OLED-TV

Bbs

Katseluetäisyys televisioon 2,8m. Kuinka metsään sitä mennään jos haen tuolta Gigantista C8 oledin 55 tuumaisena?
65" tässä odottanut vuoden päivät tulevaan järkevään hintaan (1500-1600e) Ja nimenomaan LG:ltä.

Katseluetäisyys televisioon 2,8m. Kuinka metsään sitä mennään jos haen tuolta Gigantista C8 oledin 55 tuumaisena?
65" tässä odottanut vuoden päivät tulevaan järkevään hintaan (1500-1600e) Ja nimenomaan LG:ltä.
On se pieni tuolle matkalle. Puhtaasti katseluelämyksen kannalta jopa 77" on pieni.

• Tykkää
Reactions: Bbs
30 astetta olis tosiaan se minimi suositeltu FOV.
TV FOV.jpg

Itse just hilasin sohvaa 0,5m lähemmäs 65":sta etäisyyden ollen nyt 2,3m, joka aika sopiva.

Täälä 65" 3.5m pääs ja pieni, muttei malta isoompaa, metrin ku istuu lähemmäs nii helpottaas, muttei soffaa saa siirrettyä.

Itsellä tuo 2,8m ja 65", ei tuo nyt liian iso ole, ehkä seuraava saisi olla aavistuksen isompi mutta toisaalta 75" tuntuu sitten jo melkosen isolta..

Katselin Amazonin primevideosta Homecoming sarjaa HDR:nä ja siinä näkyy musta harmaana. Huomaa heti alkuteksteissä ja esim. ekan jakson kohdasta 2:40 eteenpäin, kun sivulla on "mustat" palkit. Onko muillakin näin? Yhden kommentin avforumsilta löysin, että olisi mahdollisesti tyylilajillinen valinta.

Käytössä LG B8 ja technicolor asetukset.

Muutenkin on tuntunut, että jossain HDR / Dolby Vision -materiaalissa kuva parantuu, jos laskee brighness-asetusta (mustan taso) oletuksesta 46:een, mutta silloin testivideoiden perusteella toki jo häviää varjoista detailit. Esim. Netflixin Sex Educationin hämäristä kohtauksista ei mun töllössä löydy koskaan täysin mustaa, jos ei säädä brighnessia. Toistaiseksi olen kuitenkin yleensä pitänyt 50:ssa ja olettanut, että lähdemateriaali vaan sattuu tuottamaan vähän korotettua mustaa, mutta on myös käynyt mielessä, että onko buginen yksilö itsellä.

Pääasiassa kaikki näyttää kyllä aika hyvältä ja telkkuun olen tyytyväinen näin parin kuukauden jälkeen.

Katselin Amazonin primevideosta Homecoming sarjaa HDR:nä ja siinä näkyy musta harmaana. Huomaa heti alkuteksteissä ja esim. ekan jakson kohdasta 2:40 eteenpäin, kun sivulla on "mustat" palkit. Onko muillakin näin? Yhden kommentin avforumsilta löysin, että olisi mahdollisesti tyylilajillinen valinta.

Muutenkin on tuntunut, että jossain HDR / Dolby Vision -materiaalissa kuva parantuu, jos laskee brighness-asetusta (mustan taso) oletuksesta 46:een, mutta silloin testivideoiden perusteella toki jo häviää varjoista detailit. Esim. Netflixin Sex Educationin hämäristä kohtauksista ei mun töllössä löydy koskaan täysin mustaa, jos ei säädä brighnessia. Toistaiseksi olen kuitenkin yleensä pitänyt 50:ssa ja olettanut, että lähdemateriaali vaan sattuu tuottamaan vähän korotettua mustaa, mutta on myös käynyt mielessä, että onko buginen yksilö itsellä.

Pääasiassa kaikki näyttää kyllä aika hyvältä ja telkkuun olen tyytyväinen näin parin kuukauden jälkeen.
Olen huomannut että joskus lähdemateriaalissa musta ei ole mustaa kaikissa kohtauksissa. Ja tämä siis todettu ihan videotykillä ja lcd-telkkarilla ja näytöllä. Huomaa parhaiten 21:9 suhteen elokuvissa mustiin palkkeihin vertaamalla.

Kattoin tuota sex educationia pikku pätkän ja ei siinä tosiaan tummassa kohtauksessa ollut kontrasti häävi, vähän tuollainen valju kuva. Eiköhän suurimmassa osassa HDR-sisältöä luulisi olevan musta ihan mustaa.

Kattoin tuota sex educationia pikku pätkän ja ei siinä tosiaan tummassa kohtauksessa ollut kontrasti häävi, vähän tuollainen valju kuva. Eiköhän suurimmassa osassa HDR-sisältöä luulisi olevan musta ihan mustaa.
Jep, juurikin noin tuossa sarjassa. Kiitti testauksesta. Kirkkaat kohtaukset ovat hyvät, mutta tummat hailakat. Ilmeisesti sitten vain huonosti masteroitu siltä osin.

Näitä paria youtuben HDR-testipätkää vielä ihmettelin. Mulla tuossa ekassa testissä vilkkuu ne palkit, mitkä pitäisikin, kun brighness on 50. Mutta koko tausta, lukuun ottamatta täysin mustia ylä- ja alapalkkeja, on hieman harmaa ja kohisee. Samaten tuo toinen pätkä, jossa koko ruutu pitäisi olla täysin musta, kohisee samalla lailla. Pikselit sammuu täysin mustaksi, jos laskee kontrastia 100 -> 99, brighnessia 50 -> 49 tai laittaa trumotionin päälle (riittää valinta user vaikka dejudder ja deblur nollissa). Tämä harmaus/kohina näkyy vain hyvin pimeässä huoneessa ja lähellä ruutua. Ilmiö nimenomaan vain HDR-testipätkillä, joku SDR black screen on kyllä täysin musta.

HDR black level: HDR black screen:

LG OLEDilla tuon brightness 50 pitäisi oletusarvoisesti antaa se oikea mustan taso. Tosiaan íhmeen harvassa HDR elokuvassa/sarjassa on masteroitu kuva niin että musta olisi oikeasti mustaa. Eniten ihmetyttää se, miten avaruuskin monesti laitetaan hieman harmaaksi pikimustan sijaan. Jos brightnessiä lähtee laskemaan saadakseen mustan keinotekoisesti ihan mustaksi, tulee mukana sitten black crushia jos katsoo leffaa tai sarjaa jossa musta on oikeasti masteroitu sille nollatasolle. Jätä siis brightness 50 ja hyväksy se että jotkut vatipää ohjaajat haluavat jättää pimeiden kohtausten mustan harmaaksi :).

LG OLEDilla tuon brightness 50 pitäisi oletusarvoisesti antaa se oikea mustan taso. Tosiaan íhmeen harvassa HDR elokuvassa/sarjassa on masteroitu kuva niin että musta olisi oikeasti mustaa. Eniten ihmetyttää se, miten avaruuskin monesti laitetaan hieman harmaaksi pikimustan sijaan. Jos brightnessiä lähtee laskemaan saadakseen mustan keinotekoisesti ihan mustaksi, tulee mukana sitten black crushia jos katsoo leffaa tai sarjaa jossa musta on oikeasti masteroitu sille nollatasolle. Jätä siis brightness 50 ja hyväksy se että jotkut vatipää ohjaajat haluavat jättää pimeiden kohtausten mustan harmaaksi :).
Jep, vaikka olisi olemassa 100% täydellinen paneeli niin sekään ei auta jos se lähdemateriaali on masteroitu/pakattu miten sattuu. Sillä vaan näkee paremmin ne tuotannon virheet.

Jep, juurikin noin tuossa sarjassa. Kiitti testauksesta. Kirkkaat kohtaukset ovat hyvät, mutta tummat hailakat. Ilmeisesti sitten vain huonosti masteroitu siltä osin.

Näitä paria youtuben HDR-testipätkää vielä ihmettelin. Mulla tuossa ekassa testissä vilkkuu ne palkit, mitkä pitäisikin, kun brighness on 50. Mutta koko tausta, lukuun ottamatta täysin mustia ylä- ja alapalkkeja, on hieman harmaa ja kohisee. Samaten tuo toinen pätkä, jossa koko ruutu pitäisi olla täysin musta, kohisee samalla lailla. Pikselit sammuu täysin mustaksi, jos laskee kontrastia 100 -> 99, brighnessia 50 -> 49 tai laittaa trumotionin päälle (riittää valinta user vaikka dejudder ja deblur nollissa). Tämä harmaus/kohina näkyy vain hyvin pimeässä huoneessa ja lähellä ruutua. Ilmiö nimenomaan vain HDR-testipätkillä, joku SDR black screen on kyllä täysin musta.

HDR black level: HDR black screen:
Ainakin minun B8:lla molemmissa videoissa tausta on täysin pikimusta. Tuon alemman videon kun laittaa full screen pyörimään niin istun hölmönä täysin pimeässä huoneessa enkä näe missä telkkari on. :p Lähteenä PC/firefox/youtube ja windowsissa on valittu HDR moodi ja telkkari sanoo että HDR signaalia tulee. Telkkarissa picture mode on: HDR Picture mode Game

Kontrasti 90, brightness 50, oled valo 29.

EDIT: Nyt kun tollotin oikein sentin päästä niin kyllä siellä semmoista kohinaa näkyy. Tosin mikä tahansa on mahdollista kun youtubesta katsoo. Enpä huomannut tuota metrin päästä. Aika triviaalia touhua.

Viimeksi muokattu:
Mitä nettiselainta käytätte lg oledissa? Mulla herjaa, että päivitä selain. Kun yritän päivittää, niin mitään ei tapahdu...missä vika?

Noni eiköhän tämä selventänyt, että jään vielä hetkeksi odottamaan 65” hinnan tippumista. Kiitos!
Kannattaa myös miettiä ihan itse, täältä harvoin saa universaaleja totuuksia kun makuja on monia ja harrastajaa niin monen tasoista.

Ainakin minun B8:lla molemmissa videoissa tausta on täysin pikimusta. Tuon alemman videon kun laittaa full screen pyörimään niin istun hölmönä täysin pimeässä huoneessa enkä näe missä telkkari on. :p Lähteenä PC/firefox/youtube ja windowsissa on valittu HDR moodi ja telkkari sanoo että HDR signaalia tulee. Telkkarissa picture mode on: HDR Picture mode Game

Kontrasti 90, brightness 50, oled valo 29.

EDIT: Nyt kun tollotin oikein sentin päästä niin kyllä siellä semmoista kohinaa näkyy. Tosin mikä tahansa on mahdollista kun youtubesta katsoo. Enpä huomannut tuota metrin päästä. Aika triviaalia touhua.
Tuo oled valo 29 varmaan selittää, itsellä 100 kaikilla kuva-asetuksilla, omaan silmään tykkäsin.

OLED-valon kuuluisi olla 100 HDR:llä. Samoin kontrasti 100 ja brightness 50.
Ainakin Windows10 desktop käytössä jos pistän 100 tuon valon niin ruutu on katselukelvoton. HDR moodi siis käytössä. Yksi resurssienhallinta ikkuna valkoisella taustalla valaiseen puoli taloa eikä kuvaa pysty katsomaan.

PS: Mistä lähteestä nuo on että kontrasti 100, brightness 50 ja valo 100?

Viimeksi muokattu:

Käsittääkseni LG kaikessa viisaudessa luodessaan HDR mäppäystä on nojannut MaxDML -arvoon (=Maxium Display Monitor Luminance) EIKÄ MaxCLL (Maximum Content Luminance Level) -arvoon kuten olisi kannattanut (/pitänyt). (vai onko tämä korjattu aivan uusimmissa malleissa???)

Täten "tyhmä" LG haistelee toistettavasta materiaalista tuota MaxDML arvoa joka on esim. Blade Runner 2049 (US Warner Bros versiossa) vaivaiset 10 000 nitsiä KUN MaxCLL on vaan 200 nitsiä (eli ts. koko leffan kirkkain pikseli on 200 nits). Tästä syystä tuo tonemäppäys aiheuttaa kyseistä rainaa kytätessä aaaaivan liian tumman kuvan. Tod. näk. tuo mäppäys ei ole missään oikeasti kohdallaan, vaan about sinnepäin. Joskus hailakkaa, joskus tummaa.. mutta elämä on..

( When played to a LG TV, the TV saw the 10,000 nits and determined it had to compress the lower brightness content in order to make room for the bright content that might reach 10,000 nits even though there is none. The result was an overly dark picture. @ avsforum)

Tuon toki pystyy korjaamaan mm. HDfuryn vertexillä, mutta en siitä ala sen enempää tarinoimaan.

OLED-valon kuuluisi olla 100 HDR:llä. Samoin kontrasti 100 ja brightness 50.
LG B8 Calibration Settings

The 'OLED Light' Setting in HDR10 mode is set to maximum automatically and should not be changed. This is recommended for HDR10 content, as it will permit the reproduction of the brightest highlights possible under HDR to create the 'Pop' normally seen with HDR content.

When in Dolby Vision HDR, the recommended 'OLED LIGHT' setting is 50. Raising 'OLED LIGHT' setting higher than 50 will raise the 'Gamma', so this can help if you notice black crush (loss of detail in the black regions of the screen).

Löysin windowsista display settingsistä säädöt jolla säädetään SDR content appearancea. Laitoin tuon melkein minimiin niin kaikki valkoiset ikkunat deskarilla himmenivät tosi paljon ja on nyt katseltava mutta HDR contentti pysyy ns "popping crispy" tasolla.

OLED valo on nyt 100.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4040263/windows-10-hdr-advanced-color-settings

HDR black screen:
Nyt kun katson tuota alempaa videota niin näen pimeässä jotain ihme häröilyä tuossa näytöllä. Kun skaalailen ikkunan kokoa desktopilla niin tuo värinä ja kuviointi villiintyy eli aivan kuin tuossa videossa on joku artifakti kuvio enkoodauksen aiheuttama. Jos pistän mustan screenin windowsin screen saverinä niin ruutu on täysin pimeä eli voisi olettaa että raaka musta signaali ilman videopakkausta on vähän laadukkaampaa.

Paljon on huomannut sitä että normaali content on täynnä kaiken maailman virheitä ja artifakteja pakkauksesta johtuen. Osa voi olla toki vaikeaa contenttia OLED paneelille mutta aika monessa tapauksessa huolestuu turhaan kun elokuvat/sarjat/youtubevideot on vain masteroitu päin persettä.

Viimeksi muokattu:
Ainakin Windows10 desktop käytössä jos pistän 100 tuon valon niin ruutu on katselukelvoton. HDR moodi siis käytössä. Yksi resurssienhallinta ikkuna valkoisella taustalla valaiseen puoli taloa eikä kuvaa pysty katsomaan.

PS: Mistä lähteestä nuo on että kontrasti 100, brightness 50 ja valo 100?
Windowsissa on nykyään oma liukusäädin juuri tuota varten. Eli sillä säädetään SDR valkoisen taso HDR tilan ollessa päällä. Telkkarin säätöihin ei kannata koskea, koska tällöin HDR videot/pelit ei näytä siltä kuin pitäisi.

Edit. Jahas, löysitkin tuon jo itse...

Käsittääkseni LG kaikessa viisaudessa luodessaan HDR mäppäystä on nojannut MaxDML -arvoon (=Maxium Display Monitor Luminance) EIKÄ MaxCLL (Maximum Content Luminance Level) -arvoon kuten olisi kannattanut (/pitänyt). (vai onko tämä korjattu aivan uusimmissa malleissa???)

Täten "tyhmä" LG haistelee toistettavasta materiaalista tuota MaxDML arvoa joka on esim. Blade Runner 2049 (US Warner Bros versiossa) vaivaiset 10 000 nitsiä KUN MaxCLL on vaan 200 nitsiä (eli ts. koko leffan kirkkain pikseli on 200 nits). Tästä syystä tuo tonemäppäys aiheuttaa kyseistä rainaa kytätessä aaaaivan liian tumman kuvan. Tod. näk. tuo mäppäys ei ole missään oikeasti kohdallaan, vaan about sinnepäin. Joskus hailakkaa, joskus tummaa.. mutta elämä on..

( When played to a LG TV, the TV saw the 10,000 nits and determined it had to compress the lower brightness content in order to make room for the bright content that might reach 10,000 nits even though there is none. The result was an overly dark picture. @ avsforum)

Tuon toki pystyy korjaamaan mm. HDfuryn vertexillä, mutta en siitä ala sen enempää tarinoimaan.
Vaikka LG käyttäisikin oikein MaxCLL arvoa, tämäkin on monesti väärin leffoissa. Se voi olla jätetty vaikka nollaksi. En tiedä miksi noista parametreistä lipsutaan sekä TV valmistajien että masteroijien puolella. Ei ole paljoa metadatasta hyötyä, kun se voi olla mitä sattuu. Tähän on toki omat ratkaisunsa, kuten oman leffakirjastonsa läpikäynti, joka siis kelaa läpi koko leffan ja etsii sieltä oikeasti kirkkaimman kohdan välittämättä metadatasta. Sitten luodaan oma freimikohtainen metadata, jolloin saadaan HDR10 materiaalista vastaava kuin DolbyVision tai HDR10+ materiaalista (ellei parempi, koska tässä voi käyttää juuri oman ruutunsa arvoja, eikä jotain keskiarvoja). Haittapuolena on tehokkaan PC:n vaatimus ja se, että materiaali pyörii PC:llä eli esim. Netflixiin ei toimi (vielä... Tähän on tulossa ratkaisu, mutta se on työn alla).

lpa

2018 mallit mäppää MaxCLL.

Löysin windowsista display settingsistä säädöt jolla säädetään SDR content appearancea. Laitoin tuon melkein minimiin niin kaikki valkoiset ikkunat deskarilla himmenivät tosi paljon ja on nyt katseltava mutta HDR contentti pysyy ns "popping crispy" tasolla.

OLED valo on nyt 100.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4040263/windows-10-hdr-advanced-color-settings

Nyt kun katson tuota alempaa videota niin näen pimeässä jotain ihme häröilyä tuossa näytöllä. Kun skaalailen ikkunan kokoa desktopilla niin tuo värinä ja kuviointi villiintyy eli aivan kuin tuossa videossa on joku artifakti kuvio enkoodauksen aiheuttama. Jos pistän mustan screenin windowsin screen saverinä niin ruutu on täysin pimeä eli voisi olettaa että raaka musta signaali ilman videopakkausta on vähän laadukkaampaa.

Paljon on huomannut sitä että normaali content on täynnä kaiken maailman virheitä ja artifakteja pakkauksesta johtuen. Osa voi olla toki vaikeaa contenttia OLED paneelille mutta aika monessa tapauksessa huolestuu turhaan kun elokuvat/sarjat/youtubevideot on vain masteroitu päin persettä.
Sama kohina/harmaus minulla näkyy, jos haen testipätkät täältä HDR10 test patterns set - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews ja toistan LG:n photo&video appin kautta lähiverkosta. Eli ei välttämättä johdu youtuben muunnoksista.

SDR:llä kaikenmoiset black screen testit ovat täysin mustia.

Mutta eipä tuolla isommin ole väliä. Pisti vaan kohina silmään, kun Homecoming -sarjan surkeat (tarkoituksella?) mustat ensin huomasin ja sen myötä etsiskelin testipätkiä varmistamaan onko säädöissä jotain pielessä.

LG:lle tullut uusi firmware (04.10.31) joka vähentää "near-black chrominance overshoot" ongelmaa ja colorbandingia, mutta joidenkin mukaan (AV/AVS) tumma pää menee tukkoon ja pelitila jotenkin vituralleen.
Itse odottelen vielä lisää kommentteja ennen päivitystä, onneksi otin automaattisen päivityksen pois päältä.

LG:lle tullut uusi firmware (04.10.31) joka vähentää "near-black chrominance overshoot" ongelmaa ja colorbandingia, mutta joidenkin mukaan (AV/AVS) tumma pää menee tukkoon ja pelitila jotenkin vituralleen.
Itse odottelen vielä lisää kommentteja ennen päivitystä, onneksi otin automaattisen päivityksen pois päältä.
Mitä tarkalleen tarkoittaa pelitilan meneminen vituralleen?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

Päivitys on kai nyt tulossa vasta malleille, jossa on Alpha 9 prosessori, eli C8 jne. LG to release firmware fix for 2018 OLED issues

B8:lle toivottavasti mahdollisimman pian. 4k matskuilla ei niinkään ole ollut ongelmaa, mutta huonommalla tuota näen itse turhan usein, niin mielelläni ottaisin vaikka hieman black crushia, jos sillä saadaan merkittävästi kuriin. Esim. elokuva Heat primevideosta on kohtuullisen rasittavaa katsottavaa tuon ongelman kanssa.

Mitä tarkalleen tarkoittaa pelitilan meneminen vituralleen?
En osaa antaa tarkkaa selvitystä, mutta mm tällainen kommentti tuohon liittyen "gamma tracking in game mode is in fact ruined" ja siinä kun ei ole tarvittavia säätöjä, niin alapään 2.8 gammaa ei saa oiottua.
Liian tummasta kuvasta valitetaan ja jotkut että myös värilämpö, ehkä valkotasapaino olisi myös muuttunut.

Itselle ei ole niin väliä jos pelitila ei ole ihan just oikea, mutta jos tummat sävyt menee tukkoon tai ainakin lähelle sitä gamman nousten vaikkapa 2.2:sta 2.8:aan, niin se on ongelma.

Tuota near black välkyntää en juuri ole havainnut muuta kuin siinä testikuvassa eli sen suhteen ei tarvetta päivittää.
Väriliukujen sulavuus sen sijaan houkuttaa, mutta jään odottelemaan lisää kokemuksia. Pakitus edelliseen versioon ei ole yleensä niin simppeliä.

Ainakin C8:lle päivitys löytyy LG:n sivulta, en tiedä onko ladattavissa myös suoraan telkusta.

Osaako joku selventää tuota LG:n Dynamic tone mappingin toimintaa? Esim. Useissa peleissä HDR-kuvalle säädetään kirkkaus television maksimin mukaan eli kaiketi alle 800 nitsiin oledilla. Mutta ajaako se saman, jos tuon kirkkauden laittaa täysille ja antaa tone mappingin hoitaa loput? Oletteko käyttäneet dynaamista kontrastia pelien kanssa saman aikasesti?

Ei hemmetti, tästäkö se johtuu.
Itsellä oli jäänyt vahingossa automaattiset päivitykset päälle C8:ssa, ja sehän päivitti tietysti.

Eilen ennen pelisessiota oli tarkotus säätää kuva kohdilleen, nimenomaan juuri se että varmasti joka mustan ja valkoisen taso erottuu jnejne... (Koska parasta mahdollista saatavilla olevaa halutaan tietysti!)
Tein pienen testikuvan paintilla johon eri tason mustia, täysin mustasta sitten pari seuraavaa kirkkausasteella olevaa vierekkäin, sama valkoiselle.
Yllätyksekseni sitten kun katselin niin kaikki eritason mustat palkit olivat kaikki ihan mustana telkussa (eli pikseli pois päältä), samalla kun vieressä oli valkoisen testaus. Mutta jos otti tuon valkoisen testin vierestä pois (zoomaili pelkkään mustaan), niin että telkkarissa näky vain ne mustat palkit, niin sillon erottui eri tasot.
Tuo vaikutti aivan siltä kuin olisi jokin dynaaminen kontrasti ollut päällä, tai väärä väri ulostulo valittuna pc:ltä.

Näemmä Gamma asettaminen Low korjaa ainakin jonkun verran tuota mustan tukkoontumista, mutta kuva on kyllä sitten haalea.
Pitikin just sattua. Pystyykö vanhempia firmwareja asentamaan jotenkin manuaalisesti?

^ AV:lla ainakin tuo linkin takana oleva kirjoittaja oli pakittanut edelliseen versioon, tarkempaa ohjeistusta ei antanut.

Tästä threadista löytyy myös joitain testikuvia mm tämä:
blacktest uhd.jpg

HDMI:n voi nimetä PC:ksi ja käyttää vaikka isf katselutilaa (SDR-pelit), luetun mukaan lagi sama kuin pelitilassa ja siinä gammakäppyrä on pysynyt entisellään. Tässä oli kuitenkin jotain muuta ongelmaa, jota en nyt muista...ei ole nyt jaksanut kauheasti näihin juttuihin perehtyä.

LG:ssä on vissiin pakko pitää automaattiset päivitykset pois päältä, kun toista vuotta putkeen paskovat pelimoodin jollain kätevillä firmwareilla? Varmaan tämäkin on sitten sellainen "parempaa kuvanlaatua" tarjoava patchi jota ei vedetä takaisin, mutta seuraavan vuoden malleissa kyseistä ominaisuutta ei enää ole. Laitanpa kyllä ennakoivasti B8:sta päivitykset pois päältä...

Tuo on tosiaan jotenkin rikki nyt.

Rtings:
"Update 02/18/2019: There is currently a bug with 'Game' mode. When 'Game' mode is enabled, the color gamut is locked to 'Wide'. With SDR content this can result in over saturated images. To avoid this issue, use the 'ISF Expert (Dark Room)' Picture Mode, with the input label set to 'PC'. This will give the same low input lag as game mode, but with full control over the color gamut and other picture settings."

Sellainen korjaus vielä tuohon, että inputin ikoni täytyy laittaa PC:ksi. Inputin nimellä ei ole merkitystä.
Jos ja kun joku asentaa LG C8:iin uusimman firmwaren, niin voisi katsoa onko tässä muutosta eli onko SDR:n pelitilassa värikirjo edelleen pakotettu leveäksi vai automaattinen kuten kuuluu?

On tää pelaamisen kanssa kyllä melkoista kikkailua...SDR:llä HDMI kuvakkeena pelikonsoli ja kuvatilana pelitila on värikirjoksi pakotettu laaja ja muutenkin suppeampi valikoima säätöjä.
Kuvakkeena PC ja kuvatilana isf Pimeä huone, on kaikki säädöt mutta kuva on ihan hailakka.
HDR:lle sitten pitää laittaa kuvakkeeksi joku muu kuin PC (pelikonsoli).

Mutta siis toiko tämä uusin päivitys tämän suhteen jotain muutosta?

Viimeksi muokattu:
Jos ja kun joku asentaa LG C8:iin uusimman firmwaren, niin voisi katsoa onko tässä muutosta eli onko SDR:n pelitilassa värikirjo edelleen pakotettu leveäksi vai automaattinen kuten kuuluu?

On tää pelaamisen kanssa kyllä melkoista kikkailua...SDR:llä HDMI kuvakkeena pelikonsoli ja kuvatilana pelitila on värikirjoksi pakotettu laaja ja muutenkin suppeampi valikoima säätöjä.
Kuvakkeena PC ja kuvatilana isf Pimeä huone, on kaikki säädöt mutta kuva on ihan hailakka.
HDR:lle sitten pitää laittaa kuvakkeeksi joku muu kuin PC (pelikonsoli).
B7V:llä käytän kaikessa SDR:ssä PC-modea. Hailakkuus kuulostaa siltä, että black level on telkkarista väärin..? Mulla ainakin toimii kuten pitää, kun PC:stä tulee limitediä ja telkkarista black level on low.

HDR:llä pelaamiseen pitää olla pelitila ilman PC-modea, mutta se antaa kyllä valita "auto" värit.

Raportoiko muillakin LG B8 PC:lle 4096x2160 resoluution tuon 3840x2160 lisäksi? Vähän tämmöinen first world problem mutta minulla nvidian control panelissa tuollainen näkyy ja täten nVidian DSR antaa väärän kuvasuhteen nuille super resoluutioille ja sivuille tulee mustat palkit. Olisi kiva pelata pelejä 8k resosta skaalattuna mutta ärsyttää nuo mustat palkit. Picture clarity esim dark souls 2 on kyllä joltain toiselta planeetalta kun peli menee 8k60fps ja skaalataan 4k resolle.

Jos ei muuta keksi niin nvidian paneelista voi tehdä custom resoluutiona sen oikean reson.

B7V:llä käytän kaikessa SDR:ssä PC-modea. Hailakkuus kuulostaa siltä, että black level on telkkarista väärin..? Mulla ainakin toimii kuten pitää, kun PC:stä tulee limitediä ja telkkarista black level on low.
Joo varmaan sekoitin jotain, ei ole juuri lainkaan tullut pelailtua muuta kuin HDR pelejä.
Kokeilin uudelleen tuota PC-modea ja isf dark tilaa, niin toimiihan tuo ok.
Ainoa että väriasetusten kopiointi tulolta tuloille ei tunnu kopioituvan tuonne, on toki arvot ylhäällä ja saa ne naputeltua käsin. Pitänee samalla tarkistaa sen säädöt muutenkin, kunhan tässä kerkiää ja jaksaa.

Ilmeisesti tuossa uusimmassa firmwaressa pelitilassa SDR:llä ei enää värikirjo ole lukittu laajaksi, mutta sen gamma on jotain ihan muuta kuin pitäisi.
Toisaalta se on sama jos sitä ei koskaan käytä, vaan tuota PC-modea.

Hienoa nyt LG:ltä tähän väliin pilata pelimoodit noin kun pitäisi napata halvalla hinnalla 55C8. 55C9 kerkeää halventua siinä ajassa kun mahdollinen korjaus tulee, jos edes tulee.

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Gigantissa olisi nyt Philipsin 65oled803/12 hintaan 1999 euroa. Eroaako tuo jotenkin merkittävästi 65oled873/12 -mallista, joka oli joku aika sitten myynnissä 1599 eurolla?

Tietenkin kiinnostaa onko tuo kannattava hankinta tuohon hintaan vai kannattaako suosiolla odottaa kovempia alennuksia. Nykyinen 2016 hommattu 55 tuumainen Philipsin Ambilight TV alkaa tuntumaan liian pieneltä ja tekisi mieli päivittää uudempaan. 75 tuumainen kiinnostaisi eniten, mutta niiden hinnat ovat toistaiseksi taivaissa.

Hienoa nyt LG:ltä tähän väliin pilata pelimoodit noin kun pitäisi napata halvalla hinnalla 55C8. 55C9 kerkeää halventua siinä ajassa kun mahdollinen korjaus tulee, jos edes tulee.
Ei tuo sentään dealbreaker ole,
-HDR peleille kuvatilaksi HDR-pelitila ja HDMI:n kuvakkeeksi vaikkapa "pelikonsoli" (UHD Deep Color päälle kyseiselle HDMI:lle)
-SDR peleille kuvatilaksi isf pimeä ja HDMI:n kuvakkeeksi PC
Tämä pätee sekä ennen päivitystä että sen jälkeen eli sama jumppa tuon HDMI:n kuvakkeen vaihtamisen suhteen.

Se mitä muuta tuo päivitys oikeasti tekee, niin ei ole vielä ainakaan itselle kirkastunut.
Jos technicolor ja isf tiloissa on myös tuo gamma mennyt ketulleen, niin en kyllä päivitä vaikka sitä voisi 20-pisteen säädöllä ehkä saada korjattua.

edit:
Täältä luettuna päivitys muuttaa myös muiden kuvatilojen gammakäyrät mustasta päästä ja vaatii uudelleen kalibroinnin.
Sure Universal Remote appilla onnistuu firmwaren pakitus edelliseen versioon.
(Tietty pitää olla se edellinen firmware (04.10.15) USB-tikulla TV:n kyljessä, sitä ei ainakaan Suomen LG:n sivuilta näytä enää löytyvän, ehkä täällä joku on sen ladannut koneelleen?!)

Tuosta AV:n keskusteluketjusta:
04.10.31_gamma.jpg
Vihreä on kalibroitu gamma ennen päivitystä ja keltainen päivityksen jälkeen.

= ainakin minä passaan tämän päivityksen

Viimeksi muokattu:
Ei tuo sentään dealbreaker ole,
-HDR peleille kuvatilaksi HDR-pelitila ja HDMI:n kuvakkeeksi vaikkapa "pelikonsoli" (UHD Deep Color päälle kyseiselle HDMI:lle)
-SDR peleille kuvatilaksi isf pimeä ja HDMI:n kuvakkeeksi PC
Tämä pätee sekä ennen päivitystä että sen jälkeen eli sama jumppa tuon HDMI:n kuvakkeen vaihtamisen suhteen.

Se mitä muuta tuo päivitys oikeasti tekee, niin ei ole vielä ainakaan itselle kirkastunut.
Jos technicolor ja isf tiloissa on myös tuo gamma mennyt ketulleen, niin en kyllä päivitä vaikka sitä voisi 20-pisteen säädöllä ehkä saada korjattua.

edit:
Täältä luettuna päivitys muuttaa myös muiden kuvatilojen gammakäyrät mustasta päästä ja vaatii uudelleen kalibroinnin.
Sure Universal Remote appilla onnistuu firmwaren pakitus edelliseen versioon.
(Tietty pitää olla se edellinen firmware (04.10.15) USB-tikulla TV:n kyljessä, sitä ei ainakaan Suomen LG:n sivuilta näytä enää löytyvän, ehkä täällä joku on sen ladannut koneelleen?!)

Tuosta AV:n keskusteluketjusta:

Vihreä on kalibroitu gamma ennen päivitystä ja keltainen päivityksen jälkeen.

= ainakin minä passaan tämän päivityksen
Eli onko tuo korjaus siihen macroblockingiin vetää tumma pää niin tummaksi että sieltä ei mitään näy, niin ei myöskään niitä artifakteja? :D

Eli onko tuo korjaus siihen macroblockingiin vetää tumma pää niin tummaksi että sieltä ei mitään näy, niin ei myöskään niitä artifakteja? :D
Kieltämättä siltä vähän näyttää...miltei saman olisi tehnyt klikata kirkkautta pykälän alaspäin :rolleyes:

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
95 580
Jäsenet
40 515
Uusin jäsen
manaryde

Hinta.fi

Ylös Bottom