Ei tuossa mistään ”täydellisestä maailmasta” ole kyse vaan ihan kuluttajalainsäädännöstä. Myyjä vastaa myymästään tuotteesta. Piste.
Sama sääntö pätee ostit sitten sukat, auton tai television. Elektroniikka ei ole mitenkään erityisasemassa kuluttajalainsäädännössä.
Ja jos ei myyjä saa hommaa hoidettua niin kuluttajariitalautakunta suosituksineen kehiin.
”Kaupan purku
Kaupan purkaminen on usein viimeinen hyvityskeino. Sitä voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Virhe on vähäinen esimerkiksi, kun tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on asiakkaalle kaupan kokonaisuus huomioon ottaen vähäinen.
Kaupan purkautuessa MYYJÄN on palautettava rahat, kun asiakas palauttaa tavaran MYYJÄLLE. MYYJÄ voi pidättää palautettavasta kauppahinnasta osan, joka vastaa asiakkaan tavarasta saamaa hyötyä ajalta, jolloin asiakas on voinut käyttää laitetta normaalisti ennen vian ilmenemistä.
Kuluttajalla on myös oikeus korvaukseen vahingosta, jonka tavaran virhe on aiheuttanut.”
Palvelun virheen hyvitystavat ovat virheen korjaus ja työn uusiminen, hinnan alennus ja sopimuksen purkaminen.
www.kkv.fi