OLED-TV

Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
20 viikon kohdalla alkaa näkyä eroja tietyissä väreissä (esim. magenta) tietyillä kuvilla kuten CNN. Mutta kuka katsoo pelkästään samantyyppistä lähdemateriaalia?

En itse olisi huolissaan vaan samaa mieltä johtopäätöksen kanssa: "Our stance remains the same: we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV."
Suurin osa ihmisistä ei varmaan television elinkaaren aikana törmää siihen OLED paneelin "kiinnipalamiseen". Silti niitä "palamisia" tapahtuu melkoisen paljon päätellen siitä, että miten jossain Tori.fi sivustollakin on myynnissä jotain paneeleiltaan paskaksi palaneita OLED-telkkareita. Hintakin on usein sellainen palaneella OLED-telkkarilla, että hintapyyntinä voi olla vajaa puolet uuden vastaavan tai paremman mallin hintapyynnistä. Sitä minun on vaikea ymmärtää ostaako noita oikeasti joku varsinkaan tuollaisilla hintapyynneillä? Ja meneekö ne esimerkiksi varaosiksi tai vaihdetaanko niihin toimiva paneeli?

Niissä Tori.fi sivuston OLED-telkkareissa kuva voi olla oikeasti tämän näköiseksi palanut:

 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
281
Onko lähiaikoina tullut telkkareita myyntiin, missä valikot ei olisi saakelin hitaita,tv:n softa täynnä mainoksia/bloatwarea ja ensimmäinen asia mitä näen kun käynnistän laiteen ei ole 5 minuutin updating valikko
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Onko lähiaikoina tullut telkkareita myyntiin, missä valikot ei olisi saakelin hitaita,tv:n softa täynnä mainoksia/bloatwarea ja ensimmäinen asia mitä näen kun käynnistän laiteen ei ole 5 minuutin updating valikko
Panasonicin oledit, mutta kaipaavat kaveriksi vaikkapa Google tv mokkulan (HBO max, spotify ym. uupuvat). Noissa ei pitäisi olla mitään mainoksia käyttöliittymässä ja valikot toimivat ainakin HZ-mallisarjassa riittävän nopeasti.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
541
Onko lähiaikoina tullut telkkareita myyntiin, missä valikot ei olisi saakelin hitaita,tv:n softa täynnä mainoksia/bloatwarea ja ensimmäinen asia mitä näen kun käynnistän laiteen ei ole 5 minuutin updating valikko
Itse käyttänyt 43 tuumainen monitori ja Apple TV 4K yhdistelmää jo 4-vuotta. HD-Homerun laite tuo antenni/kaapelin TV-kanavat Apple TV:seen. Ei bloatwareja ja pirun nopea käyttis jota pyörittää Apple A15 siru viimeisimmässä versiossa. Tänä vuonna pitäisi päivittää OLED / miniled pohjaiseen 48-55 tuumaiseen näyttöön. Katsotaan mitä CES 2023 messut nyt tuovat markkinoille.

Tuumissa joudut karsimaan jos OLED, mutta 48 tuumainen OLED-näyttö on tällä hetkellä isoin. Tuohon liität halumasi streamerin esim. Apple.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 854
Ihan paskana tuo television kuva on jo viikon 102 jälkeen. Kohdassa "Uniformity Photos" ne kuvat.

Itse asiassa jo tuossa 20 viikon nurkilla kuva on paskana kun sitä OLED paneelia on rääkätty 20 tuntia vuorokaudessa tuolla testillä. Testitunteja on siinä vaiheessa takana 20*7*20 eli yhteensä 2800 tuntia. Jos televisiota kotona katsoo 3 tuntia vuorokaudessa, niin tuo määrä tulee täyteen jo 2 vuoden ja 7 kuukauden jälkeen.
Itse asiassa jo kahden viikon kohdalla magentassa näkyy varjoa tarkkaan katsottuna siinä pienemmällä kirkkaudella testatussa CNN-kanavassa. Toki jos leikitään, että uudet mallit kestää vaikka 5 kertaa paremmin, niin 10 viikkoa olisi jo meikäläiselle tuolla matsulla yhtä kuin paska TV. Omalla C9:llä olen logoja vältellyt eikä sillä oikeastaan tavallista TV:tä katsota.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 854
Sarjanumeron saatuaan sanoi, että on valmistettu 2017, vaikka takakannessa sanotaan valmistetun march 2018. Voisihan tässä olla vaikka tuotteen väärennöskin kyseessä ja tuoreempi takaiansi tilalle, jottei tarvitse turhaan laskea hintaa. Tekisikin mieli tutkia koko homma kunnolla. Kuvat on otettu ja piirilevyjen sarjanumerot on tallella jo. Vanhaa mallia panelissakin voi siis tällä konstilla löytyä, vaikka luulee saavansa jotain parannusta tiedettyihin ongelmiin ym ym…
Outo homma tuo valmistuspäivä, jos tuossa ei nyt joku virhe tsekatessa ollut. Mutta minä olen itse siinä käsityksessä (siis täysin omaa mutua) että tuo ongelma on löydetty joskus pari vuotta sitten ja edeltävät listatut ongelmamallit sen sisältävät. Ei oikein muuten kuulosta loogiselta, että joku 2017 B7 sisältäisi ongelman mutta 2018 ei vaikka listalla on uudempia 2018 ja 2019 mallejakin. Olettaisin, että aspan tarkistamana tuo omasi siis oli nimenomaan sellainen mitä tuo vaihtokamppis koskee?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 854
Toisenlainenkin kokemus plasman palamisherkkyydestä:
Kahdeksankymppisellä tv-tekniikasta aika vähän tietävällä pariskunnalla oli ollut plasma-tv noin 10 vuotta (hankkiessaan siis olivat 7-kymppisiä). He pitivät tv-katselun lisäksi siinä aamupäivisin Ylen uutiskuvaa päällä, kun siitä kuului radiolähetys hyvin. Vaikutti kyllä mahdolliselta ongelmalta...
Tarkistin sen tv:n aina kun kävin, mutta mitään ei ollut koskaan palanut ruutuun. Mutta sen tv:n seuraava käyttäjä sitten poltti ruutuun jotain alle vuodessa, mistä olin kyllä hyvin yllättänyt. Oli ollut kakkos- tai kolmostelkkarina ja taisi katsoa vain aamun uutisia, jossa oli joku kiinteä palkki alareunassa... (en nähnyt tapausta, kuulin vain että oli niin käynyt).
Minulla sellainen kokemus, että eka plasman ostin joskus vuonna 2005 jolloin kaikki ja sen äiti tiesi kertoa, että plasmaan palaa kuva kiinni - ei palanut itselläni.
Sitten hyvän oman kokemuksen saattelemana sekä tuolloin jo kaikki ja sen äiti sanoi ettei pala plasmaan kuva kiinni enää nykymalleissa, niin hankin 2013 VT60 - eka logo paloi kiinni eka F1-kisojen jälkeen (siis minun kriteereillä tarkisteltuna).

Tarkistin nyt oman vielä hyvin rokkaavan vuoden 2013 plasman sen omalla vierityspalkilla, jossa mustaa ja valkeaa palkkia ja jota voi käyttää puhdistukseen. Ei näkynyt epätasaisuutta, palamista tai muutakaan.
Ei sitä kuvan palamista tuolla vierityspalkkilla näe, eikä voi tarkistaa, vaan sitä varten otetaan erilliset testikuvat joissa eri värit ja tasot, ja jolloin pimeässä peilaillaan ruutua eri kulmista. ;) Joo, ei sen oman VT60 palanut logo paljon muuten erottunut.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
748
Outo homma tuo valmistuspäivä, jos tuossa ei nyt joku virhe tsekatessa ollut. Mutta minä olen itse siinä käsityksessä (siis täysin omaa mutua) että tuo ongelma on löydetty joskus pari vuotta sitten ja edeltävät listatut ongelmamallit sen sisältävät. Ei oikein muuten kuulosta loogiselta, että joku 2017 B7 sisältäisi ongelman mutta 2018 ei vaikka listalla on uudempia 2018 ja 2019 mallejakin. Olettaisin, että aspan tarkistamana tuo omasi siis oli nimenomaan sellainen mitä tuo vaihtokamppis koskee?
Juu. Aspasta sanottiin, että palanut virtalähde tullaan vaihtamaan ja kone on muka valmistettu 2017. Kun siis tuota tinkasin, että eihän tämä koske 2018 valmistettuja B7 malleja. Ajattelin tietysti, että osia on vaihdettu siinä ja esim juuri virtalähde olisi joku päivitys ja vain tuo alkuperäinen olisi myöhemmin osoittautunut vaaralliseksi. Ihan normisettiä olisi tuollainen pikku kehittely vuoden sisällä. Eli tuosta tiedotteesta juurikin saa selvästi kuvan, että B7 vuodelta 2017 on potentiaalinen palamaan ja ei enää B7, joka valmistettu 2018. Jos tuo tarra siis yleensäkään pitää paikkaansa, eikä ole vain nykäisty sinne varastoon jääneiden vanhentuneiden vuosimallin muuttamisen takua. B7 model year 2018. No ssan nyt kuitenkin korjatulla virtalähteellä sen laatukuvaa somettaa kanaville. Itte ollut ihan kunnon LG OLED fanaatikko ja niitä on vielä 2 lisääkin 65” versioina tallella. C8 ja G1. Nyt taitaa kyllä jo niska pikkuhiljaa alkaa taittumaan ja otin alkuun jo ensimmäisen Sony Bravia XR 75 X93K kakruille. Hyvältähän sekin näytti äkkiseltään ja kelpaa kuulemma erinomaisesti tehtäväänsä.
 
Liittynyt
20.07.2022
Viestejä
98
Itse asiassa jo kahden viikon kohdalla magentassa näkyy varjoa tarkkaan katsottuna siinä pienemmällä kirkkaudella testatussa CNN-kanavassa. Toki jos leikitään, että uudet mallit kestää vaikka 5 kertaa paremmin, niin 10 viikkoa olisi jo meikäläiselle tuolla matsulla yhtä kuin paska TV. Omalla C9:llä olen logoja vältellyt eikä sillä oikeastaan tavallista TV:tä katsota.
Niin ja siis tässä testissä telkkari on päällä 20 h päivässä, varmaan huomasit? Eli testin "viikot" eiväy ole tyypillistä käyttöä.

Mutta joo en kiistä etteikö samantyyppistä materiaalia paljon katsomalla ala OLED:issa näkyä "palamista" tietyillä testikuvilla ja joissain tilanteissa oikeassa kuvassakin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
Siinä on kolme kappaletta 5 minuutin etsimisellä eteen tullutta myynnissä olevaa OLED telkkaria Tori.fi sivustolta.







Sitä en oikein tiedä kuka tuollaisia on kiinnostunut ostamaan ja meneekö ne suoraan siitä käyttöön vai varaosiksi tai paneelin vaihtoon.

Varmaan menneet kuitenkin OLED paneelit ja niiden tekniikat eteenpäin tuossa suhteessa eivätkä uudet mallit niin helposti "pala".

Itsellä oli Panasonicin plasmatelevisio aika tarkkaan kymmenen vuotta. Käyttötunteja tuli varmaan järkyttävän paljon kun päivittäin se oli taustallakin auki tuntikausia "radiona" kun jotain musakanavia pyöritti. Ei mitään ongelmaa koskaan tullut siihen "palamisen" vuoksi enkä ainakaan omiin silmiin huomannut kuvan himmentymistä vaikka epäilemättä sen on täytynyt hieman himmentyä, mutta ilmeisesti omat silmät ehti tottua siihen hiipumiseen. Kenties plasmatelevisioissa ne ensimmäiset sadat tunnit olivat herkimmät sen "kuvan palamisen" suhteen ja käyttötuntien kasvaessa se ei enää niin herkkä ollut sellaiselle?

Nykyinen televisio on minulla mini-LED televisio. Tahtoohan se välillä tulla sitä katsoessa ikävä plasman tai OLEDin mustan toistoa ja joskus tahtoo pistää vaikka hiihtoja katsoessa pistää silmään se "Dirty Screen Effect" (DSE). Toisaalta omassa käytössä se uusi hieno kallis OLED-telkkari voisi alkaa muistuttaa kahdessa vuodessa noita yllä olevia kuvia OLED-telkkareista.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
QD OLED:in seuraava sulupolvea Sampalta: S95C. On kilpailu kovaa ja paljon tapahtuu.




Taas menneään nitit edellä, mutta toivotavasti parannusta on muillakin saroilla.


 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 241
QD OLED:in seuraava sulupolvea Sampalta: S95C. On kilpailu kovaa ja paljon tapahtuu.




Taas menneään nitit edellä, mutta toivotavasti parannusta on muillakin saroilla.


Kuten eilen linkkaamasaani aiheeseen liittyvässä uutisessa mainittiin, kirkkaus paranisi koko värivolyymillä.

Samsung Display says the impressive new levels of brightness have been achieved through a combination of new panel design — new “OLED HyperEfficient EL” material which improves the color brightness of each RGB — and new optimization software dubbed IntelliSense AI.
Meneeköhän se jo tänä vuonna vaihtoon.:joy:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Sonyllähän alkaa olemaan "tukalaa" laittaa kaikkea myyntiin, he kun ovat poimineet molemmista leireistä teknologiaa. Jännä nähdä mikä on heidän 2023 mallisto. On perus OLED, OLED+MLA, QD-OLED, uutta ja vanhaa versiota kaikesta em mainitusta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 134
Kuten eilen linkkaamasaani aiheeseen liittyvässä uutisessa mainittiin, kirkkaus paranisi koko värivolyymillä.


Meneeköhän se jo tänä vuonna vaihtoon.:joy:
Vincentti oli jo taskumittarilla testaillut D65 kalibroitua mallia ja hyvältä näyttää. 1300nitsiä 10% ikkunalla vielä. E: Jossakin default vivid moodissa 3% ikkunalla 2090nits.



1672830889734.png
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
440
Vincentti oli jo taskumittarilla testaillut D65 kalibroitua mallia ja hyvältä näyttää. 1300nitsiä 10% ikkunalla vielä. E: Jossakin default vivid moodissa 3% ikkunalla 2090nits.



Melko merkillinen pudotus 2000 -> 1300.. ei selitä värilämpö noin isoa muutosta.. vaikuttaa mainoskikalta kun oikeasti muutos varsinkaan isommilla ikkunoilla ole mitään.
Luvattu 2x kesto sitten mietytyttää, tarkoittaako että 2022 happanee ennätysajassa?

Minusta tuo n.1050 -> 1300 hyppäys on melko olematon noin näkyvyyden kannalta joten s95b olisi kyllä parempi diili.. harmi että firmis on niin buginen tällä hetkellä..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
349
Näistä kirkkauksista on varmasti yhtä monta mielipidettä, kuin käyttäjää, mutta jätämpä kuitenkin tämmöisen kommentin.

Kaveri osti lg c2 mallin olohuoneeseen ja siinä on kaikki virransäästöt himmelit päällä. Itsellä b1 mallissa ne ei ole käytössä. Kaverin c2 näyttää omaan makuun himmeältä ja kaverin mielestä mun b1 näyttää ihan liian kirkkaalta.

Ja myönnän että itsekkin myöhään illalla laitan eri kuvatilan päälle, ettei olisi ihan niin kirkas kuva keskellä yötä. Joo kirkkaampi kuva näyttää paremmalta, mutta himmeämpi tuntuu myöhään illalla silmälle paljon paremmalta.

Tämmöiselle tavan tallaajalle tuommoinen 2000 nitsin kirkkaus kuulostaa aika överiltä.. :D
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 854
Juu. Aspasta sanottiin, että palanut virtalähde tullaan vaihtamaan ja kone on muka valmistettu 2017. Kun siis tuota tinkasin, että eihän tämä koske 2018 valmistettuja B7 malleja. Ajattelin tietysti, että osia on vaihdettu siinä ja esim juuri virtalähde olisi joku päivitys ja vain tuo alkuperäinen olisi myöhemmin osoittautunut vaaralliseksi.
Ihan normisettiä olisi tuollainen pikku kehittely vuoden sisällä. Eli tuosta tiedotteesta juurikin saa selvästi kuvan, että B7 vuodelta 2017 on potentiaalinen palamaan ja ei enää B7, joka valmistettu 2018.
Minä tulkitsen tiedotetta siten, että on ollut ehkä joku komponentti tuona aikana joka on sitten joskus pari vuotta sitten havaittu/tiedostettu ja vaihdettu erilaiseen. Virtalähteissä tuskin kovin ihmeellisiä muutoksia vuosikertojen välillä muutoin on. Eli itse tulkisten, että vasta nuo 2019 jälkeen tehdyt eivät olisi enää ongelmallisia mainittujen mallien osalta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 854
Niin ja siis tässä testissä telkkari on päällä 20 h päivässä, varmaan huomasit? Eli testin "viikot" eiväy ole tyypillistä käyttöä.
Tiedän, mutta 2 viikkoa x 20h päivä = 280 tuntia, eli on se aika vähän. Tuon verran jotain tietyn väristä logoa kumulatiivisesti ajettuna ja paneeli paska, näin kärjistetysti, kun katsoo magentaa testikuvaa....
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 241
Pitäisi boostata myös värivolyymiä. Mutta ei tietoa vielä onko valkoisen kirkkautta boostattu vielä suhteessa enemmän. Veikkaan kuitenkin että QD-OLED on vielä värivolyymissä selvästi edellä.
Katsoin tuon MZ2000 videon niin sen mukaan ainakaan color gamut ei ole juurikaan parantunut, joten pelkään että värivolyymikaan ei juuri parannu, mutta katsotaan. Ainakin 2023 QD-OLEDissa on huomattavasti parempi pinnoite, polarisointikalvo kenties? 2000 nits kirkkaus ei ainakaan puhu sen puolesta.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
Näistä kirkkauksista on varmasti yhtä monta mielipidettä, kuin käyttäjää, mutta jätämpä kuitenkin tämmöisen kommentin.

Kaveri osti lg c2 mallin olohuoneeseen ja siinä on kaikki virransäästöt himmelit päällä. Itsellä b1 mallissa ne ei ole käytössä. Kaverin c2 näyttää omaan makuun himmeältä ja kaverin mielestä mun b1 näyttää ihan liian kirkkaalta.

Ja myönnän että itsekkin myöhään illalla laitan eri kuvatilan päälle, ettei olisi ihan niin kirkas kuva keskellä yötä. Joo kirkkaampi kuva näyttää paremmalta, mutta himmeämpi tuntuu myöhään illalla silmälle paljon paremmalta.

Tämmöiselle tavan tallaajalle tuommoinen 2000 nitsin kirkkaus kuulostaa aika överiltä.. :D
Television taakse kannattaa minun mielestä hommata sellainen "bias-valo" taustavaloksi. Värilämpötilaksi 6500K ja värintoisto mahdollisimman hyväksi ja mielellään vielä valoteholtaan säädettävä LED-nauha, niin se on siinä.

Silmien rasitusta tuo bias-valo ja parantaa entisestään kuvassa koettua kontrastia. OLED-telkkarissa se kontrasti on "ääretön", mutta sehän tahtoo olla että elokuvien yms. värimäärittelyt on tehty niin ettei se mustakaan ole ihan mustaa.

Voihan se bias-valon värilämpötila olla myös säädettävissä (CCT), mutta tahtoo nostaa hintaa se ominaisuus. Silloin tosin sitä lamppua voi käyttää muutenkin valaistukseen kun tahtoo olla 6500K värilämpötila liian sinertävä normaalissa hämärähkössä huonevalaistuksessa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
349
Television taakse kannattaa minun mielestä hommata sellainen "bias-valo" taustavaloksi. Värilämpötilaksi 6500K ja värintoisto mahdollisimman hyväksi ja mielellään vielä valoteholtaan säädettävä LED-nauha, niin se on siinä.

Silmien rasitusta tuo bias-valo ja parantaa entisestään kuvassa koettua kontrastia. OLED-telkkarissa se kontrasti on "ääretön", mutta sehän tahtoo olla että elokuvien yms. värimäärittelyt on tehty niin ettei se mustakaan ole ihan mustaa.

Voihan se bias-valon värilämpötila olla myös säädettävissä (CCT), mutta tahtoo nostaa hintaa se ominaisuus. Silloin tosin sitä lamppua voi käyttää muutenkin valaistukseen kun tahtoo olla 6500K värilämpötila liian sinertävä normaalissa hämärähkössä huonevalaistuksessa.
Joo tuommoinen led nauha ollut suunnitteilla, mutta ei ole oikein mistään löytynyt. Clas ohlsonilta yritin katsella, mutta tyyliin kaikki yli metriset nauhat oli verkkovirtaan liitettäviä. Ja nuo metriset usb malliset vaikutti muuten sitten kiinakrääsältä..
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
Joo tuommoinen led nauha ollut suunnitteilla, mutta ei ole oikein mistään löytynyt. Clas ohlsonilta yritin katsella, mutta tyyliin kaikki yli metriset nauhat oli verkkovirtaan liitettäviä. Ja nuo metriset usb malliset vaikutti muuten sitten kiinakrääsältä..
Täällä on keskustelua aiheesta.



Myös esimerkiksi tämä voisi olla toimiva vaihtoehto jos RGB värejä ja säädettävää valkoista värilämpötilaa kaipaa vaikka CRI on vain 80+.

 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 765
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
349
Täällä on keskustelua aiheesta.



Myös esimerkiksi tämä voisi olla toimiva vaihtoehto jos RGB värejä ja säädettävää valkoista värilämpötilaa kaipaa vaikka CRI on vain 80+.


Edit. Hieman olin hitaampi.
Tuo parhaita led-nauha toteutuksella https://fi.biaslighting.com/
Tuolla juttua taustavaloista yms. TV:n taustavalaistus (Ambilight jne.)
Thanks. Pistin tilauksen vetämään noista medialightsin valoista.
Oli vaan kyllä hämärät nuo postikulut tuolla.

Tyyliin 1 valo postikulut 27e, 2 valoa 30e, 3 valoa 33e, 4 valoa 27e...No päädyin sitten 4 led nauhaa tilaamaan. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 402
Sonyllähän alkaa olemaan "tukalaa" laittaa kaikkea myyntiin, he kun ovat poimineet molemmista leireistä teknologiaa. Jännä nähdä mikä on heidän 2023 mallisto. On perus OLED, OLED+MLA, QD-OLED, uutta ja vanhaa versiota kaikesta em mainitusta.
Joo saa nähdä mitä Sonyltä tulee. Digital Trendsin tyyppi kommentoi CES-ennakkovideollaan ettei Sonyltä ole ilmeisesti CES:ssä tulossa telkkujen osalta käytännössä mitään vaan vasta joskus myöhemmin keväällä julkistukset.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 241
Onpahan Sonyllä helppo työ kategorioida tuotteensa, low-end = OLED, mid-end = OLED + MLA ja high-end = QD-OLED, eikös niillä ole viime vuosina ollut muutenkin 3 eri OLED-tuotetta, poikkeuksena toki viime vuosi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 865
Joo saa nähdä mitä Sonyltä tulee. Digital Trendsin tyyppi kommentoi CES-ennakkovideollaan ettei Sonyltä ole ilmeisesti CES:ssä tulossa telkkujen osalta käytännössä mitään vaan vasta joskus myöhemmin keväällä julkistukset.
Jep, taitaa olla show lähinnä psvr2 promoa ja sonyn/hondan auton esittelyä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Joo saa nähdä mitä Sonyltä tulee. Digital Trendsin tyyppi kommentoi CES-ennakkovideollaan ettei Sonyltä ole ilmeisesti CES:ssä tulossa telkkujen osalta käytännössä mitään vaan vasta joskus myöhemmin keväällä julkistukset.
Ja näinhän siinä taisi käydä. Ilmeisesti kaikki ei ole viellä selvää/ valmista. No sitten odotellaan mitä ulos tulee myöhemmin.
 
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Sony voisi yllättää tänä vuonna julkaisemalla high-end OLED- ja QD-OLED-televisiot uudella Mediatekin Pentonic -sirulla. Philips voisi myös käyttää, kun julkaisevat kuitenkin uudet tuotteet vasta kesällä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Sony voisi yllättää tänä vuonna julkaisemalla high-end OLED- ja QD-OLED-televisiot uudella Mediatekin Pentonic -sirulla. Philips voisi myös käyttää, kun julkaisevat kuitenkin uudet tuotteet vasta kesällä.
Kyllähän se Sonyn sisuskalut uusiutuvat, sillä sisuskaluilla on jo ikää 2 vuotta. Nykyisessä mediatekissähän on ollut jo pullonkauloja niin pitkään kun se on ollut olemassa. Eli hyppäys parempaan on tuossa tulossa ja uudet paneelit siihen päälle myös myös. Eli varmasti hyvää tulossa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 854
Television taakse kannattaa minun mielestä hommata sellainen "bias-valo" taustavaloksi. Värilämpötilaksi 6500K ja värintoisto mahdollisimman hyväksi ja mielellään vielä valoteholtaan säädettävä LED-nauha, niin se on siinä.

Silmien rasitusta tuo bias-valo ja parantaa entisestään kuvassa koettua kontrastia. OLED-telkkarissa se kontrasti on "ääretön", mutta sehän tahtoo olla että elokuvien yms. värimäärittelyt on tehty niin ettei se mustakaan ole ihan mustaa.

Voihan se bias-valon värilämpötila olla myös säädettävissä (CCT), mutta tahtoo nostaa hintaa se ominaisuus. Silloin tosin sitä lamppua voi käyttää muutenkin valaistukseen kun tahtoo olla 6500K värilämpötila liian sinertävä normaalissa hämärähkössä huonevalaistuksessa.
Mielestäni tuollainen bias-valaistus tuhoaa OLEDin idean kokonaan. Käyttäisin tuollaista ennemmin LCD:n kanssa, jolloin absoluuttisen mustan puute ei häiritsisi enää. OLEDin kanssa riittää, kun säätää OLED-valon sopivaksi hämärään/pimeään tilaan niin ei häikäise liikaa. Toki joku hyvälaatuinen LCD + bias-valo olisi aika täydellinen yhdistelmä, jos OLEDin ominaisuudet käy hermoille (eli ne hieman mustan yläpuolella olevat sävyt ja siellä ajoittain vilisevät "seeprat").
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 498
Thanks. Pistin tilauksen vetämään noista medialightsin valoista.
Oli vaan kyllä hämärät nuo postikulut tuolla.

Tyyliin 1 valo postikulut 27e, 2 valoa 30e, 3 valoa 33e, 4 valoa 27e...No päädyin sitten 4 led nauhaa tilaamaan. :D
Itsellä käytössä nuo 42” C2 kanssa. Oikein mukava käyttää ja muita valoja ei juuri tarvitse. Ainut miinus että nuo sammuu vasta noin 10-15min jälkeen telkun sammuttamisesta. Siis kun kytkettynä television USB porttiin. Toki kaukosäätimellä saa heti, mutta se on jossain laatikon perällä hyvässä piilossa
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Näin OLED-ensikertalaisena tulee mieleen kysyä siitä, että ootteko tehneet mitään erityistä tekstityksien, 4:3-kuvan ja letterbox-kuvan kanssa vai luotatteko siihen, että nyky-OLED:ssa ei tarvitse alkaa säätämään välttääkseen näkyvän epätasaisen kulumisen ajan saatossa. Katson suurimman osan leffoista Kodin kautta ja sieltä kävin säätämässä tekstitysfontin pienemmäksi, värin tummanharmaaksi ja lisäsin läpikuultavuutta. Letterbox-kuvalle ei varmaan voi tehdä paljon mitään ilman, että katselukokemus kärsii. Muistaakseni jotkut OLED-ohjeistukset neuvoo venyttämään 4:3-kuvaa täyttämään ruudun, mutta toisaalta jos kerran letterboxin antaa olla, niin miksei antaisi tuonkin olla.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
Näin OLED-ensikertalaisena tulee mieleen kysyä siitä, että ootteko tehneet mitään erityistä tekstityksien, 4:3-kuvan ja letterbox-kuvan kanssa vai luotatteko siihen, että nyky-OLED:ssa ei tarvitse alkaa säätämään välttääkseen näkyvän epätasaisen kulumisen ajan saatossa. Katson suurimman osan leffoista Kodin kautta ja sieltä kävin säätämässä tekstitysfontin pienemmäksi, värin tummanharmaaksi ja lisäsin läpikuultavuutta. Letterbox-kuvalle ei varmaan voi tehdä paljon mitään ilman, että katselukokemus kärsii. Muistaakseni jotkut OLED-ohjeistukset neuvoo venyttämään 4:3-kuvaa täyttämään ruudun, mutta toisaalta jos kerran letterboxin antaa olla, niin miksei antaisi tuonkin olla.
Kyllä se OLED televisio on väärä valinta jos pitää alkaa 4:3 ohjelmia venyttää 16:9 kuvasuhteeseen ettei paneeli kulu epätasaisesti.

Karvalakkimallin LED televisiokin ilman mitään hienouksia hakkaa kuvanlaadultaan silloin tuollaisen vänytetyn kuvasuhteen hienon ja kalliin OLED paneelin kuvan.

Teksitysten säätäminen hieman tummemmiksi on sen sijaan minusta hyvä idea OLED telkkarissa. Jos se vain onnistuu omilla vehkeillä.
 

AIF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Nyt kun tätä trediä on viimeaikoina lukenut, olen taas alkanut miettiä et uskaltaako koko OLEDia edes ostaa?
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Nyt kun tätä trediä on viimeaikoina lukenut, olen taas alkanut miettiä et uskaltaako koko OLEDia edes ostaa?
Uskaltaa. Minäkin tuskailin pari vuotta asian kanssa mutta sitten uskalsin ostaa. Tosin otin sen burn-inin kattavan jatkovakuutuksenkin, mutta kuitenkin. Enemmän tässä puhuu halu optimoida ja olla ennalta viisas asiassa, jossa riskit ovat tosiasiallisesti hyvin pienet. Ehkä tässä on se ajatus, että parempi kysyä, miten on hyvä tehdä, kuin antaa olla ja mahdollisesti joskin epätodennäköisesti myöhemmin katua, kun ei voinut yhtä pientä helppoa säätöä tehdä.

Kuva on muuten järkyttävän paljon parempi kuin edellisessä vuoden 2015 Samsung-LED:ssä, eikä vähiten sen takia, että bloomingit, DSE:t sun muut paneelin epätasaisuudet loistavat poissaolollaan harmoista mustista puhumattakaan. Jokainen kuva on kuin fyysinen taulu.
 
Liittynyt
06.01.2023
Viestejä
1
Mikäköhän muuten mahtaa olla Verkkokaupalla ideana ton LG CS telkkarin hinnoittelussa? 2699€ tällä hetkellä kun oli vielä viime viikolla 1449€. On kalliimpi jopa kuin G2 vaikka spekseiltään mennee jonnekin sinne B2:sen ja C2:sen välimaastoon.

Nostavat hintaa jotta pian taas voidaan tehdä joku wautsiwau tarjous? Kaiken kaikkiaan naurettavaa pelleilyä toi hintapolitiikka.

No, ajattelinpa anyways oledini ostaa Gigantista kun lienee ainut paikka Suomessa josta saa kiinnipalamistakuun!

Onko palstalaisilla suosituksia parhaasta ajankohdasta ostaa nyt jo viime vuoden Oled-malleja? Käsittääkseni muutaman kuukauden odottelulla tässä vaiheessa vuotta voi säästää monta sataa euroa mitä tulee television ostoon
 

AIF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Mikäköhän muuten mahtaa olla Verkkokaupalla ideana ton LG CS telkkarin hinnoittelussa? 2699€ tällä hetkellä kun oli vielä viime viikolla 1449€. On kalliimpi jopa kuin G2 vaikka spekseiltään mennee jonnekin sinne B2:sen ja C2:sen välimaastoon.

Nostavat hintaa jotta pian taas voidaan tehdä joku wautsiwau tarjous? Kaiken kaikkiaan naurettavaa pelleilyä toi hintapolitiikka.

No, ajattelinpa anyways oledini ostaa Gigantista kun lienee ainut paikka Suomessa josta saa kiinnipalamistakuun!

Onko palstalaisilla suosituksia parhaasta ajankohdasta ostaa nyt jo viime vuoden Oled-malleja? Käsittääkseni muutaman kuukauden odottelulla tässä vaiheessa vuotta voi säästää monta sataa euroa mitä tulee television ostoon
Oon siin käsityksessä että loppukeväästä alkaa tulla niitä varastontyhjennystarjouksia.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
357
Onko palstalaisilla suosituksia parhaasta ajankohdasta ostaa nyt jo viime vuoden Oled-malleja? Käsittääkseni muutaman kuukauden odottelulla tässä vaiheessa vuotta voi säästää monta sataa euroa mitä tulee television ostoon
1673015904117.png

Tämä taisi pitää paikkansa ainakin tämän blackfridayn aikoihin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.06.2020
Viestejä
631
Onko palstalaisilla suosituksia parhaasta ajankohdasta ostaa nyt jo viime vuoden Oled-malleja? Käsittääkseni muutaman kuukauden odottelulla tässä vaiheessa vuotta voi säästää monta sataa euroa mitä tulee television ostoon
Esim. LG:n 65" C-sarjan vuoden 2021 mallin alin hinta oli heinäkuussa 2022 ja edellisen 2020 mallin hinta touko-kesäkuussa 2021.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
202
Näin OLED-ensikertalaisena tulee mieleen kysyä siitä, että ootteko tehneet mitään erityistä.... 4:3-kuvan ja letterbox-kuvan kanssa...
Siis mitä ikinä muka olisi edes pitänyt tehdä mustien ala/ylä- tai sivupalkkien takia OLEDissa? Eihän koko OLED ole edes päällä niissä kohdissa, joissa vain pelkkää mustaa eli ei siten kulumistakaan.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Siis mitä ikinä muka olisi edes pitänyt tehdä mustien ala/ylä- tai sivupalkkien takia OLEDissa? Eihän koko OLED ole edes päällä niissä kohdissa, joissa vain pelkkää mustaa eli ei siten kulumistakaan.
Ei ole ei, mutta jos mietit tarkemmin, niin eikö se, ettei ole päällä tietyistä kohdista, tarkoita, että ne kohdat eivät kulu, kun taas päällä olevat kohdat kuluvat, mikä johtaa epätasaiseen kulumiseen muilta kuin palkkien osilta.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Esim. LG:n 65" C-sarjan vuoden 2021 mallin alin hinta oli heinäkuussa 2022 ja edellisen 2020 mallin hinta touko-kesäkuussa 2021.
Jep. Hintaoppaastahan ton matkan esimerkiksi näkee. 65C1 oli BF:nä 2021 1469eur, nousi sen jälkeen 1700eur joulu-tammikuussa, laski kevään mittaan takaisin 1500eur tuntumaan ja oli halvimmillaan kesäkuussa 1199eur ja heinäkuussa 1099eur. Sitten nousi 1400eur. Tämä siis LG:llä. Sonyt kannattaa napata aika lailla jo BF:n aikoihin, kun laskua ei niissä tunnu oikein olevan (hintahistorian mukaan 65A80J ei oo missään vaiheessa käynyt BF-hinnan, vajaan 1800 euron, alapuolella). Samsungilla vaikuttais olevan jokseenkin sama meno kuin LG:llä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 024
Ei ole ei, mutta jos mietit tarkemmin, niin eikö se, ettei ole päällä tietyistä kohdista, tarkoita, että ne kohdat eivät kulu, kun taas päällä olevat kohdat kuluvat, mikä johtaa epätasaiseen kulumiseen muilta kuin palkkien osilta.
Unohda tuollaiset letterbox & tekstitys uhkakuvat. Täyttä humpuukia. Mistä näitä aina kumpuaa ?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 011
Viestejä
4 210 089
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom