Kuten sanoin, euron päivä perustui Vattenfallin asiantuntijan arvioon, siinä mainitsemani haitarin keskellä. Käytön ja talon mukaan vaihtuu niin paljon, että varmasti "close enough". Siinä (Vattenfalin arviossa) oli sentään aidosti käytetty useampaa erilaista tapausta laskennassa kuin sun kosteudenpoisto-eiku viilennys -eiku.. Agressiivisen tyylin saat ihan siitä, että alat kuittailemaan jostain, jossa vain lainaan/viittaan omaa tekstiäsi ja sit alat jänkäämään jostain termistä, kun pelkkä "joo, en käytä laitetta lähelläkään täyttä tehoa" olisi riittänyt.
Ok, kerrataanpas
Sun alkuperäinen viesti mihin vastasin oli
Ja sit käytössä ilpi alkaa tikittää sen euron/viilennyspäivä
Tässä ei ollut mainintaa arvion tulevan Vattenfallin asiantuntijalta, ja siinä olevan vaihtelu väli X-Y, vaan tässä Kvarkki sanoi että maksaa euron päivä
Johon vastasin kertomalla millaisella kulutuksella meillä viime kesä mentiin ja totesin
Ihan en tuota euro per päivä viilennyskäytössä siis oman kokemuksen perusteella allekirjoita.
Maininta asiantuntijalähteistä ja vaihteluväleistä tuli vasta myöhemmin
Vattenfallin arvioon tuon euron perustin, siinä haitari taisi olla 0,3-1,4 euron päivässä.
Kappas, jos sähköä menee meillä 100kWh/kk jäähdytykseen niin keskiverto 30 päivän kuukaudella laskettuna sehän on 0,37 €/pv, eli Vattenfallin vaihteluvälin alarajalla.
Agressiivisen tyylin saat ihan siitä, että alat kuittailemaan jostain, jossa vain lainaan/viittaan omaa tekstiäsi ja sit alat jänkäämään jostain termistä, kun pelkkä "joo, en käytä laitetta lähelläkään täyttä tehoa" olisi riittänyt.
Sori jos olin liian epäkohtelias ollessani eri mieltä kanssasi, yritän olla kohteliaampi tulevaisuudessa ettei mene niin tunteisiin.
Mutta, miks ihmeessä mä huudattaisin sitä toosaa täydellä teholla jos vähemmälläkin saa mukavan lämpötilan kämppään? Kyllähän siinä tehot riittäis vaikka mihin, mutta tuskin monikaan haluaa jääkaapissa asua. Niinkun olen monta kertaa sanonut, niin se viilentää myös ilmaa kosteudenpoistotilassakin, ja jos lämpötila meinasi nousta niin se käännettiin jäähdytystilaan. Taisin myös mainita, että meillä oli kesällä vakaasti siinä 23-24 tienoilla lämpötilat kuumimpinakin päivinä, eli lämpöä on kyllä pidetty yllä. Vaikka tohottaisin toosaa viilennyksellä niin en kuitenkaan pistäisi kämppää kylmemmäksi, joten en ymmärrä mikä ongelma sulla tässä on.
Sä heittelet täällä jotain numeroita mitkä olet lukenut jostain ja pyöristänyt lähimpään tasaeuroon, mä heittelen omia kokemusperäisiä numeroitani siitä mitä käytännössä viilentäminen on mulle maksanut, mutta jostain syystä sä olet oikeassa ja mä väärässä, ja sun agressiivisuus on oikeutettua koska mä "jänkään" kun kerron täällä että pumpun käyttäminen on meille maksanut 1/3 sun ilmoille heittämästä lukemasta
Tässä kohtaa on syytä muistuttaa, että ilpillä tarvitse sitten myös tuplasähkön, maaviileällä vain lisätään yksi tai useampi yksikkö samaan piiriin. Vaikka joka huoneeseen. Ja vain pumpun/tuulettimien rasituksen kasvun verran lisää käyttökulua.
Tää on ihan hyvä tieto niille jotka pähkii maalämmön ja kylmän tekemistä.