Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
No nyt on saatu ensimmäiset muokkaukset valmiiksi. Eli merkit maalattu mustaksi, takamerkin alle pienen vahingon takia laitettu vielä hiilikuituteippi ja näyttää livenä ihan hyvältäkin. Ja sit takalasit tummennettu. Seuravaaks varmaan tilailen roiskeläpät ja kattellaa sit ehkä keväällä vasta lisää muutoksia.

B9DDA184-E7DE-4242-8C38-B2F4F0E32550.jpeg 8B6B15E0-E056-4E60-BFD0-9227FECCF7D0.jpeg 676D9458-66D8-4BA9-8F58-2A1692CED63F.jpeg
Se fiilis kun voit sanoa tuon merkin auto hyväksi, hauskaksi ja sellaiseksi millä voisi itsekin ajaa :D. Harkitsin kovin itse moista mutta sain niin paskoja tarjouksia että jäi ostamatta ja päädyin taas tuttuun ja turvalliseen Fordiin.
 
Se fiilis kun voit sanoa tuon merkin auto hyväksi, hauskaksi ja sellaiseksi millä voisi itsekin ajaa :D. Harkitsin kovin itse moista mutta sain niin paskoja tarjouksia että jäi ostamatta ja päädyin taas tuttuun ja turvalliseen Fordiin.

juu ei ennen tätä kauheasti hyundait oo mieles käyny. tai no i20 oli hetken kun ajattelin pitää "järkiautoa" mut tylsyytensä takia oli ehk muutama kk :D

Ite kans harkitsin aikalail tän ja ST Fiestan välil mut ku fordeja ollut jo niin paljon niin teki mieli kokeilla muuta.
 
Täälläkin tuli kesän aikana vähän laiteltua autoa. Kaikki kromilistat teipattu liikkeessä kiiltävän mustaksi, sekä sivupeilit ja katto. Etupuskurista myös teipattiin alaosa. Takavaloissa kevyet tummennuskalvot. Vanteet vaihtui 18" -> 19". Mallimerkinnät olis vielä tarkoitus jossain vaiheessa poistaa ja ehkä harkita pientä madallusta(1-2cm.)

IMG-20190822-WA0000-picsay.jpg 15638210582222-picsay.jpg

Laitoin omaani Eibachin sportline-jouset, jäi vähän korkeaksi omaan makuun. Missä teippautit ja mitä tuli hintaa? Suunnitelmissa laittaa omasta kromit piiloon. Onko maskikin siis teipattu kokonaisuudessaan? Meinasin itse maalata kiiltävän mustaksi, mutta pysyvyys noissa kromiosissa voi olla niin ja näin.
IMG_20190809_201759.jpgIMG_20190809_174637.jpg IMG_20190809_174247.jpg
 
Laitoin omaani Eibachin sportline-jouset, jäi vähän korkeaksi omaan makuun. Missä teippautit ja mitä tuli hintaa? Suunnitelmissa laittaa omasta kromit piiloon. Onko maskikin siis teipattu kokonaisuudessaan? Meinasin itse maalata kiiltävän mustaksi, mutta pysyvyys noissa kromiosissa voi olla niin ja näin.

Vantaalla Pro Resolutions teki teipit ja kalvot. Eli takavalot tummaksi, etumaskin kromit, sumuvalojen paikkojen kromit, ikkunalistat, katto, peilit ja takapuskurista krominen lista. Oli noin 450€.

Maskista on ainoastaan kromiset osat teipattu. Eli ohuet suikaleet. Ei vissiin teippi pysy siinä muovisessa materiaalissa, mitä maskista löytyy. Itselläni maskin muovit on tumman harmaat.
 
Vantaalla Pro Resolutions teki teipit ja kalvot. Eli takavalot tummaksi, etumaskin kromit, sumuvalojen paikkojen kromit, ikkunalistat, katto, peilit ja takapuskurista krominen lista. Oli noin 450€.

Maskista on ainoastaan kromiset osat teipattu. Eli ohuet suikaleet. Ei vissiin teippi pysy siinä muovisessa materiaalissa, mitä maskista löytyy. Itselläni maskin muovit on tumman harmaat.
Jees, pitää pyytää tarjous maski, ikkunalistat ja kattokaiteet. Sama maski siis kuin omassa, ei varmasti teippi pysy tuossa muutoin kuin kromissa kun sen verran röpelöinen pinta.
 
Tulipa laitettua työajoon "uus" auto, ei viitsinyt enää Cadillacilla ajella kun kasvoi matka sen verran isommaksi.

Behold!
HxrKnsi.jpg

tnrM16n.jpg




Ruma kuin rullatuoli ulkoisesti, mutta sisältä ihan ok siisti:
4CDRSLb.jpg

d1NmgqN.png

Carina II, 2.0 gli automaatilla. 308tkm, joku Ruotsista tuotu yksilö, on nimittäin joskus ruksittu oikein sähköpeilit, sähkölasit, sävylasit (hyvin 'mieto' sävy) ja mitähän kaikkea!

Hyvin kulkee, käynyt vähän polkemassa karstoja ulos, entinen omistaja papparainen niin arvannee sen, että tukkoinen on. Vähän on käynti parantunut.

Jotain pikkuvikaa on, mutta leimaa on 11kk jäljellä ja sillä voi kulkea töihin ja takaisin, joten fiksailee sitten kun on ns. joutilasta aikaa.

EDIT: No nyt näkynee kuvatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa laitettua työajoon "uus" auto, ei viitsinyt enää Cadillacilla ajella kun kasvoi matka sen verran isommaksi.

Behold!
Ruma kuin rullatuoli ulkoisesti, mutta sisältä ihan ok siisti:


Carina II, 2.0 gli automaatilla. 308tkm, joku Ruotsista tuotu yksilö, on nimittäin joskus ruksittu oikein sähköpeilit, sähkölasit, sävylasit (hyvin 'mieto' sävy) ja mitähän kaikkea!

Hyvin kulkee, käynyt vähän polkemassa karstoja ulos, entinen omistaja papparainen niin arvannee sen, että tukkoinen on. Vähän on käynti parantunut.

Jotain pikkuvikaa on, mutta leimaa on 11kk jäljellä ja sillä voi kulkea töihin ja takaisin, joten fiksailee sitten kun on ns. joutilasta aikaa.
Kuvalinkeissä https -> http, niin näkyy kuvat muillekin. Nostalginen japanilainen ruotsiauto:D
 

Meinaa iso mies herkistyä aina kun näkee Carina II:sia. Faijan kaks vuotta itseäni nuoremmalla 1.6 sedanilla tuli kortti aikanaan ajettua, ja monta huikeaa nuoruuden reissua ja iltaa tullut vietettyä sen ratissa :love:

Hienoja pelejä, hyvin nielee kilometrejä :cool:
 
Hommasin ralli-Kadettin. Rahat eivät riittäneet kynppitonnin Asconaan saatika aitoon Mantaan joten tyytyminen oli tälläiseen :btooth: Hauskasti vain nämäkin harvat yksilöt maksaa enemmän kuin chattiauton halvemman pään E46 benarit. Tässä pyynti oli 2500e.

Tovin mietin ... "maksaisitko sinä 2500e nelkytä vuotta vanhasta ooppelista", varsinkin muistaen vanhan kansanviisauden "ympyrä ja nuoli - siitä alkaa huoli" :btooth:

No nyt auto seisoo kotipihassa ja toistaiseksi toimii (omaa ajoa jotain 700km). Mitä nyt moottorin lämpötila-anturi / mittari / jokin sähköliitin hajosi oston jälkeen ja em. mittari pimeni.

IMG-20190901-WA0000.jpg


IMG-20190901-WA0001.jpg


Varusteet unohtui!!

-1.2S mörkömoottori (juuri läpikäyty eli ehkä 60hv tai omalla tuurilla 57).
-Ooppelin reissing Oranssi (ainoa mihin väri sopii Postin kaluston lisäksi).
-Pohja kova & massattu.
-Kytkin vaihdettu.
-Jarrut uusittu.
-Pakoputki uusi.
-Kaikki nesteet (vaihdelaatikko, perä, jarru) vaihdettu.
-Ohjausvaihde uusittu (joskus) - ei mitään klappia tai heittoa vaan perhanan tarkka ohjaus.
-Ei tiputtele / syö mitään nesteitä (unbelievable?).
-Vaihdelootassa todella lyhyet liikeradat (+lyhyt keppi) sekä tarkka voimansiirto.
-Kattoverhoilu uusittu toissaomistajan toimesta, on vähän liiankin siisti.
-Kojetaulu uusittu ehjään, siistiin, rei'ittämättömään.

-Mukaan tingitty 2 x Asconan / Mantan siistit Recarot.
-Period correct Hellan pyöreät lisäpitkät talven liukkaille jostain 70-luvun lopulta.
-Takalasilla oli period correct huoranportaat mutta ne myyjä halusi pitää - liian harvinaiset antaa mukaan.
-Kattotelineen sain pitää.
-Mangelssit viimesen päälle kultaisina (omat Subarumuistot elää vahvana).
-Mukaan sain myös (jälleen "period correct") rundimittarin, todella tyylikkään 70-luvun jengamittarin.
 
Viimeksi muokattu:
Pisarapeileistä ja Mangelsseista varsinkin peukut. Seepra- tai tiikeri-istuinsuojat, karvanopat taustapeiliin, vitun pitkä LA-antenni ja huoraportaat takaikkunalle, niin käsissä on suorastaan täydellinen aikakautensa tuote.

Etsitty istuinsuojia - ei löydy. Karvanopat hankittu, suurimmat "jumbo" mitä Motonetistä löytyi. Antennille auton korissa ei ole paikkaa enkä halua lähteä porailemaan. Huoranportaita nyt alkuun kovasti etsiessä :btooth:
 
Hieno oopPELI kyllä, nuoruuessa noita paljonki oli tiellä, nykyään tämäkin alkaa olla harvinainen näky. Onko tuo alahuuli alkuperänen tuossa?

Ja mitä tulee sanontaan: ympyrä ja nuoli... Ei jaksa käsittää miksi sillä ooppeliin viitataan, volvon logossa nuo kyllä löytyy.
 
Hieno oopPELI kyllä, nuoruuessa noita paljonki oli tiellä, nykyään tämäkin alkaa olla harvinainen näky. Onko tuo alahuuli alkuperänen tuossa?

Ja mitä tulee sanontaan: ympyrä ja nuoli... Ei jaksa käsittää miksi sillä ooppeliin viitataan, volvon logossa nuo kyllä löytyy.

Alahuuli on jostain siihen väkerretty. Tulee mieleen Historic / F-Cup -kalusto jollaisia myös oli myyjän ladossa pari. Itse tykkään siitä.
 
Veikkaisinpa kovasti että joku 80-luvun tarvikekuvaston etulippa on tuo, muistelen nähneeni noita useammassakin c-kadetissa, saattoipa olla meidänkin kadetissa joskus 90-luvun alussa.
 
Vielä ku löytyis toi takalasin ritilä. Sitä ei meinaan ole missään :beye:

Noi takalasin ritilät on kyl nykysi maanalla. Itellä ol KE70 corollassa toi ritilä ja nettiautoon kun laitoin myyntiin corollan, niin puolet ostajista halus vaan ostaan ton pelkän ritilän :D Hintaki tais parhaimmillaa mennä 200e, mut möin kuitenkin corollan kanssa sen pois et en erikseen.
 
Vielä ku löytyis toi takalasin ritilä. Sitä ei meinaan ole missään :beye:

Ylöjärvellä on/oli Opeleihin erikoistunut purkamo. En ole koskaan asioinut joten en tiedä sen tarkemmin toiminnasta, mutta ohiajaessa pistänyt silmään. Ainakin autoja näyttää riittävän.

Hieno Raketti ja vielä pyöreälamppuinen :tup: Itse tosin entisöisin sen, mutta en ala tyrkyttämään :D Tosin kattokaiteet ottaisin pois joka tapauksessa.

EDIT: Tämä se on. Kannattanee kysyä vaikka helpoimmin varmaan saa siltä auton myyjältä. Tarpeeksi vaan taaloja tiskiin.
 
Noi takalasin ritilät on kyl nykysi maanalla. Itellä ol KE70 corollassa toi ritilä ja nettiautoon kun laitoin myyntiin corollan, niin puolet ostajista halus vaan ostaan ton pelkän ritilän :D Hintaki tais parhaimmillaa mennä 200e, mut möin kuitenkin corollan kanssa sen pois et en erikseen.

Just tämä.

Auton hinta oli 2500e ritilän kanssa tai "jos tingit hinnasta euroakaan ritilä jää mulle". Maksoin sitten 2200e ja tingin puolestani jo mainitut lisävalot, rundimittarin ja recarot messiin, mutta ritilä jäi myyjälle.

Että sen verran harvinaisia ovat...
 
Noitahan kannattaisi melkein ruveta sarjavalmistamaan :) Jostain vaan muotit väsää.
 
Tällainen tarttui mukaan Ruotsin-reissulta heinäkuussa.

F34 328iA xDrive, 2014. Suomiautoihin verrattuna ehkä vähän paremmat varusteet, mm. vaalea sporttinahkasisusta, professional navi ja tavallisuudesta hieman poikkeava metalliväri.

Verot on nyt jo maksettu ja auto Suomen kilvissä, ja voin sanoa, että kokonaisuudessaan prosessi oli todella helppo. Lyhyesti:

Etukäteen:
- olin etukäteen katsonut 5 ehdokasta sopivan matkan päästä Stokiksesta ja tutkinut autojen taustat
- kysyin myyjiltä heille sopivat maksutavat ja sen, että saan ajaa auton heidän kilvillä Suomeen

Ruotsissa:
- lento Arlandaan ja vuokra-auto alle
- kävin katsomassa neljää autoa joista koeajoin kahta (tämä ja F11 535xd)
- tinkaamista myyjän kanssa -- auto oli ollut myynnissä jo useamman viikon joten hinta vielä putosi vähän
- tavallinen pankkisiirto kruunuina, myyjää ei edes kiinnostanut odottaa että rahat näkyvät tilillä (siihen olisi mennyt noin tunti)
- luovari eli "del 2" piti tilata Transportstyrelsenistä, joten sain mukaani vain kauppakirjan
- soitin Pohjolaan ja otin autolle vakuutuksen VIN:n perusteella
- tein käyttöönottoilmoituksen Trafille jo valmiiksi
- ajelu Kapellskäriin ja auto laivaan

Suomessa:
- ajoin heti rekisteröintikatsastukseen, jossa ilmeni yksi ongelma: väärä akselimassa tyyppihyväksyntäplakaatissa. Piti tilata uusi Laakkoselta, 100 €. Katsastus kuitenkin hyväksyttiin sen tilauskuitin perusteella.
- tilapäiskilvet Ruotsin kilpien tilalle
- Ruotsin kilpien lähetys myyjälle, jotta auton saa poistettua siellä rekisteristä
- Veroilmoitus netissä
- Muutama viikko odottelua ja sieltä kilahti lähes eurolleen odotettu verotuspäätös
- Suomen kilpien haku katsastuskonttorilta

IMG_0401.jpg
 
Ruotsissa:
- tavallinen pankkisiirto kruunuina, myyjää ei edes kiinnostanut odottaa että rahat näkyvät tilillä (siihen olisi mennyt noin tunti)

Sorry OT, mutta millainen on tavallinen pankkisiirto jossa rahat näkyvät ruotsalaisella tilillä tunnissa?
 
IMG_20190908_141810-01.jpeg


Tuli haettua ämmäläiselle ja diktaattorille talven ajan sijaiskärsijäksi hinnat alkaen -E39 :think:
Kriteereinä ei ollut kuin automaatti, koukku, toimiva puhallin ja penkinlämmittimet. Vuoden leima tietysti plussaa :D
 
Tuli haettua ämmäläiselle ja diktaattorille talven ajan sijaiskärsijäksi hinnat alkaen -E39 :think:
Kriteereinä ei ollut kuin automaatti, koukku, toimiva puhallin ja penkinlämmittimet. Vuoden leima tietysti plussaa :D

Ei kun sinun piti ostaa joukon jatkoksi sopiva sininen E53 X5 4,4i talviautoksi. :D

Onko tuo E39 520i vaiko 523i?
 
Ei kun sinun piti ostaa joukon jatkoksi sopiva sininen E53 X5 4,4i talviautoksi. :D

Onko tuo E39 520i vaiko 523i?

Nojoo, ehkäpä sitten ensi talveksi? :think:
523iA tuo tosiaan on.


Sama pirssi.

Emännälle pitäisi vielä kasata loppuun ja käyttää konttorilla tuo vuoden 2000 E46 320d touring (faceliftaus meneillään) niin saisi talven sillä huristella. To do -listalla on myös moottorin remppaaminen tuosta vuoden 1983 E28:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno Alfa Romeo!

punto.jpg


Ei niin hieno "mopoauto" Fiat Punto sai uudet pölykapselit. Vanha oli lentänyt jonnekin hukkaan. Aiemmin on vaihdettu uusi virtalukko. Kerran on syttynyt sähköisen ohjaustehostimen valo. Vaihdoin toisesta autosta (Peugeot 407) akuksi Optima Yellow Top:in, niin ei ole sen jälkeen näkynyt varoitusvaloa. Aika järeä akku noin pieneen autoon. Lyhyen valot sai uudet Philips +130% H7 polttimot. Auto 1.2 8V 2005, 152 tkm. Ihan hyvä kauppakassi. Radio kanssa vaihtui, mutta äänentoistohan tuossa on surkea (ei hirveästi haittaa).
 
10 vuotta takana japsien "oikeilla nelivedoilla" pakoputkia pitkin mättäitä keräillen. Pajeroa, pickuppia ja Terranoa...kaikki traktoreita. Viimeisen metsäkoneen mittarissa ollessa hyvän matkaa yli 400tkm päätin vaihtaa kerralla sivistyneempään menopeliin eli merssu alle. Uhka vai mahdollisuus? :nb:

merssu.jpg


Konepellin kun aukaisee niin ei tajua mitään, tätä ei voi ilmeisesti korjata pajavasaralla :tdown: Mutta täytyy myöntää että kun ovi kumahtaa kiinni, niin paha maailma hiljenee ja matka on ällistyttävän mukavaa ja ennenkaikkea äänetöntä, renkaat ei rallata ja V6 hyrisee tasaisesti. Penkissä on vähän reilummin säätöjä ja kaikenlaista sälää löytyy. Tärkein ostokriteeri oli kuitenkin rautajouset, mitään pussijumppaa en ala suorittamaan. Neliveto on kuitenkin ilmeisen pätevä planeettapyörästöineen. Ei siis mitään Haldex kuraa. Talvella pitää päästä etenemään lumessa enemmän kuin auraamattomalta parkkiruudulta kadulle. Auto on 08/197tkm, majaillut enimmät ajat Saksassa missä tämä olisi jo paalattu. Mutta kelvannee vielä pitkään suomalaiselle...

Toistaiseksi positiivinen fiilis teutonien esitykseen mutta eiköhän mittaristo ole kohta täynnä vikavaloja :beye:

Sen verta voisi tuunata että valorauta/pieni karjapuskuri keulalle tekisi terää. En pidä nykyisestä viritelmästä valoile vaikka ihan tukevalta tuntuukin. Niin ja isommat pallot hieman karkeammalla kuviolla mahtuu selkeästi alle (ensi kesäksi) :joy: Sen verta 4x4 henkeä vielä verissä vaikka aika kuohittu jo olenkin...
 
Tuli 2019 M2 Competition haettua viikko sitten, R8 jätin liikkeeseen. Peruskikotin ilman sen kummempia virityksiä, kaikki tehdasvarusteet kuitenkin.

On totta puhuen vähän munaton vekotin, kaikkien co2 sääntöjen sun muiden takia ei kuulosta enää yhtään miltään. Turboista nyt tykkää tai ei, käytännön ajossa aivan mahtavat, mutta ei se silti pärjää kyllä vaparille millään. Mutta saahan tästäkin tekemällä taas itselle mieleisen, nyt saa talven toki toimia ihan käyttispohjalla ja sitten keväällä putkisto, softa, vanteet, alusta ja vähän hiilariosaa. Ehkä myös teippaus.

BMW-M2-c5122ef21d3357df-large.jpg
BMW-M2-ed2605e391ece2cc-large.jpg
BMW-M2-d8e264d4d3cd7e82-large.jpg
 
Downgradehan se on, ei käy kieltäminen. Teki silti mieli vähän käytännöllisempää. R8 oli mulla jo 3 vuotta melkein.
 
Vanhempi M2 ainakin kehuttu monessa paikassa "hauskimmaksi uudeksi ämmäksi". Mutta taisi niissä olla vielä vaparikutonen? Turbo syö kyllä vähän sitä tietynlaista fiilistä ja saundia.
 
Vanhempi M2 ainakin kehuttu monessa paikassa "hauskimmaksi uudeksi ämmäksi". Mutta taisi niissä olla vielä vaparikutonen? Turbo syö kyllä vähän sitä tietynlaista fiilistä ja saundia.
"Vanhassa" M2 oli turbo myös. Tossa uudessa on "ottopartikelfilter" OPF mikä syö entistä enemmän sitä ääntä. Sama juttu monissa muissakin uusissa autoissa.

Harmillista ettei enää näy R8 katukuvassa.
 
Karjapuskuria toi kyllä huutaa, aika rumasti törröttää lisävalot.

Juu olin jo klikkaamassa tilausta kunnes viime hetkellä tajusin että suurin osa valoraudoista ei olekaan tämän kanssa yhteensopivia kun on parkkitutkaa yms :tdown:

Löysin yhden mallin: https://www.km-parts.fi/epages/kmparts.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20131009-11092-261505-1/Products/"M-B%20ML%20W164%20Valoteline%202005-2011 mikä on 50% kalliimpi mitä keskimäärin ei-yhteensopivat...pitänee alkaa tonkimaan ulkomaan tarjontaa :beye:
 
Lähinnä kiinnosti miksi hankki kalliin auton, joka omasta mielestään on munaton laite, ja varmaan muutenkin huono?

Mun mielestä mitä pienempi numero sitä parempi M, mutta toki tästä varmasti eriäviä mielipiteitä. 1M oli paras, M2 heti perään, mutta molemmat olivat N54 / N55:lla jo melko koettuja ja jäivät potentiaalistaan. S55 M2:seen taas oli mun mielestä täydellinen valinta. Auto on vaan nykysäännösten mukainen, kaikki paskaset päästösäännöt ja turvamääräykset tekevät näistä tylsiä. Mutta vaikka auto ei vakiokuosissaan puhuttelekkaan niin ei se tarkoita etteikö siitä saisi kivaa, potentiaali on jo tiedossa, koska tykkäsin alkuperäistä M2:sta kovasti, niin ei tämä ainakaan huonompi ole +150hv ja +150nm lisäyksellä.

M3 ja M4 (omistettu jo + liian isoja) ei tulisi kuuloonkaan, M8 olisi periaatteessa ihan kiva, mutta liian iso mulle. M2 on oikeasti parhain M mitä BMW tarjoaa ajettavuudeltaan.
 
Kyllähän nämä pienet ämmät omaankin makuun sopivat M135/140 kutitellut välillä itseäkin. Hyvä kuitenkin, että pääsit Audista eroon.
 
Tuli 2019 M2 Competition haettua viikko sitten, R8 jätin liikkeeseen. Peruskikotin ilman sen kummempia virityksiä, kaikki tehdasvarusteet kuitenkin.

On totta puhuen vähän munaton vekotin, kaikkien co2 sääntöjen sun muiden takia ei kuulosta enää yhtään miltään. Turboista nyt tykkää tai ei, käytännön ajossa aivan mahtavat, mutta ei se silti pärjää kyllä vaparille millään. Mutta saahan tästäkin tekemällä taas itselle mieleisen, nyt saa talven toki toimia ihan käyttispohjalla ja sitten keväällä putkisto, softa, vanteet, alusta ja vähän hiilariosaa. Ehkä myös teippaus.

BMW-M2-c5122ef21d3357df-large.jpg
BMW-M2-ed2605e391ece2cc-large.jpg
BMW-M2-d8e264d4d3cd7e82-large.jpg

Tää o sentää jo oikeella koneella eikä millään n55 paskalla.
 
Wanha 3 sarjan teinibemari vaihtui 2014 vuoden Lexus is300h. Aivan älyttömän mukava ja hyvä peli näin parin sadan kilsan jälkeen.
Kuva lainattu tökerösti nettiauton ilmoituksesta, kun en ole vielä omia kuvia räpsinyt.
Screenshot_20190925_210352.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pääsiäisen aikaan tein kaupat tällaisesta ja ollut nyt vapusta saakka ajossa. Lyhyesti haussa oli normaali käytännöllinen auto, mikä tarjoaa pientä hauskuutta ja ajamisen iloa tarvittaessa.

Kuva1.jpg


Kuva2.jpg


116i manuaali vuosimallia 2011. Urban line (sport linen sisarvarustepaketti) täydennettynä seuraavilla lisävarusteilla: adaptiiviset xenonit, hifi-kaiutinjärjestelmä, etututkat, näkyvyyspaketti ja sähkösäätöinen ristiseläntuki.

Noin pari kuukautta ehdin koeajella eri autoja läpi ja lopulta päädyin aikalailla sellaiseen, mitä olin alun perinkin ajatellut parhaana vaihtoehtona omiin kriteereihin. Esimerkiksi seuraavia autoja kokeilin: uusi seat ibiza, uusi ford fiesta, bmw 520d, golf 150 hv nelikko, 125d manuaali m-sport, 118d xdrive, 120d automaatti ja mini countryman. Noiden jälkeen voisi tuntua oudolta päätyä lopulta halvimpaan vaihtoehtoon, mutta oikeastaan jo heti ekalla koeajolla tuntui parhaalta ajaa kokonaisuutena.

Oma toivelista jossain määrin tärkeysjärjestyksessä oli kuitenkin seuraava:

- Hauska ajettava normaali liikenteessä
- Manuaali
- Käytetyssä hyvä huoltohistoria (mielellään täydellinen merkkihuoltohistoria) ja max 140t km ajettu.
- Riittävän käytännöllinen eli saa koukun sekä boksin katolle, kaadettavat penkit ja normaali maavara.
- Hyvin varusteltu
- Sisämelu järkevällä tasolla
- Kunnollinen audiojärjestelmä (tehtaalta tai helposti päivitettävä)
- Neliveto tai takaveto
- Ajovalot joilla oikeasti näkee johonkin
- Ei valkoisen värinen

Lopulta ehkä kaikkein ratkaisevin hetki oli koeajaa uusi ibiza, fiesta ja lopulta ostamani bemari kaikki peräjälkeen sama reitti. Sinällään tykkään pienikokoisista, kevyistä ja näppäristä autoista, mutta ei vaan mitään mahtanut noiden pikkuautojen monille puutteille esimerkiksi äänieristyksessä ja alustassa.

Meinasi hieman aiheuttaa ongelmia löytää omat vaatimukset täyttävä käytetty 1-sarjalainen ja muutamassa seikassa joutuikin antamaan periksi toiveille. Olisin mieluiten ottanut sport line varusteilla ja värinä olisi saanut olla sininen tai oranssi. Valkoinen oli ehdoton ei. Sentään muuten ostetussa yksilössä täyttyi aikalailla vaatimukset, huoltohistoria oli merkkiliikkeistä ja auto oli sisältä siistissä kunnossa. Ulkopuolen kunnossa on hieman sanomista, mutta kauempaa näyttää hyvältä ennen myyntiä tehdyn myllytyksen takia. Oston jälkeen autoon asennutettu koukku ja lisäksi tein päivitystä auton hifi-pakettiin, mistä voikin lukea autohifi-ketjusta.

Ajettavuus ja ohjaustuntuma noissa 1-sarjalaisissa on kaikkein ehkä se paras ominaisuus. Eivät ole helpoimpia tai lepposampia ajettavia, mutta toisaalta joku normaali kaupunkipyörittely rajoitusten mukaan ajaen voi tuntua hauskalle. Ohjauksessa nykyautoille harvinaisesti tuntee tienpinnan pidon muutokset ja vasta lanatulla soratiellä muuten jämäkkä ohjaus muuttuu hyvinkin kevyeksi. Parkkihalli nopeuksissa ohjaus on yksi raskaimmista, mitä moderneissa autoissa on tullut vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
CLA - Imgur.jpg

Tuollainen Mercedes-Benz jota voi nippanappa ylipäätään kutsua mersuksi.

Kasattu Unkarissa, Renaultin 1.33 litran bensakone, ja kaiken päälle vielä etuvetoinen. Eli CLA 180. Pakoputkien päätkään ei ole aidot.

Alunperin haaveilin jo pitkään Tesla Model 3:sta tai vähintään jostain hybridistä tai plugarista, mutta päädyin silti tähän. Miksikö? Mersun 350e -plugari maksaa käytettynä jo rapiat 36 kiloeuroa, ja jos pari tonnia kalliimmalla saa kokonaan uuden, niin homma oli aika selvä. Kyllähän 350e lähemmäs 300 hevosvoimalla ja takavedolla liikkui makeasti, mutta niin liikkui yllätyksekseni myös tämä CLA. Ja MBUX näyttää paljon hienommalta kuin nykyisen C:n systeemit.

Takapenkeille ei kyllä ole matkustajilla paljoa asiaa, siinä C olisi ollut selkeästi parempi. Tuli myös harkittua Toyotan ja Lexuksen hybridejä, mutta niiden CVT kuulosti joltain aivan hirveältä.

Seuraavaksi autoksi sitten jotain isompaa ja aidompaa. Niin koon kuin moottorin puolesta. Ja erittäin luultavasti myös suoraan täyssähköistä. Mutta vielä ei ole oikea aika.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 490
Viestejä
4 509 136
Jäsenet
74 406
Uusin jäsen
Ripulitornado

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom