NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Jos nvidia rahastaa niin voi kysyä miksi amd ja intel ei tee samaa... Ehkä asiat ei ole niin yksinkertaisia kuin kuvittelisi.

Osasta kirjoituksista jää kuva, että nvidia vain helposti rahastelee ja nauraa matkalla pankkiin. Ehkä se ei kuitenkaan ole rahastusta vaan raakaa työtä mitä tarvii tehdä että kalliimmat tuotteet saa tehtyä ja myytyä. Termistä rahastus jää mielikuva, että helppoa hommaa, kusetusta. Jos on noin niin miksi amd/intel ei ole apajilla?

Et voi olla oikeasti noin hölmö ettet muka ymmärtäisi asiaa. Se että AMD myy vain kymmesosan jos sitäkään kaikistä näyttiksistä johtaa siihen että AMD:lle sen helvetin ison sirun tekeminen ei ole kannattavaa bisnestä, mutta nvidialle se on. Ei välttämättä kuluttajapuolella suuria voittoja tekevää mutta voitollista aivan varmasti. AMD:n tapauksessa sellaisen sirun teko olisi raskaasti tappiollista touhua noilla myyntimäärillä.
Ja kyllähän se nvidian touhusta rahastaminen paistaa läpitte aivan selvästi. Hyvänä esimerkkinä nää kun joka geniin tuotaan jotakin kikotinta joka ei ole alaspäin yhteensopivaa. Se jos mikä on oikein mainio esimerkki rahastuksesta.

Näkeehän sen jo nvidian tuloksesta että hyvin on rahastus onnistunut, voittoa taotaan gaming segmentissäkin aivan perkeleesti.

Kilpailun puute ei ole nvidian syy. Tästä voi syytellä amd/inteliä. Voi myös kysyä miksi esim. amd ei edes yritä kilpailla. Vuotanut roadmap antaisi olettaa ettei edes 2026 lopulla tulevissa tuotteissa tulla kilpailemaan kalleimpien korttien kategoriassa. lähde: Discussion - RDNA 5 / UDNA speculation

Kyllä nyt haukut väärää puuta. Syyllisiä on kuluttajat jotka ostaa nvidiaa hinnalla millä hyvänsä. Ylempäpänä jo selitin miksi AMD ei edes yritä kilpailla.

Nythän nvidia lähinnä testaa, että missä ne lompakon rajat menevät.

Ja nyt on varsin hyvä hetki testata että mitä tyhmät kuluttajat on valmiita maksamaan kun edes se, että yhtään RTX 5000 sarjan korttia ei saataisi kuluttajille myytyä ei olisi katastrofi koska massia tulee datacenter puolelta aivan järettömiä määriä varmasti vielä vuosia.
 
Pitäisi saada tehtyä aivan ylivoimainen tuote ja myydä sitä halvemmalla

Ultra Enthusiast-segmentissä se jolla on paras kortti myy ja se jolla ei ole parasta korttia yrittää jotenkin saada piinpalansa pois näpeistä ilman tappioita.

Ei tarvitse myydä halvemmalla. Pitää vain olla aivan ylivoimainen.

AMDn osalta näin on ollut historiassa ainakin kerran:


vs


Radeon 9800 (pro) -aikakautena NVIDIA oli täysin harharetkellä FX-sarjansa kanssa ja AMD myi todella vahvasti ja pärjäsi hyvin vielä pari seuraavaakin generaatiota. Edes pahin NV fanipoika ei kyennyt päivittämään GF4 4600ti -> FX 5900 XT vaikka mikä olis. Moni tietenkin hyppäsi yhden generaation yli ja NVIDIA tuli ennen pitkää takaisin, mutta tuolloin jonkin aikaa AMD vei ja NV vikisi.

Nahkatakkimies ei tykkää häviämisestä, joten sen jälkeen NVIDIA pisti vahvan korjausliikkeen touhuihinsa. Tilannetta tietenkin helpotti että DX10-siirtymä hieman tuon aikakauden jälkeen oli mallia "AMD epic fail" kun HD 2900 oli myöhässä kemuihin saapunut täysi tuhnu samaan aikaan kun NVIDIA pisti täydellistä overkilliä 8800GTX:n muodossa ja ehti vielä markkinoille reilusti ennen AMDn korttia. Sen jälkeen AMD on valitettavasti pärjännyt lähinnä keskitason korttien karkeloissa.
 
Eli muiden kuin 5090:n osalta näkisin segmentoinnin pelikäyttöön olevan vahvaa.
Mutta 5090 on se ainoa kortti joka ns Ultra Enthusiast-porukkaa kiinnostaa, jo puhtaasti videomuistin puolesta. 16GB kortit on mallia "hyi en syö" jos nyt alla on RTX 3090 tai 4090.

Ja se saattaa olla segmentoitu enemmänkin semipro-kortiksi sen mukaisella hintalapulla, joka jättää potentiaalisesti tuotestäkkiin hirveän reiän. Jo pelkän shader countin osalta 5080 vs 5090 välinen kuilu on poikkeuksellisen iso. 5080 ei kelpaa nykyisiä high end kortteja omistaville liian pienenä uppina ja 5090 on potentiaalisesti liian "out there". Tarvittaisiin väliin high end pelikortti jota AI-miehet ei nyysi omiin keitoksiinsa ja joka olisi selvä uppi 3090 ja 4090 omistajille.

Tietenkin jos 5090 on "halpa" ts. MSRP vain joku 1500-1600 taalaa niin ongelmaa ei ole. Mutta pelkään pahoin että tämä on toiveunta kun speksejä katsoo. Vaatisi että 5080 olisi alle tonnin.
 
Tilannetta tietenkin helpotti että DX10-siirtymä hieman tuon aikakauden jälkeen oli mallia "AMD epic fail" kun HD 2900 oli myöhässä kemuihin saapunut täysi tuhnu samaan aikaan kun NVIDIA pisti täydellistä overkilliä 8800GTX:n muodossa ja ehti vielä markkinoille reilusti ennen AMDn korttia. Sen jälkeen AMD on valitettavasti pärjännyt lähinnä keskitason korttien karkeloissa.

Kyllä mun muistini mukaan HD4000 ja HD5000 sarjat olivat vahvasti AMD:n vientiä ja Papa J vikinää.
 
Kyllä mun muistini mukaan HD4000 ja HD5000 sarjat olivat vahvasti AMD:n vientiä ja Papa J vikinää.
Löytyi muuten vanhan kuitti HD 5870:sta. Kyllä on ajat muuttunu, kun tänä päivänä joku kolmen tonnin näyttis aiheuttaa F5-rapidfirehippasia. :sad:

hd5870.jpg
 
Löytyi muuten vanhan kuitti HD 5870:sta. Kyllä on ajat muuttunu, kun tänä päivänä joku kolmen tonnin näyttis aiheuttaa F5-rapidfirehippasia. :sad:

hd5870.jpg
GTX 970 + 250GB SSD + 2 peliä: 399€ vuonna 2016
GTX 1070 + 30€ Cashback + 2 peliä: 399€ vuonna 2017

Mitähän RTX 5070 tulee maksamaan? 700-800€? GTX 970 ja 1070 olivat vielä ostaessa toiseksi tehokkaimpia malleja. Nyt RTX 5070:n päälle tulee 5070 Ti, 5080 ja 5090. Onhan tässä komponentit kallistuneet ja inflaatiota tullut, mutta näyttiksen hankintaan menee kyllä rahaa nykyään. Toki monet muut komponentit ovat halventuneet ja prosessorit eivät maksa ihan älyttömiä vielä. :D

Kiinnostaa kyllä kovasti sekä AMD:n että Nvidian julkaisut. Nvidialla tuntuu tulevan kortteja, joissa on edelleen nuukailtu muistin kanssa, hinnat ovat äkkiseltään tavikselle järkyttäviä ja jälleen uusi DLSS julkaistaan, joka ei toimi vanhemmilla korteilla. Silti menevät kaupaksi. Samalla pelottaa, että AMD:n RX 9070 XT onkin tuhnu, eikä kykene kilpailemaan 5000-sarjan kanssa.
 
Itellä on kanssa ostohousut jo valmiiksi silitettynä ainakin sängyllä. Jos on tarpeeksi vääntöä 5090:ssä ja väliraha jää maksimissaan 2000€ tuntumaan, niin jalkaan ne varmaan sujahtaa... :x3:
 
Kyllä mun muistini mukaan HD4000 ja HD5000 sarjat olivat vahvasti AMD:n vientiä ja Papa J vikinää.

GTX 280 / 285 olivat selvästi nopeampia kuin HD 4870, tosin veivät myös sähköä reilusti enemmän ja olivat todella paljon kalliimpia. GTX 480 oli jonkin verran nopeampi kuin HD 5870, mutta oli toki satoja euroja kalliimpi ja aivan katastrofaalisen äänekäs massiivisen kulutuksen vuoksi. Muutama hyvä AIB malli auttoi tähän ääneen jonkin verran, mutta valtaosa tuotetuista korteista tuolloin oli referenssimalleja
 
Vähän nihkeää alkaa taas pc pelaaminen olemaan jos haluaa nauttia edes about 100fps yli fhd resolla. Ue5 peleillä ei tahdo asetustenkaan pudotus tuoda onnea. Ja se kohtuu hyvin pyörittävä kortti on ollut aina current genin 80 sarja. Jos lapussa komeilee yli 1500e niin hellurei. Siis yksi ainoa komponentti! Dlss ollut pakollinen purkkaviritys jo vuosia ja amd laatu on tällä osastolla surkea niin ei voi oikein edes harkita. Voi kun pelintekijät tajuaisi tehdä peleistä paremmin pyöriviä. Pääsisi edes yhdellä näyttiksellä saman mitä yksi konsoligeneraatio kestää, mutta ei.
 
Kyllä mun muistini mukaan HD4000 ja HD5000 sarjat olivat vahvasti AMD:n vientiä ja Papa J vikinää.
Toisaalta Nvidia pudotti nopeasti hintoja jolloin tilanne ei enää ollut niin selvä, lisäksi HD4000-sarjassa oli omat ongelmansa, esim. korkea virrankulutus idlessä.
 
GTX 280 / 285 olivat selvästi nopeampia kuin HD 4870, tosin veivät myös sähköä reilusti enemmän ja olivat todella paljon kalliimpia. GTX 480 oli jonkin verran nopeampi kuin HD 5870, mutta oli toki satoja euroja kalliimpi ja aivan katastrofaalisen äänekäs massiivisen kulutuksen vuoksi. Muutama hyvä AIB malli auttoi tähän ääneen jonkin verran, mutta valtaosa tuotetuista korteista tuolloin oli referenssimalleja

Joo tarkkaa muistikuvaa ei ole. Muistan vaan että HD4850 tuli hankittua kun sitä kaikkialla suositeltiin ja myöhemmin tuli päivitettyä HD4890 kun se oli ihan älyttömän halpa. 5000 sarjassa muistikuva että kovasti sitä myös suositeltiin kaikkialla.
 
Toisaalta Nvidia pudotti nopeasti hintoja jolloin tilanne ei enää ollut niin selvä, lisäksi HD4000-sarjassa oli omat ongelmansa, esim. korkea virrankulutus idlessä.

No mutta sehän kertoo nimenomaan sen että silloin on ollut tervettä kilpailua kun jopa röyhkeä Papa J on joutunut nöyrtymään ja pudottamaan hintoja.
 
Jokos tässä ketjussa on spekuloitu puhki 5000-sarjan uudet featuret?
2000-, 3000- ja 4000-sarjoissa tuli DLSS:ää, ray tracingia ja frame generationia.

Nvidia on tekoälyn teknologiajohtaja.
Jokos 5000-sarjassa olisi raudalla erityisiä tekoälyominaisuuksia ja piipinta-alaa ja niitä varten proprietary ohjelmointikieli?
Jos, niin mitä? Bittikartan luomista, ääntä, AI satusetä ja täti?
 
Jokos 5000-sarjassa olisi raudalla erityisiä tekoälyominaisuuksia ja piipinta-alaa ja niitä varten proprietary ohjelmointikieli?
Jos, niin mitä? Bittikartan luomista, ääntä, AI satusetä ja täti?
Rautatasolla tapahtuva tehtäväspesifinen kiihdytys tekoälyhommissa ei taida olla mikään juttu tai ainakaan Nvidian juttu. Uutena varmaankin FP6 ja FP4 kiihdytys ja noita kiihottimia voidaan hyödyntää esim. kuvan, äänen tai tekstin generoinnissa.
 
Uutta ohjelmointikieltä ei taida olla tarvetta kehittää, kun ammattihommissa käytetään CUDA:a, ja Windowsin (pelipuolelle) on tarjolla DirectML.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Feature spekulaatioita?... DLSS 4.0 julkaistaan tuon launchin yhteydessä se on jo tiedossa. Mulla on pieni veikkaus, että DLSS 4.0 vois tulla niin, että sitä tukee 4000 sarja ja uusi 5000 sarja. Neural rendering saattaa olla jotain josta ainakin puhutaan.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jokos tässä ketjussa on spekuloitu puhki 5000-sarjan uudet featuret?
2000-, 3000- ja 4000-sarjoissa tuli DLSS:ää, ray tracingia ja frame generationia.
On spekuloitu että RTX 50 sarjaan tuleva DLSS4 tuo mukanaan tekstuurien yliskaalauksen. Sen juttu olisi että pelissä voi laittaa tekstuurien laadun alhaiselle ja DLSS4 skaalaa ne tekoälyllä ultra-tasolle. Näin saadaan pienennettyä VRAM:in kulutusta saaden samalla hyvän kuvanlaadun. Jää sitten nähtäväksi mitä sieltä todellisuudessa tulee, mutta tuo kiinnostaisi ainakin itseäni.
 
Mulla on pieni veikkaus, että DLSS 4.0 vois tulla niin, että sitä tukee 4000 sarja ja uusi 5000 sarja.
Itellä tästä kutina, että suorituskykyhyppy tuolla 5070 ja alle tasolla tulee olemaan tuhnu ja siitä syystä Nvidian lähtee kannibalisoimaan vanhaa sukupolvea nimenomaan näillä DLSS tyyppisillä jutuilla, jotta saadaan rakennettua pesäeroa uusille korteille niinkuin DLSS 3 FG palkeilla 40-sarjan markkinointimatskussa.

edit: korjattu 4070 -> 5070
 
Viimeksi muokattu:
Rautatasolla tapahtuva tehtäväspesifinen kiihdytys tekoälyhommissa ei taida olla mikään juttu tai ainakaan Nvidian juttu. Uutena varmaankin FP6 ja FP4 kiihdytys ja noita kiihottimia voidaan hyödyntää esim. kuvan, äänen tai tekstin generoinnissa.

Voisiko tekstuurien ja objektien luominen toistettavasti samalla tavalla samoista lähtöparametreista olla tehtäväspesifistä tekoälyä?
Ehkä se olisi sitten spesifistä softatasolla mutta sitä varten ei ole erillistä rautaa?
Mutta jos sitä varten olisi pieni viipale piipalasta tai vaan sen toteutustavasta, niin pystyisi perustelemaan miksi jokainen joutuu taas kerran ostamaan uuden kortin. Mikä on kaupallisesti yleensä ollut Nvidialle kannattava veto.

Uutta ohjelmointikieltä ei taida olla tarvetta kehittää, kun ammattihommissa käytetään CUDA:a, ja Windowsin (pelipuolelle) on tarjolla DirectML.

No, tulisiko kieleen sitten laajennuksia tekstuurien ja kappaleiden (objects) luomista varten?

Feature spekulaatioita?... DLSS 4.0 julkaistaan tuon launchin yhteydessä se on jo tiedossa. Mulla on pieni veikkaus, että DLSS 4.0 vois tulla niin, että sitä tukee 4000 sarja ja uusi 5000 sarja. Neural rendering saattaa olla jotain josta ainakin puhutaan.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Toisaalta 4000-sarjan frame generation ei tukenut 3000-sarjaa. Mikä auttoi perustelemaan miksi uusi kortti pitäisi ostaa.

On spekuloitu että RTX 50 sarjaan tuleva DLSS4 tuo mukanaan tekstuurien yliskaalauksen. Sen juttu olisi että pelissä voi laittaa tekstuurien laadun alhaiselle ja DLSS4 skaalaa ne tekoälyllä ultra-tasolle. Näin saadaan pienennettyä VRAM:in kulutusta saaden samalla hyvän kuvanlaadun. Jää sitten nähtäväksi mitä sieltä todellisuudessa tulee, mutta tuo kiinnostaisi ainakin itseäni.

Hieno idea.

Eikös ne ultraksi skaalatut AI-bittikartat (kuten Jensen Huang sanoi) pitäisi sitten hirmu nopsaan tulla, jotta ne voidaan tehdä lennossa tarpeen mukaan jokaista ruutua varten erikseen, 240 Hz? Ja niiden pitäisi olla joka kerta lähes samanlaisia, ettei artifakteja pompsahtele koko ajan. Mutta ei kai ole varmaa että tämä on mukana jo 5000-sarjassa?

Tekstuurien lisäksi jatkossa generoidaan myös kappaleita. Ehkä kappale muodostuu useista tekstuureista, joilla on yhteiset generoinnin lähtöparametrit, tms.

Edit. vai menisikö se niin, että alkuperäiset ultra-bitmapit skaalataan alas AI-avusteisesti ja samalla sen palauttamiseen (melkein) ennalleen synnytetään jonkunlainen ohje AI:ta varten? Eli pienen resoluution bittikartta koostuisi jatkossa kahdesta osasta, bittikartasta ja neuraaliskaalauksen "ohjeesta"?

kuvaiotech.png

Google löysi kuvan täältä: Reddit - Dive into anything
 
Viimeksi muokattu:
No, tulisiko kieleen sitten laajennuksia tekstuurien ja kappaleiden (objects) luomista varten?
En usko. Noi tekstuurien skaalaukset/generoinnit pitäisi lisätä suoraan esim. Direct3D 12:n ja Vulkanin sisälle, jos niitä haluaa helposti käyttää. Tällaisessa tapauksessa uskoisin, että Vulkanille tulisi NVIDIA:n oma extensioni alkuun, ja sitten kun muut valmistajat sitä tukisivat niin se saataisiin Direct3D:n ominaisuudeksi. Tuon tekstuuriskaalauksen/generoinnin pitäisi lisäksi olla todella nopea, jotta sitä voisi käyttää mitenkään järkevästi.
 
Tuon tekstuuriskaalauksen/generoinnin pitäisi lisäksi olla todella nopea, jotta sitä voisi käyttää mitenkään järkevästi.
Jep. En jaksa uskoa mihinkään reaaliaikaiseen tekstuurien skaalaamiseen ainakaan tulevalle sukupolvelle. Se, että kuvageneraattorilla skaalataan/remasteroidaan jonkun 20v vanhan pelin tekstuurit korkearesoluutioisiksi on tosin ihan mahdollista, mutta noiden luonti tehdään offline ja sitten niitä käytetään ihan tavallisten tekstuurien tapaan reaaliaikaisesti rendatessa.

Aiempaa vähemmän muistia vievät, tekoälyalgoritmein pakattavat ja purettavat tekstuurit saattaavat kyllä olla jokin uutuus ja siitä on ihan tutkimuspaperiakin Nvidialta.
 
Voisiko tekstuurien ja objektien luominen toistettavasti samalla tavalla samoista lähtöparametreista olla tehtäväspesifistä tekoälyä?
Ehkä se olisi sitten spesifistä softatasolla mutta sitä varten ei ole erillistä rautaa?
Mutta jos sitä varten olisi pieni viipale piipalasta tai vaan sen toteutustavasta, niin pystyisi perustelemaan miksi jokainen joutuu taas kerran ostamaan uuden kortin. Mikä on kaupallisesti yleensä ollut Nvidialle kannattava veto.



No, tulisiko kieleen sitten laajennuksia tekstuurien ja kappaleiden (objects) luomista varten?



Toisaalta 4000-sarjan frame generation ei tukenut 3000-sarjaa. Mikä auttoi perustelemaan miksi uusi kortti pitäisi ostaa.



Hieno idea.

Eikös ne ultraksi skaalatut AI-bittikartat (kuten Jensen Huang sanoi) pitäisi sitten hirmu nopsaan tulla, jotta ne voidaan tehdä lennossa tarpeen mukaan jokaista ruutua varten erikseen, 240 Hz? Ja niiden pitäisi olla joka kerta lähes samanlaisia, ettei artifakteja pompsahtele koko ajan. Mutta ei kai ole varmaa että tämä on mukana jo 5000-sarjassa?

Tekstuurien lisäksi jatkossa generoidaan myös kappaleita. Ehkä kappale muodostuu useista tekstuureista, joilla on yhteiset generoinnin lähtöparametrit, tms.

Edit. vai menisikö se niin, että alkuperäiset ultra-bitmapit skaalataan alas AI-avusteisesti ja samalla sen palauttamiseen (melkein) ennalleen synnytetään jonkunlainen ohje AI:ta varten? Eli pienen resoluution bittikartta koostuisi jatkossa kahdesta osasta, bittikartasta ja neuraaliskaalauksen "ohjeesta"?

kuvaiotech.png

Google löysi kuvan täältä: Reddit - Dive into anything
Eiköhän peli blackwell:ssa ole konesali blackwellista otetut ja kevennetyt tensoriytimet AI-laskentaan. Tarkoittaa loppukäyttäjälle käytännössä nopeuslisää. Huhuttu että olisi vähävirtainen tällä kertaa. Vähävirtaisuus olisi kiva, kun nykyinen nvidian AI kuvanparannus/skaalaus videoihin on ikävä käyttää esim. youtube/netflixin kanssa kun ainakin 3070fe alkaa puhalteleen kunnolla.

Konesali blackwell:ssa on dedikoitu purkurauta pakatuille tiedostoille. Uskon että versio purkuraudasa tulee pelikortteihin. DirectStorage purku menee rautalohkolla compute shaderin sijaan.

dlss4 nojannee uusiin tensoriytimiin. Laatua voisi saada paremmaksi isommalla mallilla jonka nopeaan suorittamiseen tarvitaan uudet ytimet. Jos uusissa ytimissä 4bit tarkkuudelle tuki niin neuroverkkojen kokoa voisi saada alaspäin ja suorituskykyä ylöspäin. Toinen puoli, että ehkä dlss4 osaa jotain uusia jippoja. DLSS3:.5:een tuli uutena se, että yksi neuroverkko sekä skaalaa ylöspäin että kohinanpoistaa säteenseurantabufferit. Parantaa laatua(enemmän tietoa käytettävänä kohinanpoistoon) ja nopeutta kun ajetaan vain yksi algoritmi joka tekee kaiken versus n-kappaletta erillisiä algoritmeja.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan jotain hyvää artikkelia/vertailua, missä olisi tarkasteltu RTX 20-, 30- ja 40-sarjojen suorituskykyä verrattuna OVH-hintaan (ja mieluiten Euroopassa)?

3DCenteristä löytyy vertailu RTX 40 vs 30 -sarjoista, mutta mukana ei ole 20-sarjan tietoja. Kuva on USD-hinnoilla, mutta on siellä eurohinnatkin tekstissä mukana.
1736084601818.png


Toki tuolta 3DCenteristä taitaa löytyä myös vanhempaa dataa, mistä voisi kerätä RTX 20 -sarjan tiedot jos jaksaisi.

EDIT: Väsäsin datasta nopeasti oman kuvaajan, painoarvo 50% FHD suorituskyky ja 50% 4K suorituskyky, verrokkina RTX 3080. Inflaatiota ei ole huomioitu. Meniköhän kuinka oikein :think:
1736086504345.png
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan jotain hyvää artikkelia/vertailua, missä olisi tarkasteltu RTX 20-, 30- ja 40-sarjojen suorituskykyä verrattuna OVH-hintaan (ja mieluiten Euroopassa)?

3DCenteristä löytyy vertailu RTX 40 vs 30 -sarjoista, mutta mukana ei ole 20-sarjan tietoja. Kuva on USD-hinnoilla, mutta on siellä eurohinnatkin tekstissä mukana.
1736084601818.png


Toki tuolta 3DCenteristä taitaa löytyä myös vanhempaa dataa, mistä voisi kerätä RTX 20 -sarjan tiedot jos jaksaisi.

EDIT: Väsäsin datasta nopeasti oman kuvaajan, painoarvo 50% FHD suorituskyky ja 50% 4K suorituskyky, verrokkina RTX 3080. Inflaatiota ei ole huomioitu. Meniköhän kuinka oikein :think:
1736086504345.png
No ei tässä nyt joku oikein täsmää, jos 4060ti on parempi kuin 3060ti. Eikös 3060ti ollut 100+ euroa halvempi ja ero suorituskyvyssä olematon. Vai miten tuota nyt kuuluu lukea.
 
No ei tässä nyt joku oikein täsmää, jos 4060ti on parempi kuin 3060ti. Eikös 3060ti ollut 100+ euroa halvempi ja ero suorituskyvyssä olematon. Vai miten tuota nyt kuuluu lukea.
Tuossa graafin tiedot taulukkomuodossa. Myyntipäivät ja OVH poimittu io-techin uutisista, indeksipisteet 3DCenteriltä.
1736091454166.png


Tässä ei tosiaan ole huomioitu inflaatiota, mikä vääristää RTX 4000 -sarjan lukemia hieman huonommiksi kuin ne oikeasti ovat. Ja voi tuossa tosiaan olla virheitäkin, kun nopeasti kasasin.
 
Onhan tää vähä kinkkinen tilanne. Jonkinnäkönen päivitys näyttispuolellekin pitäisi saada jos on tässä uusinut kaiken muun ja saanut sen läjään tänään. 3080ti nyt menettelee, mutta eipä sillä nyt enää saa mitattua sitä kaivattua potentiaalia pihalle.

Speksien valossa tuo 5080 jättää vähän karvaan maun suuhun, että onko se sitten 5090 tässä kuussa vai superien(?) odottelua hamaan tulevaisuuteen. Revikoita odotellessa...
 
Vissiin vasta ma-ti suomen aikaan nahkatakkimiehen puheenvuoro? Vai laskinko viärin.
 
Onhan tää vähä kinkkinen tilanne. Jonkinnäkönen päivitys näyttispuolellekin pitäisi saada jos on tässä uusinut kaiken muun ja saanut sen läjään tänään. 3080ti nyt menettelee, mutta eipä sillä nyt enää saa mitattua sitä kaivattua potentiaalia pihalle.

Speksien valossa tuo 5080 jättää vähän karvaan maun suuhun, että onko se sitten 5090 tässä kuussa vai superien(?) odottelua hamaan tulevaisuuteen. Revikoita odotellessa...
Imho 5070ti 16GB tai 5090 32GB vähiten järjettömät valinnat. 5080 paha väliinputoaja. Eiköhän 5080super nähdä isommalla muistikapasiteetilla vuoden sisään. Onko 5080 super esimerkiksi 384bittiseksi leikattu(24GB) versio GB202:sta vaiko vain 5080 3GB muistipiireillä(24GB) niin ei voi kuin arvailla.
 
Nerokasta kyllä Nvidialta laittaa lippulaivaan 32GB muistia ja seuraavaksi parhaimpaan vain 16GB. Käytännössä pakottaa tehokäyttäjät ja yritykset ostamaan lippulaivan, kunnes joskus kun rahat on nyhdetty, tuohon väliin julkaistaan 5080 Ti tai 5080 Super 24GB muistilla.
 
Nerokasta kyllä Nvidialta laittaa lippulaivaan 32GB muistia ja seuraavaksi parhaimpaan vain 16GB. Käytännössä pakottaa tehokäyttäjät ja yritykset ostamaan lippulaivan, kunnes joskus kun rahat on nyhdetty, tuohon väliin julkaistaan 5080 Ti tai 5080 Super 24GB muistilla.
Sekin on hyvä muistaa, että puhutaan uudesta muististandardista(gddr7) ja uudesta muistipiirin koosta(3GB). Paljon on huhuttu ettei 3GB piirejä isoissa määrin ole vielä tarjolla. Taitaa ensimmäiset 3GB piirit mennä läppäreihin(mobile 5090 == desktop 5080+3GB piirit, 24GB muistia) ja ehkä rtx 6000 blackwell pro kortteihin(48GB ja 64GB pro kortit, vuoden päästä päivityksenä 96GB?). Huhuttu 5070ti ja 5080 melkein sama suorituskyky ja täysin sama muistimäärä ei ole nvidian kannalta optimaalista. 5080 tipahtaa pahasti väliin ja vaikea perustella asiakkaille.

Ison volyymin halpiskorteissa myös paljon tarvetta 3GB piireille. 128bit muistiväyläinen 12GB kortti on aika paljon helpompi myydä hyvällä hinnalla kuin sama kortti 2GB piireillä ja 8GB muistilla.

 
Viimeksi muokattu:
Et voi olla oikeasti noin hölmö ettet muka ymmärtäisi asiaa. Se että AMD myy vain kymmesosan jos sitäkään kaikistä näyttiksistä johtaa siihen että AMD:lle sen helvetin ison sirun tekeminen ei ole kannattavaa bisnestä, mutta nvidialle se on. Ei välttämättä kuluttajapuolella suuria voittoja tekevää mutta voitollista aivan varmasti. AMD:n tapauksessa sellaisen sirun teko olisi raskaasti tappiollista touhua noilla myyntimäärillä.
Ja kyllähän se nvidian touhusta rahastaminen paistaa läpitte aivan selvästi. Hyvänä esimerkkinä nää kun joka geniin tuotaan jotakin kikotinta joka ei ole alaspäin yhteensopivaa. Se jos mikä on oikein mainio esimerkki rahastuksesta.

Näkeehän sen jo nvidian tuloksesta että hyvin on rahastus onnistunut, voittoa taotaan gaming segmentissäkin aivan perkeleesti.



Kyllä nyt haukut väärää puuta. Syyllisiä on kuluttajat jotka ostaa nvidiaa hinnalla millä hyvänsä. Ylempäpänä jo selitin miksi AMD ei edes yritä kilpailla.



Ja nyt on varsin hyvä hetki testata että mitä tyhmät kuluttajat on valmiita maksamaan kun edes se, että yhtään RTX 5000 sarjan korttia ei saataisi kuluttajille myytyä ei olisi katastrofi koska massia tulee datacenter puolelta aivan järettömiä määriä varmasti vielä vuosia.
Hyvin sanottu, toki ei voida kiistää etteikö nvidia olisi parasta mitä rahalla saa ja ne ketkä sitä hyvää haluaa niin joutuvat pulittamaan enemmän. Amd:n suosio nousi halvempien hintojen vuoksi, prossut puksutti ohi intelin tuotteista että heilahtaa. kait sitä itekki vois nakata vanhan nvidian roskiin jos sais radeonilta semmosen lippulaivakortin mikä pesis nvidian suorituskyvyllä sekä hinnalla heti julkaisusta. Vihree vaan on parempi näyttiksissä, punanen rossuissa, sininen savuna ja loput ripoteltuna =)
 
Toisaalta 4000-sarjan frame generation ei tukenut 3000-sarjaa. Mikä auttoi perustelemaan miksi uusi kortti pitäisi ostaa.

Tämän takia uskoisin että DLSS 4, mitä se sitten käytännössä onkaan, on kuitenkin lukittu 5000 sarjalle.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Tämän takia uskoisin että DLSS 4, mitä se sitten käytännössä onkaan, on kuitenkin lukittu 5000 sarjalle.
Tätä nyt voi historian perusteella pitää ihan 100% varmana asiana. Nvidian näyttiksen vanhenee kuin maito ominaisuuksiensa ja muistin määrän (muut kuin flag ship) myötä. Tämä on hyvää bisnestä ja Nvidialla on varaa tehdä tuo kun kilpailua ei riittävästi ole.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

10 minuuttia liven alkuun!
 
Hinnat uskomattoman jees kaikkien huhujen jälkeen. Voipi kyllä olla, että kauppiaat ja aib:t vetää välistä ja vaikea löytää msrp tuotteita.
 
Tuohon kahteen tuhanteen taalaan kun ladotaan meidän ALV ja muut kivat niin 2500€ on kevyttä.

Hirveä gappi 5080 <-> 5090 - niin suorituskyvyssä kuin hinnassa. Mutta hinnat olisivat kyllä voineet olla kauheammatkin.

Sitten auki on että kuinka kova 5080 oikeasti on. Tuo jaska että "5070 - 4090 perf" on todennäköisesti kyllä sitä itseään ja höystetty vähän DLSS lisäframeilla (ilmeisesti DLSS4 frame gen on nyt sitten yhden extra-framen sijaan kolme). Mutta jos 5080 on reippaasti parempi kuin 4090 niin lähinnä tässä käy niin että jengi ostaa pääasiassa 5080 ja 5090 jää sitten pinkkamiesten kuriositeetiksi.

5070 painettu halvaksi kun se on muistivammainen (lol 12GB) ja pitää pistää AMDille ikävä rasti kilpailla hinnan puolesta.
 
Sitten auki on että kuinka kova 5080 oikeasti on. Tuo jaska että "5070 - 4090 perf" on todennäköisesti kyllä sitä itseään ja höystetty vähän DLSS lisäframeilla (ilmeisesti DLSS4 frame gen on nyt sitten yhden extra-framen sijaan kolme). Mutta jos 5080 on reippaasti parempi kuin 4090 niin lähinnä tässä käy niin että jengi ostaa pääasiassa 5080 ja 5090 jää sitten pinkkamiesten kuriositeetiksi.
Niinhän ne kikkailee. Mietin vaan että mites tuo skaalautuu softaan tai paikallisen AIn pyörittämiseen. Eihän siinä riitä edes VRAMi.
 
Tuohon kahteen tuhanteen taalaan kun ladotaan meidän ALV ja muut kivat niin 2500€ on kevyttä.

Hirveä gappi 5080 <-> 5090 - niin suorituskyvyssä kuin hinnassa. Mutta hinnat olisivat kyllä voineet olla kauheammatkin.

Sitten auki on että kuinka kova 5080 oikeasti on. Tuo jaska että "5070 - 4090 perf" on todennäköisesti kyllä sitä itseään ja höystetty vähän DLSS lisäframeilla (ilmeisesti DLSS4 frame gen on nyt sitten yhden extra-framen sijaan kolme). Mutta jos 5080 on reippaasti parempi kuin 4090 niin lähinnä tässä käy niin että jengi ostaa pääasiassa 5080 ja 5090 jää sitten pinkkamiesten kuriositeetiksi.
Onhan tuo 1999$ 5090 kiva kun huhusivat loppuajasta 2999$:ia. 5080:lle taidettiin huhuta jotain 1500$+ hintaa ja onkin 999$. Toki noi on FE mallien verottomia hintoja niin verot+aib ja hinta pompsahtaa. Jos myy eioota niin liikkeet vetää vielä lisää välistä niin pitkään että hinta ja kysyntä kohtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 952
Viestejä
4 895 419
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom