Öljyn valinta

Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 924
Karstat lähtee ihan kenkää antamalla. Ei tarvi mitään mömmöjä.
Jotkut ajaa katsastukseen tyyliin kolmosella tai jos ei uskalla niin sitten nelosella 80km/h sen 2-5km matkan.
Ei sille moottorille tee pahaa joskus antaa sitä monoo kunnolla.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 924
Niin kauan ku ei jakuvasti revittele punarajalla, ni ei moottori mitään siitä tuumaa. Kaikki koneet on kuiteski suunniteltu toimimaan pitkänaikaa jossain 5 tonnin kierroksillakin tyyliin Autobahnilla. Ite aina yleensä kakkosella poljeskelen juuri ennen mittaukseen menoa ja ajan pakoputkiston oikein kuumaksi, samoin koneen.
Tässähän se asenne onkin eli nykymenon mukaan pitää säästää sitä polttoainetta. Ja eikä uskalleta pistää oikeasti pienempää silmään eli mielummin pienempi vaihde ja kierroksia kuin iso vaihde sekä vedätys.

Sehän käy muutenkin voimansiirron päälle.

Itselläkin kesällä katsastaja piti varmaan 3-4min siellä +4000rpm, ennenkuin päästöarvot tipahti lähellekkään niitä mitä piti olla. Ja jotkut bemarit on vaikea saada päästöihin vaikka mitä teki.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
94
Jotkut ajaa katsastukseen tyyliin kolmosella tai jos ei uskalla niin sitten nelosella 80km/h sen 2-5km matkan.
Ei sille moottorille tee pahaa joskus antaa sitä monoo kunnolla.
Ja kun päälle vetäisee muutamia 0-100 km/h kiihdytyksiä tavallista korkeampia kierroksia käyttäen, saa moottori tehdä kunnolla työtä ja lämpeääkin. Tasaista nopeutta ajaminen, vaikka pienelläkin vaihteella, ei kuormita niin paljon kuin voimakas kiihdyttäminen missä oikeasti otetaan tehoa irti.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 169
Ford Formula F 5w-30 saanut todella hyvät arvosanat halvaksi öljyksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
149
Ford Formula F 5w-30 saanut todella hyvät arvosanat halvaksi öljyksi.
Ennen tuon Ford Formula F - öljyn valmisti British Petroleum, oli BP - merkinnät purkin takana, nykyisin siirtynyt Saksaan valmistus. Täyttää WSS-M2C913-C normit, muttei -D:tä ja taitaa olla osasynteettinen Fordin oma öljy (5W-30 omalla lisäaineistuksella suojaamaan Zetec / Duratec / Duratorq, yms. koneita)

Itse olen käyttänyt joko tuota tai Comman XTech 5W-30 omissa Fordeissani. Tärkeämpää kuin "sen oikean merkin" metsästys on a.) öljynvaihto tarpeeksi usein ja b.) öljyyn, joka täyttää luokitukset, on ihan hyvä periaate.

AMMO NYC on tehnyt hyvän videon ihan aloitteleville öljynörteille (alkaa siinä 4 min kohdalla ja labrakeskustelu 6 min rapiat kohdalla):



Engineering Explained on taas tehnyt pikkaisen kattavamman tietoiskun, liittyen mm. öljyn lisäaineistuksiin ja laatuvaatimuksiin:



(Kiinnostaisi kyllä tehdä leikkautuvuus-, haihtumis- ja vaahtoamistestejä öljyille joskus, jos vaan löytäisi standardin jostain ja laitteet hetkeksi lainaan.)
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 169
Mikäs on puolueettomasti sanottuna sitten suomen olosuhteissa riittävän usein?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
149
Mikäs on puolueettomasti sanottuna sitten suomen olosuhteissa riittävän usein?
Riippuu täysin laitteen huolto-ohjeista. Sekä moottorista (tietyt "Design to Fail" - suunnittelut tai heikot kohdat voivat nopeuttaa vaihtoväliä), lämpötiloista ja kylmästarttien määrästä, ajotavastasi, onko ajo kaupunki/moottoritieajoa, käytkö radalla pyörähtämässä, yms.

Vanhoissa ´80-lukulaisissa autoissa oli aikanaan 5000km öljynvaihtoväli, sitten 10>15>20>30 tkm Long-lifellä. Jokatapauksessa siellä on se TAI lauseke, joka on yleensä 12kk, eli vaikka ajaisit 50km vuodessa, öljyt kannattaa silti vaihtaa vuosittain, koska öljypohja ei ole ihan hermeettinen tila kuten öljypurkki kaupan hyllyllä.

Puolueettomasti jokaiselle ajotavalle, automallille ja käytölle ei ole sitä yhtä totuutta. Toisaalta, mitä enemmän arvostaa moottoria tai haluaa pitää sen kunnossa, sitä useammin ne öljyt vaihtaa, se on hyvin pieni kulu autoilussa.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Itse pidän tapana vaihtaa halvemmat öljyt 10tkm välein. Uudemmassa kulkineessa ja kalliimmilla öljyillä 15tkm.
Loppupeleissä liekö niin hirveästi merkitystä käyttääkö halpoja vai kalliita kun vain luokitukset ja vaihtoväli täyttää
huoltokirjan vaatimukset? Voihan se ollä että halvalla öljyllä kone kestää 500tkm ja kalliimmilla 510tkm :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Kait öljynsuodattimellakin on merkityksensä. Premium öljynsuodattimissa voi olla tuplasti enemmän suodatuspinta-alaa kuin halppiksessa.

Sen kuitenkin muistan, että kovemmilla pakkasilla oli jotain halvinta luokatonta tervaa moottoriöljynä niin oli todella jäykkää tavaraa. 2 viikkoa kesti ne pakkaset(suunnilleen -20) ja ei kyllä startannut, vaikka kuinka latasi akkua.

5W-40 lirumpaa kuin 5W-30, että parempi, jos tiivisteet vaan pitää.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
71
Alkais olemaan öljyvaihdon aika. Oon käyttänyt Mobil 1 formula ESP 5w30 ja sitä ei hirveesti kannata tilata ainakaan saksasta. Tokmannista, Puuilosta ja Motonetista ostettuna 7,50-8,50€/litra, saksassa 9,00€/litra. VAG "omaöljy" 5L Motonetissa 0,40€/litra kalliimpaa kun saksasta tilattuna. Ainoa miinus et joutuu ostamaan 2x4L kun ei ainakaan oo suomessa 5L kannua osunu kohdalle. Ompahan ainakin lisätöitä, mutta nyt on siitä erikoinen Vaggine et ei tarvii lisätä vaihtovälillä öljyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 292
Joskus tätä moottoriöljykeskustelua käynyt siviili- ja työpuolella ja jotenkin lopputulema aina on ollut se, että autoilun kuluissa ehkä se moottoriöljy on about viimeisiä paikkoja, jossa alkaa hakemaan säästöjä. Varsinkin kun Suomessa on joskus noita ääriolosuhteitakin ja kaluston pitää liikkuakin ja vuositasolla ~30 € säästö...

Mutta harmittavan vähän noista taitaa kunnon testejä olla jolloin pääsisi käymään hieman valistuneempaakin keskustelua aiheesta. Tekniikan Maailmalle / Tuulilasille olisi siis taas töitä.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 169
Joskus tätä moottoriöljykeskustelua käynyt siviili- ja työpuolella ja jotenkin lopputulema aina on ollut se, että autoilun kuluissa ehkä se moottoriöljy on about viimeisiä paikkoja, jossa alkaa hakemaan säästöjä. Varsinkin kun Suomessa on joskus noita ääriolosuhteitakin ja kaluston pitää liikkuakin ja vuositasolla ~30 € säästö...

Mutta harmittavan vähän noista taitaa kunnon testejä olla jolloin pääsisi käymään hieman valistuneempaakin keskustelua aiheesta. Tekniikan Maailmalle / Tuulilasille olisi siis taas töitä.
Arka aihe ilmeisesti.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
94
En usko että aihe olisi liian arka... Ite veikkaan että öljytestaaminen tulisi liian kalliiksi, eli ettei lehden myyntitulot kata testauskuluja ja siksi testejä ei tehdä. Testaaminen kaiketi vaatii paljon aikaa ja erityistaitoa sekä -laitteistoa.

Toisaalta esim renkaissa on hyvä testausrutiini ja rengastestit myy, joten se lienee myös lehdille taloudellisesti kannattavaa. Samoin uusien automallien arviointi lienee lisäävän myyntiä. Lehdethän tekevät sitä mikä kuuluu niiden aihealueeseen, pitää myynnin rullaamassa ja on myös taloudellisessa mielessä kannattavaa.

EDIT. Muutama ajatusvirheen korjaus & Tarkennus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 849
Itse pidän tapana vaihtaa halvemmat öljyt 10tkm välein. Uudemmassa kulkineessa ja kalliimmilla öljyillä 15tkm.
Loppupeleissä liekö niin hirveästi merkitystä käyttääkö halpoja vai kalliita kun vain luokitukset ja vaihtoväli täyttää
huoltokirjan vaatimukset? Voihan se ollä että halvalla öljyllä kone kestää 500tkm ja kalliimmilla 510tkm :D
Mä en ole koskaan nähnyt että auton moottori hajoaisi huonon öljyn takia. Kyllä se on joku muu syy.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 169
Ei suoranaisesti huonon öljyn mutta pitkien vaihtovälien edes auttamana.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 849
Ei suoranaisesti huonon öljyn mutta pitkien vaihtovälien edes auttamana.
Milläs tavalla ovat sitten hajonneet jos syy on liian pitkä vaihtoväli?

Ei nyt lasketa sitä että syöny öljynsä pois ja sen takia leikannu kiinni kun ei ole lisätty öljyä (nainen ratissa).
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Milläs tavalla ovat sitten hajonneet jos syy on liian pitkä vaihtoväli?

Ei nyt lasketa sitä että syöny öljynsä pois ja sen takia leikannu kiinni kun ei ole lisätty öljyä (nainen ratissa).

Öljysihdin tukkeutumiseen on hajoillu koneita. Ja sihtihän tukkeutuu kun vaihtoväli on liian pitkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
No ainakin jollain maalaisjärjellä voisi kuvitella, että väärällä öljyllä voisi saada tuhoa aikaan kun moottorissa on öljyssä uiva jakohihna. Jakohihna alkaa murentumaan ja sitten se muru menee sinne öljypumpun sihtiin. Yhden sellaisen tapauksen tiedän, missä huollossa oli laitettu eri standardin öljyä, kuin valmistajan suositus ja näin oli käynyt. Sitä tosin on vaikea sanoa tai todistaa, olisiko tältä vältytty käyttämällä valmistajan suosittelemien standardejen mukaista öljyä vai onko tuo ihan normaalia hajoamista reilusti ennen huoltokirjassa suositeltua vaihtoväliä.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Päädyin korjaamon kehotuksesta Comman öljyihin, kuulemma Toyotakin käyttää sitä merkkihuollossa, brittivalmisteista laatuöljyä korjaamoille.
Minäkin voin suositella, vielä ei ole tarvinnut lisätä öljyä yli 50v vanhaan autoon ja 5W50 on myös aika halpaa, kun 5l:n purkki maksaa 27,90€:a, lukee vielä "for trackday use". Joskus oli osa Esson konsernia, nykyisestä tilanteesta en osaa sanoa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
165
Aika pitkälti nuo bulkki öljyt on kaikki samaa, hinta vain eri. Vanhemmissa biileissä ei niin väliä mutta uudemmissa itse ainakin vähän katson mitä sinne kaadan. Itse käyttänyt Orlen Oilia, Puolasta kotoisin ja yksi euroopan suurimmista öljyn tuottajista jos en väärin muista. Ihan ok kamaa eikä hinta päätä huimaa.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
563
Heh, kärkkäisellä Belco 5W40 öljy 9,90 4L. Tuli tilattua 6 kannua kun kulutkin oli vain 3 eur..
Lie totalin valmistama.

Tuollainen analyysi löytyi luotettavalta suomi 24 sivulta :D

Belco 5W-40 on oikein hyvä öljy. Sillä on hyvä viskositeetti-indeksi, alhainen haihtuvuus, Noack 11%, ja korkea leimahduspiste. HTHS (High Temperature High Shear) paineenalaisena leikkautuvuuteen vaikuttava absoluuttinen viskositeetti käytössä on varsin jykevä 3,8 centiPoisea, ja kokonaisemäsluku, alkaliteetti eli happojen neutraloimisreservi on sekin varsin korkea 10,2 joka riittää hyvin dieselkäyttöönkin ja dieselmoottorin erittäin happamien palojätteiden neutralointiin.

tiheys 15 ° C: ssa
0853
viskositeetti 40 ° C: ssa
87 cSt
viskositeetti 100 ° C: ssa
14,3 cSt
viskositeetti-indeksi
171
viskositeetti -30 ° C: ssa
6500 cP
virtauslämpötila
-39 ° C
leimahduspiste
235 ° C
TBN
10,2 mg KOH / g
Noackin volatiliteetti
11%
HTHS viskositeetti (150 ° C)
3,8 cP
väri
L 3.5
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 226
Joskus tätä moottoriöljykeskustelua käynyt siviili- ja työpuolella ja jotenkin lopputulema aina on ollut se, että autoilun kuluissa ehkä se moottoriöljy on about viimeisiä paikkoja, jossa alkaa hakemaan säästöjä. Varsinkin kun Suomessa on joskus noita ääriolosuhteitakin ja kaluston pitää liikkuakin ja vuositasolla ~30 € säästö...

Mutta harmittavan vähän noista taitaa kunnon testejä olla jolloin pääsisi käymään hieman valistuneempaakin keskustelua aiheesta. Tekniikan Maailmalle / Tuulilasille olisi siis taas töitä.
Jos olet facebookissa, niin kannattaa seurailla amwork:sin sivua. Siellä on öljytestiä tulossa
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos olet facebookissa, niin kannattaa seurailla amwork:sin sivua. Siellä on öljytestiä tulossa
Oleellista olisi, että öljytestissä tutkittaisiin, miten öljyn ominaisuudet kestävät pitkällä vaihtovälillä. Millä öljyllä uskaltaa ajaa valmistajan suosittaman 30 tkm, mikä on parasta vaihtaa tuplasti tiheämmin ja mikä on parasta jättää kaupan hyllyyn.

Etenkin dieselautoissa öljytilavuus voi hyvin olla joku 5-6 litraa, jolloin vaihtovälin puolittamisella voi alkaa olla jo jonkinlaista rahallista merkitystäkin.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 226
Oleellista olisi, että öljytestissä tutkittaisiin, miten öljyn ominaisuudet kestävät pitkällä vaihtovälillä. Millä öljyllä uskaltaa ajaa valmistajan suosittaman 30 tkm, mikä on parasta vaihtaa tuplasti tiheämmin ja mikä on parasta jättää kaupan hyllyyn.

Etenkin dieselautoissa öljytilavuus voi hyvin olla joku 5-6 litraa, jolloin vaihtovälin puolittamisella voi alkaa olla jo jonkinlaista rahallista merkitystäkin.
Uskallan sanoa ihan ilman testejä, ettei millään öljyllä kannata ajaa 30tkm, jos meinaa autoa yhtään pitempään pitää. Jos ajot on ihan perus kruisailua, niin tuskin kannattaa perus marketti öljyä kummempia litkuja käyttää. Tuo testi on varmaan tehty viritettyjä rata/maili yms. Pelejä silmällä pitäen. Rankassa käytössä öljyt vaihdetaan tiheään, joten öljyn ei tarvitse kestää kymmenien tuhansien kilometrien ajan.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 327
Vajaa 8 litraa bensas vaihtokerta 15tkm välein. Joku kivan hintainen SN laatuluokituksen 5W40 ku löytyis. Muuten valinta saattais olla GM LongLife dexos2, mutta kun vaan 5W30. Toi SN kun sietäis SM paremmin etanolia. Vaiks molemmis SM ja SN on kyl hapettumisen säätöaineet että sinällään sama vaikka vetilis noilla Motoxin 20 litran kanistreilla sen 15tkm. Näyttää viel ihan kelvolliselta tavaralta vaikka etanolilla vedelty.
Motox FullSyn 5W-40 20l SM/CF | Motonet Oy

Olisiko tuo vanha tieto, vai lukeeko kanistereissakin SM?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 924
Uskallan sanoa ihan ilman testejä, ettei millään öljyllä kannata ajaa 30tkm, jos meinaa autoa yhtään pitempään pitää. Jos ajot on ihan perus kruisailua, niin tuskin kannattaa perus marketti öljyä kummempia litkuja käyttää. Tuo testi on varmaan tehty viritettyjä rata/maili yms. Pelejä silmällä pitäen. Rankassa käytössä öljyt vaihdetaan tiheään, joten öljyn ei tarvitse kestää kymmenien tuhansien kilometrien ajan.
Itsellekkin öljyn valinta antaa normaaliajoon 30tkm ja vaikeissa olosuhteissa 15tkm ja oon vaihtanu 12-13tkm välein. Ja se öljy on kuitenkin moottorin paras vakuutus ja tuli vaihdettua öljyt tehostajaan, niin sieltä tuli ensimmäinen litra täysin mustaa öljyä. Vissiin koskaan vaihdettu.

Ja kuinka moni vaihtaa myös manuaalilaatikkoon öljyt? Oli aika mielenkiintoisen väriset ja vaikutti ainakin mulla positiivisesti manuaaliöljyn vaihto laatikkoon. Eli sai suunnilleen survoa vaihteita päälle ja sen jälkeen on mennyt nätimmin päälle.

Jotkut ovat vaihtaneet öljyt samana päivänä, kun menevät radalle ja päivän päätteeksi öljyt on mustana.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
149
Itsellekkin öljyn valinta antaa normaaliajoon 30tkm ja vaikeissa olosuhteissa 15tkm ja oon vaihtanu 12-13tkm välein. Ja se öljy on kuitenkin moottorin paras vakuutus ja tuli vaihdettua öljyt tehostajaan, niin sieltä tuli ensimmäinen litra täysin mustaa öljyä. Vissiin koskaan vaihdettu.

Ja kuinka moni vaihtaa myös manuaalilaatikkoon öljyt? Oli aika mielenkiintoisen väriset ja vaikutti ainakin mulla positiivisesti manuaaliöljyn vaihto laatikkoon. Eli sai suunnilleen survoa vaihteita päälle ja sen jälkeen on mennyt nätimmin päälle.

Jotkut ovat vaihtaneet öljyt samana päivänä, kun menevät radalle ja päivän päätteeksi öljyt on mustana.
Kaikkiin laitteisiin on tullut vaihdettua vaihteistoöljyt (plus perä- yms. ölpät), oli sitten manuaali tai automaatti, kuten ohjaustehostimeenkin öljyt. Yleisesti alkaa olemaan "Sealed for life" - tyylisiä ratkaisuja enemmäkseen, huolto-ohjelmassa lukee vain "tarkista pinnan taso, lisää tarvittaessa", mikä taas on ihan varmasti jees, jos laite on tarkoitus paalata siinä 200tkm kohdalla.

Se ei ole suuri kulu eikä vaiva jos käytetyn auton ostat ja sitä on tarkoitus pitää, niin vaihtaa kaikki nesteet ja suodattimet, koska huolto-ohjelmassa näitä ei välttämättä vaihdeta.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Itsellekkin öljyn valinta antaa normaaliajoon 30tkm ja vaikeissa olosuhteissa 15tkm ja oon vaihtanu 12-13tkm välein. Ja se öljy on kuitenkin moottorin paras vakuutus ja tuli vaihdettua öljyt tehostajaan, niin sieltä tuli ensimmäinen litra täysin mustaa öljyä. Vissiin koskaan vaihdettu.
Halpaakaan vakuutusta ei kannata ottaa, jos se on tarpeeton. Vaikka öljyt vaihtaisi itse, niin öljyn ja suodattimen hinnalla saa likimain tankillisen polttoainetta, jos moottorille ei kelpaa halvimpien hintaluokkien öljy (tai haluaa ajaa 0W-öljyillä).

Siihen nähden miten paljon tiheän öljynvaihtovälin hyödyistä kohkataan on aika vähän näyttöä siitä, että valmistajan suositusten seuraaminen olisi yleisesti turmiollista moottorille. Siksipä olisikin tarpeen tehdä öljytesti, jossa todella katsottaisiin, miten voitelukyky säilyy pitkillä vaihtoväleillä. Öljyn väri ei kerro mitään sen voitelukyvystä.

Eikö nämä TM:n ja Autobildin ym käyttötestit ajeta valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä? Joko niissä alkaa sylinterit olla soikeita ja lastu lentää nokka-akseleista... vai viliseekö niissä pikemminkin lauseita "kuluminen olematonta... hoonausjäljet kuin tehtaan jäljiltä..."
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 924
Halpaakaan vakuutusta ei kannata ottaa, jos se on tarpeeton. Vaikka öljyt vaihtaisi itse, niin öljyn ja suodattimen hinnalla saa likimain tankillisen polttoainetta, jos moottorille ei kelpaa halvimpien hintaluokkien öljy (tai haluaa ajaa 0W-öljyillä).

Siihen nähden miten paljon tiheän öljynvaihtovälin hyödyistä kohkataan on aika vähän näyttöä siitä, että valmistajan suositusten seuraaminen olisi yleisesti turmiollista moottorille. Siksipä olisikin tarpeen tehdä öljytesti, jossa todella katsottaisiin, miten voitelukyky säilyy pitkillä vaihtoväleillä. Öljyn väri ei kerro mitään sen voitelukyvystä.

Eikö nämä TM:n ja Autobildin ym käyttötestit ajeta valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä? Joko niissä alkaa sylinterit olla soikeita ja lastu lentää nokka-akseleista... vai viliseekö niissä pikemminkin lauseita "kuluminen olematonta... hoonausjäljet kuin tehtaan jäljiltä..."
Ja haluaisin kyllä nähdä, kun nuo lehdet ajelee väh. 800tkm ja avaavat sitten vasta sen koneen eli mikä sen kunto on sitten. Ja muistetaan se surullisenkuuluisa 1.8l Nissanin bensakone eli niissähän meni se kolmospytty soikeaksi ja en tiedä, paljonko öljy oikeasti huononee sen 15tkm jälkeen.
Audin keskustelupalstalla on jonkin verran keskusteltu nimenomaan, onko LL-öljyt hyväksi moottorille vai ei.

Long-life -öljyjen vaarasta - Audifinns
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 327
Siihen nähden miten paljon tiheän öljynvaihtovälin hyödyistä kohkataan on aika vähän näyttöä siitä, että valmistajan suositusten seuraaminen olisi yleisesti turmiollista moottorille. Siksipä olisikin tarpeen tehdä öljytesti, jossa todella katsottaisiin, miten voitelukyky säilyy pitkillä vaihtoväleillä. Öljyn väri ei kerro mitään sen voitelukyvystä.

Eikö nämä TM:n ja Autobildin ym käyttötestit ajeta valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä? Joko niissä alkaa sylinterit olla soikeita ja lastu lentää nokka-akseleista... vai viliseekö niissä pikemminkin lauseita "kuluminen olematonta... hoonausjäljet kuin tehtaan jäljiltä..."
Näissä käyttötesteissä ajetaan 60tkm tai jotain lähinnä maantietä?

Pitäisi ajaa 300tkm tms., ajaa enemmän pätkä ajoa, useita vuosia vaihtelevassa ilmastossa vaihtelevalla kuormalla.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 327
Ja haluaisin kyllä nähdä, kun nuo lehdet ajelee väh. 800tkm ja avaavat sitten vasta sen koneen eli mikä sen kunto on sitten. Ja muistetaan se surullisenkuuluisa 1.8l Nissanin bensakone eli niissähän meni se kolmospytty soikeaksi ja en tiedä, paljonko öljy oikeasti huononee sen 15tkm jälkeen.
Audin keskustelupalstalla on jonkin verran keskusteltu nimenomaan, onko LL-öljyt hyväksi moottorille vai ei.

Long-life -öljyjen vaarasta - Audifinns
Soikeudella ei ollut tekemistä öljyn kanssa.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 226
Halpaakaan vakuutusta ei kannata ottaa, jos se on tarpeeton. Vaikka öljyt vaihtaisi itse, niin öljyn ja suodattimen hinnalla saa likimain tankillisen polttoainetta, jos moottorille ei kelpaa halvimpien hintaluokkien öljy (tai haluaa ajaa 0W-öljyillä).

Siihen nähden miten paljon tiheän öljynvaihtovälin hyödyistä kohkataan on aika vähän näyttöä siitä, että valmistajan suositusten seuraaminen olisi yleisesti turmiollista moottorille. Siksipä olisikin tarpeen tehdä öljytesti, jossa todella katsottaisiin, miten voitelukyky säilyy pitkillä vaihtoväleillä. Öljyn väri ei kerro mitään sen voitelukyvystä.

Eikö nämä TM:n ja Autobildin ym käyttötestit ajeta valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä? Joko niissä alkaa sylinterit olla soikeita ja lastu lentää nokka-akseleista... vai viliseekö niissä pikemminkin lauseita "kuluminen olematonta... hoonausjäljet kuin tehtaan jäljiltä..."
Vaihtoväli käytön mukaan. Itellä on työajo n.10km jolloin kone ei kerkiä edes lämmitä kunnolla ja kylmälimaa kertyy kiitettävästi. Öljyt tuleekin vaihdettua n.5-7tkm välein.
Öljyt kun ei todellakaan parane vanhetessaan, miettii vaikka kuinka paljon seassa on bensaa ja vettä.
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 226
Niin no lyhyellä matkalla on toi lämpenemisen puute on kyllä koneelle tosi huonoa. Siinä esimerkki miks sitä tikkua paras seurata eikä vaan sokeana lyhentää valmistajan suosituksia. Paperille tahrana toi vesi näkyy öljyssä. Eli seuraten miten öljypisara paperilla leviää. Epämääräinen ei sileä reuna on merkki vedestä ja vaalean jälkeen enempi tai vähempi ilmestyvä rengas bensasta. Akvarellimaalauspaperia itse käyttänyt testialustana.

Vesi ja bensa kyllä haihtuu öljystä jos kone käy tarpeeksi lämpimänä riittävästi. Etanoli vieläkin varmemmin poistuu öljystä kun sillä alle 80 astetta kiehumispiste. Joten sitä ei voi millään jäädä öljyyn. (Bensa 20 - 210 astetta).
Mitä hyötyä sinä ajattelet nuista pitkistä(15-30tkm) vaihtoväleistä olevan?
 
Liittynyt
27.02.2018
Viestejä
1 226
No jos sä ajattelet et autoilulla on jokin budjetti mitä olet valmis laittamaan. Niin sen sijaan että turhaan kulutat rahaa huoltoihin jotka ei hyödytä verrattuna siihen että teet jonkin kannattavamman huollon vaikka aikasemmin ennakoivasti ennenkuin varsinaisesti hajoaa. Ylläpitokulut kun kuitenkin aika usealla vähän merkkaa. Netistä joskus löytyy tiettyjen autojen tyyppivikoja jotka ilmenee jollain kilometreil niin sellaiseen voi esimerkiksi varautua vaikkei se vielä välttämättä 10tkm sisällä hajoiskaan.

Monesti näitä turhia huoltoja tekee ihmiset joilla ei ole käsitystä eikä ymmärrystä muuhun kuin vaihdattaa ylihintaisia nesteit ylitiheään kuvitellen siten pitävänsä autoa paremmin vaikkei mitään vaikutusta asialla olisi.
Ne hyvät tuoreet öljyt on halvin vakuutus, kun ajetaan esim. Mailia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Vaihtoväli käytön mukaan. Itellä on työajo n.10km jolloin kone ei kerkiä edes lämmitä kunnolla ja kylmälimaa kertyy kiitettävästi. Öljyt tuleekin vaihdettua n.5-7tkm välein.
Öljyt kun ei todellakaan parane vanhetessaan, miettii vaikka kuinka paljon seassa on bensaa ja vettä.
Ehkä joku pidempi ajomatka edes joskus olisi moottorille ihan hyvä. Silloin öljyn seassa oleva bensa/diesel ja vesi lähtisi pois? Ilmeisesti talven jälkeen keväällä olisi paras aika vaihtaa ne uudet öljyt. Omasta mielestä 15tkm tohtisi ajaa öljyillä ja max 2 vuotta. Itse olen vaihtanut 20 tkm välein.

Aika turvallinen olisi 15 tkm tai 1 vuosi tai hyvin turvallinen 10tkm/1 vuosi. Eipä kyllä mikään estä vaihtamasta öljyä ja suodatinta 5-7tkm välein. Eihän tuo paljoa maksa.

Tuo taisi olla aika hyvää öljyä, mutta onhan niitä myös halvempia ja melkein samoja.
Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l | Motonet Oy

Hiukkasloukun takia piti laittaa tuota.
Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4l | Motonet Oy
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 543
Viestejä
4 214 436
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
Gunjack

Hinta.fi

Ylös Bottom