OLED-TV

ettei kata normalia kulumista

Tätä mietin itsekin - tosin onko kiinni palaminen normaalia kulumista? Jos olisin itse ottamassa tuota lisätakuuta, niin varautuisin ainakin henkisesti siihen, että asiasta saattaa joutua vääntämään, jos käy niin ikävästi että takuuseen joutuu turvautumaan.

Teinpä nyt niin, että kiikutin 65-tuumaisen CX:n takaisin ja tartuin tuohon isomman mallin tarjoukseen. Tänään pitäisi tulla kotiin ihmeteltäväksi :redface:

Eilen illalla muuten oli useampi (ehkä 4 tai 5) LG:n 65-tuumainen CX-televisio Verkkokaupan outletissa Jätkäsaaressa hintaan 1499 euroa.
 
Moi!

Ostin tuon LG 65 BX:n ihan pieni tovi sitten. Luin jostain täältä, että LG:llä on tarjolla myös heidän itse tarjoamia lisätakuita, joita voi ostaa netistä suoraan LG:ltä. Joissakin näistä taisi olla ehtona, että pitää ostaa 14 päivän kuluessa tuotteen ostosta.

Kannattaako näihin johonkin tarttua yleensä?
 
Kyllä ainakin 55seen saa.

IMG_20210131_173642~3.jpg
Kiitoksia, olihan siellä.
 
A90J OLED - 1300 nits - XR OLED Contrast Pro
A80J OLED - 1000 nits - XR OLED Contrast

"The A90J has the XR OLED Contrast Pro and the A80J is not the pro version. The A90J panel has the Laminate aluminium sheet which dissipates heat, much like the Panasonic approach for their custom panel, so it will have a higher peak brightness. Plus the whole WRGB emitters are working to boost the brightness, which means better colour accuracy (volume) as well."


Tämä kiinalainen juttu on kanssa mielenkiintoista luettavaa ( kiinaksi , joten laittakaa translaattori päälle )

 
Ainakin itselläni B9:llä se vaikutti paljonkin. Kuva skaalautui oikein vasta sitten, kun muutti tulon PC:ksi ja myös esim. tekstit terävöityivät.

Mullakin nyt C9 se nimettynä, mutta en huomaa eroa. Parempi antaa olla kuitenkin näin kun ei ainakaan haittaa ole.
 
Mullakin nyt C9 se nimettynä, mutta en huomaa eroa. Parempi antaa olla kuitenkin näin kun ei ainakaan haittaa ole.
Mielestäni useammassakin paikassa on tullut eteen suositus olla nimeämättä pc modeksi. Pc mode mahdollistaa paremman 4:4:4 ja tekstit ovat paremman näköisiä, mutta peleissä sitten hdr yms jäisi reippaasti perus game moden jalkoihin. Tuskin tekstin käsittely oledin tietokoneeseen kytkennän syynä monellakaan on. Kannattanee ehkä tutkia asiaa laajemmin viellä varmuudeksi.


"PC mode = RGB 444 which delivers accurate desktop text rendering with low input lag but has banding issues that can ruin image quality in video and HDR, SDR gaming isn't too bad.

Game mode = resolves RGB 444 sources to 422 internally, so desktop text rendering takes a hit but is much better for SDR and HDR gaming image quality wise."


Foorumi mutua toki tämäkin.
 
Onko muilla kokemusta mitä Gigantin huolto/Elcare tekee tilanteessa, jossa paneelista löytyy bandingia ja kuollut pikseli? Just ajelin 2vk vanhalla töllöllä testejä ja onneks ajoin. Vaihtaako ne suoraan uuteen töllöön vai tuleevatko vaihtamaan paneelia? Mulla on toi onsite takuu.
 
Onko muilla kokemusta mitä Gigantin huolto/Elcare tekee tilanteessa, jossa paneelista löytyy bandingia ja kuollut pikseli? Just ajelin 2vk vanhalla töllöllä testejä ja onneks ajoin. Vaihtaako ne suoraan uuteen töllöön vai tuleevatko vaihtamaan paneelia? Mulla on toi onsite takuu.
Koska kyseessä on takuu eikä vakuutus, niin todennäköisesti ensisijaisesti korjaavat nykyisen laitteen.
Kuvauksessa on mainittuna "pikselitakuu", joten tuo kuollut pikseli riittänee syyksi. Banding taas on enemmänkin ominaisuus, joten lienee pitkälti käsittelijästä kiinni miten siihen suhtaudutaan.
2vk vanha laite tosin saattaa mennä vielä DOA takuun piikkiin (vaihtelee hieman valmistajittain), jolloin saa uuden laitteen tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla kokemusta mitä Gigantin huolto/Elcare tekee tilanteessa, jossa paneelista löytyy bandingia ja kuollut pikseli? Just ajelin 2vk vanhalla töllöllä testejä ja onneks ajoin. Vaihtaako ne suoraan uuteen töllöön vai tuleevatko vaihtamaan paneelia? Mulla on toi onsite takuu.
Helpommalla pääset kun vaan palautat tv n. Itse olin 2018 samassa tilanteessa etyä c8 lg ssä oli pahaa bandingiä....takaisin vein ja sanoin ettei ollut mun makuun.
 
Mielestäni useammassakin paikassa on tullut eteen suositus olla nimeämättä pc modeksi. Pc mode mahdollistaa paremman 4:4:4 ja tekstit ovat paremman näköisiä, mutta peleissä sitten hdr yms jäisi reippaasti perus game moden jalkoihin. Tuskin tekstin käsittely oledin tietokoneeseen kytkennän syynä monellakaan on. Kannattanee ehkä tutkia asiaa laajemmin viellä varmuudeksi.


"PC mode = RGB 444 which delivers accurate desktop text rendering with low input lag but has banding issues that can ruin image quality in video and HDR, SDR gaming isn't too bad.

Game mode = resolves RGB 444 sources to 422 internally, so desktop text rendering takes a hit but is much better for SDR and HDR gaming image quality wise."


Foorumi mutua toki tämäkin.

Jassoo, parempi siis nimetä portti takas HDMIksi. Outoa olisi jos tuon nimeämis-kikkailun takana olisi parannuksia pelaamiseen vaikka kaikki herkut pitäis olla käytössä / valittavissa kuva-asetuksista.

Toki jos ihan työpöytäkäyttöön meinaa niin sitten PC tittelit portille.
 
Helpommalla pääset kun vaan palautat tv n. Itse olin 2018 samassa tilanteessa etyä c8 lg ssä oli pahaa bandingiä....takaisin vein ja sanoin ettei ollut mun makuun.
Toki jos haluaa tuon saman tv:n kuvanpalamistakuulla, niin palautus ei oikein ole vaihtoehto, koska Gigantti on ainoa joka tuota takuuta tarjoaa.
 
Palauttaa ja tilaa uuden.
Luulisi tuolla tekevän itselleen hallaa, tai olettaisin ettei Gigantissa katsota palauttelua ja saman ostamista hyvällä. Huonoimmillaan saattavat evätä jatkossa ostoksilta palautusoikeuden. Olettaisin että kalliimpien tuotteiden palautuksia seurattaisiin vähän tarkemmin. Varsinkin kun OLEDeita selkeästi nihkeämpi myydä palautuksina.

e. Tietysti netin 14pv on aina, mutta siinä tuotetta ei saa käyttää, ainoastaan kokeilla kuten liikkeessä voisi. Eli sikäli paljon huonompi ehto kuin Gigantin 50pv.
 
Luulisi tuolla tekevän itselleen hallaa, tai olettaisin ettei Gigantissa katsota palauttelua ja saman ostamista hyvällä. Huonoimmillaan saattavat evätä jatkossa ostoksilta palautusoikeuden. Olettaisin että kalliimpien tuotteiden palautuksia seurattaisiin vähän tarkemmin. Varsinkin kun OLEDeita selkeästi nihkeämpi myydä palautuksina.

e. Tietysti netin 14pv on aina, mutta siinä tuotetta ei saa käyttää, ainoastaan kokeilla kuten liikkeessä voisi. Eli sikäli paljon huonompi ehto kuin Gigantin 50pv.
En usko että yhdestä palautuksesta alkavat kiukuttelemaan.
 
Yritän tässä perustella itselleni, miksi ostaisin CX 65:n CX 55:n sijaan. Hintaeroa kuitenkin 500 euroa, että onko se sen arvoista? Katseluetäisyys olisi reilu pari metriä.
 
Yritän tässä perustella itselleni, miksi ostaisin CX 65:n CX 55:n sijaan. Hintaeroa kuitenkin 500 euroa, että onko se sen arvoista? Katseluetäisyys olisi reilu pari metriä.
Jos edes mietit asiaa niin ota isompi :D Itselläkin on se 2,2m ja on oikein kiva siltä etäisyydeltä tuo 65
 
Yritän tässä perustella itselleni, miksi ostaisin CX 65:n CX 55:n sijaan. Hintaeroa kuitenkin 500 euroa, että onko se sen arvoista? Katseluetäisyys olisi reilu pari metriä.
On sen arvoista. Tuo 55" on oikeasti todella pieni. Itsellä 65" CX ja katseluetäisyys n. 2,2 metriä, ja 65" ei todellakaan ole liian iso.
 
Yritän tässä perustella itselleni, miksi ostaisin CX 65:n CX 55:n sijaan. Hintaeroa kuitenkin 500 euroa, että onko se sen arvoista? Katseluetäisyys olisi reilu pari metriä.

55" alkaa ajan kanssa tuntumaan postimerkiltä, kannattaa ostaa suosiolla isompi. Itsellä myös joku reilu pari metriä katseluetäisyys ja 55" OLED ollut käytössä kohta viisi vuotta. Tänä vuonna vaihtuu isompaan.
 
No joo, kyllä se 65:n sitten on. Näissäkin näköjään saa varautua kauheaan paneelilottoamiseen. Onkohan noihin tulossa vielä hinnanalennuksia ennen C1:n julkaisua?
 
Yritän tässä perustella itselleni, miksi ostaisin CX 65:n CX 55:n sijaan. Hintaeroa kuitenkin 500 euroa, että onko se sen arvoista? Katseluetäisyys olisi reilu pari metriä.
Isompi ehdottomasti. Tuskin jäät sitä 500 euroa märehtimään, mutta pienempi ruutu saattaa jäädä myöhemmin harmittamaan. Itselläni 65" katseluetäisyys on 1,5 metriä ja voisin katsella isompaakin.
 
No joo, kyllä se 65:n sitten on. Näissäkin näköjään saa varautua kauheaan paneelilottoamiseen. Onkohan noihin tulossa vielä hinnanalennuksia ennen C1:n julkaisua?

Mahdollista, tai sitten ei tule ja odotellessa loppuu ne vanhan mallin varastot. Sitten joudut ostamaan uudemman mallin kalliimpaan hintaan, tai odottelemaan taas sen hinnan tippumista. Onhan noissa ainakin Gigantilla ja Powerilla tuo hintatakuu. Ja toi 65" ei yhtään liian iso tuolle sinun katseluetäisyydelle.
 
Mahdollista, tai sitten ei tule ja odotellessa loppuu ne vanhan mallin varastot. Sitten joudut ostamaan uudemman mallin kalliimpaan hintaan, tai odottelemaan taas sen hinnan tippumista. Onhan noissa ainakin Gigantilla ja Powerilla tuo hintatakuu. Ja toi 65" ei yhtään liian iso tuolle sinun katseluetäisyydelle.

Ei taida enää olla tuota hintatakuuta tarjolla mutta palautusaikana voi toki palauttaa.
 
Laitoin myös menemään C9 77” virtalähteen huoltopyynnön, olikin aika varattuna tälle päivälle, mutta mukavasti 1600 aikaan kun oli aikansa tässä odotellut niin tuli mailia ettei tarvikaan vaihtaa koska uudempaa erää jossa jo uudempi virtis sisällä. Tätä ei lue tuolla LG sivuilla. @Aladdin Sane tosin tiesi tämän jo kertoa aiemmin mutta itse LGllä pitivät ”hullua jännityksessä” hetken :giggle:
 
Onko tosissaan vieläkin niin ettei g-sync tahdo toimia lg b9s kanssa? Tuli juuri hankittua 3090 ja kun pistää 4k ja 120hz päälle niin se toimii hyvin, mutta kun koittaa välitöntä pelivastetta pistää päälle telkkarista että saisi g Sync käyttöön niin se ei toimi kuin työpöydällä ja heti kun menee peliin niin alkaa mustia ruutuja tulemaan ja signaalin hävittämään. Heti korjaantuu kun poistaa tuon pelitilan päältä, mutta samalla häviää g-synccikin. Ajurit on näytönohjaimessa ja televisiossa uusimmat mahdolliset ja käytin myös arcilla yhdistettyä soundbaria kokonaan irti muttei sekään auttanut :angry:
 
Onko tosissaan vieläkin niin ettei g-sync tahdo toimia lg b9s kanssa? Tuli juuri hankittua 3090 ja kun pistää 4k ja 120hz päälle niin se toimii hyvin, mutta kun koittaa välitöntä pelivastetta pistää päälle telkkarista että saisi g Sync käyttöön niin se ei toimi kuin työpöydällä ja heti kun menee peliin niin alkaa mustia ruutuja tulemaan ja signaalin hävittämään. Heti korjaantuu kun poistaa tuon pelitilan päältä, mutta samalla häviää g-synccikin. Ajurit on näytönohjaimessa ja televisiossa uusimmat mahdolliset ja käytin myös arcilla yhdistettyä soundbaria kokonaan irti muttei sekään auttanut :angry:

Kyllä täällä on toiminut jo pitkään. Ruutu kävi joskus mustana välillä, mutta se loppui vaihtamalla sertifioituun HDMI 2.1 johtoon.
 
Viimeksi muokattu:
Haunting of bly manor sarja vaikuttaa olevan haastava oledille. Asbl (?) himmentää välillä kuvaa, ja sen huomaa kun kuva kirkastuu kun pimeys loppuu kohtauksessa.
 
Itselläni on käytössä LG OLED65C8 65" ja olen ollut todella tyytyväinen tämän kuvanlaatuun sekä toimintaan muutenkin.
Nyt alkoi tuo verkkiksen LG OLED77CX 77" tarjous kiinnostaa koska voisihan se aina isompikin olla :) Vanha sitten makkaritelkkariksi.

Onko tuo CX-sarja käytännössä sama kuin C9 oli, eli "äärettömän hyvä telkkari". Ilmeisesti nämä kuitenkin ovat samoja mitä nopeasti yritin surffata?
 
Itselläni on käytössä LG OLED65C8 65" ja olen ollut todella tyytyväinen tämän kuvanlaatuun sekä toimintaan muutenkin.
Nyt alkoi tuo verkkiksen LG OLED77CX 77" tarjous kiinnostaa koska voisihan se aina isompikin olla :) Vanha sitten makkaritelkkariksi.

Onko tuo CX-sarja käytännössä sama kuin C9 oli, eli "äärettömän hyvä telkkari". Ilmeisesti nämä kuitenkin ovat samoja mitä nopeasti yritin surffata?
Pitkälti ovat samoja vekottimia, mutta muutama erokin löytyy:
- CX:ssä 40Gbps HDMI portit kun C9 48Gbps, käytännön haittaa tuosta tosin ei pitäisi olla, kun 8Gbps lisäkaista tarvitaan 12bit väriavaruuteen, jota paneeli ei tue
- CX:ssä tippui DTS tuki pois
- CX:ssä tuki 4K@120Hz tilalle HDMI 2.0:lla 4:2:0 chromalla, C9:ssa tuota alennetun väritilan tukea ole (molemmat kuitenkin siis tukevat 4K@120Hz HDMI 2.1 kautta)
- CX:ssä tuki FreeSyncille, G-Sync ja HDMI Forum VRR löytyy molemmista
 
Viimeksi muokattu:
Pitkälti ovat samoja vekottimia, mutta muutama erokin löytyy:
- CX:ssä 40Gbps HDMI portit kun C9 48Gbps, käytännön haittaa tuosta tosin ei pitäisi olla, kun 8Gbps lisäkaista tarvitaan 12bit väriavaruuteen, jota paneeli ei tue
- CX:ssä tippui DTS tuki pois
- CX:ssä tuki 4K@120Hz tilalle HDMI 2.0:lla 4:2:0 chromalla, C9:llä tuki vain HDMI 2.1 kautta
- CX:ssä tuki FreeSyncille, G-Sync ja HDMI Forum VRR löytyy molemmista
Vaatikos uudet konsolit tuon 2.1 tuen 120hz tilalle? Vai toimiiko myös tuolla cx sarjalla?
 
Vaatikos uudet konsolit tuon 2.1 tuen 120hz tilalle? Vai toimiiko myös tuolla cx sarjalla?

Vaatii ja toimii CX sarjalla. Mitä AeshmA tarkoitti oli:
- CX:ssä tuki 4K@120Hz tilalle HDMI 2.0:lla 4:2:0 chromalla, mutta C9 ei.

Eli siis jos näytönohjain tai vahvistin on HDMI 2.0 niin CX:llä voi kikkailemalla saada 4K@120Hz toimimaan.
 
Nykyisestä puuttunut tuo 2.1, ja uusien konsolien takia olisi mukva että sille tuki löytyy.
 
Laitoin myös menemään C9 77” virtalähteen huoltopyynnön, olikin aika varattuna tälle päivälle, mutta mukavasti 1600 aikaan kun oli aikansa tässä odotellut niin tuli mailia ettei tarvikaan vaihtaa koska uudempaa erää jossa jo uudempi virtis sisällä. Tätä ei lue tuolla LG sivuilla. @Aladdin Sane tosin tiesi tämän jo kertoa aiemmin mutta itse LGllä pitivät ”hullua jännityksessä” hetken :giggle:
Kiitti, kun vahvistit "tietoni" asiasta. Ihmettelinkin kovasti miksi useimmilla ulkomaisilla LG:n sivuilla oli rajattu tuo koskemaan ennen 10/2019 valmistettuja (eikö omasi ollut jotain tuota ikäluokkaa? Minulla 2020 puolella tehty) mutta täälläpäin ei mitään aikarajaa mainittu. Minkähän ihmeen takia tieto ei kulje näillä....? Osasivat tosiaan jopa noissa ulkomaan tukipalveluissaan kyllä vastata täkäläistenkin kyselyihin ja vahvistaa tuon mitä arvelin aikarajasta. No onneksi ei ollut se pahin ounastelemani vaihtoehto, että niitä olisi edelleen tuupattu täällä myytäviin vaikka oli muualla jo vaihdettu ehjiin vai onko tosiaan, että ne yksitellen pitää tarkistaa silti jostain silti.

Prkl vaan, kun tuon takia turhaan tuli hätäpäissään päivitettyä firmistä, josko sen ruudulle tulevan ilmoituksen takia olisi sitä tarvittu. Se aikaisempi 04.70...alkuinen oli vaan niin paljon parempi omassani.
 
Onko kukaan vielä tilannut tuota verkkiksen tarjousta?
Tuotetiedoissa kerrotaan kahden eri mallin EAN / koodit. Toinen EU malli ja toinen ilmeisesti jokin "itäeurooppa malli"? (Ainakin sieltäpäin löytyy kaupat ko. haulla) Kumpaakohan sieltä oikeasti on tulossa....?

TuotekoodiOLED77CX6LA.AEU / OLED77CX3LA
EAN8806098681501
8806098681327
 
Onko kukaan vielä tilannut tuota verkkiksen tarjousta?
Tuotetiedoissa kerrotaan kahden eri mallin EAN / koodit. Toinen EU malli ja toinen ilmeisesti jokin "itäeurooppa malli"? (Ainakin sieltäpäin löytyy kaupat ko. haulla) Kumpaakohan sieltä oikeasti on tulossa....?

TuotekoodiOLED77CX6LA.AEU / OLED77CX3LA
EAN8806098681501
8806098681327
Tilattu on ja todennäköisesti huomenna posti sen kotiin kuskaa.
Minulla ilmoittaa verkkokaupan tuotesivulla vain Eu tuotenumeroa.
Tuotenumero 78763
Valmistaja LG Electronics
Valm. tuotekoodi OLED77CX6LA.AEU
 
Tilattu on ja todennäköisesti huomenna posti sen kotiin kuskaa.
Minulla ilmoittaa verkkokaupan tuotesivulla vain Eu tuotenumeroa.
Tuotenumero 78763
Valmistaja LG Electronics
Valm. tuotekoodi OLED77CX6LA.AEU
Esittelysivulla on tuo eu koodi. Lisätiedot sivulla on ilmoitettu nuo kaksi eri.
 
Esittelysivulla on tuo eu koodi. Lisätiedot sivulla on ilmoitettu nuo kaksi eri.
Kappas vaan näin on, pitääpä tarkastaa koodi ennen kuin avaa paketin.
Luulen että Lg nordic:in kanssa joutuu rajusti vääntämään takuuasioista, jos sattuu olemaan tuo itäeuroopan malli kyseessä.
 
Myyjä vastaa takuusta.
Verkkis kertoo sivuillaan ”Kodinkoneiden takuuhulto LG:n asiakastuen kautta”.
Jos myyjää ei ole olemassa niin kyllä tuo valmistajan / maajantuojan kontolle jää. Verkkiksen tapauksessa nyt tuskin on konkurssiriskiä olemassa.
 
Verkkis kertoo sivuillaan ”Kodinkoneiden takuuhulto LG:n asiakastuen kautta”.
Jos myyjää ei ole olemassa niin kyllä tuo valmistajan / maajantuojan kontolle jää. Verkkiksen tapauksessa nyt tuskin on konkurssiriskiä olemassa.
Myyjä ei voi ulkoistaa takuuta, vaan se on heidän hoidettava asiakkaan kanssa.
Joskus voi olla kätevämpää itse hoitaa suoraan maahantuojan / valtuutetun huollon kanssa.
Oli malli vaikka vinkuintiasta niin vastuu takuuajalla on Verkkokaupalla, sen jälkeen on sitten eri asia, mutta kuten täällä jo aiemmin on todettu niin LG Nordic pesee kätensä takuun jälkeen eli myös sen jälkeen asioit myyjän kanssa.
 
Jos EU maassa X myydään valmistajan Ö laitetta valmistajan takuulla niin sama pätee laitteeseen myös EU-maassa Z.

Eli valmistaja vastaa takuusta siinä missä myyjäkin eikä siitä pääse kiemurtelemaan.

Ei kuluttajan tarvitse EU-alueella olla tietoinen jostain maa/tuontirajoituksista, eikä niillä voi myöskään rajoittaa kaupankäyntiä. (Eri asia toki erilaiseen sähköverkkoon kuuluvat laitteet jne)
 
Ja ilmeisesti LG Nordic myöntämiä lisäpalveluja, kuten 5v takuu ei saa hankittua / ostettua, kuin heidän maahantuomiinsa malleihin.
 
Jos EU maassa X myydään valmistajan Ö laitetta valmistajan takuulla niin sama pätee laitteeseen myös EU-maassa Z.

Eli valmistaja vastaa takuusta siinä missä myyjäkin eikä siitä pääse kiemurtelemaan.

Ei kuluttajan tarvitse EU-alueella olla tietoinen jostain maa/tuontirajoituksista, eikä niillä voi myöskään rajoittaa kaupankäyntiä. (Eri asia toki erilaiseen sähköverkkoon kuuluvat laitteet jne)
Jos kyseessä on EU malli eli ei LG Nordicin maahantuoma, niin tässä tapauksessa voinemme siis odottaa, että takuu toimii normaalisti vähintään 2-vuotta.
Tämän jälkeen, jos ilmenee ongelmaa niin on vain ja ainoastaan verkkokaupan käsissä miten haluaa suhtautua takuuseen. Todennäköisesti nihkeästi.
 
Verkkokaupasta taitaa vielä saada sen 1v takuun lisää eli kun ostaa ja lisää 3v takuun mukaan. Tosin en tiedä miten noita sitten hoitavat.
 
Verkkokaupasta taitaa vielä saada sen 1v takuun lisää eli kun ostaa ja lisää 3v takuun mukaan. Tosin en tiedä miten noita sitten hoitavat.
Kyseisestä tuotteesta on esitetty kysymys heidän sivullaan:
  • Saako tuotteeseen ostettua pidennettyä takuuta ja kattaako se pikselien kiinni palamisen?
johonka verkkokauppa on vastannut: ”Tähän malliin ei saa pidennettyä takuuta.”
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 643
Viestejä
4 553 062
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Kieroliero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom