Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua

Olikin terden alla yhdessä kohtaa vanha laattalaatoitus,ilmeisesti 70cm laatat, eli 210cm kun kolme laattaa rinnakkain.

Novitek Luosto on 183,5 cm pitkä/leveä mittakuvan mukaan vaikka spekseissä 190cm.
Ajattelin nyt sijoittaa altaan varmaankin tuohon. Mitä jos altaasta menee pieni osa tuon kivetyksen yli? Onko riskiä, että se alkaisi vajoamaan?
Miten ikinä sijoitatkaan niin onko riskinä katolta tippuvat lumet? Minulla ei homma edes tullut mieleen, mutta onneksi allas tuli n. 5-8m katon reunasta pois päin. Keväällä tuli istuttua altaassa kun katolta tuli 60cm patja lunta viereen ja voin sanoa että minusta tai altaasta ei olisi jäänyt mitään kerrottavaa jos päälle olis tippunut.
 
Miten ikinä sijoitatkaan niin onko riskinä katolta tippuvat lumet? Minulla ei homma edes tullut mieleen, mutta onneksi allas tuli n. 5-8m katon reunasta pois päin. Keväällä tuli istuttua altaassa kun katolta tuli 60cm patja lunta viereen ja voin sanoa että minusta tai altaasta ei olisi jäänyt mitään kerrottavaa jos päälle olis tippunut.
Tiilikatto, niin ei tuota vaaraa onneksi ole. On muuten aikamoista päättää se paikka tuolle altaalle... Mieli muuttuu (vaimolla) noin sata kertaa päivässä. God help me.
 
Kyllä tiilikatoltakin lumet tulee pyytämättä alas, jos ei ole lumiesteitä.
Eipä ole 20 vuoteen vielä tullut, eikä ole lumiesteitä. Kai siinä pieni riski olisi kuitenkin. Uudemmista tiilikattotaloista niitä on kyllä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Toki kaikki on mahdollista ja hyviä pointteja.

En nyt äkkiä vaan keksi miten MMJ pääsisi liikkumaan tet kumissa kun jumissa on kun vaan voi olla puhumattakaan, että pitäisi ensin repiä jappi putkea ja tc kiniikkeitä irti enenkuin pääsee vetämään. Din kiskonkin maadoituksen voisi kyllä lisätä silti.

Anurit sitten ei kyllä ole hyvän vedonpoiston takna, että niihin voisi tehdä edes nippusiteen vedonpoistoon ja sen puoleen olisi ihan jees jos olisi din kisko printti mihin saisi tuon add-on palikan. Vanhempaan ilman plussaa olevaan on tehty: Shelly 1 / 1PM + Add-On DIN Mount / Hutschienenhalter by -Olsche- yksi on, että leventäisi tätä perus kiinnikettä Shelly PLUS 1 + PLUS 1PM DIN Mount / Hutschienenhalter / Wandhalter /Wallmount by -Olsche- voisi jopa onnistua kun käytännössä tuo on vain tupla leveä 1pm. Ja vaikka nuo vakio anturitkin on vedeltä suojattu niin taidan laittaa tälläisen vedenlämpötilaa mittaamaan ennemmin: SparkFun Temperature Sensor - Waterproof (DS18B20) - PARTCO



Kiitokset! Tuli mentyä vähän hätäseen :D. 5-6h lämmityksen jälkeen 4c vesi nousi 30C. Mutta aatelintiin, että eiköhän sinne voi jo mennä ja kun jonoa oli meidän jälkeen vielä tiedossa niin ajateltiin, että muille sitten ehtii lämpiämään. Mutta mitä vielä kytket poreet päälle niin lämmitysvastus sammuu... Vaikka laitos onkin 3v kytkennällä niin tuntuu, että tässä on ihan selkeästi joku yhdenvaiheen ohjelma sisällä. Lämmittää ykkösvaiheesta noin 2700W samalla kiertopumppu lämmitys asennosssa vie jonkun 350W kolmos vaiheesta. Ohjaus elektorniikka ja ledit 2 vaiheesta jotain pähkinöitä. Pistät poreet päälle niin 1v sähkönkulutus tippuu 0W ja 3v vie 1500W. Oishan se nyt kiva saada lämmitys päälle poreillakin. Toki nyt kun sen tietää niin menee vasta kun lämmöt sopivat. Silti lämpötila ei kovin paljoa tuntunut laskevan, mutta ei se nyt noussutkaan mikä oli idea...

Missä lämmöissä olet pitänyt? Aattelin, että jos pitäisi 30C ja nostaisi sitten tarvittaessa. Varmaan pari tuntia niin joku 36-37C. Tällee nyt ainakin kun varmaan alussa käyttöä. Myöhemmin sitten voisi tiputella reilusti kun ei se nyt ihan mahdottomia ota aikaa lämmittää kylmääkään allasta.

Anturidata kertoo, että ihan mukavasti hukkaa lämpöä sinne tyhjään tilaan. Tällä hetkellä ulkona 11C, altaan sisätila 20C ja vesi 30C.

Noin muuten onhan tämä pieni ei siitä pääse mihinkään. 2 aikuista mahtuu hyvin, mutta kolmen kanssa saa olle tuttavallista ja 4:llä sitten olkapäät ulkona vedestä kun pitäisi istua suorassa. Nuorisoa sitten mahtuu paremmin... Mutta ihan ok kyllä tälläi ensi altaaksi kun ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia terassille. Jos touhu napostelee enempi niin sitten voi investoida isompaa rahaa...



No sen on sen ajan ongelma sitten. Käytännössä toi purkki tai sen romppeet vois olla altaan ulkopuolella ihan hyvin tai vaikka keskuksessa ja itse asiassa sen kyllä voisi laittaa tohon ulkopuolelle ennemmin niin pääsee tarvittaessa helpommin vaikka resetoimaan jotain tai onhan siinä tilaa jos vaan järjestää johdot paremmin niin lisää shellyjä muuhun talon automatiikkan. Kiinnosti vaan tietää toimiiko wifi tonne altaan sisälle. Lämmitysvaiheen pätkyttely varmaan voi olla sellanen mikä takuun kaataisi, mutta ei sitä scriptiä nyt ainakaan ole näillä halvoilla sähköhinnoilla tarkoitus ottaa käyttöön. Shellyn sivuilla vielä mainostetaan: " or example, you can set Shelly Door/Window sensor to report a porch door opening and activate Shelly Plus 1PM to turn on the hot tub heaters only in the hours after 8 pm. " toki se on heidän sivuilla ja laitevalmistaja ei varmaan tykkää moisista.

Onkos porukalla kokemuksia Shellyn liittämisestä jo sähkökaapissa poreammeen lämmitysvastukseen? Kyseessä Novitek Luosto. Jos lämmöt asettaa altaassa vaikka 37 ja Shelly sammuttaa lämmityksen niin sammuuko veden kierrätys, vaikka tavoitelämpöä ei ole saavutettu?
Alla käyttöohje vielä, jossa sähkökuva. Sähkäri tulossa viikon päästä kytkemään Lvv:n ja tuon Shellyn taakse

Käyttöohje
 
Onkos porukalla kokemuksia Shellyn liittämisestä jo sähkökaapissa poreammeen lämmitysvastukseen? Kyseessä Novitek Luosto. Jos lämmöt asettaa altaassa vaikka 37 ja Shelly sammuttaa lämmityksen niin sammuuko veden kierrätys, vaikka tavoitelämpöä ei ole saavutettu?
Alla käyttöohje vielä, jossa sähkökuva. Sähkäri tulossa viikon päästä kytkemään Lvv:n ja tuon Shellyn taakse

Käyttöohje
En löytänyt käyttöohjeesta sähkökuvia mutta vastus on kytketty yhteen vaiheeseen. Mitä kaikkea samassa vaiheessa on sitten muuta. Sekoaako ohjaus jos yksi vaihe pimeänä ja antaa erroria? Sinänsä mielenkiintoinen ajatus, itsellä kanssa allas ja meinasin, että jos katkaisisi koko sähköt tarvittaessa mutta tosiaan vesi ei tällöin kierrä. Lämpöähän allas pitää useamman vuorokauden.
mielenkiinnolla seuraan…
 
Ainakin Geckon ohjaimessa kaikki 3 vaihetta menee ohjaimelle vaikka vastus onkin kytketty yhteen vaiheeseen. Eli koko allas sammuu jos vedät yhden vaiheen alas. En ole kaikkia vaiheita kokeillut yksitellen eli voi olla että joku vaihe antaa vaan vian ja ohjain sammuttaa systeemit. Ei siis ainakaan Geckkolla toimi, enkä muutenkaan tollasta rävellystä suosittele,
 
Balboassa voi katkaista yhden vaiheen ja pumput pyörittää kyllä. Tästä elävä esimerkki, kun lämmitysvastus laukaisi vikavirran aina, kun altaaseen laittoi virrat. No aikani kun temusin, mittailin, tutkin ja soitin jälleenmyyjällekin, päädyttiin siihen, että vedän lämmityksen vaiheen alas ja muut päälle. Allas lähti päälle ja pumput alkoi kierrättämään vettä. Otsonointi toimi ja lisäksi vielä kävi niin, että n. 6 asteinen vesi lämpesi liki 20 asteiseksi pelkällä kiertopumpulla.
 
Onkos porukalla kokemuksia Shellyn liittämisestä jo sähkökaapissa poreammeen lämmitysvastukseen? Kyseessä Novitek Luosto. Jos lämmöt asettaa altaassa vaikka 37 ja Shelly sammuttaa lämmityksen niin sammuuko veden kierrätys, vaikka tavoitelämpöä ei ole saavutettu?
Alla käyttöohje vielä, jossa sähkökuva. Sähkäri tulossa viikon päästä kytkemään Lvv:n ja tuon Shellyn taakse

Käyttöohje

Mulla kierrätys ei ainakaan sammu. Vähän alta 8kWh ollut päiväkulutus 37C vedellä, mutta nyt kun börs kallis eikä käyttöä niin pistin vastuksen pois päältä ja päiväkulutus n.2kWh. Laskin kyllä kanssa laitteesta vedenlämpötilan minimiin olikos se nyt 26C. Koska mun mielestä toi kierrätää enemmän silloin kun ei saa tavoitelämpötilaa. Jännästi se vedenlämpötila kyllä on 26C vaikka ei vastuksella lämmitä, että ilmeisesti pumppu lämmittää sen verran kuitenkin. Varmaan hyrskyttelisi pumppua koko ajan jos ei saisi tavoitelämpötilaa kiinni.

e: Ja tosiaan Balboa ohjaus.
 
Kiramin palju ulkoisella kaminalla. Onko normaalia, että lämmityksen aikana kamina tasaisin väliajoin "pulpauttaa" lämmintä vettä paljuun? Olen itse olettanut, että kyse on normaalista kierron äänestä, mutta nyt taas pitkästä aikaa paljua lämmittäessä iski epäilys takaraivoon. Ääni muistuttaa sitä kun kaminasta poistuisi ilmaa, joka taas ehkä saattaisi johtua kiehumisesta. Kiehuminen taas lienee seurausta siitä että kierto ei toimi oikein.

Eli siis, pitäisikö kierron olla äänetöntä ja tasaista, vai onko pullauttelu normaalia?
 
Kiramin palju ulkoisella kaminalla. Onko normaalia, että lämmityksen aikana kamina tasaisin väliajoin "pulpauttaa" lämmintä vettä paljuun? Olen itse olettanut, että kyse on normaalista kierron äänestä, mutta nyt taas pitkästä aikaa paljua lämmittäessä iski epäilys takaraivoon. Ääni muistuttaa sitä kun kaminasta poistuisi ilmaa, joka taas ehkä saattaisi johtua kiehumisesta. Kiehuminen taas lienee seurausta siitä että kierto ei toimi oikein.

Eli siis, pitäisikö kierron olla äänetöntä ja tasaista, vai onko pullauttelu normaalia?
Meillä tekee kanssa samaa joskus, en tiedä onko normaalia... mutta varmasti johtuu juurikin siitä kun kierrossa on ilmaa...
Oltiin joskus mökissä missä palju ja sen kamiinassa oli ilmausruuvi. Sieltä kyllä tuli reippaasti ilmaa lämmityksen aikana kun availin sitä mökin omistajan ohjeiden mukaan. Mielestäni lämpesikin kyllä nopeammin kuin oma. Miettinyt jos joskus ruuvaisi omankin paljun kamiinaan jonkinsortin ilmausruuvin.
 
Ollaan nyt kallistumassa Novitek Luosto Premium malliin Veloxialta tilattuna. Kokemuksia, risuja, ruusuja?
Kaksi makuupaikkaa oli ehdoton vaatimus, niin siksi tuo oli meille hyvä vaihtoehto. Aika vähä itseasiassa on niitä missä kaksi makuupaikkaa. Budjetti oli 6000 e niin tuo menee siihen kivasti ottaen huomioon vielä perustukset jne.
 
Voiko tuollaisen bestwayn maanpäällisen muovi-uima-altaan jättää pystyyn talveksi? Sen verran olen tyhjentänyt sitä mitä se nyt tuosta tyhjennysventtiilistä tyhjenee. Eli jokunen sentti pohjalla on vielä vettä. Suodattimet ja putket olen vienyt lämpimään. Toki olisi kiva saada viimeistään keväällä se myös pohjasta puhtaaksi.
 
Eli siis, pitäisikö kierron olla äänetöntä ja tasaista, vai onko pullauttelu normaalia?
Eikös se normaalia mahda olla tuollaiselle ns vapaakierrolle? Vesi lämpenee ja lähtee liikkeelle ja kun viileä vettä tulee kaminan putkeen tilalle niin liike hidastuu. Vesi liikkuu sykäyksittäin. Jos kamina on selkeästi alempana kuin putken yläliittymä niin ilma kyllä pitäis tulla pois itsestään. Täyttäessä paljua voi tietysti laittaa vesiletkun sinne kaminan putkeen niin ei jää ilmataskua.
 
Kysästääs täältä, onko suodatin/järjestelmä suosituksia järviveden suodatukseen?
 
Kysästääs täältä, onko suodatin/järjestelmä suosituksia järviveden suodatukseen?
riippuu toki siitä paljonko (siis kuinka puhdasta vettä) haluat vettä suodattaa...

osta mikä tahansa pumppu ja letkua ,liittimet jne niin homma lähtee suodatin kotelosta (tai useammasta mutta ei kannata liikaa suodattimia laittaa perätysten sillä silloin pumpun tehoa joutuu myös kasvattamaan)

ja sille suodatin tuolta
esim karkeaan veden suodatukseen 50mikron suodatin
parempaan veden laatuun 25mikron suodatin
hajua ja makua poistamaan aktiivihiilisuodatin

vesijohtovesilaatuun 5mikron suodatin (tai alle 5mikron) mutta huomaa että suodatuskyvystä johtuen nämä menevät nopeasti tukkoon koska järvivedessä on yleensä niin paljon suodatettavaa.

tai vaihtoehtoisesti samantien kolmenkotelon setti
mihin voit itse laittaa tarvitsemasi suodattimet

jos pumppu sijaitsee maalla tms eli kyse ei ole uppopumpusta tms niin
järveen eli letkun tms alkupäähän pitää laittaa toki karkea suodatin jo ettei kaikki sammakot tms ole kohta samassa soppaliemessä :)

huomaa myös se että letkusto/suodattimet yms on suojattava valolta tai muuten levät alkavat kasvaa siellä minne aurinkopaistaa :)
pahinta on myös liian vähäinen käyttö sillä jos vesi makaa viikonkin suodatinkotelossa ja ulkona on lämmintä niin bakteerit tykkäävät ja voivat ruveta tekemään levää yms suodatinkoteloon sisälle tai itse suodattimeeseen eli suodattimia pitää ja kannattaa vaihtaa mahdollisimman usein jopa kerran kuussa jotta säilyy paras vedenlaatu ilman murheita levästä tms
tai aina kun lähtee pitkäksiaikaa mökiltä tms poies niin lorauttaa klooria jokaiseen suodatin koteloon sisälle niin se desinfioi ainakin koteloon jäävän veden.
 
Viimeksi muokattu:
riippuu toki siitä paljonko (siis kuinka puhdasta vettä) haluat vettä suodattaa...

osta mikä tahansa pumppu ja letkua ,liittimet jne niin homma lähtee suodatin kotelosta (tai useammasta mutta ei kannata liikaa suodattimia laittaa perätysten sillä silloin pumpun tehoa joutuu myös kasvattamaan)

ja sille suodatin tuolta
esim karkeaan veden suodatukseen 50mikron suodatin
parempaan veden laatuun 25mikron suodatin
hajua ja makua poistamaan aktiivihiilisuodatin

vesijohtovesilaatuun 5mikron suodatin (tai alle 5mikron) mutta huomaa että suodatuskyvystä johtuen nämä menevät nopeasti tukkoon koska järvivedessä on yleensä niin paljon suodatettavaa.

tai vaihtoehtoisesti samantien kolmenkotelon setti
mihin voit itse laittaa tarvitsemasi suodattimet

jos pumppu sijaitsee maalla tms eli kyse ei ole uppopumpusta tms niin
järveen eli letkun tms alkupäähän pitää laittaa toki karkea suodatin jo ettei kaikki sammakot tms ole kohta samassa soppaliemessä :)

huomaa myös se että letkusto/suodattimet yms on suojattava valolta tai muuten levät alkavat kasvaa siellä minne aurinkopaistaa :)
pahinta on myös liian vähäinen käyttö sillä jos vesi makaa viikonkin suodatinkotelossa ja ulkona on lämmintä niin bakteerit tykkäävät ja voivat ruveta tekemään levää yms suodatinkoteloon sisälle tai itse suodattimeeseen eli suodattimia pitää ja kannattaa vaihtaa mahdollisimman usein jopa kerran kuussa jotta säilyy paras vedenlaatu ilman murheita levästä tms
tai aina kun lähtee pitkäksiaikaa mökiltä tms poies niin lorauttaa klooria jokaiseen suodatin koteloon sisälle niin se desinfioi ainakin koteloon jäävän veden.
Minulla ei tarvetta, mutta kuinka hyvin esim. Hiekkapuhallus- tai hiekkalaatikkohiekasta saisi suodattimen aikaan, jos kerran lähtee rakentelemaan?
 
Minulla ei tarvetta, mutta kuinka hyvin esim. Hiekkapuhallus- tai hiekkalaatikkohiekasta saisi suodattimen aikaan, jos kerran lähtee rakentelemaan?
huonon... siis tokihan se varmasti suodattaa mutta koska hiekka on niin "löysää" ja virtaukset pyrkivät hajoittamaan hiekan niin että se pyrkii virtauksesta poispäin niin suodatusteho heikkenee mitä kovempi virtaus hiekan läpi on. lisäksi hiekka on liian "isoa" jotta se suodattaisia muutakuin "hiekan kokoisia partikkeleita"
esim jos teet riisinjyvistä suodattimen niin se ei pysty suodattamaan kuin omaa kokoansa eli noin riisijyvän kokoa pois. kaikki pienempi menee heittämällä läpitte.
 
riippuu toki siitä paljonko (siis kuinka puhdasta vettä) haluat vettä suodattaa...

osta mikä tahansa pumppu ja letkua ,liittimet jne niin homma lähtee suodatin kotelosta (tai useammasta mutta ei kannata liikaa suodattimia laittaa perätysten sillä silloin pumpun tehoa joutuu myös kasvattamaan)

ja sille suodatin tuolta
esim karkeaan veden suodatukseen 50mikron suodatin
parempaan veden laatuun 25mikron suodatin
hajua ja makua poistamaan aktiivihiilisuodatin

vesijohtovesilaatuun 5mikron suodatin (tai alle 5mikron) mutta huomaa että suodatuskyvystä johtuen nämä menevät nopeasti tukkoon koska järvivedessä on yleensä niin paljon suodatettavaa.

tai vaihtoehtoisesti samantien kolmenkotelon setti
mihin voit itse laittaa tarvitsemasi suodattimet

jos pumppu sijaitsee maalla tms eli kyse ei ole uppopumpusta tms niin
järveen eli letkun tms alkupäähän pitää laittaa toki karkea suodatin jo ettei kaikki sammakot tms ole kohta samassa soppaliemessä :)

huomaa myös se että letkusto/suodattimet yms on suojattava valolta tai muuten levät alkavat kasvaa siellä minne aurinkopaistaa :)
pahinta on myös liian vähäinen käyttö sillä jos vesi makaa viikonkin suodatinkotelossa ja ulkona on lämmintä niin bakteerit tykkäävät ja voivat ruveta tekemään levää yms suodatinkoteloon sisälle tai itse suodattimeeseen eli suodattimia pitää ja kannattaa vaihtaa mahdollisimman usein jopa kerran kuussa jotta säilyy paras vedenlaatu ilman murheita levästä tms
tai aina kun lähtee pitkäksiaikaa mökiltä tms poies niin lorauttaa klooria jokaiseen suodatin koteloon sisälle niin se desinfioi ainakin koteloon jäävän veden.

Kiitos kattavasta vastauksesta, tutkaillaan!
 
Tuli hankittua palju ja otin rosterisen kaminan siihen. Tuon rosterisenhan pitäisi kestää allaskemikaalien käyttöä? Tarkoitus oli rakentaa suodatusjärjestelmä kun sattuu olemaan vehkeet valmiina.
 
Tuli hankittua palju ja otin rosterisen kaminan siihen. Tuon rosterisenhan pitäisi kestää allaskemikaalien käyttöä? Tarkoitus oli rakentaa suodatusjärjestelmä kun sattuu olemaan vehkeet valmiina.
allaskemikaalejahan menee/kuluu oikeasti aika vähän eli varmasti kestää
meillä töissä on vanha 70luvun allas 120m3 jossa on parisataa metriä kupariputkea (liitokset juotettuna). sekin on kestänyt hyvin kloorit ja hapot yms 50vuoden ajan :) lämmityksenä toki sähkövastukset.
kloori on viralliselta nimeltään natriumhypokloriitti ja sen menekki noinkin isoon altaaseen on 200-300ml per viikko (sisäallas joten vesi/kloori ei haihdu niinpaljoa)
ja koska kloorin lisääminen muuttaa ph tasapainoa niin sitä tasapainottamaan laitetaan altaaseen typpihappoa (jep. luit oikein.. vaikka se onkin happoa niin se myös pieninä määrinä juurikin tasaa ph arvoa).. sitäkin kuluu noin 50ml per viikko.
tässäkin on hiekkasuodatus pahimmalle roskalle yms mutta käytännössä sanoisin että se on jo aikansa elänyttä vanhaa tekniikkaa (jonka hyväpuoli on toki siinä että hiekka on melkein ikuista eli suodatusteho kestää vuosia ellei vuosikymmeniä vaikka hiekan suodatus onkin melko karkeaa)
 
Viimeksi muokattu:
LazySpa Helsinki antaa E02:sta eli varmaan vesipumppu tai impelleri hajonnut?

Löydän kyllä vanhanmallisen pumpun osia, mutten tähän uuteen?

Onko vinkkiä mistä löydän?
 
Suositteletteko ControlMySpa™ etäohjausta Novitekin altaalle? Tuleeko käytettyä vai onko jäänyt turhaksi?
Kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Suositteletteko ControlMySpa™ etäohjausta Novitekin altaalle? Tuleeko käytettyä vai onko jäänyt turhaksi?
Kiitos.
Itse käytän tuota ohjaamaan manuaalisesti lämmitystä pörssisähkön halvimmille tunneille. Vaatii toki sen, että jaksaa päivittäin katsoa seuraavan päivän hinnat ja ajastaa suodatusjaksot niiden mukaan. Rest modessa allas lämmittää vain suodatusjaksojen aikana. Näin taitaa olla kaikissa Novitekin altaissa. Aikaa tuo ajastus vie ehkä puoli minuuttia.

Moitteetta on toistaiseksi toiminut itsellä, vaikka olen kyllä kuullut huonojakin kokemuksia. Ilman pörssisähköä tuolle ei kyllä juuri olisi käyttöä ainakaan itsellä.
 
Itse käytän tuota ohjaamaan manuaalisesti lämmitystä pörssisähkön halvimmille tunneille. Vaatii toki sen, että jaksaa päivittäin katsoa seuraavan päivän hinnat ja ajastaa suodatusjaksot niiden mukaan. Rest modessa allas lämmittää vain suodatusjaksojen aikana. Näin taitaa olla kaikissa Novitekin altaissa. Aikaa tuo ajastus vie ehkä puoli minuuttia.

Moitteetta on toistaiseksi toiminut itsellä, vaikka olen kyllä kuullut huonojakin kokemuksia. Ilman pörssisähköä tuolle ei kyllä juuri olisi käyttöä ainakaan itsellä.
Kiitos! Pörssisähköllä mennään täälläkin ja ajatus oli juurikin tuo ajastimen halvoille tunneille.
 

Mielenkiintoinen uutinen Kauppalehdessä koskien Novitekin vaikeuksia. Mitenköhän mahtaa käydä takuuasioille jos/kun valmistaja menee Dropin ja Novitekin altailta nurin? Tuskin saa ketään vastuuseen jos koko pulju menee nurin...
Ei alihankkijan kaatumisella ole mitään vaikutusta noiden toisten firmojen vastuuseen elleivät nekin sitten kaadu.
 
Allas tulossa terassin päälle. Ei ole täysin vaaterissa. Onkohan ok laittaa kiiloja altaan ja terassin väliin? Vaneria tai muovia.
Myyjä sanoi, että olisi ok, mutta vähän epäilyttää silti... Jotenkin tuo vaateriin olisi silti toki saatava.
 
Allas tulossa terassin päälle. Ei ole täysin vaaterissa. Onkohan ok laittaa kiiloja altaan ja terassin väliin? Vaneria tai muovia.
Myyjä sanoi, että olisi ok, mutta vähän epäilyttää silti... Jotenkin tuo vaateriin olisi silti toki saatava.
Kestääkö terassi muuten? Ei sen ihan millilleen tarvii olla, jos vaan silmä kestää. Vaikka laitoin lisätukia reilusti terassin alle niin kyllä se painosta alkoi hieman painua toisesta reunasta. Suosittelen terassiin upotusta tai asennusta maan päälle ihan omien kokemusten perusteella.
Jos kuitenkin vanerilla kiilaat niin laita ne vanerit finfoamin ja terassin väliin, ei altaan pohjaa vasten.
 
Kestääkö terassi muuten? Ei sen ihan millilleen tarvii olla, jos vaan silmä kestää. Vaikka laitoin lisätukia reilusti terassin alle niin kyllä se painosta alkoi hieman painua toisesta reunasta. Suosittelen terassiin upotusta tai asennusta maan päälle ihan omien kokemusten perusteella.
Jos kuitenkin vanerilla kiilaat niin laita ne vanerit finfoamin ja terassin väliin, ei altaan pohjaa vasten.
Tersssia on vahvistettu kulmista ja keskeltä. Onko suurin paino keskellä? Alla on Novitekin luosto. Jotain solumuovia tms. kiilan ja altaan väliin ajattelin laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka kauan altaan täyttö kestää perus puutarhaletkusta? Novitek Luosto. 1000 litraa taisi olla tämän vesimäärä.
 
Kuinka kauan altaan täyttö kestää perus puutarhaletkusta? Novitek Luosto. 1000 litraa taisi olla tämän vesimäärä.
No ei siinä kovin pitkään mene. Täällä haja-alueella on matalampi paine ja altaaseen menee 1700L ja sen jaksaa kyllä odotella. Aikaa en pysty sanomaan. Uima-allasta saakin sitten täyttää reilu 2vrk.
 
Moi. Huomasin että keväällä ostetun Cello Ruka+ ulkoporealtaan yläreuna vuotaa lämmintä ilmaa melkosesti harakoille. Altaan valkoisen muotin huullos reunan ja ulkoverhouspaneelien välissä on ilmeisesti koko altaan matkalta parin sentin rako josta lämmin teknisentilan ilma pääsee karkaamaan. Mitä mieltä, uskaltaako tuon raon tukkia koko matkalta uretaanivaahdolla? Vai tarvitseeko altaan alapuolinen tila ilmanvaihtoa?
 
Moi. Huomasin että keväällä ostetun Cello Ruka+ ulkoporealtaan yläreuna vuotaa lämmintä ilmaa melkosesti harakoille. Altaan valkoisen muotin huullos reunan ja ulkoverhouspaneelien välissä on ilmeisesti koko altaan matkalta parin sentin rako josta lämmin teknisentilan ilma pääsee karkaamaan. Mitä mieltä, uskaltaako tuon raon tukkia koko matkalta uretaanivaahdolla? Vai tarvitseeko altaan alapuolinen tila ilmanvaihtoa?
Eikös tuossakin se sivu ole sellaisia paneeleja, jotka lähtee yhtenä palasena irti? Löysennä ruuvit sivuilta ja mahdollisesti alareunasta ja nosta koko paaneli palaa ylöspäin.
 
Eikös tuossakin se sivu ole sellaisia paneeleja, jotka lähtee yhtenä palasena irti? Löysennä ruuvit sivuilta ja mahdollisesti alareunasta ja nosta koko paaneli palaa ylöspäin.
Jokaisella suoralla sivulla on joo omalla alumiinirungolla oleva isompi paneeli minkä saa irti. Vaikka näille kaikille poraisi uudet reiät altaanrunkoon, niin ongelma jää kaareville sivuille joissa vuoto tuntuu olevan suurinta. Mittasin äsken niin lämpötila paneelin keskeltä on keskimäärin 0c, kun taas paneelin yläreunan pintalämpötila on jopa 14c.o_O Veden lämpötilakin on tällä hetkellä vain +28c.
 
Jokaisella suoralla sivulla on joo omalla alumiinirungolla oleva isompi paneeli minkä saa irti. Vaikka näille kaikille poraisi uudet reiät runkoon, niin ongelma jää kaareville sivuille joissa vuoto tuntuu olevan suurinta. Mittasin äsken niin lämpötila paneelin keskeltä on keskimäärin 0c, kun taas paneelin yläreunan pintalämpötila on jopa 14c.o_O Veden lämpötilakin on tällä hetkellä vain +28c.
Okei, kuulostaa kyllä kasaus virheeltä, et reklamoisin valmistajaa. Omaa Veloxia olen lämpökameran kanssa kuvaillut ja ei se kyllä vuoda lämpöä muualta kuin kannen ja altaan välistä.
 
Tähän ketjuun joskus raportoin samasta asiasta. Eri allas kylläkin. Mutta siis koneisto/runko oli kyllä eristetty, mutta altaan ja rungon välissä tosiaan oli 10-20mm rako joka kiersi koko altaan.
Mä ruuttasin sen ympäriinsä vaahdolla umpeen ja altaan kulutus pieneni merkittävästi. Kesällä käytin kyljet auki ja kyllä sinne on sisälle vähän kosteutta kertynyt. Eli joku pieni ilmanvaihto tulee jättää.
 
Itsellä on lämpötilan mittaus konehuoneessa, ulkona ja vedessä.

Näistä varmaan saisi jotain hienoja käppyröitä, mutta tässä nopeat kuvakaappaukset (lämpötilat yllä olevan järjestyksen mukaan).

Eli konehuoneeseen tulee todella paljon lämpövuotoa, joten ulkoa päinkin lisäeristäminen/huputtaminen säästää energiaa. Mulla ainakin kyljissä on vaan joku folioitukuplamuovi.

Screenshot_2023-10-27-10-25-12-26.jpg
 
Meillä oli vastaava foliokuplamuovi (+10-20mm rakoa konehuoneen ja altaan välissä) ja laitoin tämän lisäksi 25mm SPU-eristettä ja vaahdotin tosiaan kaikki kolot umpeen.
Huolto on työläämpi kun pitää mattopuukolla leikata levy pois, mutta kesällä kun avasin niin eihän tämä ollut ongelma. Samat palat takas ja vähän vaahtoa väliin...

Shellyä ei ollut ennen eristystä mittaamassa altaan sähkön kulutusta, mutta kulutusero on huomattava.
2020 Ei ollut allasta
2022 alkuvuonna ei ollut vielä lisäeristystä.
2023 vuonna Altaassa 25mm spu + vaahtoa raoissa sekä taloudessa sähköauto jonka pieni osa latauksesta kotona.

Jos katsotaan koko kiinteistön kulutusta niin:
2020 Tammikuu: 1458.32kwh kun lämmitystarveluku oli 489 -Ei allasta tai sähköautoa
2022 Tammikuu: 2694.78kwh kun lämmitystarveluku oli 649 -Ei sähköauto
2023 Tammikuu: 1986.43kwh kun lämmitystarveluku oli 594.7 -Autoa ladattu 534.5kwh -> Kiinteistön kulutus 1451.94kwh

Parempi esimerkki:
2020 Helmikuu: 1499.49kwh kun lämmitystarveluku oli 501.3 -Ei allasta tai sähköautoa
2022 Helmikuu: 2366.96kwh kun lämmitystarveluku oli 554.5 -Ei sähköautoa
2023 Helmikuu: 1700.53kwh kun lämmitystarveluku oli 556.9 -Autoa ladattu 264,4kwh -> Kiinteistön kulutus 1436.13kwh

Eli kulutus oli älyttömästi enempi kun allas ei ollut eristetty. Vaikka kuinka pyörittää lämmitystarvelukua niin kiinteistöön se ei ole mennyt. Meillä on kyllä takka, jota vaimo joskus polttelee eli se hankaloittaa suoraa vertausta. Helmikuu on silti aika hyvä vertaus 2022 ja 2023 välillä kun lämmitystarve oli jotakuinkin sama vuosien välillä.

SPU:hun ja vaahtoon meni kyllä muutama satananen. Vaahtopulloja ruuttasin varmaan kymmenkunta lopulta kun totesin että esim rungon nurkat on todella työläät levyttää.
 
Meillä oli vastaava foliokuplamuovi (+10-20mm rakoa konehuoneen ja altaan välissä) ja laitoin tämän lisäksi 25mm SPU-eristettä ja vaahdotin tosiaan kaikki kolot umpeen.
Huolto on työläämpi kun pitää mattopuukolla leikata levy pois, mutta kesällä kun avasin niin eihän tämä ollut ongelma. Samat palat takas ja vähän vaahtoa väliin...

Shellyä ei ollut ennen eristystä mittaamassa altaan sähkön kulutusta, mutta kulutusero on huomattava.
2020 Ei ollut allasta
2022 alkuvuonna ei ollut vielä lisäeristystä.
2023 vuonna Altaassa 25mm spu + vaahtoa raoissa sekä taloudessa sähköauto jonka pieni osa latauksesta kotona.

Jos katsotaan koko kiinteistön kulutusta niin:
2020 Tammikuu: 1458.32kwh kun lämmitystarveluku oli 489 -Ei allasta tai sähköautoa
2022 Tammikuu: 2694.78kwh kun lämmitystarveluku oli 649 -Ei sähköauto
2023 Tammikuu: 1986.43kwh kun lämmitystarveluku oli 594.7 -Autoa ladattu 534.5kwh -> Kiinteistön kulutus 1451.94kwh

Parempi esimerkki:
2020 Helmikuu: 1499.49kwh kun lämmitystarveluku oli 501.3 -Ei allasta tai sähköautoa
2022 Helmikuu: 2366.96kwh kun lämmitystarveluku oli 554.5 -Ei sähköautoa
2023 Helmikuu: 1700.53kwh kun lämmitystarveluku oli 556.9 -Autoa ladattu 264,4kwh -> Kiinteistön kulutus 1436.13kwh

Eli kulutus oli älyttömästi enempi kun allas ei ollut eristetty. Vaikka kuinka pyörittää lämmitystarvelukua niin kiinteistöön se ei ole mennyt. Meillä on kyllä takka, jota vaimo joskus polttelee eli se hankaloittaa suoraa vertausta. Helmikuu on silti aika hyvä vertaus 2022 ja 2023 välillä kun lämmitystarve oli jotakuinkin sama vuosien välillä.

SPU:hun ja vaahtoon meni kyllä muutama satananen. Vaahtopulloja ruuttasin varmaan kymmenkunta lopulta kun totesin että esim rungon nurkat on todella työläät levyttää.

Sulla saa kuitenkin kyljet auki ja pääsee käsiksi tarvittaviin paikkoihin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom