Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Mites muut pitää ojista huolta, jos mitenkään? Muistan aina lapsena kuinka vanhemmat stressasi jatkuvasti siitä, että oja täytyy kokoajan trimmerillä pitää siistinä. Nyt kun olen asunut pienessä kylässä lähes maaseudulla n. 10 vuotta, oma oja on rehottanut siitä saakka. Olemme kulmatontilla ja oja on kaarevan kuusiaidan toisella puolella, joten oja ei pihasta katsottuna meille näy. Oja on kylläkin ihan asfaltoidun tien vieressä. Täällä kun tepastelee kadulla, huomaa saman ilmiön. Ehkä joka kymmenes tontti pitää ojansa siistinä, muilla rehottaa. Oma piha pidetään niin siistinä kuin mahdollista, mutta kumpaakaan meistä ei oikein kiinnosta ojan trimmailu, kun sitä saisi olla tekemässä joka toinen viikko. Aina siellä osuu johonkin linnun tai oravan ruumiiseen, tai hajottaa trimmerin narut johonkin kiveen. Sen verran teen, että otan sisäänkäynnin vierestä ojan tasalle heinät, mutta en mene ojan pohjalle kävelemään. Meille on aika sama mitä alueella kulkevat asiasta miettivät, mutta olisi mielenkiintoista kuulla miten foorumin muut jäsenet hoitavat ojiaan. Itse en edes huomaisi onko joku hoitanut ojaansa vai ei, ellen tarkoitusperäisesti niitä katsele. Ymmärrän ehkä sen, että vähän premium-tyylisemmässä sijainnissa ojat olisi syytä pitää siistinä. Lienee aika sijaintiriippuvainen juttu.

Mites muut pitää ojista huolta, jos mitenkään? Muistan aina lapsena kuinka vanhemmat stressasi jatkuvasti siitä, että oja täytyy kokoajan trimmerillä pitää siistinä. Nyt kun olen asunut pienessä kylässä lähes maaseudulla n. 10 vuotta, oma oja on rehottanut siitä saakka. Olemme kulmatontilla ja oja on kaarevan kuusiaidan toisella puolella, joten oja ei pihasta katsottuna meille näy. Oja on kylläkin ihan asfaltoidun tien vieressä. Täällä kun tepastelee kadulla, huomaa saman ilmiön. Ehkä joka kymmenes tontti pitää ojansa siistinä, muilla rehottaa. Oma piha pidetään niin siistinä kuin mahdollista, mutta kumpaakaan meistä ei oikein kiinnosta ojan trimmailu, kun sitä saisi olla tekemässä joka toinen viikko. Aina siellä osuu johonkin linnun tai oravan ruumiiseen, tai hajottaa trimmerin narut johonkin kiveen. Sen verran teen, että otan sisäänkäynnin vierestä ojan tasalle heinät, mutta en mene ojan pohjalle kävelemään. Meille on aika sama mitä alueella kulkevat asiasta miettivät, mutta olisi mielenkiintoista kuulla miten foorumin muut jäsenet hoitavat ojiaan. Itse en edes huomaisi onko joku hoitanut ojaansa vai ei, ellen tarkoitusperäisesti niitä katsele. Ymmärrän ehkä sen, että vähän premium-tyylisemmässä sijainnissa ojat olisi syytä pitää siistinä. Lienee aika sijaintiriippuvainen juttu.
Eiköhän tuossakin näy sukupolvien väliset erot, maalla aikanaan on varmasti jokainen mukula joutunut ojia kaivamaan tai kuokkimaan takaisin kuntoon.
On huomattavan paljon helpompi ruokota niitä ojia jos siellä ei kasva ranteenvahvuista pajua.
Sijaintiriippuvaista ojien hoitaminen on ehkä siinä mielessä että jossain oja oikesti ajaa jotakin virkaa, on kuivatettu soita viljelysmaaksi ja metsia jotta kasvaisivat paremmin. Kaupungissa kiinnostus sen hulevesiojan kunnossapitoon ei välttämättä ole kovin kummoinen, jos siinä on viimeksi nähnyt vettä vuoden -96 sateisena syksynä.

Jos se oja sijaitsee kaupungin mailla niin sehän on toimintojen ulottamista kaupungin alueelle, mikä on lähestulkoon rikos tms. kuolemansynti.
Kaupunkiahan ei kiinnosta näiden kunnosta huolehtiminen. Kokeiltu on viime syksynä, neljä yhteydenottoa puisto-osastoon tukkeutuneen hulevesiritilän puhdistamiseksi ja kaatuneiden puiden poistoa. Näin tampereella.

Jos se oja sijaitsee kaupungin mailla niin sehän on toimintojen ulottamista kaupungin alueelle, mikä on lähestulkoon rikos tms. kuolemansynti.
Ei. Kyllä se tontin ja kadun välissä olevan viherkaistaleen tai ojan kunnossapito on yleensä aina vastuutettu tontin omistajalle. Tässä esim. lainaus Espoosta:

Tontinhaltijan puhtaanapitovelvollisuudet​

• Yleiseen käyttöön luovutetun kadun puhtaanapito tontinrajasta kadun keskiviivaan saakka, kuitenkin enintään 15 metrin etäisyydelle. Puhtaanapitoon kuuluu kadulle kertyneen lian, lehtien, roskien ja irtonaisten esineiden poistaminen katualueelta sekä myös sadevesikaivon kannen päältä.
  • Tontin rajasta enintään kolmen (3) metrin etäisyydelle ulottuvan, tonttiin välittömästi rajoittuvan rakentamattoman viherkaistan ja ojan puhtaanapito ja kasvillisuuden siistinä pitäminen.
  • Viherkaistan ollessa leveämpi kuin kolme metriä, tulee katualue pitää puhtaana enintään 24 metrin etäisyydelle tontinrajasta. Tontinhaltijalla ei tällöin ole puhtaanapitovelvollisuutta viherkaistan osalta.

Edit: Ihan sama näköjään Tampereella. Miten voi edes tulla mieleen vinkua kaupungille jostain hulevesikaivosta mikä on helppo itse puhdistaa (siis jos vain roskia siinä päällä) :confused:

Kiinteistön haltija
  • pitää koko tontin viereisen katuosuuden puhtaana tontin rajasta kadun keskiviivaan saakka.
  • huolehtii siitä, että kadulta ja jalkakäytävältä poistetaan roskat ja irtonaiset esineet esimerkiksi lasinsirut ja syksyiset lehdet.
  • huolehtii siitä, että tonttiin rajoittuvan ojan ja viheralueen kasvillisuus pysyy siistinä enintään kolmen metrin pituudelta tontin rajasta.
  • kunnossapitää ja tarvittaessa korjaa kiinteistön tonttiliittymän myös tontin ulkopuolisin osin.

Luin myös tuon viherkaistasäännöksen kun muutin Espooseen omakotitaloon, sanoisin että meidän alueella ehkä alle puolet sitä ylläpitää. Suurimmalla osalla on katuun rajoittuvalla reunalla pensasaita tai lauta-aita, eikä sen kadun puoleiselle osalle tehdä mitään. Itse olen urheasti trimmeröinyt...

Nyt on hölmö kysymys. Putkari kävi laittamassa pihalla vesipostin, tällaisen:

Kaikki puutarhaletkun on sellaisella pikaliittimellä. Millaisen sovittimen tuohon vesipostiin tarvitsen?

Edit: Ihan sama näköjään Tampereella. Miten voi edes tulla mieleen vinkua kaupungille jostain hulevesikaivosta mikä on helppo itse puhdistaa (siis jos vain roskia siinä päällä) :confused:

Kiinteistön haltija
  • pitää koko tontin viereisen katuosuuden puhtaana tontin rajasta kadun keskiviivaan saakka.
  • huolehtii siitä, että kadulta ja jalkakäytävältä poistetaan roskat ja irtonaiset esineet esimerkiksi lasinsirut ja syksyiset lehdet.
  • huolehtii siitä, että tonttiin rajoittuvan ojan ja viheralueen kasvillisuus pysyy siistinä enintään kolmen metrin pituudelta tontin rajasta.
  • kunnossapitää ja tarvittaessa korjaa kiinteistön tonttiliittymän myös tontin ulkopuolisin osin.
Joo, ne roskat on helppo poistaa ja näin tehtykin. Mutta ne kaatuneet puut..

Joo, ne roskat on helppo poistaa ja näin tehtykin. Mutta ne kaatuneet puut..
Mistä niitä kaatuneita puita pitää poistaa ja kaupunkia ei kiinnosta? Meille tuli kahdessa päivässä miehet paikalle, kun kaupungin puu kaatui tontin puolelle, ja pahoittelivat että kesti. Tämäkin Tampereella ja asemakaava-alueella. Pätkivät vielä 33cm pölleiksi, että sai hakata klapeiksi.

Tontin rajalla avo-oja jonka päälle kaatunut. Tämä kokonaan kaupungin puolella. Se ojan puoli on n.4m jättömaata (kaupungin) josta olen yrittänyt saada 4 koivua pois. Ovat siinä 3m vyöhykkeellä. Itse niitä ei voi mennä kaatamaan koska kaupungin. Mutta ei vaan tapahdu mitään, yhteydenotoista huolimatta. Ne koivut roskaa sitä kaivoa eikä tuolla maalla mitään luontoarvoakaan ole kun on tontin ja tien välissä.
Itäisellä Tampereella tämä.

Näkyy olevan Tampereellakin käytössä tuo karttapohjainen palautekanava niin laittaisin havainnot sinne vaadituista toimenpiteistä.

Tontin rajalla avo-oja jonka päälle kaatunut. Tämä kokonaan kaupungin puolella. Se ojan puoli on n.4m jättömaata (kaupungin) josta olen yrittänyt saada 4 koivua pois. Ovat siinä 3m vyöhykkeellä. Itse niitä ei voi mennä kaatamaan koska kaupungin. Mutta ei vaan tapahdu mitään, yhteydenotoista huolimatta. Ne koivut roskaa sitä kaivoa eikä tuolla maalla mitään luontoarvoakaan ole kun on tontin ja tien välissä.
Itäisellä Tampereella tämä.
Ei ne kaupungin miehetkään voi lähteä maisematöihin vain sen takia että lehdet tukkii kaivonkantta. Joku Marjaliisa siittä naapurista on varmaan niihinkin tykästynyt.
Kuuluukohan tuon kaatuneenkin puun siivoaminen itseasiassa sinun vastuullesi sen 3m kaistaleen osalta?
Yleisesti ottaen jos joku soittelee että on koivuklapia tarjolla niin joku sieltä kunnossapidosta hakee sen juosten,

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 537
Jäsenet
77 952
Uusin jäsen
pyhe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom