Öljyn valinta

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Mikkos, 09.12.2016.

  1. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    1 690
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noniin.
    Pitäis Nissan Tinoon (2003, bensa) ostaa lisää öljyä ennenkuin vaihdattaa kokonaan uuteen.
    En tajua noista mitään, ja ohjekirjassa oli noi W juttuja joista jotenkuten pääsin kärryille.
    No eikun kauppaan ni eihän se olekkaan niin helppoa..on synteettistä, täyssynteettistä ekoa ja superia ja ties mitä jossa kaikissa on samat numerot..

    Millä mä nyt valitsen hyvän öljyn tohon, vai onko sillä jotain suurempaa väliä minkä ottaa jos W arvo on sama..?
     
  2. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jos on huoltokirjaan tehty merkintöjä, niin katso mitä on ennen laitettu ja saman luokituksen tavaraa perään.
    Ja jos ei, niin eiköhän mikä tahansa täyssynteettinen käy.
     
  3. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Varaosaliikkeeseen ja pyytää autoon sopivaa öljyä.

    Jostakin syystä ainakaan omiin autoihin ei huolloissa ole merkitty käytettyä öljyä ilma erikseen pyytämistä, ja silloinkin ollaan kuin oltaisiin tekemässä maanpetosta. Ilmeisesti se mustekynä on firman kallein työkalu.
     
  4. Kermus

    Kermus

    Viestejä:
    58
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  5. Hellsinki

    Hellsinki Tukijäsen

    Viestejä:
    575
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Ostat halvinta mitä saa ja ajat sen minkä ajat.
     
  6. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    1 690
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Varaosaliikkeetkin on vähän niin ja näin kun ne alkaa aina kyselemään ties mitä mistä ei ole mitään käryä..
    Nimimerkillä pyyhkimiä yrittänyt ostaa..
     
  7. FlyingAntero

    FlyingAntero ɑ n d r o i d Tukijäsen Team Android

    Viestejä:
    2 908
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuskin tuolla Motonetin ohjeistuksella kovin pahasti metsään voi mennä:
    Motonetin oma Motox öljy todettu myös ihan hyväksi. Talvella 5W on hyvä vaikka 10W:kin menisi. Korjaamolla joskus väittivät, että vanhojen autojen tiivisteet ei kestä RVS-öljyjä. Tiedä sitten tästä :confused:.
     
  8. GuntherPrien

    GuntherPrien

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kaukana on ne ajat kun autotarvikeliikkeessä oli ammattitaitoiset myyjät.

    Itse sain jokunen vuosi sitten puuttuvan öljyn pelkällä automallilla ja tiedolla, että oli bensaturbo. Luulisi, että jos on omistajan käsikirja jossa on moottoriöljyn vaatimukset ja sen näyttää myyjälle niin pian olisi oikea öljypurnukka kädessä. Ainakin itsellen väitettiin, että täyssynteettisissä ei valmistajalla ole merkitystä, kunhan minimivaatimukset täyttyvät niin eri öljyjä voi sekoittaa keskenään.
     
  9. elliV

    elliV

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos tarkoitus on vaan lisätä öljyä ennen vaihtoa, on oikeastaan ihan sama mitä sinne laitat. Mikä tahansa osasynteettinen tai täyssynteettinen ajaa asiansa. Viskositeetilla ei ole pientä määrää lisätessä juurikaan merkitystä. Jos öljynvaihto on lähellä ja öljymäärä vielä minimirajan yläpuolella, ei välttämättä kannata lisätä ollenkaan. Säästöä se on pienikin säästö. Valmistajan suositus taitaa noille olla 5W-30.

    Jos tuo Nissani on vielä sillä surullisella 1,8 -litraisella motilla, saatat joutua jatkossa lisäämään öljyä hyvinkin usein. Tuppaavat kuluttamaan reilusti jotkut yksilöt.

    RVS-tuotteet vaikuttaisi pääosin kusetukselta. On hirvittävän paljon testejä, joissa niiden käyttöohjeen mukainen lisääminen on todettu hyödylliseksi. Näiden testien luotettavuutta en epäile. Ohjeen mukaiseen käyttöön vaan sattuu kuulumaan aina öljyjen vaihtaminen uusiin ainetta lisätessä. Samat testitulokset todennäköisesti saadaan aikaan pelkällä öljynvaihdolla. Joku vuosi takaperin kahlasin kaikki noiden testiraportit läpi, eikä missään verrattu uutta öljyä RVS-lisäaineistettuun öljyyn. Kaikissa tapauksissa lähtökohtana oli vanha, likainen ja kulunut öljy.
     
    Unna ja FlyingAntero tykkäävät tästä.
  10. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 851
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Koska öljy on väärää ja sitä vaihdetaan liian harvoin. Omalla surullisen kuuluisalla 1.8 mondeolla on ajettu 300tkm ja öljyä häviä 10tkm aikana 1mm tikusta. Öljyt on vaihdettu 0->190tkm asti 2x vuodessa 20tkm välein ja sen jälkeen olen vaihtanut itse nyt 110tkm ajan 10tkm välein (öljynvaihto maksaa itse tehtynä alle 40€ ja 15min omaa-aikaa) ja aina on käytetty fordin omaa 5w30 öljyä.

    Edes venttiileitä ei ole tarvinnut säätää (palasäätö) ja jakoketjukin on alkuperäinen. Forte-käsittelyn tein 200tkm kohdilla.

    Toki eikö nissanilla ollut enemmänkin soikea sylinteri ongelmana? Foordilla menee öljyrenkaat tukkoon mikä aiheuttaa öljynsyöntiä.
     
  11. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja mitähän vittua? RVS litkua laitetaan vanhaan öljyyn, ja käsittelyn jälkeen vaihdetaan öljyt ja laitetaan mahdollisesti uusi satsi sisään. Itse tuota olen parissa autossa käyttänyt motissa ja vaihteistossa ja kyllä väittäisin hienoista eroa tapahtuneen parempaan suuntaan.

    Kannattaa se puskurin testi katsella, jossa ajavat sierralla ilman öljyjä ilman että moottoriin tulee mitään mitattavissa olevaa kulumaa.
     
  12. elliV

    elliV

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Juurikin näin. Ei onneksi ole mahdottoman hintaista halpa öljy, niin ei kannata tuommoiselle soikeamukiselle mitään yrittää tehdä jos kohdalle sattuu.

    Okei, järjestys meni itselläni sekaisin. Alkuperäiset vertailuarvot on kuitenkin otettu vanhalla, käytetyllä öljyllä. Välissä on käytetty ihmeaineita, mutta testiarvot on kuitenkin otettu vasta uudella öljyllä.

    Millaisia eroja havaitsit omalla kohdallasi?
    Nokka-akselista havaitsee silmällä sen käyneen kuumana. Nokka-akselin laakeri myös leikkasi kiinni.
    "Se hyödyntää tämän kitkan aiheuttaman lämmön ja kuumuuden, jossa magnesium palaa ja silikaattikomponentti vapautuu ja yhtyy raudassa olevaan rauta-atomiin"
    Kaveri kertoo ihan pokkana laittavansa talkkia(magnesiumsilikaatti) öljyyn, jolloin kuumassa metallipinnassa talkista palaa magnesium pois ja tuo jäljelle jäävä piin ja hapen yhdiste (silikaatti) muodostaa sitten raudan kanssa erityisen tasaisen ja vähäkitkaisen pinnan. On ne melkosia kemistejä.
     
  13. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä kone nätimmin kävi käsittelyn jälkeen ja mäissä tuntui paremmin vetävän, ja ehkä jopa kulutuskin puolisen litraa putosi. Perän alkanut jollotus myös vaimeni lähes kokonaan. Ei nyt mitään maata mullistavia eroja, mutta kyllä minä tuohon litkuun enmmän luotan, kuin mihinkään muuhun taikaliemeen.

    Onko tuo nyt jossain muka kusetukseksi todistettu? Kaikenlaiset urpot tuota motoruppiin ja vastaaviin ihmelitkuihin vertaa vaikka kyseessä on aivan toisenlainen tuote.
     
  14. elliV

    elliV

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja nämä havainnot teit ennen uusien öljyjen vaihtamista?
    Minä väitän, että et voi havaita eroa koneen käynnissä tai tehossa, vaikka tuo RVS tekisi 200%:sesti sen mitä lupaa. Muutaman kuluneen kitkapinnan ja voiteluaineen muutosten vaikutukset noihin asioihin eivät ole havaittavissa ilman tarkkoja mittauksia. Kulutuksen muuttuminen puolella litralla tarkoittaa sitten jo äärimmäisen suuria muutoksia moottorin hyötysuhteeseen.
    Ei ole todistettu kusetukseksi, muttei myöskään toimivaksi. Sama pätee esimerkiksi jumaliin.

    Minun puolestani näihin aineisiin saa luottaa, ei se ole multa pois. Itseasiassa päinvastoin, mun palkkani tulee autotarvikkeiden myynnistä.

    Forte-tuotteet voisi olla myös yksi hyvä keskustelun aihe.
     
  15. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onhan tuolla autolla tullut jo yli 10v ajettua, joten aika hyvä perstuntuma siihen on. Ennen litkun lisäämistä kulutus oli 9-10l ja käsittelyn jälkeen pääsi jopa kahdeksalla. Kyllä noista RVS tuotteista enemmän positiivisia kokemuksia on, kuin mistään muista epämääräisistä litkuista.
     
  16. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei taida olla tietoa että mitä on laitettu? Mutta noita moottoriöljyjä saa ja voi sekoittaa keskenään. Se öljy on muutenkin tehty useammista vähän erilaisista öljyistä ja kaikki öljyt siis sekoittuu keskennään. Jos vain on moottoriöljyä. Eli pieni määrä ihan mitä vaan ei pitäisi haittaa. Esim 5W-40 jotain öljyä. Täys tai osasynteettinen käy sekaisin.

    Tuonne saa syötettyä auton rekisterinumeron ja kone arpoo jonkun öljyn joka on sopivaa.
    http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx
    Tai tuonne:
    http://applications.castrol.com/oilselector/fi_fi/c/search

    2005 Peugeotiin laitoin tuollaista kun se käy mobilin valikoimasta
    http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/esp-formula-5w-30.aspx
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/595064/Mobil-1-ESP-Formula-5W30-4l

    Mutta lisäämiseen tai miksei muutenkin, niin vaikka tuo. 23€. Itsekin vähän lisäsin öljyä ja laitoin vaan jotain 5W-40 öljyä jota oli jäänyt purkin pohjalle. Peugeot osasi ilmoittaa että öljy on vähissä. Vasta 5 tkm ajettu öljyillä ja saa nähdä saako lisäillä vielä lisää :) Mobil 1 esp saattaa pienentää aavistuksen polttoaineen kulutusta.
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GMSaab-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2

    Eri W arvojakin siis voi sekoittaa keskenään. Mobil 1 esp 5W-30 jähmepiste oli muistaakseni -45C, eli se käy suomen talveen hyvin. Eli 0W tai 5W sopii talvikäyttöön, mutta on mulla ollut myös 10W talvella. Ja yleensä toinen numero on 40, mutta nyt pösössä siis 30 koska ei muuta sopivaa öljyä ollut 1.6 hdi moottoriin jossa on hiukkasloukku. Ilmeisesti jotkut (uudemmat) moottorit voi vaatia 0W-20 öljyä joka on kait aika lirua. Myös ne muut öljy vaatimukset täytyy täyttyä, ei pelkkä numero. Ilmeisesti haetaan pienempää kulutusta ja öljykin täytyy olla silloin sitä "eko" öljyä jossa on kait pieni kitka ja sitä kautta vähän pienempi polttoaineen kulutus.

    Tuo on myös hyvä öljy:
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/590040/Mobil-1-New-LifeY-0W-40-4l

    Mobil sivu ilmoittaa että omaan kävisi 10W-30 öljy. Mutta käy siis myös 5W ja 0W. Tilavuus 3.5L. Vaihtoväli 20 tkm max tai 24 kk max.

    Castrol taas näyttää: Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 C2
    Moottori DV6TED4
    Tilavuus 3.5 L, suodattimen kapasiteetti 0.4 L. Eli kait 3.9 L.
    Huoltovälit: Normaali 20 tkm/24 kk. Tai vaikea 15 tkm/12kk.
    Vaikeat olosuhteet on varmaankin jos ajaa suht paljon kaupunkiajoa.
     
  17. Biker75

    Biker75

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2016
    Autona olis A6 3.2 FSI automaatti -08 ja koneessa alarajaan tuota oikean puolen Castrolia tai muuten samaa 10w (en muista kumpaa huollossa laitettiin kun vaihdettiin n.9kk/4000km sitten)
    Pitäis lisätä ja vaihtaa ehkä kesällä n.3-5000km päästä uudet, mutta miten iso virhe olisi lisätä nyt tuota kuvan Shellin öljyä ehkä n.5dl, kun tikku näyttää alarajaa ja tuo nyt sattui löytymään hyllystä ? ACEA 3 on molemmissa, mutta VW jutut erit (purkissa lisäksi lukee toisella puolen for diesel engines..tiedä mitä mömmöjä siihen sitten on dieseliä varten lisätty, jos ei noista muutenkaan oikein tiedä :tdown:)

    Ja ajotyyli on kai öljyille/koneelle vaativaa, eli yleensä pakkasilla on letkulämppäri 2-5h, mutta joskus kiireessä joutuu lähtemään ilman lämmitystä ja ajomatkat päivittäin luokkaa 2 x 10-20km ja ehkä kerran viikossa yli 60km ajo..pidempiä reissuja auto näkee 1-4 kertaa vuodessa, mutta alle 10tkm/vuosi tullut viimeiset 3 vuoden aikana.
    [​IMG]
     
  18. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 329
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hyvin käy. Dieselöljyt pesevämpiä kuin bensakoneen vastaavat, mutta sillä nyt ei käytännönmerkitystä ole.
     
  19. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    363
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mobil 5w40 katosi koneesta aina kolmen tonnin välein. 5w30 ei tunnu häviävän mihinkään. Bmw e91 320da.
     
  20. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Dieseliin ja bensaan pitäisi käydä sama moottoriöljy. Tuo Castrol on longlife moottoriöljy. Eli voisi ajaa vaikka 20 tkm tai 2 vuotta. Shell taas on tavallista moottoriöljyä eli voisi ajaa jotain 20 tkm tai 1 vuoden. Sama ACEA C3 tosiaan ja ero taitaa olla pelkästään se että toinen on longlife ja toinen ei.

    Itsellä mobil 1 esp formura 5W-30. Alussa ajotietokone näytti 20 tkm vaihtoväliä, mutta nyt on tippunut noin 15 tkm vaihtoväliin varmaan pätkäajon takia ja öljy on lähes vuoden vanhaa. Vaihtoväli on 2 vuotta. ACEA: C2, C3 öljy. Mutta ei ole samoja vw auton laatuluokituksia tuossa mobilissa.
    http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_products_mobil-1-esp-formula-5w30.aspx#
     
  21. teuvo

    teuvo

    Viestejä:
    322
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Itsellä Skoda Octavia 1.8TSI. Öljykaupoille pitäisi lähteä kun öljy alkaa olemaan alarajoilla. Viime huollossa lyöneet Castrol SLX Professional leiman moottoriöljy kohtaan.
    Castrol Edge FST-Ti 5W30 1l VAG 504.00/507.00 | Motonet Oy Linkattu Castrol vissii vastaavaa kuin SLX Professional? Tota SLX Professionalia en ainakaan mistään ole löytänyt.
     
  22. elliV

    elliV

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Samaa tavaraa. Castrol tykkää myydä öljyt eri nimillä korjaamoille ja kauppoihin. Sinne sopii ihan mikä tahansa öljy, joka täyttää tuon volkkarin 504.00/507.00 -luokituksen. Jostakin on jäänyt elämään se legenda, ettei erimerkkisiä öljyjä muka saisi sekoittaa.

    Moni käyttää argumenttina myös sitä, että "merkkiliikkeessä käyttävät sitä tai tätä merkkiä, sen täytyy olla tähän merkkiin parasta". Saattaa tulla yllärinä joillekin että pääasiassa käytetään sitä öljyä, jonka toimittajan kanssa on saatu paras diili aikaan. Sama homma tehtaan linjalla.

    Erään japanialaisen merkin marmoritiskiltä joskus asiakas halusi ostaa "alkuperäiset" vaihteistoöljyt. Kyseinen öljyhän oli muistaakseni jonkun pienemmän brittifirman mineraalikura hienoilla etiketeillä. Merkkihuollon puolella käytimme halvempaa, laadukkaampaa synteettistä öljyä ihan jo helpomman saatavuuden vuoksi. Asiakas ei suostunut uskomaan, ettei tehtaalle Japaniin rahdata välttämättä vaihteistoöljyjä toiselta puolen planeettaa. No, tilattiin sitten alkuperäisöljyä ja asiakas oli tyytyväinen.
     
    teuvo tykkää tästä.
  23. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    654
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Nykyään joo, kun ei niitä kaikkein tahmeimpia öljyjä enää saa mistään, ellei sitten vartavasten hae ruohonleikkuriöljyä auton moottoriin.
     
  24. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voi sinne sekaan laittaa muunkin merkkistä kuin Castrolia. Nuo öljyt on tehty useista eri öljyistä ja ne öljyt sekoittuu 100% keskenään. Castrolin litrahinta on 15€. Mobilissa olisi noin 8€/l.

    On voinut hinta vähän laskea 33€ Mobil 1 ESP Formula 5W30 4l | Motonet Oy
    32€: Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy
     
  25. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    690
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    jm82 tykkää tästä.
  26. Dechaque

    Dechaque

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
  27. elliV

    elliV

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Arvataan Tokmanni ja Mobil. Lähteenä huhut.
     
  28. Ggg

    Ggg

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Silloin kun tämä homma oli tapetilla, motonet ilmoitti että ostavat öljynsä vain virallisilta myyjiltä. Muistaakseni lisäsivät tuosta kertovan kyltinkin öljyhyllyjen lähelle. Veikkauksina/"tietona" liikkeistä on liikkunut Tokmannia ja Hong Kongia.
     
  29. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 272
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Tai sitten Puuilossa myytävä GM:n oma öljy, siitä ollu juttua tuol maailmalla jo ennestään, että niistä liikkuu väärennettyjä versioita markkinoilla, kuulemma erottaa kyllä etiketistä, kun uupuu se semmoinen hologrammi etiketistä.
     
  30. FlyingAntero

    FlyingAntero ɑ n d r o i d Tukijäsen Team Android

    Viestejä:
    2 908
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Viime vuoden puolella puhuttiin mediassakin Hong Kongista ja Mobil öljystä
     
  31. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    1 844
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Meinasin ostaa Hong Kongista Shell moottoriöljyä, mutta se olikin loppu.
    Ehkä parempi niin, jos epävirallisilta tavarantoimittajilta hankkivat merkkipönttöjä. Itäblokin kaverit siellä vähän pullottelee. Kusetus on kyllä hyvä bisnes.
    Ei kait tossa nyt muuta vahinkoa ollut kuin, että moottori kului enemmän? Tiivisteet vuotaa?
     
  32. elliV

    elliV

    Viestejä:
    151
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kuluu enemmän, tiivisteet voi kärsiä. Öljystä ja autosta riippuen voi hiukkassuodatin vähän olla tukossa.
     
  33. Dechaque

    Dechaque

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Itellä oli juurikin tota GM:n omaa 5w30 öljyä ja ihmettelin kun öljy oli lopussa jo noin 5tkm jälkeen. Voi toki olla sattumaakin/auton paskuutta :D
     
  34. Dechaque

    Dechaque

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    FlyingAntero tykkää tästä.
  35. sf78

    sf78

    Viestejä:
    150
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mä "tankkasin" Chevyyn just totaa puuilon litkua parin vuoden ajan eikä ollut mitään ongelmia missään lämpötiloissa sen kanssa. Muutaman desin jouduin lisäämään yhden 3 tkm reissun aikana, mutta silloin ulkolämpötila huitelikin yli 30 asteen korvilla.
     
  36. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 272
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Talviöljynä menee, mut kesäöljyksi ehkä turhan ohkasta.
     
  37. Makemich

    Makemich

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    31.01.2017
    Riippuu ihan Chevystä, toisiin 5W-30 on ainoa mitä saa tehtaan mukaan käyttää, kesät talvet, ajat sitten Australiassa tai Suomessa.
     
  38. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    733
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ihan hyvin ainakin toimi tuo GM öljy Lexuksen kasikoneessa ilman mitään sen suurempia ihmettelyjä.
     
  39. rovamarkku

    rovamarkku

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö sen termostaatin tehtävä ole pitää moottori samanlämpöisenä kesät-talvet?
     
  40. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    1 844
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuleeko talviöljystä paksumpaa käytettynä, kun siihen kerääntyy enemmän epäpuhtauksia kesää varten?
     
  41. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saattaisi olla toisin päin. Eli ohkaisempaa jos öljyyn sekoittuu esim dieseliä tai muuta polttoainetta?
     
  42. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 272
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016
    Nyt puhutaan ääripäistä. Pienempi W-lukema on kylmäjäykkyyttä, mitä pienempi luku ni sitä parempi talvella. Ja talvella termari toki pitää lämpöjä tasaisena, mutta kun moottori viilenee helpommin kylmän kelin ansiosta, ni ei se kuumuus ole samaa luokkaa kuin kesällä, jolloin mennään taas jäähdytysjärjestelmän ylärajoilla. Joillekkin tämä tuskin mitään merkkaa, mutta itse suosin mahdollisimman ohutta öljyä kylmänä, joka vastoin sitten kuumalla koneella on riittävän jäykkää, kesät talvet.
     
  43. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On se öljy tosiaan kesällä kuumempaa silti. Eli talviöljyksi käy vaikka 5W-30, mutta johonkin autoon parempaa voisi olla 0W-40 tai 5W-40, eli öljy on kuumana vähän paksumpaa 30 (ohuempaa) vs 40 (paksumpaa). Mutta aika moneen saattaa käydä 5W-30. Ainakin omaan 12 vuotta vanhaan dieseliin käy juuri tuo 5W-30 tai 0W-30.

    edit:

    Tuolta sai luntattua että mobil 5W-30 jähmepiste on -45C.

    Mobil 1 ESP Formula 5W-30
    Jähmepiste, °C, (ASTM D 97) -45
    Mobil™ Suomessa | Henkilöautojen moottoriöljyt | Mobil 1™ ESP Formula 5W-30

    wiki:
    SAE Winter-viskositeetti. Pumpattavuuden rajalämpötila, °C
    0w -40
    5w -35
    10w -30
    15w -25
    20w -20
    25w -15
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2017
    Kermeli tykkää tästä.
  44. DD-Indeed

    DD-Indeed

    Viestejä:
    4 272
    Rekisteröitynyt:
    04.12.2016

    Seuraavassa öljynvaihdossa aattelin pistää 0W-40 öljyt, hyvä ympärivuotinen kompromissi. Ja toki, vanhemmissa autoissa se öljyn kuumajäykkyys on ratkaisevampaa.
     
  45. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo 0W-40 on tosiaan kaikkein paras vähän vanhempaan autoon. Sellaisessa tosiaan kuuman pään jäykkyys tulee olla 40. Ja talveksi kä 0W, 5W tai jopa 10W mutta jo aika huonosti sopii. Jossain vuosimalleissa ja moottoreissa sitten vaaditaan (tai voi laittaa) 30, eli ohkaisempaa öljyä. Ilmeisesti sen takia että polttoaineen kulutus on 30 öljyllä aavistuksen pienempi, koska öljyn "kitka" on pienempi. 40 öljy taas voisi periaatteessa suojata moottoria paremmin jos 40 öljy vain moottoriin sopii.

    Esim tuossa "polttoaineen säästö" öljy. 0W-20 joka on sitten todella "vetistä" kuumana. Käy ilmeisesti aivan uusimpiin autoihin vain.
    Mobil 1™ 0W-20 Advanced Fuel Economy
    Mobil™ Suomessa | Henkilöautojen moottoriöljyt | Mobil 1™ 0W-20


    Omaan 17 vuotta vanhaan diesel Citroen Xantiaan käy myös 0W-40 öljy. Tai vaihtoehtoisesti vähän halvempi 5W-40.
    Mobil™ Suomessa | Henkilöautojen moottoriöljyt | Mobil 1 New Life™ 0W-40

    edit:
    Itse olen laittanut noihin vanhoihin 5W-40 jota saa 5L purkissa ja öljynvaihto 20tkm välein. 23€.
    Motox FullSyn 5W-40 5l SM/CF | Motonet Oy
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2017
  46. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    1 844
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tai esim. vettä tai ainakin jarrunesteisiin sekoittuu sellaista ajan kanssa ja ruostuminen alkaa, mutta eipä noita niin usein vaihdeta.
     
  47. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 666
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo. Kesällä sitten kun ajaa pidemmän reissun, niin polttoaine ja vesi "haihtuu" moottoriöljyn joukosta pois. Eli siksi voi joutua lisäämään moottoriöljyä juuri kesällä.

    Eli kesällä moottoriöly ja moottori lämpeävät riittävän kuumaksi ja öljy "puhdistuu". Jäähän siihen toki sitä jotain likaa ja siksipä öljy on mustaa ainakin diesel autossa. Se lika ei kumminkaan kait haittaa juuri mitään, eli "lika" tavallaan suojaakin jollain tapaa sitä moottoria. Siis se lika joka on sekoittunut siihen moottoriöljyyn. Koska moottoriöljyn tarkoitus on juuri sitoa kaikki mahdollinen lika itseensä.

    En muista millä nimellä sitä "likaa" mahdettiinkaan kutsua. Voi olla että se oli vain sitä nokea :)
    Ehkä se tuollakin voidaan sanoa: Moottoriöljy – Wikipedia
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2017
  48. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Omassa Volvossa taitaa olla öljypumppu jo ehtoopuolella ja 5W-40 öjyillä silloin täillön kylminä aamuina vilautti öljynpaineen varoitusta. Uudet saman viskositeetin öljyt ei vaikuttanut tilanteeseen mutta kun laittoin ohjekirja suosittamat 0W-40 liemet sisään niin eipä ole enää häirinnyt hälytys. Pienestä on välillä kiinni.
     
  49. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    654
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kylmällä öljyllä käynnistyksessä öp valo palaa lähinnä jos paine ei nouse riittävän nopeasti. Tuohon ei varsinaisesti kuluneisuus vaikuta, mutta sen sijaan öljynsuodattimen takaisku/ohivuotoventtiili voi olla jumissa, niin että se laskee pikkuhiljaa suodattimen tyhjäksi. Näkyy niin että parinpäivän seisomisen jälkeen käynnistettäessä öljynpaineen merkkivalo ei sammu ihan niin nopeasti kuin lyhyemmän seisonnan jälkeen.

    Mulla oli viimeksi sama homma Volvossa. Öljynvaihto jäi kesken, niin että auto ehti olla nosturilla paripäivää ennen kuin otin putsarin auki, siellä ei ollut käytännössä yhtään öljyä. Siis tällainen perinteinen peltikuorinen putsari.
     
  50. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 525
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko nuo Motonetissä myynnissä olevat Mag1 öljyt mistään kotoisin? Purkeista tulee joku tvshop öljy mieleen. Raktorin periin tuota 85W140 öljyä laitoin, kun ei muutakaan yhtä korkean sae luvun omaavaa öljyä saatavissa. On se siellä nyt vuoden pyörinyt, mutta en oikein tiedä pitäisikö ne vaihtaa johonkin muuhun?

    Home - Mag 1

    Hakutulokset | Motonet Oy