Näetkö vahvistimesta tarkan äänikodekin ja kanavamäärän, jota TV puskee ulos? TV:n sisäisillä sovelluksilla eARC-hyöty on käytössäsi siis vain tuohon lipsynkkiin?
Joo, kyllä sieltä mainitsemissani tilanteissa tulee juuri sitä mitä pitääkin.
Etkös voisi poistaa koko eARC:n käytöstä ja kokeilla sillä? Toimiihan Atmos-äänet normaalilla ARC:lla, koska streamauspalvelut käyttävät DD+ -kodekkia Atmos-metadatalla.
Voi olla, enpä ole jaksanut viilailla sen enempää, kun se nykyisellä tavalla toimii ja en usko, että pelkkä ARC toimisi sen paremmin. Jos en ihan väärin muista, oli samat vinkeet optisen kautta tällä yhdistelmällä, en pistä päätäni pantiksi ja tuli jo joku aika sitten rullattua pois tuo optinen piuha turhana tuolta takaa törröttämästä, kun kissakin oli sitä mieltä, että hän sen sieltä repii irti, jos minä en sitä tee.
Olikos C9:ssä valintana "AV Sync Adjustment"? Itselläni siinä myös "bypass"
Joo, nuo kaikki on kokeiltu mutta Passthrough ja Netlix, Viaplay tai sisäinen ATV niin kaikissa ääni laahaa n. 150ms perässä. Tosiaan moni ei varmasti tuota edes huomaisi mutta itseäni häiritsee. Automatic on just eikä melkein kohdallaan.
Omassa CX:ssä eron "auto" ja "passthrough" välillä huomaa, kun katsoo TV-kanavaa, jossa on Dolbyn äänet käytössä (Esim. Ylen HD-kanavat). Auto-modessa TV muuntaa Dolby Digitalin käsittääkseni PCM-muotoon, vaikka manuaalissa sanotaan sen pysyvän Dolby Digitalina.
Ei minulla ainakaan Automaticilla muunna Ylen HD-kanavilla, tulee DD:nä. Jossain mainoskanavien lähetyksissä taisi tulla PCM:ääkin mutta mulle ihan sama, kun en jaksa mainoksia katsella ja niiden välissä hetkellisesti tulevallekaan ulosteellekaan ei ole tarvetta, kun ei ole peltoa. Ja toisaalta se vähä, mitä ylipäätään tulee tv-kanavia katsottua, niin se matsku tulee tv:n omista kajareista.
Tosiaan joskus harvakseltaan tulee Areenan kautta katsottua jotain leffoja vahvarin kautta mutta silloinkin käytän aina erillistä ATV-laitetta, kun tuon C9:n sisäisen apin kautta tekstitykset on niin irvokkaan isot ja kirkaat eikä niitä voi säätää haluamakseen kuten ATV:ssä, joten äänet tulee varmasti oikein siinäkin tapauksessa.
Avsforumilla on yksi kokenut kaveri tämän hyvin summannut: "Auto lets the TV decide what to do with it and a lot of the times it decides to convert it to another format. Right now only LG really knows how Auto operates. "
Niin kyllä siinä joku tolkuton logiikkakin on taustalla ja sen mitä tuon virityksen salaisuuksiin olen perehtynyt käyttämieni suoratoistoappien kanssa, niin nuo jo aiemmin mainitsemani toimivan niissä kuten pitääkin.