Taloudessa on ollut vuodesta 2011 vm.2003 Toyota Camry 3.0 V6. Auto on viimiset vuodet ollut vaimon kulkine, mutta on edelleen liikuttu myös lapset takapenkillä koko perheen voimin. Camry on palvellut erinomaisesti, eikä siitä olisi haluttu luopua, mutta tarve tuli autolle, jolla saa vetää vähintään 2700kg. Kun järkevään hintaan löytyi auto, jolla saa vetää täydet 3500kg, ajattelin, ettei reservistä ainakaan haittaa ole. Mieluiten olisin tähän tarpeeseen valinnut Lexus LX:n tai isomman Toyota Land Cruiserin, mutta niiden saatavuus ja ennen kaikkea hinta on eri planeetalta kuin talouden maksukyky.
Vaimon kulkineeksi siis tuli vm. 2008 Kia Sorento 3.3 V6. Tietä Kia on nähnyt 260tkm ja parhaita paloja oli kahdet hyvät renkaat omilla vanteilla, nahkasisusta ja Webasto kaukosäädöllä. Tiesin autossa olevan vikoina ruostetta takaluukussa ja pakoputken vuotavan. Ruostetta löytyi tietysti vähän enemmänkin ja samalla muutakin laitettavaa. Vaimon ystävä kertoi, mitä KIA tarkoittaa: Köyhän Ihmisen Auto. Camryyn verrattuna tilaa on vähemmän ja meno on heilumista ja nyökkimistä, mutta molemmat vaimo ja allekirjoittanut ollaan silti valintaan tyytyväisiä. Olen vaihtanut autoon, moottoriöljyn-, ilman- ja raitisilman suodattimet. Öljyt olen vaihtanut moottoriin, etu- ja takaperään sekä jakovaihteistoon. Tomaatin öljyjä en vielä vaihtanut, koska tikussa öljy näytti vielä niin hyvältä. Vaihdan ne seuraavan moottoriöljynvaihdon yhteydessä. Suodatinta en ajatellut vielä näillä kilsoilla vaihtaa. Laitoin autoon vetokoukun, peruutuskameran ja Super Lockerin (Dip Tech). Auton Borg & Warner TOD -jakolaatikko on susi ja poikii helposti. Poikimisen aiheuttaa esim. jos ajaa liian vähillä rengaspaineilla takarenkaissa. Super Lockerin on meidän käytössä tarkoitus antaa lisää kilometrejä, koska siitä saa valittua kiinteän takavedon, kun nelivetoa ei tarvita. Soratietä pahempaan maastoon autoa ei viedä. Webaston käytin tarkistettavana, koska luulin sen vuotavan, mutta vuoto johtuikin sille tulevasta letkusta. Vuoto loppui toisen letkun vaihdolla. Peltikorjaamossa laitettiin ruosteviat kuntoon, jonka jälkeen auto kävi maalarilla ja massatavana. Peltikorjaamossa myös vaihdettiin pakopukistoon molemmat pakosarjojen jälkeen olevat joustokappaleet. Pakoputki vuotaa enää päästä, mutta autossa on silti yllättävän miehekkäät höpinät.
Minulla on ollut kuutoskoneinen auto Toyotalta, Nissanilta, Volvolta ja Audilta, mutta kaikki ovat olleet pakoääniltään huomattavan ujoja verrattuna Köyhän Ihmisen Autoon.
Turun Delta auton toimintaan olen pettynyt, koska olivat siellä laittaneet talvipyörät ilman suojia takapenkille. Vaaleaan nahkaan jäi renkaista tummat jäljet, jotka eivät tunnu lähtevän millään pois. Penkeistä voi tarkistaa renkaiden merkin ja kuvion. Puhdistusta on yritetty ihmesienellä ja astianpesuaineella, spriillä ja tärpätillä. En tiedä, onko Delta Auton älyn väläykseen syyllinen Tommi Santaoja, mutta hänet on merkitty auton myyjäksi. Maahantuojan puolesta toiminta taas on ollut asiallista, koska heidän piikkiin taka-akseliin vaihdettiin uudet tukivarsien korvakkeet ruostuneiden tilalle. Omaan piikkiin remontissa meni vain akselin hiekkapuhallus ja maalaus.
Auto on nyt kunnossa ja käytössä, ja minulle on tullut jonkinlainen ihastus autoon. Ehkä johtuu siitä, että Kian hankinnan jälkeen olen viettänyt huomattavasti enemmän aikaa sen kuin vaimon alla. Hieno laite, muriseekin vielä. Vaimo ei niin välitä pakoputken höpinästä ja vielä vähemmän Köyhän Ihmisen Auton kanssa viettämäni ajan määrästä. Onhan Kia jo paljon lähempänä Opeliksi muuttumista, kuin edeltäjänsä saman verran ajettu ja viisi vuotta vanhempi Toyota, mutta toivottavasti palvelee ainakin seuraavat viisi vuotta ilman tarvetta suurempiin korjauksiin. Ensimmäisessä kuvassa taka-akselin ruoste saa kyytiä. Toinen kuva on autosta on tehtyjen korjausten jälkeen. Köyhän Ihmisen Autoon lisäämäni tarraviritykset eivät näy kuvissa. Eteen olen vaihtanut Kiinasta tilaamani Koreassa käytettävän Kia-logon ja taakse on tullut Kiinasta V6 ja 4wd-merkit. Taaksekin on vähemmän köyhyyttä julistava vastaava merkki, mutta saatan jättää sen laittamatta, koska takaluukun kannessa on tekstiä muutenkin tarpeeksi.
Vaimon kulkineeksi siis tuli vm. 2008 Kia Sorento 3.3 V6. Tietä Kia on nähnyt 260tkm ja parhaita paloja oli kahdet hyvät renkaat omilla vanteilla, nahkasisusta ja Webasto kaukosäädöllä. Tiesin autossa olevan vikoina ruostetta takaluukussa ja pakoputken vuotavan. Ruostetta löytyi tietysti vähän enemmänkin ja samalla muutakin laitettavaa. Vaimon ystävä kertoi, mitä KIA tarkoittaa: Köyhän Ihmisen Auto. Camryyn verrattuna tilaa on vähemmän ja meno on heilumista ja nyökkimistä, mutta molemmat vaimo ja allekirjoittanut ollaan silti valintaan tyytyväisiä. Olen vaihtanut autoon, moottoriöljyn-, ilman- ja raitisilman suodattimet. Öljyt olen vaihtanut moottoriin, etu- ja takaperään sekä jakovaihteistoon. Tomaatin öljyjä en vielä vaihtanut, koska tikussa öljy näytti vielä niin hyvältä. Vaihdan ne seuraavan moottoriöljynvaihdon yhteydessä. Suodatinta en ajatellut vielä näillä kilsoilla vaihtaa. Laitoin autoon vetokoukun, peruutuskameran ja Super Lockerin (Dip Tech). Auton Borg & Warner TOD -jakolaatikko on susi ja poikii helposti. Poikimisen aiheuttaa esim. jos ajaa liian vähillä rengaspaineilla takarenkaissa. Super Lockerin on meidän käytössä tarkoitus antaa lisää kilometrejä, koska siitä saa valittua kiinteän takavedon, kun nelivetoa ei tarvita. Soratietä pahempaan maastoon autoa ei viedä. Webaston käytin tarkistettavana, koska luulin sen vuotavan, mutta vuoto johtuikin sille tulevasta letkusta. Vuoto loppui toisen letkun vaihdolla. Peltikorjaamossa laitettiin ruosteviat kuntoon, jonka jälkeen auto kävi maalarilla ja massatavana. Peltikorjaamossa myös vaihdettiin pakopukistoon molemmat pakosarjojen jälkeen olevat joustokappaleet. Pakoputki vuotaa enää päästä, mutta autossa on silti yllättävän miehekkäät höpinät.
Minulla on ollut kuutoskoneinen auto Toyotalta, Nissanilta, Volvolta ja Audilta, mutta kaikki ovat olleet pakoääniltään huomattavan ujoja verrattuna Köyhän Ihmisen Autoon.
Turun Delta auton toimintaan olen pettynyt, koska olivat siellä laittaneet talvipyörät ilman suojia takapenkille. Vaaleaan nahkaan jäi renkaista tummat jäljet, jotka eivät tunnu lähtevän millään pois. Penkeistä voi tarkistaa renkaiden merkin ja kuvion. Puhdistusta on yritetty ihmesienellä ja astianpesuaineella, spriillä ja tärpätillä. En tiedä, onko Delta Auton älyn väläykseen syyllinen Tommi Santaoja, mutta hänet on merkitty auton myyjäksi. Maahantuojan puolesta toiminta taas on ollut asiallista, koska heidän piikkiin taka-akseliin vaihdettiin uudet tukivarsien korvakkeet ruostuneiden tilalle. Omaan piikkiin remontissa meni vain akselin hiekkapuhallus ja maalaus.
Auto on nyt kunnossa ja käytössä, ja minulle on tullut jonkinlainen ihastus autoon. Ehkä johtuu siitä, että Kian hankinnan jälkeen olen viettänyt huomattavasti enemmän aikaa sen kuin vaimon alla. Hieno laite, muriseekin vielä. Vaimo ei niin välitä pakoputken höpinästä ja vielä vähemmän Köyhän Ihmisen Auton kanssa viettämäni ajan määrästä. Onhan Kia jo paljon lähempänä Opeliksi muuttumista, kuin edeltäjänsä saman verran ajettu ja viisi vuotta vanhempi Toyota, mutta toivottavasti palvelee ainakin seuraavat viisi vuotta ilman tarvetta suurempiin korjauksiin. Ensimmäisessä kuvassa taka-akselin ruoste saa kyytiä. Toinen kuva on autosta on tehtyjen korjausten jälkeen. Köyhän Ihmisen Autoon lisäämäni tarraviritykset eivät näy kuvissa. Eteen olen vaihtanut Kiinasta tilaamani Koreassa käytettävän Kia-logon ja taakse on tullut Kiinasta V6 ja 4wd-merkit. Taaksekin on vähemmän köyhyyttä julistava vastaava merkki, mutta saatan jättää sen laittamatta, koska takaluukun kannessa on tekstiä muutenkin tarpeeksi.
Viimeksi muokattu: