OLED-TV

LG on julkistanut uudet M5, G5, C5 ja B5 mallit.

G5 mallissa on nyt 3-pinon sijaan 4-pinoinen oled paneeli jonka myötä LG luopuu MLA:sta.
10% ikkunassa kirkkaus nousee yli 2000 nittiin. Vincentin videossa mainittiin, että se voisi olla jopa 2400 nittiä.
Koko ruudun kirkkaus nousee 40%:lla ja olisi näinollen yli 300 nittiä.
Kaukosäädin on päivittynyt kompaktimmaksi ja ergonomisemmaksi jossa ei ole enää numeronäppäimiä.
 
Sampan Frameista Pro versiot (Neo QLED ja Miniled -versiot, langaton One Connect toistoboksi joten ei tarvitse vetää rumia kaapeleita ja boksin saa vaikka komeroon piiloon.

Edit: LGn M5 mallissa on sama langattomuus tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tossa sanota et 55" ja ylöspäin qd-oled ja alemmat woled
Oikea tieto selviää varmaankin sitten, kun tv:t saapuvat lopulta markkinoille. Tässä ainakin S90F tulisi 65" koossa olemaan Euroopassa QD-OLED paneelilla ja 55" ja 77" koot WOLED paneelilla ja vastaavasti S95F mallissa koot 55", 65", 77" ovat todennäköisesti QD-OLED paneelilla ja uutena kokona 83" tulisi Saksan ja Britannian markkinoilla olemaan QD-OLED paneelilla, kun muut markkina alueet Euroopassa joutuisivat tyytymään WOLED paneeliin.
 
LG on julkistanut uudet M5, G5, C5 ja B5 mallit.

G5 mallissa on nyt 3-pinon sijaan 4-pinoinen oled paneeli jonka myötä LG luopuu MLA:sta.
10% ikkunassa kirkkaus nousee yli 2000 nittiin. Vincentin videossa mainittiin, että se voisi olla jopa 2400 nittiä.
Koko ruudun kirkkaus nousee 40%:lla ja olisi näinollen yli 300 nittiä.
Kaukosäädin on päivittynyt kompaktimmaksi ja ergonomisemmaksi jossa ei ole enää numeronäppäimiä.
Onkohan MLA:n poistumisen myötä taas heijastavampi ja green tintiä :hmm: Jos on niin sittenhän oma G4 onkin mieleisempi kuin G5. Toivottavasti tuo uusi kauko toimii vanhemmissakin malleissa. Tuo G4:n mukana tullut on minusta huonompi kuin muutaman vuoden vanhemmat ja on lisäksi rasvamagneetti.
 
Kattaakohan toi lg.n g4 sarjan paneelitakuu kaikki pikseliviat ja kiinnipalamisen? Mietin jos ostais sellaisen niin kannattaako sitten ottaa välttämättä tätä gigantin elcare takuuta sitten ollenkaan? Onko näissä pahasti bandingiä?
 
Oikea tieto selviää varmaankin sitten, kun tv:t saapuvat lopulta markkinoille. Tässä ainakin S90F tulisi 65" koossa olemaan Euroopassa QD-OLED paneelilla ja 55" ja 77" koot WOLED paneelilla ja vastaavasti S95F mallissa koot 55", 65", 77" ovat todennäköisesti QD-OLED paneelilla ja uutena kokona 83" tulisi Saksan ja Britannian markkinoilla olemaan QD-OLED paneelilla, kun muut markkina alueet Euroopassa joutuisivat tyytymään WOLED paneeliin.
Ainakaan tämän tiedon mukaan (6.1.2025) 83" ei tule ollenkaan QD-OLED:nä. No, jää nähtäväksi keneltä tulee mitäkin.

"And it is that in this edition of CES 2025 that you have been able to follow from AVPasión we have been able to expand more information on this model. For example, this year in addition to the improvement in brightness we also know that the brand has expanded the diagonals of its Samsung S95F, which is now available at 55, 65, 77 and now 83 inches - the latter will not finally use QD-OLED panels. But the most impressive thing is the improvement in the panel, which in addition to brightness will have other interesting improvements."
 
Viimeksi muokattu:
MLA:sta luopumisesta olikin jo huhuja, mutta tapahtuikin jo tämän vuoden malleissa. 4 stackin paneeli lienee edullisempi ja helpompi valmistaa kuin MLA -taso, jossa on kuulemma ollut hinnan lisäksi odotettua huonommat tuotot. Lieneeköhän tuossa uudessa paneelissa vielä jotain lastentauteja. Ensi vuoden G6 lienee se, missä kaikki ne on korjattu. LG kuulemma olisi istunut pari vuotta tuon MLA:n päällä, koska heillä ei ollut kilpailijoita ennen QD-OLED -paneelia, joka sitten pakotti ottamaan sen käyttöön. C5 näyttää olevan odotetun aneeminen päivitys C4 nähden.
 
Onkohan MLA:n poistumisen myötä taas heijastavampi ja green tintiä :hmm: Jos on niin sittenhän oma G4 onkin mieleisempi kuin G5. Toivottavasti tuo uusi kauko toimii vanhemmissakin malleissa. Tuo G4:n mukana tullut on minusta huonompi kuin muutaman vuoden vanhemmat ja on lisäksi rasvamagneetti.
Saas nähdä. Vai onko niihin puututtu jollain muulla tavalla. :hmm: Saattaa olla, että LG ei lopullisesti luovu tuosta MLA:sta, vaan se palaa käyttöön, jos tämä uusi paneeli jää jälkeen kilpailevista paneeleista tulevaisuudessa. Sony kuulemma luopuisi QD-OLED:sta ja laittaa A95L:n seuraajaan LG:n paneelin eli varmaan tämän uuden.
 
C2:lla nyt myös viimein tippunut tuo uusin WebOS päivitys, saattaa vielä vaatia manuaalista asennusta kun taitaa vasta pikkuhiljaa tippua OTA:na eteenpäin. Nyt siis telkkarissa suoraan tuki Chromecastille.
Jep, laitoin eilen omaani manuaalisesti päivityksen koska näyttö ei ole netissä. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia.
DV film maker on kyllä JYTKY uudistus, tykkään! :thumbsup: Onkohan noista tarkkaa listausta jossain mitä kaikkea tuossa päivityksessä tuli C2 malliin? Kiinnostaisi kaikki mahdolliset konehuoneen puolella tehdyt uudistukset, LG omilla sivuilla ainakin aika vaisut patch notet, niissä ei edes mainintaa DV tai film makerista.
 
DV film maker on kyllä JYTKY uudistus, tykkään! :thumbsup:
Eikös tuo ole käytännössä joku entinen kuvatila vain nimetty Filmmaker moodiksi. Ei käsittääkseni (voin toki olla väärässä) mitään sen kummempaa konepellin alle tehty kuin vaihdettu nimi kuvamoodille.

Onkohan noista tarkkaa listausta jossain mitä kaikkea tuossa päivityksessä tuli C2 malliin? Kiinnostaisi kaikki mahdolliset konehuoneen puolella tehdyt uudistukset, LG omilla sivuilla ainakin aika vaisut patch notet, niissä ei edes mainintaa DV tai film makerista.
Itse ainakin olen estänyt kaikki päivitykset. Lähinnä kai noissa uusissa on mainoksia, seurantaa ja AI-juttuja lisätty, en koe tarpeelliseksi näitä.
 
Eikös tuo ole käytännössä joku entinen kuvatila vain nimetty Filmmaker moodiksi. Ei käsittääkseni (voin toki olla väärässä) mitään sen kummempaa konepellin alle tehty kuin vaihdettu nimi kuvamoodille.


Itse ainakin olen estänyt kaikki päivitykset. Lähinnä kai noissa uusissa on mainoksia, seurantaa ja AI-juttuja lisätty, en koe tarpeelliseksi näitä.

Ainoa asia että C2/G2 sarjasta lähtien kompensaatiosyklit muuttui ja on täysin AI painotteisia eikä esim fyysisiä sensing linejä / piirejä ole enään paneeleissa. Ja niitä algoritmeja päivitetään myös softan mukana. Samoin Sampan QD-Oledeissa. Muistaakseni rtings kiinnipalamisvideossa vähän käsiteltiin sitä jossain välissä kun Samsung oli päivitellyt algoritmejaan ja kiinnipalamisen jäljet menivät parempaan suuntaan.

C2/G2 sarjan omistajana päivittäisin televisioni, C3 / C4 varmaan jo ihan hyvällä mallilla suoraan paketista mutta ehkä niitäkin kannattaisi päivittää?

edit: tuosta löytyy hyvin nihkeästi tietoa, muistan ku ekan kerran rupesin tutkimaan asiaa kun avsforumilla Hifi4Vision (LG työntekijä / insider) postaili tietoja firmwareista. Tässä on esimerkiksi mainittu päivityksestä JB compensaatioon(pidempi 500h välein ajettava). Harmi että tuo poisti tunnuksensa niin ei voi etsiä niitä postauksia helposti enään.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tuo ole käytännössä joku entinen kuvatila vain nimetty Filmmaker moodiksi. Ei käsittääkseni (voin toki olla väärässä) mitään sen kummempaa konepellin alle tehty kuin nimi.
Ymmärsit konepellit väärin... film maker ei ole uusi juttu vaan on ollut alusta asti, pelkästään tuo DV uudistus film maker tilassa on uutta. Tarkoitinkin lähinnä bugi ym. korjauksia mitä televisioon on saatettu tehdä, kiinnostaisi lukaista mitä muutoksia on tehty.

Itse ainakin olen estänyt kaikki päivitykset. Lähinnä kai noissa on mainoksia, seurantaa ja AI-juttuja lisätty, en koe tarpeelliseksi näitä.
Offline tilassa ei tule mainoksia, eikä ole mitään syytä jättää päivityksiä jotka parantaa katselukokemusta asentamatta. Oma C2 toimii PC näyttönä, löytyy myös bluray soitin joten smart tv ominaisuudet ovat täysin turhia joten ei ole tarvetta yhdistellä nettiin.
 
Ymmärsit konepellit väärin... film maker ei ole uusi juttu vaan on ollut alusta asti, pelkästään tuo DV uudistus film maker tilassa on uutta.
Ei, vaan tarkoitin juuri sitä, että joku kuvatila oli nyt nimetty Filmmaker DV moodiksi (mikä se tarkka sanamuoto onkaan en muista) ja sellaista ei ennen ollut DV:lle. Tuo olisi tarjolla myös omaan C3:een mutta en varmasti asenna koska sama asia toimii eri nimisessä kuvatilassa just samalla tavalla enkä halua mitään sitä tauhkaa mitä uudet firmikset tuovat nyt.

Tarkoitinkin lähinnä bugi ym. korjauksia mitä televisioon on saatettu tehdä, kiinnostaisi lukaista mitä muutoksia on tehty.
Käsittääkseni enimmäkseen on jotain appitukeen ja niihin aiemmin mainitsemiini juttuihin liittyvää. Harvemmin mitään sellaista tulee joka kuvaa varsinaisesti parantaisi, jos meinaat sellaisia. Siitä, että kuva hieman huononee on kyllä omakohtaista kokemusta aiemman C9:n kanssa.

Offline tilassa ei tule mainoksia, eikä ole mitään syytä jättää päivityksiä jotka parantaa katselukokemusta asentamatta.
Mitähän ne katselukokemusta parantavat asiat sitten konkreettisesti ovat offline-tilassa?
Itselläkin C3 toimii vain näyttönä, kuvanlähteenä erilliset soittimet paitsi TV-lähetyksille jota harvoin katsotaan edes. En näe mitään syytä päivittää firmistä enää koskaan, eli käytössä viimeinen 0-alkuinen firmissukupolvi tuossa ja sellaiseksi jää.
 
Moro,
Tv:n uusiminen edessä ja ensimmäinen oled harkinnassa. Kumpi ja miksi?
Samsung S95D 77"
LG G4 77"
Kannattanee käydä yrittämässä jostain myymälästä löytää molemmat katseltavaksi, sillä tuon S95D mattapinnoite jakaa mielipiteitä.

Samsung tarjoaa parempaa väriavaruutta ja LG Dolby Vision ja DTS tuet, joten valinta pitkälti mitä näistä kaipaa enemmän (pinnoitteen lisäksi).
LG löytyy sekä pöytäjalustalla että seinäkiinnikkeellä, mutta jälkimmäinen selkeästi yleisempi eri kaupoissa.
 
joku kuvatila oli nyt nimetty Filmmaker DV moodiksi
Ei oltu nimetty mitään uudestaan. Itselläni ei myöskään ole mitään ylimääräistä tauhkaa, en tiedä mihin viittaat tällä. Tauhkaa tulee vain jos yhdistät TVn nettiin. Vaikka oletuksena on ruksit kaikessa mainoksiin viittaavissa nappuloissa valikoissa, ei näyttöön tule mitään ylimääräistä kun on offline tilassa. Oletko mennyt tekemään sen virheen että olet yhdistänyt nettiin vai miksi ämpyilet päivityksen suhteen?
Mitähän ne katselukokemusta parantavat asiat sitten konkreettisesti ovat offline-tilassa?
No esim tuo DV filmmaker moodissa, nyt se toimii automaattisesti, eli katselukokemus parani. Ennen olisi täytynyt manuaalisesti vaihdella kuvatiloja koska työpöytä/pelikäytössä on gamemode ja leffoihin menee filmmaker mode automaattisesti päälle. Luultavasti on myös lukuisia bugi fixiä jotka potenttiaalisesti pidentävät paneelin ikää.
 
Ei oltu nimetty mitään uudestaan. Itselläni ei myöskään ole mitään ylimääräistä tauhkaa, en tiedä mihin viittaat tällä.
Siis oliko C2:ssa muka ennestäänkin Filmmaker niminen tila DV:lle? Ei ainakaan C3:ssa ollut mutta uusimmassa olisi ja se on käytännössä jokin aiemmin eri nimellä ollut tila (oliko Cinema) vain nimetty FMM:ksi.

Tauhkaa tulee vain jos yhdistät TVn nettiin. Vaikka oletuksena on ruksit kaikessa mainoksiin viittaavissa nappuloissa valikoissa, ei näyttöön tule mitään ylimääräistä kun on offline tilassa. Oletko mennyt tekemään sen virheen että olet yhdistänyt nettiin vai miksi ämpyilet päivityksen suhteen?
"Ämpyilen" sitä ettei ole mitään tarvetta päivittää telkkua, kun se on offline-tilassa. Ne päivitykset on 99,9% tuota varten. Vai mitä luulet, että siinä on parannettu?

No esim tuo DV filmmaker moodissa, nyt se toimii automaattisesti, eli katselukokemus parani.
Minulla menee se FMM moodia täysin vastaava DV tila automaattisesti päälle nytkin.

Luultavasti on myös lukuisia bugi fixiä jotka potenttiaalisesti pidentävät paneelin ikää.
Juuri niin, luultavasti?
No aika näyttää jääkö oman paneelin ikä lyhyeksi sen takia etten päivitä. Luulenpa ettei jää.
Lähinnä miten paneelin ikää voisi pidentää päivityksillä, olisi rajoittaa huippukirkkautta ja laittaa autohimmennystä agressiivisemmaksi...
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa asia että C2/G2 sarjasta lähtien kompensaatiosyklit muuttui ja on täysin AI painotteisia eikä esim fyysisiä sensing linejä / piirejä ole enään paneeleissa. Ja niitä algoritmeja päivitetään myös softan mukana.
Ainakin omassa 83C3:ssa on se ikivanha VBE-paneeli jossa edelleen ne fyysiset sensing linet ja 2000h välein se iso putsaus. En usko, että tuohon softalla enää mitään ihmeempiä parannuksia tulee. Eipä tuo vanha C9 ainakaan ole palanut pohjaan vaikken ole aikoihin päivitellyt sitä ja senkin yhden se teki pakolla pyytämättä ja yllättäen.
 
Siis oliko C2:ssa muka ennestäänkin Filmmaker niminen tila DV:lle?
Ei vaan nyt toimii DV filmmaker tilassa, ennen ei toiminut. Sen tuo päivitys toi.
Vai mitä luulet, että siinä on parannettu?
Juuri niin, luultavasti?
En luule mitään, jokaisessa pätsi notessa mainittu bugien korjaamisesta. Sitähän aluksi kysyinkin, kiinnostaisi tietää tarkemmin mitä koodipuolelle ajetaan...
Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta jos sinä et päivitä jotain, saat käyttää laitettasi kuten parhaaksi näet. Faktahan kuitenkin on jos päivitys ei riko mitään vaan päinvastoin parantaa sitä tuotetta jonka ostanut niin on hyvin vähän syitä miksi sitä ei tekisi.
 
Ei vaan nyt toimii DV filmmaker tilassa, ennen ei toiminut. Sen tuo päivitys toi.
Väännetään nyt vielä kerran rautalankaa mitä tarkoitin. Tuo FMM DV mode on sama kuin Cinema DV mode vain nimi on nyt eri.

En luule mitään, jokaisessa pätsi notessa mainittu bugien korjaamisesta. Sitähän aluksi kysyinkin, kiinnostaisi tietää tarkemmin mitä koodipuolelle ajetaan...
Ööh itsehän puhuit, että luultavasti paneelin ikään vaikuttavia korjauksia.
Mutta et siis tiedä vaan luulet, että näin on? ;)

Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta jos sinä et päivitä jotain, saat käyttää laitettasi kuten parhaaksi näet. Faktahan kuitenkin on jos päivitys ei riko mitään vaan päinvastoin parantaa sitä tuotetta jonka ostanut niin on hyvin vähän syitä miksi sitä ei tekisi.
Faktoista tiedän vain sen mitä olen itse havainnut päivittäessä, että jokin meni vain huonompaan suuntaan. Siksi en näe mitään syytä päivittää uutta C3:ani, kun se toimii juuri kuten sen pitääkin. Vanha viisaus - ”älä korjaa sitä, jos se ei ole rikki” pätee tässäkin. Lähinnä itse näkisin viisaaksi päivitellä, jos käyttää tuolla verkkoa ja sisäisiä appeja. Turvapäivitykset silloin tärkeitä ja niitä päivityksissä lähes aina on.
 
Kannattanee käydä yrittämässä jostain myymälästä löytää molemmat katseltavaksi, sillä tuon S95D mattapinnoite jakaa mielipiteitä.

Samsung tarjoaa parempaa väriavaruutta ja LG Dolby Vision ja DTS tuet, joten valinta pitkälti mitä näistä kaipaa enemmän (pinnoitteen lisäksi).
LG löytyy sekä pöytäjalustalla että seinäkiinnikkeellä, mutta jälkimmäinen selkeästi yleisempi eri kaupoissa.

Kiitos vastauksesta. Kävisin kyllä liikkeessä paikanpäällä kattomassa molemmat, mut kun ei täällä pohjoisessa oo mitään hyllyssä.

Tuon linkin vertailun perusteella lähes kaikki parempaa LG:ssä, mut Samsung on taas tuttu laite itelle kun edelliset olleet. Hankala päättää kumpi, kun ei näe laitteita fyysisesti.
 
Ainakin omassa 83C3:ssa on se ikivanha VBE-paneeli jossa edelleen ne fyysiset sensing linet ja 2000h välein se iso putsaus. En usko, että tuohon softalla enää mitään ihmeempiä parannuksia tulee. Eipä tuo vanha C9 ainakaan ole palanut pohjaan vaikken ole aikoihin päivitellyt sitä ja senkin yhden se teki pakolla pyytämättä ja yllättäen.

Ainiin olihan 83" vielä noilla vanhemmilla paneeleilla. Se ei tosiaan samalailla hyödy päivityksistä.
 
XBOX Cloud Gaming on tulossa myös LG:n telkkareihin.

1736235897005.png


 
Mulla ei riitä ymmärrys tälle, maksimi kirkkaudella ei ole rajaa.. kyllä tässä S90D:ssä huomaa kyykäilyt, 200€ käytetty LG tarjoaa puhtaampaa ja kirkkaampaa valkoista kokoruudun taustaa esim tietyissä elokuvien, pelien, mainosten jne tilanteissa. 90% tilanteista tämä on ihan hyvä mutta ihan pelkästään noissa puuttuvissa tilanteissa syy on yksinomaan puutteellinen kirkkaus.
Tämän tarjoama maksimi n.1060nits 10% ikkunalla on just just siinä rajalla että voi puhua HDR:stä.
Oletko varma, ettei kyseessä ole ihan se että katsot AppleTV:stä, joka näyttää HDR10+ formaattia? Tuon kanssa kun tuo active tonemapping ei vaikuta juuri mitään. Eli jos olet säätänyt HDR10 mukaan kuvan ja käyttänyt active tonemappingia, HDR10+ tulee näyttämään hyvin tummalta siihen verrattuna. Ihan samaan törmäsin itsekin S90C kanssa, ja luovuin sitten kokonaan tuon active tonemapping käytöstä, ettei tarvitse tehdä toista erillistä kuvatilaa HDR10+ varten. Yleisesti ottaen Applen HDR sarjat on masteroitu kirkkaammiksi kuin muissa palveluissa (poislukien Silo), eli asetuksista tuo on ihan kiinni. Tuo Invasion esimerkiksi on kirkkaampi kuin 90% Netflixin HDR sarjoista, jos asetukset ovat samat molemmissa.

Tässä myös hyvin tulee nähtyä erot mieltymyksissä. Itse tykkään oikeasti kirkkaasta HDR-kuvasta, mutta jos AppleTV:n sarjoilla (ainakin osalla) iskee contrast enhancerin päälle, lopputulos on niin kirkas etten pysty pitkiä sessioita katsomaan ilman että silmiin alkaa sattua. Näin siis S95C modin jälkeen, S90C moodissa vielä meni. Se mikä sinulla on juuri ja juuri riittävä kirkkaus, voi tosiaan jollekin toiselle olla "silmiin sattuu"-tasoa.
 
Kovasti tuntuu tummuudesta olevan valitusta ihan appletv boxillakin.. Ite testasin myös Sonyn telkussa ja xsx:llä, molemmissa ylitumma kuva (vaikka xsx pelimoodissa jossa jo oletuksena kirkastava eotf..)
Sanoisin katselukelvottomaksi pimeissä kohtauksissa ja kirkkaammatkin on kuin jotain 100nits sdr:ää. Noiden sarjojen jatkoksi katson juuri Silo sarjaa.. katseluympäristö aika hämärä ja tältä näyttää tummat kohtaukset ilman extra boostia (säädetty kuvaa omas näkymää vastaavaksi kameran dynaamisen alueen takia, jäi ehkä liian näkyväksi tumman pään osalta, oikeasti ei näy tummassa päässä kuin tummaa mössöä )
20250106_081031-picsay.jpg
Edit, luin sitten lisääkin viestejä. Joo Silo on varmaan tummasävyisin HDR sarja johon olen koskaan törmännyt, mutta se on se poikkeustapaus. Olen noi jaksot yleensä katsonut lähes pimeässä, mutta valoisassa huoneessa tekisi kyllä tiukkaa.

Silti, AppleTV:n sarjat ovat oman kokemuksen mukaan tosiaan kirkkaita. Dark Matter oli keskitasoa, mutta Invasionissa esim monet ulkokohtaukset olivat aika häikäisevän kirkkaita ja highlightit vetivät kyllä kaiken mitä Samsungista irtosi. Todella hienon näköinen sarja kuvanlaadullisesti, mutta muuten ihan tylsää paskaa. Applelta kannattaa kokeila myös Ted Lasso, se on varmasti yksi kirkkaimpia HDR sarjoja mitä olen nähnyt. Jos sekin näyttää hämärältä, niin satavarmasti asetuksissasi tai jossain on jokin ongelma. Mutta edelleen, jos olet tottunut pitämään active tonemappingia päällä, näyttää kaikki HDR10+ sisältö todella paljon himmeämmältä kuin HDR10 sisältö. Raivostuttavaa, ettei Samsung ole voinut laittaa erillistä HDR10 ja HDR10+ kuvatilaa, kuten LG:ssä on erikseen HDR10 ja DV kuvatilat.

Ylipäätään itse olen omassa S90C/S95C todennut parhaaksi tavaksi säätää kirkkautta sen, että nostaa ihan niitä 2-whitepoint offset/gain arvoja (kaikilta väreiltä saman verran) oman maun mukaan. Offset nostaa tummien sävyjen kirkkautta ja gain highlightien. Noilla saa tuunattua kirkkautta aika hyvin omaan makuun ja toimii yhtälailla HDR10 ja HDR10+, eikä pilaa kuvaa kuten contrast enhancer joka murskaa kaikki mustan sävyt ja haalistaa highlightien värit. Tuo contrast enhancer tekee oikeasti niin paljon hallaa kuvalle, etten suosittele käyttämään kuin pakon edessä.
 
Moro,
Tv:n uusiminen edessä ja ensimmäinen oled harkinnassa. Kumpi ja miksi?
Samsung S95D 77"
LG G4 77"
S95D parempi heijastuksenesto, joka voi olla ratkaiseva etu jos tulee todella valoisaan tilaan. Yleisesti ottaen silti G4 on hieman paremman laitteen maineessa. Todella kirkkaita ovat molemmat. Kuvanlaadussa mennään aika tasoissa, joskin S95D on hieman parempi väreissä. G4 käyttökokemus, softa, formaattituki ym. taas parempi.
 
S95D parempi heijastuksenesto, joka voi olla ratkaiseva etu jos tulee todella valoisaan tilaan. Yleisesti ottaen silti G4 on hieman paremman laitteen maineessa. Todella kirkkaita ovat molemmat. Kuvanlaadussa mennään aika tasoissa, joskin S95D on hieman parempi väreissä. G4 käyttökokemus, softa, formaattituki ym. taas parempi.

Ja tässähän on yläpuolella monta viestiä HDR ongelmista Samsungilla.
LG:ssä on Dolby Vision ja on kyllä kaikki yllä mainitut sarjat näyttäneet todella hyvältä.
 
Olen remppaamassa yhdestä ikkunattomasta huoneesta pienehköä leffa-/pelihuonetta. LG:n B9 OLED löytyy olohuoneesta, ja ehdottomasti haluan leffahuoneeseen myös OLEDin, mutta ajattelin nyt kysäistä onko suosituksia mitä kannattaisi koittaa katsella. Käyttö luultavasti 70% elokuvien/sarjojen katsomista, ja 30% tietokone/konsolipelaamista. Videomateriaali toistetaan yleensä verkkolevyltä, Jellyfinillä. Eli ainakin se pitää olla asennettavissa telkkuun. LG:llä näyttää olevan. Varmaan prosessori olisi myös hyvä olla edes etäisesti tehokas, jotta jaksaa toistaa/purkaa 4k materiaalia. Ainakin B9 vähän yskii, siinä missä Macbook hoitaa homman hienosti. Myöskin koodekkituki pitää siis olla hyvä, mutta oletan että nykyään se melkeinpä jokaisessa onkin. Olohuoneen B9 on ainakin nopeampi yhteys wifin kautta kuin mitä piuhalla saa, mutta joko näissä telkuissa olisi vaikka 1gb ethernettiä tarjolla?

77" on varmaankin maksimi mikä rahapussi antaa myöden, ajattelin että josko 1500-1700e saisi jonkun LG:n B/C/G mallin. Ihan huoletta voin ostaa jonkun poistuvan mallin hyvästä alesta, en tarvitse uusinta uutta.

EDIT: Näemmä usb ethernet -adaptereita ihmiset käyttävät paljon, jotta saavat nopeamman yhteyden.
 
Viimeksi muokattu:
S95D parempi heijastuksenesto, joka voi olla ratkaiseva etu jos tulee todella valoisaan tilaan. Yleisesti ottaen silti G4 on hieman paremman laitteen maineessa. Todella kirkkaita ovat molemmat. Kuvanlaadussa mennään aika tasoissa, joskin S95D on hieman parempi väreissä. G4 käyttökokemus, softa, formaattituki ym. taas parempi.

Tämähän olisi tulossa olohuoneeseen jossa isot ikkunat aurinkoa kohti ja nämä ikkunat on viereisellä seinällä. Riittääkö sit päivällä valoteho oledissä vai pitääkö tyytyä qlediin?
 
Tämähän olisi tulossa olohuoneeseen jossa isot ikkunat aurinkoa kohti ja nämä ikkunat on viereisellä seinällä. Riittääkö sit päivällä valoteho oledissä vai pitääkö tyytyä qlediin?
Valoteho molemmissa riittää aivan heittämällä, todella kirkkaita TV:itä ovat. Ero on lähinnä siinä, että G4 pinta on peilimäisempi ja näet silti ikkunat heijastuksena ruudusta, S95D häivyttää heijastukset käytännössä kokonaan pois, mutta kompromissina mustat näyttävät valoisassa tilassa harmaammilta, kun heijastukset hajoavat sellaiseksi harmaaksi pinnaksi näytölle. Tuollaiseen tilaan kyllä vahvasti harkitsisin S95D:tä, jos valoisan aikaan tulee paljon katsottua TV:tä. S95D ongelma on sitten se, että illalla kun valot ovat päällä mutta heijastuksia ei enää niin tule, kuvan kontrasti ei näytä ihan yhtä hyvältä kuin G4:ssä. Pimeässä huoneessa molemmissa musta on toki täysin mustaa.

Ja tässähän on yläpuolella monta viestiä HDR ongelmista Samsungilla.
LG:ssä on Dolby Vision ja on kyllä kaikki yllä mainitut sarjat näyttäneet todella hyvältä.
Tämä on juuri LG:n etu. Vaikka Samsungin paneeli kykenee teknisesti näyttävämpään HDR kuvaan, sen parhaan kuvanlaadun kaivaminen vaatii enemmän asetusten kanssa tappelua. LG:llä on todella valmiiksi hyvät kuvamoodit tarjolla, joten jos haluaa mahdollisimman vähällä säätämisellä selvitä, LG tarjoaa helpomman tien hyvään kuvaan. Omassa S90C (S95C modilla) kesti oikeasti todella kauan löytää ne parhaat asetukset vaikka aika himosäätäjä olenkin, mutta nyt kun ne löysi, kuva on aivan loistava kautta linjan.

Edit: Tässä vielä kuva RTINGSistä, joka havainnollistaa tuota hyvin. Reunoissa on kiiltäväpintaiset LG C4 (vasen) ja Samsung S90D (oikea). Keskellä mattapintaiset S95D (vasen) ja Samsung Frame Qled (oikea).

reflection-comparison-blinds-open-c4-s95d-frame-2022-s90d-4-large.jpg
 
Edit, luin sitten lisääkin viestejä. Joo Silo on varmaan tummasävyisin HDR sarja johon olen koskaan törmännyt, mutta se on se poikkeustapaus. Olen noi jaksot yleensä katsonut lähes pimeässä, mutta valoisassa huoneessa tekisi kyllä tiukkaa.

Silti, AppleTV:n sarjat ovat oman kokemuksen mukaan tosiaan kirkkaita. Dark Matter oli keskitasoa, mutta Invasionissa esim monet ulkokohtaukset olivat aika häikäisevän kirkkaita ja highlightit vetivät kyllä kaiken mitä Samsungista irtosi. Todella hienon näköinen sarja kuvanlaadullisesti, mutta muuten ihan tylsää paskaa. Applelta kannattaa kokeila myös Ted Lasso, se on varmasti yksi kirkkaimpia HDR sarjoja mitä olen nähnyt. Jos sekin näyttää hämärältä, niin satavarmasti asetuksissasi tai jossain on jokin ongelma. Mutta edelleen, jos olet tottunut pitämään active tonemappingia päällä, näyttää kaikki HDR10+ sisältö todella paljon himmeämmältä kuin HDR10 sisältö. Raivostuttavaa, ettei Samsung ole voinut laittaa erillistä HDR10 ja HDR10+ kuvatilaa, kuten LG:ssä on erikseen HDR10 ja DV kuvatilat.

Ylipäätään itse olen omassa S90C/S95C todennut parhaaksi tavaksi säätää kirkkautta sen, että nostaa ihan niitä 2-whitepoint offset/gain arvoja (kaikilta väreiltä saman verran) oman maun mukaan. Offset nostaa tummien sävyjen kirkkautta ja gain highlightien. Noilla saa tuunattua kirkkautta aika hyvin omaan makuun ja toimii yhtälailla HDR10 ja HDR10+, eikä pilaa kuvaa kuten contrast enhancer joka murskaa kaikki mustan sävyt ja haalistaa highlightien värit. Tuo contrast enhancer tekee oikeasti niin paljon hallaa kuvalle, etten suosittele käyttämään kuin pakon edessä.
En siis yleensä ole joutunut active tonemappiä tai varsinkaan contrast enhanceria pitämään päällä.. se tässä olikin outoa..
Syy taitaa olla sitten hdr10+ toteutus tässä samsungissa ja apple tv materiaalien masterointi. Hdr10 matsku nimittäin on toiminut ilman boostereita hyvin tähän mennessä.
Enkä tuota hdr10+ osannut epäillä kun se ei näy mitenkään "peruskaukkarin" kautta kuvavalikoita pyöritellessä.. nyt huomasin kun sillä pikkukaukkarilla laitoin ns. pikavalikon kuvan alareunaan,.. siellähän tuo "hdr10+" näkyi kuva moodin ikonissa.
Ja juu, nyt kun rämpäsin static vs active niin eipä juuri tuntunut mitään tekevän vaikka tuota Invasion sarjaa katsoessa olin ihan varma että olisi kirkastanut hiukan..

Sonyssa tuo appletv app pyöritti kuvaa hdr10 tilassa ja eipä se siinäkään miellyttävä ollut.
 
En siis yleensä ole joutunut active tonemappiä tai varsinkaan contrast enhanceria pitämään päällä.. se tässä olikin outoa..
Syy taitaa olla sitten hdr10+ toteutus tässä samsungissa ja apple tv materiaalien masterointi. Hdr10 matsku nimittäin on toiminut ilman boostereita hyvin tähän mennessä.
Enkä tuota hdr10+ osannut epäillä kun se ei näy mitenkään "peruskaukkarin" kautta kuvavalikoita pyöritellessä.. nyt huomasin kun sillä pikkukaukkarilla laitoin ns. pikavalikon kuvan alareunaan,.. siellähän tuo "hdr10+" näkyi kuva moodin ikonissa.
Ja juu, nyt kun rämpäsin static vs active niin eipä juuri tuntunut mitään tekevän vaikka tuota Invasion sarjaa katsoessa olin ihan varma että olisi kirkastanut hiukan..

Sonyssa tuo appletv app pyöritti kuvaa hdr10 tilassa ja eipä se siinäkään miellyttävä ollut.
Outoa on tosiaan. Käytätkö movie-moodia? Käsitin, että siinä olisi ehkä jotain active tonemappausta D-sarjassa päällä vakiona, tosin voin olla väärässäkin. Jos laitat ihan perus filmmakerilla ilman mitään kirkastuksia, onko Applen sarjat edelleen himmeämpiä kuin muiden palveluiden? Jos on, niin todella outoa, koska itsellä on juuri toisin päin. Applelta esim. Constellation ja Ted Lasso ovat niin kirkkaita, että niissä ei juuri mitään kirkastusta tarvita, kun taas Netflixin monet sarjat ovat niin pimeää mössöä, että pakko lyödä lisää kirkkautta päälle. Silo toki on sellainen sarja, joka on lähes pakko katsoa pimeässä, jos meinaa edes jotain nähdä.

Edit. Kokeile tehdä kuvamoodi, jossa laitat 2-point white balancesta kaikki RGB offsetit 30/50 ja RGB gainit 20/50. Tuolla saa tuotua sitä kirkkauskäyrää aika hyvin ylöspäin, pitäen kuitenkin kuvan aika alkuperäiselle muuten uskollisen näköisenä.
 
Kiinnostaa että mikä on mennyt huonompaan suuntaan ja mistä tuo päivityskammo kumpuaa. Omaan C2 olen ajanut suurimman osan pätseistä enkä ole huomannut minkään huononevan.
Ihan omasta kokemuksesta C9:n kanssa. Muistaakseni tännekin näistä mainitsin joskus, oisko ollut esim. näissä: https://bbs.io-tech.fi/threads/oled-tv.1254/page-340#post-9460421
https://bbs.io-tech.fi/threads/oled-tv-ongelmat.291814/page-5#post-9443510

Ja oli tuosta muutkin kommentoineet: https://bbs.io-tech.fi/threads/oled-tv.1254/page-340#post-9460102

Tuolla avsforumin puolella oli joku mennyt niin pitkälle, että se oli vaihdattanut emoa. Muistelen, että tuolla vika korjaantui, kun oli vanha firmis ja tuli takaisin, kun sen uuteen päivitti. Hämärä muistikuva, että oli vielä vaihdellut emoja senkin jälkeen ja todentanut saman. Saapa nähdä löydänkö linkkiä tuohon, laitan jo tulee vastaan. EDIT: Olisikohan ollut tuo: https://www.avsforum.com/threads/of...481&nested_view=1&sortby=oldest#post-60841481

Mutta tosiaan ei minulla ole mitään tietoa mikä tilanne on vaikkapa C3:n kanssa, kun en ole päivittänyt enää viimeisestä 0-alkuisesta ylospäin 1 ja 2-alkuisiin joista tuo jälkimmäinen on kait se virallinen alkuperäistä seuraavan vuoden firmis. Sen mitä avsfoorumilla sattunut silmään niin noista 1 ja 2-alkuisista ollut itkua, että CEC toiminnassa jotain ongelmia, käyttöliittymä lagannut, näytönsäästäjä ei ole toiminut enää samalla tapaa kuin ennen vaan ollut joku 30 min pakkoviive ja jotain mainoksiin liittyvää kai oli myös. Tosiaan nämä on vain kuulopuheita ja riittää kyllä minulle syyksi välttää päivitystä, kun kaikki toimii just kuin pitää uudessa ja verkkoa sillä ei tarvitse käyttää, joten turvapäivistyksillä ei mitään väliä tai appien tuella, jos päivityksen vaativat joskus toimiakseen. Eipä mulla ole edes sitä LG-tiliä luotuna.

Tuolla filmmaker nimisellä DV-tilalla jonka päivitys tuo "uutena" ei ole itselleni mitään väliä, kun tuossa on jo eri nimellä samoin toimiva tila olemassa.
Renamed DV Cinema = Filmmaker Mode.
 
Viimeksi muokattu:
Outoa on tosiaan. Käytätkö movie-moodia? Käsitin, että siinä olisi ehkä jotain active tonemappausta D-sarjassa päällä vakiona, tosin voin olla väärässäkin. Jos laitat ihan perus filmmakerilla ilman mitään kirkastuksia, onko Applen sarjat edelleen himmeämpiä kuin muiden palveluiden? Jos on, niin todella outoa, koska itsellä on juuri toisin päin. Applelta esim. Constellation ja Ted Lasso ovat niin kirkkaita, että niissä ei juuri mitään kirkastusta tarvita, kun taas Netflixin monet sarjat ovat niin pimeää mössöä, että pakko lyödä lisää kirkkautta päälle. Silo toki on sellainen sarja, joka on lähes pakko katsoa pimeässä, jos meinaa edes jotain nähdä.

Edit. Kokeile tehdä kuvamoodi, jossa laitat 2-point white balancesta kaikki RGB offsetit 30/50 ja RGB gainit 20/50. Tuolla saa tuotua sitä kirkkauskäyrää aika hyvin ylöspäin, pitäen kuitenkin kuvan aika alkuperäiselle muuten uskollisen näköisenä.
Movie moodia käytän, tosin ei väliä, ihan identtinen ainakin tuossa appletv appilla filmmakerin kanssa.

Kokeilin noita offsettiä ja gainia filmakerissa, tuli hiukan kirkkaampi kuin ilman mutta himmeämpi kuin noilla boosteilla mitä movie moodissa oli käytössä. Aikamoiset "sateenkaari" väriportaatkin ilmestyi väriliukumiin esim. harmaa valaistu seinä (mitä ei tullut moviemodessa boostit päällä)
 
Panasonic julkistanut uuden OLED:n, Z95B
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 889
Viestejä
4 570 980
Jäsenet
75 315
Uusin jäsen
user576855

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom