Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän jo DLSS upscaleakin myytiin häpeilemättä "bigger fps number"-kusetuksella jossa häivytettiin se että todellisuudessa rendataan alemmalla resoluutiolla
Ja nykyään suurin osa laittaa ihan kiltisti vaikkapa dlss qualityt päälle ja uskottelee ettei huomaa mitään eroa, vaikka samanlainen kusetus kyseessä kun FG.
Halvempaa ostaa tuhnu kortti ja lyödä dlss päälle vs ostaa kalliimpi kortti ja ajaa natiivina.
Köyhää voi se voi itkettää jos kokeilee ilman DLSS, niin kuin minulle kävi kun kokeilin miltä Stalker 2 näyttää natiivina 3080:llä. Siirappimainen pehmeys katosi ja oli kuin olisin saanut uudet silmälasit sopivalla vahvuudella. Harmi että peli pyöri high asetuksilla noin 30-35 fps ilman DLSS:ää.Tuhnuilla korteilla ei ole tarpeeksi natiivipotkua että voisi laittaa dlss:ää päälle
Tuohan ei ole mikään low end korttien tehonlisääjä vaan hyvä ominaisuus niille joilla on jo valmiiksi iso reso ja paljon frameja
Aika surkean pieneksi ovat kyllä nämä parannukset rasterointisuorituskyvyssä menneet. RTX 2000 -sarjaa haukuttiin väliinputoajaksi mutta kumminkin 2080 oli noin 30% nopeampi ainakin mitä 1080.Eli peleissä taitaa sitten olla sen +10-15%, riippuen siitä miten paljon peli hyötyy nopeammasta videomuistista. Aika lailla siellä pallokentällä minkä pystyi jo arvaamaan CUDA-ytimien määrästä.
6000 sarja tulee uudella nodella, "2nm" tai "3nm". Siitä saadaan jo parannusta, ellei sitten laiteta tosi pieniä siruja.Omat veikkaukset on, että 6000 sarjassa 5090->6090 on noin 10-25% lisää tehoa mutta 6080 kohdalla voi tulla selkeä hyppäys ylöspäin. Lisäävät mm cuda ytimiä siihen. Vakio muisti 6080 alkaa 20GB tai enemmän. 5090 on enempi ja vähempi lähes äärimmilleen viety piiri mitä kannattaa tehdä 4nm nodella ja näin ollen ei yhden noden parannuksella varmaan kovin kummosia saavuteta. 6000 sarjan kohdalla tod.näk vielä GDDR7 käytössä ellei sitten Nvidia taas lanseeraa tyyliin GDDR7X muisteja Micronin kanssa tms.
3nm ei ole kovin realistinen kun sram ja io ei skaalaa pienemmäksi. Iso osa piiristä ei kutistu 3nm:iin mennessä ja hinta per 1mm2 pompsahtaa.6000 sarja tulee uudella nodella, "2nm" tai "3nm". Siitä saadaan jo parannusta, ellei sitten laiteta tosi pieniä siruja.
UDNA/RDNA5 tuo toivottavasti taas kilpailua high endiin myös.
Meinaatko että tehtäs kolmannen kerran käytännössä samalla nodella? Epäilen vahvasti.3nm ei ole kovin realistinen kun sram ja io ei skaalaa pienemmäksi. Iso osa piiristä ei kutistu 3nm:iin mennessä ja hinta per 1mm2 pompsahtaa.
Jopa apple nikottelee 2nm hinnan kanssa. Ei tarvinne odotella lähivuosina 2nm kuluttajatuotteita nvidialta jos applenin apajilla vasta 2026: Apple's decision to delay use of TSMC's 2nm node until 2026 based on wafer prices
Kai se on seuraavassa generaatiossa chiplettien aika. Rubin konesalipiiri kertoo paljon. Miten rubinissa ratkaistu sram skaalautuminen(chiplet?) Toki blackwell konesalipiirinkin tapaan kovimman kortin voisi tehdä chiplettinä+tsmc 4np.
Kuvasta voi bongata isot cachet ja ip:n mitkä eivät 3nm:lla skaalaannu pienemmäksi. CUDA ytimissälin cachea vaikkei kuvasta näe
![]()
Kun katso mitä realistisia vaihtoehtoja on niin 3nm monoliitti ei toimine kun sram ja io ei skaalaa. 2026 2nm liian kallis. Jäljelle ei oikein jää kuin chiplet tai odotella vuosi/kaksi lisää että 2nm monoliitti on järkevän hintainenMeinaatko että tehtäs kolmannen kerran käytännössä samalla nodella? Epäilen vahvasti.
Tässä ehtii vielä tapahtumaan paljon ennen 2027 alkua, toki voidaan tehdä kolmas 4nm refreshi. Sitten voidaan tuoda 10x frame generation ja kattoo miten kauppa käy.Kun katso mitä realistisia vaihtoehtoja on niin 3nm monoliitti ei toimine kun sram ja io ei skaalaa. 2026 2nm liian kallis. Jäljelle ei oikein jää kuin chiplet tai odotella vuosi/kaksi lisää että 2nm on järkevän hintainen
Rubin kertoo paljon miten nvidia ratkaisee sram skaalaamisongelman. Ehkä maaliskuussa gtc messuilla tietoa 3nm rubinista. Toinen vaihtoehto tehdä 2xtsmc 4np sirut ja niitata ne yhteen kuten blackwell konesalipiirissä on tehty. Konesalipiirissä 10TB/s väylä piirien välissä. Riittänee siihen että chiplet toimii kuten monoliitti.
Kuvan konesalipiiri 2 erillistä piiriä ja välissä 10TB/s väylä.
![]()
Jos mä löisin nyt vetoa niin pitäisin kahtena todennäköisimpinä vaihtoehtoina 3nm logiikkapiiri + vanhemman piiriteknologian sram chiplet tai konesali blackwell tyylinen 2xtsmc 4np piirit yhteen liimattuna ratkaisuja. 4NP hieman tiheämpi ja parempi kuin mitä nyt pelikorteissa käytössä. Chipletin realistisuus riippunee täysin paketointikapasiteetin riittävyydestä. Tällä hetkellä kapasiteetista pulaa, konesalia menis enempi kaupaksi kuin mitä piiriä saadaan paketoitua.Tässä ehtii vielä tapahtumaan paljon ennen 2027 alkua, toki voidaan tehdä kolmas 4nm refreshi. Sitten voidaan tuoda 10x frame generation ja kattoo miten kauppa käy.
4090 ois paras ostos ikinä kun sillä pärjäis hyvin 6 vuotta melkein![]()
Siinä jos on valmis maksamaan sen 3000e ja joutuu taistelemaan korteistaTuo 2 piiriä yhteen menee kyllä sektoriin "ihanan kallista". Jos $2000 tuntui hapokkaalta niin jos tämä tempaus tehtäisiin 60-sarjaan niin se lähemmäs tuplaisi hinnan. Okei, piirit voisivat olla vähän pienempiä, mutta ei niin hirveästi että tilanne varsinaisesti muuttuisi ja tuo yhteenliimaus-paketointi on ihanan kallista.
$3000 lippulaivapelikortti? Missä menee älyttömyyden raja?
kyllähän chipletit teki niin tai näin nostaa hintaa. Syynsä siihenkin miksi rdna4 ei ole chiplet.Tuo 2 piiriä yhteen menee kyllä sektoriin "ihanan kallista". Jos $2000 tuntui hapokkaalta niin jos tämä tempaus tehtäisiin 60-sarjaan niin se lähemmäs tuplaisi hinnan. Okei, piirit voisivat olla vähän pienempiä, mutta ei niin hirveästi että tilanne varsinaisesti muuttuisi ja tuo yhteenliimaus-paketointi on ihanan kallista.
$3000 lippulaivapelikortti? Missä menee älyttömyyden raja?
Tuo 2 piiriä yhteen menee kyllä sektoriin "ihanan kallista". Jos $2000 tuntui hapokkaalta niin jos tämä tempaus tehtäisiin 60-sarjaan niin se lähemmäs tuplaisi hinnan. Okei, piirit voisivat olla vähän pienempiä, mutta ei niin hirveästi että tilanne varsinaisesti muuttuisi ja tuo yhteenliimaus-paketointi on ihanan kallista.
$3000 lippulaivapelikortti? Missä menee älyttömyyden raja?
Meinaatko että tehtäs kolmannen kerran käytännössä samalla nodella? Epäilen vahvasti.
Nvidialla on 10TB/s konesali blackwell:ssa kaistaa piirien välilläChiplettien välinen kommunikaatio on hidasta (VS monoliitti), vie virtaa ja vaatii ylimääräisiä transistoreja ja liimailu ja alustatkin maksaa.. Taisi AMD:lläkin mennä suunnitemat jo kertaalleen vituiksi, kun eikös AMD:llä ollut suunnitelmissa chiplettinäyttikset ja nyt tilanne on se, ettei ole oikein mitään kunnollista..
Mutta nyt saa 25% enemmän tehoja 25% korkeammalla hinnalla, koska sama 4N tsmc valmistus tekniikka. Kenellä on oikein kiire ostaa tämän sukupolven näyttiksiä kun se parhaista parhain on käytännössä 4090 TI?
Sama odottaa 3nm kortteja.
RT verrattaen parempi kuin rasteri mikä sitten vaikuttaa prosentteihin, path traced cp 4k resolla taitaa olla yleisin testi peli.Tämä nyt ei ihan pidä paikkaansa. Keskimääräinen parannus on siinä 30-35 prosenttia, riippuen mitä pelejä on testattu, mutta monissa tapauksissa mennään siellä 40-50% haarukassa.
Nyt oli taas sen tason NVIDIAn markkinointiväitteet että lähteet pöytään kiitos.Tämä nyt ei ihan pidä paikkaansa. Keskimääräinen parannus on siinä 30-35 prosenttia, riippuen mitä pelejä on testattu, mutta monissa tapauksissa mennään siellä 40-50% haarukassa.
Nyt oli taas sen tason NVIDIAn markkinointiväitteet että lähteet pöytään kiitos.
Niin linkkailet yksittäisiä pelejä kun alkuperäinen väitteesi oli keskimääräinen parannus 30-35%. Asia kunnossa.Katsoisitko vaikka muutaman saitin revikoita ja pelikohtaisia tuloksia. Niissä on isoja eroja. Tässä muutama esimerkki isommasta erosta:
Synteettiset 3D markit näyttää kanssa järjestäen isohkoja yli 40% parannuksia, mikä viittaa siihen, että kyllä siellä on potentiaalia. Voi ajuri päivitysten myötä tulla ihan hyvin moneen peliin vielä lisää potkua Blackwellille.
Niin linkkailet yksittäisiä pelejä kun alkuperäinen väitteesi oli keskimääräinen parannus 30-35%. Asia kunnossa.
Voit katsoa vaikka sieltä techpowerupin revikan lopusta mikä se keskimääräinen parannus on, taisi olla alle 20% kaikilla heidän testaamille peleillään.
TechPowerUpin GPU tietokannassa 5090 on 35 % nopeampi keskimäärin 4K resoluutiolla. NVIDIA GeForce RTX 4090 SpecsNiin linkkailet yksittäisiä pelejä kun alkuperäinen väitteesi oli keskimääräinen parannus 30-35%. Asia kunnossa.
Voit katsoa vaikka sieltä techpowerupin revikan lopusta mikä se keskimääräinen parannus on, taisi olla alle 20% kaikilla heidän testaamille peleillään.
Tää mega geometry ei kyllä tainnut olla tulossa Indiana Jonesiin vaan vain Alan Wake 2:seen. Indyyn tulossa ray reconstruction ja joku tukkajutska.Mielenkiintoista nähdä miten tehoero kehittyy kunhan tulee indiana jonesiin ja alan wake2:een megageometria päivitys.
Tää ei kyllä tainnut olla tulossa Indiana Jonesiin vaan vain Alan Wake 2:seen. Indyyn tulossa ray reconstruction ja joku tukkajutska.
RTX Tukkajutska... heti tuli ostohousut jalkaan.
Kyllä se parannus osuu 25-30% seutuville niillä resoilla ja ryudunpäivitysnopeuksilla joita pelejä pelataan. Isompia lukemia saa toki yksittäisissä peleissä ja enenevissä määrin 4k, pathtracing ja ilman skaalaimia. Niitä vaan ei kukaan noilla asetuksilla pelaa, vaan kun laitetaan joko quality dlss skaalain tai vastaava päälle että ruudunpäivitys saadaan nostettua miellyttäväksi niin tasoero kaventuu 4090 korttiin.
Jos synteettisellä testillä olisi jotain "mahdollinen ajuripäivityksen tuoma lisätehoa" ominaisuuksia niin AMDn näyttikset olisivat saaneet hurjasti julkaisun jälkeen lisätehoa (kun ei testata RT efektejä).
Neural nahka.Heti kun tulee jokaiseen peliin Rtx nahkatakki jutskamodi, niin nousee meikän ostorotsi päälle
Worst case tämä laittaa amd:n lähelle konkurssia. Ainoastaan kasvanut ai konesali pitänyt amd:n tuloksen pienellä plussalla. Jos konesaligpu puolittuu tms. niin jäätävästi painuu tappiolle amd. Ei nvidiakaan helpolla siinä tilanteessa pääse, mutta parempi voitollinen pohja joka ei nojaa vain konesaliin ja kymmeniä miljardeja pankissaMielenkiinnolla voidaan nyt seurata mitä Deepseek tekee tekee NVIDIAn markkina-arvolle, koska tälle tulee olemaan myös vaikutuksia NVIDIAn raudan hinnoitteluun pidemmällä aikavälillä. Tänään sulanut 17% yhtiön osakkeen arvosta mutta epäselvää vielä nähdä jatkuuko tuo.
Worst case tämä laittaa amd:n lähelle konkurssia. Ainoastaan kasvanut ai konesali pitänyt amd:n tuloksen pienellä plussalla. Jos konesaligpu puolittuu tms. niin jäätävästi painuu tappiolle amd. Ei nvidiakaan helpolla siinä tilanteessa pääse, mutta parempi voitollinen pohja joka ei nojaa vain konesaliin ja kymmeniä miljardeja pankissa
Nappaat amdlta esim. 1-2miljardia korkean marginaalin ai konesalia pois samalla kun jää seuraavan 8kk tuotanto käsiin niin se on lähelle kaputt meno. Lisa su kertonut aikaisemmin että yhden konesaligpu:n tekeminen kestää 8kk.Toisaalta saattaa myös kysyntä TSMC:n palveluille laskea, ja siten tuotantokulut.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.