Omat vai yhteiset rahat?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Avataampas tälläinen ikuisuusväittely aihe.

Eli kuinka teillä on perheessä hoidettu raha-asiat puolison kanssa; omat vai yhteiset rahat?
Meillä on sekä että. Molemmilla on oma tili ja meillä on yhteinen talotili sekä kesälomakassa.
Yhteiselle talotilille pistetään joka kuukausi lyhennyksen verran plus satanen kaksi extraa keräämään hätäkassaa korkojen nousua jne. yllättäviä menoja varten.

Laskut, ruuat, bensat jne maksellaan kumpi milloinkin ja kuun lopussa näpytellään kuitit exceliin ja sitä kautta sitten tasaillaan että molemmat maksaa yhtäläisesti yhteisiä menoja. Toimii meillä erittäin hyvin.

Kesäloma kassa on erikseen toisessa pankissa (S-Pankki) koska sieltä saa ilmaiset pankkitunnukset sekä Electronin. Pääpankissa tästäkin lystistä olisi saanut maksaa useita kymppejä kuussa. Joten kesälomakassaa kerrytetään tuonne. Sinne menee Nordean kautta "e-possun" rahat, eli euro joka kerta kun pankkikorttia käytetään. Samoin pullorahat ja säästöpossurahat ja muut ns. "ylimääräiset" rahat menee tonne. Kesällä voi sitten kaikki loman juoksevat kulut maksaa suoraan kesälomakassan omalla Electronilla matkan päällä (kotimaassa).
Ihan toimiva syyteemi ja varsinaiset kesälomarahat jää sitten muuhun käyttöön.

Lapsia ei ole joten sen suhteen ei ole meidän perheessä mitään järjestelyjä.

Kuinka teillä on asiat hoidettu?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Avataampas tälläinen ikuisuusväittely aihe.

Eli kuinka teillä on perheessä hoidettu raha-asiat puolison kanssa; omat vai yhteiset rahat?
Meillä on sekä että. Molemmilla on oma tili ja meillä on yhteinen talotili sekä kesälomakassa.
Yhteiselle talotilille pistetään joka kuukausi lyhennyksen verran plus satanen kaksi extraa keräämään hätäkassaa korkojen nousua jne. yllättäviä menoja varten.

Laskut, ruuat, bensat jne maksellaan kumpi milloinkin ja kuun lopussa näpytellään kuitit exceliin ja sitä kautta sitten tasaillaan että molemmat maksaa yhtäläisesti yhteisiä menoja. Toimii meillä erittäin hyvin.

Kesäloma kassa on erikseen toisessa pankissa (S-Pankki) koska sieltä saa ilmaiset pankkitunnukset sekä Electronin. Pääpankissa tästäkin lystistä olisi saanut maksaa useita kymppejä kuussa. Joten kesälomakassaa kerrytetään tuonne. Sinne menee Nordean kautta "e-possun" rahat, eli euro joka kerta kun pankkikorttia käytetään. Samoin pullorahat ja säästöpossurahat ja muut ns. "ylimääräiset" rahat menee tonne. Kesällä voi sitten kaikki loman juoksevat kulut maksaa suoraan kesälomakassan omalla Electronilla matkan päällä (kotimaassa).
Ihan toimiva syyteemi ja varsinaiset kesälomarahat jää sitten muuhun käyttöön.

Lapsia ei ole joten sen suhteen ei ole meidän perheessä mitään järjestelyjä.

Kuinka teillä on asiat hoidettu?
Meillä yhteiset rahat eikä mitään lasketa kuka ostaa mitä, hauskan kuulosta sen takia tuo että oikein excelissä laskette menot. :rofl:

Edit lisätietoja, tämä järjestely ollut ensimmäisestä päivästä lähtien ja suhdetta takana nyt 10v ja yksi 4v lapsi löytyy.

Molemmat töissä, itse tienaan pikkuisen enemmän.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
514
Meillä on omien tilien lisäksi yhteinen talouskassa, jonne molemmat laittaa joka palkastaan 30%. Jos yhteiseltä tililtä loppuu tämän jälkeen rahat kesken kuun, niin sitten laitetaan samat summat (esim. 100€) lisää. Tällä menty viimeiset 10 vuotta. 3 muksua. Itse tienasin aiemmin enemmän, nykyään vaimo. Ei ole tarvinnut rahasta vängätä eikä kuitteja kyttäillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Meillä yhteiset rahat eikä mitään lasketa kuka ostaa mitä, hauskan kuulosta sen takia tuo että oikein excelissä laskette menot. :rofl:

Edit lisätietoja, tämä järjestely ollut ensimmäisestä päivästä lähtien ja suhdetta takana nyt 10v ja yksi 4v lapsi löytyy.

Molemmat töissä, itse tienaan pikkuisen enemmän.
Niin, ehkä tää on vaan meidän pienituloisten juttuja että lasketaan menot tasapuolisesti.
 
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
7
Omat ja yhteiset. Kummallakin siirtyy yhteiselle tilille joka kuukausi rahaa josta maksetaan safkat ja muut pakolliset hommat. Kummallakin on oma asuntolaina. Pari skidiä. Ennen puolisolla oli isommat tulot, nyt mulla, mutta melko samoissa menty.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611
Yhteinen talouskassa, johon laitetaan noin 40% nettokuukausituloista molemmat. Tällä maksetaan asumis-,auto- ja ruokakulut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Avataampas tälläinen ikuisuusväittely aihe.

Eli kuinka teillä on perheessä hoidettu raha-asiat puolison kanssa; omat vai yhteiset rahat?
Meillä on sekä että. Molemmilla on oma tili ja meillä on yhteinen talotili sekä kesälomakassa.
Yhteiselle talotilille pistetään joka kuukausi lyhennyksen verran plus satanen kaksi extraa keräämään hätäkassaa korkojen nousua jne. yllättäviä menoja varten.

Laskut, ruuat, bensat jne maksellaan kumpi milloinkin ja kuun lopussa näpytellään kuitit exceliin ja sitä kautta sitten tasaillaan että molemmat maksaa yhtäläisesti yhteisiä menoja. Toimii meillä erittäin hyvin.

Kesäloma kassa on erikseen toisessa pankissa (S-Pankki) koska sieltä saa ilmaiset pankkitunnukset sekä Electronin. Pääpankissa tästäkin lystistä olisi saanut maksaa useita kymppejä kuussa. Joten kesälomakassaa kerrytetään tuonne. Sinne menee Nordean kautta "e-possun" rahat, eli euro joka kerta kun pankkikorttia käytetään. Samoin pullorahat ja säästöpossurahat ja muut ns. "ylimääräiset" rahat menee tonne. Kesällä voi sitten kaikki loman juoksevat kulut maksaa suoraan kesälomakassan omalla Electronilla matkan päällä (kotimaassa).
Ihan toimiva syyteemi ja varsinaiset kesälomarahat jää sitten muuhun käyttöön.

Lapsia ei ole joten sen suhteen ei ole meidän perheessä mitään järjestelyjä.

Kuinka teillä on asiat hoidettu?
Molemmilla aikalaillaomat rahat. Yhtiövastike maksetaan puoliksi sisältäen molempien autopaikat. Ruoka ostetaan puoliksi, tuosta toki ei pidetä mitenkään kirjaa. Hän hoitaa sähköt, minä netin yms. Asunto omistetaan puoliksi, mutta molemmilla on oma asuntolainansa. Molemmilla on oma autonsa jonka maksaa ihan itse. Autolla ajot tehdään about randomisti, mutta käytännössä kuitenkin minun autoon tulee 10tkm vuodessa ja hänen 5tkm. Minulle tuo on kuitenkin aivan sama ja omapa on valintani, koska hänenkin autolla voitaisiin enemmän kulkea ja hänkin sen tietää. Remontit, huonekalut ja televisio, siirrettävä ilmastointi ostetaan/on ostettu puoliksi, mutta esim. hifi on minun. Tuo on ajateltu vähän niin, että television ääni saa riittää, mutta jos jompikumpi haluaa parempaa, niin ostaa sitten itse. Toki hyväksytin kaiuttimet ensin puolisolla. Mutta se kieltämättä auttaa kaikessa yhteisessä hankinnassa kuten huonekaluissa jne., että maku on molemmilla samanlainen, ns. moderni ja skandinaavinen. Yleensä kaikessa tekniikan hankinnassa hän luottaa siihen, että minä olen tutkinut vaihtoehdot. Kuten esim. TV, joka ostettiin puoliksi mutta minä katsoin mikä ostetaan (LG OLED). Tämä järjestely toiminu meillä jo 17 vuotta ilman mitään ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Yhteinen talouskassa, johon laitetaan noin X% nettokuukausituloista molemmat. Tällä maksetaan asumis-,auto- ja ruokakulut.
Hyvin samankaltainen ratkaisu kuten Warfella ja usealla muullakin: erillinen yhteiskäytössä oleva tili, jolle kumpikin siirtää saman euromäärän kuukausittain. Sieltä menevät käytännössä kaikki yhteiset menot. Loput kumpikin käyttää, säästää tai sijoittaa miten itse parhaaksi näkee. Ilmainen käyttötili kortteineen (S-junassa mennään). Naisella suuremmat ansiotulot. Ei Excelöintiä. Isommat (nelinumeroiset tai niitä lähentelevät summat) hankinnat yritetään jotenkin tasata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
Omat tilit, sekä yhteinen "taloustili".
Taloustililtä maksellaan ruokaostokset ja kämppään liittyvät jutut sekä yhteisiä menoja.

Kumpikin maksaa omistaan lainanlyhennykset (molemmilla omat lainat), oman autonsa kulut jne.
Enempi tienaava pistää taloustilille vähän enemmän kuin toinen, ja ehkä kerrankaksi vuodessa enempi tienaava laittaa vähän extraakin sinne tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Onko omat rahat pitävillä aviopareilla myös avioehto? Avoliitossa tuolla ei taida olla heti ainakaan väliä, mutta oliko avoliiton kestolla jotain vaikutusta? Ainakin muistelisin lukeneeni, että jos lapsia niin 50/50 menee vaikka avoliitto. Voin muistaa väärinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Onko omat rahat pitävillä aviopareilla myös avioehto? Avoliitossa tuolla ei taida olla heti ainakaan väliä, mutta oliko avoliiton kestolla jotain vaikutusta? Ainakin muistelisin lukeneeni, että jos lapsia niin 50/50 menee vaikka avoliitto. Voin muistaa väärinkin.
Laki avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta 26/2011 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Avopuolisoilla tarkoitetaan tässä laissa yhteistaloudessa asuvia parisuhteen (avoliiton) osapuolia, jotka ovat asuneet yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta tai joilla on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi. Avopuolisoksi ei kuitenkaan katsota sellaista henkilöä, joka on avioliitossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Joo näemmä avoliitossa omat rahat on hyvin pitkälti turvassa:

Oikeutta hyvitykseen ei ole, jos yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta koitunut perusteeton etu on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen.
Avioehdottomassa avioliitossa omat rahat on olemassa niin kauan kuin liitto kestää. Sen jälkeen voi vähän korveta kun itse säästänyt kaikki ja puolisolla mitään säästössä sekä ottanut vielä vaikka syömävelkaa päälle. Kaikki pistetään puoliksi niin menee puolet omista varoista ja tulee vielä maksettavaksi puolison veloista puolet :D näin kärjistetyssä skenaariossa.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Molemmilla omat rahat. Yhteiset kulut on jaettu niin, että vaimo maksaa vastikkeen, minä maksan sähkön ja kaupassa käynnit (ruuat, taloustarvikkeet, jne). Lopuilla rahoilla kumpikin tekee mitä lystää.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Täysin yhteiset. Ollut naimisiinmenosta lähtien, eli 18v. Käytännössä kaikki isommat hankinnat keskustellaan toki ensin ja yhdessä tehdään ostopäätös.
Mutta vaimo saattaa shoppailla vaatteita välillä aika ahkerastikin ja mä samoin ostan jotain harrastejuttuja ihan suurillakin summilla, eikä koskaan ole ollut ongelma.

Molemmilla omat tilit, mutta molemmilla on täysi käyttöoikeus molempien tileihin. Minä makselen laskut käytännössä omalta tililtä ja siirtelen vaimon tililtä mun tilille.
Tulot olleet aika tasoissa, mutta viimeisen 3v aikana vaimolla noussut luokkaa 50%, eli tienaa huomattavasti mua enemmän. Kaikki ylimääräinen menee sijoituksiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
479
Omat tilit sekä yhteinen taloustili, jonne molemmat laittavat saman summan rahaa tilipäivänä. Asuntolainat ja autoihin liittyvät hommat hoitaa molemmat itse. Taloustililtä kaikki asumiseen ja elämiseen liittyvät maksut, omat rahat käyttää kumpikin miten sattuu huvittamaan. Taloustilille siirrettävää summaa on pidetty sen verran isona, että sinne tavallaan kertyy koko ajan myös vähän säästöön, josta sitten höyläillä myös lomareissuilla tai muilla matkoilla syömisiä, polttoaineita ja sellaisia.

En tiedä onko hyvä vai huono käytäntö, rahasta meillä ei koskaan ole kuitenkaan ollut pienintäkään riitaa.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Aina ollut yhteiset tai miten vain on ikinä mennytkin. Kumpikin ostelee omia juttujaan ja asuminen on jossain määrin jaettu, ei nyt ihan 50/50. Tienaan itse noin 3x mitä eukko, joten en näe mitään järkeä vetää niin, että kumpikin omillaan. En ole aiemminkaan vaikka tulot olleet tasaisemmat.

Naurattaa aina vitusti kaupassa nämä sniiduilijat jotka kantavat kumpikin oman ruokakorinsa tai arpovat siinä hihnalla että kumpi maksaa ja mitä. :rofl:
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
176
Molemmilla omat tilit. Kuun lopussa lasketaan kuitit yhteen ja vuokra, sähkö, ruuat, netti, Netflix, HBO yms. yhteishyödylliset tavarat menee puoliksi. Vakuutukset, auto, bensa, henkilökohtaiset ostokset ym. kukin maksaa omasta pussistaan. Tosin meillä tulot suht samat, mutta meikäläinen syö kolme kertaa suurempia annoksia kuin emäntä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kaupassa se maksaa, joka nopeammin kaivaa kukkaron esille. Muuten minä maksan vakuutukset, lasten puhelinlaskut, netin, tv:n maksupalvelut, vaimo sähkön ja veden, päivähoitomaksut. Molemmat maksaa yhteistä asuntolainaa puoliksi. Bensat maksaa se, joka tankkaa eikä mitään ekseleitä pidetä kuluista tai lasketa kuitteja.

Naimissa jo toistakymmentä vuotta ja useita lapsia perheessä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Yhteiset tulot ja yhteiset menot.


Ei makseta laskemalla kaikkea tasan, Kerran kuussa palveri missä tarkistetaan talouden pitoon tehty execl ja pyritään miettimään tulevat isommat (yli 200e > hankinnat).
Maksetaan laskut sen mukaan kenen tilipäivää lähemmäksi eräpäivä menee. Etupäässä vaimo maksaa auton lyhärin, ite huolehdin että lainanhoito tili kasvaa ja voi hyvin. Vaimo maksaa sähkön, minä siirron kun eivät yhtä aikaa tule. Aika luovast mennään.

Isommat hankinnat sovitaan yhdessä (esim uusi 2080Ti tai rouvalle uusi laukku/kampaaja ja vaatteet sun muut kalliit merkki tuotteet)

10v menty tällä ja hyvin toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
372
Omat rahat, lainat, sijoitukset jne. Vastike maksetaan puoliksi. Kaupassa, ravintolassa jne maksetaan vuorotellen. Minä naputtelen exceliin isommat laskut, lomat, liput yms ja sieltä katsotaan sitten välillä että missä mennään maksujen suhteen ja vähemmän maksanut maksaa seuraavan isomman ostoksen.

Joillekin varmaan toimii paremmin se, että toinen pariskunnasta hoitaa taloudenpidon. Silti hieman nauratti kun entisen työkaverin mies soitti ja pyysi vaimoa siirtämään rahaa tilille, että saa maksettua lounaan. Kuulemma molempien palkat menivät vaimon tilille koska hän hoiti talouden. Itse en tuollaiseen lähtisi missään tilanteessa. En myöskään halua puolisoni rahoja hallita.

Joskus suhteen alussa sanoin etten ole kiinnostunut naisten rahoista tai naisista jotka ovat kiinnostuneet minun rahoistani ja etten halua että kukaan on minun kanssani, koska olisi jollain tavalla riippuvainen rahoistani tms. Tätä helpottaa se, että tulot menevät puolison kanssa aika lailla tasan ja molemmilla on rahan käytössä järki mukana.

Viitisen vuotta nyt yhdessä ja toistaiseksi ei ole tarvinut raha-asioista riidellä.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Itse maksan lähes kaiken, tosin muikkeli ei ole tällä hetkellä töissä. Itselläni tulee siis maksettavaksi asuntolaina (itse ostamani asunto) + kämpän vakuutukset + vastikkeet + auton bensat/vakuutukset + useimmat kauppaostokset yms. Omat ostoksensa tosin puoliso itse maksaa, mutta nämä sisustushommat tietty menee omasta pussistani :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Omat rahat, lainat, sijoitukset jne. Vastike maksetaan puoliksi. Kaupassa, ravintolassa jne maksetaan vuorotellen. Minä naputtelen exceliin isommat laskut, lomat, liput yms ja sieltä katsotaan sitten välillä että missä mennään maksujen suhteen ja vähemmän maksanut maksaa seuraavan isomman ostoksen.

Joillekin varmaan toimii paremmin se, että toinen pariskunnasta hoitaa taloudenpidon. Silti hieman nauratti kun entisen työkaverin mies soitti ja pyysi vaimoa siirtämään rahaa tilille, että saa maksettua lounaan. Kuulemma molempien palkat menivät vaimon tilille koska hän hoiti talouden. Itse en tuollaiseen lähtisi missään tilanteessa. En myöskään halua puolisoni rahoja hallita.

Joskus suhteen alussa sanoin etten ole kiinnostunut naisten rahoista tai naisista jotka ovat kiinnostuneet minun rahoistani ja etten halua että kukaan on minun kanssani, koska olisi jollain tavalla riippuvainen rahoistani tms. Tätä helpottaa se, että tulot menevät puolison kanssa aika lailla tasan ja molemmilla on rahan käytössä järki mukana.

Viitisen vuotta nyt yhdessä ja toistaiseksi ei ole tarvinut raha-asioista riidellä.
Meillä vaimolla ei käytännössä oel mitään tietoa, paljonko tilillä on rahaa. Vaimolla on puhelimessa kyllä pankin appi ja pankkitunnukset, mutta ei se niitä koskaan käytä :)
Minä siirtelen sitten rahoja tarvittaessa ja maksan laskut. Lähinnä siis vaimon tililtä mun tilille, koska kaikki laskut menee mun tililtä.

Tosin eipä ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen ole vaimonkaan käyttötilillä ollut saldoa alle 5te (Turhan paljon, mutta sijoituksiinkaan en ole uskaltanut ihan kaikkea työntää. Niihin menee jo riittävästi vuositasolla).
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
116
meillä molemmilla omat tilit, minä maksan vuokran, netin, sähköt, auton, bensat, vakuutukset ja osan ruoista
Vaimo maksaa osan ruoista, molemmat töissä ja minä tienaan vähän enemmän kuin vaimo.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Meillä yhteiset rahat eikä mitään lasketa kuka ostaa mitä, hauskan kuulosta sen takia tuo että oikein excelissä laskette menot. :rofl:
Niin, ehkä tää on vaan meidän pienituloisten juttuja että lasketaan menot tasapuolisesti.
Ei olla kyllä mitään isotuloisia, jotenkin itsellä vain ajatus että kun yhdessä ollaan niin kaikki on yhteistä, rahat yms.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Itse olen ajatellut niin, että raha-asiat ja taloudenpito on silloin huonolla mallilla, jos niitä pitää exceleissä pyöritellä. Raha-asioiden hoito on silloin hyvällä mallilla, kun niitä ei tarvitse miettiä. Jokainen kuitenkin tietää paljonko sitä rahaa tilille tulee joka kuukausi, joten pitää vain järjen päässä kun tuotteita/palveluita ostelee.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
77
Omat tilit + yhteinen taloustili. Taloustilille siirretään tasapuolisesti €/kk, josta maksetaan ruoat, illalliset tai paremminkin kaikki mikä on yhteiseen käyttöön. Kämppä jossa asutaan on 100% minun ja avopuoliso maksaa yhtiövastikkeen (alle 200€/kk) ”vuokraa”. Sähkö maksetaan puoliksi, mutta kämpän vakuutukset maksan minä. Molemmilla omat autot ja kuluista vastaa omistaja. Hyvin on menty 4v näin. Nyt toki omakotitalon etsiminen käynnissä ja lainat tulisi olemaan omat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ei olla kyllä mitään isotuloisia, jotenkin itsellä vain ajatus että kun yhdessä ollaan niin kaikki on yhteistä, rahat yms.
Yhteistä meilläkin kaikki on. Paitsi rahat. Kaikki ostetaan puoliks ja katotaan että molemmat maksetaan kaikesta tasapuolisesti. Mutta sitten jos jompi kumpi haluaa upgreidaa omaa elämäänsä jollain luksuksella niin sitten voi ostaa sen hyvällä omallatunnolla eikä tarvii pelkää että toinen alkaa kyräilemään.
Näillä menty 5+ vuotta ja hyvin toiminu.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Meillä yhteiset rahat eikä mitään lasketa kuka ostaa mitä, hauskan kuulosta sen takia tuo että oikein excelissä laskette menot. :rofl:

Edit lisätietoja, tämä järjestely ollut ensimmäisestä päivästä lähtien ja suhdetta takana nyt 10v ja yksi 4v lapsi löytyy.

Molemmat töissä, itse tienaan pikkuisen enemmän.
Täällä lähes sama tilanne, mutta lapsi puuttuu. Aina ollut yhteiset rahat, ja vaikka on duunit ja liksat vaihdelleet ja molemmat vuoronperään opiskelleet, niin ikinä ei olla rahoista riidelty.

meillä molemmilla omat tilit, minä maksan vuokran, netin, sähköt, auton, bensat, vakuutukset ja osan ruoista
Vaimo maksaa osan ruoista, molemmat töissä ja minä tienaan vähän enemmän kuin vaimo.
Nämähän menee sitten aika tasan. :tup:
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
694
Pääasiassa yhteiset. Molemmilla omat käyttötilit ja säästötilit, sekä yhteinen taloustili mihin laitellaan ylimääräiset ja otetaan tarpeen mukaan ruokaostoksia yms varten. Täysin omat hankinnat kuten harrastuksiin liittyvät ym maksellaan omilla rahoilla. Tällä hetkellä käytännössä kaikki rahat tulee multa kun rouva on kotona lasten kanssa kotihoidon tuella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Vaimon kanssa oltu yhdessä n. 15 vuotta ja sen ajan on ollut yhteiset rahat. Vaikuttaa varmasti paljon että molemmat on suhteellisen vastuullisia rahankäytössä ja toki isommista hankinnoista keskustellaan yhdessä. Olen ajatellut että keksin kyllä 100 järkevämpää ajankäytön kohdetta kuin kytätä excelissä kumpi on kummalle euron velkaa. Välillä rouva on tienannut enemmän ja tällä hetkellä itse elätän perhettä hänen ollessaan lasten kanssa kotona.

Muistuu mieleen eräs vanha työkaveri jonka näin muutamia kertoja kaupassa puolisonsa kanssa ja heillä kassahihnalla oli kolmen kategorian ostokset, molempien omat ja vielä yhteisetkin. Sillä hetkellä ajattelin että toivottavasti ei itse tarvitse koskaan noin pitkälle mennä.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
489
Silloin kun oli vielä puoliso, niin rakkaudesta sokeana aika hövelisti makselin lähes kaikean omalta kortiltani. En edes ajatellut sitä omana rahanani, vaan yhteisenä rahana, siten että sitten jos/kun tili tyhjenee, niin jatketaan emännän kortilla. No big deal. Ollaan oltu yhdessä puoli ikuisuutta, ihan sama kuka maksaa. Muistan myös nähneeni paljon noita pariskuntia, jotka jakaa ostokset liukuhihnalla, mikä ei tuntunut kovin kätevältä.
Sitten muijani löytyi sängystä toisen miehen kanssa...

Jos joskus vielä löydän naisen, niin tulen olemaan vähän tarkempi rahojeni kanssa. Tai sitten en. Perustuen deittailun toivottomuuteen, niin todennäköisesti jos jostain nainen löytyy, niin joudun upottamaan siihen jatkuvalla syötöllä rahaa että neiti yleensä pysyy minun seurassa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Silloin kun oli vielä puoliso, niin rakkaudesta sokeana aika hövelisti makselin lähes kaikean omalta kortiltani. En edes ajatellut sitä omana rahanani, vaan yhteisenä rahana, siten että sitten jos/kun tili tyhjenee, niin jatketaan emännän kortilla. No big deal. Ollaan oltu yhdessä puoli ikuisuutta, ihan sama kuka maksaa. Muistan myös nähneeni paljon noita pariskuntia, jotka jakaa ostokset liukuhihnalla, mikä ei tuntunut kovin kätevältä.
Sitten muijani löytyi sängystä toisen miehen kanssa...

Jos joskus vielä löydän naisen, niin tulen olemaan vähän tarkempi rahojeni kanssa. Tai sitten en. Perustuen deittailun toivottomuuteen, niin todennäköisesti jos jostain nainen löytyy, niin joudun upottamaan siihen jatkuvalla syötöllä rahaa että neiti yleensä pysyy minun seurassa.
Varmaan kannattaa erotella näissä keskusteluissa naimisissa olevat ja avoparit...
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
301
Omat tilit. Vaimo nyt kotona ja varmasti tulee pysymäänkin, eli minulla huomattavasti isommat tulot. Maksan laskut, asuntolainan, talo minun nimissä, yms kulut ja osa rahastoon.

Vaimo sitten auttelee kauppakuluissa yms minkä voi. Näin menty tosin alusta asti, 21 vuotta mistä 5v naimisissa. Ei lapsia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
19
Itse maksan lähes kaiken, tosin muikkeli ei ole tällä hetkellä töissä. Itselläni tulee siis maksettavaksi asuntolaina (itse ostamani asunto) + kämpän vakuutukset + vastikkeet + auton bensat/vakuutukset + useimmat kauppaostokset yms. Omat ostoksensa tosin puoliso itse maksaa, mutta nämä sisustushommat tietty menee omasta pussistani :D
Muikkeli
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Laitamme kumpikin yhteiselle tilille tietyn summan josta sitten maksetaan asuntolainan lyhennykset, yhtiövastikkeet, sähkölaskut, talon vakuutus ja ruokamenot. Tämä järjestely toimii meillä erittäin hyvin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Omat ja yhteiset, ruoka on ainoa yhteinen tili ja molemmat siirtää sinne 250€/kk rahaa millä ostetaan kaikki ruuat tms. Asumismenoista maksan emännälle sovitun summan joka kuukausi ja hän hoitaa sitten ne laskut eteenpäin omalta tililtään.

Muuten tuhlataan itse omat rahat miten parheiten katsotaan ja halutaan.
 

HMN

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
62
Ruuat, laskut, vakuutukset, vastikkeet yms. yhteiseltä taloustililtä, jonne laitetaan sama summa kun saldo näyttää turhan pientä. Yhteinen asuntolaina jota lyhennetään eri tahtia, excelistä näkee paljonko kummallakin laskennallisesti jäljellä. Omat hankinnat omalta tililtä. Naimisissa ilman avioehtoa. Toimii, kun molemmilla suunnilleen yhtä suuret tulot ja säästöt sekä suhde rahankäyttöön.
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
22
10 vuotta naimisissa ja molemmilla omat rahat / tilit. Laskut laitetaan WeShareen ja kuun lopussa tasataan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Hoidan kaikki talouden kiinteät menot omalta tililtäni (sähkö, vastike, vakuutukset jne) ja avovaimo siirtää mulle tasaisesti muutaman satasen kussaa kattamaan hänen oma osuutensä. Kauppalaskut pyritään maksamaan suht puoliksi, vaikka ei pidetä mitenkään aiheesta kirjaa. Muuten molemmilla on omat rahat. Vuosien varrelle on mahtunut sitten kaikennäköistä hoitovapaata, opiskelua jne. jolloin toisen tulot ovat romahtaneet ja tällöin on maksanut se osapuoli kenellä on tuloja.

Ollaan vähän mietitty yhteistä ruokatiliä kauppalaskuihin ja noille kiinteille menoerille. mutta ei olla saatu sitä vielä aikaiseksi.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mites te kulujen jakajat, joilla on huomattavat tuloerot hoidatte seuraavat kulut?

-Perheen teini haluaa jotain kalliimpaa, johon on varaa (puhelin, pyörä, tietokone, jne.) Aina puoliksi? (pienempituloinen puoliso saattaa joutua maksamaan huomattavan summan suhteessa tuloihin)
-Toinen haluaa lähteä lomareissuun, mutta toisella ei ole oikein rahaa
-Ravintolassa syöminen
-Auton osto
-Huonekalujen osto
-Tai mikä tahansa kalliimpi yhteinen hankinta?
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Mikäpä siinä naurattaa?
Olisko nyt vaikka se, että ei voi hoitaa asioita yhdess, jos kerran yhdessä asuu on kaikilla tasoin kimpassa, mitä väliä maksajalla on?

Samoin sitäkin näkee jo siellä ennen kassoja tiskeillä, kun tiuskitaan kun toinen on sikamaisuuttaan syönyt tuotteen x jääkaapista, nyt on pakko ostaa toinen tilalle jne.

Ymmärrän jos on talous tiukalla, että molemmat katsoo ostosten perään ja ehkä jakaa yhteisiä kuluja jollain tasolla, mutta minusta suuripiirteisenä niin kauhean pikkusieluista ja ankeaa syynätä jotain ruokaostoksia ja muita hankintoja exceleillä ja kinastellen kassajonossa.

Mutta ketkä tätä harrastatte, jatkakaa toki, maailma tarvitsee huumoria.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
223
250€/kk laittaa molemmat taloustilille josta maksetaan asuminen (velkaa ei ole) ja vakuutukset, vaimoke maksaa bensat kun lähinnä autolla ajaa ja saa km korvauksetkin, minä taas auton huollot sekä moottoripyörästä tulevat kulungit. Ruoka suurin piirtein maksellaan puoliksi sen kummemmin laskematta. Kersoja taloudesta ei löydy.
Tuosta 500€ kuukaudesta menee kuluihin noin 300€ joten tilille kertyy jonkin verran katetta joka käytetään usein johonkin lomamatkaan.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
44
Meillä on ollut täysin yhteiset rahat jo seurusteluajoista asti. Välillä toinen ansainnut enemmän ja välillä toinen. Opiskeluja, vanhempainvapaita ym. ollut vuosien varrella, jolloin toinen on käytännössä elättänyt perhettä yksin. Kertaakaan ei olla muistaakseni tapeltu raha-asioista.

edit: naimisissa, 20 vuotta yhdessä, kolme lasta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Meillä on molemmilla omat tilit, ja yhteinen lainanhoitotili.
Teen siirtoja vajaan 2000€ edestä lainanhoitotilille kuukaudessa. Tili toimii samalla säästötilinä.

Minä maksan talolainaa täysimääräisenä ja rouva hoitaa ruokaostokset ja lasten kustannukset.
Kotona kolme mukulaa, joista nuorin 2, vanhin 8 ja keskimmäinen 6.

Molemmat hoitaa omat laskunsa pois ja talonlaskut jaetaan miten silloin sattuu sopimaan.

Hyvin meillä on toiminut. Tavallaan kaikki on yhteistä, kun naimisissa ollaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
Kummallakin omat rahat, sähkö, vesi, vastike, ruoka jne maksetaan puoliksi. Auto käytössä vain vaimolla ja itse hoitaa sen kulut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Yhteinen taloustili, johon pistetään tulojen mukaan. Sieltä menee lähes kaikki, jotain vakuutus tms. kerran vuoteen juttuja menee mun tililtä, samoin työmatka-autooni liittyvät kulut. Pistän tai pistetään taloustilille lisää, jos joku kuukausi meinaa muksujen vaateostoksien tms. takia loppua kesken. Muksuilla tosin myös omat tilit, joissa isovanhempien lahjarahat sun muut. Käytetään harrastuksiin, vaatteisiin yms. vaihtelevissa määrin, jos lahjan antaja on lahjansa "kohdentanut". Vaatteet yms. ostetaan omilla rahoilla ellei satu muuten muun yhteisostoksen mukaan. Paljon vaimoa enemmän tulee maksettua, mutta varsinkin lasten jälkeen ihan sama.

Kassa-excelit naurattaa mua sen takia, että parempiakin tapoja kuten yhteistili on olemassa. E-laskutkin voi kohdentaa ko. tilille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Mites te kulujen jakajat, joilla on huomattavat tuloerot hoidatte seuraavat kulut?

-Perheen teini haluaa jotain kalliimpaa, johon on varaa (puhelin, pyörä, tietokone, jne.) Aina puoliksi? (pienempituloinen puoliso saattaa joutua maksamaan huomattavan summan suhteessa tuloihin)
-Toinen haluaa lähteä lomareissuun, mutta toisella ei ole oikein rahaa
-Ravintolassa syöminen
-Auton osto
-Huonekalujen osto
-Tai mikä tahansa kalliimpi yhteinen hankinta?
-Perheen teini haluaa jotain kalliimpaa, johon on varaa (puhelin, pyörä, tietokone, jne.) Aina puoliksi? (pienempituloinen puoliso saattaa joutua maksamaan huomattavan summan suhteessa tuloihin)
Itseä ei kosketa kun ei ole lapsia.
-Toinen haluaa lähteä lomareissuun, mutta toisella ei ole oikein rahaa
Yhteinen lomakassa josta maksetaan matkan viulut.
-Ravintolassa syöminen
Lomakassasta (tosin ei olla mitää raflaihmisiä niin ei tule syötyä ulkona käytännössä kun lomalla)
50/50
-Huonekalujen osto
50/50
-Tai mikä tahansa kalliimpi yhteinen hankinta?
50/50

Ei toi nyt niin hankalaa ole.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Kaikki on aina laitettu samalle tilille - avoliittoa takana noin 30 v.

Helppoa ja vaivatonta, mutta vaatii luottamusta ja kykyä sopia rahankäytöstä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom