OLED-TV

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
769
Laittelin jo aiemmin viestiä LG:n tukeen paneelin kiinnipalamisesta, mutta sieltä ei tullut takasin kuin perusmallin jorinaa takuun päättymisestä ja siitä että ei sähkölaitteiden käyttöikä ole pidempi muutenkaan. Laitoin nyt sitten menemään LG:lle virallisen reklamaation, jonka mukana piti toimittaa ostokuitti, valokuvia ongelmasta ja kaikki muut tarpeelliset tiedot. Katsotaan miten prosessi etenee.

Jos ja kun joku ei ole seurannut aiempaa keskustelua, niin kyseessä siis normaalissa päivittäiskäytössä vajaat 4v ollut LG OLED55C6V, jossa alkoi ilmenemään pieniä kiinnipalamisia jo pari vuotta sitten ja vähitellen ongelma on pahentunut merkittävästi. Kuvassa on tätä nykyä joka puolella ruutua tummentumia, jotka näkyvät nykyään myös normaalissa TV-kuvassa lähes jatkuvasti. Keskellä paneelia on hillittömän kokoinen (halkaisijaltaan noin 40cm) alue, jossa kaikki kirkkaat värit vääristyvät huomattavasti. Mm. se LG:n Magic remoten osoitin on ruudun laidoilla punainen ja keskelle vietäessä punertavanharmaa. Keskellä ruutua näkyvät Simpsonien hahmot ovat pikemminkin vihreitä keltaisen sijaan jne. Esimerkkikuvia löytyy taaempaa ketjusta, mm. tässä ja tässä. Noiden jälkeen tilanne on vielä pahentunut.

Näytönsäästäjä on ollut käytössä koko ajan ja TV:n omia ominaisuuksia näiden korjaamiseksi on ajeltu vaikka kuinka monta kertaa ilman apua. Televisio ei ole ollut kytkettynä tietokoneeseen, eikä siinä ole ollut muutenkaan mitään staattista sisältöä muuten kuin PS4:n pelivalikoiden osalta satunnaisesti.

Takuuta televisiossa ei luonnollisestikaan enää ole, mutta oletan kuluttajaviranomaisen näkemyksen olevan, että vajaan 2000 euron television oletettu käyttöikä on pidempi kuin 4v (varsinkin kun ongelma on alkanut jo pari vuotta sitten). Toivottavasti LG hoitaa tilanteen ilman kuluttajaviranomaisen puuttumista asiaan, mutta en pidätä hengitystä. Täytyy raapustaa tänne kommentteja sitten jos ja kun sieltä kuuluu jotain.
Laita telkka mieluummin kotivakuutukseen. Niin minäkin tein. LG ei tunnu antavan yhtään periksi näissä asioissa enää.
 
  • Tykkää
Reactions: M_M
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
720
Nyt kun tätä tilannetta katson eteenpäin, niin yksi kiinnostavimmista asioista on HDMI 2.1 VRR:n kohtalo. Nvidia ei ole käsittääkseni maininnut puolella sanalla koko tekniikkaa, eli ainakin itse olen ihan epätietoinen, että millä tekniikalla tuo koko VRR edes on toteutettu tässä RTX 30x0:n ja LG:n OLEDien välillä. Onko se HDMI 2.1 VRR vai jokin jatkojohdannainen aiemmasta Gsync compatible -hässäkästä? Jos AMD hoitaisi kunnon tuen HDMI 2.1 VRR:lle, niin mä saattaisin olla taivuteltavissa siihen leiriin. Jos taas vetävät Freesync-linjalla, niin sitten ollaan heikoilla tämän C9:n kanssa. Tästä saattaa tulla valtti CX:n hihaan.
Siis eikös "G-Sync compatible" käytännössä ole jo HDMI VRR, jonka Nvidia on vaan validoinut toimivaksi tietyillä monitoreilla ja telkuilla? Varsinainen G-Sync vaatisi sitten lisärautaa, jota tuskin kuluttajatelkkareihin laitetaan sisään sitä 0,01% pelaajaporukkaa varten.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Siis eikös "G-Sync compatible" käytännössä ole jo HDMI VRR, jonka Nvidia on vaan validoinut toimivaksi tietyillä monitoreilla ja telkuilla? Varsinainen G-Sync vaatisi sitten lisärautaa, jota tuskin kuluttajatelkkareihin laitetaan sisään sitä 0,01% pelaajaporukkaa varten.
Niin, onko? Tästä ei ole kovin yksiselitteistä vastausta näkynyt. Mitään G-Sync -yksikköä niissä ei ole, mutta ei ole missään niissä Freesync-näytöissäkään, jotka Nvidia on kaapannut G-Sync compatible -listalleen. LG:n osalta ero näihin on se, että näissä se VRR toimii HDMI:n yli. Mutta onko tämä HDMI 2.1 VRR tuntuu edelleen olevan uskomusten varassa. Tekniikka esiteltiin HDMI 2.0b -näytönohjaimille, joten sitä ei voitu oikein sanoa HDMI 2.1 -ominaisuudeksi, vaikka olisi haluttukin. Suurimpana epäselvyyttä aiheuttavana tekijänä kuitenkin se, että Nvidia nimenomaan ei halua puhua mistään muusta kuin G-Syncistä, jonka termin alla on jo joka tapauksessa niin laaja skaala erilaisia teknologioita, että tämäkin voi olla joko HDMI 2.1 VRR tai jokin VESA adaptive sync -johdannainen. Minä en tiedä, vaikka olen lukenut aiheesta aika tavalla.

Mitähän tuo Vincentin videolla esittelemä VRR-valikko sanoo RTX 30-sarjalaisella G-Sync päällä?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Samaa mitä se videollakin sanoo. Toi on 30-sarjalaisella, millään muulla vehkeellä ei saa 4k 120hz ulos nykyhetkellä.
Eikös CX:llä nimenomaan saanut myös 20-sarjalaisella, jos laittoi chroma subsamplingin päälle? Vai oliko niin, että G-sync ei toiminut silloinkaan? Mä luulin, etä Vincentillä oli Ampere vain lainassa, onko sillä se edelleen?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
720
Niin, onko? Tästä ei ole kovin yksiselitteistä vastausta näkynyt. Mitään G-Sync -yksikköä niissä ei ole, mutta ei ole missään niissä Freesync-näytöissäkään, jotka Nvidia on kaapannut G-Sync compatible -listalleen.
Se, että "G-Sync" toimii esim. omassa Samsungin FreeSync -monitorissani, vaikka se ei ole edes Nvidian listalla tarkoittaa, että tuo "compatible" on väkisinkin vain jokin uudelleenbrändätty standarditoteutus. Freesync ja HDMI VRR eivät taida olla ihan sama asia, mutta varmaan siinä on vain backportattu softalla tuo HDMI 2.1 -ominaisuus (ranget voinevat erota jne).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Eikös CX:llä nimenomaan saanut myös 20-sarjalaisella, jos laittoi chroma subsamplingin päälle? Vai oliko niin, että G-sync ei toiminut silloinkaan? Mä luulin, etä Vincentillä oli Ampere vain lainassa, onko sillä se edelleen?
Tuskin se 4k120hz onnistuu 20-sarjalaisilla edes chroma subsamplingin kanssa. Muutenkin tolla on 10-bit värit käytössä, niin väitän et sillä on se 3090 edelleen inessä.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Se, että "G-Sync" toimii esim. omassa Samsungin FreeSync -monitorissani, vaikka se ei ole edes Nvidian listalla tarkoittaa, että tuo "compatible" on väkisinkin vain jokin uudelleenbrändätty standarditoteutus. Freesync ja HDMI VRR eivät taida olla ihan sama asia, mutta varmaan siinä on vain backportattu softalla tuo HDMI 2.1 -ominaisuus (ranget voinevat erota jne).
Niin onkin, monitoreissa. Siellä se on VESA Adaptive sync -johdannainen. Mutta onko LG:n OLEDeilla, jotka käsittääkseni kaikista monitoreista poiketen toimii HDMI:n yli? Voidaan heittää arvauksia, mutta jostain saakelin syystä kukaan (edes Vincent) ei ole nähdäkseni selvittänyt asiaa perinpohjaisesti. Ja Nvidiaa ei kiinnosta selvittääkään, koska haluavat brändätä kaiken mahdollisen G-Synciksi.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Tuskin se 4k120hz onnistuu 20-sarjalaisilla edes chroma subsamplingin kanssa. Muutenkin tolla on 10-bit värit käytössä, niin väitän et sillä on se 3090 edelleen inessä.
Onnistuu se 4:2:0:lla, tästä oli ihan paljonkin juttua CX:n julkaisun aikoihin koska C9:llä ei onnistunut. Mutta 10bit osalta olet oikeassa, se taitaa olla ratkaiseva todiste että tuo on Amperella. Toisin sanoen... Tuo valikko näyttää G-sync päällä vain "VRR" eli sama kuin mitä XBox One X:llä kun Freesync on pois päältä. Eli se voisi tarkoittaa, että Ampere tukee HDMI 2.1 VRR:ää, tai sitten se voisi tarkoittaa että se näyttää aina VRR paitsi Freesync päällä. Toivon todella, että tähän asiaan tulee parempi selko, kun AMD esittelee omat HDMI 2.1 -näyttiksensä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Laita telkka mieluummin kotivakuutukseen. Niin minäkin tein. LG ei tunnu antavan yhtään periksi näissä asioissa enää.
Tuskin se tällaisesta viasta kotivakuutukseen menee. Ja jos sen rikkoo itse ja laittaa sen jälkeen vakuutukseen, niin se on vakuutuspetos, joka taas ei ole ihan minun juttuja.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Ainakin IFin laaja korvaa rikkoutuneet viihdelaitteet.
Tuo lasketaan todennäköisesti kulumisvaurioksi, jota tuskin korvaa mikään vakuutus. Jos tippuu lattialle, niin se on eri asia. Tosin silloinkin lasketaan ikävähennnykset jne.
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
418
Ehdin illalla kokeilemaan ja tuntuu toimivan CX/3090 kombolla nyt tuo Gsync ja ei välky. VRR inforuutu tulee, kun hakkaa riittävästi kaukon vihreätä nappulaa, sen sijainti vaikuttaa kiertävän vastapäivään eri aktivointikerroilla ja sammuu itsestään muutamassa minuutissa. Tämä siis television automaattisesti lataamalla 03.11.25 firmiksellä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
769
Tuskin se tällaisesta viasta kotivakuutukseen menee. Ja jos sen rikkoo itse ja laittaa sen jälkeen vakuutukseen, niin se on vakuutuspetos, joka taas ei ole ihan minun juttuja.
LähiTapiolassa menee. Selitin asian heille juurta jaksain ja sain samana päivänä rahat tilille.
 
  • Tykkää
Reactions: M_M

A_SA

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
560
Itse ainakin kokeilisin vakuutukseen. Rikkihän se on. Vakuutus korvaa, jos takuu ei.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Tämän viestin kirjoittaja oli saanut B6:n kotivakuutukseen.
LähiTapiolassa menee. Selitin asian heille juurta jaksain ja sain samana päivänä rahat tilille.
OK, vaikuttaa samanlaiselta vauriolta. Meillä on OP-Pohjolan omakotivakuutus. Pitää kysäistä sieltä. Ikävähennys näyttää olevan 10% per vuosi toisesta käyttövuodesta alkaen, eli ei tuo ainakaan ihan päikseen uuteen vaihdu, vaikka muuten tulisivatkin vastaan.

Vakuutusehdoissa on tällainen, johon epäilen heidän tarttuvan:
6 Korvauspiirin ulkopuolelle jäävät vahingot
Vakuutuksesta ei korvata
6.1 vahinkoa, joka on aiheutunut kulumisesta, ruostumisesta, syöpymisestä, pilaantumisesta, homehtumisesta, lahoamisesta, sienettymisestä, hajusta, aineen väsymisestä tai vastaavasta vähitellen tapahtuvasta ilmiöstä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 124
Offtopic:

Pohjantähdessä kodinlaitteissa ei ole ikävähennystä, jos joku sattuu olemaan kiinnostunut asiasta.

Jonkun 77CX:n kohdalla ei lienee samaa saako 4-5 vuoden päästä 3999€:n mukaisen korvauksen, vai 2000€:n. :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
769
OK, vaikuttaa samanlaiselta vauriolta. Meillä on OP-Pohjolan omakotivakuutus. Pitää kysäistä sieltä. Ikävähennys näyttää olevan 10% per vuosi toisesta käyttövuodesta alkaen, eli ei tuo ainakaan ihan päikseen uuteen vaihdu, vaikka muuten tulisivatkin vastaan.

Vakuutusehdoissa on tällainen, johon epäilen heidän tarttuvan:
Selität vain asian niinkuin se on. LG ei suostu tekemään mitään ja rikkinäinen tuote pitää kor(j/v)ata jotenkin
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Jos nyt lähdetään siitä että suostuvat korvaamaan, niin mitäs töllöä tuohon kannattaisi katsella tilalle? Kokoluokkaa isomman (eli 65") voisi ottaa, jos se vain on välirahalla mahdollista. Ehdottomasti siis edelleen OLED näistä ongelmista huolimatta ja näillä näkymin saisi olla myös LG, koska Magic remote ja muutenkin järkevä toimintalogiikka. OP:n vahinkokumppani näissä asioissa on Gigantti, eli uuden television pitää olla heidän valikoimistaan. En ole vähään aikaan seurannut aktiivisesti noiden eri mallien eroja. Onko LG:n malleissa siis joku mitä ehdottomasti ei kannata valita jne?

Jos kokoon ei voi vaikuttaa, niin sitten pitää ottaa tilalle uusi korvaava töllö (tai vanhan korjaus, joka on aika epätodennäköinen vaihtoehto).
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
769
Ite otin tilalle 55b9s:n. Hiton paljon parempi ku 55c7v. Sattu olee powerilla tarjouksessa 899€ samaan aikaan. Satkun joutu laittaa malmia mukaan
 
Liittynyt
19.04.2020
Viestejä
74
Gigantin valikoimassa ainoat LG:n OLEDit ovat CX ja GX. CX on noista se järkevämmän hintainen. GX on tarkoitettu vain seinälle asennettavaksi, pöytäjalustaa ei tule mukana.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Gigantin valikoimassa ainoat LG:n OLEDit ovat CX ja GX. CX on noista se järkevämmän hintainen. GX on tarkoitettu vain seinälle asennettavaksi, pöytäjalustaa ei tule mukana.
Aika heikot valikoimat tosiaan Gigantissa. Powerissa näyttää olevan enemmän valikoimaa. Jaksaisiko joku tiivistää, että mitä eroa noissa LG:n eri OLED-malleissa on ja mikä niistä on tällä hetkellä järkevin valinta? Tätä nykyistä ostettaessa C-mallissa oli parempi prosessori kuin B-versiossa jne, mutta mikä on nykypäivän tilanne?

Powerissa 65" kokoluokassa BX6 näyttää olevan 700€ kalliimpi kuin CX6, eli onko tilanne nykymalleissa päinvastoin, vai onko tuo BX:n hinta joku muinaisjäänne?
 
Liittynyt
19.04.2020
Viestejä
74
BX:ssä on huonompi prosessori ja kuvanlaatu kuin CX:ssä, mutta sen hinta on korkeampi, koska se on juuri tullut myyntiin. CX on tämän vuoden malleista järkevin vaihtoehto.

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Selität vain asian niinkuin se on. LG ei suostu tekemään mitään ja rikkinäinen tuote pitää kor(j/v)ata jotenkin
Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja vastasi ripeästi ja totesi, että asian selvitys siirtyy kuluttajariitalautakunnalle. Pyysi ottamaan tässä välissä vielä uudestaan yhteyttä myyjäliikkeeseen, koska takuun päättymisen jälkeen vastuu siirtyy myyjälle.

Laitoin nyt sitten vielä ne reklamaatiotinketit menemään myös Powerille. Katsotaan mitä vastaavat ja miten tilanne kehittyy. Jos menee vaikeaksi, niin sitten pitää kokeilla sitä vakuutusyhtiömahdollisuutta. Siinä on kuitenkin omavastuu ja ikävähennys, eikä se välttämättä edes korvaa tällaista tilannetta. Lisäksi minun ja mahdollisesti myös kuluttajariitalautakunnan näkemys on, että TV on ollut jo alun perin virheellinen, kun se ei ole kestänyt normaalissa käytössä tuotteen oletettua käyttöikää, jolloin myyjän pitää kantaa vastuu.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
769
Mun tapauksessa kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä olis kestäny yli vuoden. Totesin että pitäkööt tunkkinsa...
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 863
Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusneuvoja vastasi ripeästi ja totesi, että asian selvitys siirtyy kuluttajariitalautakunnalle. Pyysi ottamaan tässä välissä vielä uudestaan yhteyttä myyjäliikkeeseen, koska takuun päättymisen jälkeen vastuu siirtyy myyjälle.
Olipas outo kommentti, olen aina luullut että myyjän vastuu loppuu takuuseen, mutta maahantuojan/valmistajan virhevastuuta se ei poista joka jatkuu takuun jälkeenkin.

Olen jokusen kerran ollut kuluttajaneuvontaan yhteydessä ja huomannut että heillä on asenne muuttunut paljon yrittäjäystävällisempään suuntaan vuosien varrella.

Jos kotivakuutus todella nämä kuvanpalamiset korvaa, niin sehän on hienoa!
Itselläkin laaja kotivakuutus Lähi-Tapiolasta, josta ei vielä koskaan ole ollut hyötyä...jospa 77" OLED olisi sellainen ;)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Olipas outo kommentti, olen aina luullut että myyjän vastuu loppuu takuuseen, mutta maahantuojan/valmistajan virhevastuuta se ei poista joka jatkuu takuun jälkeenkin.

Olen jokusen kerran ollut kuluttajaneuvontaan yhteydessä ja huomannut että heillä on asenne muuttunut paljon yrittäjäystävällisempään suuntaan vuosien varrella.

Jos kotivakuutus todella nämä kuvanpalamiset korvaa, niin sehän on hienoa!
Itselläkin laaja kotivakuutus Lähi-Tapiolasta, josta ei vielä koskaan ole ollut hyötyä...jospa 77" OLED olisi sellainen ;)
Powerista "Edwin" vastasi surkuhupaisasti kertoen että kyseessä on OLED-television ominaisuus, eivätkä siten korvaa mitään. :D

Kiitos viestistänne ja puolestani pahoittelut ongelmista TV:n kanssa.

OLED-näytöille on tyypillistä, että niissä näkyy haamukuva (jota kutsutaan myös kiinni palaneeksi kuvaksi). Tämä tarkoittaa, että jos kuvia näytetään televisiossa staattisesti pitkään (yli 20 minuuttia), kuvan staattiset osat saattavat jäädä näkyviin ja ”palaa” tilapäisesti kiinni.
Jos haluat korjata kiinni palaneet kuvat tai estää niiden muodostumisen, varmista, että staattisia kuvia tai kuvia, jossa on staattisia osia, ei näytetä pitkään (yli 20 minuutin ajan).

Kyseessä on OLED-tekniikan ominaisuus, ei niinkään vika. Valmistajan linjauksen mukaan laitetta, jossa on kiinni palaminen ei voida vaihtaa tai hyvittää.

Mukavaa päivän jatkoa!

Ystävällisin terveisin
Edvin, POWER Asiakaspalvelu
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Tää Powerin kommentti on ehkä paras, mitä olen koskaan nähnyt! :facepalm:
Minun mielestäni jopa tuota parempi oli vinkki, että jos vian haluaa korjata, pitää katsoa enemmän lähetyksiä joissa ei ole samaa kuvaa. :D

Siihen ruudun keskellä olevaan 40cm halkaisijaltaan olevaan värivirhepallukkaan eivät ottaneet mitään kantaa.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 863
Väänsin aikoinaan Pana ST55 plasman kanssa kun FOX:n logo paloi telkkuun, niin kuluttajasuojan kanta oli että tuotteessa on virhe eli ei kestä normaalia käyttöä.
Vaihdettiin paneeli ja taas paloi...lopulta Panan pomo vastas että TV ei sovi mun käyttöön, kauppa peruttiin.
FOX:a en edes katsellut paljon ja nykyään vielä vähemmän.

On tullut myös väännettyä muutaman kerran autoasioissa ja ainakin pesukoneen kanssa.
Uuvuttavia taisteluja ja vaikka odotat sen vuoden Kuluttajariitalautakunnan tulosta, niin sekin on vain suositus jota toki useinmiten sitten noudattavat.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
315
Tää Powerin kommentti on ehkä paras, mitä olen koskaan nähnyt! :facepalm:
Jos kommentti olisi totta, niin OLED-telkkareiden myyminen olisi suurta huijausta. Eihän kukaan haluaa ostaa telkkaria jolla ei voi katsoa paikallaan olevia kuvia yli 20 minuuttia. Ymmärrän Powerin kommentin jos telkkarin käyttöohjeissa on sanottu noin. Kuluttajalla on mahdollisuus tutustua laitteen käyttöohjeisiin ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Aika moni yritys purkaa kaupan jo kun laittaa valituksen vireille. Siihen vastaaminen kun ei yrityksiä juuri kiinnosta. Kyllä se muutama minuutti kannattaa käyttää valituksen tekoon, hoituu kätevästi sähköpostilla. Siihen kuvat liitteeksi. Television pitää kestää normaalia käyttöä useampi vuosi.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
315
Yksi mahdollinen tapa saada enemmän kuluttajan oikeuksia olisi tehdä ostos luottokortilla. Hyvässä tapauksessa luottoyhtiö voisi korvata television ja selvittää asian kuluttajariitalautakunnan kautta ajan kanssa. Olisi erittäin hyödyllistä jos jollakin olisi kokemuksia luottoyhtiön korvauksista.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Itse olen muutaman kerran elektroniikasta reklamoinut ja joka kerta on tullut lopulta maahantuojalta uusi vastaava tuote tilalle. Vaatii toki kirjallista reklamaatiota ja tarvittaessa asioiden riitauttamista. Kaikki kuluttajat eivät sitä viitsi tehdä ja myyjät tietävät tämän.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 852
Itse olen muutaman kerran elektroniikasta reklamoinut ja joka kerta on tullut lopulta maahantuojalta uusi vastaava tuote tilalle. Vaatii toki kirjallista reklamaatiota ja tarvittaessa asioiden riitauttamista. Kaikki kuluttajat eivät sitä viitsi tehdä ja myyjät tietävät tämän.
Se on juuri näin. Ihan samat kokemukset itsellänikin.
Vaatii vain hieman pitkäjänteisyyttä viedä asiaa eteenpäin jollekin jolla on päätösvaltaa. Ensisijaiselta aspalta tulee yleensä "tölkitetyt" vastaukset, joissa kaikki vaateet tyrmätään ja todennäköisesti suurin osa luovuttaa jo tässä vaiheessa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Aika moni yritys purkaa kaupan jo kun laittaa valituksen vireille. Siihen vastaaminen kun ei yrityksiä juuri kiinnosta. Kyllä se muutama minuutti kannattaa käyttää valituksen tekoon, hoituu kätevästi sähköpostilla. Siihen kuvat liitteeksi. Television pitää kestää normaalia käyttöä useampi vuosi.
Niin no, tässä tapauksessa ainakin reklamaatio on tehty kirjallisena Kuluttajaviraston suosittelemalla lomakkeella kaikkine tietoineen, ostokuitteineen ja valokuvineen. Ei kelvannut LG:lle, eikä Powerille, eli kuten jo todettiin, heidän mielestään kuvan kiinnipalaminen ja merkittävien värivirheiden muodostuminen muutaman vuoden normaalikäytössä on OLED-television ominaisuus ja sillä siisti.

Vastaus oli about sama kuin olisivat todenneet että "Olet katsonut televisiota väärin. Sen olisi pitänyt olla sammutettuna, jotta se kestäisi." :D

Yksi mahdollinen tapa saada enemmän kuluttajan oikeuksia olisi tehdä ostos luottokortilla. Hyvässä tapauksessa luottoyhtiö voisi korvata television ja selvittää asian kuluttajariitalautakunnan kautta ajan kanssa. Olisi erittäin hyödyllistä jos jollakin olisi kokemuksia luottoyhtiön korvauksista.
Minä muistaakseni ostin tuon luottokortilla, mutta sitä korttia minulla ei enää ole. Se oli joku Powerin ja Mastercardin kampanja, jolla sai kortin ottamalla ostoksesta 100€ alennuksen tai jotain sinne päin. Lopetin tilin melko pian sen avaamisen jälkeen, eli en tiedä miten tuota prosessia voisi käyttää hyväksi tällaisessa tilanteessa, jos lainkaan.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
315
Minä muistaakseni ostin tuon luottokortilla, mutta sitä korttia minulla ei enää ole. Se oli joku Powerin ja Mastercardin kampanja, jolla sai kortin ottamalla ostoksesta 100€ alennuksen tai jotain sinne päin. Lopetin tilin melko pian sen avaamisen jälkeen, eli en tiedä miten tuota prosessia voisi käyttää hyväksi tällaisessa tilanteessa, jos lainkaan.
Kannattaa kysyä asiasta Nordealta tai siltä pankilta jonka kortti oli kyseessä.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Niin no, tässä tapauksessa ainakin reklamaatio on tehty kirjallisena Kuluttajaviraston suosittelemalla lomakkeella kaikkine tietoineen, ostokuitteineen ja valokuvineen. Ei kelvannut LG:lle, eikä Powerille, eli kuten jo todettiin, heidän mielestään kuvan kiinnipalaminen ja merkittävien värivirheiden muodostuminen muutaman vuoden normaalikäytössä on OLED-television ominaisuus ja sillä siisti
Niin Poweria alkaa asia kiinnostamaan siinä vaiheessa kun joutuvat vastaamaan kirjallisesti lautakunnalle. Siinä menee hetki kun pyyntö heille tulee. Toki voi olla että haluavat katsoa loppuun asti. Ongelma sinun tapauksessa on että televisio on jo neljä vuotta vanha, niin veikkaan ettei ratkea eduksesi.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
377
Terve, saakohan tuosta Philipsin pos9002 mitenkään tuota kirkkauden sahaamista pois? Onko se nyt ASBL nimeltään?
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
530
Hah, vai 20 minuuttia. Onkos enään olemassa edes kanavaa, jossa ei kanavalogoa näkyis
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 247
Powerista "Edwin" vastasi surkuhupaisasti kertoen että kyseessä on OLED-television ominaisuus, eivätkä siten korvaa mitään. :D
Mitä teinkö koko panelivaihtorumban ihan turhaan? :( Olis vaan puoli tuntia kattellut jotain random elokuvaa niin olisi korjaantunut itsestään.
 
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
730
Hyvä tietää noista palamisjutuista. Mulla on ollut vissiin hyvä tuuri elektroniikan kanssa, tai sitten en vain tiedä oikeuksiani, kun ei ole tarvinut koskaan tuollaiseen ryhtyä. Jos takuu olisi mennyt ja kuva palanut, niin olettaisin vain ettei voi mitään.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
435
Nyt päivittyi CX48 firmis ja G-SYNC toimii täysillä asetuksilla ainakin näin ilman syvempää testaamista.

Edit: Kysyin tästä kanssa LG Supportista ja sieltä tuli vastaus, että päivitys pitäisi tosiaan olla saatavilla, mutta jos kysymys on HDR 4:4:4 120Hz putomista 4:2:2, voisi laittaa lisätietoja LG:lle päin. Miten tämän voisi testata?
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 725
Olipas outo kommentti, olen aina luullut että myyjän vastuu loppuu takuuseen, mutta maahantuojan/valmistajan virhevastuuta se ei poista joka jatkuu takuun jälkeenkin.
Ei, kyllä se on se myyjä, jonka kanssa pitää ensisijaisesti toimia takuun jälkeenkin -->
Tavaran myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa virheen hyvittämisestä. Myyjä ei voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan ja takuuhuollon kanssa.

Vaikka myyjä on ensisijaisesti vastuussa virheestä, kuluttaja voi halutessaan esittää valituksensa myös maahantuojalle tai valmistajalle.

Suositeltavaa on, että kuluttaja selvittää asiaa kuitenkin ensin sopimuskumppanin eli myyjän kanssa. Jos on tarvetta selvittää asiaa aikaisemman myyntiportaan kanssa, vaatimukset kannattaa esittää maahantuojalle, joka toimii valmistajan edustajana.
Ja niistä luottokorttiostoksista löytyy samalta sivulta tällainen maininta:
Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia myyjän lisäksi hyvitystä aina myös luotonantajalta. Voit kääntyä luotonantajan puoleen esimerkiksi tilanteessa, jossa yritys ei toimita ostosta, ostoksesta on laskutettu väärin tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luotonantaja ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu.
Sitä en sitten tiedä miten tuo käytännössä tapahtuu ja voiko sitä käyttää kuinka pitkälle takautuvasti jne.

Mutta tämä osuus keskustelusta ei kuulu enää tänne, joten se siitä.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 863
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 850
Viestejä
4 206 339
Jäsenet
70 991
Uusin jäsen
Blankd

Hinta.fi

Ylös Bottom