Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Heh :D Jos verraten niin onhan tuo Cupra varmasti rajumpi, kevyempi, katu-uskottavempi ja nopeampi auto millä tahansa mittareilla katsottuna sekä vielä kaikki se paljon pienemmällä kulutuksella, mutta nautin silti tällä Alfan vanhuksella kruisailla kattoluukku auki kesäiltoina mutkapätkiä vapaasti hengittävän V6:n muristen rosteriputken kautta :)
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Uutta iDriveähän voi käyttää sekä kosketusnäytöltä että rullalla, niin jokainen voi valita mikä miellyttää. Itse olen samoilla linjoilla monen kanssa, että tuo rullasysteemi on ajonaikana paljon parempi kuin kosketusnäyttö. Ihan jo siksikin, että voi näillä -25c pakkasilla pitää hanskat kädessä ongelmitta. Tämä tuntuu olevan unohdettu monessa uudessa autossa, kun jopa lämmityslaitteen säädöt on vain näytöllä.

Audeissahan oli pitkään samantyyppinen rullasysteemi kuin bemareissa, paitsi että sen käyttönapit oli ripoteltu ympäri keskikonsolia, jolloin niitä piti vilkuilla ajonaikana. Uusissa mersuissa taas rulla on keskikonsolissa, mutta pikanapit (navi, radio jne) on kojelaudassa. Vaatii turhaa käden siirtelyä eikä ole muutenkaan se toimivin tapa. Bemarissa on kätevää kun käsi voi olla rullalla koko ajan ja pikanapit on muitoiltu toisistaan erottuviksi, niin niitäkin voi käytellä näppärästi. Lisäksi minkä tahansa toiminnon voi ohjelmoida kahdekaan pikanappiin, mikä helpottaa huomattavasti käyttöä.

Uusissa Audeissa (esim. A8 ja vasta esitelty A7, saa nähdä seuraako A6 perässä) on taas menty kahden kosketusnäytön käyttöliittymään, mikä saattaa alkuun näyttää hyvältä, mutta ajonaikana on aika tuskainen. Tässäkin saa lisäksi vaihdella kättä ylemmän ja alemman näytön välillä, ei hyvä. Lisäksi molemmat näytöt ovat aiempaa alempana eli katsetta pitää siirtää enemmän.

@Busso hieno Alfa ja varmasti on kiva fiilistely vehje, ei tunnu siltä kuin ajaisi tietokonetta pyörillä :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Tarviiko uusissa autoissa säätää lämmitystä joskus? Mun auto on vuosimallia -96, eikä tule oikeastaan ikinä koskettua lämmityslaitteen säätimiin. Näin tarkemmin ajateltuna en edes muista, milloin olisi ollut sellaiselle tarvetta, kun automaattiasento toimii siten kuin pitää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Tarviiko uusissa autoissa säätää lämmitystä joskus? Mun auto on vuosimallia -96, eikä tule oikeastaan ikinä koskettua lämmityslaitteen säätimiin. Näin tarkemmin ajateltuna en edes muista, milloin olisi ollut sellaiselle tarvetta, kun automaattiasento toimii siten kuin pitää.
Varmana joissakin. Itsellä autolla lähtiessä seuraava prosessi talvisin. Ensin kotona toki Eberi päälle tai ajastettuna. Autolle, sisään, auto käyntiin, ratin, penkin ja etu ja takalasin lämppärit päälle, ESP sport modeen (miellyttävämpi mielestä talvikelillä, eli sport päällä luistonesto pois ja sallii pienet luisut), nämä kaikki napit ihan fyysisiä nappeja ja säätöjä. Siitä sitten puhelin johtoon Android Auto päälle josta vielä lisämittarit tai Waze auki infotaimentin puolelta. Jos jäätä niin ne pois ja siitä ajoon. En edes rehellisesti muista milloin olisin itse ilmastoinnin toimintoihin koskenut. Toki Focuksessa ja Fordeissa on nuo ilmastoinnin säädöt kuten pitääkin erillisinä nappeina ja nuppeina vs kosketusnäyttö joka on rehti infotaiment (juu osassa saa säädettyä esim ilmastointia molemmista, mutta tämä vapaaehtoista) eikä mikään auton säätöhelvetti typerillä slidereillä ja muilla keskittymistä häiritsevillä ominaisuuksilla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 168
Pitää nyt sitten inputina tähän infotainment/hallintalaitekeskustelun väliin sanoa, että Opel on kyllä toteuttanut Astrassa tuon systeemin varsin hyvin itseäni miellyttävällä tavalla. Infotainmentin kosketusnäytöllä ohjataan nimenomaan infotainmentia, ja sen kautta pystyy tiettyjä auton asetuksia säätämään (mitä ei ole tarkoitus tehdä ajon aikana), ja taas ilmastoinnin, peilien, lasilämppäreiden, penkin/ratinlämmittimien jne kytkimet löytyy perinteiseen tapaan nappuloina keskikonsolista. Radiotakin voi säätää aika kattavasti rattiohjaimilla, joten hommat hoituvat kohtuullisesti myös hanskat kädessä auton lämpiämiseen saakka :tup:

Infotainmentin ruutu on itsessään mallia "sievä ja simppeli" eikä häiritse keskittymistä, mutta siinä on bonarina Carplay ja Android Auto tuki, joten pistämällä puhelimen piuhalla kiinni saa toosaan mm. navigaattorin ja muuta kivaa. Luonnollisesti BT-hf on peruskamaa, ja BT tukee myös musiikin toistoa, toisin kuin eräissä muutaman vuoden ikäisissä Saksalaisissa premium-autoissa, joiden BT tukee pelkkää puhetta (softapäivityksen musiikkitoistolle sai toosaan lisämaksusta, tais olla jotain 500€ luokkaa kun duunikaveri kyseli huollosta).
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
@Henkilöasiakas No ei ehkä lämmitystä itsessään, mutta esim. penkinlämmittimiä ja takalasin lämppäriä joutuu vielä omassa säätämään. Uusissa penkitkin voi säätää automaatille, niin ei tosiaan varmaan tarvitse pahemmin käsin koskea koko lämppäriin.

Aika hyvin, ettei vuoden -96 autossa tarvitse koskea lämppäriin, tiedän paljon uudempiakin, missä lasit huurtuvat, jos esim. kenkien mukana tulee lunta lattialle tai sadekelillä vaatteet on märät. Nykyään toki huurtumisen tunnistus huomaa nuokin tilanteet.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 168
Tarviiko uusissa autoissa säätää lämmitystä joskus? Mun auto on vuosimallia -96, eikä tule oikeastaan ikinä koskettua lämmityslaitteen säätimiin. Näin tarkemmin ajateltuna en edes muista, milloin olisi ollut sellaiselle tarvetta, kun automaattiasento toimii siten kuin pitää.
En edes rehellisesti muista milloin olisin itse ilmastoinnin toimintoihin koskenut.
Kyllä mä ainakin säädän lämpötilaa sen mukaan mitä mulla on päällä. Ei mulla säädöt samassa kohdassa ole kesällä shortsit jalassa ja talvella paksuissa toppakamoissa. Talvellakin esim. lähes päivittäin vaikuttaa se, mitä olen sattunut päälle heittämään, ja pidemmälle matkalle tykkään ottaa takin pois päältä, jolloin jälleen säädän lämpötilaa eriksi kuin se olisi jos olisin toppatakki päällä siellä autossa. Kesälläkin ropaan monesti lämpöjä ulkolämpötilan mukaan, koska todella kuumana päivänä ilmastointi riittävän alhaisella tavoitelämmöllä puskee niin kylmää ilmaa suuttimista, että pidän sitä epämiellyttävänä. Samaten jos kesällä on kengät jalassa niin jalkatilapuhallus on ihan jees, mutta jos olenkin sandaaleilla matkassa niin saatan sen ottaa pois kun vetää liikaa paljaille jaloille. Onhan noita tilanteita.

Makunsa tietty kullakin, ehkä mä vaan olen erikoinen. Kyllä luulen, että tulisin toimeen vaikka lämpöjä säädettäisiinkin kosketusnäytöltä, mutta tykkään enemmän fyysisistä säätimistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
No joo, kaikillahan se oma tyylinsä ja tarpeensa on. Mulla on aina lämppärissä automaattiasento +21 astetta, laitan syksyllä perseen lämmittimen kolmosasentoon ja otan keväällä pois. Keleistä riippuen tökkään joskus takalasin lämmittimen päälle ja joskus en. Poishan sitä ei tarvitse edes tökätä kun se sammuu automaattisesti joko sitten kun takalasi on sula tai kun auton lyö parkkiin. Automaattiasento lämppärissä tosiaan pitää ikkunat huuruttomana, olipa sitten pakkasta, vesikeli, treenien jälkeen hikisenä tms. Toisinsanoen itselleni olisi jokseenkin sama, käyttäisinkö noita fyysisistä napeista vai kosketusnäytöltä. Toki kosketusnäytön tunkeminen joka paikkaan noin lähtökohtaisesti ärsyttää, koska monesti se ei tuo käytettävyyteen mitään lisäarvoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Nämä oikeastaan ainoat mitä säädän, jos kosteaa tai kesällä autossa kuuma niin lyön Fast:lle.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itse kanssa lähtiessä säädän puhalluksen tuulilasille ja puhallin 3 asentoon. 21C on ihan hyvä lämpötila. On siis aika sama kuin tuo Fast asetus. Sitten taas pidemmällä matkalla painan Auto painiketta, niin säätyy jutut automaattisesti. Usein on myös hanskat kädessä, niin kosketusnäyttö ei olisi hyvä. Penkin tai takalasin lämmitintä en jaksa käyttää, tarkenee muutenkin ihan hyvin. Ja takalasi sulaa muistaakseni automaattisesti.

Oli tuollainen Alfa Romeo puuratilla ja ratti oli aika kylmä ja hanskat kädessä oli myös liukas. Sisätilat oli taas kuin muissakin autoissa, eli aivan perus. Esim peugeotissakin oli paljon hienommat automaattiset säädöt.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Italialaisessa käsityön mestarisnäytteessä eli Alfa Romeossani on 19,5 astetta kesät talvet. Jos ikkunat meinaa huurtua ohjaan puhallusta enemmän ylös, mutta pääsääntöisesti tykkään talvella enemmän lämmittää varsinkin jalkatiloja (kuivaa kengistä sulavan lumen -> estää seuraavan aamun lasien huurtumista) ja keskivartaloa. Kesällä sitten vice versa. Tosin tämä automaatti-ilmastointisysteemi on sen verran tyhmä ettei se tajua jos kattoluukku on auki -> puhaltaa silti viileää ilmaa ylävartaloon AUTO-moodissa. Siksi ohjaan systeemiä kesälläkin manuaalisesti.

Autossa on ajotilojen (Normal, Dynamic, Wet weather) säädin joka vaikuttaa mm. kaasunvasteeseen, iskunvaimennuksen jäykkyyteen, ajonvakautuksen ja sutimisen eston sallivuuteen, tasauspyörästön sähkölukon toimintaan / voiman ohjaamiseen pitävämmälle pyörälle, ohjaustehostuksen vaimenemiseen (jäykempi ohjaus) ja sitä rataa. Mutta koska kyseessä on VW Polo -kokoluokan pikkuauto ja tallissa on aito uhhhreilumuseoauto, tällä leikkiminen tai mukaan spedeilyä yleisen liikenteen seassa ei jaksa kinostaa tippaakaan. Ajan vain A:sta B:hen. En edes muista milloin olisin viimeksi räpeltänyt jotain sporttimoodia päälle.

Aamulla otan auton roikasta -> sisätilan lämmitin on lämmittänyt sisustan ja sulattanut ikkunat jäästä tai kostean aamun huurusta -> lähden liikkeelle kohti B:tä. Sitten B:stä kotiin samalla kaavalla. Kesäisin saatan jopa raottaa kattoluukkua ( :eek: ) mutta siinäpä se meikän arjen ajelu. Varsinainen autoilusta tai mutkateistä etc. nauttiminen hoidetaan sitten ihan muunlaisilla laitteilla kuin perheautoista jalosteluilla mukamas suurtakin ajamisen fiilistä tarjoavilla "sporteilla" :geek:

 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Tarviiko uusissa autoissa säätää lämmitystä joskus? Mun auto on vuosimallia -96, eikä tule oikeastaan ikinä koskettua lämmityslaitteen säätimiin. Näin tarkemmin ajateltuna en edes muista, milloin olisi ollut sellaiselle tarvetta, kun automaattiasento toimii siten kuin pitää.
Eipä niihin käytännössä tarvitse koskea lainkaan. Asettaa siihen 22 asteeseen ja pitää siinä ympäri vuoden. Joskus repsikka tai satunnaiset takepenkkiläiset asettavan oman alueensa lämpötilaa ylös tai alas. Webasto hoitaa sen, että autoon astuessa siellä on oikea lämpötila kesät talvet, eli talvella lämmitetään ja kesällä jäähdytetään, jos auto on seissyt pisempään suorassa auringossa.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Tarviiko uusissa autoissa säätää lämmitystä joskus? Mun auto on vuosimallia -96, eikä tule oikeastaan ikinä koskettua lämmityslaitteen säätimiin. Näin tarkemmin ajateltuna en edes muista, milloin olisi ollut sellaiselle tarvetta, kun automaattiasento toimii siten kuin pitää.
Nollakelillä voi olla autossa pari astetta lämpimämpää. Kunnon pakkasilla on vaatetta päällä niin paljon, että tulee laskettua sisälämpötilaa. Kyllä tuota tulee ruukattua muutaman kerran talven aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Eipä niihin käytännössä tarvitse koskea lainkaan. Asettaa siihen 22 asteeseen ja pitää siinä ympäri vuoden. Joskus repsikka tai satunnaiset takepenkkiläiset asettavan oman alueensa lämpötilaa ylös tai alas. Webasto hoitaa sen, että autoon astuessa siellä on oikea lämpötila kesät talvet, eli talvella lämmitetään ja kesällä jäähdytetään, jos auto on seissyt pisempään suorassa auringossa.
Eli autosi ei pakkasella oikeasti osaa pitää lämpöjä kun se 22 astetta on OK talvitakki päällä.

Vai otatko oikeasti sen pois pakkasella kun menet kylmään autoon?

Itse lasken talvella n. 18 ja kesän pidän 20. Tosin Eberin omistaja joutuu välillä säätämään jos haluaa optimoida lasien sulamisen ja akun keston.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Aikalailla usein kaupungilla ollaan hieman liian kevyessä vaattees kun suurin osa sisätiloissa kaupoilla. Tuolloin on ihan mukavaa että autossa pääsee lämmitteleen. Pidemmillä toki takki pois.
Kyllä mulla ainaki tulee talvella ihan vartin työmatkallakin kuuma jos pidän oikeasti samat lämmöt kuin kesällä.

Itseasiassa säädän Audissa talveksi niin ettei keskikonsolissa puhalleta kovin lämmintä (ilmastoinnin asetuksista ns. ”biasia”, siis).

Sinänsä asteet on täysin auto/valmistajakohtaisia. Esim Mersussa ja VAGineessa sama lämpö on 2 astetta eri säädöissä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
852
Eli autosi ei pakkasella oikeasti osaa pitää lämpöjä kun se 22 astetta on OK talvitakki päällä.

Vai otatko oikeasti sen pois pakkasella kun menet kylmään autoon?

Itse lasken talvella n. 18 ja kesän pidän 20. Tosin Eberin omistaja joutuu välillä säätämään jos haluaa optimoida lasien sulamisen ja akun keston.
En ole tänä vuonna autoillessa käyttänyt vielä talvitakkia/pipoa/hanskoja. Katsotaan, jos jossain kohtaa tulee niin kylmä, ettei kotiovelta autokatokselle tarkene mennä nahkatakissa tai firman syystakisssa. Ulkoillessa ja hiihtolenkillä toki talvivaatteita ollut, mutta silloin ei ole autoiltu. En myöskään ole tänä talvena mennyt vielä kylmään autoon kertaakaan. Tuossa on optiona sulatus tai lämmitys ja katoksessa pysäköidessä lämmitys riittää hyvin. Sulatusmoodia tarvitsee sitten, jos on taivasalla pysäköineenä ja päälle on lunta tai jäätä kertynyt. En itseasiassa tiedä kumpi siellä on webasto vai eberi, kun tehdas lisävaruste kyseessä ja myytin vain polttoainekäyttöisenä lisälämmittimenä. Hyvin on toiminut kesät talvet ja ei ole akkua syönyt tyhjäksi.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Onko tuossa kutoskoneisessakin noin lyhkäset välitykset vai vaan pienellä vaihteella kiihdyttelyä?
Välitykset on nuo juu. Vitosella menen tuossa. Tässä vielä vanhempi 5-vaihteinen laatikko joka päivittyi 6-vaihteiseen vuotta myöhemmin.

Eli tuossa on nyt 3000rpm, samassa vauhdissa 5-vaihteisella vm.2000 Audi A6 2.4:lla kierrokset olisi ~2900rpm, eli aikanansa ihan melko normaalit välitykset.

Verrattaen vielä 2015 BMW 320i:ssa kierrokset olisi 6:lla 1800rpm ja 5:lla
2200rpm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
461
Näemmä 2.0 TS:ssä vielä hieman lyhemmät, tuossa mun kuvan nopeudessa olisi noin 3300rpm. Siihen päälle se että neloskone "huutaa" ja kutos kone murisee niin voihan tuo reippaissa motarinopeuksissa olla ärsyttävä. Itsellä ei kovin paljoa motariajoa tule mutta se mitä tulee niin en tuolla kutoskoneella ole ikinä kiinnittänyt asiaan huomiota.

E:
lähti vaihtoon...
Mihin vaihtu?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ajattelin että valmistuttuani saisin töitä ja olisi varaa vaihtaa autoa. Noh niin ei käynyt, joten samalla jatketaan. Viime vuodet vähän huonolla huollolla menty, kun auton arvo joku 2000€, mutta nyt on laitettu jarrut, jakopää, akku, syyläri, uudet kesä- ja talvinakit, seuraavaksi moottorin, lootan ja voimansiirron öljyt..

Talvirenkaat hajosivat kesken kauden, joten löysin käytetyt 7x16" Audin vanteet vanhojen peltivanteiden korvaajaksi, ja nokian hakkapeliitta 9 mahtui 205/60R16 koossa hyvin alle.



Eilen kävin tilaamassa konttorilta vielä EU-kilvet, niin saa auton juhlakuntoon 20-vuotispäivää varten. Eikä tarvii enää ulkomaan reissuilla rapsutella liimoja irti ikkunasta..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 212
Vaikka lastuttaisit suoraan ebaysta sen Seatin 500 hevosvoimaiseksi niin se ei poista sitä surullista faktaa, että se on vain Seat. Kun rahat eivät riittäneet performance BMW:hen, ei Audiin, ei Volkkariin eikä edes Skodaan niin käteen jäi .... Seat.

Siinä sulle todellista smokettelun aihetta, eiku.

Ei millään pahalla mutta tää juttu kuulosti kyllä ihan siltä että nyt on viimein kynnet riittäneet elämän ensimmäiseen preemiumiin :D Itselläkin on bemareita ollut varmaan 10 ja tälläkin hetkellä 2, tosin vanhempaa ja 1 volvo eikä ikinä ole tullut edes mieleen ajatella noin. En tiedä oliko tämä läppä vai ihan tosissaan heitetty.

Aika väsynyttä auton ostoa on jos ei uskalla ostaa jotain haluamaansa autoa tuosta syystä.
 
Viimeksi muokattu:

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Ei millään pahalla mutta tää juttu kuulosti kyllä ihan siltä että nyt on viimein kynnet riittäneet elämän ensimmäiseen preemiumiin :D Itselläkin on bemareita ollut varmaan 10 ja tälläkin hetkellä 2, tosin vanhempaa ja 1 volvo eikä ikinä ole tullut edes mieleen ajatella noin. En tiedä oliko tämä läppä vai ihan tosissaan heitetty.

Aika väsynyttä auton ostoa on jos ei uskalla ostaa jotain haluamaansa autoa tuosta syystä.
Niin että jokin Seat Cupra ebaylastutettuna 380hv:ksi ei ole juuri minkäänlaisen smokettelun aihe. Sulta meni ohi koko quottaus ihan kympillä :geek:
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Ja miksei saisi ostaa sitä mitä huvittaa , kohtuu susi lampaan vaatteissa tuokin on liikenteessä.

mahtaa ho lee fukilla olla sen verran vahva tukholma syndrooma nuiden alfojen kanssa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 801
Tollanen pikku sportti olis mukava omistaa jossain vaiheessa.
Olkoon vaikka etuvetoinen.

itse asiassa se rellun uusi megane r.s näyttää kyllä aika siistiltä vehkeeltä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
Tollanen pikku sportti olis mukava omistaa jossain vaiheessa.
Olkoon vaikka etuvetoinen.

itse asiassa se rellun uusi megane r.s näyttää kyllä aika siistiltä vehkeeltä.
Uusi polo gti on myös kiva ja hinta alle 30k.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Eikö nuo ole haldex-nelivetoja, joten eivät voi millään olla takapainoiseksi säädettyjä? Vai onko Leonia ollut jollain muullakin konfiguraatiolla? :confused:
En ole kunnolla noilla tuon aikaisilla liikaa ajellut ns kovaa mutta sen verran muistan että joskus tuli tuon aikaista viritettyä Golfia ajettua jossa nelikko (en muista oliko millä koneella mutta näitä ns huippumalleja) ja ylämäessä runttasin kaasun pohjaan ja vissiin hiukan hiekkaa tms pinnalla ja perähän se ensimmäisenä lähti sivulle mikä herätti ihmetystä koska olin siinä ymmärryksessä että olisivat juurikin turvallisia etupainotteisia. En tiedä voiko noille tehdä jotain modeja joilla saisi pakotettua takapainoikseksi tms mutta tuo yksilö ainakin lähti ihan nätisti kylkimyyryyn kunnon matkan eikä mitään pientä pidon menetystä yhdellä renkaalla tms.
Itsellä siis -00 Golf IV V6 4Motion, ja tuossa on haldexin kytkeytyessä päälle vetosuhde 40-60.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Sitten tehoa on varmaan liikaa. (tosin tehoon tottuu, tehonpuutteeseen ei koskaan)

Mutta oikeasti luulin, että täällä puhutaan etuvedoista.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 835
Katkeaako sieltä edestä vetoakselit kovassa vedossa vai miten on haldexin kanssa teknisesti mahdollista saada enemmän vetoa taakse kuin eteen? :confused:
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
En todellakaan tiedä miten se on mahdollista, mutta kyllä tuo golf käyttäytyy lähes kuin takavetoinen näin talvisella liukkaalla kun kaasua painaa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Liikkuiko tuo joskus Pihlajamäen suunnalla? Kilvet jostain tutun oloiset ja siellä yksi moinen pyöri.
Helsingissä en tuolla koskaan käyny, vaikka leviästi suomea tulikin kierrettyä :D länsi-rannikko oli kotipaikkana mun aikana ja aiemmalla omistajalla, myin jonnekin vähä keskisempään suomeen ja myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 221
Ja kun Haldexiin vaihtaa fiksumman kontrollerin, niin sen saa meneen aikalailla 50:50, joilloin se tuntuu jo melkein nelivedolta. Näin ainakin S3'ssa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
949
En todellakaan tiedä miten se on mahdollista, mutta kyllä tuo golf käyttäytyy lähes kuin takavetoinen näin talvisella liukkaalla kun kaasua painaa...
Haldex ei voi fyysisesti jakaa taakse 50 pinnaa enempää etuveto configuraatiossa. Tuolloinkin se on junttilukko keskeltä ja joutuu löysäämään käännöksissä. Ei se takapään vedätys paljoa vaadi liukkaalla, eikä perän eläminen tarkoita, että siellä olisi erityisen paljon tehoa takana. Voithan Volvon D6:llakin driftailla jäällä ja siinä on edessä se parisataa hummaa takarenkailla 68hv sähkömoottori.
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Auton painosuhteella lienee osuus asiassa miten viskoo heikon pidon alustalla. Eli etuvedon pääpaino tulee ilmi kun sen verran pitoa että painoa alkaa takarenkaille siirtymään.

Torsen viskoo kanssa perää lumella liialla kaasulla kuin takaveto, mutta torsenin ilo tulee esiin kun painon siirtymä siirtää painoa tai on luistoa. Keula kun hiukan painavampi ja varsinaisesti torsenkin aloittaa työnsä vasta kun pitoeroa syntyy. Eli lähtötilantees veto 50:50 perän aloittaen luistoa jolloin veto siirtyy edemmäs. Mutta tuos vaiheessa takana on luisto meneillään. Samasta syystä torsenin vetää takaisin oikoseks lisäämällä kaasua jolloi eteen menee lisää. Painavamman keulan pito huolehtii sen että keulan voimat suurempia ja vetää kun voima on jakautunut renkaiden pidon mukaan luistossa. Kaasun hölläys tuo taas perää edelle. Oma aikansa tottua siihen et lähtee kuin takaveto mutta viedään kuin etuvetoa tavallaan.
Haldex ei voi fyysisesti jakaa taakse 50 pinnaa enempää etuveto configuraatiossa. Tuolloinkin se on junttilukko keskeltä ja joutuu löysäämään käännöksissä. Ei se takapään vedätys paljoa vaadi liukkaalla, eikä perän eläminen tarkoita, että siellä olisi erityisen paljon tehoa takana. Voithan Volvon D6:llakin driftailla jäällä ja siinä on edessä se parisataa hummaa takarenkailla 68hv sähkömoottori.
En tästä ala väittelemään sen enempiä, kun en oikeasti tasan tarkkaan edes tekniikkaa tunne, mutuilua vain perstuntumalta autoa ajaessa :)
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
En tästä ala väittelemään sen enempiä, kun en oikeasti tasan tarkkaan edes tekniikkaa tunne, mutuilua vain perstuntumalta autoa ajaessa :)
Siinä mk4 v(r)6 4motionissa ja muissa alkupään haldex vehkeissä ei ole mitään hienoa muuttuvaa vedonjakoa, joko etuveto tai 50/50 neliveto on käytössä. Tosi etupainoisena sen kevyen perän saa kyllä talvella aika helpostikin irti.
Ihan kiva tuollainen 2.8 neliveto golffi oli, syksyllähän myin omani pois. Voimalinja oli tosi mukava, tehoa oli ihan kivasti ja sen sai tiehen asti huonollakin kelillä.
Ei ihan samalla tavalla kulje nykyinen e91 320i :sori:
 

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 183
Siinä mk4 v(r)6 4motionissa ja muissa alkupään haldex vehkeissä ei ole mitään hienoa muuttuvaa vedonjakoa, joko etuveto tai 50/50 neliveto on käytössä. Tosi etupainoisena sen kevyen perän saa kyllä talvella aika helpostikin irti.
Ihan kiva tuollainen 2.8 neliveto golffi oli, syksyllähän myin omani pois. Voimalinja oli tosi mukava, tehoa oli ihan kivasti ja sen sai tiehen asti huonollakin kelillä.
Ei ihan samalla tavalla kulje nykyinen e91 320i :sori:
On kyllä mukava auto ajella melkein missä tahansa :) Ei paljoa tarvi vaihteitakaan hämmentää vaikka taajamassa ajelee. Mut voipi olla juu tuon kevyen perän syy, miks tuntuu takavetoiselta :) Mitäköhän mahto olla akseleiden paino-ero... likemmäs kahtasataa kiloa?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Asiaton käytös & provosoiminen
Eiköhän tuollaisella jättäisi aika monet katselemaan perävaloja

:smoke::smoke:
Varmaan kova kiire paikasta A paikkaan B kun katselee sitä Seatin logoa ohjauspyörässä ja miettii mikä on elämässä mennyt pieleen kun edes sportti-Volkkariin ei ole rahaa?

:smoke: :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
On taas automiehillä menny tunteisiin, kun joku on ostanut väärän merkkisen auton.

En ole itse cupraa saati esim golf R:ää ajanut, mutta lehdistöstä saanut sellaisen kuvan, että nimenomaan Cupra on se hauskempi ja maanisemman oloinen laite.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
On taas automiehillä menny tunteisiin, kun joku on ostanut väärän merkkisen auton.

En ole itse cupraa saati esim golf R:ää ajanut, mutta lehdistöstä saanut sellaisen kuvan, että nimenomaan Cupra on se hauskempi ja maanisemman oloinen laite.
Kuinka jokin *itun perhekippo voi olla millään tasolla "maaninen"? Varmaan jos ei ole mitään muuta kokenut, niin se valoista seuraaviin revittely / pujottelu saattaa tuntua hienolta, suorastaan maanisen hauskalta :beye: Jokin hauskan maaninen ajettavuus on ihan muuta kuin työmatkan hieromista ja mökkireissulla älyttömien ohituksien tekemistä. Yleensähän toimittajat testaa noita tehtaan esittelytilaisuuksien autoja jossain aivan muualla kuin perhe kyydissä VT 25:lla Hankoon mökille kiirehtiessä?

Varmaan kukaan tavallinen työmatkailija ei täällä meillä kekkosslovakian autoverotushelvetissä oikein erikseen valitsemalla valitse tai päädy Seattiin, jos rahaa olisi johonkin muuhun, Audin S3:een, CLA AMG:hen tms. Se on vähän sellainen viimeinen (halvin mahdollinen) vaihtoehto, jos on kertakaikkisen pakko saada perheautoon mukapaljon tehoa.

Seat Cupra on vähän kuin Lidlistä vakuumipakatun ulkomaalaisen tarjous -30% lohen ostaminen. Pakko saada lohta perheen ruokapöytään niin onhan sekin ... jotain :darra:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 853
Viestejä
4 211 346
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom