Öljyn valinta

Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Et mainitse öljyn pakkaskestävyyttä ja vihreä on ihan normaali väri. Minulla oli yksi purkki vihreää "classic" 20W50 öljyä ennen kuin vaihdoin nykyiseen Comma Motorsport 5W50 öljyyn.
5w40 muistaakseni.. Myyjä vielä kehui että henkilökunta on heillä siirtynyt käyttämään tätä omissa autoissaan :D (myyntipuhetta..)

Mut tästä on aikaa 20v. Silti ei vieläkään tuon merkkinen kannu nouse ostoskoriin..
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Riippuen tilanteesta ei se öljynkulutus piene vaihtamalla 0W30 öljystä 0W40 öljyyn
Minulla öljyn kulutus laski kun vaihdoin aikoinaan vanhan transportterin öljyt Mobil new lifeen. Mobil Superia se vei, mutta new lifeä ei juurikaan. Ahtamaton 1.9D kone. Turbon kannella, mutta kuitenkin...
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
0W-40 kaatui nyt koneeseen, jää nähtäväksi mikä on käytönnän vaikutus öljynkulutukseen. Jos paksummalla kuumaviskositeetilla ei ole vaikutusta tai vaikutus on negatiivinen (syö enemmän öljyä), niin vaihdan takaisin 5W-30 tai 0W-30 laatuun. Kokeilemalla selviää :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Gm dexos2 5w30 menee tääläkin molempiin kärryihin, kumpikaan auto syönyt kys. litkua ollenkaan. Ja halpaa on. Vaihan viimestään 10tkm kohdalla.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Gm dexos2 5w30 menee tääläkin molempiin kärryihin, kumpikaan auto syönyt kys. litkua ollenkaan. Ja halpaa on. Vaihan viimestään 10tkm kohdalla.
Onkohan motonetillä tämä öljy halvin? Itse vaihdan myös 10tkm välein. Jopa Opelissa joka oli niin vaihto oli 10tkm välein vaikka 30tkm long life huoltoa piti tehdä. Öljynvaihto on kuitenkin edullinen investointi auton huollossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
Onkohan motonetillä tämä öljy halvin? Itse vaihdan myös 10tkm välein. Jopa Opelissa joka oli niin vaihto oli 10tkm välein vaikka 30tkm long life huoltoa piti tehdä. Öljynvaihto on kuitenkin edullinen investointi auton huollossa.
Puuilosta tota saa 19.90/kannu.

Edullista se öljyy joo on. Syksyllä ja keväällä käyttikseen uudet mömmöt ja keväällä kun kesäauto tulee käyttöön niin se saa myös uudet öljyt.

Motoxin möhnään en koskisi, ei mitään käytännön kokemuksia, mutta sen verran autoon sijoitan, että en tuntemattoman merkkistä/kiina tavaraa mene koneeseen laittamaan. GM on ainakin GM ja molemmat autotkin vielä GM:n tuotoksia enemmän tai vähemmän.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
No motonetin mukaan Motox on heidän myydyin moottoriöljy. Jos kys tuote olisi absoluuttisen pashaa niin
kait tuo olisi jo tullut ilmi..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 322
No motonetin mukaan Motox on heidän myydyin moottoriöljy. Jos kys tuote olisi absoluuttisen pashaa niin
kait tuo olisi jo tullut ilmi..
Niin no tuskin se absoluuttisen paskaa on, mutta en usko että tuo esim. tuota GM:n litkua pesee. Vähän on semmonen maine motonetin omilla tuotteilla, että pysyisin kauempana noista, joilla on joku vähän kriittisempi tehtävä autossa.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Ihan mielenkiinnolla mietin, että onko täyssynteettisillä öljyillä suuriakin eroja, jos nyt laitetaan viivalle Castrol Magnatec, Mobil 1 ESP ja moni muu. Puhutaan öljyyn lisätyistä lisäaineista. Kaiketi noita olisi myynnissäkin. Sehän olisi öljyfirmalle kunnon bisnestä myydä 0,5 purkkeja hintaan +20€ purkki. Onko yhteen merkkiin juuttuminen vain huono juttu? Uutta öljy vertailua ei ole tehty ja se TM vertailu on monta vuotta vanha ja sen jälkeen on tullut uusia malleja usealta valmistajalta.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
308
Kannattaako noita motoxseja yms. halpismerkkejä käyttää,itse olen ajanut nykyisellä rassilla shell helix ultra 5w-40:llä yli 300tkm ei öljyn syöntiä eikä vuotoja, hinta 20euron molemmin puolin tarjouksissa. siis jos luokitukset täyttyy,niin miksi ostaa jotain halpismerkkiä jota saattaa tehdä eri valmistajat > laattu saattaa heitellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Essonpaariväittely eri öljyistä on aina hienoa. Kaikki kehuu omaa ja haukkuu muita. Kovia faktoja, tutkimustietoa tai kattavia vertailuja ei ole esittää kenelläkään.
Jotkut vielä kivenkovaan väittävät, ettei jollakin öljymerkillä kulu tippaakaan öljyä vaihtovälillä. Heille toivotan onnea matkaan, koska ylimmän männänrenkaan täytyy tällaisessa moottorissa vedellä sylinterin seinää täysin ilman voitelua.

Tarkistakaa vaaditut luokitukset ohjekirjasta ja käyttäkää ne täyttävää öljyä. Jos saatte mielenrauhan valitsemalla hieman kalliimman tai tunnetumman merkin, kannattaa sitä ehdottomasti ostaa.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
308
Essonpaariväittely eri öljyistä on aina hienoa. Kaikki kehuu omaa ja haukkuu muita. Kovia faktoja, tutkimustietoa tai kattavia vertailuja ei ole esittää kenelläkään.
Jotkut vielä kivenkovaan väittävät, ettei jollakin öljymerkillä kulu tippaakaan öljyä vaihtovälillä. Heille toivotan onnea matkaan, koska ylimmän männänrenkaan täytyy tällaisessa moottorissa vedellä sylinterin seinää täysin ilman voitelua.

Tarkistakaa vaaditut luokitukset ohjekirjasta ja käyhttps://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/ttäkää ne täyttävää öljyä. Jos saatte mielenrauhan valitsemalla hieman kalliimman tai tunnetumman merkin, kannattaa sitä ehdottomasti ostaa.
Totta vaikea sanoa mikä on parempaa kuin toinen, jos ajaa samanmerkkisellä öljyllä useamman satatuhatta niin voi kuitenkin mutulla sanoa ettei öljy nyt ainakaan aivan paskaa oo. niin ja öljynsyönnillä tarkoitetaan sitä jos ei syö öljyä niin se on normirajoissa, vw:llä 1-3l tuhanella km:llä, japseilla yms laatumerkeillä 2-5 dl 10-20tkm:llä.

tossa on yksi testi,näkyy uusi mobil 1 ow-40 fs pärjäävän hyvin rankingissa 3.sija eikä oo kovin kallistakaan motonetissa 32e 4 L

MOTOR OIL ENGINEERING TEST DATA
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Aiemmin olen käyttänyt vaan jotain motonetin suosittelemista öljyistä rekisterinumeron mukaan. Nyt "uusi" autoni haluaa motonetin halvinta öljyä. Dexos2:sta. Epäilyttävää kun halvin kelpaa :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Pitäisi kai joskus vaihtaa ohjaustehostimen öljytkin. Tehtaan service manual mainitsee vain sanan DEXRON.
Eli tuossa saattaa hyvinkin olla jotain mineraalilitkua tällä hetkellä.
En jaksa huuhdella koko paskaa, joten uusi öljy menisi vanhan kanssa sekaisin.
Voiko Dexron kolmosta sotkea vanhempiin Dexroneihin? Mielellään tuohon synteettiset laittaisi.
Eipä oikeastaan vielä mitään oireita, mutta ohjaus saattaisi herkistyä, kun suurimman osan tuosta kurasta vaihtaa.
Kyllähän kolmonen tuohon käy, mutta lähinnä tuo litkujen sekoittaminen arveluttaa. Voisihan siihen toki kakkosetkin laittaa, mutta samaan hintaan saa parempaa.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Mielenkiintoinen artikkeli Blackstonelta :tup:

Tässä myös linkki Blackstonen alkuperäiseen artikkeliin: https://www.blackstone-labs.com/Newsletters/Gas-Diesel/July-1-2017.php

Blackstonen artikkelia lainatakseni:
Well, we’re no closer to saying that one type of oil is better than another,
that’s for sure. We see much more variation in wear levels from the type
of engine, the time on the oil, the viscosity, the use the engine sees, etc.
Whatever differences exist from oil brand to oil brand, we don’t see a lot
of difference in terms of wear for most types of engines.
Tässä summaavat koko tutkimuksensa päätteeksi, etteivät pysty analyyseillään osoittamaan minkään tietyntyyppisen öljyn olevan ylitse muiden. Paljon suurempaa vaihtelua (kulumista) aiheutuu riippuen muun muassa itse moottorin tyypistä (suunnittelu, rakenne, laatu tms?), miten pitkät öljynvaihtovälit ovat, mikä on viskositeetti ja miten mottoria käytetään.

Our point here is not to tell you that you should or shouldn’t use a certain type of oil, so by all means, feel free to stick with what’s working for you. All we’re saying is, if you want to try an oil that maybe costs a little less, you probably don’t need to worry about it causing any problems.
Niin, halvempaakin voisi kokeilla periaatteessa huoletta. Tosin en käytä halvimpia no-name öljyjä, vaikka sellaisia on jotka täyttävät autoni laatuvaatimukset. Jotenkin se on oma "mielenrauha" tai mielikuvat, mitkä pistävät kovasti vastaan kaataa halvinta öljyä koneeseen. Mielikuvamainonta on siis onnistunut: olen onnellisesti maksanut ekstraa "vähän paremmasta öljystä", vaikka tämän tilastodatan mukaan moottorin kuluminen ei edes johdu öljyjen laaduttomuudesta :vihellys:
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Pitäisi kai joskus vaihtaa ohjaustehostimen öljytkin. Tehtaan service manual mainitsee vain sanan DEXRON.
Eli tuossa saattaa hyvinkin olla jotain mineraalilitkua tällä hetkellä.
En jaksa huuhdella koko paskaa, joten uusi öljy menisi vanhan kanssa sekaisin.
Voiko Dexron kolmosta sotkea vanhempiin Dexroneihin? Mielellään tuohon synteettiset laittaisi.
Eipä oikeastaan vielä mitään oireita, mutta ohjaus saattaisi herkistyä, kun suurimman osan tuosta kurasta vaihtaa.
Kyllähän kolmonen tuohon käy, mutta lähinnä tuo litkujen sekoittaminen arveluttaa. Voisihan siihen toki kakkosetkin laittaa, mutta samaan hintaan saa parempaa.
Itse ostaisin synteettistä ATF-öljyä kerta, kun sinne menee Dexron-öljyä.

Itsekkin vaihdoin omaan autoon uudet tehostajanöljyt, niin sieltähän tuli mustat öljyt. Sen kyllä huomasi ja pakkaskelillä ei edes huomaa eroa kesäkeliin. Jos ne oli alkuperäiset öljyt, alkuperäiset tehostajan öljyt on valmistajan mukaan jotain -36 asteen saakka ja uudet öljyt kestää sinne -45 vai -46 asteen pakkasia. Ja eikä ne vanhat öljyt tee ikinä hyväksi ohjaustehostimelle.

Ja jos et muuten saa tyhjäksi, niin säiliö tyhjäksi ja sinne uutta öljyä. Auto käyntiin ja pyörität ohjausta. Ostat heti sen 2-3l uutta öljyä ja teet tuota tyhjennystä, uudelleentäyttöä ja pyöritystä niin kauan kuin sieltä tulee punaista öljyä. Jotkut on sitten tyhjentäneet alta sen alimman letkun.

Tekee vielä kerran vaihdon vaikka viikon sisään, niin pitäisi olla aika hyvin huuhtonut vanhat öljyt.

Öljyt | Overdrive.fi

Dexron III -luokitus on kehitetty Dexron II-luokitusten pohjalta, joista viimeisin revisio oli Dexron IIE. Dexron III -luokitus on julkaistu 1994 ja se korvaa aiemmat Dexron IIx -luokitukset, joiden sijaan VOIDAAN käyttää Dexron III -luokiteltuja öljyjä.

Dexron III -luokitus eroaa Dexron II -luokituksesta lähinnä parempien kylmäominaisuuksien sekä hapettumiskestävyyden (lämmönkeston) osalta.

Dexron III -öljyt ovat "Back serviceable for older transmissions" eli niitä voidaan käyttää vaihteistoissa, joissa valmistajan suosituksena on ollut jokin Dexron II -luokituksista. Tästä syystä osa öljy-yhtiöistä on poistanut valikoimastaan Dexron II -luokitellun öljyn.

JOS vaihteistovalmistajan vaatimuksena on Dexron III, sitä ei tule korvata Dexron II -öljyllä, vaikka useimmissa tapauksissa sekin toimisi.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Mikähän idea audin tehostajan korkissa lukevalla vain mineraaliöljyä. En näe syytä miksei sinne vois synteettisiäkin laittaa.
Ettei sulla vaan ole joku -80 luvun audi?

Voihan se olla hyvinkin, että Audi on saanut halvemmalla tarjouksen nimenomaan mineraaliöljystä tai se on pysyny "paremmin" sisällä. Mutt en kyllä näe, miksi synteettinen öljy ei olisi huono valinta. Ja en jaksa uskoa, että se tekee pahaa pumpulle uudet tehostajan nesteet. Saattaa olla, että mineraalilla tehostus ei ole niin vanhaa.

Itse huomasin, että uusien öljyjen jälkeen ohjaus keveni eli ei tarvinnut niin paljon voimaa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
-94 ja -96. Ei toi omaankaan järkeen mahdu miksi pitäisi olla huonompaa öljyä. Enkä kuullut siihen syytäm
Jotkut tekevät sen, että he huuhtelevat ensin halvemmalla öljyllä ja sitten heittävät paremmat sisään. Eli esim. Mobilin halvimmat litkut sisään ja sitten Mobil 1 ATF eli tuossahan on jähmepiste -51 asteeseen eli toimii lappia myöden. Ja noiden huonompien pakkaskesto on -45 asteen luokkaa, riittää etelä-suomen pakkasiin hyvin. Ja viime vuosina on ollut sitä max. 35 etelässä pakkasta.

Itsellä pysyi oikein nätisti sisällä Castrol ATF Transmax DEF III multivehicle ja nyt on Castrol ATF Multivehicle 3309 öljyt tehostajassa.

Ja siihenhän se perustuu, että käynnissä huudellaan parilla litraa tehostajan läpi, että se kiertää kaikki mahdolliset paikat tehostajassa ja samalla kerää mukaan vanhat nesteet.

Jotkut suosittelee PSF öljyjä tehostajaan, vissiin parempaa tiivisteiden kestoa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Itse ostaisin synteettistä ATF-öljyä kerta, kun sinne menee Dexron-öljyä.

Itsekkin vaihdoin omaan autoon uudet tehostajanöljyt, niin sieltähän tuli mustat öljyt. Sen kyllä huomasi ja pakkaskelillä ei edes huomaa eroa kesäkeliin. Jos ne oli alkuperäiset öljyt, alkuperäiset tehostajan öljyt on valmistajan mukaan jotain -36 asteen saakka ja uudet öljyt kestää sinne -45 vai -46 asteen pakkasia. Ja eikä ne vanhat öljyt tee ikinä hyväksi ohjaustehostimelle.

Ja jos et muuten saa tyhjäksi, niin säiliö tyhjäksi ja sinne uutta öljyä. Auto käyntiin ja pyörität ohjausta. Ostat heti sen 2-3l uutta öljyä ja teet tuota tyhjennystä, uudelleentäyttöä ja pyöritystä niin kauan kuin sieltä tulee punaista öljyä. Jotkut on sitten tyhjentäneet alta sen alimman letkun.

Tekee vielä kerran vaihdon vaikka viikon sisään, niin pitäisi olla aika hyvin huuhtonut vanhat öljyt.

Öljyt | Overdrive.fi
Taidan jotkut semisynteettiset vaihdella. Riittävän hyvät vanhaan paskaan, jolla ei paljoa talvella ajeta. Parilla litralla meinasin pärjätä. Olikohan tuossa joku 0.9 litraa tilavuus.
Ei oikein kiinnosta alkaa repimään vanhoja mahdollisesti hauraita letkuja irti, kun saattaa revetä/eivät enää pidä kunnolla (ja lyhentämään ei pysty) ja sitten pitäisi olla uudet kalliit letkut takataskussa.
Juurikin kuvailemallasi tavalla meinasin vaihtaa. Yksi vaihto saa luvan riittää, jos nuo mineraalin jämät ja synteettiset eivät ala tekemään taikatemppuja keskenään.
Tai voihan siellä olla synteettisetkin, jos joku on muka vaihtanut 20 vuoden ja alle 300 tkm:n aikana siihen edes kerran öljyt. Nissanin omistajat tuntien ei varmasti ole vaihdettu, jos ei ole alkanut ääntämään/ohjaus mennyt jäykäksi.
Eihän nuo enää terveen väriset ole, joten pitäisi vaan jaksaa vaihtaa. Meneehän siinä ainakin 10 minuuttia.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Taidan jotkut semisynteettiset vaihdella. Riittävän hyvät vanhaan paskaan, jolla ei paljoa talvella ajeta. Parilla litralla meinasin pärjätä. Olikohan tuossa joku 0.9 litraa tilavuus.
Ei oikein kiinnosta alkaa repimään vanhoja mahdollisesti hauraita letkuja irti, kun saattaa revetä/eivät enää pidä kunnolla (ja lyhentämään ei pysty) ja sitten pitäisi olla uudet kalliit letkut takataskussa.
Juurikin kuvailemallasi tavalla meinasin vaihtaa. Yksi vaihto saa luvan riittää, jos nuo mineraalin jämät ja synteettiset eivät ala tekemään taikatemppuja keskenään.
Tai voihan siellä olla synteettisetkin, jos joku on muka vaihtanut 20 vuoden ja alle 300 tkm:n aikana siihen edes kerran öljyt. Nissanin omistajat tuntien ei varmasti ole vaihdettu, jos ei ole alkanut ääntämään/ohjaus mennyt jäykäksi.
Eihän nuo enää terveen väriset ole, joten pitäisi vaan jaksaa vaihtaa. Meneehän siinä ainakin 10 minuuttia.
Vaihtoon pitäisi mielellään käyttää väh. kaksi litraa, että se uusi öljyy huuhtelee mahdollisimman tyhjäksi niistä mineraaliöljyistä. Siihenhän se kait se huuhtelu perustuukin, kun sitä säiliöön pistetään aina uutta öljyä ja pyöritellään käynnissä mahdollisimman ääriasentoon. Kyllähän se paikallaankin kait kiertää, mutta kääntely nopeuttaa sitä nesteen virtausta.

Voihan sen säiliön tyhjentää ja pyöritellä ohjausta ilman käynnissäoloa ja tyhjentää tulevia öljyjä, mutta tässä taas joutuu tekemään samalla "ilmauksen". Säiliö tyhjäksi ja uutta tilalle päästään eroon suunnilleen ilmauksesta.

Noiden tehostajan letkujen pitäisi kestää väh. 100barin paineet, mutta luulis niiden hajonneen jo. Ihmettelen miksi tätä remonttia ei missään huollossa, vaikka se on mielestäni yksi tärkeä huoltopaikka.

Itsellä oli jotain 3v p10 Nissan Primera -92 ja tässähän ei äännelly pumppu pahemmin sekä ei muistaakseni pahemmin ollut jäykkänä talvella. Mutta musta väriä ja siellä oli kyllä öljyä. Ja sitten eksän kanssa automaattilaatikolla varustettu P10 Nissan Primera -94 ja siinähän äänteli joskus ohjaustehostimen pumppu. Sehän ei ollut kuin parisen vuotta, ei kannattanut enään katsastaa. Eli korjaus olisi maksanut enemmän kuin auton käyttöarvo.

Olishan noihin voineet vaihtaa tehostajan öljyt, mutta tuohon automaatilaatikolla olevaan primeraan oli muistaakseni 5v ja 50tkm kohtaalla vaihdettu laatikkoöjyt. Tuollahan oli ajettu sentään kaikenkaikkiaan reilu 300tkm. Ja ne automaattilaatikkoöljyt olis pitänyt vaihtaa, kylmänä kävi sellainen 1->2 aika ikävä nykäisy. Mutta muut vaihteet kyllä vaihtui aika kivasti, mutta kylmänä ei tahtonut momentinmuuntimen lukko mennä päälle.

Samasta syystä perät, laatikot ja moottori tarvitsee uutta öljyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Kahdesta litrasta puhuinkin, mutta vanhojen paskojen huuhtelu vaatisi varmaan kymmenen litraa enkä koe totaaliselle huuhtelulle mitään tarvetta, jos vanhat jämät käy uusien litkujen kanssa yhteen. Riittää vanhaan paskaan ihan mainiosti, että esim. 80% öljyistä vaihtuu.
Ilmaushan tuossa ei ole mikään ongelma, jos kokonaan tyhjäksi laskisi. Periaatteessa pitäisi nostaa keula ilmaan, jottei pumpulla ole kuormaa ilmauksen aikana.
Ei kai tuo koko linja voi olla kovan paineen alainen. Ampuisi muuten aika kovaa tuon muovisen korkin taivaalle ja heppoiset klemmarilla liitetyt kumiletkut kestäisivät kiinni alle sekunnin.
Auto ei ole varmaan sen seitsemän euron öljypurkinkaan arvoinen, vaikka keskimäärin paljon paremmassa kunnossa kuin satasen romut, mutta pakkohan tuohon on nesteitä ja varaosia ostaa, jos meinaa "halvalla" ajella.
Ei tainnut tosiaan kuulua huolto-ohjelmaan nuo tehostimen öljyjen vaihtamiset tai en ainakaan äkkiseltään tehdasmanuskasta löytänyt. Liekö sitten maahantuojan vastuulla määritellä, että onko vaihdolle tarvetta vai ei. Varaosien ja huoltojen myynti ainakin kasvaa, kun ei turhaan litkuja vaihdella.
Japanissa kai suurin osa autoista menee paaliin ennen kuin tehostimen öljyt aiheuttavat ongelmia, mutta toista se on Suomessa, kun yli 500 tkm rullattu auto on melko yleinen ilmestys ja 25 vuotta vanhoja romuja on lähiön parkkikset täynnä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Eihän se paine ole kuin vain paine puolella, sinne yleensä lähtee pumpusta metalliputki. Paluupuoli on sitte sitä letkua, virtaus nopeushan ei ole mikää järin iso noissa pumpuissa niin ei se korkki siitä säiliöstä mihinkään lennä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Eihän se paine ole kuin vain paine puolella, sinne yleensä lähtee pumpusta metalliputki. Paluupuoli on sitte sitä letkua, virtaus nopeushan ei ole mikää järin iso noissa pumpuissa niin ei se korkki siitä säiliöstä mihinkään lennä.
Kummasti mulla lensi tehostajan öljyä ensimmäisellä vaihtokerralla ulos säiliöstä ja sen jälkeen korkki ollut kiinni
vaihtojen aikana.

Tuossahan on 9-3 Saabin koko tehostajan sielunelämä ja vissiin osat 26 sekä 32 on sitä letkua.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Eihän se paine ole kuin vain paine puolella, sinne yleensä lähtee pumpusta metalliputki. Paluupuoli on sitte sitä letkua, virtaus nopeushan ei ole mikää järin iso noissa pumpuissa niin ei se korkki siitä säiliöstä mihinkään lennä.
Tarkoitinkinkin, että jos korkin alla olisi esim. 60-100 baria painetta. Metalliputkilla tuo painepuoli on tehty äkkiseltään mulkoiltuna. Kyllähän se letkullakin onnistuu, mutta liitokset saattaaa olla vähän normaalia klemmaria paremmat.

Kummasti mulla lensi tehostajan öljyä ensimmäisellä vaihtokerralla ulos säiliöstä ja sen jälkeen korkki ollut kiinni
vaihtojen aikana.
En ole testannut, mutta korkin ympäryksen "hikoilusta" päätellen sieltä kyllä tulee nesteet pihalle, jos korkin aukaisee käydessä.
Mutta eihän siihenkään kovaa painetta tarvitse. Riittävä virtaus hoitaa homman.
Omassa paskassa on vedetty vielä syylärin taakse pieni lenkki alumiiniputkea nestettä jäähdyttämään. En tiedä onko tämä talviolosuhteissa kaikista optimaalisin keksintö. Tosin pahvia (Telttapatjaa tällä kertaa) pitäisi alkaa muutenkin kohta virittelemään keulaan. Varsinkin kun tuo lohkolämmitin on poikki ja en taida enää jaksaa alkaa virittelemään toimivaa tilalle, kun talvella pakolliset ajot voi hoitaa fillarillakin. Nyt menee pahasti ohi aiheen, mutta poistakoon joku moderaattori, jos häiritsee.

Kärkkäisellä on nyt halvalla belcon 5w40 täyssynteettistä öljyä
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/belco-5w-40-4-l-moottorioljy

Kävin tuota itselleni pari purkkia hakemassa, ihan passelia muutaman sadan rutkuun.

Luokituksiakin on tullut lisää verrattuna kärkkäisen tuotekuvaan.
Joskus vuosia sitten tuota oli ja mielestäni omassa purkissa oli ihan jotain muuta kamaa. Kerran 10-15 asteen pakkasella lisäsin takakontissa olleesta purkista ja oli kyllä semmoista tervaa, että äkkiseltään sitä olisi voinut luulla vaihteistoöljyksi.
En ole noita "parempia" merkkejä lirutellut pakkasella, mutta ihan mutuna sanottuna 5W ei pitäisi ihan niin jäykäksi pikkupakkasilla mennä.
Pitänee tuota Teboil goldia testata kunhan pakkaset kiristyy (No voihan tuokin olla väärennettyä. Aika usein tuota saa 15 euroa/4l tokmannilta. Tai vaihtoehtoisesti 30 eurolla kaksi purkkia. Pitäisi ainakin olla ihan oikeaa täyssynteettistä). Minulla ei siis oikeasti ole mitään käytännön käsitystä, miten tervaksi öljyt pakkasella menevät, mutta mutuilin, että ei ollut ihan sitä ainetta mitä purkin kyljessä luki.

Omassa käytössä toki miltei sama mitä öljyä siellä koneessa on kunhan jotenkin juoksee kylmänä. 2500-4000 kilometriä tulee vuodessa ajettua ja silti vaihdan pakkomielteisesti joka vuosi öljyt. Pysyy ainakin kone puhtaana, kun tulee jonkin verran tuota pätkäajoa ja 3.2 litran öljytilavuudella pitäisi kai muutenkin välttää 20 tuhannen vaihtovälejä.
Suodattimella ajaisi varmaan käytännössä 3-4 vuotta, kun on melko kookas, mutta vaihdan sen joka toinen vuosi, vaikka monen mielestä se pitäisi ehdottomasti vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä. Samat jannut sitten ajelevat long life-ohjelman mukaisesti 30 tonnin vaihtoväleillä.
Muutaman tonnin jälkeen öljyt kyllä tuntuvat ihan uudenveroiselta, mutta väristä päätellen ovat sitoneet paskaa ihan kiitettävästi.
Vanhoja öljyjäkään ei tarvitse hukkaan heittää. Sanotaanko nyt vaikka näin, että teorissa toimivat hyvänä puuöljynä parissa kohteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Teräketjuöljyä ostaessa ostatkin ne jäteöljyt takaisin lisättynä vaan sitkoa. Joskus muonoin tuota tahmaiseksi tekevää lisää sai erikseenkin kaupasta mut en tiedä saako enää.
Tiesin kyllä, että teräketjuöljyihin käytetään puhdistettua jäteöljyä, mutta erikseen myytävästä sitkosta en ole kuullutkaan.
Erittäin todennäköisesti kielletty viherhippien toimesta, koska käytetty öljy on ydinjätteeseen verrattavissa oleva ympäristömyrkky ja nykyisin pitäisi käyttää sahassa edullisia kasvipohjaisia "ekoöljyjä", jotta maailma pelastuu. (Löytyy näköjän vieläkin, mutta aika paljon saa sahailla, että tuon kokoisen kanisterin ostaminen olisi tuolla hinnalla kannattavaa. Sitko- teräketjuöljyn lisäaine)
Olisi tuolla yli 10 litraa vanhan asukkaan jäämistönä erittäin sitkeää tavaraa.
Väitti sitä ruostesuoja-aineeksi ja en ole sitkeämpään öljyyn törmännyt. Puolet saa lisätä tärpättiä, niin saa tulemaan paineilmalla toimivasta öljyroiskimesta kunnolla läpi.
Tuota jos saisi sekoittumaan jäteöljyyn, niin teräketjuöljy olisi valmista. Tosin toimiihan se ilman sitkoakin paremman puutteessa.
Oli aikoinaan öljynjalostamolla tmv. töissä, niin tuolla on vaikka minkälaista kanisteria STP:tä, hypoidiöljyä ym.
Väitti myös ihan pokkana, että jotain maaöljypohjaista tuotetta käytetään lannoitteena. En ihan heti uskonut.
Ainakaan dieselkoneen jäteöljyä se ei ole. Kaveri lotrasi puoli desiä nurmikolle, niin ruoho ei kasvanut siinä kohdassa kuin vasta seuraavana vuonna. Liekö taika siinä isommassa pesevän aineen määrässä vai siinä mustassa paskassa. Bensavehkeen öljyissä en ole huomannut samaa ilmiötä.
Kaverit kertoivat, että jäteöljyllä saa syttymään hieman kostean risukasankin aika iloisesti. Se vasta ympäristörikos onkin.
Josta tuli mieleen, että kaupunkikämpän viereisessä omakotitalossa on ilmeisen epävireinen öljylämmitys. Jos erehdyt pitämään tuuletusikkunaa väärään aikaan auki, niin kämpässä leijuu semmoinen armeijan kulkuneuvoista tuttu käry jota pitää haistella monta tuntia. Varmaan ihan terveellistäkin vuodesta toiseen hengitettynä vaikka eihän tuosta mitään kummoisia päästöjä pitäisi tulla...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Teräketjuöljyä ostaessa ostatkin ne jäteöljyt takaisin lisättynä vaan sitkoa. Joskus muonoin tuota tahmaiseksi tekevää lisää sai erikseenkin kaupasta mut en tiedä saako enää.
Tiesin kyllä, että teräketjuöljyihin käytetään puhdistettua jäteöljyä, mutta erikseen myytävästä sitkosta en ole kuullutkaan.
Erittäin todennäköisesti kielletty viherhippien toimesta, koska käytetty öljy on ydinjätteeseen verrattavissa oleva ympäristömyrkky ja nykyisin pitäisi käyttää sahassa edullisia kasvipohjaisia "ekoöljyjä", jotta maailma pelastuu. (Löytyy näköjän vieläkin, mutta aika paljon saa sahailla, että tuon kokoisen kanisterin ostaminen olisi tuolla hinnalla kannattavaa. Sitko- teräketjuöljyn lisäaine)
Olisi tuolla yli 10 litraa vanhan asukkaan jäämistönä erittäin sitkeää tavaraa.
Väitti sitä ruostesuoja-aineeksi ja en ole sitkeämpään öljyyn törmännyt. Puolet saa lisätä tärpättiä, niin saa tulemaan paineilmalla toimivasta öljyroiskimesta kunnolla läpi.
Tuota jos saisi sekoittumaan jäteöljyyn, niin teräketjuöljy olisi valmista. Tosin toimiihan se ilman sitkoakin paremman puutteessa.
Oli aikoinaan öljynjalostamolla tmv. töissä, niin tuolla on vaikka minkälaista kanisteria STP:tä, hypoidiöljyä ym.
Väitti myös ihan pokkana, että jotain maaöljypohjaista tuotetta käytetään lannoitteena. En ihan heti uskonut.
Ainakaan dieselkoneen jäteöljyä se ei ole. Kaveri lotrasi puoli desiä nurmikolle, niin ruoho ei kasvanut siinä kohdassa kuin vasta seuraavana vuonna. Liekö taika siinä isommassa pesevän aineen määrässä vai siinä mustassa paskassa. Bensavehkeen öljyissä en ole huomannut samaa ilmiötä.
Kaverit kertoivat, että jäteöljyllä saa syttymään hieman kostean risukasankin aika iloisesti. Se vasta ympäristörikos onkin.
Josta tuli mieleen, että kaupunkikämpän viereisessä omakotitalossa on ilmeisen epävireinen öljylämmitys. Jos erehdyt pitämään tuuletusikkunaa väärään aikaan auki, niin kämpässä leijuu semmoinen armeijan kulkuneuvoista tuttu käry jota pitää haistella monta tuntia. Varmaan ihan terveellistäkin vuodesta toiseen hengitettynä vaikka eihän tuosta mitään kummoisia päästöjä pitäisi tulla...
Wikipediassa sanotaan että uusioteräketjuöljy valmistettaisiin käytetyistä puhdistetuista hydrauliikka- vaihteisto- ja turbiiniöljyistä, eli ei siis vissiin ole kyse moottoriöljystä mihin vaan lisätty sitkoa...

Varmaan ihan totta, nimittäin kerran laitoin peltoautoon teräketjuöljyä niin eihän sillä ajanut kuin 5-10min ja sitten kurkkasi veivit öljypohjasta :D
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Wikipediassa sanotaan että uusioteräketjuöljy valmistettaisiin käytetyistä puhdistetuista hydrauliikka- vaihteisto- ja turbiiniöljyistä, eli ei siis vissiin ole kyse moottoriöljystä mihin vaan lisätty sitkoa...

Varmaan ihan totta, nimittäin kerran laitoin peltoautoon teräketjuöljyä niin eihän sillä ajanut kuin 5-10min ja sitten kurkkasi veivit öljypohjasta :D
Mistä ne edes tietää niistä mustista öljyistä, että mitä laatua se mahtaa olla?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 796
Tänään öljynvaihtoon, vähän tossa puntaroinu että mitä öljyä sitä laittais nyt tähän uudempaan pirssiin joka tuli hommattua, tulin lopputulokseen, että laitan Ooppeliin omat GM:n öljyt ja kattoo ensvuonna, et miten on toiminu, et jos sit vaihtais johki toiseen.
Kunhan täyttää valmistajan öljyluokitukset, niin ihan sama mitä sinne kaataa.
Toiset tosin voi syödä jotain tiettyä öljyä enemmän kuin toista, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Oottekos tilailleet öljyjä netistä? Saisi halvemmalla ja valikoima on paljon parempi mitä paikallisissa marketeissa. Voisi tilata vaikka 20 litran kanisterin moottoriöljyä kerralla, riittäisi hetkeksi aikaa :) Osaatteko sanoa onko luotettavia nettikauppoja, ettei tulisi mitään väärennös-öljyjä?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Oottekos tilailleet öljyjä netistä? Saisi halvemmalla ja valikoima on paljon parempi mitä paikallisissa marketeissa. Voisi tilata vaikka 20 litran kanisterin moottoriöljyä kerralla, riittäisi hetkeksi aikaa :) Osaatteko sanoa onko luotettavia nettikauppoja, ettei tulisi mitään väärennös-öljyjä?
En ole koskaan netistä tilannut, mutta saahan nesteeltäkin tilaamalla vaikka mitä, eikä todennäköisesti ole ryssänöljyjä.
Varmaan aika hyvät toimituskulut kun netistä tilailee?
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Oottekos tilailleet öljyjä netistä? Saisi halvemmalla ja valikoima on paljon parempi mitä paikallisissa marketeissa. Voisi tilata vaikka 20 litran kanisterin moottoriöljyä kerralla, riittäisi hetkeksi aikaa :) Osaatteko sanoa onko luotettavia nettikauppoja, ettei tulisi mitään väärennös-öljyjä?

Pösöön piti jostain syytä saada Totalin öljyjä ja täältä saa 25L asti kohtuullisilla postikuluilla kotiovelle asti. En tiedä oliko tuossa mitään järkeä mutta oli helppoa, sai pösön suosittelemaa öljyä ja säästihän siinä 10€ per vaihto....

Levoil -
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Pösöön piti jostain syytä saada Totalin öljyjä ja täältä saa 25L asti kohtuullisilla postikuluilla kotiovelle asti. En tiedä oliko tuossa mitään järkeä mutta oli helppoa, sai pösön suosittelemaa öljyä ja säästihän siinä 10€ per vaihto....

Levoil -
Oisko tätä selitys, että ELF/Total ovat ranskalaisöljyä ja pösö on ranskalaisvalmistaja?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Kaikki Redlinet ei näytä (vielä) olevan poistuvien listalla, mutta on noissa melko hyvät alennukset... Paljonkohan hinnassa alun perin ilmaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Oisko tätä selitys, että ELF/Total ovat ranskalaisöljyä ja pösö on ranskalaisvalmistaja?
Osittain varmasti sillä on merkitystä, mutta ainakin joissain PSA-moottoreissa on haivaittu sitä, että esim Nesteen öljyt eivät ole toimineet suunnitellulla tavalla ja ovat aiheuttaneet karstoittumista ja nakutusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Osittain varmasti sillä on merkitystä, mutta ainakin joissain PSA-moottoreissa on haivaittu sitä, että esim Nesteen öljyt eivät ole toimineet suunnitellulla tavalla ja ovat aiheuttaneet karstoittumista ja nakutusta.
Onko heittää tähän jotain lähteitä tai faktoja?

Väärä öljy ei tietääkseni voi aiheuttaa nakutusta. Ikinä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Onko heittää tähän jotain lähteitä tai faktoja?

Väärä öljy ei tietääkseni voi aiheuttaa nakutusta. Ikinä.
Käsitykseni mukaan nakutusta voi esiintyä silloin, kun palotila on voimakkaasti karstoittunut. Mutta ainakin sytytystulppien karstoittumisongelmaa on kuultu useammasta suunnasta nimenomaan esimerkiksi Nesteen öljyjen kohdalla PureTecheissä ja THPssä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Käsitykseni mukaan nakutusta voi esiintyä silloin, kun palotila on voimakkaasti karstoittunut. Mutta ainakin sytytystulppien karstoittumisongelmaa on kuultu useammasta suunnasta nimenomaan esimerkiksi Nesteen öljyjen kohdalla PureTecheissä ja THPssä.
Omassa 1.4l 8v bensa ranskalaisella noilla halvoilla (alle 5€/kpl) tulpilla ajaa just sen 15-20tkm.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Oottekos tilailleet öljyjä netistä? Saisi halvemmalla ja valikoima on paljon parempi mitä paikallisissa marketeissa. Voisi tilata vaikka 20 litran kanisterin moottoriöljyä kerralla, riittäisi hetkeksi aikaa :) Osaatteko sanoa onko luotettavia nettikauppoja, ettei tulisi mitään väärennös-öljyjä?
Itse tilasin eilen ato24.de kaupasta shell helix ultra 5w40 öljyä. Tätä mainostettua pureplussaa. 6x4L rahdit 17,50€

Jossain hehkutetaan kovastikin tuota pureplussaa. Omassa vaakakupissa painoi entiset hyvät kokemukset öljyn edellisestä versiosta.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Seuraavaan öljynvaihtoon miettiny sopivan öljyn valintaa. Mobil olisi itelle se varma vaihtoehto, Castrol olisi kiva kokeilla, mut ilmeisesti Shellin öljy olisi paras puhdistamaan noista kaikista, joten olisiko syytä sitten pistää Shelliä ?
Eikö kannattaisi niiden vanhojen öljyjen sekaan heittää näitä puhdistusaineta, käyttää valmistajan ohjeen mukaan? Sen jälkeen ne huonommat öljyt ja uusi öljynsuodatin sekä ajaa sen 100km ja laittaa sen jälkeen ne hyvät öljyt ja suodattimen? Eli se huonompi öljy huuhtelee jos sinne jäi sitä vanhaa moskaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Eikö kannattaisi niiden vanhojen öljyjen sekaan heittää näitä puhdistusaineta, käyttää valmistajan ohjeen mukaan? Sen jälkeen ne huonommat öljyt ja uusi öljynsuodatin sekä ajaa sen 100km ja laittaa sen jälkeen ne hyvät öljyt ja suodattimen? Eli se huonompi öljy huuhtelee jos sinne jäi sitä vanhaa moskaa.
Näin minä tein ja duratec lopetti öljyn syömisen.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 168
Shelf helix ultra pyörii nyt omassa koneessa ja ainakin moottoriäänet ovat selkeästi pienemmät kuin halpisöljyllä
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 168
1.6 crdi savutusarvo oli korkea 1.5. Milläköhän nuo karstat lähtis parhaiten? Koneella ajettu 272tkm ja viimeiset 50tkm pääasiassa vakkarilla maantiellä. Öljyt vaihdettu 10-15tkm välein ja nyt koneessa ollut shell helix ultra 5w-30 ECT öljyt 7000km. Kone pitää kilisevää ääntä satunnaisesti. Auttaako nämä polttoaineen sekaan laitettavat puhdistusaineet karstoittumiseen vai lähteekö ihan kierroksia käyttämällä?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
1.6 crdi savutusarvo oli korkea 1.5. Milläköhän nuo karstat lähtis parhaiten? Koneella ajettu 272tkm ja viimeiset 50tkm pääasiassa vakkarilla maantiellä. Öljyt vaihdettu 10-15tkm välein ja nyt koneessa ollut shell helix ultra 5w-30 ECT öljyt 7000km. Kone pitää kilisevää ääntä satunnaisesti. Auttaako nämä polttoaineen sekaan laitettavat puhdistusaineet karstoittumiseen vai lähteekö ihan kierroksia käyttämällä?
Miten, onko koska vaihettu ilmanputsari? Vaihdoitko öljyt eri merkkiin, mitä olet käyttänyt? Ainakin bensiinimoottoreiden kanssa suositellaan katsastukseen menoa käyttämään kierroksia, että katalysaattori olisi "kuumana". Muutenki se vaikuttaa päästöarvoihin.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 168
Reilu vuos ja 40tkm sitten vaihdettu. Syksyllä näytti ihan puhtaalta vielä. Oon käyttänyt monen merkkisiä öljyjä.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 288
Kyllä ne suuttimien puhdistus tms. aineet saattavat auttaa, jos muuten ei läpi mene.
Myös Nesteen My Diesel kuulemma auttaa savutukseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 323
Viestejä
4 194 323
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom