Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua

En ymmärrä näin muutaman oluen jälkeen kysymystä, mutta siihen häviöön vaikuttaa eristys, onko peittoa jne. Itse pumpusta niin sen teho ei vain riitä. Arvelisin että aste kaks päivässä maksimissaan jaksaa nostaa lämpöjä, mutta 28 asteista ei tuolla saa. Aurinkoisina päivinä on etran matto missä kiertää vesi on paljon tehokkaampi. Ehdottomasti kannattaa laittaa 50mm finfoam altaan alle jos siis on tämmöinen pinta asennettava allasmalli.
Tuosta finnfoamista niin itse laitoin 30mm foamin altaan alle. Ihan jo sen takia että kivempi sen päällä tallustella kun hiekan ja vähän ehkä tukevoittaa pohjaa. 50mm ei ollut kaupassa sillon niin tyydyin 30mm. Mutta maltan nyt mieleni vielä ja katselen jos tulisi hienoja ilmoja ja allasvesi pääsisi lämpenemään :)
 
Tuosta finnfoamista niin itse laitoin 30mm foamin altaan alle. Ihan jo sen takia että kivempi sen päällä tallustella kun hiekan ja vähän ehkä tukevoittaa pohjaa. 50mm ei ollut kaupassa sillon niin tyydyin 30mm. Mutta maltan nyt mieleni vielä ja katselen jos tulisi hienoja ilmoja ja allasvesi pääsisi lämpenemään :)
Facessa on uima allas ryhmä missä näitä lämmitys jne asioita puidaan jatkuvasti.

Naapurin kanssa meillä on tämä lämmitysprojekti altaille. Kaikkihan voi siis ostaa lämmittimen kaupasta mutta juttu on siinä että lämmitys tapahtuu lähes ilmaiseksi ja mielellään lähes ilmaisilla osilla.
 
En ymmärrä näin muutaman oluen jälkeen kysymystä, mutta siihen häviöön vaikuttaa eristys, onko peittoa jne. Itse pumpusta niin sen teho ei vain riitä. Arvelisin että aste kaks päivässä maksimissaan jaksaa nostaa lämpöjä, mutta 28 asteista ei tuolla saa. Aurinkoisina päivinä on etran matto missä kiertää vesi on paljon tehokkaampi. Ehdottomasti kannattaa laittaa 50mm finfoam altaan alle jos siis on tämmöinen pinta asennettava allasmalli.
Ehkä kirjoitin viestini epäselvästi, pahoittelut. Koitetaas uudelleen:
Energia ei häviä mihinkään. Eli jos pumppu lämmittää vaikka neljällä kilowatilla eikä vesi lämpeä, niin silloin sen veden täytyy hukata sitä lämpöä vähintään neljän kilowatin vauhdilla. Jossain vaiheessa ilma on niin paljon viileämpää että se vesi todella hukkaa lämpöä enemmän kuin mitä sinne pusketaan, mutta en usko että suomen kesässä ihan noin kovaa tahtia :)

Tuollaisen auringolla lämmitettävän maton lämpöteho on teoriassa maksimissaan joku 800w/neliömetri, käytännössä paljon vähemmän, joten sitä pitäisi olla aika paljon ja auringon paistaa jotta pääsisi tuonne 4kw paikkeille.
 
13. kesä menossa altaalla ja muutamia kokemuksia.
Mitä lämpimämpää vesi on niin sitä enemmän vaatii kemiaa joukkoon levän takia.
Peite on muuten hyvä, mutta siihen lentäneet roskat menee altaaseen, kun peiton ottaa pois. Kun pitää ilman peittoa ja suodatuksen päällä niin roskat menee pinnasta nopeasti suodattimeen ja pohja pysyy pitempään puhtaana. VILP on hyvä, kun allasta ottaa käyttöön niin vesi lämpenee nopeammin käyttökuntoon, muuten sitä ei sitten kesällä tarviikaan, jos riittää ns järviveden lämpötila.
 
13. kesä menossa altaalla ja muutamia kokemuksia.
Mitä lämpimämpää vesi on niin sitä enemmän vaatii kemiaa joukkoon levän takia.
Peite on muuten hyvä, mutta siihen lentäneet roskat menee altaaseen, kun peiton ottaa pois. Kun pitää ilman peittoa ja suodatuksen päällä niin roskat menee pinnasta nopeasti suodattimeen ja pohja pysyy pitempään puhtaana. VILP on hyvä, kun allasta ottaa käyttöön niin vesi lämpenee nopeammin käyttökuntoon, muuten sitä ei sitten kesällä tarviikaan, jos riittää ns järviveden lämpötila.
Porukka kuivaa autoakin lehtipuhaltimella niin aika helposti ne roskat saa puhallettua pois semmosella.
 
Mikä olisi luotettava testiliuska ph arvojen mittaamiseen altaasta ?
Nyt tuoreena altaan omistajana hommasin flow clear testiliuskoja. Nämä näyttäisivät altaan ph arvoksi n. 6.8 eli hieman liian matala.
En tahdo luottaa tuohon lukuun. Googlailin paikallisen vedentoimittajan omia mittausarvoja ja sain vastaukseksi että tällä alueella vesijohtoveden ph on n. 8.2.
Jotenkin haluaisin uskoa tätä lukua mieluummin. Testattava vesi on siis juuri laskettu altaaseen.
 
Mikä olisi luotettava testiliuska ph arvojen mittaamiseen altaasta ?
Nyt tuoreena altaan omistajana hommasin flow clear testiliuskoja. Nämä näyttäisivät altaan ph arvoksi n. 6.8 eli hieman liian matala.
En tahdo luottaa tuohon lukuun. Googlailin paikallisen vedentoimittajan omia mittausarvoja ja sain vastaukseksi että tällä alueella vesijohtoveden ph on n. 8.2.
Jotenkin haluaisin uskoa tätä lukua mieluummin. Testattava vesi on siis juuri laskettu altaaseen.
Heitä liuskat mäkeen ja hae biltemasta tabletti testeri. Halpa ja tarkka.
 
Heitä liuskat mäkeen ja hae biltemasta tabletti testeri. Halpa ja tarkka.
Hain näitä ja vaikuttavat ainakin paremmilta kuin liuskat. Kiitos vinkistä.
Tällä saan tulokseksi hieman korkeamman ph:n n. 7.
Onko kokemusta mistä ero vesilaitoksen ilmoittamaan lukuun voisi johtua? Ero kuitenkin iso yli 1.
Minkälaista lukua muilla näyttää käsittelemätön vesijohtovesi ?
 
Hain näitä ja vaikuttavat ainakin paremmilta kuin liuskat. Kiitos vinkistä.
Tällä saan tulokseksi hieman korkeamman ph:n n. 7.
Onko kokemusta mistä ero vesilaitoksen ilmoittamaan lukuun voisi johtua? Ero kuitenkin iso yli 1.
Minkälaista lukua muilla näyttää käsittelemätön vesijohtovesi ?
Vesilaitosten antama luku on vain silloisen mittaushetken tulos. Laitokset kyllä mittaa jatkuvasti käsin ja automaattisesti veden mm ph arvoa. Joku toleranssi siinä vedessä on mitä en nyt muista. Isoimmat heitot tulee kaivovedestä (omakaivo) ja vesiosuuskunnista, niitä kun on vähän joka lähtöön. Täällä päin ph on 7,5 - 8,3 pääsääntöisesti. Ph heittää heti häränpyllyä jos on ollut esim. Vuoto verkostossa. Tuolle sinun ph:lle en tekisi mitään.

Edit. Jos allasvesi on kirkasta, hajutonta, mautonta ei vaahtoa, ei yleensä tarvi tehdä mitään muuta kuin ylläpitokemikaalit esim. Yhdistelmätabletit on hyviä. Kunnon suodatin on enemmän kuin tarpeen altaassa.

Edit2. Liity facessa pihalla kuin uima-allas ryhmään. Asiallista keskustelua (harvinaista) ja hyvää vinkkiä puhtaanapitoon jne.
 
Viimeksi muokattu:
Vesilaitosten antama luku on vain silloisen mittaushetken tulos. Laitokset kyllä mittaa jatkuvasti käsin ja automaattisesti veden mm ph arvoa. Joku toleranssi siinä vedessä on mitä en nyt muista. Isoimmat heitot tulee kaivovedestä (omakaivo) ja vesiosuuskunnista, niitä kun on vähän joka lähtöön. Täällä päin ph on 7,5 - 8,3 pääsääntöisesti. Ph heittää heti häränpyllyä jos on ollut esim. Vuoto verkostossa. Tuolle sinun ph:lle en tekisi mitään.

Edit. Jos allasvesi on kirkasta, hajutonta, mautonta ei vaahtoa, ei yleensä tarvi tehdä mitään muuta kuin ylläpitokemikaalit esim. Yhdistelmätabletit on hyviä. Kunnon suodatin on enemmän kuin tarpeen altaassa.

Edit2. Liity facessa pihalla kuin uima-allas ryhmään. Asiallista keskustelua (harvinaista) ja hyvää vinkkiä puhtaanapitoon jne.
Meinasin kanssa kirjottaa että kotikäytössä ainakin tärkein indikaattori on omat silmät ja nenä mitkä kertovat onko vesi ok.
 
Millaisia suodatusjaksoja pidätte teidän ammeissa kesäisin / talvisin? Kesälle olen säätänyt kahdesti vuorokaudessa 4h suodatuksen. Talvella ilmeisesti pärjää vähemmällä, kun suodattaa useammin ettei putket jäädy jne.
 
Millaisia suodatusjaksoja pidätte teidän ammeissa kesäisin / talvisin? Kesälle olen säätänyt kahdesti vuorokaudessa 4h suodatuksen. Talvella ilmeisesti pärjää vähemmällä, kun suodattaa useammin ettei putket jäädy jne.

Mulla on myös tuo 2x4 tuntia normaalimoodissa käytössä, kesät talvet. Talvella usein käytössä myös eco-moodi jossa vain yksi suodatussykli joka taitaa myös olla 4 tuntia, mutta eco-aikaan altaassa ei käydä ja lämmöt tiputetaan. Talvellahan tuo kierrättää vettä kuitenkin aika ahkerasti lämmityksen takia niin hyvin on tuntunut riittävän.

Käytön mukaanhan noita kannattaa säätää, jos joka päivä luttaa niin voisi pidentääkin syklejä (tässä tais olla 6h syklit oletuksena) mutta omalla käytöllä tuntuu riittävän hyvin lyhyemmätkin kun käyttöä on kerrasta muutamaan viikossa.
 
Minulla on Lay-Z-Spa-poreallas, mutta mökillä ei ole kuin alkeellinen suodatuskenttä. En ole käyttänyt mitään kemikaaleja ja olen laskenut vedet pihalle. Vedet täytyy vaihtaa parin päivän välein, mutta padasta saa lämmintä vettä nopeasti. Muuten menee vuorokausi lämpenemiseen.

Uskaltaisikohan tuossa käyttää mitään kemikaleeja, jos vedet pumppaisi tuohon suodatuskenttään?
 
Kellään suositusta uima-allas imurista? Altaan pohjalle kertyy vähän roskaa, ainakin niihin kohtiin missä voi olla ryppy. Noilla puutarhaletkuun liitettävillä "imureilla" ei kyllä tee mitään, kokeiltu on. Onko sellanen robotti järkivalinta?

Muuten allasvesi on pysynyt puhtaana pelkän viikkokloorin voimin, haavilla välillä pinnalla olevaa roskaa noukkinut :)
 
Kuulemma jotkut ihan päteviä. Luin toisaalla kun joku oli laittanut letkun kiinni altaan imupuoleen ja tällä imuroinut roskia. Roskat tietty jää suodattimeen mikä pitää puhdistaa.
 
Tuollainen mikä on tuossa linkissä niin toimii hyvin jos pumpun teho riittää. Sitten on sellainen robotti mikä menee altaan pohjalla itsekseen, mutta se kiertää mielellään vaan reunoja eli sitä on ohjailtava jonkin verran, puhdistaa pohjan pinnan kyllä paremmin kuin tuo varrellinen, mutta varrellisella on hyvä imuroida irtoroskat vastaavasti.
 
Onko kellään hyvää vinkkiä, millä tiivistäisin jakotukkiin liitettyjen letkujen juuret? Sieltä tihkuaa jonkin verran vettä, varsinkin poreammeen käynnissä ollessaan. Yritin tuollaista vulkanisoituvaa teippiä, mutta se on hankala laittaa letkujen ympäri, kun ovat niin lähekkäin.
 
Tuli hommattua Amazonista tuo Steinbachin suodatin paljuun. Siinä näkyy olevan 32/38mm liittimet, ja ajattelin laitella letkuksi vaikkapa tällaista:

Suodattimelle tulon ajattelin ottaa paljun poistoyhteestä ja paljuun paluuta varten olisi valmiina ylimääräinen 50mm läpivienti. Mutta mistä sopiva supistusyhde jolla saan 32mm letkun tuohon 50mm läpivientiin?

Tai vaihtoehtoisesti, mistä läpivientejä tuolle 32mm letkulle? Mielellään jotain mitä saisi lauantaina kivijalkamyymälän hyllystä
Tuo letku on todella jämäkkää joten kovin tiukkoja mutkia on ainakin hankala tehdä.
Hyvää letkua kyllä ja saa kiristettyä muoviosiinkin klemmareilla tiiviisti.
 
Miten poreallasta kuuluu "ajaa" ? Jos kylpee pääsääntöisesti aina klo 18.00 jälkeen, niin kannattaako se jotenkin ajastaa lämmittämään aika-ajoin? Ja paljoko moisella säätämisellä säästää, jos niin "kannattaa tehdä".

Nyt tullut pidetty 37 tasan jatkuvasti, kun ei ole jaksanut säätää.

Miten myös kemikaalihommat? Nyt olen lonkalta nakannut klooritabletin kelluvaan kemikaalitelineeseen "joka kylvyn jälkeen tai silloin kun muistan". Suodattimet olen kerran pessyt pyykinpesukoneessa, oli melko kolinaa parista pyyhkeestä huolimatta. Kannattaako tähän siis useampi suodatin hommata? Kaksi suodatinpaikkaa on, eli kuuluuko molemmat pestä kerralla vai vaan toinen niistä? Kannattaako olla ns. "vaihtosuodattimet" siksi aikaa, kun muut on pesussa?

Ihan kivasti toimii, mutta pitäisi kai alkaa optimoimaan.
 
Jos kylvet joka päivä niin anna olla aina 37c. Riippuu paljonkin eristeistä, mutta keväällä omaa allasta testaillessa niin jos sunnuntaina pisti 37->26c niin allas lämmitti joskus torstai-perjantai seuraavan kerran. Mutta sitten 26c->37c kestikin useamman tunnin ja se yleensä sitten tehtiin to-pe yönä jotta pe tai la pääsee kylpyyn.
Eli sanoisin että 0-10c vrk keskilämmöillä hyvin eristetyllä altaalla säästät tossa ehkä 1-3kwh/viikko. Ei maksa vaivaa jos et saa etänä lämpöjä ohjattua.

Talvella sitten eri kun deltaT on isompi. Avain asemassa silti mielestäni se että saatko etänä ohjattua lämpöjä koska lämmittäminen kestää pitkään. Eli jos vaikka perjantaina tulee mieleen töissä että illalla voisi mennä kylpyyn niin vähän hankalaksi menee. Eli perus altaan ilo häviää, mikä ainakin minulle on se että sinne voi mennä silloin kun haluaa.

Viime talvi mentiin niin että ohjaus oli ohjattu 02-00 (eli 22h/vrk) arkisin 26c:hen ja sitten 00-02 tunnit oli 37c. Tällä siis usutin lämmityksen halvimmille tunneille.
Keväällä sain etäohjaimen joten pitää joku päivä jaksaa rakentaa skripti jolla ohjata halvimmat tunnit sääennusteen ja altaan lämpötilan mukaan.
 
Meillä oli monta vuotta läpi vuoden allas heti valmiina ja kuten Anakondakin sanoi niin mukava kun voi mennä silloin, kun haluaa. Sähköä tietysti meni mut se oli ”halpaa”. Viimevuoden loppu pakotti sitten muuttamaan käyttötapaa enemmän siihen suunnitelmallisuuteen, että milloin sinne mennään ja lämmöt hilataan ylös.
Nyt kevään ja kesän allas on käyttänyt paneelisähköä ja lämpöä kun ei juurikaan huku niin 1-1,5h lämmitys aamupäivällä on riittänyt pitämään altaan käyttövalmiudessa. Tulevana talvena aiotaan jatkaa tuota suunnitelmallisuutta käytön suhteen, kun yhteiset vapaat tiedetään etukäteen ja useimmin viikonloppuisin siellä puljataan. Viikolla extempore ei sitenkään onnistu.
Seuraan myös altaan kulutusta, keväällä laitoin mittauksen ja nyt heinäkuussa vei 203kWh.
 
Olisi hakusessa 5-6 hlön ulkoporeamme hyvällä eristyksellä. 2 aikuista + 2 pienehköä lasta käyttää 95% ajasta.
Onkohan mitään hyviä tarjouksia? Merkkejä on niin pirusti, että sekaisin vaan menee kun noita selailee. Budjettina max. 6000 eur.
 
Olisi hakusessa 5-6 hlön ulkoporeamme hyvällä eristyksellä. 2 aikuista + 2 pienehköä lasta käyttää 95% ajasta.
Onkohan mitään hyviä tarjouksia? Merkkejä on niin pirusti, että sekaisin vaan menee kun noita selailee. Budjettina max. 6000 eur.
Tuolla budjetilla voin suositella ainakin novitek luostoa.
 
Tuolla budjetilla voin suositella ainakin novitek luostoa.
Onko tuossa Luostossa syvyys sellainen, että tällaisen 180cm ukkelin hartiatkin jäävät veden alle?
Onkohan tuollainen mahdollista asentaa ihan terassin päälle ilman rakenteiden muokkausta? Mietin, riittääkö sen kantavuus. Ihan tukeva terde se kyllä on (muutama vuosi sitten tehty), routimattoman maan päällä, irti maasta.
 
Meillä tämä malli ja suosittelen jos budjetti repeää yli 7keur:
Tuo on kiva kun on makuupaikat ns. samaan suuntaan. Me istutaan 90% ajasta niissä. Kaupassa istuessa tuntuu jotenkin hölmöltä "seurustella" jos makuupaikat on vastanurkissa.
183cm minä hyvin olkapäät veden alla makuupaikoilla ja osasta istumapaikoista. Tuossa se hyvä että jokainen paikka on hyvin erin muotoinen/korkuinen joten jokaiselle jotakin. Joskus istun matalammalla paikalla jos on kuuma yms.

Miinusta: Toi nurkan "juomatelin" kerää vettä kannesta joka sitten kertyy tonne pönttöön. Ihan typerä systeemi ja sitä saa joskus sitten tyhjennellä/kuivailla.

Meidän malli ei ole ostettu auraspa:sta joten en osaa sanoa mitä optioita heiltä saa. Meillä siis bromi-allas (ei klooria) ja noita säätimiä yms. paljon enemmän kuin auraspan kuvassa.

EDIT: Kuvassa taitaa olla balboan ohjauksella. Meillä gecko joten en osaa tuosta sanoa.
 
Onko tuossa Luostossa syvyys sellainen, että tällaisen 180cm ukkelin hartiatkin jäävät veden alle?
Onkohan tuollainen mahdollista asentaa ihan terassin päälle ilman rakenteiden muokkausta? Mietin, riittääkö sen kantavuus. Ihan tukeva terde se kyllä on (muutama vuosi sitten tehty), routimattoman maan päällä, irti maasta.

En ole ajatellut mihin asti vesi on milläkin paikalla mutta voin tänää katsoa kun tulee käytyä :) Periaatteessa jos on kunnolla tehty terassi pitäisi kyllä tuolle alueelle tulevan painon kestää helposti
 
En ole ajatellut mihin asti vesi on milläkin paikalla mutta voin tänää katsoa kun tulee käytyä :) Periaatteessa jos on kunnolla tehty terassi pitäisi kyllä tuolle alueelle tulevan painon kestää helposti
Kiitos! Eräällä toisella palstalla taas joku kommentoi, että ei perusterassi kestäisi tuota kuormaa. Mene ja tiedä, miten siihenkin saisi varmistuksen ja mistä?
 
Kiitos! Eräällä toisella palstalla taas joku kommentoi, että ei perusterassi kestäisi tuota kuormaa. Mene ja tiedä, miten siihenkin saisi varmistuksen ja mistä?

Jos on yksinkertainen runko perua 600mm jaolla, niin en itse laittaisi kyllä ilman vahvistuksia poreallasta kannen päälle. Tulee melkoinen pistekuorma.
 
Jos on yksinkertainen runko perua 600mm jaolla, niin en itse laittaisi kyllä ilman vahvistuksia poreallasta kannen päälle. Tulee melkoinen pistekuorma.
Tuossa näkee rakennusvaiheessa tuota rakenetta. Vaatiikoo vahvistusta?
 

Liitteet

  • Screenshot_20230816_142341_Gallery.jpg
    Screenshot_20230816_142341_Gallery.jpg
    181,8 KB · Luettu: 190
Kiitos! Eräällä toisella palstalla taas joku kommentoi, että ei perusterassi kestäisi tuota kuormaa. Mene ja tiedä, miten siihenkin saisi varmistuksen ja mistä?
Meillä allas laitettiin ensin terassin päälle ja laitoin alapuolelle 60cm välein tolppia lisätueksi yhteensä 24kpl. 5v oli siinä ja kyllä se hieman silti alkoi kallistua konehuoneen puolelta. Nyt on tärytetyn murskeen päällä 50cm foam ja allas siinä, on hyvä. Terassi jolta altaaseen mennään on korkeammalla niin altaaseen on helppo mennä eikä rappusia tarvita. Suosittelen maa-asennusta.
 
En minäkään laittais noin harvarunkoiselle terassille allasta.
Helppo vetää käsisirkkelillä terassilaudat oikeasta kohdasta poikki ja irroittaa. Tällöin jäljelle jäävä terassi ei kärsi.

Meillä laitoin noin 600mm kapilaarisoraa ja sen jälkeen 100mm styroksia. Siihen päälle allas ja vielä uretaanilla vedin altaan raot umpeen. Eli meidän altaan pohjassa oli 9 n. 300x300 lätkiä jotka oli ehkä 30mm alempana kuin muu altaan pohjaa. Eli styroksin ja altaan pohjan väliin olisi päässyt tuuli. Joten noi raot pursotin vielä täyteen. Kolme vuotta se on nyt tuossa kellunu ja on ihan suorassa kun viikonloppuna taas altaan täytin talvea varten. Jännitän edelleen koska kellahtaa koska en millään täryllä tms painanut soraa vaan pien kaivurilla vaan vähän taputtelin.
 
Muiden kans samaa neuvon, aukko terassin kanteen ja kaivaa about 50cm syvästi monttua ja sinne soraa ja foamia lopuksi.

meillä 40cm syvän montun kaivoin, täytin soralla , lätkällä tiivistin > sitten tasaus hiekkaa 5-10cm ja lätkäys > 5cm finfoam ja allas siihen. Hyvin on pysynyt suorassa.

isoin lämpöhukka on altaan oman kannen saumoista> siihen paras ku tekee finfoamista lisäksi kannen/laatikon jossa pari kahvaa ni helppo nostaa päälle ja pois.
 
Olikin terden alla yhdessä kohtaa vanha laattalaatoitus,ilmeisesti 70cm laatat, eli 210cm kun kolme laattaa rinnakkain.

Novitek Luosto on 183,5 cm pitkä/leveä mittakuvan mukaan vaikka spekseissä 190cm.
Ajattelin nyt sijoittaa altaan varmaankin tuohon. Mitä jos altaasta menee pieni osa tuon kivetyksen yli? Onko riskiä, että se alkaisi vajoamaan?
 

Liitteet

  • Screenshot_20230819_181948_Gallery.jpg
    Screenshot_20230819_181948_Gallery.jpg
    680,5 KB · Luettu: 103
Mitä jos altaasta menee pieni osa tuon kivetyksen yli? Onko riskiä, että se alkaisi vajoamaan?
Saisko altaan laitettua niinpäin siihen, että ”konehuone” tulee siihen laatan päälle? Se reuna yleensä painavin puoli. Huomioiden konehuoneeseen pääsy ja altaaseen kiipeäminen ettei ole ihan väärällä puolella.
Aika vähän kuitenkin tuo ylitys niin tuskin mitään merkitystä. Mutta tuossa kohteessa vois laittaa altaan suoraan laatoituksen ja foamin päälle suoraan.
 
Kiitos vinkistä, täytyy ainakin tsekata ettei se painava sivu tule kokonaan sinne yli menevälle reunalle.
 
Saisko altaan laitettua niinpäin siihen, että ”konehuone” tulee siihen laatan päälle? Se reuna yleensä painavin puoli. Huomioiden konehuoneeseen pääsy ja altaaseen kiipeäminen ettei ole ihan väärällä puolella.
Aika vähän kuitenkin tuo ylitys niin tuskin mitään merkitystä. Mutta tuossa kohteessa vois laittaa altaan suoraan laatoituksen ja foamin päälle suoraan.
Vähän skeptinen sen suhteen, että se "konehuone" olisi se painavin kohta... kyllä se vesimassa painaa siinä altaassa huomattavasti enemmän eli jos jollain reunalla on koneita varten "vedetöntä" tilaa, niin väittäisin, että siinä kohdassa on vähemmän painoa. En kuitenkaan usko, että erot ovat merkittäviä oikeasti, vaan kyllä se koko allas painaa ja paljon.

Sen sijaan, että laittaisin mitään terassille, niin katselisin kyllä ennemmin upotusta. Riippuu tietenkin taas, kuinka korkealla terassi alla olevasta maasta on. Ihan jos parin kymmenenkin sentin upotus tekee mm. altaaseen kulkemisesta todella helppoa. Ja jos terassi tehty "normaaliin tapaan", niin itse ainakin tukisin ihan kokonaan uusiksi altaan kohdalta, jos se sen päälle pitää saada.
 
Vähän skeptinen sen suhteen, että se "konehuone" olisi se painavin kohta... kyllä se vesimassa painaa siinä altaassa huomattavasti enemmän eli jos jollain reunalla on koneita varten "vedetöntä" tilaa, niin väittäisin, että siinä kohdassa on vähemmän painoa. En kuitenkaan usko, että erot ovat merkittäviä oikeasti, vaan kyllä se koko allas painaa ja paljon.
Altaita tietysti erilaisia, mutta tyhjänä, kun allasta nosteltiin niin konehuone eli se puoli missä kolme isoa pumppua ja muut hilppeet on niin painoi huomattavasti enemmän. Vedetöntä aluetta ei ole vaan ne koneet on sen altaan alla ja veden paino on koko altaan alueella. Totta on, että vesi painaa eniten, mutta ne koneet on lisäpainona toisessa reunassa, ainakin tässä altaassa. Ja sille puolelle se alkoi kallistua, kun oli terassin päällä ensimmäiset 5v.
 
Sen sijaan, että laittaisin mitään terassille, niin katselisin kyllä ennemmin upotusta. Riippuu tietenkin taas, kuinka korkealla terassi alla olevasta maasta on. Ihan jos parin kymmenenkin sentin upotus tekee mm. altaaseen kulkemisesta todella helppoa. Ja jos terassi tehty "normaaliin tapaan", niin itse ainakin tukisin ihan kokonaan uusiksi altaan kohdalta, jos se sen päälle pitää saada.
Joo, kyllä siinä mennään perse edellä puuhun jos aletaan jotain paljua ja poreallasta terassin päälle asettamaan. Oli upotussyvyyttä tai ei, niin reikä ja erillisen perustuksen järkeily. Ja jos sitä upotusta on käytettävissä, niin se on tietenkin aina eduksi. 50mm tai metri, aina auttaa.

Eli jälkeenpäin asentaessa puretaan laudoitus siltä kohdalta ja vanhojen ollessa hyviä sahaillaan sitten muotoonsa kun altaan perustus ja asennus on valmis. Terassilaudat vetelevät ihan tarpeeksi muutenkin vaikka rakenne kestäisikin moista auton pitkäaikaispysäköintiä lattialla. Lisäksi tarkoitus olisi että laudoituksen voi uusia vaikka kiinteät rakenteet ja laitteet pysyvät paikallaan. Vieläpä sinne alle voi olla jotain tarvetta kurkata.
 
Ja jos sitä upotusta on käytettävissä, niin se on tietenkin aina eduksi. 50mm tai metri, aina auttaa.
Ja kun upotus on sopiva niin sinne altaaseen on helppo mennä ja tulla pois terassilta eikä tarvita erillisiä rappusia.
Meillä 60cm terassin pinnasta altaan reunaan ja on helppo kulkea. Altaan reunaa voi käyttää tukena. Liika upotuskaan ei ole hyvä kulkemisen kannalta.
Toisessa kuvassa allas vielä terassin päällä.
 

Liitteet

  • IMG_2403.jpeg
    IMG_2403.jpeg
    266,7 KB · Luettu: 138
  • 8d93ba0a-2fdc-4b80-9fc0-8cd237045931_Original.jpeg
    8d93ba0a-2fdc-4b80-9fc0-8cd237045931_Original.jpeg
    262 KB · Luettu: 139
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom