Emt, joku suunnilleen 1000€ kuussa näyttäisi tällä hetkellä kertyvän säästötilille ylijäämää n. kolmen kiloeuron nettopalkasta. Tämä ei toki ole pelkästään "pakollisten" menojen jälkeen, vaan mukana on myös rahastosäästöt, hupikulutus ym.
Henkilökohtaisesti en keksi oikeastaan mitään vastenmielisempää kuin se, että nysväisi pilkuntarkasti kaikki menot johonki helvetin Exceliin, mutta ymmärrän kyllä että on ihmisiä, jotka tuollaisesta kovasti saavat tyydytystä. Henkilökohtaisesti menisin kuitenkin mieluummin asettelemaan nauloja varpaankynsien alle ja potkimaan lähintä seinää, kuin tuhlaisin sekuntiakaan ainutlaatuista aikaani tällä planeetalla tuollaiseen. Itselle riittää, että säästövarallisuus kasvaa pikkuhiljaa ja likvidia valuuttaa on sopivasti tilillä, että voi halutessaan ostella kivoja juttuja tai sitten jotain pakollisempaa. "Yllättävien menojen" konseptia en tunne, on vain huonoa valmistautumista. Seuraan kyllä talouttani, mutta en todellakaan yksittäisten kustannusten tasolla, vaan lähinnä välillä tulee käytyä vilkaisemassa esim. pankin tai S-mobiiliäppskin aggregoitua dataa jne., mallia ehkä kerran-kaksi vuodessa.
Rahaongelmia minulla ei ole koskaan ollut. Ei muutamalla satasella kuussa elävänä opiskelijana, parin tonnin kuukausipalkkaisena sinkkuduunarina tai nykyisin talollisena perheenisänä toiseksi ylimmässä tulodesiilissä. Rahaa on aina jäänyt enemmän talteen reippasti enemmän kuin menee, koska kaiken A ja O on kohtuulliset, tuloihin sovitetut menot. Harrastukset on edullisia ja täysin omaehtoisia ja jokseenkin vailla juoksevia kustannuksia. Olen immuuni myyjille, enkä harrasta heräteostoksia, vaan harkitsen kaikki yhtäänkään "isommat" (50-100€) hankinnat hyvin tarkkaan ja "laadun" sijasta jahtaan aina parasta b/b-suhdetta. En syö ulkona kuin ehkä kerran kuussa, en tupakoi, en käy baareissa eikä alkoholia muutenkaan juuri kulu. Auto on tylsä järkevä perheauto, vaatteet edullisia no-brandeja jotka pysyvät käytössä kymmeniä vuosia. Ei juuri osteta eineksiä tai puolivalmisteita, vaan tehdään perheen ruoat itse, kerrallaan isoja satseja ja lähinnä kasvisruokaa, joten meidän nelihenkisen perheen ruokamenot on n. 400-500€/kk. Kilpailutan kaiken kilpailuttamisen arvoisen säännöllisin väliajoin ja ylipäätään vaan vältän kaikkea "turhaa" kuluttamista. En minä nyt toki mikään askeesimunkki ole, vaan ostelen kyllä tietenkin myös "turhaa" elektroniikkaa ym., kun talous sen helposti kestää ja senttiäkään et säästettyä rahaa tästä elämästä mukaasi saa kun kynsi kylmenee, joten toisaalta koen että elämästä pitää myös nauttia ja kivoihin juttuihin laittaa rahaa tässä ja nyt jos siltä oikeasti tuntuu.
Mut nää on näitä, eri ihmisillä toimii eri asiat ja on ylipäätään erilaiset näkemykset, tavoitteet ym. Ihan yhtälailla esim. painonhallinnassa jotkut ihmiset kokevat mielekkääksi laskea jokaisen aterian jokaisen kalorin, kun itse taas yritän vaan yleensä ottaa aina lautaselle hieman vähemmän ruokaa kuin tekisi mieli ja itselläni tämä on toiminut ihan hyvin ja paino pysynyt kurissa. Olen suurpiirteinen ihminen, joten lonkalta ampuminen tuntuu omimmalta lähestymistavalta. Minkäs teet.