haluan oikoa myyttiä veden määrästä.
täälläkin harhauskovaiset huutelevat kilpaa että pesuri x on kakka kun siinä on vain 400litraa tunnissa tuotto ja parasta pesua saa kun ostaa vehkeen josta saa yli 600litraa tunnissa tuotto.
en ole 40vuoden pesujeni aikana nähnyt ainuttakkaan hyvää pesutulosta pelkästään litramäärien takia. en myöskään ole koskaan nähnyt ainuttakaan perustetta niiltä ihmisiltä ketkä huutelevat "isojen litrojen perään" että miksi juuri litramäärä vaikuttaa eikä esim paine tai suihkun muoto / käytettävät pesuaineet jne. enkä edes usko että kukaan pystyy todistamaan väitettä että isompi litraiset painepesurit ovat parempia juuri -> litramäärän takia.
tarkoitan tällä sitä mistä jo mainitsinkin että pesutulokseen vaikuttaa muutkin seikat kuin pelkkä vesimäärä/tunnissa.
esim paine joka tulee ulos itse suihkupäästä, suihkun muoto eli onko se terävä/pistemäinen vai iso ja laaja, sekä tietenkin käytettävät pesuaineet ja viimeisenä tietenkin se että millaisessa liassa auto on eli onko se pelkkää tiesuolaa vai onko ajeltu rallia ja se on yltäpäältä mudassa ja mullassa vai harrastettu auto-urheilua ja palanut piki , steariini sekä kumi peittää auton jne.
itse olen pessyt autojani sadoilla erilaisilla pesureilla, kränzeillä ja parhailla kärchereilläkin jne ja yksikään pesuri ei ole koskaan saanut autoa puhtaaksi millään paineella tai pesuaineella jne. aina on pitänyt itse myös kinnastella auto sen jälkeen yhden, kaksi tai jopa kolme kertaa.
siispä olen vaihtanut luottopesurini "halpaan" nilfiskiin (en muista mallia.. olisko ollut joku 140 tms) jolla saa (kuten muillakin) ne suurimmat veke ja vaahdot pintaan ja vasta kintaalla sitten auton saa oikeasti puhtaaksi. yhtähyviä pesutuloksia olen saanut pelkällä letkuvedellä + kintaallakin.
siis toisinsanoen. ne ketkä ovat ostamassa halpaa pesuria niin todennäköisesti se on ihan riittävä. aina kun pitää auto myös kinnastella jotta autosta saa oikeasti puhtaan.
monihan tietenkin haluaisi että "nopea suihkaisu vaan" jollakin maailman kalleimmalla pesurilla ja taas voi matka jatkua muttakun todellisuudessa se vain ei mene niin
itselläni on ollut myös useita eri keraamisia pinnoitteitakin (nanolex/gyeon jne) autoissani ja niihinkin tarttuu kakka/suola/piki yms.
hyöty pinnoitteesta on vain se että voi pestä auton niin rajulla pesuaineella kuin vain uskaltaa käyttää eli vaikka bensalla pesisi ja maalipinta ei ole moksiskaan ja se ettei autoa tarvitse kerta käsittelyn jälkeen vahata tms.