NVIDIA GeForce RTX 2070 Super / 2080 / 2080 Super / 2080 Ti -ketju (TU102, TU104)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
"AI-venyttäjällä" viitataan ilmeisesti Nvidian Deep Learning Super Samplingiin. Tuosta tekniikasta ei vielä taida olla olemassa aivan täysin tarkkoja tietoja.

Tuossa videollakin sitä selitetään aika hyvin. Ei se varsinaisesti nopeuta mitään jos et tarvitse/käytä AA:ta, vaan sensijaan tarjoaa parempilaatuisen kuvan ilman että fps tippuu. Jos sinulla on pelatessa tapana pitää AA täysillä niin nopeuttaahan se mukavasti kun tensorit siitä huolehtii. Ilmainen (fps-mielessä) ja parempilaatuinen AA. Toivottavasti toimii.
Pelikuvaa ei skaalata. Supertietokone käyttää ennakkoon isompia resoluutioita opettaakseen AI:lle miltä pelikuvan pitäisi näyttää.
 
Tämä AI-venytys on kyllä ihmeellinen huhu. Perinteisesti antialiasointi on ymmärtääkseni tarkoittanut sitä, että joudutaan laskemaan pikseleitä useaan kertaan, että saadaan tavoiteresoluution yksi pikseli. Nyt sitten joku on keksinyt, että tämä Turing-pohjainen antialisointi tarkoittaisikin muka sitä, että resoluution pikselit pudotetaankin neljäsosaan ja arvaillaan loput pikselit, ja tämä huhu on levinnyt kuin kulovalkean.

Tämä huhu perustuu siihen, mitä Nvidia demosi vuoden 2017 SIGGRAPH:issa, joka oli juuri pikselinarvailua aika-avaruudessa.



Nvidialla on vaikka FXAA, joka perustuu sitten pelkän AA:n arvailemiseen.
 
"AI-venyttäjällä" viitataan ilmeisesti Nvidian Deep Learning Super Samplingiin. Tuosta tekniikasta ei vielä taida olla olemassa aivan täysin tarkkoja tietoja.
Onhan siitä tietoa juurikin Nvidian Developer osiolla. Ennen julkaisua pelintekijä lähettää demon Nvidialle jota he sitten ajavat isolla resoluutiolla ja shader-algoritmi opetetaan etsimään sahalaidat vertaamalla esim 1080p ja 8k kuvia keskenään. Tuon pitäisi käytännössä tuottaa virheetöntä kuvaa sellaisissa kohtauksissa johon se on opetettu, esim in-game videot ja demot. Se on sitten täysi kysymysmerkki miten hyvin se toimii normaalin pelaamisen aikana tai kun peliin lisätään myöhemmin uutta sisältöä (esim karttoja) joita varten ei ole tehty mitään AI-treenausta.
 
Tuossa videollakin sitä selitetään aika hyvin.
Sanoo tuossa 5:00 jälkeen että "its a combination of super anti-aliasing and super-resolution".

Wikipedia sanoo:
"Super-resolution imaging (SR) is a class of techniques that enhance the resolution of an imaging system."

Saan yhä tästä sen (harha?)käsityksen, että DLSS ei ole pelkkä AA-metodi vaan myös upscale-metodi. Ehkä @vemkki voi kertoa mistä tässä oikein kyse.
 
Tosiaan tietoa DLSS:stä löytyy, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin että miten se tapahtuu teoriassa ja miten se suoriutuu käytännössä. On ristiriitaista tietoa, että onko kyseessä myös skaalaukseen liittyvä tekniikka vai pelkkä AA vai sekä että. Eiköhän tämäkin selviä myöhemmin. Niin tai näin, nykytiedon valossa mielestäni DLSS on jopa mielenkiintoisempaa kuin säteenseuranta, ainakin jos Nvidian käppyröihin on yhtään luottaminen.
 
Viimeksi muokattu:
En kestänyt, oli pakko laittaa tuo halvin (829e) MSI 2080 Duke tilaukseen Gigantista. Helppohan tuo on perua, jos arvostelut eivät näytä hyvältä.
 
Minulle jäi sellainen käsitys tosta Nvidian julkaisu tilaisuudesta että toi DLSS tarvii Nvidian "ajurin" toimiakseen. Ymmärsin tekniikan toimivan siten että nvidia opettaa omalla supertietokoneellaan DLSS-koodin toimimaan jossain tietyssä pelissä ja käyttäjä lataa tämän koodin tai sitten se tulee ajurin mukana. Mutta käsitykseni on että se toimii vain tietyissä tuetuissa peleissä, tämä voisi selittää tuossa nvidian rtx 2080 vs gtx 1080 taulukossa sen että kaikissa peleissä ei ole DLSS suorituskykyä. Lisäksi olisi kiva nähdä kuinka virheetöntä kuva on tuolla DLSS tekniikalla, kun se perustuu koneoppimisen perusteella tehtyyn arvaukseen miltä kuvan kuuluu näyttää.

Edit:
Toinen asia mitä olen kanssa tästä DLSS tekniikasta miettinyt, niin kuin tuossa ylempänäkin mainitaan on kuvan skaalaus. Nvidia esitteli kovasti erilaisia käyttötarkoituksia koneoppimiselle, esim kuvan skaalaamista korkeampaan resoluutioon. Jos he ovat tälläisen tekniikan saaneet toimimaan, niin on hyvin mahdollista että DLSS moodissa parempi fps saavutetaan piirtämällä osa ruuduista esim 1080p ja sitten DLSS skaalaa sen 4k kuvaksi. Ja tuskin sitä kovin moni huomaa jos vaikka joka toinen ruutu on tälläinen skaalattu kuva.


rtx2080-performance.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Minulle jäi sellainen käsitys tosta Nvidian julkaisu tilaisuudesta että toi DLSS tarvii Nvidian "ajurin" toimiakseen. Ymmärsin tekniikan toimivan siten että nvidia opettaa omalla supertietokoneellaan DLSS-koodin toimimaan jossain tietyssä pelissä ja käyttäjä lataa tämän koodin tai sitten se tulee ajurin mukana. Mutta käsitykseni on että se toimii vain tietyissä tuetuissa peleissä, tämä voisi selittää tuossa nvidian rtx 2080 vs gtx 1080 taulukossa sen että kaikissa peleissä ei ole DLSS suorituskykyä. Lisäksi olisi kiva nähdä kuinka virheetöntä kuva on tuolla DLSS tekniikalla, kun se perustuu koneoppimisen perusteella tehtyyn arvaukseen miltä kuvan kuuluu näyttää.

Edit:
Toinen asia mitä olen kanssa tästä DLSS tekniikasta miettinyt, niin kuin tuossa ylempänäkin mainitaan on kuvan skaalaus. Nvidia esitteli kovasti erilaisia käyttötarkoituksia koneoppimiselle, esim kuvan skaalaamista korkeampaan resoluutioon. Jos he ovat tälläisen tekniikan saaneet toimimaan, niin on hyvin mahdollista että DLSS moodissa parempi fps saavutetaan piirtämällä osa ruuduista esim 1080p ja sitten DLSS skaalaa sen 4k kuvaksi. Ja tuskin sitä kovin moni huomaa jos vaikka joka toinen ruutu on tälläinen skaalattu kuva.


rtx2080-performance.jpg

Tässä selitetty:
 
Onko noista gtx 2070 / 2060 näyttiksistä ollu mitää juttua,että koska tulee myyntiin ja mitä maksaa, ei oikein tunnu löytävän ite niistä mitää muuta tietoa ku huhuja.
 
Kattelin mittoja äsken, voiko muka Gigabyten 2080 Ti WINDFORCE OC olla pienempi kuin MSI 1080 Ti Gaming X...

Uskaltaiskohan tuon Gigabyten Windforcen laittaa tilaukseen? OC malli, tuulettimia piisaa, vesiblokitkin varmaan saannilla jossain välissä. Aikaisemmin tainneet olla ihan ok malleja?

Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti WINDFORCE OC 11G -näytönohjain, 11GB GDDR6 - 1 299,00€

Ne halvat Duket loppui Gigantista jo.

Toimituspäivä 18.9. Pitäs olla referenssi pcb?

PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 Gaming OC näytönohjain 11G - Tietokonekomponentit
 
Kiitti, kumpaa sitä nyt tilais, Giganttiin saa ainakin palautettua takaisin jos ilmenee jotain ja tuota PNY:tä olis aiemmin saannilla.

Referenssi pcb meinaa että vesijäähyä helpommin saannilla?

EDIT: laitoin PNY tilaukseen, hyvä hinta ja aikaisempi saanti. Eikai noissa nyt hurjasti eroja ole. Saa myydesä päittäin 2 x 1080Ti ---> 2080 Ti joten taloudellinen katastrofi ei (vielä) kosketa :joy:
 
Viimeksi muokattu:
Dukessa referenssi pcb ja ehkä vähän parempi jäähdytys mitoista päätellen.

FE:lle tulossa ekwb blokki pian. En tiedä käykö sama blokki sitten automaattisesti kaikkiin refu pcb kortteihin?
 
Sorruinpa itsekin laittamaan PNY:n tilaukseen Gigantista. Ainakin 1080 ja 1080 Ti tuosta XLR8 Gaming OC:sta on ollut referenssi pcb:llä, voisi olettaa että tuo 2080 Ti:kin olisi. Voihan tuon palautella avaamattomana jos benchmarkit näyttää huonolta tai ovat jotain omiaan viritelleet piirilevyn kanssa.

Kallista huvia kyllä tämä 4k:n pyörittely.
 
Dukessa referenssi pcb ja ehkä vähän parempi jäähdytys mitoista päätellen.

FE:lle tulossa ekwb blokki pian. En tiedä käykö sama blokki sitten automaattisesti kaikkiin refu pcb kortteihin?
Refu pcb korttien pitäisi olla identtisiä sen jälkeen kun jäähdytin on irrotettu, eli kyllä.
 
Tämä AI-venytys on kyllä ihmeellinen huhu. Perinteisesti antialiasointi on ymmärtääkseni tarkoittanut sitä, että joudutaan laskemaan pikseleitä useaan kertaan, että saadaan tavoiteresoluution yksi pikseli. Nyt sitten joku on keksinyt, että tämä Turing-pohjainen antialisointi tarkoittaisikin muka sitä, että resoluution pikselit pudotetaankin neljäsosaan ja arvaillaan loput pikselit, ja tämä huhu on levinnyt kuin kulovalkean.

EDIT: Tämä kuuluisi spekulaatioketjuun, mutta meni jo..

EDIT2: Jensen tuossa ylempänä selittikin asian ihan selvästi, että syöttävät sisään alhaisemman resoluution kuvan esim. 1440p ja DLSS antaa ulos 4k version siitä. Mielestäni oikeampi nimi tekniikalle olisi Deep Learning Upsampling, mutta varmasti PR mielessä keksitty verrata tuota Super Samplaukseen.
Odotan mielenkiinnolla native 4k vs DLSS 4k vertailuja.

Nvidian kalvossa (Ylempänä käyttäjän @Mattl viestissä) näkyi usean pelin kohdalla +50% suorituskyvyssä DLSS päällä, niin onhan sen pakko olla jonkinlainen upscale tekniikka. Muutoin on todella virheellisiä arvoja pistetty tuonne.

TAA ei todellakaan aiheuttaisi lähellekään 50% tehohävikkiä. Tässä Geforce.comista poimittu graafi:
fallout-4-anti-aliasing-performance-640px.png



DLSS kalvossa ei kuitenkaan tarkennettu, että mistä vertailusta nuo DLSS luvut on saatu. Siitäpä tämä soppa on saanut alkunsa.

IMO tällä videolla Nvidian äijä tunnustaa sen, että saavat esim. 60 fps rajalla olevaan peliin lisää suorituskykyä säilyttäen "saman kuvanlaadun".
Voi vain arvailla, että mitä tuolla tarkoitetaan.

 
Viimeksi muokattu:
EDIT2: Jensen tuossa ylempänä selittikin asian ihan selvästi, että syöttävät sisään alhaisemman resoluution kuvan esim. 1440p ja DLSS antaa ulos 4k version siitä. Mielestäni oikeampi nimi tekniikalle olisi Deep Learning Upsampling, mutta varmasti PR mielessä keksitty verrata tuota Super Samplaukseen.
Odotan mielenkiinnolla native 4k vs DLSS 4k vertailuja.

Nvidian kalvossa (Ylempänä käyttäjän @Mattl viestissä) näkyi usean pelin kohdalla +50% suorituskyvyssä DLSS päällä, niin onhan sen pakko olla jonkinlainen upscale tekniikka. Muutoin on todella virheellisiä arvoja pistetty tuonne.
Sinänsähän tuo on ihan hyvä ominaisuus, fakta nyt vaan on ettei nuo raskaimmat pelit pyöri millään 4k60fps sillä nopeimmallakaan kortilla. Markkinointi vaan on ollut aikamoisen harhaanjohtavaa kun ei olla ihan selkeästi sanottu millä resolla se alunperin renderöidään ja mikä se upscale reso on.

Normaali näyttiksen tai näytön skaalaus 1440p:stä natiivi 4k:n on niin sumea ettei sitä viitsi käyttää, joten jos tuolla saa käyttökelpoisen tuloksen niin 4k pelaajilla on juhlan aihetta.

Konsoleillahan tuo on arkipäivää checkerboard renderingien yms. kanssa eikä se ainakaan telkkarietäisyyksillä kovin pahalta näytä. Noissa tapauksissa HUD yms rendataan silti natiivilla 4k:lla, mikä auttaa paljon selkeyden kanssa, noista sen sumeuden ensin huomaisi häiritseväksi. Toivottavasti DLSS tekee jotain vastaavaa.

Joko lähtöresoluutio on korkeampi kuin 1440p tai sitten tuo syö melkoisesti tehoja koska 4k->1440p pitäisi suunnilleen tuplata fps, pelkkä 50% parannus hukkaa jotain johonkin.
 
Sinänsähän tuo on ihan hyvä ominaisuus, fakta nyt vaan on ettei nuo raskaimmat pelit pyöri millään 4k60fps sillä nopeimmallakaan kortilla. Markkinointi vaan on ollut aikamoisen harhaanjohtavaa kun ei olla ihan selkeästi sanottu millä resolla se alunperin renderöidään ja mikä se upscale reso on.

Normaali näyttiksen tai näytön skaalaus 1440p:stä natiivi 4k:n on niin sumea ettei sitä viitsi käyttää, joten jos tuolla saa käyttökelpoisen tuloksen niin 4k pelaajilla on juhlan aihetta.

Konsoleillahan tuo on arkipäivää checkerboard renderingien yms. kanssa eikä se ainakaan telkkarietäisyyksillä kovin pahalta näytä. Noissa tapauksissa HUD yms rendataan silti natiivilla 4k:lla, mikä auttaa paljon selkeyden kanssa, noista sen sumeuden ensin huomaisi häiritseväksi. Toivottavasti DLSS tekee jotain vastaavaa.

Joko lähtöresoluutio on korkeampi kuin 1440p tai sitten tuo syö melkoisesti tehoja koska 4k->1440p pitäisi suunnilleen tuplata fps, pelkkä 50% parannus hukkaa jotain johonkin.

Täällä ollaan pelattu 4K60 jo vuosia, kun vähän vaan karsii asetuksia. Jopa uusimmat (Monster Hunter World) toimii tasaisesti 60 fps paria dippausta lukuunottamatta. Jospa RTX:llä pääsisi siihen lukittuun 60 fps. :)
 
  • Tykkää
Reactions: J.P
Täällä ollaan pelattu 4K60 jo vuosia, kun vähän vaan karsii asetuksia. Jopa uusimmat (Monster Hunter World) toimii tasaisesti 60 fps paria dippausta lukuunottamatta. Jospa RTX:llä pääsisi siihen lukittuun 60 fps. :)
Monster Hunteria en ole testannut, viittasin lähinnä AAA peleihin joilla tahtoo olla melkoisen rankat tehovaatimukset. Eihän noita paljoa tule pelattua, mutta välillä noistakin löytyy jotain pelaamisen arvoista. Ja mikä sitten on "vähän" asetusten karsimista, omasta mielestä noitaa joutuu usein karsimaan "liikaa". Mutta tämähän on hyvinkin yksilölllistä sitten.

Lisäksi koska en voi sietää tearingia niin käytän joko vsynccia tai adaptivea, ja tuohan nostaa vaatimuksia sikäli että kovin paljoa frameja ei saisi jäädä alle 60fps (16.67ms) vauhtien.

Ketjun otsikko huomioonottaen, ehkäpä tässä olisi parasta todeta että ollaan eri laidoilla tämän "4k60 pelattava" asian kanssa :)
 
Kysyin PNY:n Euroopan tuesta ja vastasivat että "NVIDIA PCB".

Laitoin ensin kysymyksen jollain webbilomakkeella joka meni ilmeisesti jenkkipuolen tukeen, sieltä vastasivat että ei tueta, kysy Europuolelta :). Kaipa ne IP:n perusteella tarkistivat mistä kysellään.
PNY:llä taisi kaikki edellisetkin sukupolvet olla lähinnä referenssi-PCB:lla. Samaa koskee esim Galaxyä/KFA2:sta poislukien heidän Hall of Fame-mallistoa. Yleensä porttipaneelin perusteella voi jo päätellä onko kyseessä referenssi- vai custom-PCB.
 
Onko paha miinus jos vain Refe PCB vai miinuksena vasta kun kiristellään viimeset kellotuksilla irti?

Laitoin tuon PNY tilaukseen kun aikasemmin vissiin saannilla ja hinta ok, ei ole ennen ollut niiden kortteja. Jäänyt mielikuva että enempi sellainen halpis valmistaja.
 
Mietin tässä vielä, olisiko mitään järkeä vaihtaa tilaukseen 2080 Duken tilalle 2080 Trio. Hintaeroa satanen, mutta Triossa ilmeisesti huomattavasti (puoli kiloa!) järeämpi jäähy. Jäähdytystehoa tulee varmasti lisää, mutta tuleeko satasen edestä? Kortin melutasolla ei hirveästi ole väliä, kun kotelona on pöydän alla BeQuietin Dark Base 900. Mitäpä olette mieltä?
 
Viimeksi muokattu:
Mietin tässä vielä, olisiko mitään järkeä vaihtaa tilaukseen 2080 Duken tilalle 2080 Trio. Hintaeroa satanen, mutta Triossa ilmeisesti huomattavasti (puoli kiloa!) järeämpi jäähy. Mitäpä olette mieltä?
Samaa tässä itse pohdiskellut. Katsoin että Define C -koteloonkin saisi mahtumaan jos järjestelis tuulettimet ja kovalevyt vähän toisella tavalla.

1553g vs 1192g painot noissa, eli ihan puolta kiloa ei eroa tule, mutta huomattavasti silti ja tuulettimetkin on Triossa vähän isommat.

Itselle hintaeroksi tulis 145eur, mikä on kyllä turhan paljon. Toivottavasti ei ihan kamalaa meteliä pidä tuo Duke, kun kone on muuten nyt ihanan hiljainen...
 
EVGA RTX 2080 FTW3 VRM, PCB, & Power Analysis by Buildzoid


Alkaa jo sormet syyhytä.
 
Samaa tässä itse pohdiskellut. Katsoin että Define C -koteloonkin saisi mahtumaan jos järjestelis tuulettimet ja kovalevyt vähän toisella tavalla.

1553g vs 1192g painot noissa, eli ihan puolta kiloa ei eroa tule, mutta huomattavasti silti ja tuulettimetkin on Triossa vähän isommat.

Itselle hintaeroksi tulis 145eur, mikä on kyllä turhan paljon. Toivottavasti ei ihan kamalaa meteliä pidä tuo Duke, kun kone on muuten nyt ihanan hiljainen...

Tolla 145eurolla saa jo komiasti hommattua blokin esim ek:lta että sitäkin kannattaa osan porukasta pitää mielessä =)

Ite toivon myös coil whinetonta korttia mutta tuskinpa semmosta on tulossa. Itse olen hyvinkin herkkä asialle :/
 
Tolla 145eurolla saa jo komiasti hommattua blokin esim ek:lta että sitäkin kannattaa osan porukasta pitää mielessä =)
Juu ja vastamelukuulokkeetkin ollut tässä hankintalistalla. Tuolla saisi jo hyvän osan maksettua ja ehkäpä se tuuletinmeteli sitten suodattuisi pois niillä.
 
Onko paha miinus jos vain Refe PCB vai miinuksena vasta kun kiristellään viimeset kellotuksilla irti?

Laitoin tuon PNY tilaukseen kun aikasemmin vissiin saannilla ja hinta ok, ei ole ennen ollut niiden kortteja. Jäänyt mielikuva että enempi sellainen halpis valmistaja.
Pascalin kanssa jälkimmäinen, ja siihenkin taidettiin vaatia lisäksi custom BIOS isommalla powerlimitillä (tai shunttimodi) jotta pääsi metsästämään viimeisiä tippoja. En jotenkin usko että nVidia lähtisi noita ainakaan vapaampaan suuntaan siirtämään.

Itsehän laitan tuon vesille niin referenssi pcb on mukava olla blokkien yhteensopivuuden kannalta.
 
Pascalin kanssa jälkimmäinen, ja siihenkin taidettiin vaatia lisäksi custom BIOS isommalla powerlimitillä (tai shunttimodi) jotta pääsi metsästämään viimeisiä tippoja. En jotenkin usko että nVidia lähtisi noita ainakaan vapaampaan suuntaan siirtämään.

Itsehän laitan tuon vesille niin referenssi pcb on mukava olla blokkien yhteensopivuuden kannalta.

Joo tuskin tulee alettua niin paljoa repimään irti että olisi rankemmista palikoista hyötyä. Mahdollisesti vedellä kuitenkin jäähtymään niin löytyy helpommin blokit :)
 
Mietin tässä vielä, olisiko mitään järkeä vaihtaa tilaukseen 2080 Duken tilalle 2080 Trio. Hintaeroa satanen, mutta Triossa ilmeisesti huomattavasti (puoli kiloa!) järeämpi jäähy. Jäähdytystehoa tulee varmasti lisää, mutta tuleeko satasen edestä? Kortin melutasolla ei hirveästi ole väliä, kun kotelona on pöydän alla BeQuietin Dark Base 900. Mitäpä olette mieltä?

Voisin veikata, että parhaimmassa tapauksessa Trio X:llä saa 0-30 MHz korkeammat OC boostit, mutta sekin on lottotuurista kiinni.
Dukessa ei kuitenkaan pitäisi olla äänekäs jäähy.

Minä en pystyisi perustelemaan itselleni 100€ kalliimpaa korttia. Tuskin tuosta hyötyisi edes 1 FPS.
 
Joistain luin, että 2070 tulis vasta marraskuussa.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Joo tottakai myyvät sitten kalliimpia ensin pois.
Olis vaan voinut olla toi Rtx 2070 parempi hankinta VR koneeseen kuin Gtx1080, mutta ei jaksa odotella marraskuuta.
2080/2080Ti sitte taas turhan kovissa hinnoissa pelkkää VR ajatellen
 
Voisin veikata, että parhaimmassa tapauksessa Trio X:llä saa 0-30 MHz korkeammat OC boostit, mutta sekin on lottotuurista kiinni.
Dukessa ei kuitenkaan pitäisi olla äänekäs jäähy.

Minä en pystyisi perustelemaan itselleni 100€ kalliimpaa korttia. Tuskin tuosta hyötyisi edes 1 FPS.

No saahan sillä satasella kauniit valot näyttikseen jos sitä pitää tärkeänä kriteerinä.
 
Onkos tuo Gigantin MSI Duke nyt tällä haavaa edullisin 2080 (ei-Ti)? Alle 800€ jos irtoaisi jostain niin melkein voisi ennakkotilaukseen laittaa :)
 
Paljonkohan nää 2080 ja 2080ti tarttee virtaa oikeasti? Jimssin sivuilla molempiin mainittu ristiin "suositellaan 650w/minimi 650w". Tässä pohdin että jos uus kortti tulee hankittua niin pitääkö sitä virtalähdekki vaihtaa isompaan..
 
Hintojahan on julkaisun jälkeen helppo tarkistaa alaspäin, jos kauppa ei käy. Katetta noissa korteissa kuitenkin varmasti on.
Vähän vaikeita tapauksia tälläiset kortit hinnoitella kun lanseerataan uutta ominaisuutta ja varmaan nvidian mielestä todella tärkeää sellaista. (allekirjoittaneelle raytracing on enemmän kuriositeetti kuin välttämätön ominaisuus)

Nvidia ottaa kuitenkin aikamoisen hinnan tuosta raytracingistä kun verrataan gtx 1080 ja rtx 2080 julkaisuhintaa (karkeasti 600€ vs 800€) ilman kyseistä ominaisuutta hinta olisi varmaan ollut maksimissaan 650€.
Onko tämä hinta (n 150€/kortti) kyseisestä ominaisuudesta sitten ylimitoitettu, sen aika näyttää.
 
Hintojahan on julkaisun jälkeen helppo tarkistaa alaspäin, jos kauppa ei käy. Katetta noissa korteissa kuitenkin varmasti on.
Vähän vaikeita tapauksia tälläiset kortit hinnoitella kun lanseerataan uutta ominaisuutta ja varmaan nvidian mielestä todella tärkeää sellaista. (allekirjoittaneelle raytracing on enemmän kuriositeetti kuin välttämätön ominaisuus)

Nvidia ottaa kuitenkin aikamoisen hinnan tuosta raytracingistä kun verrataan gtx 1080 ja rtx 2080 julkaisuhintaa (karkeasti 600€ vs 800€) ilman kyseistä ominaisuutta hinta olisi varmaan ollut maksimissaan 650€.
Onko tämä hinta (n 150€/kortti) kyseisestä ominaisuudesta sitten ylimitoitettu, sen aika näyttää.

Pieni korjaus tuohon, sillä gtx 1080 hinta oli julkaisussa 700-800e. Asus Strix tuli hankittua julkaisussa 799e, ja nyt MSI Duke maksaa lähes saman verran (829e). :)
 
Paljonkohan nää 2080 ja 2080ti tarttee virtaa oikeasti? Jimssin sivuilla molempiin mainittu ristiin "suositellaan 650w/minimi 650w". Tässä pohdin että jos uus kortti tulee hankittua niin pitääkö sitä virtalähdekki vaihtaa isompaan..
Ihan helposti pitäisi tuo spekseissäsi oleva 650W riittää. Itseäni huolestutti 550W virtiksellä sama asia, joten mittailin kulutuksia huvikseni seinästä.

Furmark + Cinebench rääkissä 2700X+gtx1060 kokoonpanoni imi 320W, josta näyttikseni runsaat 130W. Pelatessa n. 250W.

6+8pin virtaliittimillä varustetun 2080:n maksimikulutus olisi 300W. Tuo on n. 170W nykyistäni enemmän, eli rääkkiskenaariossa 2080:llä kulutus 490W, peleissä 420W. Näissäkin numeroissa on ylimääräistä, sillä Nvidia ilmoittaa 2080:lle katoksi 280W.

Nvidia on jostain syystä nostanut noita virtalähdesuosituksia edellisistä sukupolvista. Ehkäpä entistä tehosyöpömpien prosessoreiden takia? 1080Ti:lle suositeltiin vielä 600W virtalähdettä, vaikka maksimirääkeissä se kuluttaa Tom'sin mukaan jopa 330W.

Inno3d suosittelee 2080-kortilleen min. 550W virtalähdettä. Eiköhän tällä 550Wattisella vielä pärjäile, ellen aloita striimaajan uraa tms.
 
Ihan helposti pitäisi tuo spekseissäsi oleva 650W riittää. Itseäni huolestutti 550W virtiksellä sama asia, joten mittailin kulutuksia huvikseni seinästä.

Furmark + Cinebench rääkissä 2700X+gtx1060 kokoonpanoni imi 320W, josta näyttikseni runsaat 130W. Pelatessa n. 250W.

6+8pin virtaliittimillä varustetun 2080:n maksimikulutus olisi 300W. Tuo on n. 170W nykyistäni enemmän, eli rääkkiskenaariossa 2080:llä kulutus 490W, peleissä 420W. Näissäkin numeroissa on ylimääräistä, sillä Nvidia ilmoittaa 2080:lle katoksi 280W.

Nvidia on jostain syystä nostanut noita virtalähdesuosituksia edellisistä sukupolvista. Ehkäpä entistä tehosyöpömpien prosessoreiden takia? 1080Ti:lle suositeltiin vielä 600W virtalähdettä, vaikka maksimirääkeissä se kuluttaa Tom'sin mukaan jopa 330W.

Inno3d suosittelee 2080-kortilleen min. 550W virtalähdettä. Eiköhän tällä 550Wattisella vielä pärjäile, ellen aloita striimaajan uraa tms.

Aina ne on ilmoitettu yläkanttiin ettei sitten ihmetellä kun kiinalaiset poweri alkaa paukkuun.
Kaikilla kun ei ole laadukasta poweria niin pakko ilmoitella yläkanttiin vaatimuksetkin.

400w laatu poweri on parempi kuin joku 600w kiinan ihme.
 
Duke heiveröisintä rimpulaa mitä nuihin on laitettu
Jos mitoista jotain voi päätellä niin dukessa ei nyt ihan heikoimmasta päästä ole tuo jäähy. Moni muu 2080Ti korttikin on pienempi kaikissa ulottuvuuksissa ja tuulettimien halkaisijoissa. En sitten tiedä kuinka paljon näistä Gigabyten eri suuntiin pyörivistä tuulettimista ja muista patenttiratkaisuista on oikeasti hyötyä, vai ovatko vain markkinointijuttuja.
 
Strix jäähy (ja strixit yleensä oc) on varmaan parasta mitä tarjolla on ja Duke heiveröisintä rimpulaa mitä nuihin on laitettu. Eli nyt sarjan halppis on kalliimpi mitä edellisen sarjan priima.

Minulla on vain yhdestä Strixistä kokemusta (Strix 970), mutta ei se varsinaisesti vaikutusta tehnyt. Kortti oli rasituksessa melkoisen äänekäs, ja VRM-jäähdytys oli suorastaan huonosti toteutettu (ylikellotettuna virransyöttö kuumeni 110 asteeseen). Sitä en tiedä, millaisia uudemmat Strix-jäähyt ovat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom