Palautetta io-tech.fi-sivustosta (uutiset ja artikkelit)

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
9
Paras tosiaan että olisi mahdollisuus kumpaankin eli että aukeaa samaan sivuun tai uuteen välilehteen, nykyinen pakotettu uusi välilehti kyllä ainakin itselle aiheuttaa sen luokan ärsytystä että varmaan vähentää klikkailuja... Tietenkin heille jotka aina aukovat uuteen välilehteen, uudistus on parasta mitä voi olla. Paras vaihtoehto olisi tosiaan että jos se ei vanhoilla keinoilla onnistu, niin omat painikkeet samaan ja uuteen välilehteen tms. Itse en mitään hiirieleitä käytä eikä brave edes sellaisi vakiona tue.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
27
Teema on parin päivän vaihtunut itsestään vaaleaksi joka kerta kun avaan pääsivun uudestaan, vaikka vuosia on pysynyt tiukasti tummassa teemassa. Foorumin puolella pysyy kyllä tummana. Vika käyttäjässä vai joku uusi bugi? iOS ja Safari käytössä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
9
Teema on parin päivän vaihtunut itsestään vaaleaksi joka kerta kun avaan pääsivun uudestaan, vaikka vuosia on pysynyt tiukasti tummassa teemassa. Foorumin puolella pysyy kyllä tummana. Vika käyttäjässä vai joku uusi bugi? iOS ja Safari käytössä.
Juu sama homma, ei pysy teema muistissa... Ihan pc ja brave-selain
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 124
Tietenkin heille jotka aina aukovat uuteen välilehteen, uudistus on parasta mitä voi olla.
No ei ole, auon aina uuteen välilehteen mutta silti tämä on sontaa. Normaalit html linkit olisi parhaat, voisi itse kukin avata miten huvittaa ja tarpeen vaatiessa vaikka kopioida suoraan sen linkin ja pastettaa vaikka mummolle vatsappiin vai mitä se nuoriso nykyään käyttääkään. Tästä uudesta JS-ällistyslaatikosta ei saa edes kopioitua niitä.

Ja @Sampsa sivuhuomiona, tämä syöpä on levinnyt kaikkiin ei-BBS:n puolen sivulaatikoihin; Tarjoustuotteet, Videot, Viikon suosituimmat, TechBBS uusimmat viestit jne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
918
Techpowerupissahan nuita ajureita kans uutisoidaan aina kun tulee, mutta heillä on myös etusivun yläosassa linkit uusimpaan ajureihin ja niiden changelogeihin. Oisko joku tuon tyylinen ratkasu hyvä ajuriuutisointiin? @Sampsa @Juha Kokkonen
1700301437479.png

Edit: no jokuhan tätä podcastissa sitten hetken päästä tarjosikin
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
No ei ole, auon aina uuteen välilehteen mutta silti tämä on sontaa. Normaalit html linkit olisi parhaat, voisi itse kukin avata miten huvittaa ja tarpeen vaatiessa vaikka kopioida suoraan sen linkin ja pastettaa vaikka mummolle vatsappiin vai mitä se nuoriso nykyään käyttääkään. Tästä uudesta JS-ällistyslaatikosta ei saa edes kopioitua niitä.
Erikoista että linkki pitänyt piilottaa. Jos koodi antaa mahdollisuuden avata samaan välilehteen, tai uuteen välilehteen, niin sitten se että itse missä pitäisi olla linkki(hehe) aukeisi samaan välilehteen ja perässä sitten kuvake jolla uuteen.

Tosin jos tuo aiempien postausten perusteella on muualta tullutta sontaa jonka korjaaminen vaatii vähän enemmän (vapaa) aikaa/ odottaa virallista korjausta, niin ääni tuolle avaa uuteen ikkunaan. jos ei parempaa tähän hätään pysty.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
Itsellä myös pc:llä firefox selaimella on Teema vaihtuu aina vaaleaksi viime aikoina.
Mobilipuolella sekä chrome että firefox toimii normaalisti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 295
Itsellä myös pc:llä firefox selaimella on Teema vaihtuu aina vaaleaksi viime aikoina.
Mobilipuolella sekä chrome että firefox toimii normaalisti.
Jollain kokoopanoilla missä alustalla tumma teema ja IO-tech sivustolla vaalea, niin ei näy tekstit. Toisilla taasen toimii. tämä siis ollut pitkään.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Ottakaas nyt vähän rauhaa maahan. Ei nyt kannata ottaa sellaista oletusta, että asioita olisi tarkoituksella huononnettu, vaan kuten Sampsa tuossa yllä eilen totesi, julkaisujärjestelmän kanssa oli päivitysten myötä ongelmia, josta johtuen tiettyihin komponentteihin tuli muutoksia, jotta homma saatiin taas toimimaan. Kyse ei ole mistään tarkoituksellisista muutoksista. Tämä koskee nyt toistaiseksi juuri mm. teeman valintaa, etusivun kategoriavalitsinta yms. Tarkoituksena on kyllä saada takaisin aiempaan toimintamuotoon, mutta osa saattaa olla kannattavaa toteuttaa vasta alkuvuodelle suunniteltujen isompien päivitysten yhteydessä.

Ja jos jotain selkeitä vikoja ja muutenkin parannuskohteita tulee vastaan, niistä kannattaa ilman muuta pistää huomioita ja toiveita. Osa saadaan todennäköisesti toteutettua vasta isomman päivityksen yhteydessä, koska vanhan järjestelmän kanssa ei tässä vaiheessa vuotta kannata määräänsä enempää ruveta värkkäämään.
 
Viimeksi muokattu:

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Teema on parin päivän vaihtunut itsestään vaaleaksi joka kerta kun avaan pääsivun uudestaan, vaikka vuosia on pysynyt tiukasti tummassa teemassa. Foorumin puolella pysyy kyllä tummana. Vika käyttäjässä vai joku uusi bugi? iOS ja Safari käytössä.
Juu sama homma, ei pysy teema muistissa... Ihan pc ja brave-selain
Itsellä myös pc:llä firefox selaimella on Teema vaihtuu aina vaaleaksi viime aikoina.
Mobilipuolella sekä chrome että firefox toimii normaalisti.
Jollain kokoopanoilla missä alustalla tumma teema ja IO-tech sivustolla vaalea, niin ei näy tekstit. Toisilla taasen toimii. tämä siis ollut pitkään.
Tämä pitäisi olla nyt kunnossa eli muistaa valinnan 3 kuukautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
@Sampsa Nuo etusivun oikealla olevat shortcut osiot (uutisia lyhyesti, viikon suosituimmat, techbbs uusimmat jne.) tuntuu olevan kaikki rikki middle clickin osalta. Edgellä osa aukoo uuden välilehden ihan oikein mutta togglaa auto scrollin päälle, osa aukaisee suoraan samaan välilehteen. Firefoxilla taasen aukoo uuden välilehden ja siirtyy siihen.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Miksei tähän ole mitään linkkiä tai viittausta sivustolla? Tekniikkajoulukalenteri - io-tech.fi
Kuulin vasta tänään kaverin kautta että io-techillä on joulukalenteri ja sain suoran linkin.
Kyllä siitä on uutisoitu ja Youtubessa julkaistaan päivittäin uusi luukku niin, vaikeat noita on missata jos uutisia/Youtubea seuraa:


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 145
Kyllä siitä on uutisoitu ja Youtubessa julkaistaan päivittäin uusi luukku niin, vaikeat noita on missata jos uutisia/Youtubea seuraa:


Jahas, onnistunut sitten juuri tuon uutisen missaamaan vaikka päivittäin selailen sivua :tup: Youtubea en seuraa koska sitä ei voi lukea :)
 
Liittynyt
09.08.2022
Viestejä
12
En ole löytänyt videota joulukalenterin 23 luukun palkinnon lopullisesta kasauksesta, eikö ole vielä julkaistu vai eikö vain ole osunut sivuilla silmään. Mielenkiinnosta olisi kiva vain katsoa kyseinen pätkä että mitä siitä lopulta tuli.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
En ole löytänyt videota joulukalenterin 23 luukun palkinnon lopullisesta kasauksesta, eikö ole vielä julkaistu vai eikö vain ole osunut sivuilla silmään. Mielenkiinnosta olisi kiva vain katsoa kyseinen pätkä että mitä siitä lopulta tuli.
Ei ole vielä julkaistu NVIDIAsta johtuvista aikatauluista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Tämä outo käpy on ollut olemassa jo vuosia, raportoin tästä aikoinaan jo varmaan 4 vuotta sitten. Eli io-techin uutiset-sivulla (Uutiset - io-tech.fi) ei näy uudempia artikkeleita, kuin 8.10.2020 päivätyt ja siitä vanhemmat. Jos valikosta valitsee Tietotekniikka tai Mobiili, saa uusimmatkin artikkelit. Mutta pääsivulla ei. Mitään adblockeja ei ole käytössä ja sama käytös on havaittavissa ainakin Chrome- ja Firefox-selaimilla. Private-tab ei auta asiaa eli tuskin on keksiongelma.

Mikään kriittinen juttu tämä ei ole itselleni mutta hivenen rasittava niin muistutetaan nyt varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Samanlainen ongelma näyttää olevan myös Artikkelit - io-tech.fi jossa näkyy vain 30.6.2022 ja sitä vanhemmat artikkelit. Kategorian kun valitsee ylhäältä niin saa uudemmatkin näkyville. Myöskään toi alempi pikavalikko ei näytä toimivan eli vaikka valitsee jotain ei mitään tapahdu (kuvassa Emolevyt) ja tämä uusimmalla Chromella.

1711106758023.png
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Tämä outo käpy on ollut olemassa jo vuosia, raportoin tästä aikoinaan jo varmaan 4 vuotta sitten. Eli io-techin uutiset-sivulla (Uutiset - io-tech.fi) ei näy uudempia artikkeleita, kuin 8.10.2020 päivätyt ja siitä vanhemmat. Jos valikosta valitsee Tietotekniikka tai Mobiili, saa uusimmatkin artikkelit. Mutta pääsivulla ei. Mitään adblockeja ei ole käytössä ja sama käytös on havaittavissa ainakin Chrome- ja Firefox-selaimilla. Private-tab ei auta asiaa eli tuskin on keksiongelma.

Mikään kriittinen juttu tämä ei ole itselleni mutta hivenen rasittava niin muistutetaan nyt varmuuden vuoksi.
Samanlainen ongelma näyttää olevan myös Artikkelit - io-tech.fi jossa näkyy vain 30.6.2022 ja sitä vanhemmat artikkelit. Kategorian kun valitsee ylhäältä niin saa uudemmatkin näkyville. Myöskään toi alempi pikavalikko ei näytä toimivan eli vaikka valitsee jotain ei mitään tapahdu (kuvassa Emolevyt) ja tämä uusimmalla Chromella.

Näihin on tulossa korjaus tälle vuodelle suunnitellun sivustouudistuksen yhteydessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Jaa.. mulle tuli ilmoitus että viestini on poistettu. Koska se oli ns. tupla, minkä varmaan olin päivittänyt. Kun noita tuplia tulee kun tämä lagaa. Vielä maininta että olisi pitänyt raportoida mokoma yksi sana. No eihän se minun vika ole että näitä tuplia tulee vähän jokaiselle varmaan.

Tarviiko siitä nyt erikseen ilmoittaa että tuollainen turhuus on poistettu. Pärjään ilman turhaakin tiedottamista mitä en edes itse muuten huomaisi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 539
Jaa.. mulle tuli ilmoitus että viestini on poistettu. Koska se oli ns. tupla, minkä varmaan olin päivittänyt. Kun noita tuplia tulee kun tämä lagaa. Vielä maininta että olisi pitänyt raportoida mokoma yksi sana. No eihän se minun vika ole että näitä tuplia tulee vähän jokaiselle varmaan.

Tarviiko siitä nyt erikseen ilmoittaa että tuollainen turhuus on poistettu. Pärjään ilman turhaakin tiedottamista mitä en edes itse muuten huomaisi.
Tuohon lagaamiseen auttaa että päivittää vain sivun. Se viesti kyllä lähtee ensimmäisellä yrityksellä ettei sitä lähetä nappia tarvitse uudestaan painaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 703
Tuohon lagaamiseen auttaa että päivittää vain sivun. Se viesti kyllä lähtee ensimmäisellä yrityksellä ettei sitä lähetä nappia tarvitse uudestaan painaa.
Niinhän mä teenkin, ja sitten tulee tuplat, tai muuten pitää jäädä odottamaan pieni ikuisuus josko jotain tapahtuu. Mitään uuttahan tässä ei tietenkään ole. YP saa poistella mun turhia viestejä sen minkä kerkeää, kun en sitä voi itse jostain syystä tehdä. Ei niistä tarvi erikseen ilmoittaa ellen ole jotain sääntöjä rikkonut.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 293
Niinhän mä teenkin, ja sitten tulee tuplat, tai muuten pitää jäädä odottamaan pieni ikuisuus josko jotain tapahtuu. Mitään uuttahan tässä ei tietenkään ole. YP saa poistella mun turhia viestejä sen minkä kerkeää, kun en sitä voi itse jostain syystä tehdä. Ei niistä tarvi erikseen ilmoittaa ellen ole jotain sääntöjä rikkonut.
Itse en kyl tiiä miten tuplat saa aikaiseksi. En ole saanut toistettua (oon yrittänytkin), ehkä kerran kait niin käynyt ja viestihistoriaa on kyl iha tarpeeksi. Ton refreshauksenki teen aina heti, ku viesti jää jumiin uutta tehdessä tai editoidessa. Eikä samasta "lähetä"-napista pitäisi edes tulla tuplaa, vaikka kuinka rämpyttäis. On siinä ainaki "last known date" unix-timestampilla submittille, joka pysyy samana sivunlatausten välissä.

Jos jotain pitäis veikata, nii ehkä liittyy "luonnos"-ominaisuuteen, jonka tallennus osuu just oikealle hetkelle lähetyksen kans ja jotenki sit saa aikaiseksi tuplaviestin tai jotain muuta harvinaista. Sivuston jumittaessa osunee helpommin kohdalle? 60 sekunnin välein tallentaa.

Tuohon lagaamiseen auttaa että päivittää vain sivun. Se viesti kyllä lähtee ensimmäisellä yrityksellä ettei sitä lähetä nappia tarvitse uudestaan painaa.
Jep, sivu jää lagaamaan, koska javascript ei saa serveriltä "200 OK", jotta voisi kuitata käyttäjälle/selaimelle lähetyksen onnistuneen. Sivun uudelleenlatauksella ei lähde mitään uutta, paitsi jos viesti jää viestikenttään luonnokseksi ja sit painaa lähetyksen uudelleen ku ei huomaa viestinsä olevan jo ketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Palauteboksin kautta tuli palaute ilman lähettäjän tietoja, joten vastaillaan tätä kautta:
Hei,
Olisi kiva saada vähintään yleiskuvaus puhelimien testausmenetelmistänne ja kuinka ja mihin yksittäisen testin tulokset vertautuvat. Esimerkiksi kameratestit, pelkästään iso joukko erilaisia kuvia, itse otettuja ja netistä eri lähteistä poimittuja, ja niiden arviointi ei vakuuta.
Kiitos palautteista. Voisihan noista testausmenetelmistä tosiaan jonkinlaisen erillisen tietosivunkin vaikkapa kirjoitella ja linkittää sitten artikkeleihin. Täytyy ottaa työn alle.

Kameratesteistä: Kaikki artikkelissa olevat kameran esimerkikuvat on itse otettuja, netistä poimittuja kuvia ei luonnollisestikaan käytetä. Arviointi perustuu puhtaasti testaajan omaan kokemukseen ja kuvien visuaaliseen tutkimiseen ja arviointiin. Koska esimerkkikuvat ovat näytillä täysikokoisina, jokainen lukija voi halutessaan tutkia kuvia tarkemmin ja tehdä omat johtopäätökset omiin painotuksiin pohjautuen. Vertaamme myös kuvanlaatua kilpailijoihin ja edeltäjämalliin testejä tehdessämme, usein vertailukuvat jätetään vain artikkelista pois, jos niistä ei löydy mitään poikkeuksellisesta erillistä tarkempaa käsittelyä vaativaa eroa. Vastaava tapa on käytössä valtaosalla netissä puhelintestejä julkaisevista tahoista, joten toteutustapa ei ole ainakaan siltä osin mitenkään poikkeuksellinen.

Kun arviointi ei vakuuta, niin olisi mukava kuulla miten tekisit toisin suunnilleen vastaavalla työmäärällä toteutettuna.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 874
Miksi joistain ketjuista lakkaa välillä tulemasta ilmoituksia? Erityisen ärsyttävä tapaus on tämä:

Mennyt useampi ilmaispeli sivu suun, kun ketjun sähköposti/sivustoilmoitukset ovat lakanneet tulemasta. Välillä kun sitten muistanut manuaalisesti tarkistaa ketjun, siellä onkin useampi uusi viesti pidemmältä ajalta jäänyt lukematta. Yleisesti ottaen muiden ketjujen osalta en ole ainakaan huomannut samaa, mutta toisaalta tuo on sellainen erikoistapaus, josta helpommin huomaa, jos viestejä mennyt ohi. Ketjussa vierailu näyttäisi saavan ilmoitukset toimimaan ainakin vähäksi aikaa.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 219
Miksi joistain ketjuista lakkaa välillä tulemasta ilmoituksia? Erityisen ärsyttävä tapaus on tämä:

Mennyt useampi ilmaispeli sivu suun, kun ketjun sähköposti/sivustoilmoitukset ovat lakanneet tulemasta. Välillä kun sitten muistanut manuaalisesti tarkistaa ketjun, siellä onkin useampi uusi viesti pidemmältä ajalta jäänyt lukematta. Yleisesti ottaen muiden ketjujen osalta en ole ainakaan huomannut samaa, mutta toisaalta tuo on sellainen erikoistapaus, josta helpommin huomaa, jos viestejä mennyt ohi. Ketjussa vierailu näyttäisi saavan ilmoitukset toimimaan ainakin vähäksi aikaa.
Jos joskus klikkaat ilmoitusta tulleesta viestistä, mutta et lue ketjua loppuun, ainakin siinä tapauksessa lakkaa ilmoitukset tulemasta.
Selaa tätä ketjua alusta asti, näitä erilaisia syitä on tänne ilmoiteltu vähän väliä. En äkkiseltään muista kuin tämän yhden syyn, mutta muitakin on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 293
Miksi joistain ketjuista lakkaa välillä tulemasta ilmoituksia? Erityisen ärsyttävä tapaus on tämä:

Mennyt useampi ilmaispeli sivu suun, kun ketjun sähköposti/sivustoilmoitukset ovat lakanneet tulemasta. Välillä kun sitten muistanut manuaalisesti tarkistaa ketjun, siellä onkin useampi uusi viesti pidemmältä ajalta jäänyt lukematta. Yleisesti ottaen muiden ketjujen osalta en ole ainakaan huomannut samaa, mutta toisaalta tuo on sellainen erikoistapaus, josta helpommin huomaa, jos viestejä mennyt ohi. Ketjussa vierailu näyttäisi saavan ilmoitukset toimimaan ainakin vähäksi aikaa.
Jos pitäis mutuilla, nii käy niin, että joku laittaa läjän pelejä annettavaksi; Tästä seuraa se, että viestejä pukkaa paljon jonkin aikaa. Saat ilmoituksen ja käyt tsekkaamassa, ehkäpä jopa osallistumassa. Sit viestitulva jatkuu ja klikkaat ilmoitukset auki, mut et jaksa vierailla enää, ku vastahan siellä hoidit jo omat asiasi ja näin ignooraat ketjun ja uusia ilmoituksia et saa ennenkuin käyt kuittaan ketjun luetuksi lukemalla uusimmat viestit. Ei tuollaista hoksaa eikä sit myöhemmin muista.

Mut siis noin sen kaiketi pitäis toimia. Eihän siitä mitään tulisi, että joka-ikisestä viestistä tulisi aina ilmoitus. Ilmoitus tulee aina kerran, kun on tullut uusia viestejä edellisen ketjun viimeisen sivun vierailusi jälkeen.

Ennenki mainittu, mut kantsii ottaa iha rutiiniksi selata tätä: https://bbs.io-tech.fi/watched/threads

Toinen tapa miten "nollata ilmoitukset" voipi olla tämä nappi (en oo testannut, mut hoitanee asian, kun merkkaa kaiken luetuksi):
Näyttökuva 2024-4-9 kello 15.52.03.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2018
Viestejä
46
Palauteboksin kautta tuli palaute ilman lähettäjän tietoja, joten vastaillaan tätä kautta:

Kiitos palautteista. Voisihan noista testausmenetelmistä tosiaan jonkinlaisen erillisen tietosivunkin vaikkapa kirjoitella ja linkittää sitten artikkeleihin. Täytyy ottaa työn alle.

Kameratesteistä: Kaikki artikkelissa olevat kameran esimerkikuvat on itse otettuja, netistä poimittuja kuvia ei luonnollisestikaan käytetä. Arviointi perustuu puhtaasti testaajan omaan kokemukseen ja kuvien visuaaliseen tutkimiseen ja arviointiin. Koska esimerkkikuvat ovat näytillä täysikokoisina, jokainen lukija voi halutessaan tutkia kuvia tarkemmin ja tehdä omat johtopäätökset omiin painotuksiin pohjautuen. Vertaamme myös kuvanlaatua kilpailijoihin ja edeltäjämalliin testejä tehdessämme, usein vertailukuvat jätetään vain artikkelista pois, jos niistä ei löydy mitään poikkeuksellisesta erillistä tarkempaa käsittelyä vaativaa eroa. Vastaava tapa on käytössä valtaosalla netissä puhelintestejä julkaisevista tahoista, joten toteutustapa ei ole ainakaan siltä osin mitenkään poikkeuksellinen.

Kun arviointi ei vakuuta, niin olisi mukava kuulla miten tekisit toisin suunnilleen vastaavalla työmäärällä toteutettuna.
RAW kuvien laaduista olisi myös kiva nähdä testejä. Niissä kun on koko puhelimen kameran kennon tuottama informaatio eli laatu. Jpeg kuvissa suurinosa siitä katoaa kun kamerasofta käsittelee ja pakkaa kuvia. Eli periaatteessa "jpeg testit" eivät kerro sitä mihin kenno todellisuudessa pystyy. Itse otan siksi puhelimella ainoastaan raw kuvia.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
RAW kuvien laaduista olisi myös kiva nähdä testejä. Niissä kun on koko puhelimen kameran kennon tuottama informaatio eli laatu. Jpeg kuvissa suurinosa siitä katoaa kun kamerasofta käsittelee ja pakkaa kuvia. Eli periaatteessa "jpeg testit" eivät kerro sitä mihin kenno todellisuudessa pystyy. Itse otan siksi puhelimella ainoastaan raw kuvia.
Nämä on rajoitettu nykyresurssien puitteissa ihan tarkoituksella pois. Lisäksi monet nykypäivän kamerapuhelinsensorit eivät ole varsinaisesti suunniteltu käytettäväksi raakakuvaukseen, koska mobiilikuvaus on lähtökohtaisesti suunniteltu alusta asti edistynyt kuvaprosessointi mielessä. JPG/JPEG-kuvat ovat se muoto, jossa valtaosa käyttäjistä niitä hyödyntää ja mihin muotoon puhelinkamerat on ensisijaisesti optimoitu kuvia tuottamaan, joten niihin keskitytään nykyresurssien puitteissa myös meidän arvosteluissa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 143
RAW kuvien laaduista olisi myös kiva nähdä testejä. Niissä kun on koko puhelimen kameran kennon tuottama informaatio eli laatu. Jpeg kuvissa suurinosa siitä katoaa kun kamerasofta käsittelee ja pakkaa kuvia. Eli periaatteessa "jpeg testit" eivät kerro sitä mihin kenno todellisuudessa pystyy. Itse otan siksi puhelimella ainoastaan raw kuvia.
Kuten Kokkonen yllä sanoi, niin tänäpäivänä kameraohjelmiston algritmit ja se raudan + ohjelmiston fuusio merkitsee paljon enemmän kuin se pelkkä rauta, jolloin sen raw kuvan merkitys on loppujen lopuksi aikavähäinen.
 
Liittynyt
30.01.2021
Viestejä
388
Nämä on rajoitettu nykyresurssien puitteissa ihan tarkoituksella pois. Lisäksi monet nykypäivän kamerapuhelinsensorit eivät ole varsinaisesti suunniteltu käytettäväksi raakakuvaukseen, koska mobiilikuvaus on lähtökohtaisesti suunniteltu alusta asti edistynyt kuvaprosessointi mielessä. JPG/JPEG-kuvat ovat se muoto, jossa valtaosa käyttäjistä niitä hyödyntää ja mihin muotoon puhelinkamerat on ensisijaisesti optimoitu kuvia tuottamaan, joten niihin keskitytään nykyresurssien puitteissa myös meidän arvosteluissa.
Tämä on kyllä jokseenkin sinänsä huvittavaa noin laajemmalla tasolla asiaa tarkasteltaessa, kuinka maailma edelleen pitkälti jumittaa JPG:ssä. Sähköisessä käytössä sentään laatu- ja tiedostokoko-optimoidummat kuvatiedostomuodot, kuten WEBP ja AVIF, alkavat vihdoinkin yleistyä, mutta esimerkiksi monien sähköisten yritys- ja viranomaispuolen asiointipalvelujen sekä valokuvaliikkeiden digikuvatilausjärjestelmät kelpuuttavat edelleen vain JPG:n (tai muita wanhoja tuttuja kuvatiedostomuotoja asiointijärjestelmien/-lomakkeiden tapauksessa). Luulisi, että jonain päivänä asiat alkaisivat suuressa mittakaavassa muuttua, mukaan lukien älypuhelinten kameroidenkin toiminta.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Tämä on kyllä jokseenkin sinänsä huvittavaa noin laajemmalla tasolla asiaa tarkasteltaessa, kuinka maailma edelleen pitkälti jumittaa JPG:ssä. Sähköisessä käytössä sentään laatu- ja tiedostokoko-optimoidummat kuvatiedostomuodot, kuten WEBP ja AVIF, alkavat vihdoinkin yleistyä, mutta esimerkiksi monien sähköisten yritys- ja viranomaispuolen asiointipalvelujen sekä valokuvaliikkeiden digikuvatilausjärjestelmät kelpuuttavat edelleen vain JPG:n (tai muita wanhoja tuttuja kuvatiedostomuotoja asiointijärjestelmien/-lomakkeiden tapauksessa). Luulisi, että jonain päivänä asiat alkaisivat suuressa mittakaavassa muuttua, mukaan lukien älypuhelinten kameroidenkin toiminta.
Jotkut puhelimet osaa tallentaa myös HEIF-muotoon, jos sitä tahtoo käyttää. Mutta olet oikeassa, JPG on tavallaan aika sitkeä jäänne, jolle olisi parempiakin vaihtoehtoja nykypäivänä. Toisaalta kertonee sitten sekin jotain, että se riittää edelleen valtaosalle puhelinkameran käyttäjistä.
 
Liittynyt
30.09.2018
Viestejä
46
Nämä on rajoitettu nykyresurssien puitteissa ihan tarkoituksella pois. Lisäksi monet nykypäivän kamerapuhelinsensorit eivät ole varsinaisesti suunniteltu käytettäväksi raakakuvaukseen, koska mobiilikuvaus on lähtökohtaisesti suunniteltu alusta asti edistynyt kuvaprosessointi mielessä. JPG/JPEG-kuvat ovat se muoto, jossa valtaosa käyttäjistä niitä hyödyntää ja mihin muotoon puhelinkamerat on ensisijaisesti optimoitu kuvia tuottamaan, joten niihin keskitytään nykyresurssien puitteissa myös meidän arvosteluissa.
Se on hieman valitettavaa että ihmisiä ei enää nykypäivänä kiinnosta todellinen tekninen laatu vaan tyydytään siihen heikompaan. Sama juttu esimerkiksi musiikissakin. Loudness war on jyllännyt 90-luvulta asti koska ihmisiä ei kiinnosta äänenlaatu. Riittää että musiikki kuuluu lujaa. Mutta tuon testaushomman sikäli ymmärrän että ei välttämättä ole järkevää testata mallien raw kuvausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 145
Se on hieman valitettavaa että ihmisiä ei enää nykypäivänä kiinnosta ylipäätään tekninen laatu. Sama juttu esimerkiksi musiikissakin. Loudness war on jyllännyt 90-luvulta asti koska ihmiset eivät kiinnitä äänenlaatuun huomiota. Riittää että musiikki kuuluu lujaa. Mutta tuon testaushomman sikäli ymmärrän.
Ekana pahoittelut Kokkoselle kun menee offtopiciksi mutta eihän esim Windows taida edelleenkään ilman maksullista palikkaa edes toistaa HEIF/HEVC kuvattuja. Webp kuvatkin toimii edelleen heikosti Windowsissa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407
Se on hieman valitettavaa että ihmisiä ei enää nykypäivänä kiinnosta ylipäätään tekninen laatu. Sama juttu esimerkiksi musiikissakin. Loudness war on jyllännyt 90-luvulta asti koska ihmiset eivät kiinnitä äänenlaatuun huomiota. Riittää että musiikki kuuluu lujaa.
Lähtökohtaisesti näissä nykypäivän korkearesoluutioisissa kennoissa se todellinen "tekninen laatu" kun ei ole se, mitä sensorilta saadaan ulos fotodioditasolla, koska etenkin korkeamman resoluution sensorit käyttävät erilaisia pikselienyhdistystekniikoita. Kun sensori on suunniteltu käytettäväksi puhelinkameroiden melko monimutkaisen prosessoinnin kaverina, on myös sensorien toiminta kannattanu optimoida se silmällä pitäen. Esimerkiksi digijärkkärien raakakuvat ovat siis tältä osin hieman eri asia parhaan teknisen laadun näkökulmasta.

Siitä olen ihan samaa mieltä, että ihmisiä saisi kiinnostaa enemmän laatu ja vastine rahalle monessakin asiassa - kuuluu osana vastuulliseen kuluttamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.01.2021
Viestejä
388
Ekana pahoittelut Kokkoselle kun menee offtopiciksi mutta eihän esim Windows taida edelleenkään ilman maksullista palikkaa edes toistaa HEIF/HEVC kuvattuja. Webp kuvatkin toimii edelleen heikosti Windowsissa.
Ei se laajennus maksa. WEBP- ja AVIF-kuvien toimivuudessakaan en ole kyllä mitään ongelmaa sinänsä Windowsissa (ainakaan Windows 10, v. 22H2) huomannut. Sen sijaan harmillisen monista ulkopuolisten ohjelmistoyhtiöiden kuvankäsittelysovelluksissa ja muissa sovelluksissa etenkin AVIF-tuki pitkälti yhä puuttuu täysin, eikä sitä saa lisämaksuakaan vastaan.
 
Liittynyt
15.11.2023
Viestejä
19
Tuli tällainen asia mieleen, kun selasin Galaxy S23 FE:n esimerkkikuvia, että kuvien vaihto voisi toimia valkoisen taustan (tai siirtymän) sijaan jollain tummalla värillä, esim. sivustolla käytetyn tumman siniharmaan #0C1319 kautta. Varsinkin isolla näytöllä maltillisillakin kirkkauksilla tuo valkoinen välähdys meinaa jossain määrin sokaista. Tummilla hämäräkuvilla tämä on vielä enemmän silmiä ärsyttävä (ainakin itsellä).
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Tuli tällainen asia mieleen, kun selasin Galaxy S23 FE:n esimerkkikuvia, että kuvien vaihto voisi toimia valkoisen taustan (tai siirtymän) sijaan jollain tummalla värillä, esim. sivustolla käytetyn tumman siniharmaan #0C1319 kautta. Varsinkin isolla näytöllä maltillisillakin kirkkauksilla tuo valkoinen välähdys meinaa jossain määrin sokaista. Tummilla hämäräkuvilla tämä on vielä enemmän silmiä ärsyttävä (ainakin itsellä).
Yritetään ottaa huomioon kun ulkoasua päivitetään
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 452
Viestejä
4 199 924
Jäsenet
70 908
Uusin jäsen
Biurpo

Hinta.fi

Ylös Bottom