Jotkut ajaa katsastukseen tyyliin kolmosella tai jos ei uskalla niin sitten nelosella 80km/h sen 2-5km matkan.Karstat lähtee ihan kenkää antamalla. Ei tarvi mitään mömmöjä.
Ei sille moottorille tee pahaa joskus antaa sitä monoo kunnolla.
Jotkut ajaa katsastukseen tyyliin kolmosella tai jos ei uskalla niin sitten nelosella 80km/h sen 2-5km matkan.Karstat lähtee ihan kenkää antamalla. Ei tarvi mitään mömmöjä.
Tässähän se asenne onkin eli nykymenon mukaan pitää säästää sitä polttoainetta. Ja eikä uskalleta pistää oikeasti pienempää silmään eli mielummin pienempi vaihde ja kierroksia kuin iso vaihde sekä vedätys.Niin kauan ku ei jakuvasti revittele punarajalla, ni ei moottori mitään siitä tuumaa. Kaikki koneet on kuiteski suunniteltu toimimaan pitkänaikaa jossain 5 tonnin kierroksillakin tyyliin Autobahnilla. Ite aina yleensä kakkosella poljeskelen juuri ennen mittaukseen menoa ja ajan pakoputkiston oikein kuumaksi, samoin koneen.
Ja kun päälle vetäisee muutamia 0-100 km/h kiihdytyksiä tavallista korkeampia kierroksia käyttäen, saa moottori tehdä kunnolla työtä ja lämpeääkin. Tasaista nopeutta ajaminen, vaikka pienelläkin vaihteella, ei kuormita niin paljon kuin voimakas kiihdyttäminen missä oikeasti otetaan tehoa irti.Jotkut ajaa katsastukseen tyyliin kolmosella tai jos ei uskalla niin sitten nelosella 80km/h sen 2-5km matkan.
Ei sille moottorille tee pahaa joskus antaa sitä monoo kunnolla.
Ennen tuon Ford Formula F - öljyn valmisti British Petroleum, oli BP - merkinnät purkin takana, nykyisin siirtynyt Saksaan valmistus. Täyttää WSS-M2C913-C normit, muttei -D:tä ja taitaa olla osasynteettinen Fordin oma öljy (5W-30 omalla lisäaineistuksella suojaamaan Zetec / Duratec / Duratorq, yms. koneita)Ford Formula F 5w-30 saanut todella hyvät arvosanat halvaksi öljyksi.
Riippuu täysin laitteen huolto-ohjeista. Sekä moottorista (tietyt "Design to Fail" - suunnittelut tai heikot kohdat voivat nopeuttaa vaihtoväliä), lämpötiloista ja kylmästarttien määrästä, ajotavastasi, onko ajo kaupunki/moottoritieajoa, käytkö radalla pyörähtämässä, yms.Mikäs on puolueettomasti sanottuna sitten suomen olosuhteissa riittävän usein?
Pakkastesti pelkkää nollaa..
Arka aihe ilmeisesti.Joskus tätä moottoriöljykeskustelua käynyt siviili- ja työpuolella ja jotenkin lopputulema aina on ollut se, että autoilun kuluissa ehkä se moottoriöljy on about viimeisiä paikkoja, jossa alkaa hakemaan säästöjä. Varsinkin kun Suomessa on joskus noita ääriolosuhteitakin ja kaluston pitää liikkuakin ja vuositasolla ~30 € säästö...
Mutta harmittavan vähän noista taitaa kunnon testejä olla jolloin pääsisi käymään hieman valistuneempaakin keskustelua aiheesta. Tekniikan Maailmalle / Tuulilasille olisi siis taas töitä.
Miksi? Kyllä esim. yleisimmät 5W-30 olisi riittävän kattava.Periaatteessahan hankauskulutustesti olisi helppo tehdä, mutta se pelkästään ei riitä. Lisäksi pitäisi kymmenien valmistajien ja eri viskositettien öljyt testata, niin kyllä siinä työsarkaa olisi.
Mä en ole koskaan nähnyt että auton moottori hajoaisi huonon öljyn takia. Kyllä se on joku muu syy.Itse pidän tapana vaihtaa halvemmat öljyt 10tkm välein. Uudemmassa kulkineessa ja kalliimmilla öljyillä 15tkm.
Loppupeleissä liekö niin hirveästi merkitystä käyttääkö halpoja vai kalliita kun vain luokitukset ja vaihtoväli täyttää
huoltokirjan vaatimukset? Voihan se ollä että halvalla öljyllä kone kestää 500tkm ja kalliimmilla 510tkm
Milläs tavalla ovat sitten hajonneet jos syy on liian pitkä vaihtoväli?Ei suoranaisesti huonon öljyn mutta pitkien vaihtovälien edes auttamana.
Milläs tavalla ovat sitten hajonneet jos syy on liian pitkä vaihtoväli?
Ei nyt lasketa sitä että syöny öljynsä pois ja sen takia leikannu kiinni kun ei ole lisätty öljyä (nainen ratissa).
Minäkin voin suositella, vielä ei ole tarvinnut lisätä öljyä yli 50v vanhaan autoon ja 5W50 on myös aika halpaa, kun 5l:n purkki maksaa 27,90€:a, lukee vielä "for trackday use". Joskus oli osa Esson konsernia, nykyisestä tilanteesta en osaa sanoa.Päädyin korjaamon kehotuksesta Comman öljyihin, kuulemma Toyotakin käyttää sitä merkkihuollossa, brittivalmisteista laatuöljyä korjaamoille.
Mobil Super 2000 X1 10-W40 näyttää pärjänneen hyvin. Pitää harkita kesäöljyksi kun on Halpa-Hallissa tarjouksessa 14,95€/4L
Mun mielestä noi synteettiset testit mitä tää kaveri tekee ei vastaa mitenkään öljyn normaalia käyttöä moottorissa.Mobil Super 2000 X1 10-W40 näyttää pärjänneen hyvin. Pitää harkita kesäöljyksi kun on Halpa-Hallissa tarjouksessa 14,95€/4L
googlettamalla löytyi tietoa että tuossa Mobilissa olisi ihan kunnon annos ZDDP lisäaineistusta.Mun mielestä noi synteettiset testit mitä tää kaveri tekee ei vastaa mitenkään öljyn normaalia moottorissa.
Piotr Tester
Jos olet facebookissa, niin kannattaa seurailla amwork:sin sivua. Siellä on öljytestiä tulossaJoskus tätä moottoriöljykeskustelua käynyt siviili- ja työpuolella ja jotenkin lopputulema aina on ollut se, että autoilun kuluissa ehkä se moottoriöljy on about viimeisiä paikkoja, jossa alkaa hakemaan säästöjä. Varsinkin kun Suomessa on joskus noita ääriolosuhteitakin ja kaluston pitää liikkuakin ja vuositasolla ~30 € säästö...
Mutta harmittavan vähän noista taitaa kunnon testejä olla jolloin pääsisi käymään hieman valistuneempaakin keskustelua aiheesta. Tekniikan Maailmalle / Tuulilasille olisi siis taas töitä.
Jahka julkaistaan, niin täräytäppä linkkiä!Jos olet facebookissa, niin kannattaa seurailla amwork:sin sivua. Siellä on öljytestiä tulossa
Jahka julkaistaan, niin täräytäppä linkkiä!
Oleellista olisi, että öljytestissä tutkittaisiin, miten öljyn ominaisuudet kestävät pitkällä vaihtovälillä. Millä öljyllä uskaltaa ajaa valmistajan suosittaman 30 tkm, mikä on parasta vaihtaa tuplasti tiheämmin ja mikä on parasta jättää kaupan hyllyyn.Jos olet facebookissa, niin kannattaa seurailla amwork:sin sivua. Siellä on öljytestiä tulossa
Pari tuttua ajeli eurol öljyillä. Diesel koneet kesti molemmissa yli 500tkm.. Korit pehmeni ennen kuin moottorit. Kun autot meni paaliin koneet oli ihan tolkuissaan.Miten tuo toimis 1.6 crdi:ssä? Eurol täyssynteettinen moottoriöljy 5W-40 5L
Uskallan sanoa ihan ilman testejä, ettei millään öljyllä kannata ajaa 30tkm, jos meinaa autoa yhtään pitempään pitää. Jos ajot on ihan perus kruisailua, niin tuskin kannattaa perus marketti öljyä kummempia litkuja käyttää. Tuo testi on varmaan tehty viritettyjä rata/maili yms. Pelejä silmällä pitäen. Rankassa käytössä öljyt vaihdetaan tiheään, joten öljyn ei tarvitse kestää kymmenien tuhansien kilometrien ajan.Oleellista olisi, että öljytestissä tutkittaisiin, miten öljyn ominaisuudet kestävät pitkällä vaihtovälillä. Millä öljyllä uskaltaa ajaa valmistajan suosittaman 30 tkm, mikä on parasta vaihtaa tuplasti tiheämmin ja mikä on parasta jättää kaupan hyllyyn.
Etenkin dieselautoissa öljytilavuus voi hyvin olla joku 5-6 litraa, jolloin vaihtovälin puolittamisella voi alkaa olla jo jonkinlaista rahallista merkitystäkin.
Motox FullSyn 5W-40 20l SM/CF | Motonet OyVajaa 8 litraa bensas vaihtokerta 15tkm välein. Joku kivan hintainen SN laatuluokituksen 5W40 ku löytyis. Muuten valinta saattais olla GM LongLife dexos2, mutta kun vaan 5W30. Toi SN kun sietäis SM paremmin etanolia. Vaiks molemmis SM ja SN on kyl hapettumisen säätöaineet että sinällään sama vaikka vetilis noilla Motoxin 20 litran kanistreilla sen 15tkm. Näyttää viel ihan kelvolliselta tavaralta vaikka etanolilla vedelty.
Itsellekkin öljyn valinta antaa normaaliajoon 30tkm ja vaikeissa olosuhteissa 15tkm ja oon vaihtanu 12-13tkm välein. Ja se öljy on kuitenkin moottorin paras vakuutus ja tuli vaihdettua öljyt tehostajaan, niin sieltä tuli ensimmäinen litra täysin mustaa öljyä. Vissiin koskaan vaihdettu.Uskallan sanoa ihan ilman testejä, ettei millään öljyllä kannata ajaa 30tkm, jos meinaa autoa yhtään pitempään pitää. Jos ajot on ihan perus kruisailua, niin tuskin kannattaa perus marketti öljyä kummempia litkuja käyttää. Tuo testi on varmaan tehty viritettyjä rata/maili yms. Pelejä silmällä pitäen. Rankassa käytössä öljyt vaihdetaan tiheään, joten öljyn ei tarvitse kestää kymmenien tuhansien kilometrien ajan.
Kaikkiin laitteisiin on tullut vaihdettua vaihteistoöljyt (plus perä- yms. ölpät), oli sitten manuaali tai automaatti, kuten ohjaustehostimeenkin öljyt. Yleisesti alkaa olemaan "Sealed for life" - tyylisiä ratkaisuja enemmäkseen, huolto-ohjelmassa lukee vain "tarkista pinnan taso, lisää tarvittaessa", mikä taas on ihan varmasti jees, jos laite on tarkoitus paalata siinä 200tkm kohdalla.Itsellekkin öljyn valinta antaa normaaliajoon 30tkm ja vaikeissa olosuhteissa 15tkm ja oon vaihtanu 12-13tkm välein. Ja se öljy on kuitenkin moottorin paras vakuutus ja tuli vaihdettua öljyt tehostajaan, niin sieltä tuli ensimmäinen litra täysin mustaa öljyä. Vissiin koskaan vaihdettu.
Ja kuinka moni vaihtaa myös manuaalilaatikkoon öljyt? Oli aika mielenkiintoisen väriset ja vaikutti ainakin mulla positiivisesti manuaaliöljyn vaihto laatikkoon. Eli sai suunnilleen survoa vaihteita päälle ja sen jälkeen on mennyt nätimmin päälle.
Jotkut ovat vaihtaneet öljyt samana päivänä, kun menevät radalle ja päivän päätteeksi öljyt on mustana.
Halpaakaan vakuutusta ei kannata ottaa, jos se on tarpeeton. Vaikka öljyt vaihtaisi itse, niin öljyn ja suodattimen hinnalla saa likimain tankillisen polttoainetta, jos moottorille ei kelpaa halvimpien hintaluokkien öljy (tai haluaa ajaa 0W-öljyillä).Itsellekkin öljyn valinta antaa normaaliajoon 30tkm ja vaikeissa olosuhteissa 15tkm ja oon vaihtanu 12-13tkm välein. Ja se öljy on kuitenkin moottorin paras vakuutus ja tuli vaihdettua öljyt tehostajaan, niin sieltä tuli ensimmäinen litra täysin mustaa öljyä. Vissiin koskaan vaihdettu.
Mitenköhän eroaa tuosta Puuilon 5w-40 PLX:stä?Mulla olis muistikuva et aikasempi oli parempi tiputtaen tuohon.
Tokmannil olis edullista 5W40 SN
Eurol Super Lite 5l 5W-40 SN/CF
Eipä taida haitata dieselissäEurolin omien sivujen mukaan SM eikä SN. Eli puuttuisi parannnettu tiivistesuoja ja eikä yhtä vahvaa hapettimisen estoa. Ei siis varsininen etanolille oleva öljy.
Ja haluaisin kyllä nähdä, kun nuo lehdet ajelee väh. 800tkm ja avaavat sitten vasta sen koneen eli mikä sen kunto on sitten. Ja muistetaan se surullisenkuuluisa 1.8l Nissanin bensakone eli niissähän meni se kolmospytty soikeaksi ja en tiedä, paljonko öljy oikeasti huononee sen 15tkm jälkeen.Halpaakaan vakuutusta ei kannata ottaa, jos se on tarpeeton. Vaikka öljyt vaihtaisi itse, niin öljyn ja suodattimen hinnalla saa likimain tankillisen polttoainetta, jos moottorille ei kelpaa halvimpien hintaluokkien öljy (tai haluaa ajaa 0W-öljyillä).
Siihen nähden miten paljon tiheän öljynvaihtovälin hyödyistä kohkataan on aika vähän näyttöä siitä, että valmistajan suositusten seuraaminen olisi yleisesti turmiollista moottorille. Siksipä olisikin tarpeen tehdä öljytesti, jossa todella katsottaisiin, miten voitelukyky säilyy pitkillä vaihtoväleillä. Öljyn väri ei kerro mitään sen voitelukyvystä.
Eikö nämä TM:n ja Autobildin ym käyttötestit ajeta valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä? Joko niissä alkaa sylinterit olla soikeita ja lastu lentää nokka-akseleista... vai viliseekö niissä pikemminkin lauseita "kuluminen olematonta... hoonausjäljet kuin tehtaan jäljiltä..."
Näissä käyttötesteissä ajetaan 60tkm tai jotain lähinnä maantietä?Siihen nähden miten paljon tiheän öljynvaihtovälin hyödyistä kohkataan on aika vähän näyttöä siitä, että valmistajan suositusten seuraaminen olisi yleisesti turmiollista moottorille. Siksipä olisikin tarpeen tehdä öljytesti, jossa todella katsottaisiin, miten voitelukyky säilyy pitkillä vaihtoväleillä. Öljyn väri ei kerro mitään sen voitelukyvystä.
Eikö nämä TM:n ja Autobildin ym käyttötestit ajeta valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä? Joko niissä alkaa sylinterit olla soikeita ja lastu lentää nokka-akseleista... vai viliseekö niissä pikemminkin lauseita "kuluminen olematonta... hoonausjäljet kuin tehtaan jäljiltä..."
Soikeudella ei ollut tekemistä öljyn kanssa.Ja haluaisin kyllä nähdä, kun nuo lehdet ajelee väh. 800tkm ja avaavat sitten vasta sen koneen eli mikä sen kunto on sitten. Ja muistetaan se surullisenkuuluisa 1.8l Nissanin bensakone eli niissähän meni se kolmospytty soikeaksi ja en tiedä, paljonko öljy oikeasti huononee sen 15tkm jälkeen.
Audin keskustelupalstalla on jonkin verran keskusteltu nimenomaan, onko LL-öljyt hyväksi moottorille vai ei.
Long-life -öljyjen vaarasta - Audifinns
Vaihtoväli käytön mukaan. Itellä on työajo n.10km jolloin kone ei kerkiä edes lämmitä kunnolla ja kylmälimaa kertyy kiitettävästi. Öljyt tuleekin vaihdettua n.5-7tkm välein.Halpaakaan vakuutusta ei kannata ottaa, jos se on tarpeeton. Vaikka öljyt vaihtaisi itse, niin öljyn ja suodattimen hinnalla saa likimain tankillisen polttoainetta, jos moottorille ei kelpaa halvimpien hintaluokkien öljy (tai haluaa ajaa 0W-öljyillä).
Siihen nähden miten paljon tiheän öljynvaihtovälin hyödyistä kohkataan on aika vähän näyttöä siitä, että valmistajan suositusten seuraaminen olisi yleisesti turmiollista moottorille. Siksipä olisikin tarpeen tehdä öljytesti, jossa todella katsottaisiin, miten voitelukyky säilyy pitkillä vaihtoväleillä. Öljyn väri ei kerro mitään sen voitelukyvystä.
Eikö nämä TM:n ja Autobildin ym käyttötestit ajeta valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä? Joko niissä alkaa sylinterit olla soikeita ja lastu lentää nokka-akseleista... vai viliseekö niissä pikemminkin lauseita "kuluminen olematonta... hoonausjäljet kuin tehtaan jäljiltä..."
Mitä hyötyä sinä ajattelet nuista pitkistä(15-30tkm) vaihtoväleistä olevan?Niin no lyhyellä matkalla on toi lämpenemisen puute on kyllä koneelle tosi huonoa. Siinä esimerkki miks sitä tikkua paras seurata eikä vaan sokeana lyhentää valmistajan suosituksia. Paperille tahrana toi vesi näkyy öljyssä. Eli seuraten miten öljypisara paperilla leviää. Epämääräinen ei sileä reuna on merkki vedestä ja vaalean jälkeen enempi tai vähempi ilmestyvä rengas bensasta. Akvarellimaalauspaperia itse käyttänyt testialustana.
Vesi ja bensa kyllä haihtuu öljystä jos kone käy tarpeeksi lämpimänä riittävästi. Etanoli vieläkin varmemmin poistuu öljystä kun sillä alle 80 astetta kiehumispiste. Joten sitä ei voi millään jäädä öljyyn. (Bensa 20 - 210 astetta).
Ne hyvät tuoreet öljyt on halvin vakuutus, kun ajetaan esim. Mailia.No jos sä ajattelet et autoilulla on jokin budjetti mitä olet valmis laittamaan. Niin sen sijaan että turhaan kulutat rahaa huoltoihin jotka ei hyödytä verrattuna siihen että teet jonkin kannattavamman huollon vaikka aikasemmin ennakoivasti ennenkuin varsinaisesti hajoaa. Ylläpitokulut kun kuitenkin aika usealla vähän merkkaa. Netistä joskus löytyy tiettyjen autojen tyyppivikoja jotka ilmenee jollain kilometreil niin sellaiseen voi esimerkiksi varautua vaikkei se vielä välttämättä 10tkm sisällä hajoiskaan.
Monesti näitä turhia huoltoja tekee ihmiset joilla ei ole käsitystä eikä ymmärrystä muuhun kuin vaihdattaa ylihintaisia nesteit ylitiheään kuvitellen siten pitävänsä autoa paremmin vaikkei mitään vaikutusta asialla olisi.
Ehkä joku pidempi ajomatka edes joskus olisi moottorille ihan hyvä. Silloin öljyn seassa oleva bensa/diesel ja vesi lähtisi pois? Ilmeisesti talven jälkeen keväällä olisi paras aika vaihtaa ne uudet öljyt. Omasta mielestä 15tkm tohtisi ajaa öljyillä ja max 2 vuotta. Itse olen vaihtanut 20 tkm välein.Vaihtoväli käytön mukaan. Itellä on työajo n.10km jolloin kone ei kerkiä edes lämmitä kunnolla ja kylmälimaa kertyy kiitettävästi. Öljyt tuleekin vaihdettua n.5-7tkm välein.
Öljyt kun ei todellakaan parane vanhetessaan, miettii vaikka kuinka paljon seassa on bensaa ja vettä.