Edit, luin sitten lisääkin viestejä. Joo Silo on varmaan tummasävyisin HDR sarja johon olen koskaan törmännyt, mutta se on se poikkeustapaus. Olen noi jaksot yleensä katsonut lähes pimeässä, mutta valoisassa huoneessa tekisi kyllä tiukkaa.
Silti, AppleTV:n sarjat ovat oman kokemuksen mukaan tosiaan kirkkaita. Dark Matter oli keskitasoa, mutta Invasionissa esim monet ulkokohtaukset olivat aika häikäisevän kirkkaita ja highlightit vetivät kyllä kaiken mitä Samsungista irtosi. Todella hienon näköinen sarja kuvanlaadullisesti, mutta muuten ihan tylsää paskaa. Applelta kannattaa kokeila myös Ted Lasso, se on varmasti yksi kirkkaimpia HDR sarjoja mitä olen nähnyt. Jos sekin näyttää hämärältä, niin satavarmasti asetuksissasi tai jossain on jokin ongelma. Mutta edelleen, jos olet tottunut pitämään active tonemappingia päällä, näyttää kaikki HDR10+ sisältö todella paljon himmeämmältä kuin HDR10 sisältö. Raivostuttavaa, ettei Samsung ole voinut laittaa erillistä HDR10 ja HDR10+ kuvatilaa, kuten LG:ssä on erikseen HDR10 ja DV kuvatilat.
Ylipäätään itse olen omassa S90C/S95C todennut parhaaksi tavaksi säätää kirkkautta sen, että nostaa ihan niitä 2-whitepoint offset/gain arvoja (kaikilta väreiltä saman verran) oman maun mukaan. Offset nostaa tummien sävyjen kirkkautta ja gain highlightien. Noilla saa tuunattua kirkkautta aika hyvin omaan makuun ja toimii yhtälailla HDR10 ja HDR10+, eikä pilaa kuvaa kuten contrast enhancer joka murskaa kaikki mustan sävyt ja haalistaa highlightien värit. Tuo contrast enhancer tekee oikeasti niin paljon hallaa kuvalle, etten suosittele käyttämään kuin pakon edessä.