Otsalamput, käsivalaisimet, työvalot yms.

Eihän ne itsestään syty. Ja kennosta ei minkään tarvii mennä läpi myöskään.

Se koko runko on miinusta, ja onko sulla ees muoviwrappiä sen päällä ?

Ellei ole, niin oikarin suojana on vaan se muutaman millin rako +navan ja -rungon välillä.

Moiset kennot on tarkoitettu akkupackeihin, joissa kotelo suojaa oikareilta, ja laitteen aivot ylilataamiselta.

Kun ottaa sen yhden kennon käteen, on em. suojaukset täysin nollattu, ja on aloitettava puhtaalta pöydältä.

Juu, ja minulla on about 50 suojaamatonta 18650 kennoa kämpässä, ja joka ikinen on turvassa. Akkukotelossa tai käytössä.
Juuri näin. Tosin osa kennoista nykyisin selviää jopa läpinaulaamisesta valmistajan datasheetinkin mukaan ilman paloa, pelkästään kuumentuen ja päästäen lievästi myrkyllistä kaasua. En toki luottaisi siihen, mutta se kertoo ettei ihan mistään pommista ole kyse. Nämä eivät ole niitä "euron laaki" bulkkipaskoja, joita läppärien akkuihin pakataan, mutta eihän nyt kukaan täysipäinen lamppu- tai höyrystinkäyttöön sellaisia ostaisikaan. Moni puolijauhoinen toki ostaa kiinalaisia 10 000 mAh 18650-kennoja YourAnusOnFire -merkkisinä rewrappeina, mutta nämä keräysastiasta poimittujen jätteiden ostajat eivät olekaan ihan täysipäisiä. Jos on tullut ostettua 18650- tai muunkaan yleisen koon litiumioniakku, eikä alkuperäisestä valmistajasta ole varmaa tietoa, on jotain mennyt vikaan. Ja joo, se alkuperäinen valmistaja ei ole "Trustfire". Niitä on yleensä noin viisi maailmassa. Nykyään toki on myös muutama näiden ulkopuolinen asiallinen valmistaja, mutta eipä hörhöpattereiden ostaja niistä tiedä.

Sehän erillinen kenno on lamppuun pakattuna paremmassa suojassa kuin älypuhelimen akku, jos lampussa on vastaava tai parempi elektroniikka. Vaikea sitä lamppua on mysötä yhtä pahasti kuin älypuhelimen lasi- tai muovikuori pienestäkin kolhusta kiukustuu.
 
CR123 maksaa täällä järjettömästi. Ja on volatiili paristo jonka Surefire otti joskus vuonna miekka ja kivi käyttöön, kun aselamppuihin ei muita virtaa kunnolla antavia ratkaisuja ollut. Se on kameraparisto, ihan toisenlaiseen käyttöön tarkoitettu kuin mitä valaisimet on.
Sehän siinä on vikana, jos nyt jostain pitää alkaa luetella. Normaali valaisinkäyttö ylittää sallitut arvot, ja yhdistelmä ei ole mitenkään turvallinen. Oli se aikanaan ihan kätevä patenttiratkaisu. Surefire nyt on muutenkin todella yliarvostettua paskaa. Jonkinlainen jumala CPF-foorumin pelleille, ihan vain siksi että on kallis merkki. Sehän on tärkein määräävä tekijä valaisimissa sen porukan ymmärryksen puitteissa. Hinta.

Harrastajat on aikaa sitten siirtyneet RCR akkuihin jos pitää tuota kokoa lampun olla.
Sekin on hyvin ärsyttävä epäteknisten ihmisten nimike. Sille on oikeakin nimi, 16340 li-ion.

Tämä koko on erittäin epäkäytännöllinen kaikin tavoin ja käytössä vain historiallisista syistä. Suorituskyky on heikko kokoisekseen.
 
Jep. Eipä laatukennoista ilman suojausta tarvii maksaa kuin 6 EUR tsibale suomessakaan.

Samoja löytyy laatumerkkien työkaluista/-akkuporakoneista jne.
 
Juu, pienen sisäisen resistanssin antavat ja kovaa käyttöä kestävät(työkoneluokkaa), sisäisesti hyvin vakaat laadukkaat akkukennot ovat yleensäkin paras vaihtoehto, jos ei ole ihan varma että kaipaakin sen sijaan suurinta mahdollista kapasiteettia maltilliseen käyttöön. Yleisessä normaalikoossa pääsee aika pitkälle jo Samsungin 30Q- ja 35E-malleilla. Toki perustason bulkkia kuten vaikkapa saman merkin 26F voi edelleen mainiosti käyttää, ja onkin kustannustehokasta käyttää jos ei patterilta ihmeitä vaadita.
 
ja käytössä vain historiallisista syistä. Suorituskyky on heikko kokoisekseen.

Saattaa ehkä vähän vituttaa jos on kerännyt 4 tusinaa Surefiren valaisinta silloin kun vielä CR123 oli virtalähteiden Jeesus, vastaavaa/parempaa ei koskaan tule.

Ehkä vielä pre-LED aikaan.

On niihin vaihto-LED päitä, mutta hinnat merkin mukaiset.

...sitten tuli mitä vaan 1.25V-3.7V välillä kelpuuttavat AA-koon lamput.
 
Jaa, vähän niinkuin "burgeri" vai?
Ei, vaan eri tavalla. Se "RCR" kun voi tarkoittaa melkein mitä tahansa. Sitä nimikettä käyttävät voivat myös sanoa "non-rechargeable RCR123 battery", mitä ikinä se sitten tarkoittaakin. Normaali 3,7 voltin nimellisjännitteen li-ion ei edes ole mikään suoraan yhteensopiva korvike läheskään kaikkiin(useimpiin) CR123A:n sovelluksiin. Sitä ei välttämättä ole myöskään matalamman jännitteen kemia, eikä mikään sisäänrakennetulla elektroniikan kikkakolmosella tehty vastike.
 
@Jurppii myynti-ilmoituksen lumenit voi unohtaa täysin, mutta itse lamppu on kirkkaudeltaan joka tapauksessa äärimmäisen tehokas, eikä vielä parin vuoden käytön jälkeen ole tullut tarvetta hankkia uutta.

Kasvaako sulla valotehon tarve vuosittain vai mitä tuo, että lamppu on niin tehokas ettei ole tarvinnut ostaa uutta parin vuoden jälkeen tarkoittaa?
 
Kasvaako sulla valotehon tarve vuosittain vai mitä tuo, että lamppu on niin tehokas ettei ole tarvinnut ostaa uutta parin vuoden jälkeen tarkoittaa?

Pikaisen lueskelun perusteella osassa on kaikenmaailman suunnitteluvirheitä, paskoja lämmönjohtamisratkaisuja ja jopa kuoppia sellaisten pintojen välissä, joiden yli lämmön pitäisi siirtyä ja hajoavat sitten alta vuoden.

ps. Netistä löytyy tarinoita, joiden mukaan noita CR123-primääriparistoja taskulampuissa käyttäneet ihmiset ovat onnistuneet saamaan jopa invalidisoivan HF-myrkytyksen vaikke talo olekaan palanut.
 
Miten keskustelu meni niinkuin omasta mielestänne?

Täysin ohi aiheen aloitte inttämään jostain akkukennojen teknisistä vioista/ominaisuuksista? Ei taida palvella ketään, olisitte edes viitsinyt linkata sitten niitä hyviä suositeltavia malleja.

Valotehosta kannattaa muistaa, että sellaisia ledejä jotka antavat valotehoa 100lm+/w ei taida taskulampuissa olla edes vielä käytössä. Vaikka itse led teknisesti tuohon pystyisikin, viimeistään heijastin vie osan valotehosta.
Myös moni noista 18650 kennoista jää purkuvirraltaan sinne 3-4A kun nuo "huippu" mallin 10000lm+ taskulamput on monesti laskettu jollain 10A purkuvirralla.
 
Viimeksi muokattu:
Miten keskustelu meni niinkuin omasta mielestänne?

Täysin ohi aiheen aloitte inttämään jostain akkukennojen teknisistä vioista/ominaisuuksista? Ei taida palvella ketään, olisitte edes viitsinyt linkata sitten niitä hyviä suositeltavia malleja.

No on sillä sikäli väliä, että osa etenkin tehokkaista lampuista vaatii unprotected akut sisään jo mittojenkin puolesta tai käyttää muuten sellaisia paristoja, joiden kohdalla on ihan ensimmäiseksi syytä huomioida turvallisuusseikkoja ja miettiä sitten, että ostaisiko kuitenkin jonkun muun. Tietysti tuossa mentiin lievästi saivartelun ja viisastelun puolelle mutta en mä ainakaan sano, ettei osan noista vehkeistä kanssa olisi ihan aiheellista jopa yleismittarilla tai jollain automaattisella laitteella tarkistaa ne kennot ennen käyttöä.

Suuri osa kuitenkin tahtoo vaan "lampun", johon laitetaan "patterit" eikä silloin kantsi mennä pelkkien numeroitten perässä.
 
Alkaleita ei pääsääntöisesti kannattaisi käyttää yhtään missään. Jos nyt on ihan pakko käyttää esimerkiksi AA-kokoa(kuten itse käytän esimerkiksi kaukosäätimissä), niin nykyaikaiset NiMH-akut ovat niin hyviä, ettei niillä enää ole juuri mitään kaukaa haettuakaan heikkoutta vrt. alkaleihin. Erikseen en haali vaivoikseni lisää AA- tai AAA-laitteita kuten valaisimia, joita saa fiksummallakin tehonlähteellä. Mieluummin löydän pitkään säilytetyn laitteen toimintakyvyttömänä purkautuneilla akuilla kuin toimintakyvyttömänä syövyttävää paskaa vuotaneilla alkaleakeilla.

Lasten leluissa ei kannata käyttää akkuja. Muksut unohtavat lelunsa päälle ja lelu hiljalleen imee akut niin tyhjäksi, etteivät ne enää ota varausta vastaan, ollenkaan. Tulee ihan penteleen kalliiksi kun eneloopista saa yhden käyttökerran irti ja sitten joutaa kierrätykseen. Kokemusta on. Koitin herätellä älylaturilla noita akkuja, mutta eivät enää herää ollenkaan. Sinne meni kymmenkunta enelooppia ja muuta laatuakkua, ennen kuin tajusin mitä tapahtuu.

pahoittelut offtopicista..
 
Topicissa ihmeteltiin miksi Compass R tarvii omat akut että magneettilataus toimii. Kysyin Valostorelta asiasta ja vastasivat että ratkaisuun on päädytty kun on haluttu tehdä runko mahdollisimman ohueksi. En nyt ihan täysin ymmärrä mihin tämä liittyy, varmaan jotain tekemistä sen kanssa kun esim. Wizardissa (lataa tavallisia akkuja) lampun korkkia pitää hieman avata että lataus toimii, virta kulkee sillon korkin kautta. Jos tätä ei olisi niin akkuhan olisi oikosulussa kun tökkäät jollain metallilla lampun magneettilatauspäähän. Compass R:ssä (ja muissa, jotka tarvii oman akun) on lisänapa latausta varten akun perässä ja oletettavasti kytketty suojapiiriin jotenkin niin, että akkua ei voi vahingossa oikosulkea magneettilatauspään kautta.

Toinen etu mikä tulee mieleen, jos lamppuja käytetään jossain työpaikalla niin se on ihan täysin 100% varmaa että on mahdotonta opettaa kaikille jos lampun korkkia pitäisi avata että se latautuu. Sielä ois sitte joku pena joka päivä valittamassa että ei tämä toimi.

Mutta tuon akkurajoituksen takia itellä jää Compass R pois vaihtoehdoista ja jäljellä Wizard XHP50 ja Nitegear Helios+. Wizardissa pitempi takuu (10v vs 5v), Helioksessa vähemmän turhia toimintatiloja joka pitäs näkyä vähemmän rasittavana tilojen selaamisena.

Pistin näistä kyselyä Lumisella Black Fridaysta ja kuulemma "Arvelisin, että näistä tulee tarjouksia mutta vielä ei ole tarkkaa tietoa. Kannattaa rekisteröityä asiakkaaksi niin pääset tekemään ostoksia black friday-hinnoilla etukäteen jo ylihuomenna torstai-iltana klo 18 alkaen :)"
 
Jos haluaa imeä AAA alkaalin ihan tyhjäksi niin Sofirn julkaisi tässä hiljattain C01 tuikun Yujin korkea CRI 5mm ledillä. Valoteho ei siis ole mitään huikeaa syttyy siis "tyhjälläkin" paristolla. Mitään NiMHiä ei kannattane tällaisessa käyttää ettei vahingossa purkaa sitä liian tyhjäksi.

Tätä kirjoittaessa saldoilla näyttäisi olevan 5kpl 3200K ja 10kpl 5600K, mustana. Lisää tulee jossain kohtaa.
Sofirn C01 BLF Special Mini LED Flashlight AAA Twisty High 94 CRI Yuji LED keychain Flashlight 2 Tints Hat Light with Clip-in LED Flashlights from Lights & Lighting on Aliexpress.com | Alibaba Group
On siis Budgetlightforum käyttäjien suunnittelema ja Sofirnin valmistama, kiinnostuslistan käyttäjät saa vissiin 6.50$ hinnalla.
Näillä näkymin tulossa yht. 2000kpl joista 50/50 3200K/5600K, näistä käsittääkseni 1200kpl mustia, 500kpl punaisia ja 300kpl sinisiä. Värillisiä tulee myöhemmin. Ensimmäinen 300kpl musta erä myytiin loppuun aika äkkiä. En tiedä kuinka paljon näitä nyt tuli listoille mutta veikkaisin että nämä on peruutettuja tilauksia tuosta aiemmasta erästä.

Itse tuossa tilasin pari kappaletta ja odottelen sitä alennusta ennenkuin maksan.

Lasten leluissa ei kannata käyttää akkuja. Muksut unohtavat lelunsa päälle ja lelu hiljalleen imee akut niin tyhjäksi, etteivät ne enää ota varausta vastaan, ollenkaan. Tulee ihan penteleen kalliiksi kun eneloopista saa yhden käyttökerran irti ja sitten joutaa kierrätykseen. Kokemusta on. Koitin herätellä älylaturilla noita akkuja, mutta eivät enää herää ollenkaan. Sinne meni kymmenkunta enelooppia ja muuta laatuakkua, ennen kuin tajusin mitä tapahtuu.

pahoittelut offtopicista..

Mikä tahansa älylaturi ei niitä elvytä.
Tyhmään laturiin minuutiksi tai jotain sinnepäin ja sitten kun on jännite riittävän korkealla niin siirrä kunnolliseen laturiin. Ei tuo nyt mitenkään varmaa ole että sen saa elvytettyä takaisin, kapasiteettia ainakin katoaa koska kenno ottaa vauriota kun sen ajaa liian tyhjäksi jne.
Jossei ole tyhmää laturia niin sitten pari klemmaria tjsp + täysi kenno. Viitisen sekuntia pitäisi riittää.

Omalla vastuulla tietenkin mutta ei noin tekemällä pitäisi pystyä taloa polttamaan jne.
 
Armytekilla olis wizard pro v3 tarjouksessa 45e ja Elf C2 XP-L MicroUSB-latauksella 37,50e.
Latauskaapeleita ei tule noissa mukana.
Myymälä näyttäis olevan Herttoniemessä eli noita saa ilmeisesti myös noudettua ilman toimituskuluja jos pyörii itä-helsingissä.

Armytek Elf C2 USB

Armytek Wizard Pro v3 XHP50 (lämmin)

Ajattelin tuollaisen Elfin hakea huomenna.
 
Kenelläkään suositella hyvää aa/aaa laturia jossa olisi analysointi, elvytykset yms latauksen säädöt?
 
Mikäs versio noista Armytekeistä nyt kannattaisi ostaa?

49€ sis. akku ja magneettilaturi
Armytek Wizard V3 Magnet USB 1250 lm white

45€ ilman akkua

Armytek Wizard Pro v3 XHP50

69€ akku ja magneetlaturi
Armytek Wizard XHP50 USB

60€
Armytek Wizard USB XP L LED Head Torch 1200 Lumen with Li-Ion Battery and USB Charger


 
Kenelläkään suositella hyvää aa/aaa laturia jossa olisi analysointi, elvytykset yms latauksen säädöt?

Miten olisi wanha kunnon Opus BT-C3100? Gearbestistä 31€ ja risat + postit.
Review of Charger Opus BT-C3100 V2.1

Tarkoititko elvytyksellä sitä että yrittää herättää kenno jonka jännite tipahtanut alle sen mitä useimmat älylaturit hyväksyy?
Sellaista elvytystä tuosta ei löydy (tosin en tiedä saako siinä pakotettua latauksen päälle, lue ohjekirjaa) mutta "discharge refresh" ominaisuudella tuo tyhjää ja lataa kennon 3 kertaa. Eli jos kennot istuneet käyttämättömänä kauan aikaa niin tuolla saa automatisoitua vähän sitä käyttö prosessia että kapasiteetti nousee takaisin ylöspäin.
Jos haluat elvyttää kuollutta kennoa niin helpoin on se tyhmä laturi tai täysinäinen kaveri ja pari klemmaria jonka jälkeen siirrät kunnolliseen laturiin.

Tuossa listaa muista latureista.
Round cell charger index (Analyzer)
 
Miten tuommosen Army Tekin - joka latautuu magneettilatauksella - vaihtoehtoinen lataus tapahtuu? Vaiko pelkästään magneettilataus ja jos hukkuu, game over. Paljonkohan kyseinen tarvikelaturi maksaa sitten extraa.
Tuli kyseinen malli ostettua, tuurilla.
 
Miten tuommosen Army Tekin - joka latautuu magneettilatauksella - vaihtoehtoinen lataus tapahtuu? Vaiko pelkästään magneettilataus ja jos hukkuu, game over. Paljonkohan kyseinen tarvikelaturi maksaa sitten extraa.
Tuli kyseinen malli ostettua, tuurilla.

Akku pois lampusta ja laturiin.
Liian monta versiota melkein samoilla nimillä noissa lampuissa kyllä on :)
 
Mitähän järkeä on Armytekin Pro mallissa kun siitä sanotaan, että kuumenemisen vuoksi se palaa vain pari minuuttia täydellä teholla? Pakkasessa ehkä hyvällä tuurilla sen 30min. Tuli tilattua jo se, mutta Elf taitaa riittää paremmin kuin hyvin ja siinäkin 1000 lumenin max teho kuumentaa sitä niin että siinäkin putoaa tehot ilman jäähdyttävää viimaa. Muuta merkittävää eroa ei taida olla kuin maksimivaloteho?
 
Oleellisin ainakin omalla kohdalla olisi suurempi teho, mutta sitä kun ei pysty järkevästi hyödyntämään. Linkkaamassasi testissä joutunut jäähdyttämään vedellä. Menee vähän markkinointibullshitiksi. Luulin specsejä katsomalla, että saisin tunnin käyttöajan täydellä teholla, nyt ei päästä kun minuutteihin ellen ala harrastamaan sukellusta. Näin se tuntuu menevän kyllä joka asiassa, jos et perehdy niin "tulet kusetetuksi". Taidan perua tilauksen ja vaihtaa Elfiin ja ottaa erotuksella vaikka vara-akun tai laturin.
 
Ei kai jengi käytä noita otsalamppuja suurilla tehoilla fillaroidessaan pimeällä? Käynyt nimittäin pari kertaa mielessä että pitäisi ulottaa lainsäädäntö myös polkupyörien lamppuihin ja ennen kaikkea niiden suuntaamiseen jos ovat teholtaan auton pitkien luokkaa ;)
 
Mitähän järkeä on Armytekin Pro mallissa kun siitä sanotaan, että kuumenemisen vuoksi se palaa vain pari minuuttia täydellä teholla? Pakkasessa ehkä hyvällä tuurilla sen 30min. Tuli tilattua jo se, mutta Elf taitaa riittää paremmin kuin hyvin ja siinäkin 1000 lumenin max teho kuumentaa sitä niin että siinäkin putoaa tehot ilman jäähdyttävää viimaa. Muuta merkittävää eroa ei taida olla kuin maksimivaloteho?
Sama juttu on kaikissa pienissä lampuissa. Jos tarvitset jatkuvaa suurta tehoa niin tarvit isomman lampun jossa on enemmän jäähdytyspinta-alaa ja isommat akut. Otsalamppu LUMONITEⓇ Navigator 3000, 3107 lm Med2: 1300 lm / 180 m / 7 h 15 min

Enemmän mua ottaa päähän kun Armytekkejä markkinoidaan Ledin maksimiteholla jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa paljonko siitä ledistä kyseisessä lampussa saa tehoa. Tuli nyt kuitenkin laitettua tilaukseen 69e tarjouksesta Otsalamppu Armytek Wizard XHP50 USB, 1800lm - Lumise.fi verkkokauppa
 
Ei kai jengi käytä noita otsalamppuja suurilla tehoilla fillaroidessaan pimeällä? Käynyt nimittäin pari kertaa mielessä että pitäisi ulottaa lainsäädäntö myös polkupyörien lamppuihin ja ennen kaikkea niiden suuntaamiseen jos ovat teholtaan auton pitkien luokkaa ;)
Joku kerta tuli lenkillä vastaan puolen tusinaa maastofillaristia ja kaikilla valot to-the-max. Meni hetki hahmottaa että mikä hiivatti se valoilmiö edes on. Maastossa varmasti välttämätön varustus, mutta kyllä tossa valaistulla kelvillä nyt ehkä pystyis turvallisesti meneen vähemmälläkin.
 
Mitä suosittelette autoremppaan ja vastaavaan toimintaan, missä kantavuus ei ole niin tärkeää kuin riittävän hyvä lähivalo ja paloaika? Hintaluokka ei mielellään yli 50€.
 
Mitä suosittelette autoremppaan ja vastaavaan toimintaan, missä kantavuus ei ole niin tärkeää kuin riittävän hyvä lähivalo ja paloaika? Hintaluokka ei mielellään yli 50€.
Elf C2 luultavasti ihan hyvä siihen käyttöön. Pelkällä heijstimella toteutetut lamput on liian pistemäisiä roplaukseen kuten esimerkiksi Xtar Warboy H3.
 
Mitä suosittelette autoremppaan ja vastaavaan toimintaan, missä kantavuus ei ole niin tärkeää kuin riittävän hyvä lähivalo ja paloaika? Hintaluokka ei mielellään yli 50€.
Mulla on ollut vuosikausia Nitecore HC50.

Olen todella tyytyväinen kaikin puolin. Valon väri on sopivan valkoinen ja keila erittäin laaja. Minkäänlaista pistettä ei tule, pelkkää tasaista valoa. Eikä ole mitään ärsyttäviä välkkytiloja.

Toimii loistavasti metsälenkeillä ja autoremontissa. Ainoa ongelma on, kun möyrii jossain auton alla, niin etenkin muutaman vuoden käytön jälkeen joustohihnat eivät ole tarpeeksi "jäykät". Eli lamppu meinaa pudota takaraivolle kun makaa auton alla jne. Olen pessyt hihnat useampaan kertaan pesukoneessa.
 
Onko kenelläkään kokemusta:
"Ladattava otsalamppu Asaklitt" vesitiiveydestä/käytettävyydestä sateella
Ladattava otsalamppu Asaklitt - ASAKLITT | Clas Ohlson
Paketin mukaan on IPX4 suojaus eli olisi roiskevesitiivis. Turvallisuusohjeissa kuitenkin sanotaan "Älä altista otsalamppua kosteudelle"

Ei niin hirveästi pääse tuossa tiedottamisen selkeydestä kehumaan.
Tähän päädyttiin, joten mahdollisesti kiinnostuneille, kommentit vuoden käytön jälkeen?
-kestänyt ainakin lumisateessa ja tihkusateessa ratsastamisen.
-valoteho riittää ratsastamiseen, valon ollessa kiinnitetty kypärään, johon sen saa hyvin kiinni.
-ei ole tarvinnut montaa kertaa ladata (käyttö noin 2kertaa viikossa 0,5-1h/kerta)
Eli tyytyväinen ostokseen, hinta kirpaisi vain kerran :)
 
Sama juttu on kaikissa pienissä lampuissa. Jos tarvitset jatkuvaa suurta tehoa niin tarvit isomman lampun jossa on enemmän jäähdytyspinta-alaa ja isommat akut. Otsalamppu LUMONITEⓇ Navigator 3000, 3107 lm Med2: 1300 lm / 180 m / 7 h 15 min
Tämän lisäksi hyvin harvoissa valaisimissa on täysreguloitu toiminta ilmoitetulla maksimiteholla, ja ihan järkevistä käytännön syistä. Harhaanjohtava markkinointipuhe maksimiteho edellä on asia erikseen. Yleensä markkinamiesten roiseimmat väitteet pystyykin ampumaan alas puolella peruskoulun laskennolla.

Jäähdytyspinta-alalla ei käytännössä normaalivalaisimissa pitkälle pötkitä(pinta-ala ilman profiilia tai parilla uralla ei ole suuri, runko on usein tavallista alumiinia tai osittain kuparia - pinta-alassa ole tietokoneista tuttua lämpöputkien kannattelemaa foliota, tuuletinta ei ole, ja tavoitelämpötila liitoksessa matala), ja rungon massa ratkaisee enemmän hetkellistä maksimitehon rajoitusta vaikka se vain hidastaa ylikuumentumista. Jotta lamppu kykenee turvallisesti toimimaan ilman erikoisempia jäähdytysjärjestelyjä jatkuvalla maksimiteholla, massan verrattuna tehoon pitää olla aika karskia luokkaa. BLF GT(jonka valovirta ei ole suuri, mutta valovoima verrattain vaikuttava; ANSIn mukainen kantama on >2 km ja käytännössä sillä näkee pimeässä niin pitkälle että tarvitaan myös kiikarit) ei käsittääkseni normaalioloissa täysteholla ylikuumene, se tuottaa noin 2500 lm @ ~35 W virtalähteen ottotehoa ja sisältää noin 1,7 kg alumiinia ja lähinnä dekoratiivisen jäähdytysurituksen rungossa. Siinä on kuitenkin kokonsa puolesta valtava pinta-ala. Sekään ei kyllä ole ns. täysreguloitu vaan lopulta stepdown-hakkuri on jännitesovituksen varassa, mutta enin osa akuston energiasta saadaan ulos täysteholla.

Pienissä tavallisissa putkimallisissa taskulampuissa jäähdytykseen yleensä käytännössä vaikuttaa runkoa puristava käsi, siis heikko nestejäähdytys käyttäjän verenkierron kautta. Ainakin jos ote muodostetaan sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Etippä mittaustulokset niin katotaan sitte todellisia tehoja lisää.

No ei niin paljoa kiinnosta. :rofl:

Enpä usko että tuossa pahasti metsään mennään ilmoitettujen tehojen suhteen, tuo 4000 lm tehohan ei ole valmistajan mukaankaan kuin muutaman minuutin ennen kuin tasoittuu sinne 1000 lumenin tasolle - sehän oli jo tuossa linkissä mainittu jos maltoit edes sen verran lukea. 1100 lm kuitenkin on tarjolla liki 3 tuntia, sitä harvalla valmistajalla on tarjolla tuossa kokoluokassa noin pitkäksi aikaa. Reppuakut sitten erikseen. :)

Valmistajan sivut: H30
 
No ei niin paljoa kiinnosta. :rofl:

Enpä usko että tuossa pahasti metsään mennään ilmoitettujen tehojen suhteen, tuo 4000 lm tehohan ei ole valmistajan mukaankaan kuin muutaman minuutin ennen kuin tasoittuu sinne 1000 lumenin tasolle - sehän oli jo tuossa linkissä mainittu jos maltoit edes sen verran lukea. 1100 lm kuitenkin on tarjolla liki 3 tuntia, sitä harvalla valmistajalla on tarjolla tuossa kokoluokassa noin pitkäksi aikaa. Reppuakut sitten erikseen. :)

Valmistajan sivut: H30
Akut erikseen, mutta 1100 lumenia jatkuvaa valovirtaa tarkoittaa sekin jonkin verran lämpöä otsalle. Kypärän päällä kolminkertainenkaan määrä ei meinaa mitään, pipon päällä tuo on ihan sopiva. Pelkät remmit päähän ja riippuu rakenteesta.

Aika kova tehopyynti otsalampulle muutenkin.
Joku kerta tuli lenkillä vastaan puolen tusinaa maastofillaristia ja kaikilla valot to-the-max. Meni hetki hahmottaa että mikä hiivatti se valoilmiö edes on. Maastossa varmasti välttämätön varustus, mutta kyllä tossa valaistulla kelvillä nyt ehkä pystyis turvallisesti meneen vähemmälläkin.

Fillaristien ärsyttävän käytöksen seassa ärsyttävä valaistus on kyllä paha. Etenkin tahallinen sokaisu päätä kääntämällä, mutta myös vilkkuvalot. Niitä stroboja ei missään tapauksessa saa käyttää liikenteessäkin, ja on paskavammaista tulkintaa jos siitä ei sakoteta. Ei autossakaan saa pitää poliisivaloja, eikä vilkkuvalo täytä fillarin etuvalon vaatimusta.
 
Fillaristien ärsyttävän käytöksen seassa ärsyttävä valaistus on kyllä paha. Etenkin tahallinen sokaisu päätä kääntämällä, mutta myös vilkkuvalot. Niitä stroboja ei missään tapauksessa saa käyttää liikenteessäkin, ja on paskavammaista tulkintaa jos siitä ei sakoteta. Ei autossakaan saa pitää poliisivaloja, eikä vilkkuvalo täytä fillarin etuvalon vaatimusta.

Minkä ihmeen takia valmistajat noita 99,99 % täysin tarpeettomia stroboja tunkevat joka lamppuun.. Ei voi käsittää.
 
Ja miksi helvetissä se fillaristin valo pitää laittaa otsaan eikä tankoon ja sitten pää pyörii kuin helmipöllöllä :facepalm:
 
Täällä kanssa otsalampun tarvetta, nuo:
Armytek Elf C2 XP-L Micro-USB (valkoinen) + 18650 Li-Ion
2 x €37.50
on jo korissa, tuskin hirveän pieleen menee? Käyttö kuten Stanleyllä autojen/työkoneiden ropaamista, joskus vähän jotain muutakin mutta tärkeintä olisi saada leveämpi keila ja lisää valoa.

Nyt jotain tämmöisiä käytössä ollut, hätätarpeeseen ostettu:
LED OTSALAMPPU 100 LUMEN CRX AA
LED OTSALAMPPU 350 LUMEN LADATTAVA

Taitaa tuollainen Armytekin Elf C2 pyyhkiä kivasti noilla lattiaa?
 
Jep, lämmin kannattaa ottaa. Armytekillä se on tietääkseni 4000K eli ei edes mikään kovin lämmin vaan juuri sopiva omasta mielestä, tietyissä tilanteissa en välttämättä edes sanoisi lämpimäksi. Enemmänkin neutraali.
Creen ledeistä tosin en sitten tiedä onko mihin suuntaan sitä vivahdetta sävyssä.
 
Okei :tup: Kuinkahan tuo värisävy käyttäytyy juurikin noissa koneiden ropaamisissa, onko ero kuin halogen työvalo vs. led?

4000K ei toisaalta ole vielä paha, eikös yleisimmät tehdasxenonit olleet juurikin 4300K tjsp.?

Varmaan valokeila menee kuitenkin armytekille 95-0 näissä vertailuissa?

Toisaalta voisi ottaa molemmat kun kaksi hakusessa, ens kerralla sitten viisaampi... :)
 
Itse ainakin mieluummin työskentelisin 4000K värilämpötilan kanssa kuin 5500K+.
Tungsten-halogeeni on jotain 3000-3200K, jos nuo sinun aiempien valaisimien ledit oli halvimmasta päästä mitä saa niin värilämpötila niissä voi olla jotain 6000-8000K luokkaa jollain xx-70 CRI arvolla jolloin ero halogeeniin on kuin yöllä ja päivällä (huonossa mielessä).

Edit: Niin ja valokeila menee ehdottomasti Armytekille, TIR antaa paljon tasaisemman valokeilan.
 
Yhdistin tähän ketjuun uudemman "Hyvä tasku/otsalamppu (AA paristo/akut)" -ketjun, koska käsittelee samaa aihetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 706
Viestejä
4 544 810
Jäsenet
74 834
Uusin jäsen
jrahkon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom