• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
Onhan se 2500l "vähän" mutta ei sitä nyt ihan joka kolmas päivä viitsisi vaihtaa. Lasikuitua tuokin allas on ja suodattimen rinnalla on 3 kilowatin lämmitin jolla olisi tarkoitus pitää vesi muksulle uimakelpoisena ja kamiinalla lämmittää sitten kovempien lämpöjen tarpeessa. Nyt tosin on säistä johtuen sunnuntaina lämmitetty vesi pysynyt edelleen 33 asteisena. Liuskoja en nyt edes kokeillut vaan nakkasin vain mömmöjä ohjeen mukaan. Aktiivihappipurkki sanoi 4-6g/1000l kolmen päivän välein, mutta sitten oli niitä erinäisiä poikkeuksia, joissa tulkinnanvaraa vaikka mihin.
No ymmärrän toki ettei noin usein halua vaihtaa, eikä silti ..ei pitäisikään. Aktiivihappi pitäisi kyllä toimia tuon kokoisessa helposti sen aikaa kun samaa vettä haluaa siellä pitää. Vaikka siis vesimäärä on "pieni", ja vesi menee kuralle helpommin, ei sen nyt noin nopeasti pitäisi mennä.

Pistäs uudet vedet sisään, sitten pistät purkin ohjeen mukaisesti aktiivihapet sisään. Mulla on ollut combitabseja itsellä ja siellähän se olis ton kokoseen altaaseen ainakin 2 tablettia joka toinen päivä veden joukkoon. Ja sama ku kloorin kanssa, niin kylvyn jälkeen ei ole paha juttu heittää ylimäärästä tabua liukenemaan. Se vesi vaatii eniten hoitoa sen lilluttelusession jälkeen ja siinä on suurin mahdollisuus pilata kylpyvesi jos jälkihoitoa ei tee.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
248
Kuinka tärkeetä muute on että porealtaassa on sekä hierontapumppu että erikseen pienempitehoinen kiertopumppu?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
No mä itse tykkään kyllä kloorista. Toissa vuonna ylläpidin uima-allasta ja lay-z-spa:ta kloorilla ja mitään ongelmia ei ollut. Aktiivihapen kanssa viime vuonna uima-altaan osalta ja vedenlaatua oli jostain syystä todella vaikea pitää tasalaatuisena. Lopulta vesi samentui jo kesän puolivälissä vaikka viikkotäyttöäkin harrastin. Sameus nyt tosiaan voi johtua monestakin eri asiasta, mutta kloorin kanssa on aina ollut ongelmatonta touhuta puhumattakaan siitä, että annostus on yksinkertainen. Ja mä tykkään sen tuoksusta vedessä. Se on itselle merkki, että altaassa on ainetta ja prosessi pyörii. Ja täähän on tällasta lumevaikutusta, vähän sama ku astianpesuaineen vaahto. :)
Aktiivihappi ei tosiaan vaadi mitään erityistä. Joku vettä pyörittävät suodatinlaitteisto on hyvä olla ja annostus sitten purkin mukaan. Testiliuskat on kyllä kullan arvoisia kun hajustakaan ei aktiivihapen kanssa voi mitään johtopäätöksiä tehdä.
Veikkaan, että täällä on jengiä joka aktiivihapella touhuaa ja siellä varmaan hyviä kokemuksiakin on. Mut noi oli mun omat "tuntemukset".
Kiitos tästä. Kloorilla jatketaan edelleen. Sillä olen tuollaisen porealtaan saanut pysymään ihan hyvänä kahdella veden vaihdolla vuodessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
199
Mikä on tällä hetkellä paras hintalaatusuhteinen allas 4500e-5000e hintaluokassa?

Mitä mieltä esim


Tai

Meillä oli haussa pieni allas ja päädyimme tuohon Momoon. Siinä on nyt kylvetty 2 kertaa eli pidemmän aikajänteen kokemuksia en voi antaa. Meille ihan riittävän iso tuokin ja istuimet on näinkin pitkälle (185cm) ihan ok. Vähän menee jalat yli niiden oletetusta pitopaikasta mutta ei häiritse. Istuinsyvyys on aivan riittävä, ja tuossa on tosiaan tuo 1 matalampi paikka vaikkapa lapselle. Sähköliitäntä on 2x16A ja vesi lämpeni 10C --> 35C noin 9 tunnissa, eli melko nopeasti. Kolmas 16A karva jäi altaan sisään käyttämättä, joten kaipa siitä voi ottaa virtaa vaikka pihavaloihin tms.

Tässä on vain 1 hierontapumppu, jonka matalampaa tehoa käytetään veden kierrätykseen. Sen verran tuo pitää ääntä että sen selvästi kuulee ~10 metrin päähän kun allas lämmittää tai muuten vaan kierrättää vettä vaikka kansi on päällä. Olettaisin että asialle omistettu erillinen pumppu olisi hiljaisempi. Samoin on kylpemisen aikana jos vettä pitää alkaa lämmittää niin kuplia/suihkuja ei saa kokonaan pois muuten kuin lopettamalla lämmityksen. Altaassa on kyllä monipuoliset säädöt siihen että minne ne suihkut ohjautuvat, eli ne saa kyllä melkein miltä tahansa istuimelta suljettua haluttaessa. 1x16A liitynnällä ei ymmärtääkseni voi pitää pumppua isommalla teholla lämmityksen aikana kun virtaa ei silloin riitä molempiin.

Suuttimia on reilusti ja ne on sinänsä ihan ok paikoilla, mutta muutamat kiinteät (ei voi säätää) suuttimet on sijoitettu niin että ne hierovat reiden alaosaa melko voimakkaasti. Nämä suuttimet on melko pieniä ja niistä tulee vettä aika kovalla nopeudella joten tuntuma on isolla teholla enemmän pistävä kuin hierova.

Hintaisekseen meidän käyttöön oikein sopiva laitos, eikä ainakaan nyt ole sellainen olo että olisi pitänyt sijoittaa pari tonnia enemmän parempaan. Isoin, ja ehkä ainoa (hinta huomioiden) varsinainen miinus on nuo mainitut kiinteät suuttimet. Ne voisi olla sijoitettu toisin tai sitten olla isommalla halkaisijalla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
904
Isoin, ja ehkä ainoa (hinta huomioiden) varsinainen miinus on nuo mainitut kiinteät suuttimet. Ne voisi olla sijoitettu toisin tai sitten olla isommalla halkaisijalla.
Vaihda niihin ne rotosuuttimet. Eikös ne ole kuitenkin kaikki vaihdettavia? Ainakin Genovassa on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
199
Vaihda niihin ne rotosuuttimet. Eikös ne ole kuitenkin kaikki vaihdettavia? Ainakin Genovassa on.
Pitää tutkia asiaa. Ei ne ainakaan samalla tavalla kiertämällä lähde irti kuin kaikki muut suuttimet. Eivät siis kierry ollenkaan vaikka kuinka yrittää.

Näyttää kuvan perusteella olevan Genovassa samanlaisia. Kuinkas nuo lähtee auki?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Mikä on tällä hetkellä paras hintalaatusuhteinen allas 4500e-5000e hintaluokassa?

Mitä mieltä esim


Tai

meillä ollut parisen viikkoa käytössä Aresso Lucca ja itse kun olen 193cm pitkä niin momo oli liian pieni. Luccaan oltu tähän mennessä erittäin tyytyväisiä hinta tosin vähän yli tuon 5k. Meille jäi hintaa 5290€ + kansimekanismi tuohon pari satkua.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Kuinka tärkeetä muute on että porealtaassa on sekä hierontapumppu että erikseen pienempitehoinen kiertopumppu?
No, ainakin energiansäästön kannalta on järkevää että altaassa on suodatustarpeisiin erillinen kiertovesipumppu. Myös melutaso on pienempi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
248
meillä ollut parisen viikkoa käytössä Aresso Lucca ja itse kun olen 193cm pitkä niin momo oli liian pieni. Luccaan oltu tähän mennessä erittäin tyytyväisiä hinta tosin vähän yli tuon 5k. Meille jäi hintaa 5290€ + kansimekanismi tuohon pari satkua.
No, ainakin energiansäästön kannalta on järkevää että altaassa on suodatustarpeisiin erillinen kiertovesipumppu. Myös melutaso on pienempi.
OK. Ostettiin tuo lyfco poseidon. Voin laittaa kokemuksia kun päästään testaamaan. 4600e oli hinta. On tuo erillinen suodatinpumppu.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Laitetaan taas päivitys toukokuun osalta:

toukokuu 349kWh - keskiarvo 11,26kWh/päivä. Ulkolämpötilan keskiarvo 9,7C

Näillä lämpötiloilla tämä alkaa mennä lähemmäs 1e/päivä. Mun sähkösopparilla (Lumpeen 3,98c/kWh) ja Elenian siirtohinnoilla (8,00c/kWh) keskimäärin 1,35e/päivä.
Kesäkuu 131kWh - keskiarvo 4,38kWh/päivä. Ulkolämpötilan keskiarvo 18,8C.

Hellekuukauden aikana käyttö maksoi siis ~0,50e/päivä. Paljoakaan allas ei lämmitellyt (0-1 sykliä per päivä) ja kustannukset tulivat hierontapumppujen käytöstä ja joka öisestä suodatuksesta (säädetty suodattamaan 00-06 välisen ajan).

Lisäksi laskin mukavuussyistä altaan lämmön 35 asteeseen. Käyttö oli kesäkuussa 1krt/vk, ei tuolla vaan näillä keleillä ole kovin mukavaa lillua...
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Itselle tulee erillinen lämmitin ja sitten erillinen suodatin jossa kv-pumppu. Mietin itsekin tuota, että kesällä lämmitystarve on varmasti aika vähäinen niin miksi pyörittää sitä kv-pumppua ja suodatustakaan 24/7. Mutta miten toteuttaa lämmittimen ja kv-pumpun yhteispeli sillä ymmärsin näin, että kun lämmitin päättää käynnistyä niin jos sielä ei sillä hetkellä ole veden kierto päällä niin ylikuumenee ja sulaa koko paska?

Jotain älyä pitäis saada varmaan niiden välille. Kokemuksia, ideoita?
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Väsäätkö systeemiä DIY:na? Mulla on erillinen lämmitin ja kiertovesipumppu. Kiertovesipumpulla hoidetaan suodatus 00-06 ja lämmitin hörähtää päälle tarvittaessa. Lämmitin tosiaan käynnistää myös tuon kiertovesipumpun. Tätä ohjaa Geckon Spa pack. Jos sulle on tulossa Balboan tai Geckon komponentteja, uskoisin että tuo kuvailemasi skenaario on säädettävissä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
574
Itselle tulee erillinen lämmitin ja sitten erillinen suodatin jossa kv-pumppu. Mietin itsekin tuota, että kesällä lämmitystarve on varmasti aika vähäinen niin miksi pyörittää sitä kv-pumppua ja suodatustakaan 24/7. Mutta miten toteuttaa lämmittimen ja kv-pumpun yhteispeli sillä ymmärsin näin, että kun lämmitin päättää käynnistyä niin jos sielä ei sillä hetkellä ole veden kierto päällä niin ylikuumenee ja sulaa koko paska?

Jotain älyä pitäis saada varmaan niiden välille. Kokemuksia, ideoita?
Kyllä noissa paljufirmojen lämmittimissä ainakin suurimmassa osassa lämmittimiä mainitaan "virtaussuoja" joka estää lämmitintä menemästä päälle jollei kiertoa ole. Itselläni on tämä:
Ei tosin ole paljon vielä käyttökokemuksia jaettavaksi, mutta aparaatti on Kiramin suodattimen perässä ja molemmat on blizwolffin
wifirasian takana joka ajastettu käymään yöllä 7 tuntia ja saa kännykällä muuten tarvittaessa päälle.
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Väsäätkö systeemiä DIY:na? Mulla on erillinen lämmitin ja kiertovesipumppu. Kiertovesipumpulla hoidetaan suodatus 00-06 ja lämmitin hörähtää päälle tarvittaessa. Lämmitin tosiaan käynnistää myös tuon kiertovesipumpun. Tätä ohjaa Geckon Spa pack. Jos sulle on tulossa Balboan tai Geckon komponentteja, uskoisin että tuo kuvailemasi skenaario on säädettävissä.
Joo mulla on DIY systeemi ja ei ole Balboan eikä Geckon komponentteja. Suodatin ja KV pumppu erillinen pakettinsa ja lämmitin erillinen Pahlenin 9kw lämmitin. Silleenhän se tosiaan pitää saada toimimaan, että lämmittimelle määritän haluamani lämpötilan ja aina kun lämmitin käynnistyy niin silloin myös kv pumppu ja suodatus menee päälle. Sitten kun lämmitin ei ole käynnissä niin oletuksena suodatus ja kv pumppu ei ole myöskään toiminnassa, mutta halutessani ne pitäisi voida pakottaa päälle ettei käy niin, että todella lämpinä aikoina kesällä lämmitystarve on niin vähäinen, että suodatuskaan ei pyöri riittävän usein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
20
Veloxialla näyttäisi olevan prosentuaalisesti ihan hyvä ale tästä altaasta:


Kolme hierontapumppua ja muutenkin soivalta vaikuttava peli. Onkohan vaihtoehtoja kenelläkään mielessä tuohon hintaluokkaan, joissa saatavuuttakin olisi vielä nyt kesällä/syksyllä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Onko suosituksia suht. huokeasta PH mittarista, meni jo yksi ammeellinen vettä vaihtoon kuukaudessa kun digitaalinen PH mittari näyttää kalibroituna toista ja kahdet eri liuskat ihan eri arvoja. Meni vesi sameaksi ja alkoi vähän vihertää sävyltään.. tuo digitaalinen mittarikin on mallia halpis 15€ gigantista ja kalibroin sen vielä jauheilla uudelleen mutta tuo 6.8 kohtakin kalibroitaessa näytti jotain 6.5.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Onko suosituksia suht. huokeasta PH mittarista, meni jo yksi ammeellinen vettä vaihtoon kuukaudessa kun digitaalinen PH mittari näyttää kalibroituna toista ja kahdet eri liuskat ihan eri arvoja. Meni vesi sameaksi ja alkoi vähän vihertää sävyltään.. tuo digitaalinen mittarikin on mallia halpis 15€ gigantista ja kalibroin sen vielä jauheilla uudelleen mutta tuo 6.8 kohtakin kalibroitaessa näytti jotain 6.5.
Tää on tuntunut ihan fiksulta vehkeeltä tämän kesän kokemuksella, netissäkin on positiivista juttua ollut: Elektroninen TruTest pH-mittari, Aquachek - 79,00 EUR
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Joo mulla on DIY systeemi ja ei ole Balboan eikä Geckon komponentteja. Suodatin ja KV pumppu erillinen pakettinsa ja lämmitin erillinen Pahlenin 9kw lämmitin. Silleenhän se tosiaan pitää saada toimimaan, että lämmittimelle määritän haluamani lämpötilan ja aina kun lämmitin käynnistyy niin silloin myös kv pumppu ja suodatus menee päälle. Sitten kun lämmitin ei ole käynnissä niin oletuksena suodatus ja kv pumppu ei ole myöskään toiminnassa, mutta halutessani ne pitäisi voida pakottaa päälle ettei käy niin, että todella lämpinä aikoina kesällä lämmitystarve on niin vähäinen, että suodatuskaan ei pyöri riittävän usein.
Vihdoin ja viimein aparaatit kytketty, palju täytetty ja tehty vähän lämmitystestejä ym excel käppyrän piirtelyä. Jos numerot ei kiinnosta niin älä lue tämän pidemmälle. Itseäni kiinnostaa.

Ensinnä kiinnosti se, miten hyvin mulla riittää lämminvesivaraajassa kapasiteetti ja maalämpöpumpussa hönkä tuottaa valmiiksi lämmintä vettä paljuun kun alan täyttämään sitä ihan tyhjästä täyteen noin +32c vedellä (arvelin, että se olisi näillä helteillä sopiva paljun veden lämpötila)

Alkutilanteessa 0min oli kvv varaajassa veden lämpötila +54,8c ja varaaja oli poissa päältä.

Ensimmäisen 30min aikana sain paljuun loroteltua noin 30cm vettä ja varaajassa veden lämpötila ehti laskea +51,1c asteeseen. Paljun istuimet ovat juurikin noin 30cm korkeat ja sen jälkeen vesitilavuus kasvaa ja paljun täyttyminen ”hidastuu” kun sitä mitataan veden pinnan korkeutena paljun pohjalta.

45min kohdalla kvv varaajassa veden lämpötila kävi alimmalla tasollaan noin +45c korvilla jolloin maalämpöpumppu alkoi tuottaa lisää lämmintä vettä. Vettä oli paljussa tuossa kohtaa noin 35cm.

80min kohdalla kvv varaajassa veden lämpötila oli noussut +47,1c asteeseen ja paljussa oli vettä 46cm. Tässä kohtaa tuli pieni tauko kun vaihdoin puutarhaletkun toisenlaiseen jonka kuvittelin pystyvän laskemaan nopeammin vettä.

90min kohdalla kvv varaajassa veden lämpötila oli ehtinyt nousta +49,4c asteeseen ja paljussa oli vettä 50cm. Vähän tämän jälkeen maalämpöpumppu lakkasi lämmittämästä kvv varaajaa.

110min kohdalla pistin hanat kiinni. Kvv varaajassa veden lämpötila oli +46,6c ja paljussa oli vettä noin 62cm. Paljua tyypättyäni totesin, että noin 80cm vettä paljussa on passeli määrä jotta hartiatkin menee veden alle joten täyttöaika tyhjästä täyteen kestää noin 2h 20min. Positiivista oli huomata, että voin lasetella paljun täyteen suoraan lämmintä +32c vettä ilman että lämmin vesi loppuu. Toki tilanne on aivan eri jos ulkona on pakkasta. Maalämpöpumppu ei ehdi lämmittää vettä niin tiuhaan koska sen pitää pitää myös kämppä lämpimänä. Ehkä kokeilen sitäkin joskus.

Summa summarum tuona noin 2h aikana kun vettä lorottelin mulla meni sähköä noin 7kwh ja kun vähentelen siitä normaalin kulutuksen niin veden lämmitykseen on mennyt jotain välillä 3-4kwh.

Seuraavana päivänä laskin paljuun kylmää vettä lisää, jotta sain veden pintaa vähän ylemmäs ja sitä oli melkein 70cm ja päätin kokeilla kauan kestää lämmittää sitä tuolla 9kw lämmittimellä ja paljon menee virtasta. Paljun tilavuudeksi ilmoitettiin 1900L ja jos se on piripintaan niin paljussa oli nyt ehkä 1400-1500L vettä.

Laitoin kannen paikalleen, ulkona oli noin +27,5c lämmintä ja aurinko paistoi osittain mustaan kanteen varmasti auttaen lämmitystä hiukkapikkasen. Veden lämpötila oli alkuhetkellä +25,1c mitattuna noin 30cm korkeudelta paljun pohjasta mitattuna. Lämmittimen termostaattiin pyöräytin pyynniksi +40c.

Lämpötilan nousu ja sähkönkulutus oli vähemmän yllättäen luotisuora viiva ja tein mittaukset noin 7min välein kun tuo mun digitaalimittari päivittää itsensä juuri 7min välein. Mittausten välillä sähköä kului noin 1,1-1,2kw ja lämpötila nousi +0,8c. 75min annoin lämmittimen pöhistä ja suodatin + 250W pumppu oli tietenkin myös päällä.

75min aikana veden lämpötila nousi alun +25,1c asteesta mukavaan +33,3c asteeseen ja sähköä kului 11,95kwh. Jännää. Päätin käyttää seuraavat tunnit, ehkä jopa vuorokauden kesälomastani nyt johonkin ihan muuhun. Se nyt on selvää, että maalämpöpumpulla tuotetun lämpimän veden laskeminen tulee halvemmaksi kuin tuolla sähkölämmittimellä veden lämmittäminen, mutta tietenkin se normaalitilanne on vain pitää se vesi halutun lämpöisenä tuolla lämmittimellä eikä lämmittää jättimäistä vesimassaa kymmeniä asteita kertalaakista.

Kunhan tässä keräilen taas innostusta niin mittailen myös sen ylläpitokulutuksen.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Vihdoin ja viimein aparaatit kytketty, palju täytetty ja tehty vähän lämmitystestejä ym excel käppyrän piirtelyä. Jos numerot ei kiinnosta niin älä lue tämän pidemmälle
Erittäin mielenkiintoinen postaus, kiitos! Muistan lukeneeni että poreallasta ei saisi täyttää lämpimällä vedellä, mutta nyt tarkemmin miettiessäni - miksei saisi. Pitänee tehdä joskus vastaava testi. Maalämpöpumpulla lämmittäminen on tosiaan huomattavasti kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin altaan oma lämmitin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
260
Veloxialla näyttäisi olevan prosentuaalisesti ihan hyvä ale tästä altaasta:


Kolme hierontapumppua ja muutenkin soivalta vaikuttava peli. Onkohan vaihtoehtoja kenelläkään mielessä tuohon hintaluokkaan, joissa saatavuuttakin olisi vielä nyt kesällä/syksyllä?
Tämä kiinnostaisi myös minua. Onko kokemuksia/näkemyksiä täällä? Itse pääsen asentelemaan vasta ensi vuonna tosin…
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Kovasti googlettelin tuosta paljuveden suodattamisesta että mitenkä usein ja mitenkä pitkään mutta siinä tuntuu olevan niin paljon muuttujia, ettei oikein yksiselitteistä vastausta saanut. Täällä varmaan on käytännön kokemusta monillakin niin pistäkääs omat kokemukset jakoon ja vinkkejä mun käyttötarpeeseen.

Mulla on nyt siis 1900L palju, oletan että se on varmaan karvan alle tuon se vesimäärä todellisuudessa kun eihän sitä piripintaan voi täyttää. Mulla on suodatin joka kierrättää vettä noin 100L/min (5970L/h) eli sehän tunnin aikana ehtii kierrättää paljun vedet kolmeen kertaan. Suodatukseen käytän filter ballseja.

Lämmitystä ei ole nyt ollut tarvetta käyttää koska aurinko tuntuu pitävän paljuveden riittävän lämpöisenä tällaiseen hellepäiväkäyttöön. Tarkoitus on ostaa aktiivihappitableteja ja alkaa niitä viskomaan tuonne ainakin nyt jokaisen käyttökerran jälkeen, kenties useamminkin?

Oletan, että tuolla tullaan lilluttelemaan nyt varmaan 2-3 kertaa viikossa lasten kanssa ja aina peseydytään ennen paljuun menoa niin miten usein ja minkälaisia jaksoja suosittelette, että tuota suodatinta kannattaa pyörittää? Mulla on kytketty kotiautomaatioon tuon paljun lämmitin ja suodatin niin pystyn luomaan niille haluamani aikataulut. Kannattaako suodatinta pyörittää kerran vuorokaudessa joku jakso, esim yöllä? Onko fiksumpaa laittaa se päälle vain ja ainoastaan käytön jälkeen tietyksi ajaksi? Vai näiden yhdistelmä? Voiko tuon aktiivihapen käytöllä vaikuttaa minkä verran suodattimen käyttötarpeeseen?

Vinkkejä, kommentteja, kokemuksia? Kiitos
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Sen verran osaan ottaa omalta osalta kantaa, että porealtaassa olen pitänyt nyt kesähelteillä 2x5h (12:00 -> ja 0:00 ->) suodatusjaksot ja tuntuu toimivan ok. Talvella on sitten ollut lyhyemmät pätkät käytössä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Vinkkejä, kommentteja, kokemuksia? Kiitos
Kloori ja aktiivihappi on pöpöjen tappamista varten, suodatin suodattaa sattumat pois vedestä. Pitkään samoja vesiä pitäessä molempia tarvitaan.

Omassa porealtaassa automatiikan oletussäätö on 2x6h suodatussyklit vuorokaudessa, lisäksi kiertopumppu toimii myös vettä lämmittäessä/jäähdyttäessä.

Oman mutun perusteella välittömästi käytön jälkeen laitettu puhdistusaine (omassa tapauksessa klooritabletit) ja suodatus on tuntunut toimivan parhaiten. Myös klooritablettien käyttöohje neuvoo kierrättämään suodatusta välittömästi aineen lisäämisen jälkeen.

Tällä on menty nyt kesällä ja vesi on pysynyt hyvänä, sama sapluuna oli käytössä myös aiemman lay-z-span kanssa ja hyvin pysyi vedet kirkkaana.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Tämä kiinnostaisi myös minua. Onko kokemuksia/näkemyksiä täällä? Itse pääsen asentelemaan vasta ensi vuonna tosin…
Itsellä Veloxialta ostettu Olos Special. Nuo alennukset tuntuu olevan aina päällä. Special on Novitekin Basicin ja Premiumin välissä. Sen takia hintakin asettuu siihen väliin. Oli mielestäni paras hinta/laatu suhde Novitekin altaista (vs. esim Premium). Hyvä allas ollut toistaiseksi, tosin käyttöä vasta muutama kuukausi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
20
Kiitos @Prkle - itsellä meni ostoon nyt Welliksen Malaga standard Kärkkäiseltä. Viikonloppuna asuntomessuilla tuli tosin käytyä Laatualtaiden kojulla ja siellä selvisi, että Kärkkäisen (ja ilmeisesti kaikkien muiden kuin Laatualtaiden) myymät Wellikset ovat Keski-Euroopan eristyspaketilla. Tämä kannattanee ottaa huomioon, jos Wellis on mielessä.

Ajattelin nyt itse lisäeristää tuota sitten solumuovilla ja laittamalla finnfoamit altaan pohjalle - onkohan jotain muuta mitä kannattaisi eristää?
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Taas vähän numeropornoa, toivottavasti jollekin on apua näistä mut jos ei niin ompahan itselle muistiin nämä tänne :)

Ulkolämpötila edelliseen lämmityssessioon verrattuna totaalisen eri, eli noin +19c kun aloittelin paljun lämmittämisen klo 15:54 ja noin +18c kun lopetin mittaamisen klo 19:00 (sähkönkulutuksen jouduin kurkkaamaan kuitenkin jo klo 18:30)

Paljun veden lämpötila oli +20,2c ja pistin lämmittimen termariin pyynnin +37c ja suodatin+kv pumppu tietenkin myös käyntiin.

klo 15:54 lämpötila +20,2c
klo 16:19 lämpötila +22,7c
klo 16:47 lämpötila +25,2c
klo 17:15 lämpötila +27,7c
klo 17:50 lämpötila +30,8c
klo 18:19 lämpötila +33,2c
klo 18:40 lämpötila +35,0c
klo 19:00 lämpötila +36,6c

Sähköä kului noin 25kwh aikavälillä 15:54 - 18:30. Aikaa meni tässä siis noin 155min ja lämpötila nousi +20,2c asteesta +34,2c asteeseen. Yhden asteen nousuun meni 1,78kwh sähköä.

Aiempi testailu todella kuumassa (+27,5c) auringonpaisteessa: 75min aikana veden lämpötila nousi +25,1c asteesta +33,3c asteeseen ja sähköä kului 11,95kwh. Yhden asteen nousuun meni 1,45kwh sähköä.

Mulla uupuu edelleen se eristekansi tuosta ja siinä on vaan sellainen normi muovinen kansi. Tarkoitus syssymmällä ehtiä tekemään se ja mittailla sitten uudelleen kun eristykset on kondiksessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Neuvokaahan tyhmää. Polttelisi saada poreallas terassille. Olen katsellut Novitekin Pallasta. Paikka altaalle olisi terassilla valmiina eli laudoituksen päälle vaan. Nyt kävin kuitenkin pohtimaan tutoa terassin kantavuutta ja tuli tenkkapoo. Rakensin terassin viime kesänä ja pohjille katsoin ohjeet kestopuusivulta. Laskin vielä hieman ”varman päälle” ja tein hieman ”ylituetun”. Tuolla sanotaan, että kantavuuden pitäisi olla yli 2 kN/m2 mutta riittääkö se? Olen varma, ettei terassi mihinkään vajoa, koska perustukset lepäävät betonilla, mutta riittääkö runkopuiden vahvuus?
Muutama kuva asiaa selventämään
1.jpg

Eli poreallas tulisi n. mustan neliön alueelle

2.jpg

Tuossa rakennusvaiheessa sama kuva toisesta suunnasta. Pääpalkkien väli on n. 1,4 m. Tuet pääpalkkien välilä laatoitetulla alueella n 1,3 m, viimeiseltä tuelta sokkelin reunalle vähän pidempi matka. Sokkelin reunassa siis myös pääpalkin tuet. Runko ja ruoteet ovat 50x100mm kestopuuta.
3.jpg

tuossa vielä kuva, jossa tuennat. X:n kohdalla siis on myös pääpalkkien tuet.

Pitäisikö terassia hieman vielä purkaa ja rakentaa lisätukia, esim pontata liimapuupalkkeja päälinjojen tai jopa ruoteiden alle? Mitä mieltä raati on?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Tuolla sanotaan, että kantavuuden pitäisi olla yli 2 kN/m2 mutta riittääkö se?
Onko tuo "muuri" juuri suunnitellun altaan paikan kohdalla siten että allasta ei voisi perustaa suoraan betonille ja upottaa terassiin? Se olisi ainakin varmasti tukeva ja painumaton paikka... Toki altaiden maksimi upotussyvyydetkin vaihtelee, tuo näyttää suht korkealta niin voi mennä upotussyvyys jo yli ellei rakenna jotain "jalustaa" sinne millä allas tönöttää.

Novitekin Pallas on näköjään tyhjänä 350kg, vesitilavuus 1300 litraa ja maks 6 henkilöä niin siitä laskemaan paljonko painoa voi "pahimmillaan" olla kahden neliön alueella. Aikamoisen pistekuormanhan se sinne tekee.

Jos vertailukohtia haluat, niin meille kun tuli suunnilleen saman kokoluokan allas niin se tehtiin terassin laajennusosalle "pikkuisen upotettuna" takaoven porrasaskelmien viereen terassin ulkoreunalle. Allasta varten tehtiin tasainen ja eristelevytetty paikka jonka koko oli 220 x 220 cm. Paikan alla on kolme maavaraista, betonilaattojen päällä makaavaa päätukipalkkia ja niiden päällä kuusi runkopuuta. Onpahan tukeva eikä heilu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Onko tuo "muuri" juuri suunnitellun altaan paikan kohdalla siten että allasta ei voisi perustaa suoraan betonille ja upottaa terassiin? Se olisi ainakin varmasti tukeva ja painumaton paikka... Toki altaiden maksimi upotussyvyydetkin vaihtelee, tuo näyttää suht korkealta niin voi mennä upotussyvyys jo yli ellei rakenna jotain "jalustaa" sinne millä allas tönöttää.

Novitekin Pallas on näköjään tyhjänä 350kg, vesitilavuus 1300 litraa ja maks 6 henkilöä niin siitä laskemaan paljonko painoa voi "pahimmillaan" olla kahden neliön alueella. Aikamoisen pistekuormanhan se sinne tekee.

Jos vertailukohtia haluat, niin meille kun tuli suunnilleen saman kokoluokan allas niin se tehtiin terassin laajennusosalle "pikkuisen upotettuna" takaoven porrasaskelmien viereen terassin ulkoreunalle. Allasta varten tehtiin tasainen ja eristelevytetty paikka jonka koko oli 220 x 220 cm. Paikan alla on kolme maavaraista, betonilaattojen päällä makaavaa päätukipalkkia ja niiden päällä kuusi runkopuuta. Onpahan tukeva eikä heilu.
Joo. Muuri sattuu juuri altaan kohdalle eli betonivalu olisi teknisesti todella vaikea toteuttaa vaikka toki varmin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Joo. Muuri sattuu juuri altaan kohdalle eli betonivalu olisi teknisesti todella vaikea toteuttaa vaikka toki varmin.
Tällainen yleisen tason altaan sijoitteluun liittyvä juttu tuli myös mieleen.
Omaan silmään näyttää että terassi ei ole ihan mahdottoman iso, halutaanko allas ihan ehdottomasti terassille, vai voisiko sen ajatella olevan tossa terassin vieressä pihalla? Sellainen reilu pari metriä kanttiinsa oleva allas portaineen kuitenkin haukkaa jonkin verran tilaa tuosta terassilta muusta käytöstä.

Siihen se olis ainakin helppo perustaa vaikka hiekka/laatta-pohjalla, tai valulla jos haluaa oikein hifistellä.

Kysymys siis sillä mielellä jos pihalla on vapaata tilaa niin se voisi olla myös yksi vaihtoehto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Piha on niin pieni, että sitten olisi käytännössä naapurissa. Lisäksi terassilta on suora yhteyes khh:n kautta suihkuun ja saunaan että sekin lisäisi käytettävyyttä huomattavasti. Terassi on kuitenkin miltei 25m2. Käytännössä terassilla on tällä hetkellä n. puolet tyhjää tilaa ja paikka on "raivattu" sille jo valmiiksi ilman, että terassin käytettävyys kärsii lainkaan. Kyllä se sijoituspaikka on tuo terassi tai sitten jää tekemättä.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Onko kokemuksia kasattavista paljuista? Saareen pitäisi palju saada veneellä kuskattua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
574
20210728_130341 – kopio.jpg


Pikku hiljaa valmistunut tämäkin :tup: Vielä olisi hommaa ja vähän täytyy korjailla rakoja, jotka kopioitu vanhasta osasta jahka kansilaudat kuivuu täysin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Piha on niin pieni, että sitten olisi käytännössä naapurissa. Lisäksi terassilta on suora yhteyes khh:n kautta suihkuun ja saunaan että sekin lisäisi käytettävyyttä huomattavasti. Terassi on kuitenkin miltei 25m2. Käytännössä terassilla on tällä hetkellä n. puolet tyhjää tilaa ja paikka on "raivattu" sille jo valmiiksi ilman, että terassin käytettävyys kärsii lainkaan. Kyllä se sijoituspaikka on tuo terassi tai sitten jää tekemättä.
Terassista pala pois? Eli palju alkamaan heti tuosta muurista ja "upotettuna" terassiin?
 

koelli

Tukijäsen
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
171
Onko kokemuksia kasattavista paljuista? Saareen pitäisi palju saada veneellä kuskattua.
Paljuhan kaiken järjen mukaan kelluu tyhjänä vedessä. Joku rohkeahan saattaisi tyynellä kelillä uittaa moottoriveneen perässä sen sinne saareen. En tosin suosittele turvallisuusaspektien takia.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 080
Onko kokemuksia kasattavista paljuista? Saareen pitäisi palju saada veneellä kuskattua.
Omassa tuli lasikuitupurkki ja hilut pihalle.
Rakensin puusta rungon ja kuoren. Ostin pelkät komponentit ilman puutavaraa kun tuli terassin kylkeen ja kuori terassimateriaalista.

Oletettavasti saaressa palju talvehtii tyhjänä eikä ehkä tule poreita yms. Pitäisi olla helppo kasata kunhan saa tavarat kuljetettua.

Edit: en vetäisi vennen perässä, tyhjänä kaatuu varmasti.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 271
Onko olemassa sähkölämmittimiä altaisiin/porealtaisiin? Siis sellaisia tehostavia, jos laitteen oma lämmittää esim. 1 aste tunnissa, niin nakkaisi sinne esim. sen tehostelämmittimen että lämpiää nopeammin? Jos kyllä niin millä nimikkeellä googlaan tai linkkiä johonkin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Onko olemassa sähkölämmittimiä altaisiin/porealtaisiin? Siis sellaisia tehostavia, jos laitteen oma lämmittää esim. 1 aste tunnissa, niin nakkaisi sinne esim. sen tehostelämmittimen että lämpiää nopeammin? Jos kyllä niin millä nimikkeellä googlaan tai linkkiä johonkin?
Uppokuumennin? Tai jos haet kiinteää asennusta niin silloin mahdollisesti jokin letkulämmitin jos löytyy asennuspaikka...
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 271
Uppokuumennin? Tai jos haet kiinteää asennusta niin silloin mahdollisesti jokin letkulämmitin jos löytyy asennuspaikka...
Ihan väliaikaista vaan. Että jos vesi vaikka 5 asteista, niin saisi lämmityksen vauhdilla 40:neen asteeseen. Tyyliin vedenkeitin, mutta veteen asennettava tms.. Ja siis sellaista "jokamiesluokan", eli tumpelokin osaa käyttää. Eli siis sellaista jotain "240v heitä tämä veteen" tehostamaan lämmitystä tms. ja sillä ei sit tuhoja saisi aikaan?
Kyllä kai noita luulisi myytävän, eli jokin jolla johtaa lämpöä veteen??
 
Liittynyt
19.01.2017
Viestejä
74
Bestway letkulämmittimen spekseissä ei missään sanota selkokielellä sen tehoa watteina. Ei sisällä pumppua, vaan liitetään altaan oman suodatinpumpun jälkeen samaan letkuun. Myynnissä prisma/motonet/puuilo, eli helppo saatavuus ainakin plussaa, kuin myös sopivuus bestwayn letkuihin.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Bestway letkulämmittimen spekseissä ei missään sanota selkokielellä sen tehoa watteina. Ei sisällä pumppua, vaan liitetään altaan oman suodatinpumpun jälkeen samaan letkuun. Myynnissä prisma/motonet/puuilo, eli helppo saatavuus ainakin plussaa, kuin myös sopivuus bestwayn letkuihin.
2800W.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Neuvokaahan tyhmää. Polttelisi saada poreallas terassille. Olen katsellut Novitekin Pallasta. Paikka altaalle olisi terassilla valmiina eli laudoituksen päälle vaan. Nyt kävin kuitenkin pohtimaan tutoa terassin kantavuutta ja tuli tenkkapoo. Rakensin terassin viime kesänä ja pohjille katsoin ohjeet kestopuusivulta. Laskin vielä hieman ”varman päälle” ja tein hieman ”ylituetun”. Tuolla sanotaan, että kantavuuden pitäisi olla yli 2 kN/m2 mutta riittääkö se? Olen varma, ettei terassi mihinkään vajoa, koska perustukset lepäävät betonilla, mutta riittääkö runkopuiden vahvuus?
Vastauksena tähän. En nyt ruvennut ottamaan uhkapelillä selvää että kestääkö vaan vedin tulevan altaan alle neljä runkopuuta lisää. Nyt luulisi kestävän. Novitekin Salla tilattu ja lokakuussa tos näk kylpyyn

F4993B11-65A2-4CDD-80C3-B28085AB51E6.jpeg
B2EA4147-C888-46C7-A2B0-3D3BBD515C50.jpeg
E8ED9FAD-EC80-4255-A276-BBCF8D0267F4.jpeg
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Kesäkuu 131kWh - keskiarvo 4,38kWh/päivä. Ulkolämpötilan keskiarvo 18,8C.

Hellekuukauden aikana käyttö maksoi siis ~0,50e/päivä. Paljoakaan allas ei lämmitellyt (0-1 sykliä per päivä) ja kustannukset tulivat hierontapumppujen käytöstä ja joka öisestä suodatuksesta (säädetty suodattamaan 00-06 välisen ajan).

Lisäksi laskin mukavuussyistä altaan lämmön 35 asteeseen. Käyttö oli kesäkuussa 1krt/vk, ei tuolla vaan näillä keleillä ole kovin mukavaa lillua...
Heinäkuu 111kWh - keskiarvo 3,60 kWh/päivä. Ulkolämpötilan keskiarvo 20,0C.

Heinäkuussa altaalle ei ollut paljoa käyttöä (=liian kuumat kelit). Taidettiin pulikoida 2 kertaa koko kuukauden aikana. Laskin veden lämpötilan 32 asteeseen, mutta siitäkin huolimatta se huiteli 35-36 tuntumassa. Käytännössä tässäkin kuussa sähkönkulutus koostui suodatuksesta (250W pumppu 6h päivässä) ja noista kahdesta käyttökerrasta jolloin käytettiin myös hierontapumppuja.
 
Liittynyt
05.12.2019
Viestejä
124
1600l palju (muovisisus) tulossa pihaan ja veden vaihtoväli olisi tarkoitus pitää 2-4vkossa, koska ei ole ihan yksinkertainen homma saada vettä paljuun (vesipiste puuttuu ulkoa, vielä).

Täälläkin monenlaista juttua lueskellut ja sen lisäksi liikkeissä monenlaista aineita (liikaa ) joten menee sekaisin kun näitä miettii....

Mites,
Kiramin monitehotabletti, aktiivihappi tai bilteman viikkokloori-yhdistelmätabletti. Noissa tabuissa, onko eroja muutakin haluanko käyttää klooria? Jos kaveriksi hommaisi vielä kevytsuodattimen ja ajelisi sitä aina käytön jälkeen...
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 080
Olen käyttänyt happitabletteja (aquanovasta) ja veden vaihto 2 kertaa vuodessa. Muista ei kokemusta.
Hyvä suodatus käytön jälkeen on tärkeä, panosta siihen riittävästi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
574
Meillä ainakin kamiinan ohje kieltää käyttämästä klooria ruostumisen takia.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Meillä ainakin kamiinan ohje kieltää käyttämästä klooria ruostumisen takia.
Kiramin paljuihin on keväällä 2017 lisätty magnesiumanoditanko joka suojaa korroosiolta.
En tiedä onko muilla valmistajillla vastaavaa.



PSX_20210811_081013.jpg
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
904
Onhan tässä ketjussa ollutkin ennenkin puhetta, mutta otetaanpas päivitys. Mitä aineita käytät porealtaan vedenhoidossa (1) ja kuinka usein vaihdat veden (2)?

1. Itellä käytössä Aresso Genovassa ainoastaan SPA100, annos kerta viikossa. Altaassa itsessään ostonointi sekä UV ja luonnollisesti kerran kuukaudessa vaihdettava lamellisuodatin. Käytän kahden suodattimen tekniikkaa, jolloin käytöstä otettu suodatin likoaa pesuvedessä 12h, jonka jälkeen huolellinen letkutus jokaiseen väliin. Sitten saa kuivua loppukuun ennen uudelleen käyttöönottoa.
2. Vesi vaihtuu 1-2 kertaa vuodessa. Nyt altaassa viime marraskuun vesi, edelleen ihan käypäistä. Joskus ihan snadi biofilmi, mutta todella maltillinen. Menee kohta vaihtoo, siinä yhteydessä ajattelin vetää putkiston pesuaineen.

SPA100 ei saa enää, joten sen tilalle hakusessa joku uusi tuote.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 601
Viestejä
4 185 598
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom