Palkkakeskustelu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Bruttotulot nousi 150 euroa, nettotulot laskivat 200 euroa. Kiitos tästä progressiivinen verotus.
Tais myös joku tuki tippua pois, vai missä palkkaluokassa tollainen muuten toteutuu?
Miten tuo on mahdollista? Joku tuki loppui?

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
Asumistuki pieneni tai tippui kokonaan pois?
Tässä ei varmaan ole otettu huomioon verovuoden brutto- ja nettotuloja.

Esim:
vuosipalkka 12 000 e / 1 000 e/ kk, veroprosentti 1 % eli nettona tulee käteen kuussa 990 e. Koko vuoden aikana veroa pitää maksaa 120 euroa.

Palkka nousee 500 eurolla kuussa 1.7.
vuosipalkaksi muodostuu 6 x 1 000 e + 6 x 1 500 e = 15 000 e / vuosi
sanotaan että 15 000 euron vuosipalkasta veroa pitää maksaa 7,5 % eli 1 125 euroa

Palkansaaja tekee uuden verokortin tiedoilla:
saatu palkkaa 6 000 e
maksetut verot 60 e
vuosiansio 15 000 e

verottaja laskee että veroa pitää maksaa 31.12.2017 mennessä 1 125 - 60 = 1 065

loppuvuonna palkkaa tulee 9 000 euroa
uusi veroprosentti on 12 %
vuoden kokonaisveroprosentti on kuitenkin 7,5 %

elokuun palkasta tulee nettona käteen 1 500 x 0,88 = 1 320
tulee illuusio 180 / 500 = 36 % marginaaliverosta
oikeasti marginaalivero on 1065 / 9000 = 11,8 %

Oikeasti jos koko vuonna olisi ollut vuosituloihin nähden oikea veroprosentti ei pomppaus olisi ollut noin suuri. Mitä myöhemmin palkka nousee / mitä enemmän viturallaan alkuvuoden ennakonpidätys on sitä hurjemmaksi loppuvuoden ennakonpidätys% heilahtelu muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 185
Tais myös joku tuki tippua pois, vai missä palkkaluokassa tollainen muuten toteutuu?
Tässä maassa ei ole sellaista veroluokkaa jossa marginaaliveroprosentti nousisi edes 60%:iin, saati sitten yli sadan, joten se ei ole mahdollista pelkästään verojen puitteissa.

Ainoa mahdollinen selittävä tekijä olisi nimenomaan joku asumistuen tms tippuminen pois, tai sitten on vaan veroprosentti laskettu väärin.

Palkansaajan veroprosentit 2017
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 721
Tässä maassa ei ole sellaista veroluokkaa jossa marginaaliveroprosentti nousisi edes 60%:iin, saati sitten yli sadan, joten se ei ole mahdollista pelkästään verojen puitteissa.

Ainoa mahdollinen selittävä tekijä olisi nimenomaan joku asumistuen tms tippuminen pois, tai sitten on vaan veroprosentti laskettu väärin.

Palkansaajan veroprosentit 2017
Niinhän se on, tuon saman taulukon tänne linkkasin edellisellä sivulla. Siksi alkuperäiseltä kirjoittajalta vähän kyselinkin tuon väitteen perään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
Suomessa on lisäksi ihan älyttömät maksut työnantajilla. Jos palkkaa saa 2500e bruttona, niin työnantaja maksaa sinusta yli 4000e/kk kaikkien maksujen jälkeen (ja työntekijä saa nettona sen 1870e) , jotka eivät työntekijälle näy. Toki se pätee edelleen, että markkinoilta se pakka tulee ja se pitää ansaita. Mutta kuten tuossa on esitetty, ei se valtavasti ostovoimaa nosta.
Verotus on kovaa lähes kaikkialla Euroopassa.

Esim. Saksassa minulla oli korkeampi "veroprosentti" kuin mitä olisin Suomessa vastaavista tuloista maksanut.

Karkeasti heittäisin, että jos Suomessa saa 60 000e bruttoliksan, niin Saksassa pitää pyytää työnantajalta about 65 000e että nettona jää käteen about samat. Ja tosiaan jos vaimo on työtön, niin Saksassa hänelle ei heru pennin jeniä tuolla tulotasolla. Suomessa vaimo saa karkkirahaa kelasta minimissään sen peruspäivärahan tjsp. Jos toinen perheen aikuinen saa 500e nettona kuussa "ilmaiseksi", niin sillä kompensoi aika huiman eron veroasteessa.

Briteissä yli £45 000/vuosi tienaavat ovat "higher rate" veronmaksajia, joiden marginaaliveroprosentti on 40%. Tuon lisäksi menee vielä National Insurance jota esim. £4000/kk tienaava maksaa £370/kk.

Ja tässä pitää huomata, että luvut eivät sisällä kunnallisveroja, jotka maksetaan asuinkuntaan riippuen asunnosta jossa asutaan (eivät ole siis tuloriippuvaisia, vaan asuntoriippuvaisia). Kunnallisverot ovat täällä pieniä ja sieltä tulee se kokonaisuutena matalampi veroaste. Itse maksan (muistaakseni) jotain n. £2000/vuosi council taxia, joten vaikka valtion verotuksen prosentit ovat kovemmat kuin Suomessa, niin kokonaisveroaste on palkkakuitilla Suomea alhaisempi. Ei kuitenkaan niin pieni kuin luulisi...

Income Tax rates and Personal Allowances : Current rates and allowances - GOV.UK
http://nicecalculator.hmrc.gov.uk/Class1NICs2.aspx
Valtion tuloveroasteikko 2017

Ja esim. eläkettä ei kerry pennin jeniä n. £500/kk minimieläkkeen lisäksi ilman omia säästöjä. Oma työnantajani on onneksi sen suhteen super-hyvä, mutta valtaosalla ihmisistä on paljon paskempi tilanne ja melkein kaikki on säästettävä itse. Ei helppo homma jos haluaa lapset päiväkoteihin, hyviin kouluihin ja pitäisi vielä elääkin jossain.

Minulla menee hyvin, mutta suurimmalla osalla ei kauhean kaksisesti. Minulla menisi toisaalta hyvin kaikkialla. Saksassa meni hyvin, Suomessa meni hyvin jne. Minun henkilökohtaisista kokemuksistani ei kannata ottaa liikaa mallia, sillä ne soveltuvat vain hyvin kapealle ihmisryhmälle. Yritän kuitenkin katsella myös muiden kuin kaltaisteni etuoikeutettujen valkoisten heteromiesten näkövinkkelistä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
..

Karkeasti heittäisin, että jos Suomessa saa 60 000e bruttoliksan, niin Saksassa pitää pyytää työnantajalta about 65 000e että nettona jää käteen about samat.

..
Tässä kun puhuttiin niistä palkoista niin osaat ehkä kertoa mitä Suomessa 60k vuodessa tienaava insinööri saisi vastaavista hommista Saksassa? Itse en tiedä mutta arvaisin että ehkä 30-60% enemmän? USAssa softapuolesta voin sanoa että puhutaan vähintään 2x ja tietyillä alueilla kuten piilaaksossa helposti 3x-4x-Nx.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
Tässä kun puhuttiin niistä palkoista niin osaat ehkä kertoa mitä Suomessa 60k vuodessa tienaava insinööri saisi vastaavista hommista Saksassa? Itse en tiedä mutta arvaisin että ehkä 30-60% enemmän? USAssa softapuolesta voin sanoa että puhutaan vähintään 2x ja tietyillä alueilla kuten piilaaksossa helposti 3x-4x-Nx.
Tähän on mahdotonta antaa yleispätevää vastausta.

Esim. minulla olisi hyvinkin voinut olla jotakuinkin mahdotonta löytää hyvin palkattua duunia Suomesta, sillä lähimmät paikat missä omaa spesialisoitumistani tarvitaan ovat Köpiksessä ja Moskovassa.

Kun Frankfurtissa kaivattiin osaamistani, niin todennäköisesti olin ainoa ihminen maailmassa joka tikkasi kaikki raksit: halukas muuttamaan Frankfurtin alueelle, saksan kieli suht hyvin hallussa, osaa juuri tarvittavan erittäin harvinaisen enterprise softan, tuntee asiakkaan organisaation ja on kaiken tämän lisäksi erittäin pidetty henkilö asiakkaan organisaatiossa.

Miten kukaan Suomalainen työnantaja olisi voinut kilpailla työpanoksestani tasaveroisesti? Ei mitään toivoa.

Saksasta sain jokunen vuosi sitten 70k + täysi autoetu, Suomesta olisi voinut ehkä irrota 50k ilman autoetua jos olisi hyvin onnistunut neuvottelemaan. Ja silloin koulutus ylioppilas, sittemmin sentään sain yliopistotutkinnon kasaan...

Toisaalta monissa muissa tapauksissa 50k vuodessa Saksassa on 45k Suomessa, verotus ei ainakaan ole merkittävästi suotuisampi kuin Suomessa ja Suomessa etenemismahdollisuudet ovat pääsääntöisesti suomalaiselle paremmat. Pääasiassa asiat riippuvat henkilökohtaisista (markkinointi) kyvyistä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Monesti meuhkataan Suomessa työnantajamaksuista, mutta loppujen lopuksi kuten zepi sanoi niin katsoessa verrokkeja Euroopassa lähelle samat prosentit menee hyvinvointivaltioissa. Erona vain että muissa maissa meidän työnantajamaksut menee vasta työntekijän palkasta kun lasketaan kaikki hyödyt vielä päälle.

Kuullut myös jenkeistä ja muualta tulleilta, että he kasvattavat mieluummin lapsensa ensin täällä vaikka koti-ikävä painaisikin. Vaikka korkea palkka kotimaassa mahdollistaisi kaiken, niin Suomi katsotaan silti paremmaksi paikaksi kasvattaa ja kouluttaa lapset.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Lomarahoista oli näköjään leikattu melkein 600 egeä. Täytyypä tinkiä tämäkin leikkaus kotimaisesta kulutuksesta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Monesti meuhkataan Suomessa työnantajamaksuista, mutta loppujen lopuksi kuten zepi sanoi niin katsoessa verrokkeja Euroopassa lähelle samat prosentit menee hyvinvointivaltioissa. Erona vain että muissa maissa meidän työnantajamaksut menee vasta työntekijän palkasta kun lasketaan kaikki hyödyt vielä päälle.
Eivät ne työnantajaltakaan perittävät sivukulut ole Suomessa mitenkään erikoisen korkeat. Samaa tasoa muiden länsimaiden kanssa. Eri maiden työnantajamaksuja voi ihmetellä vaikkapa täältä
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Eivät ne työnantajaltakaan perittävät sivukulut ole Suomessa mitenkään erikoisen korkeat. Samaa tasoa muiden länsimaiden kanssa. Eri maiden työnantajamaksuja voi ihmetellä vaikkapa täältä
Katselin tuota myös joskus ja ihmettelin miksi teollisuus laskee maksavansa sivukuluja 70% palkan päälle ja tuossa ne ovat huomattavasti pienemmät. Voi hyvin olla, että noissa laketaan eri kuluja eri ryhmään mutta karkeasti Suomessa voi laskea kk palkka*1,7, niin saadaan työnantajan kustannukset.

Elinkeinoelämä keskusliitto:
"Jos tehdyltä työajalta maksetaan 100 euroa, maksavat yritykset sivukuluina lisäksi keskimäärin 70 euroa."
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Katselin tuota myös joskus ja ihmettelin miksi teollisuus laskee maksavansa sivukuluja 70% palkan päälle ja tuossa ne ovat huomattavasti pienemmät. Voi hyvin olla, että noissa laketaan eri kuluja eri ryhmään mutta karkeasti Suomessa voi laskea kk palkka*1,7, niin saadaan työnantajan kustannukset.

Elinkeinoelämä keskusliitto:
"Jos tehdyltä työajalta maksetaan 100 euroa, maksavat yritykset sivukuluina lisäksi keskimäärin 70 euroa."
Tuo sisältänee lomat, lomarahat ja saikut. Nämähän eivät tietenkään ole mitään suomalaisia erikoisuuksia, vaan löytyvät varmasti muistakin Euroopan maista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
36
Näkyy treadista päätellen sairaanhoitajat ja lähihoitajat pyörivän 40k€ palkoissa.

Ja silti helvetillistä valitusta palkoista.

:beye:
Samaa miettinyt itsekin. Hyvin olen hoitajana itseni elättänyt myös nykyistä pienemmällä palkalla ja kaiken tarpeellisen saanut hankittua sekä säästettyä asuntoa varten.

Suurimmalla osalla kitisijöistä ei tulot ja menot kohtaa alkuunkaan. Joka vuosi ei vaan voi ostaa sitä uutta iPhonea, mennä ulkomaille, asua isossa kämpässä parempien ihmisten alueella yms. Joskus joutuu priorisoimaan rahojaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 890
Samaa miettinyt itsekin. Hyvin olen hoitajana itseni elättänyt myös nykyistä pienemmällä palkalla ja kaiken tarpeellisen saanut hankittua sekä säästettyä asuntoa varten.

Suurimmalla osalla kitisijöistä ei tulot ja menot kohtaa alkuunkaan. Joka vuosi ei vaan voi ostaa sitä uutta iPhonea, mennä ulkomaille, asua isossa kämpässä parempien ihmisten alueella yms. Joskus joutuu priorisoimaan rahojaan.
Näinhän se on, palkasta valittajien yleisin ongelma on elämänhallinnan ja rahankäytön hallinnan täydellinen puute ei palkan määrä. Ihan sama onko palkka 1000€/kk vai 10 000€/kk ei riitä kuitenkaan kun ei rahaa osata järkevästi käyttää.

Jonkun uutisen juuri näin että joku johnny depp tuhlasi miljoonia kuussa ties mihin turhuuksiin ja nyt ulisee kun rahat on loppu, ei voi muuta sanoa kun ei jeesus mikä dorka koko äijä, mutta samanlaisia idiootteja suurin osa ihmisistä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Vaihtamalla nykyisin arkiduunin (8-16) vuorotyöhön palkka nousisi kyllä mukavasti. Pelkkä peruspalkka taitaisi olla isompi. Kuitenkin tällä hetkellä arvostan eniten säännöllistä ja suhteellisen runsasta vapaa-aikaa perheen ja ystävien kanssa. Maallista mammonaa kokoa en.

Mietin että mitä oikeastaan tekisin ylimääräisellä rahalla. Nytkin jää ylimääräistä. Menisi varmaan säästöön, joskus ehkä isompi asunto kun (jos) sille tulee tarvetta. Jälkikasvulle olisi mukava summa sitten aloittaa opiskelut myöhemmin. Toisaalta haluaisin että oppisi itse ottamaan vastuun taloudesta vaikka kesätöillä.
Nykyisellään elämäni on aikas täydellisesti mallillaan, ylimääräinen raha vapaa-ajan kustannuksella ei toimisi. Joskus vuosia sitten kolmivuorotöissä ma-su, oli todella vaikea järjestellä mitään yhteistä kenenkään kanssa.

Ammatillisesti tekisi mieli kouluttautua, siinä palkka nousisi. Enkä pelkästään palkan takia, vaan koska on potentiaalia. Kunhan vain saisi säännöllisen arkiduunin, hoitoalalla ei ole helppoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
Puhtaalla mutulla heittäisin, että hoitoalan lepihommia ovat varmaankin yksitysen puolen hommat. Jotain hyväosaisten tennis/golfkentällä itseään teloneiden röntgeniä kun pyörität mehiläisellä, niin tuskin siinä kovin paljon ilta ja yö-töitä tulee.
 

Pelle Ethanol

Team R&T
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
213
Mun tuntemat lähärit tienaa luokkaa 2100e kuussa +lisät. Sairaanhoitajat sitten pääsee tonne 40 liksoihinkin. Tietty lähäritkin jos painaa yötä ja ylitöitä.

Ja mitä valittamiseen tulee niin en minäkään sitä ymmärrä jos tulot ovat luokkaa 40ke, kyllä sillä järkevällä käytöllä elää hyvin. Toisaalta, itse elelen melkolailla kädestä suuhun omalla 55ke vuosituloilla, mutta mä laitan rahat harrastuksiin, matkustamiseen ja välillä kaupungille. Ainoa säästäminen on asuntolainan lyhennys, tosin tässä oli pari vuotta kahden asunnon loukussa ja siihen autolaina päälle ni ei ollu oikein mahdollisuuttakaan säästää. Nyt olis tavote pistää joku 300-500 kuussa jemmaan vähän aikaa ja sitten taas ostaa jotain. Käärinliinoissa kun ei ole taskuja.

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
197
DI, iso pörssifirma, rutkasti alaisia. 70k€ + vuosibonus 0-30%, paljon matkusta eli verottomia korvauksia 15k€/a. Vaimo, lapsia, iso talo ja rutkasti lainaa. Melkein kädestä suuhun, enemmän jäi säästöön opiskelessa. Helvetisti töitä, paljon vastuuta, kiittämätön eukko valittaa aina että liian vähän kotona.

En suosittele. Toki palkkakin alakanttiin vielä, mutta tekisi mieli lyödä nenä lyttyyn jokaiselta 8-16 inisijältä, jonka mielestä se 3500e/kk nolla vastuulla on liian vähän hommista. Nettotuloissa ero olematon. Olisi pitänyt opiskella lääkäriksi, pidän kyllä työstäni, mutta hyvin suoriutuminen edellyttää 60h+ tunteja viikossa.

Sairaanhoitajille en maksaisi senttiäkään lisää tämän keskustelun perusteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 824
Toisaalta, itse elelen melkolailla kädestä suuhun omalla 55ke vuosituloilla, mutta mä laitan rahat harrastuksiin, matkustamiseen ja välillä kaupungille.
Käsittääkseni "kädestä suuhun eläminen" tarkoittaa sitä, että raha riittää vain aivan välttämättömään, eikä sitä jää harrastuksiin, matkusteluun jne. Käteen jäävä osuus menee ruokaan -> raha menee kädestä suuhun. Sinä siis et elä kädestä suuhun, vaan et vain ole kovin säästäväinen.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Energiatekniikan DI vuosimallia 2015, sittemmin ajautunut vesihuoltoalalle insinööritoimistoon töihin. Palkka 3900 e/kk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
DI, iso pörssifirma, rutkasti alaisia. 70k€ + vuosibonus 0-30%, paljon matkusta eli verottomia korvauksia 15k€/a. Vaimo, lapsia, iso talo ja rutkasti lainaa. Melkein kädestä suuhun, enemmän jäi säästöön opiskelessa. Helvetisti töitä, paljon vastuuta, kiittämätön eukko valittaa aina että liian vähän kotona.

En suosittele. Toki palkkakin alakanttiin vielä, mutta tekisi mieli lyödä nenä lyttyyn jokaiselta 8-16 inisijältä, jonka mielestä se 3500e/kk nolla vastuulla on liian vähän hommista. Nettotuloissa ero olematon. Olisi pitänyt opiskella lääkäriksi, pidän kyllä työstäni, mutta hyvin suoriutuminen edellyttää 60h+ tunteja viikossa.

Sairaanhoitajille en maksaisi senttiäkään lisää tämän keskustelun perusteella.
Ylityöt pitäisi kyllä saada työaikalakiin kaikille samalla tavalla korvattaviksi, niin tällaiset burn-outin aiheuttavat virat jäisivät historiaan. Työnantajan olisi pakko palkata lisää tekijöitä tai burniksen partaalla roikkuvan loppuunkalutun DI:n tulot raketoisivat. Ai tedänkö mistä puhun.. Been there, done that. Nykyään ylityöt maksetaan (kaikki 100%) ja työkuorma yllättäen putosi reilusti.
 

Pelle Ethanol

Team R&T
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
213
Käsittääkseni "kädestä suuhun eläminen" tarkoittaa sitä, että raha riittää vain aivan välttämättömään, eikä sitä jää harrastuksiin, matkusteluun jne. Käteen jäävä osuus menee ruokaan -> raha menee kädestä suuhun. Sinä siis et elä kädestä suuhun, vaan et vain ole kovin säästäväinen.
No juu, itselle tuo lähinnä nykyään tarkoittanut sitä että tilipäivää ennen tilillä ei juuri rahaa ole.

Lähetetty minun SM-G935F laitteesta Tapatalkilla
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Minulla menee hyvin, mutta suurimmalla osalla ei kauhean kaksisesti. Minulla menisi toisaalta hyvin kaikkialla. Saksassa meni hyvin, Suomessa meni hyvin jne. Minun henkilökohtaisista kokemuksistani ei kannata ottaa liikaa mallia, sillä ne soveltuvat vain hyvin kapealle ihmisryhmälle. Yritän kuitenkin katsella myös muiden kuin kaltaisteni etuoikeutettujen valkoisten heteromiesten näkövinkkelistä.
Hyvä kirjoitus tuo Euroopan verotuksesta kirjoitamasi. Mitä sinä Zepi teet työksesi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
Enterprise it-järjestelmiä. Useampia oman firman tuetteita osaamisportfoliossa, asikkaina teleoperaattoreita ja media-alan firmoja.

Olen panostanut etenkin sql, nosql ja datawarehousing puoleen, joten osaamisella on onneksi relevanttiutta oman firman tuotteiden ulkopuolellakin.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
858
vuokrafirman kirjoilla kirvesmiehenä. Siinä 40k ilman ylitöitä.
Vähän näyttää olevan tämän alan tekijöitä täällä, mitä ketjua seurailin
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Paljonko on työvuosia takana? Aika kova palkka lähes vastavalmistuneelle.
On kyllä kova, kiinnostaisi kanssa tarkemmat speksit.
Työkokemusta on yliopisto-opintojen aikaiset koulutuksen kannalta relevantit kesätyöt huomioiden 46kk eli vajaa 4 vuotta.

Aloitin nykyisessä hommassani vuodenvaihteessa 3200e/kk palkalla. Sittemmin asetelma työpaikalla on muuttunut erittäin radikaalisti, kun miltei kaikki vastaavia työtehtäviä kanssani tekevät ovat lähteneet talosta kilpailijoille. Katsoin tässä vaiheessa palkankorotuksen aiheelliseksi pääasiassa lisääntyneen vastuun vuoksi, vaikka minulla ei kauheasti vesihuollosta kokemusta ollutkaan. Toinen perustelu korotuksella oli se, että olin saanut aikaisemmassa työpaikassa vastavalmiinakin yli tuon 3200 e/kk. Esitin näin ollen (hieman posketontakin) 800e/kk korotusta palkkaani, mutta odotin saavani siitä maksimissaan puolet. Sain kuitenkin 700e/kk, mikä lienee osoitus siitä, että firmalla on jonkinmoinen hätä tämän alan osaajien suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
vuokrafirman kirjoilla kirvesmiehenä. Siinä 40k ilman ylitöitä.
Vähän näyttää olevan tämän alan tekijöitä täällä, mitä ketjua seurailin
Oletko isoilla raksoilla vai omakotityömailla enimmäkseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 058
Törmäsin muuten mielenkiintoiseen artikkeliin:

Manual workers deserve the high wages they get - USA - Chinadaily.com.cn

DATA ON AN employment exchange website show the average monthly income of construction workers in Chengdu, Sichuan province, was 8,300 yuan ($1,210) last year, with skilled bar benders, bricklayers, carpenters and painters earning more than 10,000 yuan. In contrast, the average monthly salary of clerks and secretaries was about 3,800 yuan.

Sichuan ei ole todellakaan mikään hotspot, vaan kiinan pöndeä, joten selkeästikin palkkatasot ovat raksoilla jo itäeurooppalaisella tasolla.

No, pönde ja pönde, 80M asukasta ja Chengdu pääkaupunkina joku 14 miljoonainen pikkukylä. Ei varmastikaan pärjää palkoissa lähellekään rannikon hotspoteille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
490
Lentokentällä tällä hetkellä töissä ja palkka on 2100€/kk plus lisät kun on 8 vuotta kokemuslisiä. Eli noin 3000€/kk lisineen.

Parhaillaan tuolla tuli esimiehenä tehtyä 65000€/vuosi joka tarkoitti myös yli 300h ylityötä.

Ensi kuussa opiskelemaan ja tavoitteena valmistumisen jälkeen tienata yli 3000€/kk ilman lisiä ja ylitöitä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 940
PK seudulla vakityössä. Vuosipalkka vajaat 30k mutta poskettomat ylityömäärät lisineen nostavat vuosiliksan lähemmäs 50k. Teknologia alalla suunnittelu ja konsultointityössä jossa perus 37.5 tunnin työviikko. Alan korkeakoulututkinto alla ja runsaat 3 vuotta vastaavaa työkokemusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 937
Työkokemusta on yliopisto-opintojen aikaiset koulutuksen kannalta relevantit kesätyöt huomioiden 46kk eli vajaa 4 vuotta.

Aloitin nykyisessä hommassani vuodenvaihteessa 3200e/kk palkalla. Sittemmin asetelma työpaikalla on muuttunut erittäin radikaalisti, kun miltei kaikki vastaavia työtehtäviä kanssani tekevät ovat lähteneet talosta kilpailijoille. Katsoin tässä vaiheessa palkankorotuksen aiheelliseksi pääasiassa lisääntyneen vastuun vuoksi, vaikka minulla ei kauheasti vesihuollosta kokemusta ollutkaan. Toinen perustelu korotuksella oli se, että olin saanut aikaisemmassa työpaikassa vastavalmiinakin yli tuon 3200 e/kk. Esitin näin ollen (hieman posketontakin) 800e/kk korotusta palkkaani, mutta odotin saavani siitä maksimissaan puolet. Sain kuitenkin 700e/kk, mikä lienee osoitus siitä, että firmalla on jonkinmoinen hätä tämän alan osaajien suhteen.
Minkälaisista vuosihuolloista suunnilleen on kyse? Itse olen teollisuudessa töissä ja olen ollut huomaavinani pientä pätevän hakijan markkinaa. Hakijoita toki on, mutta hyviä kandidaatteja ei oikein sitten olekaan.

Palkkaahan pitää pyytää lisää juuri silloin kuin siihen on saumat, hyvä pelisilmä tuossa kohtaa vielä kun perustelit muullakin kuin vain "mä tahdon".
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
5-vuorotyö tehtaalla, vuosi työkokemusta, tulot luokkaa 30k/vuosi sis. lomarahat ja lisät. Välillä tulee arkipyhistä +200%, välillä aattokorvaus +100%, välillä sunnuntailisä +100%, iltalisät + yölisät. Peruspalkka 11.96€, mutta se taitaa nousta seuraavaan palkkaan tuohon ~12,70€. Meillä käytössä keskituntiansio, jonka mukaan nuo prosenttikorotukset menee. KTA on yleisesti ottaen 3-6€ isompi kuin peruspalkka.

Vuoromestarit tienaa sen ~50k bruttona. Itse olen nyt kesän toiminut ko. hommassa.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Minkälaisista vuosihuolloista suunnilleen on kyse?
Taisit lukea epähuomiossa väärin, mitä minä töissä teen? Puhuin vesihuollosta, en vuosihuollosta. :)

Tai sitten kyseessä oli nokkela sanaleikki kysymykselle, että millaisia tehtäviä teen töissä. Teen siis vesihuoltoverkostojen (vesi, viemäri, (kaukolämpö)) mallintamista ja simulointia.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Sijaisvanhempana, n.30k/v/tenava,x2. Ei ole heikkohermosen hommaa, ei lomia vaan 2 päivää vapaata /kk.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
346
Operaattorina kemiantehtaalla, 5-vuorosysteemi.
Vuositulot +-50k € bruttona.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Sijaisvanhempana, n.30k/v/tenava,x2. Ei ole heikkohermosen hommaa, ei lomia vaan 2 päivää vapaata /kk.
Kyllähän tuo kuitenkin kohtuullinen palkka on? 60000 euroa vuodessa. Tuleeko tuo 60 tonttua muuten palkkana eli kertyykö siitä eläkettä, työttömyysturvaa jne vai miten se suoritetaan?

Poikkeavatko sijaislapset merkittävästikin esim. omien lapsien vanhemmuudesta?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Palkkio joka pitää sisällään kulukorvauksen, vero % 8. Ja kyllä poikkeaa, erityislapsia ovat molemmat.

edit: ei kerrytä eläkettä, ei mene palkkiosta noita maksuja. Pelkät verot.
ja avioparina tehdään tätä hommaa, molemmilla kirjoilla yksi tenava joten ei tuo 8% ole koko totuus vaan molemmilla sama.
 
Viimeksi muokattu:

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Palkkio joka pitää sisällään kulukorvauksen, vero % 8. Ja kyllä poikkeaa, erityislapsia ovat molemmat.

edit: ei kerrytä eläkettä, ei mene palkkiosta noita maksuja. Pelkät verot.
ja avioparina tehdään tätä hommaa, molemmilla kirjoilla yksi tenava joten ei tuo 8% ole koko totuus vaan molemmilla sama.
No se jonkinverran sitten muuttaa asiaa jos tuo on korvaus eikä palkka. Ilmeisesti tuo sijaisvanhemmuus estää muun (normaalin) työssäkäynnin eli olette sijaisvanhempia 24h ja korvaus on tuo 60 tonttua kahdelle? Noilla korjaavilla tiedoilla mitä annoit, voidaankin todeta ettei ole kaksinen korvaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Ei ole helppoa tuo sijaisvanhemmuus, varsinkin jos erityislapsi. Riippuu toki kyllä lapsista.
Lomaa/vapaata ei juurikaan ole. Työtä ei voi jättää työpaikalle. Aina oltava valmis.
Vertaistuki voi pahimmillaan olla haitaksi, toiset vanhemmat voi olla kateellisia/vihaisia jos joku antaa sijaislapselleen enemmän ihan omalla rahalla (esim lomamatkoja/harrastusta)
Lapselle kuuluvista etuuksista ja oikeuksista saattaa joutua tappelemaan.
Lapsen biologiset vanhemmat voi olla todella hankalia tai jopa haitaksi lapselle.
Jos lapsuus ollut hankalaa ja juuri alkanut elämä tasottumaan niin sitten teini-ikä puskee ja voi olla todella vaikeaa.

Rankkaa ja arvostettavaa työtä.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
No se jonkinverran sitten muuttaa asiaa jos tuo on korvaus eikä palkka. Ilmeisesti tuo sijaisvanhemmuus estää muun (normaalin) työssäkäynnin eli olette sijaisvanhempia 24h ja korvaus on tuo 60 tonttua kahdelle? Noilla korjaavilla tiedoilla mitä annoit, voidaankin todeta ettei ole kaksinen korvaus.
Ei estä työssäkäyntiä, on oma valinta olla kotona näiden kanssa. Mutta joo, ei ole kaksinen korvaus mutta on työssä puolensakin. Omia lapsia pari kans niin perhe-elämää on helpompi viettää kun saa olla kotona "töissä".
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Kiitos vain, eihän tätä rahan vuoksi kyllä pelkästään viittis tehdä. Jos rahan vuoksi tekisin niin firma pystyyn ja tulot ois n. 6t/kk/tenava.
Siitä voi suunnilleen laskea paljonko kunta maksaa tenavasta joka on sijoitettuna esimerkiksi yksityisen yrityksen kautta muualle.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Kiitos vain, eihän tätä rahan vuoksi kyllä pelkästään viittis tehdä. Jos rahan vuoksi tekisin niin firma pystyyn ja tulot ois n. 6t/kk/tenava.
Siitä voi suunnilleen laskea paljonko kunta maksaa tenavasta joka on sijoitettuna esimerkiksi yksityisen yrityksen kautta muualle.

En nyt viitti uutta ketjua kysymyksen vuoksi perustaa, mutta jos sallittaan yhden kysymyksen OT kun tunnut noista asioista tietävän: Tarkoitatko firmalla koulukodin perustamista vaiko tuon "sijoitusperhe" toiminnan yrittäjätoimintaa? Onko se tuo 6 tonttua kuukaudessa se korvaustaso, mitä koulukodit vai miksi niitä nyt sanotaankaan nykyään, saavat fyrkkaa?

Tosin onhan niissä yrityksissä kyllä kulujakin, ei se vielä mitään merkkaa että sisään tuleva tulo on jotain. Pitää tietää menopuolikin, eiks jeh?
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
156
Tarkoitin yritystä joka toimii välikätenä ja kouluttaa omia sijaisperheitä. Mutta tunnen myös yrittäjiä, jotka pyörittävät perhekoteja, lapset tulevat suoraan kunnista ja palkkio on aika lähellä aiemmin mainitsemani 6t/kk per tenava. Mutta siihen tarvitaan jo esimerkiksi lähihoitajan/sairaanhoitajan koulutus että tähän voi lähteä.

Yksi firma on jossa työntekijöitä n. 20, sijoitettuja lapsia vajaa 100. Ei sillä firmalla huonosti mene. Toimii siis välittäjänä ja kouluttajana, ei Suomessa kuitenkaan.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Yksi firma on jossa työntekijöitä n. 20, sijoitettuja lapsia vajaa 100. Ei sillä firmalla huonosti mene. Toimii siis välittäjänä ja kouluttajana, ei Suomessa kuitenkaan.
Kiitoksia vastauksesta kysymykseeni. Olet varmaan oikeassa, noin äkkiä vilkaisten firman talous on varmaan hyvä jos antamasi luvut pitävät paikkansa. Yksi työntekijä hoitaa siis noin 5 sijoitettua keskimäärin eli 30000 e/kk:lla pitää kattaa lähihoitaja tason työntekijän palkka. Jos se on vaikka joku 2500 e/kk, niin kertoimella 2 työnantajakulut olisivat 5000 e/kk. 30000 e/kk tulosta pois vielä hallinnolliset kulut, toimitilat ynnä muu sälä, johon on 25000 e/kk per viisi lasta. Arvelisin näin mututuntumalla, että riittänee varmaan aika hyvin ja voittoakin jää.

Enpä ole koskaan tullut ajattelleeksikaan, että tuossa on noinkin kova bisnes olemassa. Ilmankos ymmärrän nyt yhden tutun "oudon" käänteen kouluttautua rakennusmiehestä lähihoitajaksi ja perustaa alan firma....:think:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 465
Viestejä
4 216 025
Jäsenet
71 057
Uusin jäsen
Puokkiw

Hinta.fi

Ylös Bottom