Mä jokusen vuosi sitten kokeilin käteismaksamista, kun olin lukenut kerta toisensa jälkeen jutuista että se helpottaa rahan käytön seuraamista. Hämärästi muistelen että ehkä myös ajattelin että se parantaisi päässälaskutaitoa. Osaan kai hieman laskea päässä mutta on se silti aika haastavaa.
Noh, se on aika vihoviimeistä puuhaa. Ensin sun täytyy arvioida mitä ne ostokset maksaa, jotta sä saat laskeuttua osapuilleen oikean summan rahaa annettavaksi kassalle. Sitten sun vielä pitäisi katsoa erikseen että saat oikean määrän vaihtorahaa takaisin.
Ne kassat(myyjät) eivät helpota asiaa yhtään koska ne ei lyö annettua summaa kuitille jolloin se kassakone laskisi vaihtorahan määrän, vaan lyö suoraan sen pyöristetyn summan ja laskee itse vaihtorahan määrän. Lisäksi mä en tehnyt tätä S-marketissa koska siellä sai erikseen böönysta kortilla maksamista.-
Mä yritin tuota useamman kuukauden ajan. Lopulta lopetin, tosiaan yksi tyhjän kanssa ja ylipäätään aivan älyvapaa ajatus että sä hahmotat rahan käyttöä käteisenä paremmin kuin kortilla. Tuntuu että ne jutut on puhdasta meemiä, asiaa jota ihmiset toistaa uskomuksena ilman että kukaan on oikeasti kokeillut. Tai tyyliin ihmiset jotka käy kaupassa kaksi kertaa viikossa...mutta siltikin. Kortilla mä näen sentin tarkkuudella minkä verran mulla menee kauppoihin rahaa, mä myös näen mihin kaupparyhmiin menee minkä verran. Ja koko roskan mä näen 2 vuoden ajanjaksolta kerralla, ja kuukausittain eriteltynä jolloin mä näen trendin jos se kulutus muuttuu.(ei juuri muutu) Käteisellä ei mitään tuosta näe ellei näe hemmetisti ylimääräistä vaivaa.
Mitään hyötyä siitä ei ollut. Vaivaa vain. Ylitsepääsemätöntä tuo ei ollut mutta ihmeellistä näpertelyä ei-minkään takia. Mä olen vähän ihmetellyt miten vieläkin on keski-ikäisiä ihmisiä jotka käyttää käteistä kaupasta. Nuoremmilta, vanhuksilta ja maahanmuuttajilta sen jotenkuten voi ymmärtää.