HWinfon lukemat kyseessä, käytössäni on myös tarkka sähkönkulutusmittari (Technoline Cost Control, testi
täällä) mutta hwinfonkin arvio on varsin tarkka.
Koska GPU:n nopeuden lisääntyessä muiden komponenttien kulutus on pitkälti vakio, tehonlisäys prosenteissa mitattuna on toki suurempi jos katsoo pelkkää näytönohjaimen kulutusta (hwinfo).
Suoraan wateissa mitattuna mittarin ja hwinfon arvion erotus on lähellä toisiaan.
Tomb raider 4k, jälkimmäinen W-arvo siis hwinfon arvioima GPU:n osuus:
0.800V 1734MHz 292W 185W 57fps
0.912V 1886MHz 348W 234W 60.5fps
1.025V 1987MHz 422W 300W 63fps
912mV vs 800mV:
+14% V, +8,7% MHz, +56W (+19%) mittari, +49W (+26%) hwinfo, +6% fps
1025mV vs 912mV:
+12% V, +5% MHz, +74W (+21%) mittari, +66W (+28%) hwinfo, +4% fps
Heaven benchmark:
0.800V 1734MHz 257W 167W 94fps
0.912V 1886MHz 310W 217W 100fps
1.025V 1987MHz 370W 270W 103fps
912mV vs 800mV:
+14% V +8,7% MHz +53W (+21%) mittari, +50W (+30%) hwinfo, +6,4% fps
1025mV vs 912mV:
+12% V +5% MHz +60W (+19%) mittari, +53W (+24%) hwinfo, +3% fps
(Kokoonpano vie idlessä 80w, heaven kuluttaa 20% cpu:ta, core tempin mukaan +15w idlekelloihin nähden.)
Myös mitä lämpimämpänä GPU (ja
transistorit yleensä) käy, sen enemmän tulee virtavuotoa:
45C 416W
65C 430W
70C 437W
Toisaalta 2x custom 120mm GPU-tuulettimien nosto 50% -> 100% (1200rpm -> 1700rpm) taas ei tuo kuin 1-2W lisää kulutusta, joten hyvä jäähdytys näkyy myös kukkarossa.
Alivoltitus toimii siis hienosti esim. Tomb Raiderissa. Voit pelata 0.8V 290W 60fps vsync päällä (min fps 54) joka riittää tälle pelille mainiosti.
Jos taas laittaa GPU:n 2GHz tuntumaan sähkönkulutus kasvaa puolella (+50%!) samoin kuin lämmöt ja/tai äänitaso ja et hyödy käytännössä mitään.
1080ti:ssa pullonkaulana on muistikaista, varsinkin 4K:lla:
6210MHz 55fps 287W 181W(hwinfo) 47C
5508MHz 52fps 275W 171W(hwinfo) 47C
+5,7% fps +5,8% W
Hwinfon lukema näemmä sisältää myös muistien sähkönkulutuksen.
Muistien kellotus näkyy siis hienosti 1:1 nopeudessa, kun taas GPU:n kellotuksella tulee jopa +4-7% sähkönkulutusta +1% fps:ää kohden!
Muisteja on helppo kellottaa: Nostat 20Mhz stepeissä kunnes näkyy artifakteja, sitten tiputat n. -100Mhz ja pidät saman kuvakulman esim. Valley-benchmarkissa (kannattaa olla 200fps+ niin näkee eron helpommin) ja etsit taajuuden jolla fps on suurin.
Esim. itselläni muisteille +631-635MHz = 6138MHz (=12276MHz). Tästä yli tai ali niin fps tippuu, ja jossain 6264MHz alkaa näkyä artifakteja. Edellisellä 1080ti:llä (strix oc) toimi +415-440 = 5940MHz.