Öljyn valinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Euron näyttäisi Motonetissä olevan, joten ei kustannuskysymys.
Joo, no "kate" kohdillaan, mutta ite kyllä nappaisin eurollakin tiivisteen mukaan ja varmaan olen napannutkin. Mut itellä ainakin ihan perus alumiininen prikka, joita saa kyllä halvemmallakin, jos euro ahdistaa ;)

Joo, no "kate" kohdillaan, mutta ite kyllä nappaisin eurollakin tiivisteen mukaan ja varmaan olen napannutkin. Mut itellä ainakin ihan perus alumiininen prikka, joita saa kyllä halvemmallakin, jos euro ahdistaa ;)
Kun yksi työntekijä koskee yhteen tiivisteeseen, se on maksanut yritykselle jo yli euron.

Kun yksi työntekijä koskee yhteen tiivisteeseen, se on maksanut yritykselle jo yli euron.
Joo, tietysti näin, kun työ ulkoistetaan. Mutta meinasin sitä, että jos itselle tekee, niin ei kannata pahemmin säästellä näissä muutaman euron materiaalikustannuksissa. Jos vaihtaa itse öljyt, niin miksipä ei vaihtaisi sitä euron prikkaa samalla. Jos sellaista ei ole, niin ei sekään maailmanloppu ole, vanha todennäköisesti pitää ja vaikka ei laittaisi prikkaa lainkaan, niin ei siitäkään isoa ongelmaa välttämättä tule.

Motonetin hinnoittelu alumiinitiivisteelle on ihan ok, kyllä sen euron moni maksaa ennemmin kuin hommaa niitä kymmenen sentin prikkoja kasan.

Joo, tietysti näin, kun työ ulkoistetaan. Mutta meinasin sitä, että jos itselle tekee, niin ei kannata pahemmin säästellä näissä muutaman euron materiaalikustannuksissa. Jos vaihtaa itse öljyt, niin miksipä ei vaihtaisi sitä euron prikkaa samalla. Jos sellaista ei ole, niin ei sekään maailmanloppu ole, vanha todennäköisesti pitää ja vaikka ei laittaisi prikkaa lainkaan, niin ei siitäkään isoa ongelmaa välttämättä tule.

Motonetin hinnoittelu alumiinitiivisteelle on ihan ok, kyllä sen euron moni maksaa ennemmin kuin hommaa niitä kymmenen sentin prikkoja kasan.
Juu noin mäkin teen. Noiden pienten osien hinta ei ole koskaan kynnyskysymys, mutta niiden saatavuus voi olla. Hamppunarua useimmiten käytän itse jos ei huvita lähteä kauppaan.

Nyt kun mietin niin ei ole tainnut yksikään ajoneuvo tiputella öljyä maahan saakka. Outoa tajuta nyt kun kaikenlaisia epäortodoksisia viritelmiä on tullut tehtyä.

Juu noin mäkin teen. Noiden pienten osien hinta ei ole koskaan kynnyskysymys, mutta niiden saatavuus voi olla. Hamppunarua useimmiten käytän itse jos ei huvita lähteä kauppaan.

Nyt kun mietin niin ei ole tainnut yksikään ajoneuvo tiputella öljyä maahan saakka. Outoa tajuta nyt kun kaikenlaisia epäortodoksisia viritelmiä on tullut tehtyä.
Näinpä, euron osaa kun ei ole, niin pitää joko soveltaa tai sitten lähteä hakemaan sitä euron osaa sadan kilsan päästä tai odottaa viikko ;) Mutta jos esim. toi öljypropun tiiviste puuttuu, niin sanoisin, että varmasti tihkuu, muttei välttämättä juurikaan näkyvästi. Toisaalta voi tihkua paljonkin, kun eihän ne metallipinnat ikinä tasan mene ja kovia momentteja alumiinipohjaan ei kannata laittaa.

Joka tapauksessa itse ostan aina ylimääräisiä parin euron osia, jos meinaan jotain korjata, kun luotto siihen, että joku menee vituralleen, on suuri.

Paksumpi öljy lämpimämmässä ilmastossa / säässä: ainakin se on yksi tekijä, että öljy voi helpostikin olla välillä kuumempaa kuin moottorin jäähdytysneste; ajo-olosuhteista riippuen joskus oleellisiakin aikoja.
Se, että öljy voi olla jäähdytysnestettä kuumempaa ei ole heti ongelma. Kuumaviskositeettikin määritellään 100 asteessa.

Aika usein termostaatti on jotain 82-90 astetta mutta ylikuumenemisen varoitus tulee vasta 115 asteen tienoilla. Hyväksyttävää lämpötila-aluetta voi hyvin olla joku 25 astetta termostaatilla vakavoidun yläpuolella.

Jos moottorin lämmöt eivät ikinä lähde nousemaan normaalin yläpuolelle, on aika epätodennäköistä, että öljykään kuumenisi tavallisessa ajossa haitallisesti. Jos yleisesti liikutaan selvästi normaalin yläpuolella, niin sitten on hyvä katsoa suosituksia tarkemmin.

Samoin kuin ulkolämpötilan mukaan on öljyviskositeettia monesti suositeltu muuttamaan paksumpaan suuntaan myös silloin, kun käyttö on muuten vain raskaampaa. Hyvä esimerkki on Fiat-yhtymän T-Jet -moottori, johon suositellaan tavallisesti viskositeettia 5W-40. Kuitenkin jos sama kone on Abarth 595-mallin keulalla, niin öljysuositus onkin 10W-50.
Jos tällainen suositus on, niin koneeseen ei kaadeta "essonbaari" -30:stä vaan suositeltua -50-öljyä. Tapauksessasi valmistajan suosituksiin kuuluu -30 -öljyt.

Toki, jos aikomuksena on lähteä heinäkuussa Välimerelle vetämään asuntovaunua, tai muuten tulee paljon raskaan kärryn vetoa kuumissa oloissa, niin öljytkin on syytä valita paremmin kuumansietoisiksi.

Onko Mannol öljyistä kokemuksia? Sinänsä sama minkä merkkistä öljyä 2003 vuoden Volvoon laittaa. Onkohan missään öljyvertailuissa ollu Mannolia?

Eiköhän noi mannolin öljyt hyviä oo, ainakin ne mistä luokitukset löytyy, jos suomen vag jeesuskin laittaa sitä asiakkaiden autoihin:

Näistä innoittuneena googella löysin https://www.jarviseudunvaraosa.fi/o...acturers][]=man&s[orderBy]=PRICE&s[order]=ASC
Josta sattui löytymään molempiin autoihini luokittelut täyttävät Mannol öljyt niin laitoin tilaukseen. Kun ainakin tällä hetkellä tuolla tarjouksessa ja tuli halvemmaksi kuin aijemasta virolaisesta (Öljyt, MOOTTORIÖLJY - iParts OÜ) luottopaikasta Totalin öljyt joita on aijemmin tullut tilattua. Tämä ei ole maksettu mainos :)

Statistiikka

Viestiketjuista
276 979
Jäsenet
77 565
Uusin jäsen
kallitus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom