Tais myös joku tuki tippua pois, vai missä palkkaluokassa tollainen muuten toteutuu?
Miten tuo on mahdollista? Joku tuki loppui?
Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
Asumistuki pieneni tai tippui kokonaan pois?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tais myös joku tuki tippua pois, vai missä palkkaluokassa tollainen muuten toteutuu?
Bruttotulot nousi 150 euroa, nettotulot laskivat 200 euroa. Kiitos tästä progressiivinen verotus.
Asumistuki pieneni tai tippui kokonaan pois?
Tässä maassa ei ole sellaista veroluokkaa jossa marginaaliveroprosentti nousisi edes 60%:iin, saati sitten yli sadan, joten se ei ole mahdollista pelkästään verojen puitteissa.
Ainoa mahdollinen selittävä tekijä olisi nimenomaan joku asumistuen tms tippuminen pois, tai sitten on vaan veroprosentti laskettu väärin.
Palkansaajan veroprosentit 2017
Verotus on kovaa lähes kaikkialla Euroopassa.Suomessa on lisäksi ihan älyttömät maksut työnantajilla. Jos palkkaa saa 2500e bruttona, niin työnantaja maksaa sinusta yli 4000e/kk kaikkien maksujen jälkeen (ja työntekijä saa nettona sen 1870e) , jotka eivät työntekijälle näy. Toki se pätee edelleen, että markkinoilta se pakka tulee ja se pitää ansaita. Mutta kuten tuossa on esitetty, ei se valtavasti ostovoimaa nosta.
..
Karkeasti heittäisin, että jos Suomessa saa 60 000e bruttoliksan, niin Saksassa pitää pyytää työnantajalta about 65 000e että nettona jää käteen about samat.
..
Tähän on mahdotonta antaa yleispätevää vastausta.Tässä kun puhuttiin niistä palkoista niin osaat ehkä kertoa mitä Suomessa 60k vuodessa tienaava insinööri saisi vastaavista hommista Saksassa? Itse en tiedä mutta arvaisin että ehkä 30-60% enemmän? USAssa softapuolesta voin sanoa että puhutaan vähintään 2x ja tietyillä alueilla kuten piilaaksossa helposti 3x-4x-Nx.
Liittyykö se mitenkään tähän kyseessä olleeseen tuotantoon eli tuotteiden suunnitteluun?
Monesti meuhkataan Suomessa työnantajamaksuista, mutta loppujen lopuksi kuten zepi sanoi niin katsoessa verrokkeja Euroopassa lähelle samat prosentit menee hyvinvointivaltioissa. Erona vain että muissa maissa meidän työnantajamaksut menee vasta työntekijän palkasta kun lasketaan kaikki hyödyt vielä päälle.
Eivät ne työnantajaltakaan perittävät sivukulut ole Suomessa mitenkään erikoisen korkeat. Samaa tasoa muiden länsimaiden kanssa. Eri maiden työnantajamaksuja voi ihmetellä vaikkapa täältä
Katselin tuota myös joskus ja ihmettelin miksi teollisuus laskee maksavansa sivukuluja 70% palkan päälle ja tuossa ne ovat huomattavasti pienemmät. Voi hyvin olla, että noissa laketaan eri kuluja eri ryhmään mutta karkeasti Suomessa voi laskea kk palkka*1,7, niin saadaan työnantajan kustannukset.
Elinkeinoelämä keskusliitto:
"Jos tehdyltä työajalta maksetaan 100 euroa, maksavat yritykset sivukuluina lisäksi keskimäärin 70 euroa."
Näkyy treadista päätellen sairaanhoitajat ja lähihoitajat pyörivän 40k€ palkoissa.
Ja silti helvetillistä valitusta palkoista.
Varmaan vielä lisäksi työterveyshuollon.Tuo sisältänee lomat, lomarahat ja saikut. Nämähän eivät tietenkään ole mitään suomalaisia erikoisuuksia, vaan löytyvät varmasti muistakin Euroopan maista.
Näinhän se on, palkasta valittajien yleisin ongelma on elämänhallinnan ja rahankäytön hallinnan täydellinen puute ei palkan määrä. Ihan sama onko palkka 1000€/kk vai 10 000€/kk ei riitä kuitenkaan kun ei rahaa osata järkevästi käyttää.Samaa miettinyt itsekin. Hyvin olen hoitajana itseni elättänyt myös nykyistä pienemmällä palkalla ja kaiken tarpeellisen saanut hankittua sekä säästettyä asuntoa varten.
Suurimmalla osalla kitisijöistä ei tulot ja menot kohtaa alkuunkaan. Joka vuosi ei vaan voi ostaa sitä uutta iPhonea, mennä ulkomaille, asua isossa kämpässä parempien ihmisten alueella yms. Joskus joutuu priorisoimaan rahojaan.
Toisaalta, itse elelen melkolailla kädestä suuhun omalla 55ke vuosituloilla, mutta mä laitan rahat harrastuksiin, matkustamiseen ja välillä kaupungille.
Paljonko on työvuosia takana? Aika kova palkka lähes vastavalmistuneelle.Energiatekniikan DI vuosimallia 2015, sittemmin ajautunut vesihuoltoalalle insinööritoimistoon töihin. Palkka 3900 e/kk.
DI, iso pörssifirma, rutkasti alaisia. 70k€ + vuosibonus 0-30%, paljon matkusta eli verottomia korvauksia 15k€/a. Vaimo, lapsia, iso talo ja rutkasti lainaa. Melkein kädestä suuhun, enemmän jäi säästöön opiskelessa. Helvetisti töitä, paljon vastuuta, kiittämätön eukko valittaa aina että liian vähän kotona.
En suosittele. Toki palkkakin alakanttiin vielä, mutta tekisi mieli lyödä nenä lyttyyn jokaiselta 8-16 inisijältä, jonka mielestä se 3500e/kk nolla vastuulla on liian vähän hommista. Nettotuloissa ero olematon. Olisi pitänyt opiskella lääkäriksi, pidän kyllä työstäni, mutta hyvin suoriutuminen edellyttää 60h+ tunteja viikossa.
Sairaanhoitajille en maksaisi senttiäkään lisää tämän keskustelun perusteella.
No juu, itselle tuo lähinnä nykyään tarkoittanut sitä että tilipäivää ennen tilillä ei juuri rahaa ole.Käsittääkseni "kädestä suuhun eläminen" tarkoittaa sitä, että raha riittää vain aivan välttämättömään, eikä sitä jää harrastuksiin, matkusteluun jne. Käteen jäävä osuus menee ruokaan -> raha menee kädestä suuhun. Sinä siis et elä kädestä suuhun, vaan et vain ole kovin säästäväinen.
Minulla menee hyvin, mutta suurimmalla osalla ei kauhean kaksisesti. Minulla menisi toisaalta hyvin kaikkialla. Saksassa meni hyvin, Suomessa meni hyvin jne. Minun henkilökohtaisista kokemuksistani ei kannata ottaa liikaa mallia, sillä ne soveltuvat vain hyvin kapealle ihmisryhmälle. Yritän kuitenkin katsella myös muiden kuin kaltaisteni etuoikeutettujen valkoisten heteromiesten näkövinkkelistä.
Paljonko on työvuosia takana? Aika kova palkka lähes vastavalmistuneelle.
On kyllä kova, kiinnostaisi kanssa tarkemmat speksit.
Oletko isoilla raksoilla vai omakotityömailla enimmäkseen?vuokrafirman kirjoilla kirvesmiehenä. Siinä 40k ilman ylitöitä.
Vähän näyttää olevan tämän alan tekijöitä täällä, mitä ketjua seurailin
Oletko isoilla raksoilla vai omakotityömailla enimmäkseen?
Työkokemusta on yliopisto-opintojen aikaiset koulutuksen kannalta relevantit kesätyöt huomioiden 46kk eli vajaa 4 vuotta.
Aloitin nykyisessä hommassani vuodenvaihteessa 3200e/kk palkalla. Sittemmin asetelma työpaikalla on muuttunut erittäin radikaalisti, kun miltei kaikki vastaavia työtehtäviä kanssani tekevät ovat lähteneet talosta kilpailijoille. Katsoin tässä vaiheessa palkankorotuksen aiheelliseksi pääasiassa lisääntyneen vastuun vuoksi, vaikka minulla ei kauheasti vesihuollosta kokemusta ollutkaan. Toinen perustelu korotuksella oli se, että olin saanut aikaisemmassa työpaikassa vastavalmiinakin yli tuon 3200 e/kk. Esitin näin ollen (hieman posketontakin) 800e/kk korotusta palkkaani, mutta odotin saavani siitä maksimissaan puolet. Sain kuitenkin 700e/kk, mikä lienee osoitus siitä, että firmalla on jonkinmoinen hätä tämän alan osaajien suhteen.
Minkälaisista vuosihuolloista suunnilleen on kyse?
Sijaisvanhempana, n.30k/v/tenava,x2. Ei ole heikkohermosen hommaa, ei lomia vaan 2 päivää vapaata /kk.
Sijaisvanhempana, n.30k/v/tenava,x2. Ei ole heikkohermosen hommaa, ei lomia vaan 2 päivää vapaata /kk.
Palkkio joka pitää sisällään kulukorvauksen, vero % 8. Ja kyllä poikkeaa, erityislapsia ovat molemmat.
edit: ei kerrytä eläkettä, ei mene palkkiosta noita maksuja. Pelkät verot.
ja avioparina tehdään tätä hommaa, molemmilla kirjoilla yksi tenava joten ei tuo 8% ole koko totuus vaan molemmilla sama.
No se jonkinverran sitten muuttaa asiaa jos tuo on korvaus eikä palkka. Ilmeisesti tuo sijaisvanhemmuus estää muun (normaalin) työssäkäynnin eli olette sijaisvanhempia 24h ja korvaus on tuo 60 tonttua kahdelle? Noilla korjaavilla tiedoilla mitä annoit, voidaankin todeta ettei ole kaksinen korvaus.
Kiitos vain, eihän tätä rahan vuoksi kyllä pelkästään viittis tehdä. Jos rahan vuoksi tekisin niin firma pystyyn ja tulot ois n. 6t/kk/tenava.
Siitä voi suunnilleen laskea paljonko kunta maksaa tenavasta joka on sijoitettuna esimerkiksi yksityisen yrityksen kautta muualle.
Yksi firma on jossa työntekijöitä n. 20, sijoitettuja lapsia vajaa 100. Ei sillä firmalla huonosti mene. Toimii siis välittäjänä ja kouluttajana, ei Suomessa kuitenkaan.