Voisiko io-techin älypuhelintesteissä ajaa benchmark-testien lisäksi käytännön suorituskykytestejä PC-puolen artikkelien tapaan? Benchmark-testit antavat hyvän kuvan suorituskykytasosta mutta monelle saattaa jäädä hieman epäselväksi, mitä se käytännössä sitten tarkoittaa. Esimerkiksi mobiilipelaaminen kasvattaa koko ajan suosiotaan, joten pelisuorituskyvyn mittaaminen voisi olla paikallaan sanallisen arvioinnin lisäksi.
Androidissa on sisäänrakennettuna "Profiilin GPU-hahmotus", jolla voidaan mitata ruutujen renderöintiaikoja (frametime). Asetus löytyy kehittäjävalikosta, ja sillä saa piirrettyä renderöintipalkkeja reaaliajassa ruudun alareunaan. Alareunassa on myös vihreä baseline, joka kertoo yli 16 ms renderöintiajat (eli alle 60 FPS). Lisäksi datan saa tulostettua ADB:n kautta esimerkiksi Exceliä varten.
Ominaisuuden avulla voi rakentaa yksinkertaisen verkkoselaustestin käyttämällä apuna vaikka
Auto-Scroll Browseria. Auto-Scroll Browserilla saa vakioitua selauksen, jolloin pyyhkäisynopeus ei vaikuta tuloksiin. Verkkoselaustesti on melko kesy, mutta sillä saa eroja esille high ja low endin välillä. Jos palkit ovat yli vihreän baselinen, niin käyttäjä voi havaita tökkimistä.
XDA (
UX Speed & UI Smoothness: Honor 20 Pro, OnePlus 7 Pro, Galaxy S10+) on tehnyt saman ominaisuuden ympärille testirutiinin, jolla voivat mitata raskaamman Play Kaupan vieritystä. Testasin Play Kaupan etusivun selausta käyttämällä
Automatic Scroll -sovellusta ja Xperia XZ1 Compactilla renderöintiajat menivät välillä yli 16 ms.
GameBench -sovellus käyttää käsittääkseni samaa rajapintaa kuin profiilin GPU-hahmotus. Sovelluksen avulla pelisuorituskyvyn mittaaminen voi olla helpompaa ja sen avulla saa esimerkiksi 15min pelisession renderöintiajat näppärästi taulukkoon. Taulukosta piirretyn kuvaajan perusteella näkee myös mahdollisen throttlauksen aiheuttaman suorituskyvyn heikkenemisen. Shadowgun Legends on hyvä testipeli, sillä OnePlus 7 Pro (1440p+) ja Honor 20 (1080p+) eivät yltäneet sillä 60 FPS lukemiin XDA:n testien perusteella. PUBG:ssa ja Asphalt 9:ssä on FPS-rajoittimet (40 ja 30 FPS) mutta
GFX-toolilla voi ilmeisesti säätä PUBGn asetuksia, vaikka peli ei sitä sallisi. Tosin siinä ei taida olla järkeä, jos käyttäjät pelaavat kuitenkin FPS-rajoitettuna.
Jokaiseen älypuhelintestiin voi olla vähän työlästä lisätä tällaisia testejä mutta ehkä mittauksia voisi sisällyttää jonkin pelipuhelimen testeihin tai sitten tehdä erillisen artikkelin parille eri tasoisella puhelimella.