Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kovasti näitä kerrostalon remonttihintoja jaksetaan jauhaa että on mahdottoman kallista. Meillä ainakin ensinnäkin on budjetoitu jo valmiiksi jonkinverran tuota huoltovaraa mihin iso osa noista mainitsemisesta remonteista kuuluu. Lisäksi pitää muistaa että esim meillä on talossa 21huoneistoa. Kun nuo osuudet jaetaan kaikkien kesken, ei se summa mikään mahdoton ole. Isommatkin remontit jää heittämällä murto-osaan omakotitalon remonttien hinnoista jotka pitää maksaa kokonaan yksin. .
Etelässä ne on 8m välein, pienimmät erillistontit 400m2, kun sulla on ikkuna kesällä auki yölläRivitalossa tämä? Kun eihän nyt kukaan niin pienelle tontille taloa rakenna, että naapuri ilma-vesilämpöpumpun käynnistä häiriinny?
EPDM:ää ikkunatiivisteenä ei hirheästi kehuta (kuoleutuu ajan kanssa). (Putkissa tapahtuu lämpölaajenemista).Näistähän oli puhetta jo jossain ketjussa. Noissa käytetään EPDM kumia joka on ilmeisen kestävää, htp-viemäreiden tiivisteet samaa matskua.
Joo noissa tulitöissä ollaan nyk. tarkempia, meillä on rintamamiestaloissa sahanpurut ja silti niihin onnistuttiin putket hitsaamalla (vanha pinttynyt tapa, oikeampi siis sun juottaminen)Sen verta tiukkaa paikoittan noiden tulitöiden tekeminen että ei kannata juottaa (siiis kupariahan ei hitsattu vaan juotettiin (kova/pehmeä), tosin TIG:illähän onnistuu hitsaaminenkin) tai hitsata teräsputkia (pl. isot koot dn100+). Ja tietysti nopeampiahan puristeliitokset on tehdä.
OMK:ssa tietenkään ei niin tiukkaa mutta niissä suurin osa taas tehdään pex:illä.
Määrä ei vielä pitkäkestoisuutta takaa? Niinhän sitä asbestiakin laitettiin joka paikkaan ja nyt sitten kalliilla poistetaan.Geberitiltä tehtaalta lähti miljardis liitin viime vuonna joten pelkästään Geberin liittimiä on muutama asennettu maailmalle.
Kerrostaloissa olet hallituksen "armoilla" omakotitalossa voit itse päättää (eurojesi puitteissa)Kovasti näitä kerrostalon remonttihintoja jaksetaan jauhaa että on mahdottoman kallista. Meillä ainakin ensinnäkin on budjetoitu jo valmiiksi jonkinverran tuota huoltovaraa mihin iso osa noista mainitsemisesta remonteista kuuluu. Lisäksi pitää muistaa että esim meillä on talossa 21huoneistoa. Kun nuo osuudet jaetaan kaikkien kesken, ei se summa mikään mahdoton ole. Isommatkin remontit jää heittämällä murto-osaan omakotitalon remonttien hinnoista jotka pitää maksaa kokonaan yksin. Puhumattakaan pihoista jotka on melko suotavaa olla siistit, mutta jos et tykkää pihalla puuhailla mitään niin rahat menevät aika hukkaan vs. kerrostalo jossa taas murto-osa ok:n hinnoista. Lisäksi jos hinta ei miellytä niin etsi kerrostalossa halvempi vaihtoehto tai tee itse (jos normaali kunnossapito johon ei tarvita mitään lupia).
Lisäksi pakolliset asiat tulee hoidettua. OK:ssa voi tietysti vedättää pitempään ja pitempään vaikkapa kattoremonttia, mutta jos remontointitarvetta on niin lopputulos on joko vesivahinko tai sit huomnattavasti kalliimpi remontti. (tilaaja taas häviää). Kyllä ok asuminen on heittämällä kalliimpaa jos haluaa pitää kiinteistöstä huolta. Jos ei vaan antaa talon rapistua niin sitten voi säästöä tulla, mutta eipä tuommoisesta ok:sta paljoa jää kivijalkaa kummempaa enään jälkipolville ihmeteltäväksi.
Ammattitaito ja laittet ovat yksi avainasioista. Virheitä tulee molemmilla tavoilla.Puristaminen on kyllä siinä parempi vaihtoehto oikein tehtynä kun liitoksista tulee tasalaatuisia eikä hitsaajan ammattitaito vaikuta tuotokseen. Vaihtovälikin on helpompi määritellä puristettaville. Hitsattaessa voi 2/3 osaa kestää kauan ja sit se 1/3osa jossa virheitä laukee 10vuotta aiemmin.
Oikein asennettuna ilmalämpöpumput ovat kohtuu äänettömiä (toisin kuin vesi-ilmalämpöpumput). Sitten kun ilmalämpöpumput alkavat ääntä pitämään tilanne muuttuu. Yksi lomareissu kärsi pahasti yläkerran parvekkeen ilmalämpöpumpun "huutamisesta" yöllä.Ilmalämpöpumput pitäisi muutenkin kieltää asuinrakennuksissa. (Sallittaisiin ainoastaan vapaa-ajan asuntoihin.) Ne on sellainen oikotie jonka pidempiaikaisista vaikutuksista varsinkin vanhemmissa taloissa ei tiedetä tarkkaan. Lisäksi ulkoyksiköt on rumia ja usein äänekkäitä. Puhumattakaan jos jonnekkin kerros- tai rivitaloon lyyään 15 yksikköä niin meteli huonosti eristetyssä talossa voi olla sietämätön. Yksi syy meteliin voi olla viallinen kannakointi jolloin äänet kulkeutuu runkoa pitkin.
Sukitus + hartsi muodostaa kovan putken, itse uskon noista (pinnoitus jutuista) siihen eniten. Pitkäaikaiskesto on sitten taas uskon asia. Työvirheillehän tuokin on arka, joutuvat tekemään haarat kameralla tähystämällä.Saako tässä ketjussa kysäistä kommentteja sukituksesta, vai ohjataanko mut johonkin toiseen säikeeseen. Joka tapauksessa, meillä on n.7m valurautaputkea 60-luvulta lattian alla. Menee vessasta ja pesuhuoneesta ja saunasta kunnalliseen ja nykyaikaiseen viemäriin ulkoseinän viereen. Eli ainoa pätkä joka on tätä vanhaa valurautaa on tosiaan tuolla lattian uumenissa. Putki meni tukkoon pienen käytön takia vuosi takaperin, nyt kun me tässä asutaan ja normaalisti eletään niin tukoksia ei ole ollut. Tukoksen syy kuitenkin paljastui tuolloin kun viemäriputken puolikasta ehdittiin kuvata. Valurautaputken sisäpinta oli röpelöinen ja paskapaperi melko helposti tarttuu reunoille kiinni. Vuotoja ei vielä ole ainakaan sen perusteella, mitä tuolloin kuvasta katsottiin.
Selvää on, että putkelle pitää tehdä jotain jotta koko kämppä olisi tällä vuosituhannella duunattua. Onko kokemuksia sukituksesta, menikö hyvin, toimiiko, harmittaako, vituttaako?
Sukitettavaan osaan tulisi todennäköisesti yksi haara vessasta ja yksi pesuhuoneesta. Putken matkalla on tosin kauimmaisena tällä hetkellä lavuaari, sitten vessa, sitten pesuhuoneen viemäri ja sitten kuivakaivo saunasta joka johdettu pesuhuoneen viemäriin. Haarojen määrä vaikuttaa hintaan, siksi mietin, että näitä voisi yhdistellä jo alkupään osalta yhteen haaraan (vessa ja lavuaari) ja toiseen haaraan (pesuhuone ja sauna).
Se valmiiksi budjetoitu raha on sitten ilmaista?
Tuohon murto-osaan ei nyt kukaan usko. Ei edes puoleen sitten missään hommassa. Jotkut asiat tietysti voi olla halvempia kuten ulko-ovien sarjoitus kun tehdään 21 asuntoa kerralla vs omakotitalon 2-3 ovea mutta säästö on todella pieni.
Pääosin kaikkeen menee byrokratiaa, valvontaa ja suunnittelua jo 10-30% urakan hinnasta. Nykyiset tilaajavastuuvelvoitteet pitävät siitä huolen kaikissa yli 15t€ remonteissa.
Lisäksi omakotitalossa kotitalousvähennys jeesaa kummasti kuluja joten väitän 100% varmaksi että vaikka 90-luvun omakotitalo vs. 90-luvun kerrostalo niin samoilla remonteilla ja ylläpidolla kerrostalon kulut neliötä kohden on varmasti kovemmat vaikka kaikki työt teetätettäisiin molemmissa tapauksissa.
Olisiko siis runkoviemäri valurautaa ja haarat uusittu? Rauta- ja betoniviemärit vaativat reilusti vettä toimiakseen. Niihin ei kelpaa nämä "save the planet" -pöntöt. Ja noiden ollessa olemassa myös oppii sen, että mitä ei kannata heittää viemäriin, kuten talouspaperia. Se ei siellä hajoa.Saako tässä ketjussa kysäistä kommentteja sukituksesta, vai ohjataanko mut johonkin toiseen säikeeseen. Joka tapauksessa, meillä on n.7m valurautaputkea 60-luvulta lattian alla. Menee vessasta ja pesuhuoneesta ja saunasta kunnalliseen ja nykyaikaiseen viemäriin ulkoseinän viereen. Eli ainoa pätkä joka on tätä vanhaa valurautaa on tosiaan tuolla lattian uumenissa. Putki meni tukkoon pienen käytön takia vuosi takaperin, nyt kun me tässä asutaan ja normaalisti eletään niin tukoksia ei ole ollut. Tukoksen syy kuitenkin paljastui tuolloin kun viemäriputken puolikasta ehdittiin kuvata. Valurautaputken sisäpinta oli röpelöinen ja paskapaperi melko helposti tarttuu reunoille kiinni. Vuotoja ei vielä ole ainakaan sen perusteella, mitä tuolloin kuvasta katsottiin.
Selvää on, että putkelle pitää tehdä jotain jotta koko kämppä olisi tällä vuosituhannella duunattua. Onko kokemuksia sukituksesta, menikö hyvin, toimiiko, harmittaako, vituttaako?
Sukitettavaan osaan tulisi todennäköisesti yksi haara vessasta ja yksi pesuhuoneesta. Putken matkalla on tosin kauimmaisena tällä hetkellä lavuaari, sitten vessa, sitten pesuhuoneen viemäri ja sitten kuivakaivo saunasta joka johdettu pesuhuoneen viemäriin. Haarojen määrä vaikuttaa hintaan, siksi mietin, että näitä voisi yhdistellä jo alkupään osalta yhteen haaraan (vessa ja lavuaari) ja toiseen haaraan (pesuhuone ja sauna).
Omakotitalossa on se hyvä puoli ettei tarvitse maksaa muitten perseilyjä(nuoret,sossunporukka,narkit,tollot,rahastavat isännöitsijät ym.. vastaavat)ja voi itse tehdä huolto ja korjaushommia.No ei se budjetoitu ilmaista toki ole, mutta tiedät tarkalleen mitä maksat asumisesta. Meillä esim vastike on 270e/kk. Omakotitalossa jo pelkkä lämmitys maksaa usein 100e/kk ja vesikin on varmaan monta kymppiä. Eli tällä ajatuksella olisi puolet vastikkeen kuluista molemmissa samat. 135e jää yli jolla saa siis ainakin kuukauden nurmikon leikkuut, pienet vesikalusteiden korjaukset, lumityöt, yleisten tilojen sähköt/valot, autopaikka, yleisten tilojen siivous, varastotilat ja niiden lämmitys. Kaikki nämä vielä avaimet käteen hommina ettei itse tarvitse edes erillistä laskua maksaa. Ei ainakaan omaan korvaan kuulosta pahalta.
Remonteista esimerkkinä kattoremontti on suunnitteilla. Alustava arvio noin 150000€ jolla suunnittelu, uudet kattotuolit, kattorakenteet, huopa+konesauma, päätyjen rappaus, sadevesijärjestelmä. 21asuntoa ja jos jaetaan tuo raakajakona 21:llä (oikeesti menee neliöiden mukaan joten yksiöille vähemmän ja isoille asunnoille taas enemmän. niin jäis asuntoa kohden reilu 7000€ maksettavaa. Tuolla hinnalla just ja just saatettais saada peltikatto uusittua omakotitaloon jos itse tehdään kaikki työt.
Omakotitalossa iso neliömäärä on yksi etu miksi kannattaa asua. Itse en näe tässäkään etua yksinasujalla koska neliöiden siivous ja lämmitys on iso homma.
Toinen seikka sit jos niin elämäntapa on niin levoton että pitää möykätä yöt.
Omakotitalossa on se hyvä puoli ettei tarvitse maksaa muitten perseilyjä(nuoret,sossunporukka,tollot,rahastavat isännöitsijät ym.. vastaavat)ja voi itse tehdä huolto ja korjaushommia.
Edit: sukitustapauksessa vaatisin että työn lopussa viemärit kuvataan koko matkalta kunnolla ja videon tietenkin saa itselle.Jos sukittaja ei tähän suostu niin kuvaisin itse tai tilaisin puolueettomalta taholta kuvausen.
Yhdessä kerrostalossa, jossa asuin, asui myös yksi deeku joka mm talvella tuuletti 2 viikkoa putkeen kämppäänsä parvekkeen ovi auki.Lähtökohtaisestihan taloyhtiö ei maksa muiden perseilyjä vaan asukas itse maksaa omat vesivahinkonsa (poikkeuksiakin on ja asioista yleensä neuvotellaan). Voihan kerrostalossakin tehdä huolto ja korjaushommia yhtälailla. (Poislukien putki- ja sähköhommat jotka olisi syytä jättää omakotitalossakin ammattilaisille)
EPDM:ää ikkunatiivisteenä ei hirheästi kehuta (kuoleutuu ajan kanssa). (Putkissa tapahtuu lämpölaajenemista).
Viemäreissä en minäkään ole niistä huolissani, koska yleensä muhvit (paitsi valuraudat nykyisin pannalla) + "lika" tukkinee ainakin osittain saumat, eikä yleensä painetta.
Joo noissa tulitöissä ollaan nyk. tarkempia, meillä on rintamamiestaloissa sahanpurut ja silti niihin onnistuttiin putket hitsaamalla (vanha pinttynyt tapa, oikeampi siis sun juottaminen)
asentamaan. Suosin siis edelleen sitä hitsaamista
Määrä ei vielä pitkäkestoisuutta takaa? Niinhän sitä asbestiakin laitettiin joka paikkaan ja nyt sitten kalliilla poistetaan.
Etelässä ne on 8m välein, pienimmät erillistontit 400m2, kun sulla on ikkuna kesällä auki yöllä
(talon viilennys) eikä ne lasitkaan ota pois kuin 30-35dB. Ei ole kiva kuin tollanen pörähtää käyntiin. Viallisena ne sitten kuuluvat satojen metrien päähän häiritsevästi.
Oikein asennettuna ilmalämpöpumput ovat kohtuu äänettömiä (toisin kuin vesi-ilmalämpöpumput). Sitten kun ilmalämpöpumput alkavat ääntä pitämään tilanne muuttuu. Yksi lomareissu kärsi pahasti yläkerran parvekkeen ilmalämpöpumpun "huutamisesta" yöllä.
Täällä ei noista lämpöpumpuista taida olla enempää tekstiä? Olisko joku muu foorumi parempi paikka näiden puimiseen ja kokemusten lukuun
Kyllä niistä ääntäkin enemmän lähtee, paljon suuremmat tuulettimen propellit ja käsiteltävä ilmamäärä suuri, noilla lämmitetään koko talo. Yöllä on hiljaista... melu mikä ei päivällä haittaa haittaa jo pahasti yöllä.Kiinnostaisi myös ilma-vesilämpöpumppu omakotitaloon (nyt varaava sähkö), kun maalämpö on hankalampi mm. ahtaasta tontista ja pohjavesialueesta johtuen. Vaikea ymmärtää miksi nuo olisi äänekkäämpiä kuin ilmalämpöpumput? Suuremman tehon takia ulkoyksiköiden luulisi olevan vain suurempia?
Niinhän noita nykyään käytetään. Iän myötä olen vaan oppinut varovaisemmaksi mainosmiesten lupausten kanssa. Tuolla aiemmin oli purkuvideo kasattavasta sulusta... siitä näki selvästi, että uusi tiiviste puristettaessa muutti muotoaan pysyvästi, mikä on noiden ikkunatiivisteidenkin ongelma pitkäaikaiskäytössä.Enemmän se tiiviste on ilman/hapen kanssa kosketuksessa htp-viemärissä kuin noissa puristusosissa. Taitaa olla vähän erilaista tuo ikkunatiiviste kuin noi tiivisteet mitä on puristeosissa vaikka molemmat on EPDM:ää. Aika monessa paikassa taitaa olla tuo EPDM-kumi käytössä.
Tulityökortti on hyvä keksintö (valitettavasti siitäkin on tehty rahastusmuoto ...uusimisvälit) laittaa miettimään paloturvallisuutta, mutta avainasia tuossa on että katsoo missä hitsaa/juottaa ja suojaa tarvittaessa palovillan kanssa voi hitsata sahanpurun vieressäkin ja se sammutin sinne vielä lähistölle. Työvirheille tuokin on altis, ammattimies välttää hitsaamista kapeissa paikoissa, jonne ei kunnolla näe... työtään miettimällä niitä pystyy paljon välttämään.Tarkemmalla en tarkoittanut sitä kuinka vaikeaa on olla polttamatta talo, kyllä sitä on tullut juoteltua (ja hitsattua) paikassa jos toisessakin ja enkä ole saanut vahinkoja aikaiseksi. Vaan sitä että sinne oikeasti saatetaan vaatia sitä tulityövartiaa sen tulityöntekijä lisäksi jne. Tykkään kyllä juottelusta mutta vähenemään päin menossa.
Asbestin vaarojakin vähän liioitellaan? Minusta tuntuu, että siinäkin on osin mopo karannut käsistä.Ei määrä kestoisuttaa takaa tietenkään. Heitin vaan että aika paljon on maailmalle tungettu ja vielä en ole kuullut mitään siihen suuntaan että tiivisteet lahoaa. Tosin asbesti hiukkaset ilmassa on terveydelle vaarallisia. Jos se tiiviste hapertuu sinne uraan tuskin aiheuttaa suurta terverydellistä riskiä. Tai no mistä sitä tietää että 2´30v päästä huomataan että EPDM on yhtä vaarallista kuin kreosootti.
Kyllä niistä ääntäkin enemmän lähtee, paljon suuremmat tuulettimen propellit ja käsiteltävä ilmamäärä suuri, noilla lämmitetään koko talo. Yöllä on hiljaista... melu mikä ei päivällä haittaa haittaa jo pahasti yöllä.
Noissa pikkumarketeissa saattaa olla vastaavia jäähdyttiä seinällä, josta voinee käydä kuuntelemassa. Yleensähän nuo pyritään laittaamaan niissäkin katoille.
Sitten jos/kun ne vikaantuvat melua riittää...
Eikös aluellasi sallita maalämpöporakaivoja... kaivoit ovat huomaamattomia ja laiteisto ulospäin täysin äänetön.
Niinhän noita nykyään käytetään. Iän myötä olen vaan oppinut varovaisemmaksi mainosmiesten lupausten kanssa. Tuolla aiemmin oli purkuvideo kasattavasta sulusta... siitä näki selvästi, että uusi tiiviste puristettaessa muutti muotoaan pysyvästi, mikä on noiden ikkunatiivisteidenkin ongelma pitkäaikaiskäytössä.
Sitten noiden yleinen laatu. Tehdään miljardi liitintä... hei me kehitettiin tähän uusi tapa valmistaa
muutama sentti halvemmalla... eli onko sen tiivisteen materiaali samaa nyt kuin mitä se oli 10-vuotta sitten. Minusta putkien tulisi kestää vähintään 50-vuotta (patteriverkostot kestää satoja vuosia)
Tulityökortti on hyvä keksintö (valitettavasti siitäkin on tehty rahastusmuoto ...uusimisvälit) laittaa miettimään paloturvallisuutta, mutta avainasia tuossa on että katsoo missä hitsaa/juottaa ja suojaa tarvittaessa palovillan kanssa voi hitsata sahanpurun vieressäkin ja se sammutin sinne vielä lähistölle. Työvirheille tuokin on altis, ammattimies välttää hitsaamista kapeissa paikoissa, jonne ei kunnolla näe... työtään miettimällä niitä pystyy paljon välttämään.
Asbestin vaarojakin vähän liioitellaan? Minusta tuntuu, että siinäkin on osin mopo karannut käsistä.
Toki pölyävänä ei varmasti ole terveellistä, kun ei muukaan rakennuspäly suurissa määrin nieltynä.
Noissa EPDM-tuotteissa käytettänee kemikaaleja, joten ainahan se teoriassa on mahdollista, että joku toteaa sen olevan haitallista? Minä olen lähinnä "huolissani" sen pitkaispaineen kestosta.
Tänään kävin välikatolla ja katselin lattialevyn päällä olevaa läikkää. Sinnehän oli piipunjuuresta tippunut vettä jonkin aikaa. Ei näytä kovin vakavalta ongelmalta, mutta läntti oli iso. Tarkempi tutkailu paljasti, että piipun ylemmällä puolella (harjakatolla) aluskate oli muotoutunut pussiksi ja kerännyt vedet piipun juureen. Aluskate oli värjäytynyt ruskeaksi näistä vesikohdista joten vedin piipun leveydeltä ongelmakohdan puukolla auki ja tyhjensin vedet ja mustan liejun pois sisältä (havua, lehtiä ja kaikenlaista maatunutta).
Tein väliaikaisvirityksen kiinittämällä aluskatteen piipun reunassa hakasilla tiukasti kiinni, mutta nyt kysymys kuuluu. Milläs tuolla välikatolla tuo piipunreuna yleensä tiivistetään. Katolla kyllä ymmärrän, että siellä pellitetään ja tiivistetavaralla käsitellään piipun reunat, mutta miten aluskate saadaan välikaton puolelta siten, että se olisi mahdollisimman järkevästi laitettu.
Vesi on voinut tosiaan valua lumien takia jo harjalta jostakin välistä ja tullut sitten sinne piipun reunaan pussiksi ja hiljalleen ulos, mutta mihis tuo mahdollinen vesi pitäis ohjata jos sitä pääsee pellin alle ja aluskatteen päälle?
Olisiko siis runkoviemäri valurautaa ja haarat uusittu? Rauta- ja betoniviemärit vaativat reilusti vettä toimiakseen. Niihin ei kelpaa nämä "save the planet" -pöntöt. Ja noiden ollessa olemassa myös oppii sen, että mitä ei kannata heittää viemäriin, kuten talouspaperia. Se ei siellä hajoa.
60-luvun pieni 1-kerroksinen talo täälläkin ja olen kysynyt sukitustarjouksia. Hinnat vaihtelevat 7500 eurosta noin. 13 000 euroon. Noi yläpään hinnat voi unohtaa, koska olivat kotisun tms. firmojen antamia. Teen homman asap. kunhan saan rahoituksen kuntoon. Pankki ei myöntänyt remonttilainaa, vaan neuvoi, että voisi ottaa kulutusluottona.
Sinänsä homma ei ketuta kun on päivän tai parin homma ja saa mielenrauhan.
Vaikea sanoa iästä 10-15vuotta?, jotain joutunee vaihtamaan. Porareikä on n. 1/3 kuluista se on yleensä pitkäikäinen. Onhan se samalla ympäristötekokin?Ymmärtääkseni pohjavesialueella vaatii heti luvan ELYltä/AVIlta tms ja tietää n. 1000e lisäkulua.
Minkälaisia maa/ilma-vesilämpöpumppujen käyttöikien pitäisi olla? Jos 10 vuoden jälkeen pitäisi jo varautua yksikön vaihtoon ei oikein omalla kohdalla tunnu kannattavan, kun n. 1000e voisi vuodessa säästää. Investointikustannukset noissa kun ymmärtääkseni on 10/20k€. Eri asia sitten tietysti kun nykyinen varaaja olisi vaihtoiässä.
Sehän näissä on ettei tiedetä mitä/miksi on mahdolliseti muutettu. Minun "ajatusmaailmassa"Itseasiassa Geberit on siirtynyt käyttämään CIIR-tiivisteitä, muilla valmistajilla EPDMää.
Tuo puristusliitos on kehitetty yli 50v sitten mutta siitä ei ole tietoa mitä tiivisteitä ovat käyttäneet silloin ruotsissa.
Minullakin on kokemuksia yli 50-vuotta kestäneistä kupariputkista ja vähemmän kestäneistä. Joskus pääsi tehtaalta huono erä, joka kesti vain n.18vuotta. Noihin vaikuttavat myös veden laatu.Eihän kuparikaan kestä aina vahintään 50v, on tapauksia missä kestää vaan muutaman vuoden mutta jossain voi kestää hienosti yli 50v.
Siis haluatte tehdä helvetin kalliin ja työlään rempan, jossa vaihdetaan suorasta sähkölämmityksestä toiseen suoraan sähkölämmitykseen?Tehdään tällä viikolla kaupat vuosituhannen vaihteen omakotitalosta, jossa on tällä hetkellä lämmitysmuotona kattosähkölämmitys ja takka. Haluaisimme laittaa taloon lattialämmityksen ja jättää nuo happanevat kattolämmityselementit sinne paneelien taakse odottamaan tulevia sisäkaton remppoja.
Kuntotarkastuksen yhteydessä selvisi, että talon maanvarainen laatta on 70mm paksu ja sen alla on 50+50 mm eriste. Varmaan tässä vaiheessa kustannustehokkain olisi laittaa lämmityskaapelit lattiaan ja ilppi hoitamaan pääosan huushollin lämmitystarpeesta.
Alustava keskustelu sähköfirman kanssa oli se, että he suosittelivat kaapeleita betonin päälle ja tasoite siihen päälle. Se olisikin muuten ok, mutta lattian korko nousee parilla sentillä, mikä aiheuttaa sitten haasteita eteisen ja kylppärin kynnyksille ja suurimpana ongelmana se, että keittiö ja kaikki kaapistot olisi pakko purkaa. Myös ovien kanssa tulee ongelmia.
Toinen vaihtoehto olisi roilottaa betoniin urat ja upottaa lämmityskaapelit sinne. Siisti ja huomaamaton tapa, ei mitään ongelmaa ovien, kynnysten tai kalusteiden kanssa, mutta laitettavaa pinta-alaa on julmasti (jopa 70-80 m2) ja aikaa palaa reippaasti.
Kolmas tapa olisi laittaa lämmityskalvot betonin päälle ja siihen lattia päälle. Siisti ja huomaamaton, ei juuri nosta lattian korkoa, mutta minä en itse oikein lämpene tälle.
Miten suosittelisitte omien kokemusten perusteella? Mahdollista olisi myös yhdistellä roiloa ja kalvoa.
Tehdään tällä viikolla kaupat vuosituhannen vaihteen omakotitalosta, jossa on tällä hetkellä lämmitysmuotona kattosähkölämmitys ja takka. Haluaisimme laittaa taloon lattialämmityksen ja jättää nuo happanevat kattolämmityselementit sinne paneelien taakse odottamaan tulevia sisäkaton remppoja
Tehdään tällä viikolla kaupat vuosituhannen vaihteen omakotitalosta, jossa on tällä hetkellä lämmitysmuotona kattosähkölämmitys ja takka. Haluaisimme laittaa taloon lattialämmityksen ja jättää nuo happanevat kattolämmityselementit sinne paneelien taakse odottamaan tulevia sisäkaton remppoja.
Kuntotarkastuksen yhteydessä selvisi, että talon maanvarainen laatta on 70mm paksu ja sen alla on 50+50 mm eriste. Varmaan tässä vaiheessa kustannustehokkain olisi laittaa lämmityskaapelit lattiaan ja ilppi hoitamaan pääosan huushollin lämmitystarpeesta.
Alustava keskustelu sähköfirman kanssa oli se, että he suosittelivat kaapeleita betonin päälle ja tasoite siihen päälle. Se olisikin muuten ok, mutta lattian korko nousee parilla sentillä, mikä aiheuttaa sitten haasteita eteisen ja kylppärin kynnyksille ja suurimpana ongelmana se, että keittiö ja kaikki kaapistot olisi pakko purkaa. Myös ovien kanssa tulee ongelmia.
Toinen vaihtoehto olisi roilottaa betoniin urat ja upottaa lämmityskaapelit sinne. Siisti ja huomaamaton tapa, ei mitään ongelmaa ovien, kynnysten tai kalusteiden kanssa, mutta laitettavaa pinta-alaa on julmasti (jopa 70-80 m2) ja aikaa palaa reippaasti.
Kolmas tapa olisi laittaa lämmityskalvot betonin päälle ja siihen lattia päälle. Siisti ja huomaamaton, ei juuri nosta lattian korkoa, mutta minä en itse oikein lämpene tälle.
Miten suosittelisitte omien kokemusten perusteella? Mahdollista olisi myös yhdistellä roiloa ja kalvoa.
Joo, ei kun asumaan vaan. Tässä tulikin jo pari saman suuntaista kommenttia, mutta todellakin miksi tehdä isoja remppoja joista ei nyt niin hirveästi "hyötyä" synny. Parilla kymmenellä tonnilla maksaa aika monta sähkölaskua. Ja jos nykyinen systeemi käytössä oikeasti tuntuu "kylmältä" niin sit lämpöä lisää talvikaudeksi. Mut sekin vasta sitten jos se häiritsee. Ja remppa vasta sitten jos sillä ei asia tule kuntoon.Tehdään tällä viikolla kaupat vuosituhannen vaihteen omakotitalosta, jossa on tällä hetkellä lämmitysmuotona kattosähkölämmitys ja takka. Haluaisimme laittaa taloon lattialämmityksen ja jättää nuo happanevat kattolämmityselementit sinne paneelien taakse odottamaan tulevia sisäkaton remppoja.
Kuntotarkastuksen yhteydessä selvisi, että talon maanvarainen laatta on 70mm paksu ja sen alla on 50+50 mm eriste. Varmaan tässä vaiheessa kustannustehokkain olisi laittaa lämmityskaapelit lattiaan ja ilppi hoitamaan pääosan huushollin lämmitystarpeesta.
Alustava keskustelu sähköfirman kanssa oli se, että he suosittelivat kaapeleita betonin päälle ja tasoite siihen päälle. Se olisikin muuten ok, mutta lattian korko nousee parilla sentillä, mikä aiheuttaa sitten haasteita eteisen ja kylppärin kynnyksille ja suurimpana ongelmana se, että keittiö ja kaikki kaapistot olisi pakko purkaa. Myös ovien kanssa tulee ongelmia.
Toinen vaihtoehto olisi roilottaa betoniin urat ja upottaa lämmityskaapelit sinne. Siisti ja huomaamaton tapa, ei mitään ongelmaa ovien, kynnysten tai kalusteiden kanssa, mutta laitettavaa pinta-alaa on julmasti (jopa 70-80 m2) ja aikaa palaa reippaasti.
Kolmas tapa olisi laittaa lämmityskalvot betonin päälle ja siihen lattia päälle. Siisti ja huomaamaton, ei juuri nosta lattian korkoa, mutta minä en itse oikein lämpene tälle.
Miten suosittelisitte omien kokemusten perusteella? Mahdollista olisi myös yhdistellä roiloa ja kalvoa.
Tehdään tällä viikolla kaupat vuosituhannen vaihteen omakotitalosta, jossa on tällä hetkellä lämmitysmuotona kattosähkölämmitys ja takka. Haluaisimme laittaa taloon lattialämmityksen ja jättää nuo happanevat kattolämmityselementit sinne paneelien taakse odottamaan tulevia sisäkaton remppoja.
Kuntotarkastuksen yhteydessä selvisi, että talon maanvarainen laatta on 70mm paksu ja sen alla on 50+50 mm eriste. Varmaan tässä vaiheessa kustannustehokkain olisi laittaa lämmityskaapelit lattiaan ja ilppi hoitamaan pääosan huushollin lämmitystarpeesta.
Alustava keskustelu sähköfirman kanssa oli se, että he suosittelivat kaapeleita betonin päälle ja tasoite siihen päälle. Se olisikin muuten ok, mutta lattian korko nousee parilla sentillä, mikä aiheuttaa sitten haasteita eteisen ja kylppärin kynnyksille ja suurimpana ongelmana se, että keittiö ja kaikki kaapistot olisi pakko purkaa. Myös ovien kanssa tulee ongelmia.
Toinen vaihtoehto olisi roilottaa betoniin urat ja upottaa lämmityskaapelit sinne. Siisti ja huomaamaton tapa, ei mitään ongelmaa ovien, kynnysten tai kalusteiden kanssa, mutta laitettavaa pinta-alaa on julmasti (jopa 70-80 m2) ja aikaa palaa reippaasti.
Kolmas tapa olisi laittaa lämmityskalvot betonin päälle ja siihen lattia päälle. Siisti ja huomaamaton, ei juuri nosta lattian korkoa, mutta minä en itse oikein lämpene tälle.
Miten suosittelisitte omien kokemusten perusteella? Mahdollista olisi myös yhdistellä roiloa ja kalvoa.
Jos talo on muuten hyvä ja hyvällä paikalla, niin halutessasi saat lattiaan roilottua vesijohdot tai sähköjohdot. Niitä tarvittanee n. 150mm välein, 70-80m2 roiloukseen kulunee aikaa tehokaalla työllä noin 2-päivää. Roilokoneen vuokra n. 35€/päivä + imuri on hyvä olla. Konsultoinet asiasta henkilön kanssa joka ymmärtää kuinka paljon lämpöä huoneittain tarvitaan.Tehdään tällä viikolla kaupat vuosituhannen vaihteen omakotitalosta, jossa on tällä hetkellä lämmitysmuotona kattosähkölämmitys ja takka. Haluaisimme laittaa taloon lattialämmityksen ja jättää nuo happanevat kattolämmityselementit sinne paneelien taakse odottamaan tulevia sisäkaton remppoja.
Kuntotarkastuksen yhteydessä selvisi, että talon maanvarainen laatta on 70mm paksu ja sen alla on 50+50 mm eriste. Varmaan tässä vaiheessa kustannustehokkain olisi laittaa lämmityskaapelit lattiaan ja ilppi hoitamaan pääosan huushollin lämmitystarpeesta.
Alustava keskustelu sähköfirman kanssa oli se, että he suosittelivat kaapeleita betonin päälle ja tasoite siihen päälle. Se olisikin muuten ok, mutta lattian korko nousee parilla sentillä, mikä aiheuttaa sitten haasteita eteisen ja kylppärin kynnyksille ja suurimpana ongelmana se, että keittiö ja kaikki kaapistot olisi pakko purkaa. Myös ovien kanssa tulee ongelmia.
Toinen vaihtoehto olisi roilottaa betoniin urat ja upottaa lämmityskaapelit sinne. Siisti ja huomaamaton tapa, ei mitään ongelmaa ovien, kynnysten tai kalusteiden kanssa, mutta laitettavaa pinta-alaa on julmasti (jopa 70-80 m2) ja aikaa palaa reippaasti.
Kolmas tapa olisi laittaa lämmityskalvot betonin päälle ja siihen lattia päälle. Siisti ja huomaamaton, ei juuri nosta lattian korkoa, mutta minä en itse oikein lämpene tälle.
Miten suosittelisitte omien kokemusten perusteella? Mahdollista olisi myös yhdistellä roiloa ja kalvoa.
f) Monet tuolla tyrkyttää sulle ilmalämpöpumppua, mutta niihin ei kannata sekaantua. Ne on vain oikotie "onneen" ja voi aiheuttaa ongelmia talon rakenteellisen toiminnan kannalta.
Sulla ei ole kerrottu mitään perusteluja miksi pitäisi saada lattialämmitys taloon.
Aika pitkälti pointit on jo mainittu, mutta tässä omat aatokset.
a) Laatan päälle laitettava kaapeli on aivan hullu ajatus, tällöin laatta ei varaa mitään ja sähköä menee aivan järjettömät määrät.
b) Ainoa oikea tapa tehdä on tuo roilotus, mutta sähköistä lattialämmitystä ei noin isoon remonttiin ole mitään järkeä laittaa vaan ehdottomasti vesikiertoinen.
c) jos päätyy roilotukseen niin ostaa isoimmain roilokoneen mitä löytyy mieluusti sellasen missä 3 laikkaa ja tehokkaan imurin. Näillä pääsee pitkälle mutta iso hommahan tuo on jota on vaikea perustella taloudellisuutta ajatellen. Parissa viikossa varmaan roilot ajelee tollaiseen.
d) ehkä tosiaan kannattaisi jättää talo ostamatta ja ettiä sellainen jossa on jo valmiiksi tuo lattialämmitys
e) Siitä kattolämmityksestä voi olla haittaa remontointia ajatellen koska ne paneelit vie turhaa tilaa katosta ja niiden läpi joutuu poraa jos tarvii vintille jotain saada vedettyä.
f) Monet tuolla tyrkyttää sulle ilmalämpöpumppua, mutta niihin ei kannata sekaantua. Ne on vain oikotie "onneen" ja voi aiheuttaa ongelmia talon rakenteellisen toiminnan kannalta.
Tässä nyt ei ole mitään tolkkua. Sitä huonettahan juuri on tarkoitus lämmittää eikä lattialaattaa. Ei siitä lämmön varautumisesta laattaan ole kuin lähinnä haittaa (hitaampi reagointi lämmitystarpeen muutoksiin).Laatan päälle laitettava kaapeli on aivan hullu ajatus, tällöin laatta ei varaa mitään ja sähköä menee aivan järjettömät määrät.
- Samahan se on kuin kiertoilmatakka. Sen aikaa kun lämmität niin on lämmintä ja het kun loppuu lämmitys niin kaikki lämpö katoaa kuin taikaiskusta vaikka oisit polttanut 10sylillistä puuta. Tässä tapauksessa suurin osa lämmöstä nousee huoneilmaan ja allaolevaan laattaan päätyy minimaalinen osa lämpöenerkiasta.
Totta. Tosin se ajatus on usein aivan oikea. Investointikulu on ihan eri luokkaa. Etenkin jos halutaan myös viilentää. Pelkkä yhden puhallinkonvektorin lisääminen maalämpösysteemiin viilennyksen takia maksaa likimäärin saman verran kuin koko ilmalämpöpumppu.Tuo on vain maalämmönkorvike joka ostetaan kun ajatellaan että maalämpö maksaa liikaa.
Tässä nyt ei ole mitään tolkkua. Sitä huonettahan juuri on tarkoitus lämmittää eikä lattialaattaa. Ei siitä lämmön varautumisesta laattaan ole kuin lähinnä haittaa (hitaampi reagointi lämmitystarpeen muutoksiin).
Miksi se huone lämpenisi 30-asteiseksi jos siellä on toimivat termostaatit? Mikä ihmeen "ylilämpö" ja miksi sitä pitäisi varastoida?Et sää halua siitä huoneesta mitään pätsiä jossa on 30astetta lämmintä. Kun lämpö on laatassa niin se vapautuu siitä tasaisesti huoneilmaan pitäen huoneilman lämpötilan tasaisena jolloin ei edes tarvitse koko lämmitystä pitää päällä pitkään aikaan. Et sää pysty "ylilämpöä" ilmaan varastoimaan, se katoaa samantien ilmanvaihdon mukana pihalle.
Ei minunkaan mielestä ole mitään järkeä laittaa sähkökaapelia noin ohueen ja huonosti eristettyyn laattaan.a) Laatan päälle laitettava kaapeli on aivan hullu ajatus, tällöin laatta ei varaa mitään ja sähköä menee aivan järjettömät määrät.
-
e) Siitä kattolämmityksestä voi olla haittaa remontointia ajatellen koska ne paneelit vie turhaa tilaa katosta ja niiden läpi joutuu poraa jos tarvii vintille jotain saada vedettyä.
- Mun käsityksen mukaan siellä katossa on jonkin sortin paneelin tyyppiset lämmittimet jotka säteilee alaspäin. Ne vie korkeutta varmaan sen 5-10cm ja jos täytyy porata niin ne on kaiketi jotain metallia joten voi olla pirullista koittaa päästä läpi.
a) Laatan päälle laitettava kaapeli on aivan hullu ajatus, tällöin laatta ei varaa mitään ja sähköä menee aivan järjettömät määrät.
- Samahan se on kuin kiertoilmatakka. Sen aikaa kun lämmität niin on lämmintä ja het kun loppuu lämmitys niin kaikki lämpö katoaa kuin taikaiskusta vaikka oisit polttanut 10sylillistä puuta. Tässä tapauksessa suurin osa lämmöstä nousee huoneilmaan ja allaolevaan laattaan päätyy minimaalinen osa lämpöenerkiasta. Huoneilman lämpötila kohoaa, mutta lämpöä ei jää varastoon vaan liikalämpö katoaa ilmastoinnin mukana harakoille. Jos taas kaapeli on syvällä laatassa niin varausmäärä on aivan toinen kuin päälle asennettavalla matolla. Kun laatta on tasaisen lämpöinen niin huoneessa voi olla oikea lämpötila vaikkei koko lämmitys olisikaan päällä pitkään aikaan.
e) Siitä kattolämmityksestä voi olla haittaa remontointia ajatellen koska ne paneelit vie turhaa tilaa katosta ja niiden läpi joutuu poraa jos tarvii vintille jotain saada vedettyä.
- Mun käsityksen mukaan siellä katossa on jonkin sortin paneelin tyyppiset lämmittimet jotka säteilee alaspäin. Ne vie korkeutta varmaan sen 5-10cm ja jos täytyy porata niin ne on kaiketi jotain metallia joten voi olla pirullista koittaa päästä läpi.
f) Monet tuolla tyrkyttää sulle ilmalämpöpumppua, mutta niihin ei kannata sekaantua. Ne on vain oikotie "onneen" ja voi aiheuttaa ongelmia talon rakenteellisen toiminnan kannalta.
- ilmalämpöpumppu on ensinnäkin melko äänekäs. Lisäksi kesällä kun laitetta käytetään viilennykseen niin talon sisälämpötila saattaa laskea alemmaksi kuin ulkolämpötila -> häyrynsulku alkaa toimia väärinpäin ja kosteus alkaa tiivistyä sisäpuolelle. Myös ilmanvaihto häiriintyy kun kone tuottaa hallitsemattomia ilmavirtauksia jotka haittaavat ilmastointia. Lisäksi jos on painovoimainen ilmanvaihto niin ilmanvaihto saattaa huonontua lämpötilan nousun/laskun seurauksena. Myöskään tuotettu lämmitys ei kohdistu koko asuntoon vaan tietylle alueelle jolloin sisälämpötila saattaa heitellä aika paljon riippuen paikasta. Jos taas käytetään useempaa laitetta niin riskit vain kasvavat. Kyseessä on hyvin epäilyttävä lämmitysratkaisu jota ei ole tutkittu tarpeeksi jotta pidempiaikaiset vaikutukset tiedettäisiin tarkkaan. Tuo on vain maalämmönkorvike joka ostetaan kun ajatellaan että maalämpö maksaa liikaa.
Ei minunkaan mielestä ole mitään järkeä laittaa sähkökaapelia noin ohueen ja huonosti eristettyyn laattaan.
Kattolämmityselementti on jotain alle millin paksuinen eikä hukkaa tilaa yhtään eikä niitä ole koko katon alalla joten niiden välistä ja reunoilta voi mennä läpi.Omassa v. 96 valmistuneessa talossa ei ole kukaan valittanut kattolämmityksestä.