Oculus Quest

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S3p
  • Aloitettu Aloitettu
VD:llä resoluutio näytti upealta, mutta VD käynnistää myös SteamVR:n mikä rajoittaa pelin nopeutta. Niinpä peli kyllä pyöri ok, mutta SteamVR:n kautta en saanut framepiirtoa pysymään ainakaan SWS:n high asetuksella alle 11,1ms kun VD:kin oli high asetuksella.
VD:n ja Questien tapauksessa optimaaliset asetukset jotka maksimoi kuvan tarkkuuden ja vie vähiten tehoa on VR Graphics Quality: High ja Steamin resoluutiota tarvittava määrä alemmmaksi jopa 60% asti. Tämä siksi että High asetuksella Quest 2 resoluutioksi tulee jotain 2500x2700 jonka jälken Steam lisää tuohon 100% resoluutiolla vielä 1,3x supersamplauksen jolloin peliä renderöidään yli 6k resoluutiolla! Steamin 100% resoluutio on siis turhan suuri Questille, koska normaalisti headsetit kertovat Steamilla niiden paneelin todellisen resoluution, mutta VD tapauksessa se kertoo tuo VD:n supersamplaus resoluution. Lisäksi pelin renderöimä kuva skaalataan alaspäin ennen kuin kuva lähetetään Questiin joten Steamin puolella oleva supersamplaus menee enimmäkseen hukaan. Se vähentää vain hieman aliasoitumista, mutta tärkein asia jossa supersamplauksesta on eniten hyötyä on vasta Questissa jossa kuva muutetaan kuperaksi eli VR lasien optiikalle sopivaksi. Tuo muunnos vähentää kuvan pikselitiheyttä kuvan keskeltä niin että jos lähtötilanteessa kuvan tarkkuus olisi 100%, niin kuperaksi muunnetussa kuvassa keskiosan tarkkuus on enää noin 80%. Tämä vuoksi käytännlssä kaikki VR headsetit käyttää vakioasetuksillaan aina vähintään 1,3x supersamplausta jolloin kuperaksi muunnoksen jälkeen kuvan keskiosan pikselitiheys säilyy täydellä paneelin tarkkuudella.
 
Osaako joku kertoo voiko oculus pc appiin ladattua/ostettua soverllusta siirtää quest2 laseihin?

Niissä on ihan eri käyttöjärjestelmät eli ei voi siirrellä. Ostetuista peleistä saattaa kuitenkin saada samalla ostolla ilmaiseksi Quest version ja helpointa on vain Questilla etsiä haluttu peli kaupasta ja katsoa sanooko se, että voi ladata ilmaiseksi.
 
VD:n ja Questien tapauksessa optimaaliset asetukset jotka maksimoi kuvan tarkkuuden ja vie vähiten tehoa on VR Graphics Quality: High ja Steamin resoluutiota tarvittava määrä alemmmaksi jopa 60% asti. Tämä siksi että High asetuksella Quest 2 resoluutioksi tulee jotain 2500x2700 jonka jälken Steam lisää tuohon 100% resoluutiolla vielä 1,3x supersamplauksen jolloin peliä renderöidään yli 6k resoluutiolla! Steamin 100% resoluutio on siis turhan suuri Questille, koska normaalisti headsetit kertovat Steamilla niiden paneelin todellisen resoluution, mutta VD tapauksessa se kertoo tuo VD:n supersamplaus resoluution. Lisäksi pelin renderöimä kuva skaalataan alaspäin ennen kuin kuva lähetetään Questiin joten Steamin puolella oleva supersamplaus menee enimmäkseen hukaan. Se vähentää vain hieman aliasoitumista, mutta tärkein asia jossa supersamplauksesta on eniten hyötyä on vasta Questissa jossa kuva muutetaan kuperaksi eli VR lasien optiikalle sopivaksi. Tuo muunnos vähentää kuvan pikselitiheyttä kuvan keskeltä niin että jos lähtötilanteessa kuvan tarkkuus olisi 100%, niin kuperaksi muunnetussa kuvassa keskiosan tarkkuus on enää noin 80%. Tämä vuoksi käytännlssä kaikki VR headsetit käyttää vakioasetuksillaan aina vähintään 1,3x supersamplausta jolloin kuperaksi muunnoksen jälkeen kuvan keskiosan pikselitiheys säilyy täydellä paneelin tarkkuudella.

Okei, täytyypä kokeilla tuota Steam reson laskua. Suurimmalla osalla pelejä ei ole ongelmaa, mutta SWS ja Fallout tuntuvat takkuavan high asennossa. HLA ja Skyrim pyörivät joten kuten. HLA:ssa on sis. rakennettu dynaaminen reso, joten en tiedä auttaako siinä paljoa tuo steam reson lasku, luultavasti ei.
 
VD:n ja Questien tapauksessa optimaaliset asetukset jotka maksimoi kuvan tarkkuuden ja vie vähiten tehoa on VR Graphics Quality: High ja Steamin resoluutiota tarvittava määrä alemmmaksi jopa 60% asti. Tämä siksi että High asetuksella Quest 2 resoluutioksi tulee jotain 2500x2700 jonka jälken Steam lisää tuohon 100% resoluutiolla vielä 1,3x supersamplauksen jolloin peliä renderöidään yli 6k resoluutiolla! Steamin 100% resoluutio on siis turhan suuri Questille, koska normaalisti headsetit kertovat Steamilla niiden paneelin todellisen resoluution, mutta VD tapauksessa se kertoo tuo VD:n supersamplaus resoluution. Lisäksi pelin renderöimä kuva skaalataan alaspäin ennen kuin kuva lähetetään Questiin joten Steamin puolella oleva supersamplaus menee enimmäkseen hukaan. Se vähentää vain hieman aliasoitumista, mutta tärkein asia jossa supersamplauksesta on eniten hyötyä on vasta Questissa jossa kuva muutetaan kuperaksi eli VR lasien optiikalle sopivaksi. Tuo muunnos vähentää kuvan pikselitiheyttä kuvan keskeltä niin että jos lähtötilanteessa kuvan tarkkuus olisi 100%, niin kuperaksi muunnetussa kuvassa keskiosan tarkkuus on enää noin 80%. Tämä vuoksi käytännlssä kaikki VR headsetit käyttää vakioasetuksillaan aina vähintään 1,3x supersamplausta jolloin kuperaksi muunnoksen jälkeen kuvan keskiosan pikselitiheys säilyy täydellä paneelin tarkkuudella.
Eikai toi ihan noin voi mennä? Tai jos voi niin oon helvetin ylpeä mun moposta joka renderöi Alyxia ties millä resolla koska käytin high/130% asetuksia ja pyöri ihan normaalisti
 
Eikai toi ihan noin voi mennä? Tai jos voi niin oon helvetin ylpeä mun moposta joka renderöi Alyxia ties millä resolla koska käytin high/130% asetuksia ja pyöri ihan normaalisti

HLA:ssa on oma sisäinen dynaaminen resoluutio, jota se muuttaa sen mukaan että frame ehtii aina ajoissa, eli 90hz laitteella 11,1ms. Et siis voita tuolla asetuksella luultavasti mitään.
 
Samaa asetusta käyttänyt toki muissakin peleissä. Onko sillä merkitystä missään pelissä?
 
Samaa asetusta käyttänyt toki muissakin peleissä. Onko sillä merkitystä missään pelissä?

Toki on, HLAssa on vain tämmöinen spesiaali oma dynaaminen resoluutionsa. Kyllä HLA:kin käyttää Steam SS asetusta, mutta en osaa sanoa mikä merkitys sillä on koska se kumminkin tekee resoluutionkorjauksen dynaamisesti.

Minullakin pyörii useimilla pelellä VD:n High tila ongelmitta, kuten yllä oli ei tuota SS:ää ole VD:n kanssa edes tarvetta isontaa. Suurimmat ongelmat ovat Fallout, modattu Skyrim ja Star Wars Squadrons joilla frame ei ehdi piirtyä 11,1ms kun VD on high asetuksessa.
 
Tuo mainitsemani 11,1ms framepiirto ei ole latenssi vaan kertoo siitä että frame ehditään piirtää kokonaan jos se jää alle 11,1ms. (11,1ms x 90 = 1000ms).

Sen saa näkymään steamin overlayhin kun käytössä on advanced settings lisäpalikka. Samasta advanced settingsistä näkee suoraan reprojected frames luvunkin, sen olisi hyvä olla tietysti lähellä 0%.

Mitä lagin mittaamiseen VD:ssä tulee, itse katson sen PC:n ruudulta silloin kun olen VR näkymässä. Silloin tuo VD streamer näyttää käsittääkseni VR näkymän latenssin. Se on minulla liikkunut 30ms pinnassa.
Tuosta steamvr pikkuikkunasta saa "display performance graph", onkohan se sama mitä tarkoitat? Se kyllä sahaa jotain "13-14 of 11.1ms" väliä ilman että lasit tai mikään peli on edes päällä :hmm:
 
Eikai toi ihan noin voi mennä? Tai jos voi niin oon helvetin ylpeä mun moposta joka renderöi Alyxia ties millä resolla koska käytin high/130% asetuksia ja pyöri ihan normaalisti
Minulla on vanha GTX 1070 ja kun se jaksoi pyörittää Quest 1:n resoluutiolla ja 72 Hz:lla Alyxia ultralla, VD high:lla ja Steam 100% resoluutiolla täysin sulavasti, niin aloin miettimään että miten tämä on mahdollista. Muissa peleissä graphics quality piti laskea mediumille, tai muuten pelit olivat liian raskaita tuolle GPU:lle. Sitten vasta huomasin että tuo renderöintiresoluutio menee tuossa tapauksessa valtavan isoksi suhteessa Questin paneelin resolutioon, ja koska Alyxissa on sisäinen resoluution skaalaus niin peli pyörii sen ansiosta hyvin, eikä resoluution laskeminen edes vaikuttanut kuvan tarkkuuteen juuri ollenkaan koska tuo Steam/PC puolella oleva supersamplaus on käytännössä turhaa tai ainakin vähemmän hyödyllistä. Tarpeeksi tehokkaalla GPU:lla Steamin resoluution voi laittaa 100% tai yli, mutta jos peli on liian raskas niin tuo on asetus jota kannattaa laskea ensimmäisenä.

Oculus Linkillä on periaatteessa sama tilanne, mutta sillä erolla että linkin encode resoluution maksimi on vain 3664 joka ei riitä siihen että Q2 paneelista saisi kaiken tarkkuden hyödynnettyä. Tuo resoluutio on vastaa VD graphics quality lowta eikä sitä voi nostaa sen suuremmaksi koska PC:n ja Questin encoderien ja decoderien maksimiresoluutiot tulevat tuossa vastaan. Q2 natiivipeleillä parhaan laadun saa kun nostaa resoluution sidequestilla 2560:een joten sitä vastaava encode resoluutio olisi 5120. Mikään näytönohjain ei vaan tällä hetkellä tue näin isoja resoluutioita. Joten siitä tulikin mieleen että:

Tuo minun edellisessä viestissä oleva arvaus VD graphics quality high resoluutiosta Quest 2:lla saattaa sittenkin olla väärä. Q1:lla asia on siis niin että paneelin leveys on 1440, VD low on noin 1500, medium noin 1800 ja high noin 2100.Steamin 100% ja high:lla resoluutioksi tulee noin 2700x3000. Yritin tuo perusteella arvata mitkä olisivat Q2 laatuasetukset, mutta en muistanut sitä kirjoittaissa tuota encoder/decoder rajoitusta joten ne eivät välttämättä olekaan noin isot mitä sanoin edellisessä viestissä. Se ei kuitenkaan muuta sitä että resoluutiota kannattaa jokatapauksessa laskea Steamissa myös Q2:lla.

Jos joku viitsisi asentaa sidequestilla alla olevan OVR Metric Toolin joka on Questin oma debug tool. Sillä näkee VR sovellusten aikana eri statiistikkoja kuten CPU/GPU kuormat, FPS ja resoluution (Eye buffer width & height), niin nähdään mitkä nuo todelliset low, medium ja high resoluutiot ovat Q2:lla.

 
Tuosta steamvr pikkuikkunasta saa "display performance graph", onkohan se sama mitä tarkoitat? Se kyllä sahaa jotain "13-14 of 11.1ms" väliä ilman että lasit tai mikään peli on edes päällä :hmm:

Mahtaa olla jotain päällä jos noin korkeaa näyttää.
Jos käytät Questin 90hz tilaa, tuon pitäisi jäädä alle 11,1ms että yksittäinen frame ehditään piirtää sille käytettävissä olevassa ajassa.

Monet pelit pyörivät kuitenkin pienellä takkuamisella tai reprojektoimalla framet, jos menee vain vähän yli. Toinen hyvä mittari on heti kun aukaiset advanced settings, sillä sivulla näkyy reprojected frames, joka kertoo miten iso osa frameista on reprojektoituja.

Ideaali olisi tietysti 0%, mutta monissa peleissä pääsen 2% tuntumaan, joka on minulle riittävä. Jos tuo reprojected osuus on yli 10% ei sitä aina huomaa kuvassakaan, mutta aivot kyllä signaloivat minulle että kaikki ei ole kunnossa.
 
Eipä minulla ainakaan tuo Steamin renderöintiresoluution vaihto paljoa auttanut Fallout4:seen. Frameaika hidastui mutta 80% laittamalla meni vielä yli 11,1ms.

Kokeilun jälkeen pidin Virtual Desktopin ”medium” asennossa, se on nopea tehdä eikä se nyt älyttömästi heikennä resoluutiota. Mielenkiinnolla odotan mitä Link tuo näiden raskaimpien peluuseen, mutta langattomuus oniin toimivaa Quest2:lla että pienen downgraden voi grafiikassa tehdä.
 
Eipä minulla ainakaan tuo Steamin renderöintiresoluution vaihto paljoa auttanut Fallout4:seen. Frameaika hidastui mutta 80% laittamalla meni vielä yli 11,1ms.

Kokeilun jälkeen pidin Virtual Desktopin ”medium” asennossa, se on nopea tehdä eikä se nyt älyttömästi heikennä resoluutiota. Mielenkiinnolla odotan mitä Link tuo näiden raskaimpien peluuseen, mutta langattomuus oniin toimivaa Quest2:lla että pienen downgraden voi grafiikassa tehdä.
Paljonko Steamin resolutio on 100%:lla? Tuo 80% on vasta 0,89 SS joten ihan rohkeasti vaan kokeilemaan pienempiä kun se ei toimi nyt VD kanssa läheskään samalla tavalla kuin "oikealla" PCVR headsetillä jossa <100% alkaa näkymään selvästi kuvan tarkkuudessa. 50% = 0,7 SS ja 25% = 0,5 SS, mutta jos lähtötilanne on niin että 100%:lla tulee vaikka 1,73 SS panelin resoluutioon (300% steamissa!*) niin siitä on vara pudottaa reilusti ilman että kuvan tarkkuus kärsii merkittävästi, varsinkin kun kuva skaalataan joka tapauksessa alemmaksi ennen pakkaamista ja lähettämistä Questiin.

Edit: *korjasin vähän realistisemmaksi lukemia.
 
Viimeksi muokattu:
VD:llä on seuraavat käytössä:
Virtual Desktop

Quest (1440×1600)
Low: 1536x1728
Medium: 1824x2016
High: 2208x2400

Quest 2 (1832x1920)
Low: 1728x1824
Medium: 2016x2112
High: 2496x2592

SteamVR 100% resoluutio muuttuu tuon asetuksen mukaisesti.

70% High saisin karvan paremman kuin mediumilla, mutta silläkin se tökki vielä aavistuksen. Eli taidan suosiolla pitää tuon Mediumin.
 
Quest 2 (1832x1920)
Low: 1728x1824
Medium: 2016x2112
High: 2496x2592

SteamVR 100% resoluutio muuttuu tuon asetuksen mukaisesti.
Ai niin että Quest 2 / High:lla Steamin 100% on 2496x2592? Minulla Steam lisäsi vielä viime viikolla 1,3x lisää Q1 resoluutioon. Onkohan tämä sitten muuttunut viimeisimmässä VD 1.17.1 versiossa, tai sitten se on tehty eri tavalla Q2:ssa encoder/decoder rajoitusten takia. Tuo High resoluutio on kyllä lähellä resoluutiota jolla Q2 paneelista saisi lähes täyden tarkkuuden, mutta tosiaan jos Steamin 100% on yhtä suuri Q2 resoluution kanssa niin silloin on ihan sama kummasta sitä laskee alemmaksi.
 
Ai niin että Quest 2 / High:lla Steamin 100% on 2496x2592? Minulla Steam lisäsi vielä viime viikolla 1,3x lisää Q1 resoluutioon. Onkohan tämä sitten muuttunut viimeisimmässä VD 1.17.1 versiossa, tai sitten se on tehty eri tavalla Q2:ssa encoder/decoder rajoitusten takia. Tuo High resoluutio on kyllä lähellä resoluutiota jolla Q2 paneelista saisi lähes täyden tarkkuuden, mutta tosiaan jos Steamin 100% on yhtä suuri Q2 resoluution kanssa niin silloin on ihan sama kummasta sitä laskee alemmaksi.

Kyllä. VD High on Quest2:lla 2496x2592 steamin 100% resoluutiossa. Kokeilin vain High/Medium, loput kopioin muuten jostain netistä joten ihan mahdollista että päivittynyt Quest1 osalta löytämäni tiedon jälkeen.

Periaatteesa näin, mutta voi tietysti olla mahdollista että kehittäjä Godin on päätynyt noihin low/medium arvoihin jostain hyvästä syystä ja siksi säätö VD:stä ja steamin 100% voisi toimia paremmin kun VD:n high ja itse asettamalla prosentit.
 
Mikä mahtaisi olla Quest2:sen kanssa pelittävä edullinen 5G-reititin Virtual Desktop käyttöön?
 
Hienoa, lasit tuli nopeasti, mutta keskellä ruutua punaiseksi juminut pikseli joka ilmestyy noin 5 min jälkeen.
 
Mikä mahtaisi olla Quest2:sen kanssa pelittävä edullinen 5G-reititin Virtual Desktop käyttöön?
50 euron Honor Router 3 dualcore wifi6; AP-modessa (eli bridge) sain todelliseksi iperf nopeudeksi 350-400 Mbps parin metrin päässä. Yhteyden nimellisnopeus 1200 Mbps ja muita laitteita ei ollut verkossa.
 
Nyt pari kertaa mennyt Q2 käynnistäessä Android recovery consoleen, jota pääsee eroon vain factory resetillä. Volume napilla valisee Factory reset, ja poweria painaa pari sekkaa niin lähtee resetoimaan.

Ruudulle siis lävähtää pitkän käynnistymisen jälkeen oheisen näköinen teksti, joka ei ole 3d vaan hemmetin hankala lukea. Sieltä sitten valttee alimman joka resetoi koko vermeen. Sen jälkeen pitää puhelimessa irrottaa ohjaimet ja määrittää uudelleen.

En tiedä mikä tuon aiheuttaa. Ilmeisesti joku patchi epäonnistuu tms. Mitä nyt on erikoisuuksia laitettu niin:
- Developer moodi päällä
- Sidequestilla VD
- 90hz näyttömoodi laitettu päälle
- Ja kaikki ilmainen sälä Oculukselta ja Sidequestilta
En vain oikein usko että mikään noista sotkisi patchia. Mutta listasin nyt jos joku törmää samanmoiseen ongelmaan niin ehkä löydetään yhteinen nimittäjä.
 

Liitteet

  • oq2.png
    oq2.png
    1,4 MB · Luettu: 31
Nyt pari kertaa mennyt Q2 käynnistäessä Android recovery consoleen, jota pääsee eroon vain factory resetillä. Volume napilla valisee Factory reset, ja poweria painaa pari sekkaa niin lähtee resetoimaan.

Ruudulle siis lävähtää pitkän käynnistymisen jälkeen oheisen näköinen teksti, joka ei ole 3d vaan hemmetin hankala lukea. Sieltä sitten valttee alimman joka resetoi koko vermeen. Sen jälkeen pitää puhelimessa irrottaa ohjaimet ja määrittää uudelleen.

En tiedä mikä tuon aiheuttaa. Ilmeisesti joku patchi epäonnistuu tms. Mitä nyt on erikoisuuksia laitettu niin:
- Developer moodi päällä
- Sidequestilla VD
- 90hz näyttömoodi laitettu päälle
- Ja kaikki ilmainen sälä Oculukselta ja Sidequestilta
En vain oikein usko että mikään noista sotkisi patchia. Mutta listasin nyt jos joku törmää samanmoiseen ongelmaan niin ehkä löydetään yhteinen nimittäjä.
Onko laite ollut yöt päällä, eli siis vain pikakäynnistystilassa? Vaihtoehtojahan on että yön aikana ladattu ja asennettu päivitys on ollut joko korruptoitunut tai akku on loppunut kesken päivityksen. En tiedä olisiko mahdollista jotenkin manuaalisesti ladata se päivityspaketti ja asentaa itse, jos se auttaisi pääsemään yli tuosta.
 
Onko laite ollut yöt päällä, eli siis vain pikakäynnistystilassa?

Hyvä pointti. Tuo voi olla että olen jättänyt epähuomiossa latautumaan lepotilassa. Pitää seurata tilannetta. Molemmissa tapauksissa ollut pidemmän aikaa käyttämättä / latauksessa ja olen laittanut päälle. Laitanpa seurantaan.
 
Useimmiten vain sleepissä, koska en aina jaksa käynnistää tietokonetta että saisin tarkemman kuvan Population Oneen :facepalm:
Mitä asetuksia oot pitänyt sidequestista? Kokeilin tuota 3072 default texture size ja voi perhana että näyttää paremmalta esim noi home environmentit. Ei tosta ole enää paluuta defaultiin. Onkohan se ihan toimiva arvo pitkässä juoksussa? Mikähän Q2 default noista on? Vaikuttaako nää vaan natiivihommiin, eikä mitään tekemistä PCVR pelien kanssa VD:n kautta?
 
Mitä asetuksia oot pitänyt sidequestista? Kokeilin tuota 3072 default texture size ja voi perhana että näyttää paremmalta esim noi home environmentit. Ei tosta ole enää paluuta defaultiin. Onkohan se ihan toimiva arvo pitkässä juoksussa? Mikähän Q2 default noista on? Vaikuttaako nää vaan natiivihommiin, eikä mitään tekemistä PCVR pelien kanssa VD:n kautta?
2000 jotain on se millä ainakin pop1 vielä pyörii ihan hyvin. 3000 on auttamatta liikaa. Olikohan se jotai 1500 kieppeillä se default.

Siis VD on iha oma juttunsa, omilla säädöillään. Pois lukien ehkä se 90Hz tila mikä ei ole vielä muuten sovelluksissa käytössä, kuin pakottamalla.
 
Ei noista kyllä helpolla selviä mitkä vaikuttaa vain natiivipeleihin ja mitkä kaikkeen. Eikös esim tuo 90Hz vaikuta myös VD käyttöön?
 
Ei noista kyllä helpolla selviä mitkä vaikuttaa vain natiivipeleihin ja mitkä kaikkeen. Eikös esim tuo 90Hz vaikuta myös VD käyttöön?
Nii no sen takia sen tuossa mainitsinkin. Eli jos 90hz tilan haluaa niin se pitää erikseen pakottaa päälle. VD on monimutkainen himmeli jossa resoluutioita on moneen lähtöön, mutta käsittääkseni vain VD omat asetukset määrää Questin reson joka tod näk on niin tarkka kuin decoodaus antaa myöten.
 
Eli meillä on virtual desktop yhdistelmässä eri resoja:
1. PC renderöintireso (pc supersämpläykset)
2. Streamaus resoluutio (+bitrate, +kodekki)
3. Questissa näkyvä osuus tästä streamatusta resosta (se ei näy kokonaan)
4. Kyöstin näyttöön piirrettävä resoluutio.
 
Eli meillä on virtual desktop yhdistelmässä eri resoja:
1. PC renderöintireso (pc supersämpläykset)
2. Streamaus resoluutio (+bitrate, +kodekki)
3. Questissa näkyvä osuus tästä streamatusta resosta (se ei näy kokonaan)
4. Kyöstin näyttöön piirrettävä resoluutio.

Tuo stream-maksimi on minusta oleellinen vain jos haluaa lagia pienentää sitä laskemalla, olettaen tietenkin ettei sitä niin minimiin vedä että vaikuttaa kuvankin laatuun suoraan. Kehittäjä Godin on kehoittanut käyttämään automaattista kodekin valintaa, ja vaihtamaan sen vain jos oletuskodekilla on selkeästi ongelmia.

Steam VR peleillä voi lisätä supessamplingia, mutta en ole VD:llä mitään dramaattista eroa sen myötä nähnyt. Lähinnähän se on käyttökelpoinen kevyemmissä peleissä, missä SS jaksaa pyöriä 11,1ms framen sisällä.

Helpoimmalla pääsee kun keskittyy säätämään High/Medium VD:n asetuksisrta sen mukaan millä peli jaksaa pyöriä parhaiten. Tällä hetkellä minulla esim. pyörii kaikki muut paitsi Fallout Highlla, ja kuvanlaatu on parhaimmissa peleissä lähes valokuvantarkkaa.
 
Tuo stream-maksimi on minusta oleellinen vain jos haluaa lagia pienentää sitä laskemalla, olettaen tietenkin ettei sitä niin minimiin vedä että vaikuttaa kuvankin laatuun suoraan. Kehittäjä Godin on kehoittanut käyttämään automaattista kodekin valintaa, ja vaihtamaan sen vain jos oletuskodekilla on selkeästi ongelmia.

Steam VR peleillä voi lisätä supessamplingia, mutta en ole VD:llä mitään dramaattista eroa sen myötä nähnyt. Lähinnähän se on käyttökelpoinen kevyemmissä peleissä, missä SS jaksaa pyöriä 11,1ms framen sisällä.

Helpoimmalla pääsee kun keskittyy säätämään High/Medium VD:n asetuksisrta sen mukaan millä peli jaksaa pyöriä parhaiten. Tällä hetkellä minulla esim. pyörii kaikki muut paitsi Fallout Highlla, ja kuvanlaatu on parhaimmissa peleissä lähes valokuvantarkkaa.
No esim ekalla Kyöstillä kaikki tubettajat sano että pitää käyttää h264 eikä nvenc jos halusi parempaa laatua. Mutta tämä nyt oli vain selventämään tätä koko VD hässäkkää kun mietitään että mitä minkäkin asetuksen ruuvaaminen tekee. Esim on järjetöntä rendata hirmu isolla PC-pään resolla jos se laatu pissitään käyttämällä huonoa pakkausta/resoa streamauksessa.
 
Ekalla Questilla minusta Link oli selvästi parempi. En kyllä muista mitä kodekkia käytin. Nyt kakkosella olen pelannut VD:llä ja ollut siihen todella tyytyväinen. Kakkosella kokeilin H.264 ja muuta eroa en havainnut kuin lisääntyneen lagin Vrt. HEVC.

Toki balanssia on hyvä hakea, ja pelien asetuksilla on myös merkitystä. Esim. SWS Medium ja VD High, niin saan sulavan kuvan. Voisin kokeilla toisinpäin, eli SWS High ja VD Medium, mutta uskon resoluution olevan oleellisempi, vaikka joku yksityiskohta voikin puuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Vois tuohon aloituspostaukseen kirjoitella ohjeen SteamVR + VD asetuksiin, vakiona kun SteamVR ja VD High nostaa molemmat renderöintiresoa -> loppuu herkästi potku koneesta. Jossain oli että SteamVR reso 80% + VD High ois paras asetus (esim. Alyx), mielipiteitä?
 
Vois tuohon aloituspostaukseen kirjoitella ohjeen SteamVR + VD asetuksiin, vakiona kun SteamVR ja VD High nostaa molemmat renderöintiresoa -> loppuu herkästi potku koneesta. Jossain oli että SteamVR reso 80% + VD High ois paras asetus (esim. Alyx), mielipiteitä?

Alyxissa nimenomaan ei kannata koskea SteamVR resoluutioasetuksiin, koska siinä on dynaaminen resoluution säätö. Parempi valita vain VD:stä High ja siften laittaa Alyxistä Low/Medium/High/Ultra sen mukaan mikä tuntuu parhaalta ja koneen tehoihin sopivalta. oli tuohon muutakin hienosäätöä, mutta helpoimmalla pääsee näin.
 
Tätä resoluutiota olen juuri pohtinut kun SWS ei oikein tuppaa pyörimään 90fps VR, vaikka on RTX3080 ja flätillä toimii ok. Laitoin VD asetuksista Medium, joka nosti fps ~10, mutta onko siis jossain Steamin syövereissä vielä erillinen resosäätöä? Tästä on jossain yhteydessä puhuttu, mutta en löytänyt sitä ja luulin, että se on juuri tämä VD asetus?

SWS on Origin versio.
 
Tätä resoluutiota olen juuri pohtinut kun SWS ei oikein tuppaa pyörimään 90fps VR, vaikka on RTX3080 ja flätillä toimii ok. Laitoin VD asetuksista Medium, joka nosti fps ~10, mutta onko siis jossain Steamin syövereissä vielä erillinen resosäätöä? Tästä on jossain yhteydessä puhuttu, mutta en löytänyt sitä ja luulin, että se on juuri tämä VD asetus?

SWS on Origin versio.

Minulla on Epic store SWS ja parhaitenhan se pyörisi Linkillä,kun menisi suoraan Oculus SDK:n kautta, VD käynnistää Steamin väliin.

Minulta löytyy 2070 Super ja saan sillä SWS:n tosiaan riittävän sulavaksi omaan silmään 90hz:llä kun SWS VR on ”Medium” ja VD ”High”. Bitrate minulla on tyypillisesti 115-120MB välissä. Ja kodekki asetuksessa automaattinen.

SteamVR:ssä on resoluution säätö (videoasetukset), mutta huomaa että sen 100% muuttuu sen mukaan minkä VD sille lähettää tiedoksi, ylemmäksi laitoin mikä on VD:n resoluutio kullakin asetuksella.
 
Nyt pari kertaa mennyt Q2 käynnistäessä Android recovery consoleen, jota pääsee eroon vain factory resetillä. Volume napilla valisee Factory reset, ja poweria painaa pari sekkaa niin lähtee resetoimaan.

Ruudulle siis lävähtää pitkän käynnistymisen jälkeen oheisen näköinen teksti, joka ei ole 3d vaan hemmetin hankala lukea. Sieltä sitten valttee alimman joka resetoi koko vermeen. Sen jälkeen pitää puhelimessa irrottaa ohjaimet ja määrittää uudelleen.

En tiedä mikä tuon aiheuttaa. Ilmeisesti joku patchi epäonnistuu tms. Mitä nyt on erikoisuuksia laitettu niin:
- Developer moodi päällä
- Sidequestilla VD
- 90hz näyttömoodi laitettu päälle
- Ja kaikki ilmainen sälä Oculukselta ja Sidequestilta
En vain oikein usko että mikään noista sotkisi patchia. Mutta listasin nyt jos joku törmää samanmoiseen ongelmaan niin ehkä löydetään yhteinen nimittäjä.

Tämä sama tapahtui minullekin. Oon aina sammuttanut yöksi laitteen, eli en ole koskaan jättänyt standby moodiin pelisession jälkeen. Mutta tähän mennessä kerran vain tullut ja nopsaahan tuon factory resetin teki, koska puhelin kuitenkin puski käyttäjät yms suoraan takas Questiin. Ainoastaan piti developer moodi uudelleen täppää auki sekä VD ladata ja pätchätä.
 
VR Coverilta tullut Quest2:lle muutama tuote.
 
Tämä sama tapahtui minullekin. Oon aina sammuttanut yöksi laitteen, eli en ole koskaan jättänyt standby moodiin pelisession jälkeen. Mutta tähän mennessä kerran vain tullut ja nopsaahan tuon factory resetin teki, koska puhelin kuitenkin puski käyttäjät yms suoraan takas Questiin. Ainoastaan piti developer moodi uudelleen täppää auki sekä VD ladata ja pätchätä.
Tuo factory reset voi olla vaan aika pyllystä jos on kerennyt pelailemaan pelejä jotka ei tallennakkaan pilveen. Tuossa meinaa varmaan tallennukset sitten menee. Jos pelkää että näin voi käydä niin SideQuestilla voi ottaa varmuuskopioita tallennuksista, jotka toimii suurimmassa osassa pelejä. Tuon avulla siirsin tallennukset vanhasta Kyöstistä uuteen kun vaihdoin laitetta uudempaan.
 
VR Coverilta tuli newsletteriä että puuvilla ja silikoni covereita on varastossa. Silikoonit loppui jo.
 
VR Coverilta tuli newsletteriä että puuvilla ja silikoni covereita on varastossa. Silikoonit loppui jo.
Muutenkin noita silikonisukkia on kyllä saanut kympillä tai allekkin amazon.de tai ebay. Suosittelen kyllä ehdottomasti, niin paljon helpompi pitää puhtaana ja kuivana laite.
 
Mites muuten pysyy linssit noissa puhtaana ja kunnossa? Onko herkästi naarmuuntuvia jos käyttää silmälaseja. Varmaan putsaus ihan mikrokuituliinalla. Lueskellut netistä vaan että tulee helposti noihin sellaisia mikronaarmuja. Eli miten noiden huolto onnistuu parhaiten.
 
Mites muuten pysyy linssit noissa puhtaana ja kunnossa? Onko herkästi naarmuuntuvia jos käyttää silmälaseja. Varmaan putsaus ihan mikrokuituliinalla. Lueskellut netistä vaan että tulee helposti noihin sellaisia mikronaarmuja. Eli miten noiden huolto onnistuu parhaiten.
Putsaus mikrokuituliinalla. Mutta naarmuitta ne pysyy kun laittaa laseihin jotkut stopparit niin ettei rillit yllä hinkkaamaan niitä linssejä. Sellaiset voi itsekkin askarrella tai sitten voi ostaa esim: Matedepreso 1 Pair Magnetic Frame Durable VR Glasses for Headphone Lens Protector Frame Replacement for Oculus Search VR Headphones: Amazon.de: Küche & Haushalt
 
Putsaus mikrokuituliinalla. Mutta naarmuitta ne pysyy kun laittaa laseihin jotkut stopparit niin ettei rillit yllä hinkkaamaan niitä linssejä. Sellaiset voi itsekkin askarrella tai sitten voi ostaa esim: Matedepreso 1 Pair Magnetic Frame Durable VR Glasses for Headphone Lens Protector Frame Replacement for Oculus Search VR Headphones: Amazon.de: Küche & Haushalt


Tämä vissiin ajaa saman asian ja toimituskuluineen melkeinpä sama hinta. Täytyy kyllä tuollaiset hommata jos questi tulee taloon.
 

Tämä vissiin ajaa saman asian ja toimituskuluineen melkeinpä sama hinta. Täytyy kyllä tuollaiset hommata jos questi tulee taloon.
Nii no saksan amazonista saa joskus ilman postikului kun tilaa 39e edestä. En kattonu kuuluuko tuo siihen.
 
Eikai toi ihan noin voi mennä? Tai jos voi niin oon helvetin ylpeä mun moposta joka renderöi Alyxia ties millä resolla koska käytin high/130% asetuksia ja pyöri ihan normaalisti

Alyx ylikirjoittaa kaikki nuo asetukset ja muuttelee resoluutiota lennosta. Pelasin 1080ti:lla + quest combolla alyxin joko alin tai toiseksi alin asetukset käytössä, kun siitä ylöspäin mennessä alkoi resoluutio putoamaan niin paljon, että grafiikka muuttui perunakameratasoiseksi. Toki kaikkia ei välttämättä matala resoluutio haittaa tai sitä ei hoksaa ajatella, että asetuksia pudottamalla saisi paremman kuvanlaadun alyxin tapauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 699
Viestejä
4 554 641
Jäsenet
75 047
Uusin jäsen
kakssataakolmesataa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom