Ostin marraskuussa 2023 LG 65” Oled G2 television ja sen kanssa on ollut hieman ongelmia.
Ongelmia on ollut kuvahäiriöt pixelöitymisen muodossa. Näitä tulee lähinnä kanavilla 3 ja 4, joita katsomme ylivoimaisesti eniten.
Olin asiasta yhteysssä LG:n tekniseen tukeen ja heidän mukaansa TV:ssä ei ole mitään ongelmaa, vaan kuvahäiriöt tulee lähellä sijaitsevasta matkapuhelinmastosta 4G-taajuudella.
Kaapelin vaihto 100Hz häiriösuojattuun versioon kuulemma auttaisi.
No ostin tällaisen kaapelin. Ei vaikutusta!
Sitten aloin ihmettelemään, että kun meillä on kaapeli-TV ja otin asian esille uudemman kerran. LG:n teknisen tuen mukaan kaapeli-TV häiriöt ovat yleisiä. Hämmennyin tästä ja olin yhteydessä kaapeli-TV operaattoriin.
He kävivät mittaamassa signaalit ja tarkistivat rasiat, jakorasiat sekä maadoitukset. Kaikki kunnossa ja signaali optimaalinen.
Ihmettelivät kovasti LG:n diagnoosia ja sanoivat ettei voi aiheuttaa kaapeli-TV, vaan ko. ongelmaa esiintyy lähinnä antennitalouksissa.
Soitin Digitaan ja siellä sama näkemys = kaapeli-TV kuvahäiriöt yhteys operaattoriin tai laitevalmistajaan.
No kokeilin vielä kahta laadukasta kaapelia ja ongelma on ja pysyy. Eli kuva pixelöityy keskimäärin 3-4 kertaa/h. Välillä koko ruudun osalta ja välillä pienemmältä alueelta.
Pixelöitymistä ei esiinny koskaan Netflix, YLE-Areena, MTV-katsomo tai muut suoratoistopalvelut.
Huomiona myös sellainen, että vanha LG 55” Oled ei esiintynyt koskaan näitä kuvahäiriöitä ollessaan olohuoneessa. Eikä siinä esiinny yhä edelleenkään häiriöitä, kun sen siirsimme makuuhuoneen televisioksi.
Siispä uudelleen yhteys LG ja tällä kertaa puhelimitse, koska teknisen tuen mukaan TV ei ole mitään vikaa. Jauhavat samaa ”taajuustalkoot” virsiään yhä vain, eikä asia siis edennyt mihinkään.
Tällä kertaa LG:ltä suostuttiin varaamaan huoltokäynti, jonka uhkasivat maksavan jos mitään vikaa ei löydy.
Huoltokäynti ei sitten lopulta olekaan huoltokäynti, vaan huoltoliikkeeltä tuli ilmoitus TV:n toimittamisesta huoltoon.
Itse uskon, aivan kuten myös kaapeli-TV operaattorikin, että vika on vastaanottimessa.
Siispä nyt odotellaan, että löytävätkö vian vai eivät.
Muilla vastaavia kokemuksia LG Oledin kanssa?