OLED-TV

OLED-ongelmat ketju näyttäisi olevan aika hiljainen, joten laitan tänne:

Onko muilla LG CX -omistajilla havaittavissa käryä laitteen takaa tuuletusaukoista? Ajattelin, että johtui vaan helteistä, mutta jatkunut nyt ilman viilettyäkin. Jotenkin sellainen pölyn käry, mutta tuo on kyllä viikoittain imurilla putsattu... Mitenkään erityisen kuumalta laite ei tunnu, mutta lämpöiseltä kylläkin.

Pitänee alkaa taas selvittelemään, mikä tuossa on ja kenelle vastuu kuuluu. El Care (tai mikä helvetti onkaan) mulla on tuohon Gigantista, joten sinne varmaankin suuntautuu asiointi. En vaan itse pysty kuskaamaan laitetta mihinkään, niin tulee taas varmasti mukava homma tästä, ellei sitten onnistu on-site, kuten tuon takuun mukaan pitäisi.
 
LG C8 ja ongelmana nauhoitus. Uudesta lähtien ollut USB 1ssä nopea 64Gb tikku kiinni ja nyt kun en vähään aikaan(varmaan vuoteen) mitään ollut tallentanut niin nyt piti taas ja kahdesta 1h ohjelmasta oli mennyt nauhoitus vihkoon.

Toisesta oli tullut hurjat 7min ja toisesta 30min... Tyhjää tilaa tikulla on edelleen 48GB joten ei voi johtua tästäkään.

Muuten edelleen enemmän kuin tyytyväinen teeveeseen
 
Mikähän mysteeri iski LG:n HBO softaan - jostain syystä kikkare ei enää muista lainkaan katsottuja sarjoja tai jaksoja. HBO Nordicin sivuilta kyllä toimii tuo 'jatka katsomista' feature ihan normaalisti.

Onko muilla tullut vastaavaa eteen?
 
Voi liittyä siihen, että HBO Nordic muuttuu tässä vuoden loppuouoliskolla myös täälä pohjolassa HBO Maxiksi.
 
^ Toihan on toki "vanha" artikkeli, ja nyt on jo puhuttu Euroopan lanseerauksen siirtämisestä ensi vuoteen.
Voi tietenkin silti olla, että nykyiseen softaan ei panosteta juuri lainkaan kun uutta pukkaa.


Hauskasta juuri nyt ollut HBO Nordic ekaa kertaa pitkään aikaan tauolla, joten en pääse nyt nauttimaan LG:n softaongelmasta.
Olin jo ennen tätä lykkäysuutista ajatellut että antaa olla koko HBO kunnes saa Max version, toisaalta sama kai se odotella ensi vuoteen kertaheitolla jos lykkäys toteutuu.

Mun mielestä tuota katsottujen jaksojen unohtamista on kyllä tapahtunut satunnaisesti aina, monilla eri alustoilla. Väitän että sitä on käynyt aiemmin myös nykyisellä LG CX:llä.
Tästä syystä en enää pitkään aikaan ole koko toimintoon luottanut, vaan menen aina sarjan omalle sivulle ja etsin sieltä käsin jakson minkä muistan olevan seuraava.

Menee kyllä jo vähän OT enemmän itse palvelusta jauhaa.

 
Sama vika B6:ssa. Nytköhän se erään foorumilaisen ennustama WebOS:n hapantuminen alkoi? En löytänyt enää HBO sovellusta LG Content Storesta sen paremmin Premium kuin ei-niin-premium-sovellusten puoleltakaan :hmm:.

Itsellä nimenomaan B6. Huomasin kans, että softaapa ei enää löytynyt poiston jälkeen kun ajattelin uudelleenasentaa. Noinkohan sitä joutuu lopultakin ostamaan jonkun striimauspalikan sen sijaan että käyttäisi LG:n omaa softaa - vähän sääli kun tähän asti tuo on toiminut todella vaivattomasti ja hyvin.
 
Mulla B7 ja HBO appi näyttää löytyvän. Appin versio on 7.19.1
Päivitetty 09/06/2021
Ota yhteys myyjään: contact@hbo.eu
Tuonne vaan sähköpostilla kyssäriä.

EDIT: noin viikko sitten katottu sarjaa ja sen katsonta on ainakin rekisteröitynyt normaalisti. Muistaakseni vanhemmissa webOS:ssa oli joku tv selainhistorian tyhjennys suoraan tuola päävalikossa. Kokeilkaa nollata se jos löytyy. Omassa televisiossa sitä ei ole, mutta vanhempien vanhemmassa muistaakseni löytyi. En siis tarkoita selaimen historiaa, vaan se oli päävalikon syövereissä jossain.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän mysteeri iski LG:n HBO softaan - jostain syystä kikkare ei enää muista lainkaan katsottuja sarjoja tai jaksoja. HBO Nordicin sivuilta kyllä toimii tuo 'jatka katsomista' feature ihan normaalisti.

Onko muilla tullut vastaavaa eteen?
Sama vika Nvidia Shield Prolla.
 
Mikähän mysteeri iski LG:n HBO softaan - jostain syystä kikkare ei enää muista lainkaan katsottuja sarjoja tai jaksoja. HBO Nordicin sivuilta kyllä toimii tuo 'jatka katsomista' feature ihan normaalisti.

Onko muilla tullut vastaavaa eteen?
Puhelimella tuota tehnyt vähän väliä, nyt itselläkin ensimmäisen kerran TV:ssä sama homma.
 
Taitaa käyttää LG:n OLED-paneeleita.
Artikkelin mukaan olisi Samsungin omia "QD-OLED TV panels will be supplied by Samsung Display Co., which began producing such panels late last year."

Vincent myös arveli olevan omaa tuotantoa, kun koot ovat 55" ja 65" + myöhemmin 70".
 
Eilen tuli noudettua LG 65CX muutaman vuoden palvelleen Philips PUS8102 tilalle. En hirveästi ollut ennakkoon lukenut OLEDien vioista, mutta oli pettymys melkoisen suuri kun kävin läpi testikuvia.

Paneelin vasemmassa yläosassa on aika massiivinen tummempi osio ja vertical banding omaan silmään aika pahaa 5-10% harmaakuvilla. Lisäksi löysin 2 kuollutta pikseliä punaisella. En tiedä onko tuossa tummassa alueessa kyse vain grey uniformity ongelmista vai onko OLEdeissa DSE:tä tämmöisenä? Viat tulevat esiin esim. Queens Gambitin alussa, kun pimeä kohtaus.
Onkohan LG:n QC näin huonoa vai osuiko eteen vain surkea kappale? Parin tunnin pixel fixit tai manuaalinen pixel refresh eivät auttaneet mitään näihin ongelmiin. Myös ständissä oli yhden ruuvin kierteet päin vituraa.

Materiaalilla kuva on yleisesti erinomainen. Loppupeleissä kuitenkin aika vastaava PUS8102, mutta ilman bloomingia. Pelaamiseen tämä LG houkutti. Ei tässä auta kun kantaa takaisin kauppaan ja toivoa että vaihdokki parempi. Mielenkiintoista, että en ole ikinä ennen joutunut vaihtamaan uutta töllöä ja tämä on toistaiseksi kallein TV mitä olen koskaan hankkinut

Kohtalotovereita?

off-topic: Hankin viimeviikolla myös LG SN11RG sounbarin ja sekin piti heti vaihtaa toiseen kun keskikanava rikkoi ylärekisterissä.
 
Mun neljän LG OLEDin pienellä otannalla vaikuttaisi sulla olla erityisen huono kappale, vaikka täysin virheettömiä ei ole mullekaan osunut yhtäkään.

B7:ssa ei pikselivikoja, ei tummempia alueita, mutta vähäistä bandingia minkä joskus harvoin huomasin todellisella materiaalilla.

B8:ssa selvästi tummempi läiskä vasemmassa reunassa melkein koko paneelin korkeudella. Näki selvästi tummalla materiaalilla jatkuvasti. Bandingia ja pikseleitä en kerennyt vakoilla kun meni suoraan palautukseen.

C8:ssa yksi selvempi banding-palkki kuvassa keskeltä oikealle, näkyy välillä oikealla materiaalilla. Ei pikselivikoja tai tummia alueita.

B9 lähes täysin banding-vapaa, en ole koskaan huomannut oikealla matskulla ja testikuvissakin hyvin heikosti. Ei tummia alueita. Yksi kuollut musta pikseli aivan vasemmassa alareunassa puolen sentin etäisyydellä alalaidasta ja pari senttiä vasemmasta laidasta.
 
Paneelin vasemmassa yläosassa on aika massiivinen tummempi osio ja vertical banding omaan silmään aika pahaa 5-10% harmaakuvilla. Lisäksi löysin 2 kuollutta pikseliä punaisella. En tiedä onko tuossa tummassa alueessa kyse vain grey uniformity ongelmista vai onko OLEdeissa DSE:tä tämmöisenä?
Voi olla aika vaikea löytää OLEDia jossa nuo olisi täysin kunnossa... On niissä yksilöeroja mutta silti.

Viat tulevat esiin esim. Queens Gambitin alussa, kun pimeä kohtaus.
Tuo nykytyyliin "harmaannettu" musta jota uudemmassa materiaalissa paljon käytetään, on myrkkyä OLEDeille. Sellainen oikeaa mustaa sisältävä matsku kyllä näyttää hienolla, tai sitten muuten vain kirkaampi.
 
Mun neljän LG OLEDin pienellä otannalla vaikuttaisi sulla olla erityisen huono kappale, vaikka täysin virheettömiä ei ole mullekaan osunut yhtäkään.

B7:ssa ei pikselivikoja, ei tummempia alueita, mutta vähäistä bandingia minkä joskus harvoin huomasin todellisella materiaalilla.

B8:ssa selvästi tummempi läiskä vasemmassa reunassa melkein koko paneelin korkeudella. Näki selvästi tummalla materiaalilla jatkuvasti. Bandingia ja pikseleitä en kerennyt vakoilla kun meni suoraan palautukseen.

C8:ssa yksi selvempi banding-palkki kuvassa keskeltä oikealle, näkyy välillä oikealla materiaalilla. Ei pikselivikoja tai tummia alueita.

B9 lähes täysin banding-vapaa, en ole koskaan huomannut oikealla matskulla ja testikuvissakin hyvin heikosti. Ei tummia alueita. Yksi kuollut musta pikseli aivan vasemmassa alareunassa puolen sentin etäisyydellä alalaidasta ja pari senttiä vasemmasta laidasta.
No ei kyllä hyvältä kuulosta... Mitä lueskelin LG:n OLEDeista, niin ilmeisesti kautta linjan tuota bandingia, joka sitten voi parantua tai pahentua ajan myötä.

Jotenkin koomista, että kahdessa talouden 2017 TV:ssä (Philips 65PUS8102 ja Sony 55XE9005) on kautta linjan erinomaiset paneelit ja DSE:tä, bandingia tai vohvelia en ole huomannut normikäytössä ikinä, saati kuolleita pikseleitä.

Netissä oli villiä huhua, että LG myisi kaikki laatupaneelinsa suoraan Sonylle ja Panasonicille. Vaikea sanoa mikä olisi tämmöisen strategian takana, kun sitten joutuvat myymään paskaa oman merkkinsä alla ja diilaamaan palautusten ja huoltojen kanssa.

Phippsin 65OLED806 kiinnostelisi myös, koska saivat tämän vuoden malliin HDMI 2.1:n peliominaisuudet. Hintaa vaan on tonni liikaa ja jos tuo paneelilotto on samaa härvellystä, niin ei ihan kauheasti hotsita. Tuskin tuokaan BF:n mennessä putoaa 1500€ hintaluokkaan.

Pitää maanantaina kantaa tämä takaisin Verkkikseen ja katsoa mimmoista saa tilalle. On myös huolena tässä, että CX varasto loppuu Suomesta. Yksi tukkuri ja ainakin Power todennut, että ei CX:ää enää tule varastoon. Kuolleet pikselit on itselleni jo periaatteen tasolla hyväksymättömiä uudessa näytössä.
 
Voi olla aika vaikea löytää OLEDia jossa nuo olisi täysin kunnossa... On niissä yksilöeroja mutta silti.


Tuo nykytyyliin "harmaannettu" musta jota uudemmassa materiaalissa paljon käytetään, on myrkkyä OLEDeille. Sellainen oikeaa mustaa sisältävä matsku kyllä näyttää hienolla, tai sitten muuten vain kirkaampi.
Joo sekin tuossa minua hämmensi, että miksi ihmeessä joissain materiaaleissa musta ei ole sitä oikeaa mustaa eli OLEDissa pikseli off-tilassa? Pelkkä taiteellinen tyyli? Kuulemma esim. Hill House kärsii tästä ja siitä sarjastahan leijonanosa on pimeitä käytäviä o_O
 

mielipiteitä tästä Philipsistä? Onko järkiostos, olisi vielä ilmainen toimitus.
Ei varmaan mitään järkeä kun LG CX saa samaan hintaan. Käyttiksenä Android parempi, mutta Philipsissä oletettavasti hidas SoC, jolloin käyttökokemus voi olla kehnohko verrattuna esim. Nvidia Shieldiin.

Ja Philipsin/TP Visionin asiakaspalvelun taso... Se yksinään on pakottava syy jättää kaikki Philipsin televisiot kauppaan.
 
Täällä Shield ja vanhempi 65OLED804 ja ei tule juuri Shieldiä käytettyä. Televisio on vaan niin paljon nopeampi menuissa ja tehoa ei vaadita normaaleihin katselusovelluksiin.

Android-pelien pelaaminen on sitten eri juttu.
 
Ei varmaan mitään järkeä kun LG CX saa samaan hintaan. Käyttiksenä Android parempi, mutta Philipsissä oletettavasti hidas SoC, jolloin käyttökokemus voi olla kehnohko verrattuna esim. Nvidia Shieldiin.

Ja Philipsin/TP Visionin asiakaspalvelun taso... Se yksinään on pakottava syy jättää kaikki Philipsin televisiot kauppaan.
Tähän voisi kyllä todeta, että LG:nkään aspa ei tarinoiden perusteella ole kummoista. Itseltäni kerran vaihdettu Philipsin toimesta telkun emo, sai sitä kyllä pari viikkoa vääntää sähköpostitse eestaas ennenkuin röi ucco tuli korjaamaan.
 
Tähän voisi kyllä todeta, että LG:nkään aspa ei tarinoiden perusteella ole kummoista. Itseltäni kerran vaihdettu Philipsin toimesta telkun emo, sai sitä kyllä pari viikkoa vääntää sähköpostitse eestaas ennenkuin röi ucco tuli korjaamaan.
Pientä siihen verrattuna, että vajaan vuoden joutui vänkäämään viallisen television korvaamisesta. Loppua kohden Philips mm. valehteli kuluttajariitalautakunnalle yrittäneensä sopia kaupan purusta kanssani onnistumatta siinä, vaikka todellisuudessa he olivat lopettaneet käytännössä kaiken kommunikaation kanssani jo paljon aiemmin. Lopulta jostain käsittämättömästä syystä kaupan purku onnistuikin ilman mitään ongelmia myyjäliikkeen kautta (alkuun olin siis yhteydessä ainoastaan suoraan valmistajaan).
 
Pientä siihen verrattuna, että vajaan vuoden joutui vänkäämään viallisen television korvaamisesta. Loppua kohden Philips mm. valehteli kuluttajariitalautakunnalle yrittäneensä sopia kaupan purusta kanssani onnistumatta siinä, vaikka todellisuudessa he olivat lopettaneet käytännössä kaiken kommunikaation kanssani jo paljon aiemmin. Lopulta jostain käsittämättömästä syystä kaupan purku onnistuikin ilman mitään ongelmia myyjäliikkeen kautta (alkuun olin siis yhteydessä ainoastaan suoraan valmistajaan).
Okei, tämä kuulostaa kyllä todella pahalta..

Oliko vika muuten paneelissa vai jossakin muussa? Omassa tapauksessani HDMI-portit sanoivat itsensä irti.
 
No ei kyllä hyvältä kuulosta... Mitä lueskelin LG:n OLEDeista, niin ilmeisesti kautta linjan tuota bandingia, joka sitten voi parantua tai pahentua ajan myötä.

Jotenkin koomista, että kahdessa talouden 2017 TV:ssä (Philips 65PUS8102 ja Sony 55XE9005) on kautta linjan erinomaiset paneelit ja DSE:tä, bandingia tai vohvelia en ole huomannut normikäytössä ikinä, saati kuolleita pikseleitä.

Netissä oli villiä huhua, että LG myisi kaikki laatupaneelinsa suoraan Sonylle ja Panasonicille. Vaikea sanoa mikä olisi tämmöisen strategian takana, kun sitten joutuvat myymään paskaa oman merkkinsä alla ja diilaamaan palautusten ja huoltojen kanssa.

Phippsin 65OLED806 kiinnostelisi myös, koska saivat tämän vuoden malliin HDMI 2.1:n peliominaisuudet. Hintaa vaan on tonni liikaa ja jos tuo paneelilotto on samaa härvellystä, niin ei ihan kauheasti hotsita. Tuskin tuokaan BF:n mennessä putoaa 1500€ hintaluokkaan.

Pitää maanantaina kantaa tämä takaisin Verkkikseen ja katsoa mimmoista saa tilalle. On myös huolena tässä, että CX varasto loppuu Suomesta. Yksi tukkuri ja ainakin Power todennut, että ei CX:ää enää tule varastoon. Kuolleet pikselit on itselleni jo periaatteen tasolla hyväksymättömiä uudessa näytössä.
Banding ja mustan tasaisuus muuttuu eniten ensimmäisen pixel refreshin aikana. Sen jälkeen se on mitä on.

Eri tekniikoissa on eri valmistusteknisiä ongelmia.

Joo sekin tuossa minua hämmensi, että miksi ihmeessä joissain materiaaleissa musta ei ole sitä oikeaa mustaa eli OLEDissa pikseli off-tilassa? Pelkkä taiteellinen tyyli? Kuulemma esim. Hill House kärsii tästä ja siitä sarjastahan leijonanosa on pimeitä käytäviä o_O
Ei tuo sarja huonolta näytä.
 
Lopulta jostain käsittämättömästä syystä kaupan purku onnistuikin ilman mitään ongelmia myyjäliikkeen kautta (alkuun olin siis yhteydessä ainoastaan suoraan valmistajaan).

Kaupan purkuhan tehdään sen osapuolen kanssa, jonka kanssa kauppakin on tehty. Eli myyjäliikkeen.

 
Viimeksi muokattu:
Paaaaq00a
Banding ja mustan tasaisuus muuttuu eniten ensimmäisen pixel refreshin aikana. Sen jälkeen se on mitä on.

Eri tekniikoissa on eri valmistusteknisiä ongelmia.


Ei tuo sarja huonolta näytä.
Itseasiassa nyt kun katsoin omin silmin, niin Hill House näyttää erinomaiselta (ainakin päivänvalossa). Queens Gambitin alku taas on aika karmea.

Niinno ajoin käsin sen pikselipäivityksen. Eipä tuossa minun silmään juuri eroa ole.
 
Okei, tämä kuulostaa kyllä todella pahalta..

Oliko vika muuten paneelissa vai jossakin muussa? Omassa tapauksessani HDMI-portit sanoivat itsensä irti.
Pahamaineinen 65PUS8102 ja mustan pään tukkoisuus / punaiset artifaktit mustan rajoilla, eli softavika siis. Vikaprosessin alussa laite kävi korjaamolla, josta se laitettiin suoriltaan paluupostiin huoltomiehen saatesanoilla: "Ei rautavika. Ohjelmistovika tiedossa ja päivitys tulossa".

Alkuun myös asiakaspalvelustakin myönnettiin vian olemassaolo ja korjauksen olevan tuloillaan "joskus", mutta jossain kohtaa viasta tulikin heidän mielestään ominaisuus kun en suostunut jäämään odottelemaan korjausta hamaan tulevaisuuteen. Huomionarvoisena seikkana vielä se, että tältäkin foorumilta useampi on saanut saman laitteen ja saman vian hoidettua kauppojen purulla tai korvaavalla tuotteella ennen minua.

Tässä esimerkki miten kyseinen vika ilmenee:
65PUS8102.jpg


Kaupan purkuhan tehdään sen osapuolen kanssa, jonka kanssa kauppakin on tehty. Eli myyjäliikkeen.

Luonnollisesti. Myyjäliike ei kuitenkaan kaupan purkuja omasta pussista kustanna, eli sille on saatava valmistajan siunaus. Myyjäliikkeet myös hanakasti ohjaavat käytännön syistä hoitamaan vikoihin liittyvät asioinnit suoraan valmistajan kanssa, vaikka ensikädessä vastuu asiakkaan suuntaan onkin myyjällä itsellään. Eli hoidettiinpa homma miten päin tahansa niin käytännössä valmistaja sanelee mihin suuntaan prosessi etenee (vai eteneekö).

Lopulta sillähän ei pitäisi olla mitään väliä, että kuka sinne valmistajan suuntaan on yhteydessä. Eihän?
 
Luonnollisesti. Myyjäliike ei kuitenkaan kaupan purkuja omasta pussista kustanna, eli sille on saatava valmistajan siunaus. Myyjäliikkeet myös hanakasti ohjaavat käytännön syistä hoitamaan vikoihin liittyvät asioinnit suoraan valmistajan kanssa, vaikka ensikädessä vastuu asiakkaan suuntaan onkin myyjällä itsellään. Eli hoidettiinpa homma miten päin tahansa niin käytännössä valmistaja sanelee mihin suuntaan prosessi etenee (vai eteneekö).

Lopulta sillähän ei pitäisi olla mitään väliä, että kuka sinne valmistajan suuntaan on yhteydessä. Eihän?

Ei valmistajalta mitään siunausta kaupan purkuun tarvita se kun on kaupan sopimusosapuolten (myyjä/ostaja) välinen asia.

Sillä, mitä myyjäliike valmistajan kanssa sitten tekee tai kuka maksaa mitä ei ole ostajan päänvaiva. Eikä edes ostajalle kuulu.
 
Ei valmistajalta mitään siunausta kaupan purkuun tarvita se kun on kaupan sopimusosapuolten (myyjä/ostaja) välinen asia.

Sillä, mitä myyjäliike valmistajan kanssa sitten tekee tai kuka maksaa mitä ei ole ostajan päänvaiva. Eikä edes ostajalle kuulu.
Täydellisessä maailmassa varmasti näin. Kuinka usein käytäntö menee näin onkin sitten toinen asia. Siis ilman suurempia tappeluita.

Kuluttajaelektroniikkakauppiaat ovat hyvin pitkälti ulkoistaneet vastuunsa valmistajille, eli valmistajan mielipide = myyjän mielipide. Eivät he vapaaehtoisesti korvaa tuotteita omasta pussista jos valmistaja on sitä mieltä, että vikaa ei ole.
 
Täydellisessä maailmassa varmasti näin. Kuinka usein käytäntö menee näin onkin sitten toinen asia. Siis ilman suurempia tappeluita.

Kuluttajaelektroniikkakauppiaat ovat hyvin pitkälti ulkoistaneet vastuunsa valmistajille, eli valmistajan mielipide = myyjän mielipide. Eivät he vapaaehtoisesti korvaa tuotteita omasta pussista jos valmistaja on sitä mieltä, että vikaa ei ole.

Ei tuossa mistään ”täydellisestä maailmasta” ole kyse vaan ihan kuluttajalainsäädännöstä. Myyjä vastaa myymästään tuotteesta. Piste.
Sama sääntö pätee ostit sitten sukat, auton tai television. Elektroniikka ei ole mitenkään erityisasemassa kuluttajalainsäädännössä.

Ja jos ei myyjä saa hommaa hoidettua niin kuluttajariitalautakunta suosituksineen kehiin.

”Kaupan purku
Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Virhe on vähäinen esimerkiksi, kun tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on asiakkaalle kaupan kokonaisuus huomioon ottaen vähäinen.

Kaupan purkautuessa MYYJÄN on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran MYYJÄLLE. MYYJÄ voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.

Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.”

 
Paaaaq00a

Itseasiassa nyt kun katsoin omin silmin, niin Hill House näyttää erinomaiselta (ainakin päivänvalossa). Queens Gambitin alku taas on aika karmea.

Niinno ajoin käsin sen pikselipäivityksen. Eipä tuossa minun silmään juuri eroa ole.
Piti testata itsekkin Queens Gambit, niin onhan tuo alku intro tuossa aika epätasainen mullakin.
En ole kyllä muissa sarjoissa tai elokuvissa huomannut. CX65
 
Ei tuossa mistään ”täydellisestä maailmasta” ole kyse vaan ihan kuluttajalainsäädännöstä. Myyjä vastaa myymästään tuotteesta. Piste.
Sama sääntö pätee ostit sitten sukat, auton tai television. Elektroniikka ei ole mitenkään erityisasemassa kuluttajalainsäädännössä.

Ja jos ei myyjä saa hommaa hoidettua niin kuluttajariitalautakunta suosituksineen kehiin.

”Kaupan purku
Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Virhe on vähäinen esimerkiksi, kun tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on asiakkaalle kaupan kokonaisuus huomioon ottaen vähäinen.

Kaupan purkautuessa MYYJÄN on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran MYYJÄLLE. MYYJÄ voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.

Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.”

Täydellisessä maailmassa kaikki myyjät seuraisivat sääntöjä pilkuntarkasti, mutta kun sääntöjä kiertämällä voi tehdä enemmän rahaa niin käytännössä asioiden hoitaminen on vaikeampaa. Eli kuten aiemminkin sanoin: ilman suurempia tappeluita myyjät eivät vapaaehtoisesti omaksi tappiokseen korvaile tuotteita. Tähän kannustaa myös se, että monet eivät jaksa tapella tai ymmärrä oikeuksiaan.

Tämä menee jo täysin ohi alkuperäisen aiheen, joka oli Philipsin / TP Visionin luokattoman paska asiakaspalvelu. Se on kiistaton fakta se.
 
Myyjä vastaa myymästään tuotteesta. Piste.
Ei se ole kyllä ihan näin yksiselitteistä kuin annat ymmärtää. Kuluttajalla on käytännössä ihan vapaat kädet valita myyjä, maahantuoja tai valmistaja jonne reklamoida tavaran virheestä.
 
Täydellisessä maailmassa kaikki myyjät seuraisivat sääntöjä pilkuntarkasti, mutta kun sääntöjä kiertämällä voi tehdä enemmän rahaa niin käytännössä asioiden hoitaminen on vaikeampaa. Eli kuten aiemminkin sanoin: ilman suurempia tappeluita myyjät eivät vapaaehtoisesti omaksi tappiokseen korvaile tuotteita. Tähän kannustaa myös se, että monet eivät jaksa tapella tai ymmärrä oikeuksiaan.

Tämä menee jo täysin ohi alkuperäisen aiheen, joka oli Philipsin / TP Visionin luokattoman paska asiakaspalvelu. Se on kiistaton fakta se.
Kerrotko vielä tämän myyjäliikkeen, joka ei suostunut kaupan purkuun ja hyvitykseen, kun tuota Philipsin asiakaspalvelua kuitenkin mainostat täällä myös?
 
Ei se ole kyllä ihan näin yksiselitteistä kuin annat ymmärtää. Kuluttajalla on käytännössä ihan vapaat kädet valita myyjä, maahantuoja tai valmistaja jonne reklamoida tavaran virheestä.

Kyllä, mutta keskusteluissa oleva KAUPAN PURKU toteutetaan sopimusosapuolten (myyjä/ostaja) kesken.

Ei ole vaikeaa matikkaa, sillä ko toimenpide pitää sisällään sen että raha liikkuu takaisin päin käänteisesti kaupantekoon nähden (mahdollinen käyttöhyöty vähennettynä) samoin kuin kaupan kohteena oleva tavarakin.

Yleisenä vinkkinä siis sanoisin, että ennen kuin lähtee (kuten IcyT) tappelemaan kuluttajariitalautakuntaan, kannattaa asia selvittää myyjänkin kanssa. Varsinkin jos hakee kaupan purkua. Ei kannata mennä perse edellä puuhun. Se osaltani tästä off topicista.
 
Viimeksi muokattu:
Piti testata itsekkin Queens Gambit, niin onhan tuo alku intro tuossa aika epätasainen mullakin.
En ole kyllä muissa sarjoissa tai elokuvissa huomannut. CX65

Kurkkasin itsekin tuon Queenssiin alun ja täällä se näkyy varsin hyvin. Hyvin tumma kohtaus ( "near black") jossa lähinnä tasaista pientä kohinaa ( johtuukohan Netflixin bitratesta 15 mbps ) , joka tapauksessa tämä näkyy mielestäni omassani varsin hyvin. Ei ollenkaan häiritsevä häröilyä mustassa, niinkuin olen pahimmillaan Youtubista katsellut near black kauhuklippejä.

TV Sony A90J ja asetuksena Dolby Vision bright By DNice
 
Joo sekin tuossa minua hämmensi, että miksi ihmeessä joissain materiaaleissa musta ei ole sitä oikeaa mustaa eli OLEDissa pikseli off-tilassa? Pelkkä taiteellinen tyyli? Kuulemma esim. Hill House kärsii tästä ja siitä sarjastahan leijonanosa on pimeitä käytäviä o_O
Oletan itse johtuvan siitä, että täysin musta on sellaista mitä luonnossakaan ei paljoa ole, jos on vähänkin valoa. Tuon takia OLEDissa näyttää aika luonnottomalle myös osa vanhemmasta materiaalista, joissa tausta saattaa olla täysin mustaa vaikka jonkin henkilön naaman taustalla yökerhossa (esim. Sopranos sarjassa (blu-ray) pisti silmään usein ihan yhtenä esimerkkinä). Ongelma tuossa on vain se, että se harmaannettu musta näyttää hienolle ammattinäytöissä yksisarvisilla OLEDeilla sun muilla oikeaa mustaa ja sen yläpuolisia sävyjä virheettä toistavilla näytöillä. Kuluttajapuolen OLEDit sitten on mitä on.
OLEDin mustasta näin ollen "maksetaan aika kovaa hintaa" muunlaisella materiaalilla.

Voithan kokeilla toista paneelia, josko olisi vähän parempi yksilö mutta kyllä yleensä foorumeja lukemalla näyttää olen äärimmäisiä poikkeuksia ne jotka vaihtamalla täydellistä saavat. Osa huudattaa paneeleitaan täydellä OLED-valolla ja "kauppa-asetuksilla" sun muilla ylikirkkailla, jotka peittävät ongelmaa. ISF-pimeä ja matala OLED-valo sekä pimeä tila = "myrkkyä".
 
Voithan kokeilla toista paneelia, josko olisi vähän parempi yksilö mutta kyllä yleensä foorumeja lukemalla näyttää olen äärimmäisiä poikkeuksia ne jotka vaihtamalla täydellistä saavat.
Tuossa muuten hyvä ketju Atteasd:lle luettavaksi OLEDeista, niin saa vähän perspektiiviä miten odotukset kannattaa mitoittaa: https://www.avsforum.com/threads/oled-screen-uniformity-discussion-banding-and-vignetting.2896737/
Juuri sopivasti tuoreimmissa viesteissä (sivu 775) joku juuri kommentoi käyneensä läpi viisitoista (15) paneelia...
 
Tuossa muuten hyvä ketju Atteasd:lle luettavaksi OLEDeista, niin saa vähän perspektiiviä miten odotukset kannattaa mitoittaa: OLED Screen Uniformity Discussion-Banding and Vignetting
Juuri sopivasti tuoreimmissa viesteissä (sivu 775) joku juuri kommentoi käyneensä läpi viisitoista (15) paneelia...

Tuo kaveri on kyllä sellainen yksisarvisen metsästäjä, että alta pois. Parempi olisi vaan totutella ajatukseen, että aina on jotain pientä huomautettavaa, mutta vaikuttaako ne sitten oikeaan kuvaan ( ei testikuviin ) niin häiritsevästi että kannataa ryhtyä vaihtorumbaan.

Mitä syvemmällä olet tuossa vaihtorumbassa ( vikojen etsimisessä ), sitä vaikeampi sieltä on päästä pois.
 
Parempi olisi vaan totutella ajatukseen, että aina on jotain pientä huomautettavaa
Tämä oli juuri viestini pointti. OLED saattaa olla tietynlainen järkytys eri tekniikasta siihen hyppäävälle, jos kuvaa katsoo kriittisellä silmällä.

mutta vaikuttaako ne sitten oikeaan kuvaan ( ei testikuviin ) niin häiritsevästi että kannataa ryhtyä vaihtorumbaan.
Kyllä vaikuttaa. Kaikki mikä näkyy testikuvissa, näkyy kyllä myös sopivassa tilanteessa oikealla materiaalilla varsinkin pimeässä/hämärässä tilassa!

Tuon takia itse pällistelen aina ekaksi testikuvat niin säästyy vitusti aikaa siinä, että kävisi satoja tunteja oikeaa materiaalia läpi. Juuri tuossa on se yleisin syy mielestäni, että näillä foorumeilla törmää näihin, jotka aluksi ovat olleet erittäin tyytyväisiä paneeliin mutta siihen on sittemmin "ilmestynyt" jotain näistä tyypillisistä ongelmista (toki vikojakin voi tulla mutta kyllä nämä yleiset bandingit sun muut siellä on valmiiksi ja merkittävin muutos tapahtuu ekan 4h käytön jälkeen automaattiputsissa).

Mitä syvemmällä olet tuossa vaihtorumbassa ( vikojen etsimisessä ), sitä vaikeampi sieltä on päästä pois.
Näin se on. Lähinnä saa perpektiiviä mihin omat odotukset kannattaa mitoittaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom