Tuli laitettua lg:n c1 65 tuumaisena tilaukseen, entinen telsu oli sonyn 65 tuumainen lcd malli. No tuli sitten huomattua, että tuossa on vesa kiinnityskohdat alalaidassa. Entisessä töllössä, olivat aikalailla takapaneelin keskikohdassa. Itsellä mozin semmoinen teleskooppivarrella oleva seinäteline, jonka verkkokaupasta aikoinaan ostanut ja tuossa ei saa noilla asennuskiskoilla pudotettua asennuskorkeutta kuin jonkun viitisen senttiä. Voi prkl! Pitänee vissiin kaivella suosiolla poravasara kaapista, kun telkkari tulee ja laskea tuota seinätelinettä alaspäin...
Ja onhan tässä vähän kysyttävääkin. Johtuen noiden vesa pisteiden sijainnista, niin uskaltaa tuota töllötintä kallistaa pystysuunnassa kohti katselupaikkaa? Kyllähän tuohon nyt jonkin verran vääntömomenttia tulee.
Eilen kotiutui C1:n ja tässä vähän näitä omia ensi kokemuksia/huomioita. Alemmat vesa kiinnityskohdat oli 13 cm alempana, mitä tuossa entisessä sonyssa (65xf9005). Onneksi nuo ripustuskiskot sai kiinnitettyä n. 5 cm alemmas, niin telsu tuli ainoastaan n. 8 cm korkeammalle. Ei vaan viitsinyt alkaa kuutta uutta reikää kairaamaan tuohon betoniseinään, etenkin kun nuo mozin mukana tulleet ruuvit oli sen verran hyvin mitoitetut, että tuohon vois Lada Combi 1500:sen ripustaa.
Tuosta tv:n tiltistä vielä, kerran näköjään itse LG:n valmistaman C1:lle sopivan telineen saa tiltattua, niin hommassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Sitten näitä katseluun liittyviä kokemuksia. Onhan tuo kyllä helvetin hienon näköinen kuva, ainakin paremmalla materiaalilla. Toisaalta SD kanavat näyttää entistä pahemmalta kuralta, mutta niinhän se tahtoo olla kajareissakin, että paremmat ämyrit kyllä armotta paljastaa, jos äänite on miksattu päin persettä tai on muuten huonolaatuinen. Olen laittanut noita suositeltuja asetuksia tuolle isf dark roomille, niin ensinnäkin värit näyttää liian lämpimiltä. Valkoinen on mielestäni kaukana valkoisesta, lähinnä haalean kusenkeltaiselta näyttää. Värit näyttää myös hieman hailakoilta, mutta olen varmaan tottunut katselemaan jonkin verran ylisaturoitunutta kuvaa. Pitänee tässä vähän sulatella vielä ja katsoa miltä alkaa näyttämään, jos tuohon ns. "neutraaliin" kuvaan ei totu, niin säätelen kuvan vastoin suosituksia oman maun mukaiseksi.
Ompa tv:ssä surkea liiketoisto. Juuri aamukahveja juodessa oli Yle1 hd päällä ja kun kameralla yhtään pannattiin, niin kuvassa näkyi käytännössä joko vertikaaliset tai horisontaaliset sälekaihtimet riippuen pannauksen liikesuunnasta. Ja minulla on suositusten mukaisesti, nuo kaikki liiketoistoa parantavat asetukset pois päältä, kun ne saattavat aiheuttaa artifakteja kuvaan. Ilmeisesti noitakin huononnuksia pitää alkaa käyttämään, kun omaan silmään näyttää niin karmealta. Ei sonyssa ainakaan tuommoisia ongelmia ollut, eikä siinäkään noita liiketoisto algoritmeja ollut päällä. En todellakaan ole mikään kultasilmä, ennemminkin päinvastoin.
Mitä sitten paneelilottoon, niin en mitään virheitä ole bongannut, kun välillä on tv lähetyksessä tai jollain muulla matskulla ollut jotain tasaista väriä ruudun täydeltä. En tiedä uskaltaisiko noita testikuvia alkaa katselemaan. Toisaalta, jos paneelissa on jokin virhe niin tulisi huomattua se ajoissa, mikäli se niin paha olisi, että pitää alkaa palauttelemaan tai vetoamaan takuuseen. Tuskin kuitenkaan tämmöiselle puurosilmälle niin pahoja virheitä on, kun en ole vielä semmoisia bongannut. Empä siis taida alkaa noilla testikuvilla itseäni kiusaamaan.
Vaikka ehkä kovinkin kriittiseltä vaikuttaa nämä kokemukset, niin kyllä minä olen todella tyytyväinen tähän. Ei nimittäin tule kovinkaan paljoa perinteistä telkkaria katsottua, joten sitä parempaa matskua tulee lähinnä katseltua (Disney+, ATV, Amazon prime....). Mitä noihin muihin juttuihin tulee, niin saahan noita sitten säädeltyä omaa makua lähemmäksi.
Tiedä sitten onko minulla päin helvettiä säädetty tv, mutta olen noita asetuksia bongannut hdtvtestin ja rtingsin youtube videoilta? Kaikenlaisia vinkkejä ja ohjeistusta otetaan nöyränä vastaan.
P.S. Onko tosiaan niin, että tv guidea ei saa shortcuttina minkään napin taakse? Tv scheduleri näköjään onnistuisi, mutta itselle hyödytön ominaisuus.