Tänne vaan
Juuh elicäs tälläsen tuhottoman vanhan
Italianihmeen kesän 2017 kaikki kulut olivat.
Käyttö
Ajokaudella 2017 autolle tuli kilometrejä n.6600km. Keskikulutukseksi muodostui niinkin maltillinen kuin
14,31L/100km. Varmasti siksi että olen kaikkea muuta kuin ns. "aktiivinen ajaja". En pyöri muiden jaloissa mutta minulla ei myöskään ole mitään tarvetta kiihdytellä valoista ensimmäiseksi tai päästä kaikkien muiden edelle. Lisäksi tällä autolla saa ajaa omassa rauhassa, paljon enemmän kuin Stibarulla tai edes entisellä spoileri-Porssella sai. Juuri kukaan ei ole kisaamassa valoissa, sen sijaan kaikki ovat juttelemassa missä ikinä tämän kanssa parkkeeraakin. Anyway, 98E -polttoaineen keskihinta oli kesällä 2017 kohtuullisen maltillinen, jotain 1,47e/l. Polttoaineisiin meni siis about
1388 euroa.
Vakuutuksista maksan teoriassa (
*) vuodessa luokkaa
1407e kiitos tämän kevään mittaan voimaan tulleen vakuutusuudistuksen. Autossa on vakuutukset IF:llä ja kaskossa ei ole sijaisautoa, tuulilasia eikä korkeampaa lunastuskorvausta. Alla viesti jonka sain IF:ltä kun tiedustelin asiaa:
Tuulilasivakuutusta ei ikävä kyllä tähän autoon saa. Hinta on nyt todella huokea sinulle voimassa olevassa kaskossa. Normaalisti esim. omavastuu näissä kalliin hintaluokan autoissa on 3500 euroa. Nykyiseen vakuutukseen ei kannata tehdä muutoksia.
(
*) Käytännössä maksan vakuutuksista aivan maksimissaan
400e/v, koska pidän autoa seisonnassa koko talven ja kesälläkin aina kun en autolla aja, teen sille Trafin sähköisessä palvelussa ns. "liikennekäytöstä poiston". Jolloin ajoneuvovero katkeaa sekä vakuutusmaksu pienenee todella pieneksi "seisontavakuutukseksi". Useimmat omistajat eivät tälläistä jaksa -> maksavat kesäkauden ajeluista paljon enemmän. Tuo auton "seisottaminen" siis vaikuttaa myös ajoneuvoveron määrään. Auton viralliset CO2-päästöt ovat 440g/km eli vuodessa n.654e. Auton seisottamisesta johtuen maksan vuotuista ajoneuvoveroa maksimissaan
200e/v.
Yhteensä noin 2000e.
Huollot
Autosta hajosi kytkin heti oston jälkeen. Liike maksoi touhusta puolet ja minulle jäi maksettavaa
2200e. Normaalihinta tuollaiselle operaatiolle osaavassa mestassa on ~5ke. Ilman tuota keissiä auton varsinaiseen huollattamiseen olisi mennyt tänä vuonna 0 euroa. Moottoriöljyä on lisätty 1L (Total Racing 10W60) jolle hintaa kertyi muistaakseni
19,90e.
Yhteensä 2220e.
Muut epäsuorat kulut, ns. "hiustenhalkomista"
Auton (jo edellisen auton) vuoksi hankin sille myös erillisen tallipaikan josta maksan tällä hetkellä n.100e/kk eli auton säilyttämiseen menee
1200e/v.
Tallipaikasta johtuen myös pesen auton jokaikisen ajelukerran jälkeen, koska sitä ei voi peitellä pölyisenä peitteen alle. Tästä tulee omat kulunsa läheisessä itsepesulassa, pesin auton ainakin 20 kertaa ajokauden aikana ja keskimäärin käytin 4 x 1e polettia per pesu. Yhteensä siis vähintään
80e. Auton lasikannen alla olevan moottoritilan detaljoinnin teetin ammattilaisella, koska sähköt ym. pelotti. Tämän kustannukset oli about
70-80e. Kesän aikana ostin pelkästään tämän auton vuoksi lisäksi erilaisia sisätilanhoitotuotteita ja vastaavia helposti
100 eurolla, näistä tosin riittää useimmista sitten pitkäksi aikaa, mutta anyway. Auton vuoksi tullut kuluerä.
Lisäksi olen löytänyt autolle todella hyvän luottomekaanikon, jolle olen kiikuttanut juhannuspulloa sun muuta, ja nyt jouluna tottakai lisää. Ihan vain kiitoksena *itun hyvin tehdystä työstä jota ei ole ainakaan ylöspäin pyöristelty. Monia asioita on tehty myös ilman mitään veloitusta. Näiden "kiitoskulujen" summa vuositasolla varmaan
100e.
Yhteensä 1560e.
Yhteenveto
Auton suoranaiset kulut (kulut ilman autonhoitoa sekä säilytystä) vuodelta 2017 ovat luokkaa
4300e. Sen sijaan kaikkien mahdollistem kulujen kanssa tämä auto vei minulta vähintään
6ke tänä vuonna. Kaikenkaikkiaan auto on tarjonnut aivan mielettömästi suhteessa kuluneeseen rahaan. Aivan sairas määrä hyvää mieltä ("smiles per miles") niin itselle kuin kanssaihmisille, elämyksiä ja kokemuksia sekä erilaisia kontakteja muihin Ferrarin omistajiin. Halpaa tämä ei missään nimessä ole, mutta ihan inhimillistä varsinkin jos löytää hyvän yksilön. Näitä shoppailevan kannattaa todenteolla opiskella kotiläksyt tai vaihtoehtoisesti omistaa isohko "harrastustili". Toki jos löytää hyvän ns. "independet mechanic" eli asiantuntevan sekä arvostetun pikkuhuollon niin säästää pitkän pennin.
Niin ja alla se rimpula, kuva Kampin keskuksesta jostain randomtapahtumasta: