NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Kun katso mitä realistisia vaihtoehtoja on niin 3nm monoliitti ei toimine kun sram ja io ei skaalaa. 2026 2nm liian kallis. Jäljelle ei oikein jää kuin chiplet tai odotella vuosi/kaksi lisää että 2nm on järkevän hintainen

Rubin kertoo paljon miten nvidia ratkaisee sram skaalaamisongelman. Ehkä maaliskuussa gtc messuilla tietoa 3nm rubinista. Toinen vaihtoehto tehdä 2xtsmc 4np sirut ja niitata ne yhteen kuten blackwell konesalipiirissä on tehty. Konesalipiirissä 10TB/s väylä piirien välissä. Riittänee siihen että chiplet toimii kuten monoliitti.

Kuvan konesalipiiri 2 erillistä piiriä ja välissä 10TB/s väylä.
1737903481377.png
Tässä ehtii vielä tapahtumaan paljon ennen 2027 alkua, toki voidaan tehdä kolmas 4nm refreshi. Sitten voidaan tuoda 10x frame generation ja kattoo miten kauppa käy.

4090 ois paras ostos ikinä kun sillä pärjäis hyvin 6 vuotta melkein :hmm:
 
Tässä ehtii vielä tapahtumaan paljon ennen 2027 alkua, toki voidaan tehdä kolmas 4nm refreshi. Sitten voidaan tuoda 10x frame generation ja kattoo miten kauppa käy.

4090 ois paras ostos ikinä kun sillä pärjäis hyvin 6 vuotta melkein :hmm:
Jos mä löisin nyt vetoa niin pitäisin kahtena todennäköisimpinä vaihtoehtoina 3nm logiikkapiiri + vanhemman piiriteknologian sram chiplet tai konesali blackwell tyylinen 2xtsmc 4np piirit yhteen liimattuna ratkaisuja. 4NP hieman tiheämpi ja parempi kuin mitä nyt pelikorteissa käytössä. Chipletin realistisuus riippunee täysin paketointikapasiteetin riittävyydestä. Tällä hetkellä kapasiteetista pulaa, konesalia menis enempi kaupaksi kuin mitä piiriä saadaan paketoitua.

En pidä mitään ratkaisua varmana. Rubin kertoo paljon kunhan se julkaistaan.
 
Tuo 2 piiriä yhteen menee kyllä sektoriin "ihanan kallista". Jos $2000 tuntui hapokkaalta niin jos tämä tempaus tehtäisiin 60-sarjaan niin se lähemmäs tuplaisi hinnan. Okei, piirit voisivat olla vähän pienempiä, mutta ei niin hirveästi että tilanne varsinaisesti muuttuisi ja tuo yhteenliimaus-paketointi on ihanan kallista.

$3000 lippulaivapelikortti? Missä menee älyttömyyden raja?
 
Tuo 2 piiriä yhteen menee kyllä sektoriin "ihanan kallista". Jos $2000 tuntui hapokkaalta niin jos tämä tempaus tehtäisiin 60-sarjaan niin se lähemmäs tuplaisi hinnan. Okei, piirit voisivat olla vähän pienempiä, mutta ei niin hirveästi että tilanne varsinaisesti muuttuisi ja tuo yhteenliimaus-paketointi on ihanan kallista.

$3000 lippulaivapelikortti? Missä menee älyttömyyden raja?
Siinä jos on valmis maksamaan sen 3000e ja joutuu taistelemaan korteista :D
 
Tuo 2 piiriä yhteen menee kyllä sektoriin "ihanan kallista". Jos $2000 tuntui hapokkaalta niin jos tämä tempaus tehtäisiin 60-sarjaan niin se lähemmäs tuplaisi hinnan. Okei, piirit voisivat olla vähän pienempiä, mutta ei niin hirveästi että tilanne varsinaisesti muuttuisi ja tuo yhteenliimaus-paketointi on ihanan kallista.

$3000 lippulaivapelikortti? Missä menee älyttömyyden raja?
kyllähän chipletit teki niin tai näin nostaa hintaa. Syynsä siihenkin miksi rdna4 ei ole chiplet.

Ehkä joku 256 tai 384bit piiri mistä tehdään kahden piirin versiolla 768bit 6090 ja 256/384 bit 6080 hieman auttaa. Pienemmät piirit sitten monoliitteja. Suunnittelu, tapeout, maskit, valmistus, yhden kehitys ja valmistuskuluilla kaksi tuotetta. Toisaalta piirien välinen kommunikaatio vaatii pinta-alaa. Toinen vaihtoehto erilliset logiikka+cache piirit.

Rubin kertoo, liekö rubin allaolevaan perustuva? Erillinen logiikka ja cache piiri: GPU Domain Specialization via Composable On-Package Architecture | Research

1737908872133.png
 
Tuo 2 piiriä yhteen menee kyllä sektoriin "ihanan kallista". Jos $2000 tuntui hapokkaalta niin jos tämä tempaus tehtäisiin 60-sarjaan niin se lähemmäs tuplaisi hinnan. Okei, piirit voisivat olla vähän pienempiä, mutta ei niin hirveästi että tilanne varsinaisesti muuttuisi ja tuo yhteenliimaus-paketointi on ihanan kallista.

$3000 lippulaivapelikortti? Missä menee älyttömyyden raja?

Onhan nyt jo osa 5090 korteista yli 3000€ Euroopassa... Täällä varmaan sitten mentäisiin yli 4000€.
 
Puhuin nyt ihan taalahinnoista ilman veroja. $2400 konvertoituu noin 3000 euroksi kun tulee vähän herkullista 25,5% ALVia päälle.
 
Chiplettien välinen kommunikaatio on hidasta (VS monoliitti), vie virtaa ja vaatii ylimääräisiä transistoreja ja liimailu ja alustatkin maksaa.. Taisi AMD:lläkin mennä suunnitemat jo kertaalleen vituiksi, kun eikös AMD:llä ollut suunnitelmissa chiplettinäyttikset ja nyt tilanne on se, ettei ole oikein mitään kunnollista..
 
Chiplettien välinen kommunikaatio on hidasta (VS monoliitti), vie virtaa ja vaatii ylimääräisiä transistoreja ja liimailu ja alustatkin maksaa.. Taisi AMD:lläkin mennä suunnitemat jo kertaalleen vituiksi, kun eikös AMD:llä ollut suunnitelmissa chiplettinäyttikset ja nyt tilanne on se, ettei ole oikein mitään kunnollista..
Nvidialla on 10TB/s konesali blackwell:ssa kaistaa piirien välillä
1737930119147.png


Arvelen, että amd:n suunnitelma kuluttajapuolella hajosi kun kaikki paketointikapasiteetti menee konesalipiireihin.
 
Ei tainnut vielä alustavia määriä olla 5090 osalta, mutta nyt ainakin näyttää Proshopilla olevan parissa Gigabyten kortissa (3 ja 1 kpl) :D

1737972508581.png
1737972532405.png
 
Varmaan noi muutamat kappaleet tohon 30 päivä julkaisuun ja sitten tulee muutama lisää silloin 14.2 joka oli alunperin tossa arviossa.
 
5090 omistajat luultavasti ovat sama ryhmä kuin 4090 omistajat. Mutta nyt saa 25% enemmän tehoja 25% korkeammalla hinnalla, koska sama 4N tsmc valmistus tekniikka. Kenellä on oikein kiire ostaa tämän sukupolven näyttiksiä kun se parhaista parhain on käytännössä 4090 TI?
Sama odottaa 3nm kortteja.
 
Mutta nyt saa 25% enemmän tehoja 25% korkeammalla hinnalla, koska sama 4N tsmc valmistus tekniikka. Kenellä on oikein kiire ostaa tämän sukupolven näyttiksiä kun se parhaista parhain on käytännössä 4090 TI?
Sama odottaa 3nm kortteja.

Tämä nyt ei ihan pidä paikkaansa. Keskimääräinen parannus on siinä 30-35 prosenttia, riippuen mitä pelejä on testattu, mutta monissa tapauksissa mennään siellä 40-50% haarukassa.
 
Tämä nyt ei ihan pidä paikkaansa. Keskimääräinen parannus on siinä 30-35 prosenttia, riippuen mitä pelejä on testattu, mutta monissa tapauksissa mennään siellä 40-50% haarukassa.
RT verrattaen parempi kuin rasteri mikä sitten vaikuttaa prosentteihin, path traced cp 4k resolla taitaa olla yleisin testi peli.

075942gd3va22pga2haze2.png
 
Tämä nyt ei ihan pidä paikkaansa. Keskimääräinen parannus on siinä 30-35 prosenttia, riippuen mitä pelejä on testattu, mutta monissa tapauksissa mennään siellä 40-50% haarukassa.
Nyt oli taas sen tason NVIDIAn markkinointiväitteet että lähteet pöytään kiitos.
 
Nyt oli taas sen tason NVIDIAn markkinointiväitteet että lähteet pöytään kiitos.

Katsoisitko vaikka muutaman saitin revikoita ja pelikohtaisia tuloksia. Niissä on isoja eroja. Tässä muutama esimerkki isommasta erosta:

com.android.chrome_20250127173009.jpg
com.android.chrome_20250127172757.jpg

com.android.chrome_20250127171922.jpg
Screenshot_20250127_171728_com_hihonor_hndockbar_MagicPortalServiceActivity.jpg
com.android.chrome_20250127172029.jpg


Synteettiset 3D markit näyttää kanssa järjestäen isohkoja yli 40% parannuksia, mikä viittaa siihen, että kyllä siellä on potentiaalia. Voi ajuri päivitysten myötä tulla ihan hyvin moneen peliin vielä lisää potkua Blackwellille.
 
Kai se pitää onkia 5090fe:ta ja msi suprimia. Toivottavasti msi on kuluttajaversioissakin toimiva eikä kikkailua median testikappaleiden kanssa
 
Katsoisitko vaikka muutaman saitin revikoita ja pelikohtaisia tuloksia. Niissä on isoja eroja. Tässä muutama esimerkki isommasta erosta:

Synteettiset 3D markit näyttää kanssa järjestäen isohkoja yli 40% parannuksia, mikä viittaa siihen, että kyllä siellä on potentiaalia. Voi ajuri päivitysten myötä tulla ihan hyvin moneen peliin vielä lisää potkua Blackwellille.
Niin linkkailet yksittäisiä pelejä kun alkuperäinen väitteesi oli keskimääräinen parannus 30-35%. Asia kunnossa.

Voit katsoa vaikka sieltä techpowerupin revikan lopusta mikä se keskimääräinen parannus on, taisi olla alle 20% kaikilla heidän testaamille peleillään.
 
Niin linkkailet yksittäisiä pelejä kun alkuperäinen väitteesi oli keskimääräinen parannus 30-35%. Asia kunnossa.

Voit katsoa vaikka sieltä techpowerupin revikan lopusta mikä se keskimääräinen parannus on, taisi olla alle 20% kaikilla heidän testaamille peleillään.

Kyllä asia on kunnossa.

Haluatko lukita vastauksen?
com.android.chrome_20250127175202.jpg
 
Joo, kaikillahan koneet pelaa kuin näillä tietotekniikan mäkkaivereilla... realistinen on ehkä se 25-30%
 
Niin linkkailet yksittäisiä pelejä kun alkuperäinen väitteesi oli keskimääräinen parannus 30-35%. Asia kunnossa.

Voit katsoa vaikka sieltä techpowerupin revikan lopusta mikä se keskimääräinen parannus on, taisi olla alle 20% kaikilla heidän testaamille peleillään.
TechPowerUpin GPU tietokannassa 5090 on 35 % nopeampi keskimäärin 4K resoluutiolla. NVIDIA GeForce RTX 4090 Specs

Ihan pikapikaa vilkaisin Sampsan etusivulle tekemiä tuloksia ja Cyberpunkissa 4K resolla 36 % nopeampi, kun taas Alan Wake 2:ssa 30 % nopeampi.
 
Mielenkiintoista nähdä miten tehoero kehittyy kunhan tulee indiana jonesiin ja alan wake2:een megageometria päivitys. Kiinnostaa myös tuleeko näkyvä vaikutus kuvanlaatuun vai etsitäänkö eroja zoomatuista stilleistä.
 
Nuo 20-25% lukemat saa vain neitiresoilla kun puolet peleistä alkaa olla CPU-limited. Kyllä se 30%+ sieltä irtoaa. vs 4090 kun resoa on (eli 4K tai enemmän)

Eipä tosin väliä koska ei tuo ole järkevä upgrade vs 4090.

Mutta tämä meikäläisen SER-tasoinen 3090 kyllä kaipaa korviketta ja tähän verrattuna 5090 on tasoa +100% tai yli aivan kaikessa... no 1080p taisi jäädä vähän vajaaseen tuplaukseen :D

Mutta nahkatakkimiehen paperilaukaisu tarkoittaa sitä että näinköhän rautaa saa edes näillä riistohinnoilla.
 
Kyllä se parannus osuu 25-30% seutuville niillä resoilla ja ryudunpäivitysnopeuksilla joita pelejä pelataan. Isompia lukemia saa toki yksittäisissä peleissä ja enenevissä määrin 4k, pathtracing ja ilman skaalaimia. Niitä vaan ei kukaan noilla asetuksilla pelaa, vaan kun laitetaan joko quality dlss skaalain tai vastaava päälle että ruudunpäivitys saadaan nostettua miellyttäväksi niin tasoero kaventuu 4090 korttiin.

Jos synteettisellä testillä olisi jotain "mahdollinen ajuripäivityksen tuoma lisätehoa" ominaisuuksia niin AMDn näyttikset olisivat saaneet hurjasti julkaisun jälkeen lisätehoa (kun ei testata RT efektejä).
 
Kyllä se parannus osuu 25-30% seutuville niillä resoilla ja ryudunpäivitysnopeuksilla joita pelejä pelataan. Isompia lukemia saa toki yksittäisissä peleissä ja enenevissä määrin 4k, pathtracing ja ilman skaalaimia. Niitä vaan ei kukaan noilla asetuksilla pelaa, vaan kun laitetaan joko quality dlss skaalain tai vastaava päälle että ruudunpäivitys saadaan nostettua miellyttäväksi niin tasoero kaventuu 4090 korttiin.

Jos synteettisellä testillä olisi jotain "mahdollinen ajuripäivityksen tuoma lisätehoa" ominaisuuksia niin AMDn näyttikset olisivat saaneet hurjasti julkaisun jälkeen lisätehoa (kun ei testata RT efektejä).

Kyllä itse pelaiain useinkin mielellään DLAA moodissa, mutta nykyinen 4090 jää usein vähän alle halutun FPS tason. Ja jos peli tukee path tracingiä, niin kaikki lisäpotku on tarpeen. Kukaan ei voi sanoa mikä on joku taso/reso, millä muut pelaa pelejä.

Eikös AMD:n ajurit vanhenekaan kuin viini? Minä kun olen pitänyt sitä ihan faktana, että tulee nimenomaan pitkän aika lisää perffiä peleihin, kun ne AMD:n ajurit kypsyy. Ilmeisesti se ei olekaan mahdollista, kun NVIDIA:n tuotteesta on kyse...
 
5090 on ihan hyvä hankinta, jos vetää 3xxx sarjan kortilla. 4-sarjaa ei käytännössä saa, ja käytetyissä on kovat hinnat ja lyhyet takuut usein. Eikä ne 4090:t myöskään niin halpoja ole, oma muistikuva on että 2200 sai maksaa. Halvimmillaan sai 1850€ uutena jotain Palitteja tms.
 
Mielenkiinnolla voidaan nyt seurata mitä Deepseek tekee NVIDIAn markkina-arvolle, koska tälle tulee olemaan myös vaikutuksia NVIDIAn raudan hinnoitteluun/tuotekehityksen suuntaan pidemmällä aikavälillä. Tänään sulanut 17% yhtiön osakkeen arvosta mutta epäselvää vielä nähdä jatkuuko tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiinnolla voidaan nyt seurata mitä Deepseek tekee tekee NVIDIAn markkina-arvolle, koska tälle tulee olemaan myös vaikutuksia NVIDIAn raudan hinnoitteluun pidemmällä aikavälillä. Tänään sulanut 17% yhtiön osakkeen arvosta mutta epäselvää vielä nähdä jatkuuko tuo.
Worst case tämä laittaa amd:n lähelle konkurssia. Ainoastaan kasvanut ai konesali pitänyt amd:n tuloksen pienellä plussalla. Jos konesaligpu puolittuu tms. niin jäätävästi painuu tappiolle amd. Ei nvidiakaan helpolla siinä tilanteessa pääse, mutta parempi voitollinen pohja joka ei nojaa vain konesaliin ja kymmeniä miljardeja pankissa
 
Worst case tämä laittaa amd:n lähelle konkurssia. Ainoastaan kasvanut ai konesali pitänyt amd:n tuloksen pienellä plussalla. Jos konesaligpu puolittuu tms. niin jäätävästi painuu tappiolle amd. Ei nvidiakaan helpolla siinä tilanteessa pääse, mutta parempi voitollinen pohja joka ei nojaa vain konesaliin ja kymmeniä miljardeja pankissa

Toisaalta saattaa myös kysyntä TSMC:n palveluille laskea, ja siten tuotantokulut. :hmm:
 
Toisaalta saattaa myös kysyntä TSMC:n palveluille laskea, ja siten tuotantokulut. :hmm:
Nappaat amdlta esim. 1-2miljardia korkean marginaalin ai konesalia pois samalla kun jää seuraavan 8kk tuotanto käsiin niin se on lähelle kaputt meno. Lisa su kertonut aikaisemmin että yhden konesaligpu:n tekeminen kestää 8kk.

1738008263125.png
 
Nappaat amdlta esim. 1-2miljardia korkean marginaalin ai konesalia pois samalla kun jää 8kk tuotanto käsiin niin se on lähelle kaputt meno. Lisa su kertonut aikaisemmin että yhden konesaligpu:n tekeminen kestää 8kk.

1738008263125.png

Ei se pelkkää AI:tä AMD:n konesalimyynti ole.
 
Ei se pelkkää AI:tä AMD:n konesalimyynti ole.
Amd:n oma arvio ollut reilu 5 miljardia 2024 tilivuodelle ai gpu konesalia. Sijoittajat odottavat, että amd ylittää lupauksen. Alle 7 miljardia olisi iso pettymys sijoittajille. Viikon päästä kuullaan miten kävi kun tulee q4 tulos amd:lta

Jos ai konesalissa gpu kysyntä laskee se vaikuttaa cpu puoleenkin jossain määrin.
 
Eikös AMD:n ajurit vanhenekaan kuin viini? Minä kun olen pitänyt sitä ihan faktana, että tulee nimenomaan pitkän aika lisää perffiä peleihin, kun ne AMD:n ajurit kypsyy. Ilmeisesti se ei olekaan mahdollista, kun NVIDIA:n tuotteesta on kyse...

Puhe oli siitä että synteettinen suorituskyky muka olisi jonkinlainen osoitus, että ajuripäviityksillä suorituskyky merkittävästi peleissä nousisi myöhemmin. Joo, voivat ne nousta (ja AMDllä näin usein ovat hivenen tehneetkin), mutta ei sillä synteettisten mittauksen kanssa ole mitään ollut tekemistä.
 
Puhe oli siitä että synteettinen suorituskyky muka olisi jonkinlainen osoitus, että ajuripäviityksillä suorituskyky merkittävästi peleissä nousisi myöhemmin. Joo, voivat ne nousta (ja AMDllä näin usein ovat hivenen tehneetkin), mutta ei sillä synteettisten mittauksen kanssa ole mitään ollut tekemistä.

Ja miksi ei olisi. AMD:n näyttiksethän ovat juuri noissa 3D markeissa olleet aina julkkarissa suhteessa parempia. Sitten se on ajurien päivitysten myötä näkynyt myös peli puolella. Tottakai synteettiset testit kertoo siitä potentiaalista, mikä siinä raudassa on. Ei ne mitään FPS/scorea tyhjästä lisää toiselle raudalle.
 
Ennemmin ne osoittavat jonkun tietyn ominaisuuden hyvyyden. Esim. Firestrike osoittaa että prosun ja gpun yhteispelissä radeonit ovat hyviä (onko sitten pienen overheadin tulosta vai minkä), sitten taas Time Spyssä tulee selkeästi vähemmän suhteessa pisteitä kuin NVIDIAn korteilla.

Mutta ei sillä, jos haluaa nähdä ne jonkinlaisena osviittana tukevasta niin siitä vaan.
 
Ne benchmarkit kertoo usein siitä miten tulevien vuosien pelit kenties pyörivät kun sen sijaan että on joku museo DX11 engine niin benchmarkissa järjestään on niitä viimeisimpiä juttuja mukana. Ja lisäksi ne kertovat tilanteesta jossa CPU-kuorma on minimoitu.

Joten jos ajuri syö prossua enemmän kuin kilpailijan ajuri, tulee varsinkin vanhemmissa peleissä sitten herkemmin CPU-rajoitteita vastaan vielä sen päälle että tavara ei hyödynnä kaikkia GPUn featureita ja/tai devaajat eivät ole jaksaneet pätkääkään harkita miten asiat kannattaa järjestellä moderneille GPUIlle.

Time Spy launchin nurkilla sai dissausta että ei vastannut pelejä. Nykyään Time Spy skaalaa lähes suoraan modernien pelien (ei RT) perffin kanssa kun rautaa vaihdetaan. Vain muutama hassu peli on selvästi poikkeus - äskettäin tulee mieleen lähinnä Starfield (museoengine kasalla päälle liimattuja juttuja) ja MS Flight Sim (erittäin CPU-raskas).

Tämän perusteella voi aika huoletta ennustaa että Speed Way täsmää melko hyvin 2-4 vuoden päästä peleihin kun kaikki pelit ovat RT-only ja käyttävät mesh shadereita.
 
Ennemmin ne osoittavat jonkun tietyn ominaisuuden hyvyyden. Esim. Firestrike osoittaa että prosun ja gpun yhteispelissä radeonit ovat hyviä (onko sitten pienen overheadin tulosta vai minkä), sitten taas Time Spyssä tulee selkeästi vähemmän suhteessa pisteitä kuin NVIDIAn korteilla.

Mutta ei sillä, jos haluaa nähdä ne jonkinlaisena osviittana tukevasta niin siitä vaan.

Fakta on se, että ei se scorea parane, jos se näyttis ei pysty puskemaan pixeleitä nopeammin ruudulle kun toinen kortti. Ei siinä ole mistään haluista kyse.

Se, että kuinka hyvin se potentiaali saadaan esiin peleissä tulevaisuudessa, on kiinni mm. ajureista, pelien kehittäjistä ja heidän optimoinneistaan ja valinnoistaan.
 
Fakta on se, että ei se scorea parane, jos se näyttis ei pysty puskemaan pixeleitä nopeammin ruudulle kun toinen kortti. Ei siinä ole mistään haluista kyse.

Se, että kuinka hyvin se potentiaali saadaan esiin peleissä tulevaisuudessa, on kiinni mm. ajureista, pelien kehittäjistä ja heidän optimoinneistaan ja valinnoistaan.
Mitä enemmän ruutuja generoidaan, sitä vähemmän optimoidaan.
 
Hmm, lehdistöllä ollut kahta eri ajuria ja niiden välillä on merkittävä ero 1% low framerateissa joissain peleissä?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Saattaa aiheuttaa draamaa jos vertaillaan esim. 5080 vs 5090 kun 5080 arvostelut tulevat ellei arvostelija uudelleenaja 5090-datoja.
 
Fakta on se, että ei se scorea parane, jos se näyttis ei pysty puskemaan pixeleitä nopeammin ruudulle kun toinen kortti. Ei siinä ole mistään haluista kyse.

Se, että kuinka hyvin se potentiaali saadaan esiin peleissä tulevaisuudessa, on kiinni mm. ajureista, pelien kehittäjistä ja heidän optimoinneistaan ja valinnoistaan.
Mutta sitten taas toisaalta esim. RDNA2 korttien 3DMark tulokset nousi uudempien ajurien myötä reilusti. (Muistaakseni Time Spy 10-15%). Eli ei ne julkaisun aikaiset synteettiset testit välttämättä kerro miten tulevaisuudessa käy...

Mutta onhan se selvää että jos muistikaista on rajoittava tekijä 5090 on potentiaalia olla reilusti enemmän kuin 30% nopeampi, koska siellä on se suurin parannus vs. 4090.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 873
Viestejä
5 054 414
Jäsenet
80 994
Uusin jäsen
Mikezu88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom