NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Nyt kun noista rt ytimistä paljon ollut keskustelua niin mitäs noilla tensor ytimillä voi tänään tehdä?? Eli nopeuttaako jotain laskentaa esim. Folding@home tyyppisissä softissa vai tekeekö noillakaan nyt sitten mitään vielä pitkään aikaan perus pentin käytössä ja en nyt halua vastauksia mistään dlss käytöstä.
 
"Asuksen, MSI:n ja oliko se Gigabyten" ja 7 muuta firmaa. Tuossa puhuttiin kymmenestä valmistajasta, mutta vain kolme nimettiin.

"Tech Jesus" puhuu niin nopeasti että tällaisella hitaalla hämäläisellä menee helposti pointteja ohi! Ehkä hyväkin sitten, että pakko-Pascalit jakautuvat isommalle porukalle.
 
Ihan sama vaikka valot ja räjähdykset heijastuisivat nyt pelaajahahmojen perssilmästä, saadaanko sillä parempia pelejä?
 
Ihan sama vaikka valot ja räjähdykset heijastuisivat nyt pelaajahahmojen perssilmästä, saadaanko sillä parempia pelejä?
Noh jos voin katsoa juuri lahtaamani vastustajan maassa makaavasta kiiltävästä kaljusta, onko nurkan takana joku vielä vaanimassa...
Tjoo hieno idea, mutta oikeasti pelattavuuteen vaikuttavia asioita hieman vähemmmän. Tosis sitten joskus kun saadaan tuo ympättyä katseen seurantaan ja vr-laseille niin sitten :P
Siihen tosin taitaa mennä sen verran aikaa että rauta kerkeää vaihtua monta kertaa.
 
Nyt on kyllä Nvidialla flopin ainekset ilmassa. Todella kalliit näyttikset, jotka eivät vuotojen perusteella ole juuri edellistä sukupolvea nopeampia. Raytracing pelit 60 fps, täyttääkö odotukset? Voiko DLSS pelastaa tämän paketin?
 
Nyt on kyllä Nvidialla flopin ainekset ilmassa. Todella kalliit näyttikset, jotka eivät vuotojen perusteella ole juuri edellistä sukupolvea nopeampia. Raytracing pelit 60 fps, täyttääkö odotukset? Voiko DLSS pelastaa tämän paketin?
Todella kalliita kyllä, mutta onhan tuo 2080 Ti ainakin paperilla selvästi nopeampi kuin 1080 Ti, about saman verran tai enemmän kuin 1080 Ti oli 980 Ti:tä (edellisen sukupolven tehoero). 2080 tosin nyt taitaa jäädä hieman 1080 Ti:n jälkeen, kun yleensä tuo perus 80-malli ollut edellisen 80 Ti-mallia hieman nopeampi.
 
Digital Foundrylta syväanalyysiä Battlefield V:n ray tracingistä.


Erittäin hyvä video. Sai tämmöiselle vähän tyhmemmällekkin näytettyä mitä tuo RT tällä hetkellä tekee. Plussaa siitä että näyttivät selkeästi tuon nykyisen valaistuksen surkeuden (Screen Space Reflections). Oli tulevien korttien RT teho mikä tahansa niin näen että RT tulee olemaan väistämättä se mihin kaikki tulee menemään.

EDIT: Mielenkiintoinen informaatio tuo että Frostbite enginessä RT on rasteroinnin jälkeen ns. extra vaihe eikä tällä hetkellä toimi samaan aikaan rasteroinnin kanssa. Eli frametime jos rasteroinnille on 10ms niin ray-tracelle ei jää kun muutama hassu millisekunti että päästään 60fps.

Toinen esimerkki: Jos rasterointi vaihe kestää 6ms niin päästäkseen 144fps framerateen niin RT pass saa kestää maksimissaan 0.9ms.

Tämä vaatii siis koko renderöinti enginen tekemistä alusta asti niin että RT:tä päästäisiin tekemään asynkronisesti rasteroinnin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi kun Bäfä 5:ssa kaikki ei ole RT:tä. Varmaan joskus kaikki valaistus on sitten tehty RT:llä (uusissa peleissä).
 
Nyt on kyllä Nvidialla flopin ainekset ilmassa. Todella kalliit näyttikset, jotka eivät vuotojen perusteella ole juuri edellistä sukupolvea nopeampia. Raytracing pelit 60 fps, täyttääkö odotukset? Voiko DLSS pelastaa tämän paketin?

Mitään tiedä mutta jos se 1080ti hytyy 30fps samalla pelillä niin floppi ole...
 
Aivan sama varmaan nvidialle mitä julkaisusta ajatellaan mikäli ennakkotilauksia vaan tulee ja ne lopulta pitävät. Fakta on kuitenkin se että noin 10Mrd liikevaihdosta, bruttotulos 6Mrd, josta vajaa 2Mrd tuotekehitykseen, nettotuloksen ollessa 3Mrd. Siinä on rahaa millä mällätä.

Tässä RTX hommassa kun ei kyse ole pelkästään 4K pelaamisesta ja maksimi FPS:stä. Nyt saadaan etulyöntiasema kilpailijoihin ja pelintekijät käyttämään koodinsa nvidian teköälyllä. Tämä arkkitehtuuri menee edelleen Tesloihin ja Quadroihin, niin kauan kuin ne myy eikä kilpailijat pääse samalle tasolle niin voi pyytää kovat hinnat tuossa high-end pelisegmentissä. Uskon myös että tuo datacenter puoli kasvaa todella paljon Nvidialla, menee ehkä jopa tasoihin gaming puolen kanssa parissa vuodessa.

“Growth across every platform – AI, Gaming, Professional Visualization, self-driving cars – drove another great quarter,” said Jensen Huang, founder and CEO of NVIDIA.

Datacenter

  • Grew Datacenter revenue by 83 percent from a year earlier to $760 million.
  • Marked the launch of Summit, the world’s fastest supercomputer, at Oak Ridge National Laboratory, powered by more than 27,000 NVIDIA® Volta Tensor Core GPUs.
  • Announced that five of the world’s seven fastest supercomputers are powered by NVIDIA GPUs, based on the new list of the world’s 500 fastest systems. NVIDIA GPUs provide 56 percent of the list’s new computing power.
  • Introduced NVIDIA HGX-2™, the first unified computing platform for both AI and high performance computing. A number of partners around the world, including cloud service providers, server OEMs and ODMs, are building systems incorporating HGX-2.
  • Google Cloud integrated into its offerings the NVIDIA Tesla® P4 GPU optimized for AI inference and graphics virtualization.
  • Researchers at Fast.ai achieved the fastest-ever AI training time using NVIDIA Tesla V100 GPUs available on Amazon Web Services.
  • Launched AIRI Mini with Pure Storage and ONTAP AI with NetApp, providing enterprises with an easy-to-deploy, modular approach for implementing and scaling deep learning.
Gaming

  • Grew Gaming revenue by 52 percent from a year earlier to $1.80 billion.
  • Announced there are more than 25 Max-Q GeForce gaming notebook designs offered by all major OEMs, enabling high-end performance for thin and light notebooks.
  • Next-generation NVIDIA G-SYNC® HDR displays began shipping, delivering stunning 1,000 NIT HDR, stutter-free gaming.
Professional Visualization

  • Grew Professional Visualization revenue by 20 percent from a year earlier to $281 million.
  • Unveiled its first Turing-based GPUs -- NVIDIA® Quadro RTX™ 8000, RTX 6000 and RTX 5000 -- which will revolutionize the craft of some 50 million designers and artists.
  • Introduced the NVIDIA RTX Server, a full ray-tracing global illumination rendering server that will give a giant boost for the world’s render farms as Moore’s law ends.
  • Announced broad industry support for the NVIDIA RTX platform from the world’s top graphics software companies.
Automotive

  • Grew Automotive revenue by 13 percent from a year earlier to $161 million.
  • Announced that Daimler and Bosch have selected NVIDIA’s DRIVE™ platform to bring fully automated and driverless vehicles to city streets, with pilot testing to begin next year in Silicon Valley.

Lähde
 
Niin no myyntihän sen yleensä määrittää onko kyseessä floppi vai ei. Ihmisiä joilla on varaa saati sitten halua laittaa yli 800€ näyttikseen on vain aika vähän.
 
Aikakoneella hyppy lähes kymmenen vuotta taaksepäin, jolloinka Carmack uumoili raytracingin nousua :

 
Viimeksi muokattu:
Erittäin hyvä video. Sai tämmöiselle vähän tyhmemmällekkin näytettyä mitä tuo RT tällä hetkellä tekee. Plussaa siitä että näyttivät selkeästi tuon nykyisen valaistuksen surkeuden (Screen Space Reflections). Oli tulevien korttien RT teho mikä tahansa niin näen että RT tulee olemaan väistämättä se mihin kaikki tulee menemään.

EDIT: Mielenkiintoinen informaatio tuo että Frostbite enginessä RT on rasteroinnin jälkeen ns. extra vaihe eikä tällä hetkellä toimi samaan aikaan rasteroinnin kanssa. Eli frametime jos rasteroinnille on 10ms niin ray-tracelle ei jää kun muutama hassu millisekunti että päästään 60fps.

Toinen esimerkki: Jos rasterointi vaihe kestää 6ms niin päästäkseen 144fps framerateen niin RT pass saa kestää maksimissaan 0.9ms.

Tämä vaatii siis koko renderöinti enginen tekemistä alusta asti niin että RT:tä päästäisiin tekemään asynkronisesti rasteroinnin kanssa.

Todellakin erittäin kiinnostava video. Tämän ketjun spekulointien näkökulmasta huomiota herättivät varsinkin nämä jutut:

  1. Tällä hetkellä Battlefieldin RT-resoluutio on sama, kuin rasterointiresoluutio. Ts. kun resoluutiota nostetaan esim. 1080p->4K, framerate tippuu samassa suhteessa, eli rajusti
  2. RT-resoluution ei tarvitse olla sama kuin rasterointiresoluution, ts. säteenseuranta voidaan tehdä esim. 1080p:nä, ja lopullinen kuva rasteroida 4K:na, jolloin saadaan tarkka kuva, ja luultavasti täydet 60 fps
  3. Frostbiten RT-kohinanpoisto hoituu tällä hetkellä DICE:n omalla menetelmällä, eikä tensoriyksiköitä hyödynnetä ollenkaan. (Omaa spekulaatiota: jos tensoriyksiköt otettaisiin käyttöön, oletettavasti shader-yksiköitä vapautuisi muuhun käyttöön, ja suorituskyky hieman paranisi)
  4. Frostbiten kehittäjillä on paljon ideoita suorituskyvyn ja kuvanlaadun optimointiin, mutta niiden toteuttamiseen/testaamiseen ei kertakaikkiaan ole ollut tarpeeksi aikaa (videossa mainittiin tarkemmin ainakin yksi optimointitekniikka, jolla RT-tehoa odotetaan saatavan 30% lisää, kunhan se ehditään implementoida)
  5. Pelin asetuksiin on tarkoitus lisätä yksityiskohtaiset valikot säteenseurannan parametrien säätämiseen, eli pelaajat voivat itse tehdä haluamansa kompromissit kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä. RTX ei siis ole pelkkä on/off -toggle
Kaikki ylläoleva huomioon ottaen on paljon toivoa siitä, että 2080 (eikä pelkästään 2080 Ti) riittää hyvin pelaamiseen myös 1080p:tä korkeammilla resoluutioilla, RTX-ominaisuudet päällä.
 
Viimeksi muokattu:
No ei kyllä hirveesti luottamusta herätä joku polakin tekemä video missä ei ees sitä korttia näytetty, tai työpöydällä nVidian Control Panelia missä oltais voitu näyttää että se RTX 2080ti on oikeasti siellä koneessa.
 
No ei kyllä hirveesti luottamusta herätä joku polakin tekemä video missä ei ees sitä korttia näytetty, tai työpöydällä nVidian Control Panelia missä oltais voitu näyttää että se RTX 2080ti on oikeasti siellä koneessa.
Turkkilaisia nuo tais olla ;) En tiedä antaako yhtään sen parempaa painoarvoa...
 
No ei kyllä hirveesti luottamusta herätä joku polakin tekemä video missä ei ees sitä korttia näytetty, tai työpöydällä nVidian Control Panelia missä oltais voitu näyttää että se RTX 2080ti on oikeasti siellä koneessa.

Pakko udella että millaista jeesuskorttia oikein odotat? Nuo tuloksethan on ainakin speksien valossa odotetun kaltaiset, avg teholisäys n. 40%.
 
Dodiin elikkäst aika liki vastaa SLI 1080 settiä, sitten vielä kortti vedelle ja kellot tappiin niin voela =)
 
...ja näin lukee Guru3d sivuilla kun tuota BF V:tä testattiin RTX 2080ti kortilla:
"According to Dice, the final version will target stable 60 FPS for 1,920 × 1,080 in Battlefield V. The figure is likely to refer to a GeForce RTX 2080 Ti with otherwise maximized details."

No, ilman RT:tä varmasti pelittää enemmän kuin hyvin mutta eikös sitäkin joku voisi jo testata...
 
...ja näin lukee Guru3d sivuilla kun tuota BF V:tä testattiin RTX 2080ti kortilla:
"According to Dice, the final version will target stable 60 FPS for 1,920 × 1,080 in Battlefield V. The figure is likely to refer to a GeForce RTX 2080 Ti with otherwise maximized details."

No, ilman RT:tä varmasti pelittää enemmän kuin hyvin mutta eikös sitäkin joku voisi jo testata...

Kiva maksaa reilusti yli tonni RT-kortista ja sitten pelata ilman sitä RT:tä, että voi pelata yli FHD resolla. 2080:lla saa sitten jo höllätä asetuksia, että saa RT:llä FHD@60fps. Ei siinä etteikö nuo kortit voisi muuten olla hyviä mutta hieman huolestuttaa nuo RT:stä saadut tiedot. Tavallaan voisi toki toivoakin pienoista floppia sitä varten, että nuo hinnat järkevöityisivät.
 
...ja näin lukee Guru3d sivuilla kun tuota BF V:tä testattiin RTX 2080ti kortilla:
"According to Dice, the final version will target stable 60 FPS for 1,920 × 1,080 in Battlefield V. The figure is likely to refer to a GeForce RTX 2080 Ti with otherwise maximized details."

No, ilman RT:tä varmasti pelittää enemmän kuin hyvin mutta eikös sitäkin joku voisi jo testata...

Sanoisin, että tuo Guru3D:n kommentti on aika selkeästi ristiriidassa tuon aikaisemmin postatun DigitalFoundryn videon kanssa. Luottaisin tässä kohtaa mieluummin DigitalFoundryyn, mutta saas nähdä. Ainakin minun 2080-tilaukseni menee erittäin todennäköisesti peruutukseen, jos 3440x1440@60fps ei onnistu RTX-efektit päällä. En halua maksaa kortista 800-1300 euroa, jos RTX-ominaisuudet ovat käyttökelvottoman hitaita. Ja mikä idea 2070:ssä sitten olisi? 720p@30fps?
 
Joo tosiaan vaan tuota luotettavuutta kommentoin, ei näytetä kokoonpanoa, ei pelikuvaa (paitsi netistä napattua, BF5 lukee pre-alpha ylänurkassa joka on jo ikuisuuden vanha buildi, beta ensikuussa muistaakseni?) ja nVidia muutenkin kaiketi panttaa ajureita edelleen syystä tai toisesta, joten epäilykset herää siitä että miten joku turkkilainen pikkukanava saisi käsiinsä toimivat ajurit ja sen kortin. Kaikki nää epäkohdat kun ynnää niin alkaahan toi vaikuttaa siltä ettei noilla oikeasti mitään testituloksia ole.

Mutta jos noi luvut olis todellisia niin lähtis kyllä 1080ti vaihtoon :D
 
No ei kyllä hirveesti luottamusta herätä joku polakin tekemä video missä ei ees sitä korttia näytetty, tai työpöydällä nVidian Control Panelia missä oltais voitu näyttää että se RTX 2080ti on oikeasti siellä koneessa.
Varsinkin kun julkisia ajureita ei ole vielä saatavilla vaan jokaisen review-saitin on erikseen anottava ajuripaketti sille henkilölle jonka käytössä kortti on revikkaa varten.
 
Varsinkin kun julkisia ajureita ei ole vielä saatavilla vaan jokaisen review-saitin on erikseen anottava ajuripaketti sille henkilölle jonka käytössä kortti on revikkaa varten.
Eli siis nVidialle pitää ilmottaa revikan tekijän nimikin että varmasti tulee sitten runtua jos alkaa benchmarkkeja vuotamaan ennen virallista päivää? Onko tästä jotain uutista olemassa?
 
Eli siis nVidialle pitää ilmottaa revikan tekijän nimikin että varmasti tulee sitten runtua jos alkaa benchmarkkeja vuotamaan ennen virallista päivää? Onko tästä jotain uutista olemassa?
https://www.hardocp.com/article/2018/08/28/nvidia_controls_aib_launch_driver_distribution/

This is where it gets a bit more interesting, and likely should give you concern with any leaked benchmarks you see on the web. NVIDIA is not allowing its AIBs to distribute drivers with their review cards. For a reviewer to have access, he must first sign NVIDIA's multi-year NDA (which is fine if you are "just" a card reviewer), then he will log into a protected site which is most likely a secured version of GeForce Experience in order to obtain the driver, and download from there into a specific machine with the new RTX card being present. If you are seeing any benchmarks between now and the ~20th (we think the 2080 launch and 2080 Ti launch will be split on different days possibly), you are likely not seeing cards benchmarked with its launch driver. So keep that in the back of your mind as you see performance leaks come forward
 
Jepjep, kuluttajan kannalta etu tollaset monen vuoden NDA:t ja tarkkaan rajatut revikat :rolleyes: Kova luotto nVidialla omaan tuotteeseensa kun pimitetään viimeseen asti, eihän tää mitenkään oikeen positiiviselta vaikuta miltään kantilta. Lukasin ton NDA:nkin läpi mikä tuolta hardocp:n sivuilta myös löytyy ja onhan se nyt lievästi sanottuna suhteellisen rajoittava. Aika paljosta joutuu luopumaan jos haluaa revikkakortteja.
 
Ei voi kun ihmetellä niitä GPP läpinäkyvää lässytyksiä kun suunta on kohti todella kovaa kontrollia.
 
Ottamatta kantaa noiden NDA:iden kuluttajaystävällisyyten olen itse pohtinut hieman tuota Nvidian halua pysyä hiljaa suorituskyvystään. Perinteisen rasterointisuorituskyvyn esittelemättömyyden ajattelin aluksi olevan mahdollisen pienen päivityksen peittelyä ja piilottelua rtx:n alle.

Toisaalta nyt, kun Pascalin ylijäämistä on uutisia tullut vastaan olen alkanut miettimään, että peittelisiköhän Nvidia rasterointisuorituskykyä ainakin osittain siksi, ettei pascaleiden myynti vielä laantuisi, vaan ihmiset ostaisivat kenties vielä niitä. En tarkoita, että sieltä välttämättä suurta jytkyä olisi tulossa, mutta esimerkiksi tämä pian julkaisun jälkeen esitelty dia, joka esitteli 2x suorituskyvyn dlss:n kanssa oltaisiin kenties esitelty jo julkistuksessa, mutta jätettiin näyttämättä, jotta hätäisimmät ostaisivat juurikin Pascaleita pois alta.
 
Ottamatta kantaa noiden NDA:iden kuluttajaystävällisyyten olen itse pohtinut hieman tuota Nvidian halua pysyä hiljaa suorituskyvystään. Perinteisen rasterointisuorituskyvyn esittelemättömyyden ajattelin aluksi olevan mahdollisen pienen päivityksen peittelyä ja piilottelua rtx:n alle.

Toisaalta nyt, kun Pascalin ylijäämistä on uutisia tullut vastaan olen alkanut miettimään, että peittelisiköhän Nvidia rasterointisuorituskykyä ainakin osittain siksi, ettei pascaleiden myynti vielä laantuisi, vaan ihmiset ostaisivat kenties vielä niitä. En tarkoita, että sieltä välttämättä suurta jytkyä olisi tulossa, mutta esimerkiksi tämä pian julkaisun jälkeen esitelty dia, joka esitteli 2x suorituskyvyn dlss:n kanssa oltaisiin kenties esitelty jo julkistuksessa, mutta jätettiin näyttämättä, jotta hätäisimmät ostaisivat juurikin Pascaleita pois alta.

Eikö Nvidialle ole aivan sama ostetaanko Pascaleita vai ei jos partnerit on velvoitettu ottamaan ne vastaan? Loogisempi selitys olisi ettei suoria vertailuja tehdä kun ajuritkaan vielä kohdallaan.
 
Sanoisin, että tuo Guru3D:n kommentti on aika selkeästi ristiriidassa tuon aikaisemmin postatun DigitalFoundryn videon kanssa. Luottaisin tässä kohtaa mieluummin DigitalFoundryyn, mutta saas nähdä. Ainakin minun 2080-tilaukseni menee erittäin todennäköisesti peruutukseen, jos 3440x1440@60fps ei onnistu RTX-efektit päällä. En halua maksaa kortista 800-1300 euroa, jos RTX-ominaisuudet ovat käyttökelvottoman hitaita. Ja mikä idea 2070:ssä sitten olisi? 720p@30fps?

DF:n videolla varmaan enemmänkin spekuloivat ja puhuivat siitä, mikä on tulevaisuudessa mahdollista. En usko, että BFV tulee paremmin pylrimään kun 60FPS@1080p, RT efektien kanssa.

Käsittääkseni koko Enginen renderöititapa pitäisi muuttaa, jos haluttaisiin renderöidä samaan aikaan RT:llä ja rasterisaatiolla ja tuolle RT:lle ei jää paljoa aikaa rasterisaatiovaiheen jälkeen, jos halutaan päästä 60 FPS tavoitteeseen. Toinen juttu oli se, että tällä hetkellä ei voida RT rendaukseen käyttää eri resoa, kun rasterisaatioon. Siitä en nyt muista, oliko se kiinni kortin ajuteista tms, joten sen tuominen lähitulevaisuuden peleihin saattaisi ehkä onnistua helpommin.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta ite olen ainakin aina ostanut näyttikseni raa'an suorituskyvyn takia eli jos tosiaan tuo keissi fhd@60fps +rt toteutuu ja tehoa on yllin kyllin tai tarpeeksi omaan käyttööni --> "pidetään tilaus" :)
 
Moni moittii RTX-kortteja, kun tässä vaiheessa jotkin pelit pyörivät kalleimmalla näyttiksellä nupit kaakossa vain Full HD:na 60 fps. Muistakaa, että pelien engineitä ei ole tehty ray tracingia silmällä pitäen - se on varmasti varsin rajoittava tekijä, johon tulevaisuus tuo todennäköisesti helpotusta.
 
Moni moittii RTX-kortteja, kun tässä vaiheessa jotkin pelit pyörivät kalleimmalla näyttiksellä nupit kaakossa vain Full HD:na 60 fps. Muistakaa, että pelien engineitä ei ole tehty ray tracingia silmällä pitäen - se on varmasti varsin rajoittava tekijä, johon tulevaisuus tuo todennäköisesti helpotusta.

Kannattaa myös muistaa mitä kehitys oli aikanaan uusien directx versioiden tullen: Saatiin uusi kortti joka tuki ko. dx tasoa, mutta pelit pyöri paljon paremmin vanhalla DX:llä. Uuden DX:n yleistyessä ekat sitä tukeneet kortit oli liian hitaita.

Oikeas suunta tuo ray tracing on, mutta taitaa olla pelituen ja raudan väännön suhteen käyttökelpoinen vasta 3000 sarjan tullen.
 
Joo tosiaan vaan tuota luotettavuutta kommentoin, ei näytetä kokoonpanoa, ei pelikuvaa (paitsi netistä napattua, BF5 lukee pre-alpha ylänurkassa joka on jo ikuisuuden vanha buildi, beta ensikuussa muistaakseni?) ja nVidia muutenkin kaiketi panttaa ajureita edelleen syystä tai toisesta, joten epäilykset herää siitä että miten joku turkkilainen pikkukanava saisi käsiinsä toimivat ajurit ja sen kortin. Kaikki nää epäkohdat kun ynnää niin alkaahan toi vaikuttaa siltä ettei noilla oikeasti mitään testituloksia ole.

Mutta jos noi luvut olis todellisia niin lähtis kyllä 1080ti vaihtoon :D
Melkoinen floppi tuo 2080 Ti ellei yllä tuohon 35-45% parempaan suorituskykyyn vs 1080 Ti, kerran teoriassa laskentakykyä pitäisi olla sen 50% enemmän kuin perus 2080:ssä, jonka pitäisi kilpailla 1080 Ti:n kanssa.:think:
 
En tarkoita, että sieltä välttämättä suurta jytkyä olisi tulossa, mutta esimerkiksi tämä pian julkaisun jälkeen esitelty dia, joka esitteli 2x suorituskyvyn dlss:n kanssa oltaisiin kenties esitelty jo julkistuksessa, mutta jätettiin näyttämättä, jotta hätäisimmät ostaisivat juurikin Pascaleita pois alta.

Esittelytilaisuudessahan nimenomaan näytettiin, ihan liikkuvan kuvan kanssa, kuinka se-jokin-demo pyöri DLSS:n kanssa noin 2x nopeutta edellisen sukupolven kortteihin verrattuna.
 
Esittelytilaisuudessahan nimenomaan näytettiin, ihan liikkuvan kuvan kanssa, kuinka se-jokin-demo pyöri DLSS:n kanssa noin 2x nopeutta edellisen sukupolven kortteihin verrattuna.
Mutta kun DLSS vaikuttaisi tämähetkisten tietojen mukaan olevan upscaling eikä supersampling, niin eihän se ole temppu eikä mikään saada tuplanopeus jos renderöinnin natiiviresoa tiputetaan. nVidia on puhunut vähän turhan ympäripyöreitä siitä miten tuo toimii, mutta ei-spekulaatioketjussa tästä oli jotain pohdiskelua.
Kaippa tuohon saadaan kunnollinen selvyys sitten kun NDA poistuu ja revikat saa julkaista.
 
Mutta kun DLSS vaikuttaisi tämähetkisten tietojen mukaan olevan upscaling eikä supersampling, niin eihän se ole temppu eikä mikään saada tuplanopeus jos renderöinnin natiiviresoa tiputetaan. nVidia on puhunut vähän turhan ympäripyöreitä siitä miten tuo toimii, mutta ei-spekulaatioketjussa tästä oli jotain pohdiskelua.
Kaippa tuohon saadaan kunnollinen selvyys sitten kun NDA poistuu ja revikat saa julkaista.

No mun mielestä se on vähän molempia. Onko se sitten supersampling vai upscaling jos fhd reso saadaan näyttämään 4k resolle jonkinlaista "moninäytteistystä" käyttämällä? Tässä tapauksessa tässä käytetään hyväksi tekoälyn ennakkoon laskemia tuloksia, jonka takia saadaan nopeusetua...
 
Sanoisin, että tuo Guru3D:n kommentti on aika selkeästi ristiriidassa tuon aikaisemmin postatun DigitalFoundryn videon kanssa. Luottaisin tässä kohtaa mieluummin DigitalFoundryyn, mutta saas nähdä. Ainakin minun 2080-tilaukseni menee erittäin todennäköisesti peruutukseen, jos 3440x1440@60fps ei onnistu RTX-efektit päällä. En halua maksaa kortista 800-1300 euroa, jos RTX-ominaisuudet ovat käyttökelvottoman hitaita. Ja mikä idea 2070:ssä sitten olisi? 720p@30fps?

a) RT ja DL asetuksiin tulee hienosäädöllä varmasti pyörii 1070 ... ei edes 2080Ti SLI jaksa välille
b) kyseessä yksi peli ja yksi toteutus
c) on pelejä jotka käyttää vain dl-coreja ruudunpehmennykseen. nämä varmasti hyötyy jo 1070 kortista alkaen.
 
No mun mielestä se on vähän molempia. Onko se sitten supersampling vai upscaling jos fhd reso saadaan näyttämään 4k resolle jonkinlaista "moninäytteistystä" käyttämällä? Tässä tapauksessa tässä käytetään hyväksi tekoälyn ennakkoon laskemia tuloksia, jonka takia saadaan nopeusetua...
Joo teknisesti toki molempia, mutta jos lopputulosta mainostetaan 4k resona ja etenkin verrataan edellisen kortin natiiviin 4k rendaukseen AA:n kanssa niin harhaanjohtavaa tuo on. Jos "DLSS 4k" on alunperin on rendattu fullhd (tai mikä vaan alle 4k jolla saadaan fps buustit) ja siitä väännetty AI-tekniikalla 4k lopputulos niin kyllä siitä minusta pitäisi puhua upsamplauksena.

Supersamplaus kun ei ainakaan perinteisesti ole käsittänyt loppuresoa pienemmällä tehtyjen näytteiden käyttöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom