Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Niin paitsi Makitan 20 m/s sahan runko maksaa jo sen 399 € tai akuilla 599 €, painaa 50 % enempi ku halvempi ja parempi Echo ja homma loppuu just siihen kun akut hyytyy (vai ostatko 200 € lisäakut vielä?) vs. kanikasta lisää bensaa.

399 € kun saa ammattitason Echon/Shindaiwan magnesiumrungolla 20-30 vuodeksi (kotikäyttöön tai 10 vuodeksi ammattikäyttöön), niin en prkl ymmärrä miks pitää edes harkita akkusahoja. Monetko akut hommaat siinä ajassa? Voi olla, ettei 5 vuoden päästä saa edes noita akkuja enää ja takuukin on loppunu jo kauan sitte.
 
Niin paitsi Makitan 20 m/s sahan runko maksaa jo sen 399 € tai akuilla 599 €, painaa 50 % enempi ku halvempi ja parempi Echo ja homma loppuu just siihen kun akut hyytyy (vai ostatko 200 € lisäakut vielä?) vs. kanikasta lisää bensaa.

399 € kun saa ammattitason Echon/Shindaiwan magnesiumrungolla 20-30 vuodeksi (kotikäyttöön tai 10 vuodeksi ammattikäyttöön), niin en prkl ymmärrä miks pitää edes harkita akkusahoja. Monetko akut hommaat siinä ajassa? Voi olla, ettei 5 vuoden päästä saa edes noita akkuja enää ja takuukin on loppunu jo kauan sitte.

Niin paitsi ettei maksa. Itse ostin Makitan 20m/s ketjusahan rungon 150e ja pikagooglaamalla saa kotiinkuljetettuna 250e helposti, dunno saako halvemmallakin. Ei akkupakettikaan tuommosta summaa maksa, tuskinpa bensakaan on ilmaista tai kanisteri pohjaton, eikä pienkonehuoltokaan ole ilmainen.

Akkusahoja kannattaa harkita sellaiseen käyttötarkoitukseen ja sellaisin reunahehdoin, jollin niissä on järkeä. Silloinhan ne ovat täysin ylivertaisia ja edullisia käyttötarpeeseen. Nää akkuvehkeet (ei pelkät sahat) on siitä vänkiä, että kaikkihan niitä vähättelee ja naureskelee, kunnes kokeileevat ja sitten vähin äänin entisen naureskelijankin nurkkaan ilmestyy niitä akkuvehkeitä, joissa ei ollut muka mitään järkeä. Silloin kun tarpeet ei kohtaa (esim ei ole mitään intressejä hankkia mitään muita akkukoneita, eli akut menee täysin harakoille ja hintgaa tulee), hommassa tietty ei ole järkeä.
 
Niin paitsi ettei maksa. Itse ostin Makitan 20m/s ketjusahan rungon 150e ja pikagooglaamalla saa kotiinkuljetettuna 250e helposti, dunno saako halvemmallakin. Ei akkupakettikaan tuommosta summaa maksa, tuskinpa bensakaan on ilmaista tai kanisteri pohjaton, eikä pienkonehuoltokaan ole ilmainen.

Akkusahoja kannattaa harkita sellaiseen käyttötarkoitukseen ja sellaisin reunahehdoin, jollin niissä on järkeä. Silloinhan ne ovat täysin ylivertaisia ja edullisia käyttötarpeeseen. Nää akkuvehkeet (ei pelkät sahat) on siitä vänkiä, että kaikkihan niitä vähättelee ja naureskelee, kunnes kokeileevat ja sitten vähin äänin entisen naureskelijankin nurkkaan ilmestyy niitä akkuvehkeitä, joissa ei ollut muka mitään järkeä. Silloin kun tarpeet ei kohtaa (esim ei ole mitään intressejä hankkia mitään muita akkukoneita, eli akut menee täysin harakoille ja hintgaa tulee), hommassa tietty ei ole järkeä.

Tämä, tää on vähä ku sähköautot. Hirveitä ennakkoluuloja ja sit ku pääsee testaa ni hiljakseen mielipiteet muuttuu.

Ite vaihdellu pörisevät vermeet hiljakseen sähköö.
Nyt kinostaa jo venekkin sähköistää :D
 
Tämä, tää on vähä ku sähköautot. Hirveitä ennakkoluuloja ja sit ku pääsee testaa ni hiljakseen mielipiteet muuttuu.

Ite vaihdellu pörisevät vermeet hiljakseen sähköö.
Nyt kinostaa jo venekkin sähköistää :D
OK taloon kyllä tekokas sähkösaha (eikä häiritse naapureita niin paljon) riittää, kunhan niiden keräketjuöljyn syöttä on kunnossa.
Epäilen että yksi ketju ei riitä ton puun pätkimiseen tai viimeiset leikkaukset ovat aika hitaita => ketjuterään sopiva teräketjuviila (ja ohjuri sille) kannattaa ostaa samantien. Viilaaminen onnistuu kyllä, jos sahan käyttökin.
 
Tämä, tää on vähä ku sähköautot. Hirveitä ennakkoluuloja ja sit ku pääsee testaa ni hiljakseen mielipiteet muuttuu.

Ite vaihdellu pörisevät vermeet hiljakseen sähköö.
Nyt kinostaa jo venekkin sähköistää :D

Ja sit kun tulee pakkasta niin sahaat vaan sisätiloissa vai otat agregaatin ja repullisen akkuja mettään? Moro vaan...

Entäs jos sataa vettä kaatamalla? Pystytät pressuteltan tai odotat kesäkelejä?

Mainosvideot on mainosvideoita, iskepä samaan aikaan. 399 € MSE 230 C-B 2300 w (230 V) Stihlikin booaa 20 cm rangoissa ihan huolella vrt. vaikka pikku-Echo saatika isompi saha. Ja on taatusti Stihlin sähkösaha vääntävämpi ku ykskään 36V akkusaha.

Ohan noille paikkansa raksalla ja okt-työmailla jne. tai jos kerran kesässä katkaset risun pihalla. Raksallakin toki parempia on yhden käden Echon ja Stihlin rakennussahat. Jos sisällä haluu sahata, niin Huskun haisee eniten kukkasille.
 
Ja sit kun tulee pakkasta niin sahaat vaan sisätiloissa vai otat agregaatin ja repullisen akkuja mettään? Moro vaan...

Entäs jos sataa vettä kaatamalla? Pystytät pressuteltan tai odotat kesäkelejä?

Mainosvideot on mainosvideoita, iskepä samaan aikaan. 399 € MSE 230 C-B 2300 w (230 V) Stihlikin booaa 20 cm rangoissa ihan huolella vrt. vaikka pikku-Echo saatika isompi saha. Ja on taatusti Stihlin sähkösaha vääntävämpi ku ykskään 36V akkusaha.

Ohan noille paikkansa raksalla ja okt-työmailla jne. tai jos kerran kesässä katkaset risun pihalla. Raksallakin toki parempia on yhden käden Echon ja Stihlin rakennussahat. Jos sisällä haluu sahata, niin Huskun haisee eniten kukkasille.
Miksi vänkäät tästä vieläkin? Viestissä kompattiin väitettä "Akkusahoja kannattaa harkita sellaiseen käyttötarkoitukseen ja sellaisin reunahehdoin, jollin niissä on järkeä. Silloinhan ne ovat täysin ylivertaisia ja edullisia käyttötarpeeseen". Kaatosateessa tai siperiassa sahaaminen ei varmaan kuulu keskiverto akkutyökalujen käyttöolosuhteisiin. Naurettavaa tulla pätemään jollain ääripään olosuhteilla viestiin jossa nimenomaan todetaan käyttöolosuhteiden merkitystä.

Sama kuin joku akkusahan omistaja haukkuisi skootterisahat paskaksi koska joka käyttökerralla saa purkaa atomeiksi kun kaks vuotta vanhat bensat taas jämähtäny kaasariin. Ja mitäs sitten teet ku lähimmälle bensa-asemalle on 500km? Aurinkopaneelista saa loputtomasti virtaa akkuun. :think:

Voi myös miettiää siltä kantilta että ollaanko kuinka kaukana topicin aiheesta, jos ei vielä tämän keskustelun perusteella osaa päättää minkä sahan ostaa niin oisko joku työkalu/moottorisahatopicci parempi.
 
Suosituksia moottorisahasta? Kaatui tossa päivällä täyspitkä kuusi aidanpäälle ja pitäisi se tuosta saada palasiksi. Ei minkäännäköstä vehjettä ole parhaillaan ja näistä oikein tiedä mitään, kun husqvarnallakin oli nopealla vilkaisulla varmaan 30 eri mallia. Ihan siis joku "perus"

IMG-20210526-WA0005.jpg
Olen tässä 11 runkoa pätkinyt kaatajan jäljiltä Husqvarna 435 II-sahalla. 299€ uuden hinta, paremmasta en tiedä, mutta pelittänyt nätisti.
 
Hain sen stihlin 170. Ihan hyvin sillä sai poikki. Puhti kyllä loppui selvästi paksuista kohdista, mutta homma hoidettu. Varmaan oma tekniikkakin oli ihan väärä. :D
 
Hain sen stihlin 170. Ihan hyvin sillä sai poikki. Puhti kyllä loppui selvästi paksuista kohdista, mutta homma hoidettu. Varmaan oma tekniikkakin oli ihan väärä. :D

Noissa tuulenkaatamissa isoissa puissa piilee aloittelijalle vaaranpaikka ts. monta menettänyt henkensä noihin kun puu jännityksessä ja amatööri sahaa väärästä kohtaa ja jännitys laukeaa ja sitten ampuu puun metsurin syliin/päälle/päähän/naamalle (esim. vaimoni setä kuoli näin pari vuotta sitten, vaikka aika paljonkin poikansa kans mettähommia harrastivat). Juuripaakku painaa yllättävän paljon jne. Jotkut on jääny sen juurenkin alle ja kuollu / vammautunut.
 
Ja sit kun tulee pakkasta
.....
Entäs jos sataa vettä kaatamalla? Pystytät pressuteltan tai odotat kesäkelejä?

Kyllä, odotan kesäkelejä kuten jokainen OKT-asuja, pelaan Kimbleä tai katon Netflixiä odotellessa. Ei sitä pihapuuta tarvi karsia tai kaataa huonolla kelillä. Ihan sama mikä lasermiekka mulla olis katkomiseen, en mene metsätöihin talvella tai huonolla säällä.

Turhaa teorisoida pahimmilla skenaarioilla, missä mummo saa slaagin ja pitää siivota tuulenkaato tieltä, että saa mummon lasarettiin. Pitkästi yli 20v asunu metsätontilla eikä kertaakaan ole tarvinut huonossa säässä sahailla.

Omakotiasujalle sähkövehkeet toimii ihan hyvin.
 
Noissa tuulenkaatamissa isoissa puissa piilee aloittelijalle vaaranpaikka ts. monta menettänyt henkensä noihin kun puu jännityksessä ja amatööri sahaa väärästä kohtaa ja jännitys laukeaa ja sitten ampuu puun metsurin syliin/päälle/päähän/naamalle (esim. vaimoni setä kuoli näin pari vuotta sitten, vaikka aika paljonkin poikansa kans mettähommia harrastivat). Juuripaakku painaa yllättävän paljon jne. Jotkut on jääny sen juurenkin alle ja kuollu / vammautunut.

Samaa teki mieli kommentoida. Itsekin olen muutamia tuulenkaatoja pilkkonut, mutta latvasta kantoon päin aloittaen. Tuntee kun runko alkaa pikku hiljaa kevetä, kunnes joissa vaiheessa se nousee takaisin pystyyn juuripaakun vetämänä. Sitten pystyyn jäänyt runko kaadetaan ns. normaalisti.

Itsellä on käytössä Stihlin akkusaha ja vanhempi polttomoottorilla varustettu. Lisänä vielä Lidlin sähkösaha eli kaikki variaatiot löytyy. Stihlillä sahaan jos sahaan, toki olisi pitänyt ottaa kahdella akulla koska rungon pilkkomisessa loppuu ainut akku kesken. En tykkää pärinästä yhtään, mutta naapuruston perusteella kaikki muut suorastaan rakastavat sitä. Ns. tavallinen kesäilta tai -aamu on sellainen että joka puolella huutaa joku polttomoottorivärkki.
 
Viime talven pisin koivunkaatourakka taisi vaatia huskilla 6 tankkaus/viilauskertaa eli ihan kohtuu pitkä päivä. Talvella siitä syystä että vaikeaan maastoon ei ole mitään muuta peliä kuin kelkka ja reki. Ei akkusahalla olisi sinne ollut mitään asiaa. Se että akkusaha käy okt asujalle, tarkottaa ilmeisesti jotain 3000 neliön tonttia espoossa. Polttomoottorivehkeellä kyllä tekee kaikki samat työt kuin akkusahalla mutta ei toisinpäin miinus räminä. En tiedä miten kestävästä tavarasta nämä akkusahat tehdään, mutta oma huskin 353 on jääny puun alle, ajettu traktorilla yli yms mutta liipasimien vaihtoa lukuunottamatta ei mitään ongelmaa.
 
Pitkä päivä metsässä, vaikea maasto vaatii kelkan ja reen, traktoreilla ajellaan kaluston yli... jeps, perus omakotitaloasujan päivä.

Joo itsekin tarvitsisin 15t mönkkärin ja mettäkärryn jotta saisi nuo rungot näppärästi metsästä pois. Tulisi polttopuille hintaa, nimittäin.
 
Talon ympärillä on metsää 11ha ja 20km päässä 40ha. Kuusamossa vanhempien metsä missä myös urakoijaan aika ajoin. Talossa on keskuskattilalämmitys joten halkosavotta on jokavuotinen. Pointtini lähinnä oli että maalla näillä sähkösahoilla ei ole mitään virkaa, vaan kannattaa satsata laadukkaaseen polttomoottorisahaan.
 
Talon ympärillä on metsää 11ha ja 20km päässä 40ha. Kuusamossa vanhempien metsä missä myös urakoijaan aika ajoin. Talossa on keskuskattilalämmitys joten halkosavotta on jokavuotinen. Pointtini lähinnä oli että maalla näillä sähkösahoilla ei ole mitään virkaa, vaan kannattaa satsata laadukkaaseen polttomoottorisahaan.
Itselläkin on sellanen käsitys että nämä akkusahat on vielä lasten kengissä ja vastaavat joskus polttomoottorilla tuotettuja pieniä "mökkisahoja", kyllä sillä 48cc 2t-sahalla on kivempi tehdä savottaa kun kituuttaa tommosella pienellä kaupunkilaisille metsuria larppaaville tarkotetulla sahalla.

Pihasta löytyy valmetin perään klapikone sirkkelillä, jolla tulee nykyisin saunapuut tehtyä.
 
Omassa verkkovirta ryobissa ei ole kyllä mitään vikaa. Tuhannen neliön normaalilla okt tontilla riittää hyvin.
 
Talon ympärillä on metsää 11ha ja 20km päässä 40ha. Kuusamossa vanhempien metsä missä myös urakoijaan aika ajoin. Talossa on keskuskattilalämmitys joten halkosavotta on jokavuotinen. Pointtini lähinnä oli että maalla näillä sähkösahoilla ei ole mitään virkaa, vaan kannattaa satsata laadukkaaseen polttomoottorisahaan.
No ei tässä mistään maalla tarvittavista sahoista puhuttukaan :think: Keskustelu saa samoja absurdeja piirteitä kuin sähköauto vs. polttomoottoriauto. Ei sen luulis olevan keneltäkään pois, jos sähkövehkeillä pystyy hoitamaan jatkuvasti isomman ja isomman osuuden hommista. Mut ilmeisesti on, kun polttiksia täytyy kovasti puolustella :confused:
 
Parasta akkusahaa kaupunkiin pihatöihin hakevalle;


Metsään mennään sitten Ponssella tai John Deerellä, ei ole aikaa leikkiä sahoilla kun puuta kaadetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaista tuli mieleen että millä puilla te lämmitätte saunanne ja takkanne. Eli itse hyväksyn vain koivun mökin varaavan takan lämmitykseen vaikka mäntyä tarjolla. No saunassa sekaisin koivun kanssa menee kyllä kieltämättä.
Etelän kämpässä ei väliä vaikka polttaa sekaisin koivua, kuusta, mäntyä, leppää ja haapaa koska nuohooja käy säännöllisesti eikä ole pääasiallinen lämmitysmuoto.
 
Sellaista tuli mieleen että millä puilla te lämmitätte saunanne ja takkanne. Eli itse hyväksyn vain koivun mökin varaavan takan lämmitykseen vaikka mäntyä tarjolla. No saunassa sekaisin koivun kanssa menee kyllä kieltämättä.
Etelän kämpässä ei väliä vaikka polttaa sekaisin koivua, kuusta, mäntyä, leppää ja haapaa koska nuohooja käy säännöllisesti eikä ole pääasiallinen lämmitysmuoto.
Sekapuuta mielummin. Ei kannata pelkkää koivua polttaa kun nokeaa kaikki hormit muuten. Kuusta ei kyllä mielellään polttaisi kun räiskyy ja rätisee.
 
Sellaista tuli mieleen että millä puilla te lämmitätte saunanne ja takkanne. Eli itse hyväksyn vain koivun mökin varaavan takan lämmitykseen vaikka mäntyä tarjolla. No saunassa sekaisin koivun kanssa menee kyllä kieltämättä.
Etelän kämpässä ei väliä vaikka polttaa sekaisin koivua, kuusta, mäntyä, leppää ja haapaa koska nuohooja käy säännöllisesti eikä ole pääasiallinen lämmitysmuoto.
Naapurin ucco meinasi, että kiuas palaa nopeaa puhki koivulla, niin sauna lämpeää männyllä. Takassa palaa suurimmaksi osaksi myös mäntyä, hieman saattaa koivua olla seassa. Nokeamisen takia en puhdasta koivua polta.
 
Ei kannata pelkkää koivua polttaa kun nokeaa kaikki hormit muuten.
Minulla on semmoinen käsitys ja osin kokemus että kuiva koivu on paloarvoltaan paras että vähiten nokeamisaltis mutta varmasti näistä on tutkimustuloksiakin
Naapurin ucco meinasi, että kiuas palaa nopeaa puhki koivulla,
Varmasti totta koivun antaessa kovan liekin ja paloarvoltaan paras.
 
Minulla on semmoinen käsitys ja osin kokemus että kuiva koivu on paloarvoltaan paras että vähiten nokeamisaltis mutta varmasti näistä on tutkimustuloksiakin

Varmasti totta koivun antaessa kovan liekin ja paloarvoltaan paras.
Onko paloarvo sama kuin lämpöarvo? Onhan silloin esimerkiksi tammi koivua edellä.
 
Koivusta tuohi/kuori pois, niin ei nokea.
Sekapuu se on paras, kukaan sitä palamista tai puun määrää optimoi saunassa niin pääsee halvemmalla.
 
Yleinen käsitys on että hyvän lämpöarvon antava puu on koivu. Paloarvo voi olla tietenkin toisenlainen ja molemmista olen kiinnostunut.
Puu kuin puu antaa saman energian poltettaessa jos verrataan kiloja. Tai no, havupuista lähtee vähän enemmän potkua kun niissä on pihkaa ym. yhdisteitä, mutta mitään käytännön eroa tällä ei ole. Koivu nyt sattuu olemaan painavinta ja leppä kevyintä täkäläisistä lajeista.
 
Lämpöarvoasia on juuri niinkuin halleri sanoi.

Sellaisen jutun kuullut, että haapa puhdistaa takan ja hormit. Eli polttaa välillä haapaa, niin pysyy takka puhtaan. En ole päässyt itse kokeilemaan, kun ei ole ollut haapaa tarjolla. Voisiko joku paremmin tietävä vahvistaa/kumota tämän jutun?
 
Uskallan väittää vastaan etenkin jos väitös perustuu ominaispainoon. Joten voitko osoittaa nämä suhteet. Mikään ei ole poissuljettua.
Kuivatuoretiheys on varmaankin hedelmällisin lähtökohta näihin energiatarkasteluihin. Eli massa täysin kuivana ja tilavuus tuoreena. Tiheydellä ei tietty ole mitään väliä jos ollaan kiinnostuneita pelkistä kiloista. Selluloosan lämpöarvo on noin 18 MJ/kg, lingiinin (kuitujen "liima") 25 MJ/kg ja rasvojen sekä hartsien sitten enemmän. Lehtipuissakin on pihkatyyppisiä yhdisteitä, mutta selvästi vähemmän kuin havupuissa.
 
Yleisesti on tiedossa koivun mahtava voima.
Se on varmaan sitten vanhan kansan peruja kun verrataan tosiasioihin. Nämä tuntumukseni nojasivat kokemuksiini joihin monet oletettevasti yhtyvät tieteellistin faktojen näyttäessä totuuden.
Kuivatuoretiheys on varmaankin hedelmällisin lähtökohta näihin energiatarkasteluihin.
Pitää varmasti paikkansa loppupeleissä.
 
Keskuskattilassa poltan lähinnä koivua, koska siitä jää pitkäaikaisin ja kuumin hiillos. Tästä on hyötyä 20-30c pakkasilla, jolloin pitkälle yöhön jatkuva lämmitys on hyvä juttu sekä lataajapumppu itse katkaisee veden siirron kun se käy liian kylmäksi. Saunanuunissa palaa lähinnä harvennustavaraa eli sekapuuta. Pirtin leivinuunissa poltan koivua, koska lämmitän sitä vain lähinnä ruuan laittoon tms ja hiillos toimii tähänkin. Kotarakennuksessa sitten palaa pätkittyjä oksia harvennuksista, käyttöä muutama päivä vuodessa. Mökillä on joka pesässä pelkkää koivua, koska sitä on helpoiten saatavilla.
 
Puu kuin puu antaa saman energian poltettaessa jos verrataan kiloja. Tai no, havupuista lähtee vähän enemmän potkua kun niissä on pihkaa ym. yhdisteitä, mutta mitään käytännön eroa tällä ei ole. Koivu nyt sattuu olemaan painavinta ja leppä kevyintä täkäläisistä lajeista.

Kuulosti niin hämärältä että piti tutkia asiaa. Tosiaan, havupuiden tehollinen lämpöarvo on hiukan suurempi (Mänty 19.31 MJ/kg, Kuusi 19.05 MJ/kg) kuin koivun (n. 18.6 MJ/kg). Ero luokkaa muutamia prosentteja, eli käytännön erot jää aika pieniksi kuten todettiin. Koivun tiheyshän taas on noin 20% suurempi, eli klapia kohden luonnollisesti koivu antaa enemmän potkua. Tarkemmat luvut VTT:n raportista (taulukko 4.13&4.16)
 
OT: Pihkasta tuli mieleen, kun kaadoin yhden tautiten männyn pihalta (oksankohdasta oli lähtenyt joku tauti/sieni, en muista nimeä) ja ko. kohtaan runkoa oli kertynyt ihan järjettömät määrät pihkaa. Suorastaan pursusi, koko runko kyllästänyt pihkasta. Ei ollut ennen tullut moista vastaan. Pilkoin ko. kohdan pieniksi lastuiksi/tikuiksi ja olen käyttänyt kaminan/nuotion sytyttämisessä. Yhden lastun kun laittaa pinon päälle ja näyttää vähän tulitikkua, niin :thumbsup:
 
OT: Pihkasta tuli mieleen, kun kaadoin yhden tautiten männyn pihalta (oksankohdasta oli lähtenyt joku tauti/sieni, en muista nimeä) ja ko. kohtaan runkoa oli kertynyt ihan järjettömät määrät pihkaa. Suorastaan pursusi, koko runko kyllästänyt pihkasta. Ei ollut ennen tullut moista vastaan. Pilkoin ko. kohdan pieniksi lastuiksi/tikuiksi ja olen käyttänyt kaminan/nuotion sytyttämisessä. Yhden lastun kun laittaa pinon päälle ja näyttää vähän tulitikkua, niin :thumbsup:
Oliko tervasroso?

Olen ihmetellyt aina kun ihmiset ostelevat sytykkeitä kaupasta kun niitä on luonnossa ja kotioloissakin pilvin pimein. Ehkä johonkin retkelle voisin kuvitella ottavani jos tulee tilanne että pakko saada nopeasti tulet aikaiseksi.
 
Olen ihmetellyt aina kun ihmiset ostelevat sytykkeitä kaupasta kun niitä on luonnossa ja kotioloissakin pilvin pimein.

Useissa luonnollisissa / kotoa löytyvissä sytykkeissä on vaan se ongelma että ne nokeavat paljon enemmän kuin synteettiset sytykkeet.

Esimerkiksi pahvi, koivuntuohi ja kuusenoksat.

Sen takia olen saanut hyvän syyn ostaa kaupan kamaa.

Pihkasta en ole mitään tieteellistä nähnyt mutta muistelen että siitäkin savua lähtee aika paljon.
 
Kuivatuoretiheys on varmaankin hedelmällisin lähtökohta näihin energiatarkasteluihin. Eli massa täysin kuivana ja tilavuus tuoreena. Tiheydellä ei tietty ole mitään väliä jos ollaan kiinnostuneita pelkistä kiloista. Selluloosan lämpöarvo on noin 18 MJ/kg, lingiinin (kuitujen "liima") 25 MJ/kg ja rasvojen sekä hartsien sitten enemmän. Lehtipuissakin on pihkatyyppisiä yhdisteitä, mutta selvästi vähemmän kuin havupuissa.
Ainakin kotikäyttöön hankittuna polttopuu hinnoitellaan kuutiometreittäin, joten oikea yksikkö on MJ/m3. Näin mitattuna koivussa on yli 25 % prosenttia enemmän energiaa mäntyyn ja kuuseen verrattuna.

 
Mänty alkaa yleensä vauriokohtaan keräämään pihkaa, tämä voi olla katkennu oksa, työkoneen luoma mekaaninen vaurio tai vaikka luodinreikä. Ilmeisesti puu taistelee näin lahoa vastaan. Tein taulun yhdestä laudanpätkästä missä on tukkiin ammuttu luoti. Samanlailla se on täysin kyllästyny pihkalla.
 
Joku tauti tuossa kuitenkin on/oli, se runko näytti vähän kahtia jakautuneelta siitä kohdasta ja puu teki kuolemaa. Sinällään sama, kun yksitäisestä pihapuusta oli kyse. Pihkan määrä oli vain positiivinen yllätys :tup:
 
Jos talossa on ollut öljylämmitys ja vaihtaa sen esim maalämpöön niin pitääkö se 1000litran säiliö viedä pois tontilta vai saako unohtaa sinne missä onkin?
 
Kyllä se täytyy ainakin putsata ja todistus saada siitä. Riippuu toki missä se säiliö on. Naapurilla esim. on putsaamaton ”tyhjä” terässäiliö kellarin nurkassa ”varalla”, ei sitä varmaan kukaan tule kyselemään. Maasta säiliö on hyvä ottaa pois, puhdistus ja hiekkatäyttö ei mielestäni enää kelpaa (ainakaan kaikkialla).
 
Jos talossa on ollut öljylämmitys ja vaihtaa sen esim maalämpöön niin pitääkö se 1000litran säiliö viedä pois tontilta vai saako unohtaa sinne missä onkin?

Pitää tyhjentää, pestä ja poistaa. Joissain tapauksissa on kai voinut saada luvan täyttää hiekalla, jos säiliö on maan alla ja hyvin puhdistettu (löytyy todistukset). Sisällä olevasta säiliöstä en ole varma, mutta kuka nyt haluaisi turhan pöntön jättää neliöitä viemään..
 
Jos talossa on ollut öljylämmitys ja vaihtaa sen esim maalämpöön niin pitääkö se 1000litran säiliö viedä pois tontilta vai saako unohtaa sinne missä onkin?

Täälläkin taisi jossain olla juttua asiasta, että ensisijaisesti poisto mutta jos se ei ole (järkevästi) mahdollista niin pesu ja täyttö (hiekalla tms) on myös kelpaava ratkaisu. Taisi vaatia erityisluvan hakemisen kunnalliselta ympäristönsuojeluviranomaiselta..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 705
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom