokusen tonnin korvauksia kun työmaa oli osoitettu firman osoitteeksi jotta voitiin luistaa kilometri-/päivärahakorvauksista.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Asiasta enempää tietämättä, jättämällä projekti kesken ovet paukkuen voi saada jo mainetta..
Nämä tietenkin on mielipideasioita, mutta en ainakaan itse jatkaisi kyseisen työnantajan leivissä pidempään kuin on pakko. Jos työnantaja vielä haukkuu perään kun ukko lähtee toisiin hommiin sen jälkeen kun vilautellaan palkan laskemista niin kahta kovempaa muihin hommiin.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 586
Kyllä minullakin lukee koko Suomi. Firman varikolta tms. nollapisteestä lasketaan sitten verottajan ohjeen mukaan päivärahat ja kilsat jos matkustaa omalla autolla. Seuraavaksi varmaan kieltäydytään tekemästä töitä, kun sopimuksessa ei luekkaan "+ muut työnantajan osoittamat tehtävät" siinä oman tittelin perässä?
Tuossa se olennainen sinulla, minulla lukee koko suomi uudessa sopparissa, en ole kieltäytynyt töistä. Jos nykyisessä sopparissa lukee työskentelyalue pk seutu ja sovittu suullisesti, että soppari jatkuu samanlaisena niin ei sitä silloin muuteta. Mutta kuten totesin saattaa olla joku ajatuskatkos tullut hr:llä tuota tehdessä. Selvinnee huomenna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Tuossa se olennainen sinulla, minulla lukee koko suomi uudessa sopparissa, en ole kieltäytynyt töistä. Jos nykyisessä sopparissa lukee työskentelyalue pk seutu ja sovittu suullisesti, että soppari jatkuu samanlaisena niin ei sitä silloin muuteta. Mutta kuten totesin saattaa olla joku ajatuskatkos tullut hr:llä tuota tehdessä. Selvinnee huomenna.
No saitko ennen km korvauksia jos ajelit pk seudulla omalla autolla? Jos niin luulisi että jatkossakin saat, ajelitpa missä hyvänsä?

Autolla ajelu on kallista, helposti menisi koko palkka eikä riittäisikään itselläni jos pitäisi työreissut maksaa omasta pussista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Nämä tietenkin on mielipideasioita, mutta en ainakaan itse jatkaisi kyseisen työnantajan leivissä pidempään kuin on pakko. Jos työnantaja vielä haukkuu perään kun ukko lähtee toisiin hommiin sen jälkeen kun vilautellaan palkan laskemista niin kahta kovempaa muihin hommiin.
Olen samaa mieltä. Varsinkin kun itsellä alkaa kuukausipalkka kakkosella, muualle hakeneena vastaaviin tehtäviin palkkapyyntö on alkanut nelosella ja olen päässyt sillä useamman haastattelukierroksen läpi, ja palkkapyynnöstä ovat kaikki sanoneet ekassa haastattelussa, että se on OK.

Mutta joo, olen silti tyytyväinen että ylipäätään töitä on joilla lyhentää asuntolainaa, ja josta oikeasti saa sitä kokemusta jolla pääsee sitten vaihtamaan firmaa. Ensi viikolla pitäisi olla taas haastattelu, ainakin perjantaina ollut puhelinpalaveri vaikutti hyvältä.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Itse tein aikanaan rahoitin diplomityön tekemisen stipendillä + muutamalla pienemmällä apurahalla. Sain noin 15k euroa verottomana näistä yhteensä, ja dipan tekemiseen meni reilu puolisen vuotta. Monessa apurahassa/stipendissä on ehtona ettei voi olla työsuhteessa tekemässä lopputyötä/yms tutkimusta.
Oma lopputyö oli sen verran akateeminen että työsuhde ei ollut oikein perusteltua, vaikka olisin mielummin itse jo aloittanut työelämän. Olin valmistumassa hiukan hankalaan aikaan työllistymisen kannalta joka osaltaan vaikutti tähän järjestelyyn.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 793
Nyt kuitenkin uudessa sopparissa Työntekopaikkana olisi koko suomi? Hiukan ihmettelen miksi tuo olisi vaihdettu pk seudulta koko suomeen. Tuonhan mukaan kilsoja ei olisi pakko maksaa?
En hemmetissä lähde Kajaaniin omakustanteisesti (ilman kilsoja ja päivärahoja) menemään.. Voi olla, että joku epähuomiossa laitettu juttu, mutta otanpa aamulla heti yhteyttä päälikköön, että miksi siinä ei lue pk seutu.
Täh? Et kai sinä nyt oikeasti ajattele, että kukaan ajelisi työajoja omaan piikkiin? Mistä tällainen ajatusrakennelma edes syntyy? Toki olen sitä mieltä, että työn pääasiallinen suorittamispaikka/-paikat tulee määritellä sopimuksessa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Noniin, eli työhaastattelu siis edessä tällä viikolla. Yritän hieman valmistautua tähän haastatteluun, ja palkkatoive on yksi minkä miettiminen on tällä tapauksessa vaikeaa; kyseessä siis IT-alan firma, jonka palkkamalli on pohjapalkka + bonus. Minkähänlaista tuonne uskaltaa ehdottaa, jos verrataan pelkkään kiinteää palkkaa tarjoavaan firmaan?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Noniin, eli työhaastattelu siis edessä tällä viikolla. Yritän hieman valmistautua tähän haastatteluun, ja palkkatoive on yksi minkä miettiminen on tällä tapauksessa vaikeaa; kyseessä siis IT-alan firma, jonka palkkamalli on pohjapalkka + bonus. Minkähänlaista tuonne uskaltaa ehdottaa, jos verrataan pelkkään kiinteää palkkaa tarjoavaan firmaan?
Minkälaista hommaa olet menossa tekemään, onko jotain myyntiä vai mitä jos tulospalkkauksella mennään? Vai tarkoittaako tuo että sinulla on kiinteä kk-palkka ja sitten päälle tulee jotain kuukausi/kvartaali/vuosibonuksia jotka nostaa palkkaa metriikan X perusteella?

Tuntematta palkkamallia tarkemmin tuo voi tarkoittaa melkein mitä tahansa, ihan ensimmäisenä kannattaa kirkastaa itselleen se, että onko bonus/tulospalkkaus kiinni sun omasta tekemisestä, muiden tekemisistä, koko firman tuloksesta vai mistä.

Jos se on joku myyntihomma ja rahaa maksetaan sen perusteella miten itse hommasi hoidat niin silloin tulospalkkauksessa voi olla työntekijälle järkeä jos tuote on oikeasti sellainen mitä on mahdollista myydä, ja palkkamalli sellainen että sitä rahaa myös tulee jos tekee duuninsa hyvin. Mikäli kyseessä on pohja+provisio malli, niin pohjapalkka kannattaa pyrkiä mitoittamaan siten, että selviät normaaleista kuukausittaisista kuluistasi vaikka sattuisi globaalin pandemian aiheuttama lockdown kohdalle joka hyydyttää bisneksen...

Toisessa äärilaidassa taas sitten on joku ”company bonus” tyyppinen malli jossa työntekijälle maksetaan tai ollaan maksamatta bonusta sen perusteella miten koko firma/yksikkö menestyy, jolloin sun mahdollisuudet itse vaikuttaa bonuksen saamiseen on aika vaatimattomat. Tällöin olen ainakin itse pistänyt palkkapyynnöksi sen mitä pidän sopivana palkkana työstä ja bonus on kirjaimellisesti bonusta sitten siihen päälle jos sitä maksetaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Minkälaista hommaa olet menossa tekemään, onko jotain myyntiä vai mitä jos tulospalkkauksella mennään? Vai tarkoittaako tuo että sinulla on kiinteä kk-palkka ja sitten päälle tulee jotain kuukausi/kvartaali/vuosibonuksia jotka nostaa palkkaa metriikan X perusteella?

Tuntematta palkkamallia tarkemmin tuo voi tarkoittaa melkein mitä tahansa, ihan ensimmäisenä kannattaa kirkastaa itselleen se, että onko bonus/tulospalkkaus kiinni sun omasta tekemisestä, muiden tekemisistä, koko firman tuloksesta vai mistä.

Jos se on joku myyntihomma ja rahaa maksetaan sen perusteella miten itse hommasi hoidat niin silloin tulospalkkauksessa voi olla työntekijälle järkeä jos tuote on oikeasti sellainen mitä on mahdollista myydä, ja palkkamalli sellainen että sitä rahaa myös tulee jos tekee duuninsa hyvin. Mikäli kyseessä on pohja+provisio malli, niin pohjapalkka kannattaa pyrkiä mitoittamaan siten, että selviät normaaleista kuukausittaisista kuluistasi vaikka sattuisi globaalin pandemian aiheuttama lockdown kohdalle joka hyydyttää bisneksen...

Toisessa äärilaidassa taas sitten on joku ”company bonus” tyyppinen malli jossa työntekijälle maksetaan tai ollaan maksamatta bonusta sen perusteella miten koko firma/yksikkö menestyy, jolloin sun mahdollisuudet itse vaikuttaa bonuksen saamiseen on aika vaatimattomat. Tällöin olen ainakin itse pistänyt palkkapyynnöksi sen mitä pidän sopivana palkkana työstä ja bonus on kirjaimellisesti bonusta sitten siihen päälle jos sitä maksetaan.
Työ ei ole myyntityötä, vaan käytännössä koodausta asiakkaalle. Pitänee kysellä tarkemmin tuosta heidän palkkamallista jos hommat etenevät
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Pahin esimerkki bonuksista oli nykyinen työnantaja jossa suurin osa bonuksen perusteista määräytyi firman tasolla myynnistä (lue: vaikea suoraan vaikuttaa). Onneksi bonus ei ollut suurin osa korvauksesta, koska liian kovat tavoitteet vesittivät sen vuosi toisensa jälkeen, tilille tuli 0-30% maksimista. Useamman vuoden jälkeen johtokin tajusi sen, ja siirsi kaikille bonukset täysimääräisinä peruspalkkaan. Nyt ongelmana on sitten ettei ole bonuksia (ihminen ei tyydy siihen mitä hänellä on).
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Otsikkoa hieman sivuten, en ihan ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät palkan eteen miten paljon vaan sellaisissa hommissa, joissa tehdyn työn määrä suoraan vaikuttaa ansioihin. Hesarissa on tänään (tilaajille) juttu kiinteistönvälittäjästä, jonka vuotuiset verolliset myyntipalkkiot ovat olleet lähelle miljoonaa. Jutussa hän kertoo, että viikossa yrittää pitää yhden vapaapäivän mutta silloinkin vastaa aina puhelimeen (ja toisaalta jutusta ilmenee, että sitä puhelimessa oloa se työ pääasiassa juuri on). Perhe ei vaikuta tyytyväiseltä tuohon ja jutussa mainitaan, että joskus on konttorilla hinnoitellessa mennyt aamuseitsemään.

Ymmärrän, että jos on vaikka yrittäjä niin usein se panostus on kaikki tai ei mitään linjalla eli pitää antaa todella paljon että saa paljon ja puolella panoksella ei saa puolia vaan firma epäonnistuu kokonaan. Mutta tällaiset työt, jotka on ihan kiinni siitä, että kuinka paljon ottaa tehdäkseen ja tekee. Mikä saa ihmisen käyttämään kaiken valveillaoloaikansa (ja vähän päälle) työhön? Havaintojeni mukaan tällaiset tyypit eivät myöskään jää varhaiseläkkeelle vaan liian usein painaa kunnes terveys pettää. Mietin vaan, että jos tekemällä ympäripyöreää saa vajaan miltsin bonarit niin tekemällä vähän lakisääteisiä viikkotunteja vähemmän saisi varmaan vähintään puolet siitä kun voisi vielä optimoida kohdevalintaansa.

 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
En viittaa tuohon välittäjään, mutta kyllähän maailmassa paskapuhetta riittää. Esim se kuinka pitkiä päiviä tehdään ja onko se tehokasta työtä vai ei.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
En viittaa tuohon välittäjään, mutta kyllähän maailmassa paskapuhetta riittää. Esim se kuinka pitkiä päiviä tehdään ja onko se tehokasta työtä vai ei.
Tuo on kyllä sikäli sellainen ala, että tulos syntyy nimenomaan tekemällä. Kun kävelee illalla tai viikonloppuisin paikallisten kv-firmojen ohi niin yleensä siellä joku istuu aina enkä hetkeäkään epäile, ettei maan ykkösen tunnit olisi sieltä suurimmasta päästä.

Tätä pohdintaa voisi kyllä laajentaa etenkin moneen yrittäjään, jotka on tehneet sen suuromaisuuden vaikka yrityskaupoilla mutta kynttilä palaa edelleen molemmista päistä seuraavan ja sitä seuraavan projektin parissa. Yhteiskunnallisesti hienoa, että tekevät, työllistävät ja aiheuttavat verotuloja mutta mietin, että onko se juuri siinä se perustavanlaatuinen jako "supermenestyjän" ja tällaisen taviksen välillä, että supertyypit ei edes halua nauttia kunnolla työnsä tuloksista ja ne, jotka haluaa, ei ikinä tee tarpeeksi?
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Omaa asuntokauppaa tehdessä oma välittäjä (sama kai tässä on nimi mainita, sain ostajana hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain OP Kodin Jari Heikkiseltä) vastasi sähköposteihin ja tekstareihin viikonloppunakin todella nopeasti ja iltasellakin vastasi puhelimeen. En itse ihan periaatteesta viikonloppuna soitellut vaan hoidin silloin kommunikoinnin sähköisesti ajatuksella "vastaa kun vastaa, kyllä tää voi maanantaihinkin odottaa" mutta kyllä siitä hyvä fiilis jäi kun vastauksen sai nopeasti

Jotkin toiset välittäjät taas vastasivat esim. lauantai-iltapäivänä laitettuun yhteydenottopyyntöön maanantaina, enkä sitä pidä lainkaan huonona asiana. En itse vaadi tai edellytä 247-saavutettavuutta, mutta ymmärrän, että monelle se on tärkeää

Omassa työssäni saan viikonloppupäivystyksistä (09-21) 50% palkasta, ja vastuulla on kantaa konetta mukana ja katsella, että systeemit eivät kaadu ja jos kaatuvat niin pistän ne takaisin pystyyn. Ei tätä ihan joka viikonloppu jaksaisi kun rajoittaa elämää hieman, mutta kiertävänä hommana kyllä lisäansiot kelpaavat kun kuorma ei kohtuuttomaksi kasva ja öisin ei tarvitse heräillä
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Jotkin toiset välittäjät taas vastasivat esim. lauantai-iltapäivänä laitettuun yhteydenottopyyntöön maanantaina, enkä sitä pidä lainkaan huonona asiana. En itse vaadi tai edellytä 247-saavutettavuutta, mutta ymmärrän, että monelle se on tärkeää
Kyllä fakta on niin, että vain kusipäinen ihminen edellyttää toista ihmistä vastaamaan iltaisin tai viikonloppuisin. Varsinkaan asuntokaupoissa ei ole olemassa mitään niin kiireellistä asiaa, etteikö se joutaisi odottamaan seuraavaan arkipäivään.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
Kiinteistönvälitys on muutenkin semmoinen ala että jos vedät kellokorttimeiningillä niin ei kyllä kauppa kulje edes välttävästi.
Jep, ei kannata verrata tuota muihin hommiin. Olen ymmärtänyt että tuossa pitää olla 100% ajasta puhelimen vieressä kun et koskaan tiedä milloin se iso asiakas soittaa. Se voi olla kymppitonnien missaaminen. En ymmärrä miksi jotkut kadehtivat välittäjiä, saa yrittää perässä jos se on niin helppoa rahaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Otsikkoa hieman sivuten, en ihan ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät palkan eteen miten paljon vaan sellaisissa hommissa, joissa tehdyn työn määrä suoraan vaikuttaa ansioihin. Hesarissa on tänään (tilaajille) juttu kiinteistönvälittäjästä, jonka vuotuiset verolliset myyntipalkkiot ovat olleet lähelle miljoonaa. Jutussa hän kertoo, että viikossa yrittää pitää yhden vapaapäivän mutta silloinkin vastaa aina puhelimeen (ja toisaalta jutusta ilmenee, että sitä puhelimessa oloa se työ pääasiassa juuri on). Perhe ei vaikuta tyytyväiseltä tuohon ja jutussa mainitaan, että joskus on konttorilla hinnoitellessa mennyt aamuseitsemään.

Ymmärrän, että jos on vaikka yrittäjä niin usein se panostus on kaikki tai ei mitään linjalla eli pitää antaa todella paljon että saa paljon ja puolella panoksella ei saa puolia vaan firma epäonnistuu kokonaan. Mutta tällaiset työt, jotka on ihan kiinni siitä, että kuinka paljon ottaa tehdäkseen ja tekee. Mikä saa ihmisen käyttämään kaiken valveillaoloaikansa (ja vähän päälle) työhön? Havaintojeni mukaan tällaiset tyypit eivät myöskään jää varhaiseläkkeelle vaan liian usein painaa kunnes terveys pettää. Mietin vaan, että jos tekemällä ympäripyöreää saa vajaan miltsin bonarit niin tekemällä vähän lakisääteisiä viikkotunteja vähemmän saisi varmaan vähintään puolet siitä kun voisi vielä optimoida kohdevalintaansa.

Yrittäjänä voin tarjota oman näkökulmani asiaan, kun osaan hyvin samaistua jutun henkilöön, vaikka summat eivät ole läheskään yhtä kovia.

Omat syyt:
1) vapaa-ajan vaihtoehtoiskustannus. Jos hyvin tuottavaa työtä on tarjolla "loputtomasti" niin vapaa-ajalle kehittää mielessään helposti hinta-lapun. Kun katsoo kahden tunnin elokuvan niin alitajuisesti miettii, että tämän ajan olisin voinut tehdä töitä ja ansaita X summan rahaa, eli kääntäen tämän elokuvan katsominen "maksoi" minulle X summan rahaa.

2) työnton hauskuus yhdistettynä työnarkomaaniin luonteeseen. Ainakin omalla kohdalla, ja jutusta päätellen kyseisellä henkilöllä, työnteko on hauskaa. Siinä missä joku ihminen makoilisi mielellään kuusi päivää sohvalla katsoen telkkaria ja toinen istuisi mielellään kuusi päivää joen varressa kalassa, istuu työstään pitävä työnarkomaani mielellään töissä kuusi päivää viikosta.

3) taotaan kun rauta on kuuma. Ainakaan itse en voi olla varma, että hauskaa ja tuottavaa työtä pystyisi tekemään koko loppuelämän, tai että kiinnostavia keikkoja riittäisi loputtomasti. Siksi niitä kannattaa hoitaa pois kun niitä on tarjolla. Tähän liittyy myös tuo tavoitettavuus myös vapaapäivisin. Jos päätät että et vastaa puhelimeen sunnuntaisin, niin työt siirtyvät ennen pitkää sellaiselle ihmiselle jonka saa kiinni myös sunnuntaisin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 655
Viestejä
4 187 568
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom