OLED-TV

Nyt suunnitelmissa on 65” Oledin hankinta. Ilmeisimmin LG C9 olisi hintalaatusuhteeltaan johtava laitos, vai olenko väärässä? Entäpä Philips, Ambilight jossain määrin voisi olla kiinnostava. Monet ovat valitelleet arvosteluissa sen hitautta, mutta nähtävästi 854 mallin kuvaan on oltu tyytyväisiä.

LG ja Philips varmasti suosituimmat. Eri käyttis ja UI, kummassakin öbaut yhtä hyvä kuva. Ambilight Philipsin etuna. Kannattaa käydä kaupassa kokeilemassa, kumman käyttöliittymästä pitää. Itse en ambilightista pidä ja haluan katsoa elokuvani pimeässä, mutta jotkut vannovat sen nimeen. Varsinkin jos ei ole mahdollisuutta katsoa leffoja pimeässä.
 
Itselläni 804 (sama ilman kääntyvää jalkaa) eikä minkäänlaista hitautta. Ambilight on sellainen, että kun siihen hetken ajan tottuu niin ilman ei enää tule televisiota katseltua.

Itsellä on nyt ollut viimeiset 7 vuotta Philipsin Ambilight ja ihan kiva se on, mutta ei varsinaisesti valintaa ohjaava ominaisuus. Valaistussa huoneessa tuosta ei ole oikein mitään iloa. Hämärässä tuo hieman lisävaloa varsinkin kun ruutu kiinnitetty seinään. Paras kun on laaja seinäala takana. Markkinointipuheissa lupaillaan vaikka mitä silmiä vähemmän rasittavaa kontrastieroa yms. mutta mitään todellisuuspohjaa en ole väitteelle kuullut, enkä huomannut asian suhteen mitään oikeaan vaikutusta. Ruutua se katse kuitenkin osoittaa.

Aion kuitenkin seuraavaksi valita LG:n, sillä arvostan yli kaiken jouhevaa käyttöliittymää ja toimintaa. Toki nykyinen ruutu on jo vanha, eikä uutenakaan se huippumalli, mutta koko omistamisen ajan on eniten ketuttanut pienet viipyilyt ja suoraan sanottuna kura käyttis. Taustavaloja en jää kaipaamaan missään erityisessä mielessä. Luultavasti pitäisin päällä jos ne siellä olisi, mutta lisää en maksaisi.

Eli itse voin elää ilman.
 
Itselläni ikkunat olohuoneessa länteen ja näin iltapäivän puolella vaikka on jo melko paljon valoa olohuoneessa 804 Ambilightin näkyy selvästi edelleenkin valkoista seinää vasten.
Pimeällä nuo valot saa antamaan lähes saman verran kirkkautta kuin televisio ja 65” tapauksessa kehä tulee about 25cm ruudun ympärille kun televisio asennettu 13cm päähän seinästä.

”The Philips's implementation of Androids is robust and responsive, making using the system a pleasure to navigate and use.”
 
Entäpä Philips, Ambilight jossain määrin voisi olla kiinnostava. Monet ovat valitelleet arvosteluissa sen hitautta, mutta nähtävästi 854 mallin kuvaan on oltu tyytyväisiä.

804 myös täältä löytyy ja on selkeästi rivakampi, mitä vanhemmat sukupolvet esim 873. Selvitystyöni mukaan näissä on keskitason uusi SOC ja Sonyissa sitten tuo top of the line. Edellisten mallien SOC:it olivat vuoden 2015 nurkilta ja auttamattoman hitaita. Kuitenkin nopeus/rivakkuus on jo hyvää tasoa 2019 malleissa. Kuvaltaan selkeästi parempi mitä 873. Kirkkaampi, erottelu ja mustanpääntoisto. Kaukosäädin on mallia aika perus kiinamuovi. Toivon mukaan tulevien uusien oledien (805 jne) taustalaistut ja nahkaiset toimivat myös näissä.

Edit: Vain osassa Sonyn huippumalleja on nuo parhaat SOC. Osassa ihan oledeissakin on tuo kivikautinen, vaikka olisi 2019 malli kyseessä.
 
Itsellä Philipsin 854 ja en kyllä hitaudesta pysty moittimaan millään muotoa. Erittäin tyytyväinen muutenkin laitteeseen.
 
Pitkään tätä lankaa seuranneena sain vihdoinkin hankittua ensimmäisen OLED TV:ni. Vanha TV oli Sonyn KD-65XD85, eli 65" Android TV ja sen tilalle tulin valinneeksi LG 65C9:n.

Ero kuvanlaadussa on huikea ja käyttöliittymän sulavuus sekä nopeus on WebOS:ssä valovuosia edellä jos vertaa tuohon 2015 vuosimallia olevaan Android TV:seen.

En ole ajanut mitään testikuvia/videoita tai vastaavia enkä ole normikäytössä mitään paneeliin tai kuvaan liittyviä ongelmia huomannut. Kaikki kuvanparannusasetukset otin heti pois päältä kun en niiden tuottamasta "liian" sulavasta kuvan liikkeestä tykkää. Käyttö on pääosin Netflixiä ja muita streamipalveluita sekä PS4 pelaamista.

Toisena vaihtoehtona oli Philipsin vastaava TV ja ambilight kiinnosti kyllä. Lopulta päädyin sitten siihen, että staattinen taustavalo valonauhalla riittää itselleni. Myös luotto Android TV:hen on vähän laskenut vaikka ne ehkä nykypäivänä onkin jo suht sulavia käyttöliittymässään. Appien määräkin on LG:ssä ihan riittävä omaan käyttööni.

Nyt sitten vain odotan milloin rupean näkemään niitä kuuluisia kuvaan ja liikkeeseen liittyviä ongelmia joista täällä on niin paljon valiteltu /s
 
Pitkään tätä lankaa seuranneena sain vihdoinkin hankittua ensimmäisen OLED TV:ni. Vanha TV oli Sonyn KD-65XD85, eli 65" Android TV ja sen tilalle tulin valinneeksi LG 65C9:n.

Ero kuvanlaadussa on huikea ja käyttöliittymän sulavuus sekä nopeus on WebOS:ssä valovuosia edellä jos vertaa tuohon 2015 vuosimallia olevaan Android TV:seen.

En ole ajanut mitään testikuvia/videoita tai vastaavia enkä ole normikäytössä mitään paneeliin tai kuvaan liittyviä ongelmia huomannut. Kaikki kuvanparannusasetukset otin heti pois päältä kun en niiden tuottamasta "liian" sulavasta kuvan liikkeestä tykkää. Käyttö on pääosin Netflixiä ja muita streamipalveluita sekä PS4 pelaamista.

Toisena vaihtoehtona oli Philipsin vastaava TV ja ambilight kiinnosti kyllä. Lopulta päädyin sitten siihen, että staattinen taustavalo valonauhalla riittää itselleni. Myös luotto Android TV:hen on vähän laskenut vaikka ne ehkä nykypäivänä onkin jo suht sulavia käyttöliittymässään. Appien määräkin on LG:ssä ihan riittävä omaan käyttööni.

Nyt sitten vain odotan milloin rupean näkemään niitä kuuluisia kuvaan ja liikkeeseen liittyviä ongelmia joista täällä on niin paljon valiteltu /s
Taustavalot pois oledin kanssa, ne vaan huonontaa kuvaa kun vie kirkkautta pois.
 
804 myös täältä löytyy ja on selkeästi rivakampi, mitä vanhemmat sukupolvet esim 873. Selvitystyöni mukaan näissä on keskitason uusi SOC ja Sonyissa sitten tuo top of the line. Edellisten mallien SOC:it olivat vuoden 2015 nurkilta ja auttamattoman hitaita. Kuitenkin nopeus/rivakkuus on jo hyvää tasoa 2019 malleissa. Kuvaltaan selkeästi parempi mitä 873. Kirkkaampi, erottelu ja mustanpääntoisto. Kaukosäädin on mallia aika perus kiinamuovi. Toivon mukaan tulevien uusien oledien (805 jne) taustalaistut ja nahkaiset toimivat myös näissä.

Edit: Vain osassa Sonyn huippumalleja on nuo parhaat SOC. Osassa ihan oledeissakin on tuo kivikautinen, vaikka olisi 2019 malli kyseessä.
Jostain historiallisesta syystä Sony merkkinä vähän kiinnostaa. Mikähän olisi Sonyn valikoimasta näihin pohtimiini malleihin vertautuva laite? Sonyssä on myös perinteisesti ollut kuukoleannon volumen säätö erikseen mahdollista. En tiedä onko nykypäivänä moista missään
 
Taustavalot pois oledin kanssa, ne vaan huonontaa kuvaa kun vie kirkkautta pois.

Ehkä se viekin kirkkautta pois, mutta omat silmät tykkää kun TV:n taustalla on vähän valoa. Yleensä myös laitan himmeämmän kuvamoodin ihan pimeässä huoneessa ettei silmät pala.
 
Edellisen kerran viisi vuotta sitten on tullut näitä TV-asioita ihmeteltyä. Silloin ruli hankittua Samsungin LCD jostain keskihintaluokasta.

Nyt suunnitelmissa on 65” Oledin hankinta. Ilmeisimmin LG C9 olisi hintalaatusuhteeltaan johtava laitos, vai olenko väärässä? Entäpä Philips, Ambilight jossain määrin voisi olla kiinnostava. Monet ovat valitelleet arvosteluissa sen hitautta, mutta nähtävästi 854 mallin kuvaan on oltu tyytyväisiä.

kuvanlähteenä tällä hetkellä pääasiassa AppleTV, satunnaisesti joku muukin.

tavoitteena on saavuttaa hyvä kuvanlaatu, äänet kulkevat vahvistimen kautta
Löytyykö Philipsistä Hdmi 2.1 ja onko sen mahdollinen puute iso miinus? Itse valitsin C9:n, koska tiesin sen olevan "riittävä" Xbox Series X:ää ja Ps5:sta varten.
 
Philipsissä tosiaan hdmi on 2.0 versiota. Itse kun en TVtä käytä pelaamiseen, niin en ole oikein varma vaikuttaako tämä ero asiaan mitenkään.
 
Enpä ole itse HDMI 2.1:stä kaivannut. Ja kovin vähän on vielä missään testissä kerrottu siitä, kuinka hyvin se sitten oikeasti toimii nykyisten tai viime vuoden 2.1 telkkujen kanssa. Tulevat konsolit siis toimivat varmasti myös 2.0:lla ja jos nyt jotain lisäfeatureita jää kaipaamaan niin vaihtaa television sitten taas vaikka 2022 kun en kuitenkaan ole maksamassa satasia uutuusekstraa myöskään uudesta konsolista.
 
Huomautus: Provoaminen
Ei helkatissa. Eikä ne mitenkään kuvan kirkkautta pois vie saati siihen kuvaan vaikuta.
Kyllä se vaan vaikuttaa.

Ei suoraan tietenkin siihen töllön kuvaan vaikuta mutta silmät toimii niin että se oled näyttää huonommalta jos sen takaata tulee valoa.
Itsekkin olen vannoutunut taustavaloviritysten käyttäjä ja lcd aikaan ne olivatkin ihan pakollisia, mutta niin vain tuli oledin kanssa kaikki purettua pois, kun ellei täysin sokea ole ja hämärällä saa sweet spotista valot päälle tai pois niin pois voittaa aina.

Syy miksi tästäkin pänkkäät on että se vie arvoa pois sun rakkaalta merkiltäsi.
 
Kyllä se vaan vaikuttaa.

Ei suoraan tietenkin siihen töllön kuvaan vaikuta mutta silmät toimii niin että se oled näyttää huonommalta jos sen takaata tulee valoa.

Löytyisikö tähän sitten jokin tieteellinen selitys? Vai mennäänkö ”mutu”lla?

Silmän pupillihan ei tajua eroa sen välillä, onko kyseessä OLED vai LED-TV. Ja laajempi pupilli päästää verkkokalvoille enemmän informaatiota kuin pienempi. Toisaalta pupillien liike (joka jää taustavalolla siis pois/pienenee) rasittaa silmiä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on himmennettävät 6500K ledirimpsut kiinni 77C9:ssä ja käytän valoa normi TV:n katselussa ja myös kun TV ei ole päällä.
Leffoja katselen täysin pimeässä huoneessa.

Tummien kohtauksien tummimmat kirkkauserot jää silmältä havaitsematta jos taustalla on valoa.

Mitä näihin täällä ajoittain esiintyviin erimielisyyksiin tulee, niin en ole varma onko se TV merkistä vai nimimerkistä kiinni...vai molemmista :rolleyes:
 
Huomautus: Provoaminen
Mitä näihin täällä ajoittain esiintyviin erimielisyyksiin tulee, niin en ole varma onko se TV merkistä vai nimimerkistä kiinni...vai molemmista :rolleyes:
Itse suhtauduin P:iin ennen neutraalisti, mutta eräs nimimerkki on onnistunut tahraamaan em. brändin :cautious:.
 
Silmän saadessa enemmän valoa iiris sulkeutuu, jolloin etenkin tummien sävyjen havainnointi heikkenee. Lisävalo silmille myös heikentää HDR-vaikutelmaa, sillä Iiriksen ollessa sulkeutuneempi kirkkaat värit näyttävät vähemmän kirkkailta.

Toisaalta aktiivisen (kuvan mukaan kirkastuvan/himmenevän) taustavalon ansiostahan tämä ei ole enää ongelma. Ja OLEDin HDR:ään tuolla saadaan muutaman sadan nitin lisäkirkkauskin helposti.
 
Toisaalta aktiivisen (kuvan mukaan kirkastuvan/himmenevän) taustavalon ansiostahan tämä ei ole enää ongelma. Ja OLEDin HDR:ään tuolla saadaan muutaman sadan nitin lisäkirkkauskin helposti.

Valoa tulee joka tapauksessa silmään enemmän kuin ilman Ambilightia, joten ilmiö on aina enemmän tai vähemmän voimassa.

Minä en laske seinältä heijastuvaa valoa kuvaksi.
 
Ilmeisesti siis olen ollut täysin väärässä ja OLEDia voi katsoa vain ja ainoastaan pimeässä koska muuten kaikki mustat eivät näy. :x3: Itse jatkan katselua ihan normaalissa olohuoneessa taustavalojen loisteessa. Ei onnistu huoneen pimentäminen kokonaan niin kivempi pitää ne vähät valot television takana eikä edessä.
 
Ilmeisesti siis olen ollut täysin väärässä ja OLEDia voi katsoa vain ja ainoastaan pimeässä koska muuten kaikki mustat eivät näy. :x3:

No periaatteessa juu. Jos haluat parhaan mahdollisen silmän erottelukyvyn tummissa kohtauksissa, niin huoneen pitäisi olla pimeä. Toki kaikki katsoo telkkariaan kuten haluaa eikä se ole multa pois. :)
 
Henkilökohtaisella tasolla tuosta ambista on eniten iloa lcd telkkujen kanssa. Parantaa sitä aistittavaa kontrastia. Oledeissakin hauska lisä ja useimmiten päällä. Välillä vakavampaan 4k blu rayn yms katseluun otan poispäältä, jotta pääsee nauttimaan oledin täydellisestä mustasta. Itse en ainankaan semmoista ambi modea ole löytänyt, missä nuo valot sammuisivat kokonaan, kun kuva on täysin musta. Synkemmissä kohtauksissa tämä vie fiilistä, kun aina on X määrä valoa huoneessa ylimäääräisenä. Se silmien rasittamattomuus kait tuon ambin idea onkin, mutta kymmenistä säädöistä voisi joku myös tämän mielestäni mahdollistaa.

Omasta mielestä Philips voittaa Sonyt juurikin tuon ambin vuoksi. Molemmissa on kuitenkin sama käyttöjärjestelmä ja mielestäni Sony ei tarjoa mitään tuon päälle. Jos ambi taas ei kiinnosta niin sitten suoraan LG.
 
Itse en ainankaan semmoista ambi modea ole löytänyt, missä nuo valot sammuisivat kokonaan, kun kuva on täysin musta. Synkemmissä kohtauksissa tämä vie fiilistä, kun aina on X määrä valoa huoneessa ylimäääräisenä. Se silmien rasittamattomuus kait tuon ambin idea onkin, mutta kymmenistä säädöistä voisi joku myös tämän mielestäni mahdollistaa

Kirkkautta alas ja pelitila-päälle niin ollaan lähinnä tuota. Siltikin ledit ovat aivan himmeällä päällä, mutta kun tarpeeksi alas kirkkaudessa menee niin valo ei riitä television reunan mustassa kohdassa.
 
Kirkkautta alas ja pelitila-päälle niin ollaan lähinnä tuota. Siltikin ledit ovat aivan himmeällä päällä, mutta kun tarpeeksi alas kirkkaudessa menee niin valo ei riitä television reunan mustassa kohdassa.

Tuolla kuvailemallasi tavalla varmaan pääsee lähelle. Pelitila muuten on vain aika räväkkä. :rolleyes:

Ylempään viellä esimerkkinä vaikka jokin kauhuleffa, missä pitäisi hetken olla huoneen sysimustana ennen häppeningiä, niin ambit pienelläkin silti jäävät valaisemaan television seudun ja jää tämä huoneen pimentävä kohtaus "välistä".
 
Kattelin C9:llä AppleTV apin kautta uusimman Terminaattorin, 4k Dolby Vision, ja ala/yläpalkit tällä kertaa eivät ”ink black” mustia vaan välillä harmahtavat. Jotenkin vaihtelevasti, ja esim. lopputekstien alkaessa ruudun muu osa oli mustaa mutta nuo palkit hieman vaaleammat.

Mitä nyt taas, Dolby Vision tässä leffassa vähän vinksin vonksin tai jotain muuta erikoista?
 
Kattelin C9:llä AppleTV apin kautta uusimman Terminaattorin, 4k Dolby Vision, ja ala/yläpalkit tällä kertaa eivät ”ink black” mustia vaan välillä harmahtavat. Jotenkin vaihtelevasti, ja esim. lopputekstien alkaessa ruudun muu osa oli mustaa mutta nuo palkit hieman vaaleammat.

Mitä nyt taas, Dolby Vision tässä leffassa vähän vinksin vonksin tai jotain muuta erikoista?
Voisiko johtua heikentyneestä bitratesta?
En ole itse halunnut katsoa minkään palvelun streameja koska laatua pudotettu koronan takia.
 
Tuli hankittua jokin aika sitten 77G6 korvaajaksi 77C9. Muutama vertailukuva 2016 vs 2019 Oledeista. Taloudessa ollut jo pidemmän aikaa 65E9 ja 55C9, mutta vertailu noihin pienempiin on hieman hankalampaa. Tuoreena myös Philipsin 804, mistä täytyy sanoa että on näistä selkeästi kaikista kirkkain kuva.

G6 kanssa hieman ongelmia case on niin sanotusti auki, väsyin odottelemaan huollon/valmistajan/jälleenmyyjän ratkaisuja ja ratkaisin ongelman hakemalla C9:n. G6 on juuri pariapäivää ennemmin vaihdettu emolevy toistamiseen, mutta vertailukuviin se ei vaikuta.

Asetukset out of box hdr normal kummassakin ja ainoastaan varmistettu, että oled light on 100. Käytännössä kumpikin uusia telkkuja tuoltaosin toisessa uusi emolevy ja toinen kokonaan paketista repästy. Alempi on C9 ja G6 seinällä. Lähteenä Residen evil after life 4k blu-ray ja soittimena Panasonic ub9000 ja Denon x4500 dual outputista kumpaankin.

Korkealaatuisia demopätkiä vertailemalla en saanut juurikaan nähtäviä eroja aikaiseksi. C9 oli rapsun kirkkaampi ja ehkä mustanpään toisto parempaa. Näissä demoissa kuitenkin on jo lähtökohtaisesti oledille suurikontrastista kuvaa tarjolla ja siitä selviää 2016 mallitkin moitteetta.
Oikealla materiaalilla sitten alkaa eroja näkymään ja reilusti.

Ensimmäiset kaksikuvaa ehkä ovat itselle ne mykistävimmät hetket. Näitä eroja, ei oikein voisi ilman rinnan vertailua tietää, kuuluvatko jo materiaaliin vai johtuvatko television prosessoinnista/paneelista. G6 ei oikein osaa tehdä kunnollista kontrastia kuvaan vs C9. Valovoiman osalta C9 vie heittämällä voiton. Punainen on myös selkeästi punaisempaa. C9 kuva näyttää aikapaljon kylmemmältä läpi tehdaskuvamoodien ja näiden kuvien normal moodilla tarkastin, että värilämpötila on numerona kuitenkin molemmissa sama out of box. Säätämällä varmasti voi eroja tasoittaa tai tehdä lisää, mutta näiden perusteella on menty kokonaisuudessa paljon eteenpäin muutamassa vuodessa, puhumattakaan hintatasosta millä 77 oledin saa. G6 hinnat lähtivät julkaisussa 30k ja C9 kaiketi 8k nurkilta.
 

Liitteet

  • IMG_1089D.jpeg
    IMG_1089D.jpeg
    4,2 MB · Luettu: 300
  • IMG_1091.jpeg
    IMG_1091.jpeg
    2 MB · Luettu: 303
  • IMG_1098.jpeg
    IMG_1098.jpeg
    1,3 MB · Luettu: 276
  • IMG_1100.jpeg
    IMG_1100.jpeg
    875,3 KB · Luettu: 260
  • IMG_1111D.jpeg
    IMG_1111D.jpeg
    4,2 MB · Luettu: 243
Enpä ole itse HDMI 2.1:stä kaivannut. Ja kovin vähän on vielä missään testissä kerrottu siitä, kuinka hyvin se sitten oikeasti toimii nykyisten tai viime vuoden 2.1 telkkujen kanssa. Tulevat konsolit siis toimivat varmasti myös 2.0:lla ja jos nyt jotain lisäfeatureita jää kaipaamaan niin vaihtaa television sitten taas vaikka 2022 kun en kuitenkaan ole maksamassa satasia uutuusekstraa myöskään uudesta konsolista.
En minäkään ole sitä (vielä) kaivannut. Kunhan Ps5/Xbox sX tulee niin sille on tarvetta. Tykkään vaan sijoittaa tulevaisuuteen ja koin saavani Lg:llä paremman vastineen rahalle kuin Philipsillä. Hinta oli 65" sama, mutta Hdmi 2.1 ratkaisi jutun. Ambilightin saa Lg:n töllöönkin pikkurahalla, Hdmi 2.1:stä ei saa Philipsiin kuin televisiota vaihtamalla.

Eikö Rtx 2070 Superissa ole jo Hdmi 2.1 tuki, vai onko vasta tuloillaan. Eihän tuo testaaminen paljoa vaatisi, mutta sen verran kuitenkin, etten lähde repimään pidempää hdmi kaapelia teatterin katosta pois.
 
Viikko sitten LG 55C9 telkkariin tuli 10cm reunasta vaalea pystyviiva. todennäköisesti yhden pikselin levyinen, ulottuu alhaalta ylös asti ja näkyy kaikilla väreillää paitsi täysin mustalla. Onko kellään vastaavia ongelmia? Huoltoa (takuu) varmaan pitäisi kysellä
 
Eikö Rtx 2070 Superissa ole jo Hdmi 2.1 tuki, vai onko vasta tuloillaan. Eihän tuo testaaminen paljoa vaatisi, mutta sen verran kuitenkin, etten lähde repimään pidempää hdmi kaapelia teatterin katosta pois.

Ei ole olemassa vielä mitään kuluttajarautaa maapallolla joka pystyisi tuottamaan HDMI2.1 speksin suuren kaistan. Ensimmäiset tuotteen todennäköisimmin tulee olemaan seuraavan sukupolven pelikonsolit tai AMD/NVidia uusi sukupolvi, kumpi ehtiikään ensin markkinoille. Veikkaan pelin avauksen tulevan nVidialta ja heti perään AMD:lta jonka jälkeen konsolit.
 
Ambilightin saa Lg:n töllöönkin pikkurahalla

Ei saa. Ei ole olemassa toimivaa erikseen ostettavaa systeemiä,joka toimisi siten että
-se seuraisi kuvaa kaikilta lähteiltä (mm sisäiset sovellukset ja TV-kanavien viritin)
-näyttäisi eri väriä per ledi per sivu
-ja jossa olisi läheskää yhtä paljon säätömahdollisuuksia

Ja jos haluaa näyttää pelkästään valkoista väriä television takana niin valon lämpötilan saa säädettyä RGB-tarkkuudella.
 
Voisiko johtua heikentyneestä bitratesta?
En ole itse halunnut katsoa minkään palvelun streameja koska laatua pudotettu koronan takia.

Tuota itsekin toivoin, en tosin ole kuullut että Apple TVn vuokraleffoista olisi heikennetty mutta itseasiassa ei ollut kaksinen tuo kuvanlaatu. Uskon helposti jos kuristettu hieman laadusta pois.

Hiljattain katsottu UHD Bluray oli kyllä laadukasta kamaa.
 
Toisille sisältö on tärkein, toisille toissijainen asia. Mä voin napsia sulle laadukkaita valokuvia sopuhintaan. Tiirailet niitä koronahärdellin ajan?

No näinkin tietty mutta aika hupsu kommentti ketjussa jossa HiFistellään kalibroiduilla OLED telkuilla.
 
Tuli hankittua jokin aika sitten 77G6 korvaajaksi 77C9. Muutama vertailukuva 2016 vs 2019 Oledeista.

Ensimmäiset kaksikuvaa ehkä ovat itselle ne mykistävimmät hetket.
Näyttää siltä että gamma on G6:ssa selkeästi pienempi kuin C9:ssä.
Molemmat pitäisi kalibroida samalle tasolle, tietysti jos haluaa vertaa OOTB ja kuvatila molemmissa sama vaikka isf Pimeä niin mikäs siinä.
Saa nähdä että onko vaikkapa viiden vuoden päästä kuvanlaadullisesti eroa niin paljon että on perusteltua taas päivittää, olettaen että koko pysyy edelleen samana.
 
Näyttää siltä että gamma on G6:ssa selkeästi pienempi kuin C9:ssä.
Molemmat pitäisi kalibroida samalle tasolle, tietysti jos haluaa vertaa OOTB ja kuvatila molemmissa sama vaikka isf Pimeä niin mikäs siinä.
Saa nähdä että onko vaikkapa viiden vuoden päästä kuvanlaadullisesti eroa niin paljon että on perusteltua taas päivittää, olettaen että koko pysyy edelleen samana.

Juu. Osa noista kuvista näyttää omaan silmäänkin jopa paremmalta tai ainankin elokuvamaisemmalta G6, mutta C9 saa aina tuunattua kirkkautta/värejä yms vähemmän räikeiksi. G6 taas ei tuosta niinkään perffissä nouse vaikka mitä tekisi. Hienommissa nyansseissa varmasti saa sitäkin parannettua säädöillä. Molemmissa kuitenkin sama kuvatila, minkä valmistaja on määrittänyt ja varmaankin pyrkimään heidän kriteereillään niin "hyväksi" kuin voi. Kalibroidun kuvan kanssa tuolla ei varmasti ole mitään tekemistä.

Mainitaan vielä, että tuossa on jo ub9000 soittimen "tonemap 1000nits" taustalla päällä. C9 en tiedä onkose hdr normal tilassa päällä vai ei.
C9 tuo ominaisuus kuitenkin löytyy ja on etuna sille myös.
 
No näinkin tietty mutta aika hupsu kommentti ketjussa jossa HiFistellään kalibroiduilla OLED telkuilla.
Juu, mä olen varmaan väärä ihminen tuomaan mielipiteitäni julki tässä ketjussa, kun mulle tärkeintä on se sisältö. Ja kun sekin on mulle urheilustriimit, uutiset ja sää, niin mä en oikein osaa arvostaa sitä absoluutista mustaa. Kiva, että se on telkkareissa olemassa, kun luonto ei ole sitä vielä pystynyt tuottamaan. Hetken aikaa jo luulin, että mun seuraava töllö (jos tuo ikivanha LCD hajoaa siis) voisi olla se 48" OLED, kun se on fyysisesti suurin, mikä tohon telkkarin paikalle mahtuu. Mutta jos sen hinta on n. 1500 €, en todennäköisesti koe saavani tuplasti parempaa katselukokemusta kuin jollain perustelkkarilla. Noi erot noiden telkkareiden vuosimallien kesken ovat mun mielestä hiukan sama homma kuin kameroissa. Tekninen kehitys tuo jatkuvasti uusia hintahaitarin yläpään malleja, mutta silmin havaittava ero on aivan minimaalinen, jos sitä on edes olemassa, kun verrataan vaikka viisi vuotta vanhaan täysin toimivaan vastaavaan malliin. No, markkinamiehet ovat selvästi onnistuneet , kun tätä ketjua lueskelee.
 
Jättäkää turhat provot ja fanitukset pois keskustelusta ja keskittykää olennaiseen. Mielipiteitä on toki monia, mutta pidetään keskustelu asiallisena.
 
Olen etsinyt av-vahvistinta LG C65 tai LG CX48 televisioille (ei ole vielä siis ostettu, harkinnassa). Valitussa vahvistimessa ei ollut 4k upscalingia (200 euroa kalliimmassa mallissa olisi) ja mietin tarvitsenko sitä vahvistimelta, jos televisio sen kuitenkin tekee? Eli onko parempi malli vahvistimesta väärti tämän ominaisuuden kohdalla?
 
Olen etsinyt av-vahvistinta LG C65 tai LG CX48 televisioille (ei ole vielä siis ostettu, harkinnassa). Valitussa vahvistimessa ei ollut 4k upscalingia (200 euroa kalliimmassa mallissa olisi) ja mietin tarvitsenko sitä vahvistimelta, jos televisio sen kuitenkin tekee? Eli onko parempi malli vahvistimesta väärti tämän ominaisuuden kohdalla?

Oletus taitaa olla, että nykyaikaiset ainankin paremmanpään televisiot tekevät tuon skaalauksen paljon av-vahvistimia paremmin. Laajaa testiä en tehnyt, mutta fiilis oli että Sonyn xg9005 teki 1080p->4k skaalauksen paremmin mitä X500 4k bluray soitin.
 
Kattelin C9:llä AppleTV apin kautta uusimman Terminaattorin, 4k Dolby Vision, ja ala/yläpalkit tällä kertaa eivät ”ink black” mustia vaan välillä harmahtavat. Jotenkin vaihtelevasti, ja esim. lopputekstien alkaessa ruudun muu osa oli mustaa mutta nuo palkit hieman vaaleammat.

Mitä nyt taas, Dolby Vision tässä leffassa vähän vinksin vonksin tai jotain muuta erikoista?
Itse tullut myös ihmeteltyä tuon oikean Apple TV:n Dolby Visionin mustan tasoa lähinnä Netflixissä ja sanoisin, että tuon yhdistelmän kanssa on jokin perustavanlaatuinen ongelma. Ihan lähtökohtaisesti näyttäisi, että brightness pitää tuon kanssa tiputtaa DV:llä 50:stä 49:ään, kun taas TV:n omalla apilla tai Sony X800M2 UHD soittimella tuo 50 toimii aivan oikein Netflixissä. Tosin en ole huomattut, että mustat palkit varsinaisesti sentään vaalenisivat ATV:llä mutta sopivissa fade to black kohtauksissa paistaa mukavasti OLEDin LCD:tä simuloivat valovuodot ellei kirkkautta tosiaan tiputa 49:ään (ja tuota ei tosiaan tapahdu TV:n omalla apilla tai X800M2:lla, eli ei ole vain jokin HDMI:n erikoisuus pelkästään)…
Olisiko tuo saman ongelma myös tuon Apple TV apin kanssa??? On tullut melko vähän käytettyä sitä itse vielä, että en osa tuohon sanoa mutta epäilen, että voisi olla samaa probleemaa tuon DV:n kanssa tuotakin kautta.

Niin tuo mainittu uusin Terminator kyllä kivasti välillä näyttää kuinka perseestä nämä 77" paneeli on parissa kohdassa (jos tietää mistä on kyse), eli on tuo vähän vaativa matsku muutenkin.

OT:ta vähän aiheen sivusta.
Suoratoistojen kuvanlaatu on kyllä melkoista kuraa tällä hetkellä, kun Netflixikin on puolittanut bitraten, erityisesti tavallinen 1080 materiaali on välillä ihan täyttä kuonaa. Tällaisena hetkenä tulee kyllä onniteltua itseä, että on vuorannut yhden huoneen seinät levyhyllyillä ja ne ovat täynnä elokuvia. Olen aina vähän vierastanut ajatusta, että ne ostetut elokuvat olisivat jonkun muun hallussa kuin itsellä fyysisesti vaikka nyt viimeisen vuoden aikana jonkin verran tullutkin siirryttyä suoratoistojen kautta ostettuihin, onneksi ei ole montaa.
 
Viimeksi muokattu:
Leffoja katselen täysin pimeässä huoneessa.

Tummien kohtauksien tummimmat kirkkauserot jää silmältä havaitsematta jos taustalla on valoa.
Sama täällä, että elokuvat tulee katsottua aina täysin pimeässä ja huoneen saa tarvittaessa pimennettyä vaikka keskellä päivää kesäauringossa.
Tämä siksi, että juuri tuo tumman pää ei kyllä erotu, jos valoja on päällä. Tykillä sen takia, että ylimääräinen valo haalistaa kuvan jo lähtökohtaisesti ja taas OLEDilla vaikka valoteho kyllä piisaisi kirkkaampia kohtauksia varten, ei niistä tummimmista saa enää selvää, ellei sitten kirkkaussäätöä nosta ihan liian korkealle niin, että musta on kirkkaan harmaata.

Itselleni ei ole oikein valjennut miksi jossain OLED-televisiossa pitäisi olla jotain Amblight systeemiä??? Ymmärrän sen tarpeen kyllä hienosti jollain kirkkaalla LCD-paneelilla, josta ei täyttä mustaa saa ulos kuin ottamalla virrat pois, joten niissä voi silmää hämätä näkemään harmaan mustana tuolla tavalla. Tosiaan hyvä esimerkki, että jokin iPadin musta näyttää ihan mustalta silmälle, kun sitä käyttää valoisassa tilassa mutta, kun menet pimeään/hämärään tilaan sen kanssa kaikki musta onkin vain tumman harmaata sinertävää.
 
Itselleni ei ole oikein valjennut miksi jossain OLED-televisiossa pitäisi olla jotain Amblight systeemiä??? Ymmärrän sen tarpeen kyllä hienosti jollain kirkkaalla LCD-paneelilla, josta ei täyttä mustaa saa ulos kuin ottamalla virrat pois, joten niissä voi silmää hämätä näkemään harmaan mustana tuolla tavalla.

Mm. siksi, ettei television kirkkauden vaihtelu rasittaisi niin paljon silmiä. Lisäksi se saa ruudun tuntumaan suuremmalta kun kuva ”tulee ulos” ruudulta.
 
Mm. siksi, ettei television kirkkauden vaihtelu rasittaisi niin paljon silmiä. Lisäksi se saa ruudun tuntumaan suuremmalta kun kuva ”tulee ulos” ruudulta.
Ahah. Sekö ei sitten rasita silmiä, että hämäristä kohtauksista ei saa mitään selvää?
Itselläni tosin ei mielikuvitus riitä siihen, että saisin kuvaa näyttämään isommalle taustavalon kanssa mutta uskon kyllä, että sekin on mahdollista.
 
Onko kenelläkään koeponnistettu tuo Cx65.

Mukavia hintoja porukalle on tarjottu näin koronan aikaan ulkomailla. 1990 taalalla on lähtenyt 65" mallia
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom