Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, lasiovi ei niin eristä lämpöä. Samoin täällä on lasiovi. Voi olla että sulla on tehokaampi ilmanvaihto, niin sekin vaikuttaa hieman. Sama teho kerran.

Edit:
Tuossa täällä olevassa kiukaassa saa 110 asteen maksimilämmön valittua, jos pääsee sinne asti. Sullakin ehkä. Mutta onhan se jo huiman kuuma. Ei oikein kykenisi löylyä enää heittää :)

----
Sähköt on suurin puurtein oikein, kun 25A pääsulakkeet riitti sähköauton lataukseen, 2.8kW varaajaan ja 6.8kW kiukaaseen samaan aikaan.
Laitan luukut kiinni kun lämmitän. Tai ainakin poiston. Availen sitten myöhemmin.
 
Tuossa kuvassa siis 6h oli aluksi lämmitysaika. Ilmeisesti valot saisi päälle tuosta yhdestä napista, mutta ei kyllä tarvetta. Aluksi sauna oli 20 asteinen.

Screenshot_2024-11-30-20-56-31-64_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
Joissakin malleissa kiuas tulee ymmärtääkseni wifin kanssa. Mulla kans cilindro black steel ja vastaavanlainen ohjauspaneeli ilman wifiä.
 
Tuo 80 astetta on jo aika kuuma, kun heittää vähän löylyä. Joku 70 tai 75 saattaa olla jopa parempi itselle tai sitten vaatii tottumista.
Pilareissahan saa säädettyä sitä tuntumaa kun heittää löylyveden joko kylkeen tai päälle. Itsekään en pidä kuumasta saunasta, mutta kylkeä käyttämällä tulee mukavan pehmeä löyly, vaikka muut saunojat pitäisivät korkeammasta lämpötilasta.
 
Itse hankin tuon 6,8kw cilindron saunaan, jonka tilavuus on ihan tuon mallin ylärajoilla. Hyvät ja kovat löylyt tuollakin saa, mutta ei saunahuone kovin kuumaksi lämpiä jos sellaisesta tykkää. En ole mittaillut. 9kw mallin olisin laittanut ja laittaisin nytkin, mutta piirustusten mukaan sinne menee taululta ohkaset piuhat. No kytkentävaiheessa selvisi, että kyllä sinne 2,5mm2 piuhat tuli. Tunti lämmitystä ja kiuas pois päältä ja saunaan jos ei useampaa kylpyporukkaa ole.
 
Meillä oli ok-talossa, sellaisessa peruskokoisessa saunassa, alkujaan 9kW peruskiuas. Tuli sauna kuumaksi mutta löylyt ihan paskat kuten noissa tuppaa yleensä olemaan. Tuo kun hajosi ennen aikojaan noin 6v ikäisenä niin laitoin tilalle 6,6kW version Mondex Tenon joka on sellainen ”välimalli” pylväskiukaan ja tavallisen välillä. Kiviä menee tuplasti sen mitä peruskiukaaseen ja kiuas on edestä auki pylväsmallin tyyliin.

Löylyt uudesta kiukaasta on aivan älyttömän paljon paremmat kuin vanhasta postilaatikkomallista. Teho riittää hyvin pitämään saunan siellä 60-70 asteen välillä missä meillä tykätään saunoa ja saa hyvän pehmeän ja kostean löylyn. Jos haluaa 100 astetta ja polttolöylyt niin sitten tarvii tehokkaamman vehkeen tai erilaisen kiukaan.

Kannattaa siis kiuasta hankkiessa miettiä myös niitä omia saunomistottumuksia ja mieltymyksiä ja hankkia pelit sen mukaan. Turha hankkia ylitehokkaita vehkeitä jos ei niille ole tarvetta.
 
Meillä oli ok-talossa, sellaisessa peruskokoisessa saunassa, alkujaan 9kW peruskiuas. Tuli sauna kuumaksi mutta löylyt ihan paskat kuten noissa tuppaa yleensä olemaan. Tuo kun hajosi ennen aikojaan noin 6v ikäisenä niin laitoin tilalle 6,6kW version Mondex Tenon joka on sellainen ”välimalli” pylväskiukaan ja tavallisen välillä. Kiviä menee tuplasti sen mitä peruskiukaaseen ja kiuas on edestä auki pylväsmallin tyyliin.

Löylyt uudesta kiukaasta on aivan älyttömän paljon paremmat kuin vanhasta postilaatikkomallista. Teho riittää hyvin pitämään saunan siellä 60-70 asteen välillä missä meillä tykätään saunoa ja saa hyvän pehmeän ja kostean löylyn. Jos haluaa 100 astetta ja polttolöylyt niin sitten tarvii tehokkaamman vehkeen tai erilaisen kiukaan.

Kannattaa siis kiuasta hankkiessa miettiä myös niitä omia saunomistottumuksia ja mieltymyksiä ja hankkia pelit sen mukaan. Turha hankkia ylitehokkaita vehkeitä jos ei niille ole tarvetta.

Joo ei niillä kaljalaatikon kokoisilla kiukailla tee mitään, vaikka kuinka olisi tehoa, mutta jos kiviä menee muutama kilo. Onhan toki niitäkin, jotka tykkää vastuksille syytää vettä. Vaihdoin vuoden vanhan 8kw the wallin tilalle tuon cilindron.
 
Vain yksi käyttäjäkokemus, mutta minulla oli muutaman vuoden ajan Mondexin pylväskiuas ja sen lisäksi että se oli todella persestä kasata (piti niitä reikäkiviä pujotella metallitappeihin), se lämpesi koko ajan ihmeellisen hitaasti, sammutti vastukset todella aikaisin ja luotti kivien lämpöön ja hajosikin vielä sitten lopulta niin että kaksi vastusta antautui samaan aikaan. Ostin Cilindron ja olen kyllä tykännyt siitä paljon enemmän, olkoonkin kiinalainen.
 
Eilen kävin ostamassa sen Harvia 6.8kW pilari kiukaan. Katsoin sulakkeet, niin kiukaalle on vain 10A x 3. 9kW kiuas vaatisi sitten jo uudet kaapelit sähkötaululta saunaan (16A).

Kauanko aikaa teillä sauna pitää lämmetä 9kW Narvilla? Ohjeessa ehkä mainittii 1h lämmitysajasta, mutta täytyy lukea vielä ohjeet tarkemmin. Miten iso teidän sauna olikaan? Täällä vain 5.1 kuutiota.

80kg sain kiviä mahtumaan. Olisi ilmeisesti pitänyt latoa kiviä vähän tiiviimmin, jos olisi osannut. Aika yksinkertaiselta näyttää tuollainen kiuas, kun kolme vastusta, lämpömittari 10cm katosta ja se ohjauskeskus.

Harmillisesti Harvia on kiinalainen, mutta ei nyt nopeasti löytynyt muutakaan parempaa pilarikiuasta 350€ hintaluokassa. Täytyy ainakin ne alalauteet vielä korjata, eli kaksi pitkää tukipuuta jostain ostaa ja ruuvailla kiinni.

Veljen porukatkin ovat joskus kiukaan uusineet ja niilläkin ilmeisesti jonkun merkkinen 9kW kiuas.

Laskinkohan yhtään oikein, että jos 9kW lämpeäisi 60 min, niin 6.8kW pitäisi lämmetä 79 minuuttia?

Screenshot_2024-11-30-13-10-00-02_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
No vanhalla 10 kW kiukaalla riitti puolisen tuntia ja nyt tuolla 9 kW Narvilla noin 45 min samaan lämpötilaan. Saunan pintamateriaalit vaikuttavat myös paljon kiukaan mitoitukseen. Paljon kiviaines- ja lasipintaa, niin vaatii reippaasti enemmän tehoa kuin kauttaaltaan puupaneloitu ja puisella ovella oleva löylyhuone.
 
Osaatteko suositella radon-mittaria tai yhdistelmälaitetta joka mittaa myös radonin? Talo soraharjulla ja päijät-häme on muutenkin kai pahimpia radon-alueita, joten epäilen että ainakin kellari voi olla kuuma paikka. Oma mittari kiinnostaisi, että voi tehdä toimenpiteitä kuten lisätä tuuletusta ja mitata onko vaikutusta.
 
Osaatteko suositella radon-mittaria tai yhdistelmälaitetta joka mittaa myös radonin? Talo soraharjulla ja päijät-häme on muutenkin kai pahimpia radon-alueita, joten epäilen että ainakin kellari voi olla kuuma paikka. Oma mittari kiinnostaisi, että voi tehdä toimenpiteitä kuten lisätä tuuletusta ja mitata onko vaikutusta.
Tästä kokemusta ja ajaa asiansa erinomaisesti:
Tarjouksessa vieläpä.
 
Osaatteko suositella radon-mittaria tai yhdistelmälaitetta joka mittaa myös radonin? Talo soraharjulla ja päijät-häme on muutenkin kai pahimpia radon-alueita, joten epäilen että ainakin kellari voi olla kuuma paikka. Oma mittari kiinnostaisi, että voi tehdä toimenpiteitä kuten lisätä tuuletusta ja mitata onko vaikutusta.
Minulla on ollut tuollainen Airthingsin mittari kolme vuotta. Tässä on tämän vuoden mittaushistoriaa. Tammikuussa olin reissussa ja ilmanvaihtokoneen sähkönsyöttö oli vikaantunut, niin siksi tammikusssa on tuollainen piikki. Talossa on koneellinen tulo ja poisto. Olen miettinyt millaisia arvoja on taloissa joissa vain koneellinen poisto.
1733118103969.png
 
Osaatteko suositella radon-mittaria tai yhdistelmälaitetta joka mittaa myös radonin? Talo soraharjulla ja päijät-häme on muutenkin kai pahimpia radon-alueita, joten epäilen että ainakin kellari voi olla kuuma paikka. Oma mittari kiinnostaisi, että voi tehdä toimenpiteitä kuten lisätä tuuletusta ja mitata onko vaikutusta.
Täällä myös Airthingsin mittari, Etelä-Karjala alueena eli Salpausselän soraharjun päällä. Kätevä kyllä, ns. buy and forget-tyylinen toteutus, puhelin ilmottaa jos radon nousee rajojen yläpuolelle. Raja-arvoa ei tosin voi säätää, se on ns. uuden rakennuksen arvoissa, joka pitää huomioida vanhan rakennuksen kohdalla. Eli vaikka mittari ilmottaa arvojen ylittymisestä, se ei vielä automaattisesti tarkota, että radonia ois ehdottomasti liikaa.
 
-96 vuoden talo, koneellinen tulo ja poisto, kohtuu radon-aluetta on, taloista mitatut keskiarvot on yli 300 Bq/m3. Ulkorakennuksesta saa meilläkin yli 300 Bq/m3 lukuja, mutta siellä on vain avoimet venttiilit ts. ei mitään koneellista ilmanvaihtoa. Asuinrakennuksen puolella pysyykin sitten arvot huonoimpinakin päivinä alle 80. Rossipohja auttanee tuossa ilmanvaihdon lisäksi.

Edit: Ai niin, +1 täältäkin Airthingsille. Ja kiitos @mattix tuosta tarjousvinkistä, voisi hakea yhden tuollaisen uudemman, kun halavalla saa :) Meillä on noita vanhempia malleja ollut käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä luottasi Radon-mittauksessa muuhun kuin luotettavaksi todettuihin toimijoihin. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle Radonin mittaaminen | Säteilyturvakeskus STUK

Jos asuu maalla ja on porakaivo, kannattaa sekin vesi mittauttaa (piutäisi muutenkin tutkituttaa muutaman vuoden välein.)
Eiköhän nuo Airthings Plus laitteet ole ihan verrattavissa noihin peruspurkkeihin, niidenkin toiminta on tarkistettu referenssiä vasten. Airthingsillä on tarjolla myös STUK:in hyväksymä ammattilaistason jatkuvan radon-mittauksen laite, mutta siitä saa tietysti maksaa enemmän, kun on vielä tarkempi ja sertifioitu.

Vai tarkoititko tuolla "En kyllä luottasi Radon-mittauksessa muuhun kuin luotettavaksi todettuihin toimijoihin." jotain muita kuin Airthings?
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän nuo Airthings Plus laitteet ole ihan verrattavissa noihin peruspurkkeihin, niidenkin toiminta on tarkistettu referenssiä vasten. Airthingsillä on tarjolla myös STUK:in hyväksymä ammattilaistason jatkuvan radon-mittauksen laite, mutta siitä saa tietysti maksaa enemmän, kun on vielä tarkempi ja sertifioitu.

Vai tarkoititko tuolla "En kyllä luottasi Radon-mittauksessa muuhun kuin luotettavaksi todettuihin toimijoihin." jotain muita kuin Airthings?
En tunne Airthingsiä, mutta en löytänyt täältä Säteilymittaukset ja hyväksynnät | Säteilyturvakeskus STUK
 
En kyllä luottasi Radon-mittauksessa muuhun kuin luotettavaksi todettuihin toimijoihin. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle Radonin mittaaminen | Säteilyturvakeskus STUK

Jos asuu maalla ja on porakaivo, kannattaa sekin vesi mittauttaa (piutäisi muutenkin tutkituttaa muutaman vuoden välein.)
Käsittääkseni Arthingsin halvimmatkin mittarit on testattu pitkäaikaiskäytössä olevan 10% sisällä todellisesta Radon lukemasta. Sanoisin että se on vähintäänkin riittävä tarkkuus, eritoten kun siitä saa jatkuvaa mittausdataa, joka on merkittävä etu Radonmäärien vaihdellessa sekä päivä- että vuositasolla.

Kun Radonpurkit ovat merkittävän alttiita käyttövirheille niin sanoisin että Matti Meikäläinen saa keskimäärin sekä tarkemman että paremman kuvan kotinsa Radon ongelmasta Airthingsin mittarilla verrattuna todennäköisesti kertatestiin purkilla, vaikka ensimmäiseltä ei STUK:in hyväksyntää löydykkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 143
Viestejä
4 516 388
Jäsenet
74 563
Uusin jäsen
Bena03

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom