NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

GTX 280 / 285 olivat selvästi nopeampia kuin HD 4870, tosin veivät myös sähköä reilusti enemmän ja olivat todella paljon kalliimpia. GTX 480 oli jonkin verran nopeampi kuin HD 5870, mutta oli toki satoja euroja kalliimpi ja aivan katastrofaalisen äänekäs massiivisen kulutuksen vuoksi. Muutama hyvä AIB malli auttoi tähän ääneen jonkin verran, mutta valtaosa tuotetuista korteista tuolloin oli referenssimalleja

Joo tarkkaa muistikuvaa ei ole. Muistan vaan että HD4850 tuli hankittua kun sitä kaikkialla suositeltiin ja myöhemmin tuli päivitettyä HD4890 kun se oli ihan älyttömän halpa. 5000 sarjassa muistikuva että kovasti sitä myös suositeltiin kaikkialla.
 
Toisaalta Nvidia pudotti nopeasti hintoja jolloin tilanne ei enää ollut niin selvä, lisäksi HD4000-sarjassa oli omat ongelmansa, esim. korkea virrankulutus idlessä.

No mutta sehän kertoo nimenomaan sen että silloin on ollut tervettä kilpailua kun jopa röyhkeä Papa J on joutunut nöyrtymään ja pudottamaan hintoja.
 
Jokos tässä ketjussa on spekuloitu puhki 5000-sarjan uudet featuret?
2000-, 3000- ja 4000-sarjoissa tuli DLSS:ää, ray tracingia ja frame generationia.

Nvidia on tekoälyn teknologiajohtaja.
Jokos 5000-sarjassa olisi raudalla erityisiä tekoälyominaisuuksia ja piipinta-alaa ja niitä varten proprietary ohjelmointikieli?
Jos, niin mitä? Bittikartan luomista, ääntä, AI satusetä ja täti?
 
Jokos 5000-sarjassa olisi raudalla erityisiä tekoälyominaisuuksia ja piipinta-alaa ja niitä varten proprietary ohjelmointikieli?
Jos, niin mitä? Bittikartan luomista, ääntä, AI satusetä ja täti?
Rautatasolla tapahtuva tehtäväspesifinen kiihdytys tekoälyhommissa ei taida olla mikään juttu tai ainakaan Nvidian juttu. Uutena varmaankin FP6 ja FP4 kiihdytys ja noita kiihottimia voidaan hyödyntää esim. kuvan, äänen tai tekstin generoinnissa.
 
Uutta ohjelmointikieltä ei taida olla tarvetta kehittää, kun ammattihommissa käytetään CUDA:a, ja Windowsin (pelipuolelle) on tarjolla DirectML.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Feature spekulaatioita?... DLSS 4.0 julkaistaan tuon launchin yhteydessä se on jo tiedossa. Mulla on pieni veikkaus, että DLSS 4.0 vois tulla niin, että sitä tukee 4000 sarja ja uusi 5000 sarja. Neural rendering saattaa olla jotain josta ainakin puhutaan.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jokos tässä ketjussa on spekuloitu puhki 5000-sarjan uudet featuret?
2000-, 3000- ja 4000-sarjoissa tuli DLSS:ää, ray tracingia ja frame generationia.
On spekuloitu että RTX 50 sarjaan tuleva DLSS4 tuo mukanaan tekstuurien yliskaalauksen. Sen juttu olisi että pelissä voi laittaa tekstuurien laadun alhaiselle ja DLSS4 skaalaa ne tekoälyllä ultra-tasolle. Näin saadaan pienennettyä VRAM:in kulutusta saaden samalla hyvän kuvanlaadun. Jää sitten nähtäväksi mitä sieltä todellisuudessa tulee, mutta tuo kiinnostaisi ainakin itseäni.
 
Mulla on pieni veikkaus, että DLSS 4.0 vois tulla niin, että sitä tukee 4000 sarja ja uusi 5000 sarja.
Itellä tästä kutina, että suorituskykyhyppy tuolla 5070 ja alle tasolla tulee olemaan tuhnu ja siitä syystä Nvidian lähtee kannibalisoimaan vanhaa sukupolvea nimenomaan näillä DLSS tyyppisillä jutuilla, jotta saadaan rakennettua pesäeroa uusille korteille niinkuin DLSS 3 FG palkeilla 40-sarjan markkinointimatskussa.

edit: korjattu 4070 -> 5070
 
Viimeksi muokattu:
Rautatasolla tapahtuva tehtäväspesifinen kiihdytys tekoälyhommissa ei taida olla mikään juttu tai ainakaan Nvidian juttu. Uutena varmaankin FP6 ja FP4 kiihdytys ja noita kiihottimia voidaan hyödyntää esim. kuvan, äänen tai tekstin generoinnissa.

Voisiko tekstuurien ja objektien luominen toistettavasti samalla tavalla samoista lähtöparametreista olla tehtäväspesifistä tekoälyä?
Ehkä se olisi sitten spesifistä softatasolla mutta sitä varten ei ole erillistä rautaa?
Mutta jos sitä varten olisi pieni viipale piipalasta tai vaan sen toteutustavasta, niin pystyisi perustelemaan miksi jokainen joutuu taas kerran ostamaan uuden kortin. Mikä on kaupallisesti yleensä ollut Nvidialle kannattava veto.

Uutta ohjelmointikieltä ei taida olla tarvetta kehittää, kun ammattihommissa käytetään CUDA:a, ja Windowsin (pelipuolelle) on tarjolla DirectML.

No, tulisiko kieleen sitten laajennuksia tekstuurien ja kappaleiden (objects) luomista varten?

Feature spekulaatioita?... DLSS 4.0 julkaistaan tuon launchin yhteydessä se on jo tiedossa. Mulla on pieni veikkaus, että DLSS 4.0 vois tulla niin, että sitä tukee 4000 sarja ja uusi 5000 sarja. Neural rendering saattaa olla jotain josta ainakin puhutaan.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Toisaalta 4000-sarjan frame generation ei tukenut 3000-sarjaa. Mikä auttoi perustelemaan miksi uusi kortti pitäisi ostaa.

On spekuloitu että RTX 50 sarjaan tuleva DLSS4 tuo mukanaan tekstuurien yliskaalauksen. Sen juttu olisi että pelissä voi laittaa tekstuurien laadun alhaiselle ja DLSS4 skaalaa ne tekoälyllä ultra-tasolle. Näin saadaan pienennettyä VRAM:in kulutusta saaden samalla hyvän kuvanlaadun. Jää sitten nähtäväksi mitä sieltä todellisuudessa tulee, mutta tuo kiinnostaisi ainakin itseäni.

Hieno idea.

Eikös ne ultraksi skaalatut AI-bittikartat (kuten Jensen Huang sanoi) pitäisi sitten hirmu nopsaan tulla, jotta ne voidaan tehdä lennossa tarpeen mukaan jokaista ruutua varten erikseen, 240 Hz? Ja niiden pitäisi olla joka kerta lähes samanlaisia, ettei artifakteja pompsahtele koko ajan. Mutta ei kai ole varmaa että tämä on mukana jo 5000-sarjassa?

Tekstuurien lisäksi jatkossa generoidaan myös kappaleita. Ehkä kappale muodostuu useista tekstuureista, joilla on yhteiset generoinnin lähtöparametrit, tms.

Edit. vai menisikö se niin, että alkuperäiset ultra-bitmapit skaalataan alas AI-avusteisesti ja samalla sen palauttamiseen (melkein) ennalleen synnytetään jonkunlainen ohje AI:ta varten? Eli pienen resoluution bittikartta koostuisi jatkossa kahdesta osasta, bittikartasta ja neuraaliskaalauksen "ohjeesta"?

kuvaiotech.png

Google löysi kuvan täältä: Reddit - Dive into anything
 
Viimeksi muokattu:
No, tulisiko kieleen sitten laajennuksia tekstuurien ja kappaleiden (objects) luomista varten?
En usko. Noi tekstuurien skaalaukset/generoinnit pitäisi lisätä suoraan esim. Direct3D 12:n ja Vulkanin sisälle, jos niitä haluaa helposti käyttää. Tällaisessa tapauksessa uskoisin, että Vulkanille tulisi NVIDIA:n oma extensioni alkuun, ja sitten kun muut valmistajat sitä tukisivat niin se saataisiin Direct3D:n ominaisuudeksi. Tuon tekstuuriskaalauksen/generoinnin pitäisi lisäksi olla todella nopea, jotta sitä voisi käyttää mitenkään järkevästi.
 
Tuon tekstuuriskaalauksen/generoinnin pitäisi lisäksi olla todella nopea, jotta sitä voisi käyttää mitenkään järkevästi.
Jep. En jaksa uskoa mihinkään reaaliaikaiseen tekstuurien skaalaamiseen ainakaan tulevalle sukupolvelle. Se, että kuvageneraattorilla skaalataan/remasteroidaan jonkun 20v vanhan pelin tekstuurit korkearesoluutioisiksi on tosin ihan mahdollista, mutta noiden luonti tehdään offline ja sitten niitä käytetään ihan tavallisten tekstuurien tapaan reaaliaikaisesti rendatessa.

Aiempaa vähemmän muistia vievät, tekoälyalgoritmein pakattavat ja purettavat tekstuurit saattaavat kyllä olla jokin uutuus ja siitä on ihan tutkimuspaperiakin Nvidialta.
 
Voisiko tekstuurien ja objektien luominen toistettavasti samalla tavalla samoista lähtöparametreista olla tehtäväspesifistä tekoälyä?
Ehkä se olisi sitten spesifistä softatasolla mutta sitä varten ei ole erillistä rautaa?
Mutta jos sitä varten olisi pieni viipale piipalasta tai vaan sen toteutustavasta, niin pystyisi perustelemaan miksi jokainen joutuu taas kerran ostamaan uuden kortin. Mikä on kaupallisesti yleensä ollut Nvidialle kannattava veto.



No, tulisiko kieleen sitten laajennuksia tekstuurien ja kappaleiden (objects) luomista varten?



Toisaalta 4000-sarjan frame generation ei tukenut 3000-sarjaa. Mikä auttoi perustelemaan miksi uusi kortti pitäisi ostaa.



Hieno idea.

Eikös ne ultraksi skaalatut AI-bittikartat (kuten Jensen Huang sanoi) pitäisi sitten hirmu nopsaan tulla, jotta ne voidaan tehdä lennossa tarpeen mukaan jokaista ruutua varten erikseen, 240 Hz? Ja niiden pitäisi olla joka kerta lähes samanlaisia, ettei artifakteja pompsahtele koko ajan. Mutta ei kai ole varmaa että tämä on mukana jo 5000-sarjassa?

Tekstuurien lisäksi jatkossa generoidaan myös kappaleita. Ehkä kappale muodostuu useista tekstuureista, joilla on yhteiset generoinnin lähtöparametrit, tms.

Edit. vai menisikö se niin, että alkuperäiset ultra-bitmapit skaalataan alas AI-avusteisesti ja samalla sen palauttamiseen (melkein) ennalleen synnytetään jonkunlainen ohje AI:ta varten? Eli pienen resoluution bittikartta koostuisi jatkossa kahdesta osasta, bittikartasta ja neuraaliskaalauksen "ohjeesta"?

kuvaiotech.png

Google löysi kuvan täältä: Reddit - Dive into anything
Eiköhän peli blackwell:ssa ole konesali blackwellista otetut ja kevennetyt tensoriytimet AI-laskentaan. Tarkoittaa loppukäyttäjälle käytännössä nopeuslisää. Huhuttu että olisi vähävirtainen tällä kertaa. Vähävirtaisuus olisi kiva, kun nykyinen nvidian AI kuvanparannus/skaalaus videoihin on ikävä käyttää esim. youtube/netflixin kanssa kun ainakin 3070fe alkaa puhalteleen kunnolla.

Konesali blackwell:ssa on dedikoitu purkurauta pakatuille tiedostoille. Uskon että versio purkuraudasa tulee pelikortteihin. DirectStorage purku menee rautalohkolla compute shaderin sijaan.

dlss4 nojannee uusiin tensoriytimiin. Laatua voisi saada paremmaksi isommalla mallilla jonka nopeaan suorittamiseen tarvitaan uudet ytimet. Jos uusissa ytimissä 4bit tarkkuudelle tuki niin neuroverkkojen kokoa voisi saada alaspäin ja suorituskykyä ylöspäin. Toinen puoli, että ehkä dlss4 osaa jotain uusia jippoja. DLSS3:.5:een tuli uutena se, että yksi neuroverkko sekä skaalaa ylöspäin että kohinanpoistaa säteenseurantabufferit. Parantaa laatua(enemmän tietoa käytettävänä kohinanpoistoon) ja nopeutta kun ajetaan vain yksi algoritmi joka tekee kaiken versus n-kappaletta erillisiä algoritmeja.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan jotain hyvää artikkelia/vertailua, missä olisi tarkasteltu RTX 20-, 30- ja 40-sarjojen suorituskykyä verrattuna OVH-hintaan (ja mieluiten Euroopassa)?

3DCenteristä löytyy vertailu RTX 40 vs 30 -sarjoista, mutta mukana ei ole 20-sarjan tietoja. Kuva on USD-hinnoilla, mutta on siellä eurohinnatkin tekstissä mukana.
1736084601818.png


Toki tuolta 3DCenteristä taitaa löytyä myös vanhempaa dataa, mistä voisi kerätä RTX 20 -sarjan tiedot jos jaksaisi.

EDIT: Väsäsin datasta nopeasti oman kuvaajan, painoarvo 50% FHD suorituskyky ja 50% 4K suorituskyky, verrokkina RTX 3080. Inflaatiota ei ole huomioitu. Meniköhän kuinka oikein :think:
1736086504345.png
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö kukaan jotain hyvää artikkelia/vertailua, missä olisi tarkasteltu RTX 20-, 30- ja 40-sarjojen suorituskykyä verrattuna OVH-hintaan (ja mieluiten Euroopassa)?

3DCenteristä löytyy vertailu RTX 40 vs 30 -sarjoista, mutta mukana ei ole 20-sarjan tietoja. Kuva on USD-hinnoilla, mutta on siellä eurohinnatkin tekstissä mukana.
1736084601818.png


Toki tuolta 3DCenteristä taitaa löytyä myös vanhempaa dataa, mistä voisi kerätä RTX 20 -sarjan tiedot jos jaksaisi.

EDIT: Väsäsin datasta nopeasti oman kuvaajan, painoarvo 50% FHD suorituskyky ja 50% 4K suorituskyky, verrokkina RTX 3080. Inflaatiota ei ole huomioitu. Meniköhän kuinka oikein :think:
1736086504345.png
No ei tässä nyt joku oikein täsmää, jos 4060ti on parempi kuin 3060ti. Eikös 3060ti ollut 100+ euroa halvempi ja ero suorituskyvyssä olematon. Vai miten tuota nyt kuuluu lukea.
 
No ei tässä nyt joku oikein täsmää, jos 4060ti on parempi kuin 3060ti. Eikös 3060ti ollut 100+ euroa halvempi ja ero suorituskyvyssä olematon. Vai miten tuota nyt kuuluu lukea.
Tuossa graafin tiedot taulukkomuodossa. Myyntipäivät ja OVH poimittu io-techin uutisista, indeksipisteet 3DCenteriltä.
1736091454166.png


Tässä ei tosiaan ole huomioitu inflaatiota, mikä vääristää RTX 4000 -sarjan lukemia hieman huonommiksi kuin ne oikeasti ovat. Ja voi tuossa tosiaan olla virheitäkin, kun nopeasti kasasin.
 
Onhan tää vähä kinkkinen tilanne. Jonkinnäkönen päivitys näyttispuolellekin pitäisi saada jos on tässä uusinut kaiken muun ja saanut sen läjään tänään. 3080ti nyt menettelee, mutta eipä sillä nyt enää saa mitattua sitä kaivattua potentiaalia pihalle.

Speksien valossa tuo 5080 jättää vähän karvaan maun suuhun, että onko se sitten 5090 tässä kuussa vai superien(?) odottelua hamaan tulevaisuuteen. Revikoita odotellessa...
 
Vissiin vasta ma-ti suomen aikaan nahkatakkimiehen puheenvuoro? Vai laskinko viärin.
 
Onhan tää vähä kinkkinen tilanne. Jonkinnäkönen päivitys näyttispuolellekin pitäisi saada jos on tässä uusinut kaiken muun ja saanut sen läjään tänään. 3080ti nyt menettelee, mutta eipä sillä nyt enää saa mitattua sitä kaivattua potentiaalia pihalle.

Speksien valossa tuo 5080 jättää vähän karvaan maun suuhun, että onko se sitten 5090 tässä kuussa vai superien(?) odottelua hamaan tulevaisuuteen. Revikoita odotellessa...
Imho 5070ti 16GB tai 5090 32GB vähiten järjettömät valinnat. 5080 paha väliinputoaja. Eiköhän 5080super nähdä isommalla muistikapasiteetilla vuoden sisään. Onko 5080 super esimerkiksi 384bittiseksi leikattu(24GB) versio GB202:sta vaiko vain 5080 3GB muistipiireillä(24GB) niin ei voi kuin arvailla.
 
Nerokasta kyllä Nvidialta laittaa lippulaivaan 32GB muistia ja seuraavaksi parhaimpaan vain 16GB. Käytännössä pakottaa tehokäyttäjät ja yritykset ostamaan lippulaivan, kunnes joskus kun rahat on nyhdetty, tuohon väliin julkaistaan 5080 Ti tai 5080 Super 24GB muistilla.
 
Nerokasta kyllä Nvidialta laittaa lippulaivaan 32GB muistia ja seuraavaksi parhaimpaan vain 16GB. Käytännössä pakottaa tehokäyttäjät ja yritykset ostamaan lippulaivan, kunnes joskus kun rahat on nyhdetty, tuohon väliin julkaistaan 5080 Ti tai 5080 Super 24GB muistilla.
Sekin on hyvä muistaa, että puhutaan uudesta muististandardista(gddr7) ja uudesta muistipiirin koosta(3GB). Paljon on huhuttu ettei 3GB piirejä isoissa määrin ole vielä tarjolla. Taitaa ensimmäiset 3GB piirit mennä läppäreihin(mobile 5090 == desktop 5080+3GB piirit, 24GB muistia) ja ehkä rtx 6000 blackwell pro kortteihin(48GB ja 64GB pro kortit, vuoden päästä päivityksenä 96GB?). Huhuttu 5070ti ja 5080 melkein sama suorituskyky ja täysin sama muistimäärä ei ole nvidian kannalta optimaalista. 5080 tipahtaa pahasti väliin ja vaikea perustella asiakkaille.

Ison volyymin halpiskorteissa myös paljon tarvetta 3GB piireille. 128bit muistiväyläinen 12GB kortti on aika paljon helpompi myydä hyvällä hinnalla kuin sama kortti 2GB piireillä ja 8GB muistilla.

 
Viimeksi muokattu:
Et voi olla oikeasti noin hölmö ettet muka ymmärtäisi asiaa. Se että AMD myy vain kymmesosan jos sitäkään kaikistä näyttiksistä johtaa siihen että AMD:lle sen helvetin ison sirun tekeminen ei ole kannattavaa bisnestä, mutta nvidialle se on. Ei välttämättä kuluttajapuolella suuria voittoja tekevää mutta voitollista aivan varmasti. AMD:n tapauksessa sellaisen sirun teko olisi raskaasti tappiollista touhua noilla myyntimäärillä.
Ja kyllähän se nvidian touhusta rahastaminen paistaa läpitte aivan selvästi. Hyvänä esimerkkinä nää kun joka geniin tuotaan jotakin kikotinta joka ei ole alaspäin yhteensopivaa. Se jos mikä on oikein mainio esimerkki rahastuksesta.

Näkeehän sen jo nvidian tuloksesta että hyvin on rahastus onnistunut, voittoa taotaan gaming segmentissäkin aivan perkeleesti.



Kyllä nyt haukut väärää puuta. Syyllisiä on kuluttajat jotka ostaa nvidiaa hinnalla millä hyvänsä. Ylempäpänä jo selitin miksi AMD ei edes yritä kilpailla.



Ja nyt on varsin hyvä hetki testata että mitä tyhmät kuluttajat on valmiita maksamaan kun edes se, että yhtään RTX 5000 sarjan korttia ei saataisi kuluttajille myytyä ei olisi katastrofi koska massia tulee datacenter puolelta aivan järettömiä määriä varmasti vielä vuosia.
Hyvin sanottu, toki ei voida kiistää etteikö nvidia olisi parasta mitä rahalla saa ja ne ketkä sitä hyvää haluaa niin joutuvat pulittamaan enemmän. Amd:n suosio nousi halvempien hintojen vuoksi, prossut puksutti ohi intelin tuotteista että heilahtaa. kait sitä itekki vois nakata vanhan nvidian roskiin jos sais radeonilta semmosen lippulaivakortin mikä pesis nvidian suorituskyvyllä sekä hinnalla heti julkaisusta. Vihree vaan on parempi näyttiksissä, punanen rossuissa, sininen savuna ja loput ripoteltuna =)
 
Toisaalta 4000-sarjan frame generation ei tukenut 3000-sarjaa. Mikä auttoi perustelemaan miksi uusi kortti pitäisi ostaa.

Tämän takia uskoisin että DLSS 4, mitä se sitten käytännössä onkaan, on kuitenkin lukittu 5000 sarjalle.
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Tämän takia uskoisin että DLSS 4, mitä se sitten käytännössä onkaan, on kuitenkin lukittu 5000 sarjalle.
Tätä nyt voi historian perusteella pitää ihan 100% varmana asiana. Nvidian näyttiksen vanhenee kuin maito ominaisuuksiensa ja muistin määrän (muut kuin flag ship) myötä. Tämä on hyvää bisnestä ja Nvidialla on varaa tehdä tuo kun kilpailua ei riittävästi ole.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

10 minuuttia liven alkuun!
 
Hinnat uskomattoman jees kaikkien huhujen jälkeen. Voipi kyllä olla, että kauppiaat ja aib:t vetää välistä ja vaikea löytää msrp tuotteita.
 
Tuohon kahteen tuhanteen taalaan kun ladotaan meidän ALV ja muut kivat niin 2500€ on kevyttä.

Hirveä gappi 5080 <-> 5090 - niin suorituskyvyssä kuin hinnassa. Mutta hinnat olisivat kyllä voineet olla kauheammatkin.

Sitten auki on että kuinka kova 5080 oikeasti on. Tuo jaska että "5070 - 4090 perf" on todennäköisesti kyllä sitä itseään ja höystetty vähän DLSS lisäframeilla (ilmeisesti DLSS4 frame gen on nyt sitten yhden extra-framen sijaan kolme). Mutta jos 5080 on reippaasti parempi kuin 4090 niin lähinnä tässä käy niin että jengi ostaa pääasiassa 5080 ja 5090 jää sitten pinkkamiesten kuriositeetiksi.

5070 painettu halvaksi kun se on muistivammainen (lol 12GB) ja pitää pistää AMDille ikävä rasti kilpailla hinnan puolesta.
 
Sitten auki on että kuinka kova 5080 oikeasti on. Tuo jaska että "5070 - 4090 perf" on todennäköisesti kyllä sitä itseään ja höystetty vähän DLSS lisäframeilla (ilmeisesti DLSS4 frame gen on nyt sitten yhden extra-framen sijaan kolme). Mutta jos 5080 on reippaasti parempi kuin 4090 niin lähinnä tässä käy niin että jengi ostaa pääasiassa 5080 ja 5090 jää sitten pinkkamiesten kuriositeetiksi.
Niinhän ne kikkailee. Mietin vaan että mites tuo skaalautuu softaan tai paikallisen AIn pyörittämiseen. Eihän siinä riitä edes VRAMi.
 
Tuohon kahteen tuhanteen taalaan kun ladotaan meidän ALV ja muut kivat niin 2500€ on kevyttä.

Hirveä gappi 5080 <-> 5090 - niin suorituskyvyssä kuin hinnassa. Mutta hinnat olisivat kyllä voineet olla kauheammatkin.

Sitten auki on että kuinka kova 5080 oikeasti on. Tuo jaska että "5070 - 4090 perf" on todennäköisesti kyllä sitä itseään ja höystetty vähän DLSS lisäframeilla (ilmeisesti DLSS4 frame gen on nyt sitten yhden extra-framen sijaan kolme). Mutta jos 5080 on reippaasti parempi kuin 4090 niin lähinnä tässä käy niin että jengi ostaa pääasiassa 5080 ja 5090 jää sitten pinkkamiesten kuriositeetiksi.
Onhan tuo 1999$ 5090 kiva kun huhusivat loppuajasta 2999$:ia. 5080:lle taidettiin huhuta jotain 1500$+ hintaa ja onkin 999$. Toki noi on FE mallien verottomia hintoja niin verot+aib ja hinta pompsahtaa. Jos myy eioota niin liikkeet vetää vielä lisää välistä niin pitkään että hinta ja kysyntä kohtaa.
 
AI, AI, AI... Voi Jeesus tuota.
:sdarra:
Tuo jaska että "5070 - 4090 perf" on todennäköisesti kyllä sitä itseään ja höystetty vähän DLSS lisäframeilla (ilmeisesti DLSS4 frame gen on nyt sitten yhden extra-framen sijaan kolme).
Juu mainittiin että "thanks to AI" asteriskillä. Feikkifreimiä generoidaan niin pirusti. Raaka rasterointi ei luultavasti paljoa jytkympi ole vrt rtx 4000.
 
Onhan tuo 1999$ 5090 kiva kun huhusivat loppuajasta 2999$:ia. 5080:lle taidettiin huhuta jotain 1500$+ hintaa ja onkin 999$. Toki noi on FE mallien verottomia hintoja niin verot+aib ja hinta pompsahtaa. Jos myy eioota niin liikkeet vetää vielä lisää välistä niin pitkään että hinta ja kysyntä kohtaa.
Laskeskelin niin ilman myyjän katteita + AIB:n lisäveroa niin 5090 maksaisi n. 2510€ (jos MSRP muokataan suoraan euroiksi kuten yleensä onkin). Kyllä saa pulittaa aika suuren summan edelleenkin noista korteista.
 
No jos jotain hyvää haluaa hakea niin 5090 on jo niin kallis että jos tällä kertaa karistettaisiin vähän köyhiä kyydistä ja kortteja saisi ilman hirveää F5-rumbaa kun massat shoppailevat 5080 vehkeitä :)

Varsinkin jos huhut pitävät paikkaansa että 5080 tulee ensin ja 5090 vähän perässä

Kun vuonna nakkisota osti GTX Titanin tonnilla (se OG versio) niin ei ollut ongelmia saatavuudessa... jos tällä kertaa samoin. Tosin pelkään että AI AI AI miehet on mukana apajilla myös ja ostelevat noita työkäyttöön kaksin käsin.

Mutta pakko sanoa että tuo on jo tasoa "ouch, lompakkoon sattuu ihan oikeasti". Vielä itse kykenee, mutta alkaa olla älyttömyyksien rajoilla.
 
No jos jotain hyvää haluaa hakea niin 5090 on jo niin kallis että jos tällä kertaa karistettaisiin vähän köyhiä kyydistä ja kortteja saisi ilman hirveää F5-rumbaa kun massat shoppailevat 5080 vehkeitä :)

Kun vuonna nakkisota osti GTX Titanin tonnilla (se OG versio) niin ei ollut ongelmia saatavuudessa... jos tällä kertaa samoin. Tosin pelkään että AI AI AI miehet on mukana apajilla myös ja ostelevat noita työkäyttöön kaksin käsin.

Mutta pakko sanoa että tuo on jo tasoa "ouch, lompakkoon sattuu ihan oikeasti". Vielä itse kykenee, mutta alkaa olla älyttömyyksien rajoilla.
AI putkat ostaa maksimit 5090:ia. Eiköhän tässä joudu f5-hippasille.
 
Jaa onko se sittenkin NVIDIAa laitettava alle. 5070 kiinnostaa hinnan puolesta, vaikka ihan en tuohon suorituskykyyn usko.

Voiko AMD enää vastata tuohon millään?
 
DLSS (sekä super resolution että ray reconstruction) saamassa kuvanlaatupäivitystä kaiklle RTX näyttiksille. DLSS 4 on frame gen usemmalla framella, mutta latenssi sama kuin vanhalla framgenillä, vain RTX 50.


Reflex 2 mielenkiintoinen uutuus ja tulossa ilmeisesti kaikille RTX näyttiksille:

 
For desktop users, the GeForce RTX 5090 GPU with 3,352 AI TOPS and the GeForce RTX 5080 GPU with 1,801 AI TOPS will be available on Jan. 30 at $1,999 and $999, respectively.
The GeForce RTX 5070 Ti GPU with 1,406 AI TOPS and GeForce RTX 5070 GPU with 988 AI TOPS will be available starting in February at $749 and $549, respectively.

Nvidia Press release



Screenshot 2025-01-07 054440.png
 
FP4 tuki tensoriytimissä. Voipi dlss sun muiden neuroverkkojen koko teoriassa puolittua ja suorituskyky tuplaantua. FP4:lla saa hieman muistipainetta pois elleivät sitten kasvata neuroverkon kokoa(laatua paremmaksi)
 
On kyllä NVIDIAn sivuilla niin kusetusgraafit.

Cyberpunkissa ja Alan Wake 2:ssa "DLSS + Full RT" vetelevät reilusti yli 2x palkkeja 5090 vs 4090. Sitten kun luetaan pientä tekstiä

> 4K, Max Settings. DLSS SR (Perf) and DLSS RR on 40 Series and 50 Series; FG on 40 Series, MFG (4X Mode) on 50 Series. A Plague Tale: Requiem only supports DLSS 3. Flux.dev FP8 on 40 Series, FP4 on 50 Series. CPU is 9800X3D for games, 14900K for apps.

Ja yllättäen Plague Talessa palkki onkin enää noin 1.3-1.4x. Vähän viittaisi että rasterointiteholisä olisi mallia tuhnu (ainakin jos katsoo hinnankorotusta) ja ratsastettaisiin puhtaasti DLSS4 frame genillä...
 
FP4 tuki tensoriytimissä. Voipi dlss sun muiden neuroverkkojen koko teoriassa puolittua ja suorituskyky tuplaantua. FP4:lla saa hieman muistipainetta pois elleivät sitten kasvata neuroverkon kokoa(laatua paremmaksi)
DLSS:ssä on muutakin prosessointia kuin se neuroverkko ja neuroverkon osalta DLSS on todella pieni ja kevyt. Tosta oli jotain keskustelua kun FP8 tuli uutuutena RTX 40 sarjaan ja silloin joku laskeskeli että hyöty jäisi erittäin marginaaliseksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
296 010
Viestejä
5 059 344
Jäsenet
81 016
Uusin jäsen
jmap

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom