NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Sivuhuomiona:
12v-2x6 kaapelin osalta kannattaisi luopua modulaarisuudesta. Eli kaapeli saisi mielellään olla kiinteästi powerissa kiinni. Koska virrat on isoja ja silloin liittimiä kannattaa olla mahdollisimman vähän.

Useimmilla 600+ W powerin ostajalla on tuo piuha käytössä kuitenkin.
Ongelmaksi ehkä tulisi että kyseisillä johdoilla ei tekisi esimerkiksi uudempien Radeonien (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kanssa mitään, samoin vanhemmat NVIDIAn kortit yms. Myöskään seuraavan sukupolven kohdalla ei ole mitään takuuta siitä mitä liitäntää korttivalmistajat tulevat käyttämään. Mielestäni huonon kaapelidesignin ratkaisu sillä ettei niitä saa enää irti olisi aika erikoista jo, ongelmaan kuitenkin löytyy huomattavasti käytännöllisempiä ratkaisuja - kuten esimerkiksi kahden liitännän käyttö ja paremmat virranohjausjärjestelmät. Modulaariset kaapelit ovat kuitenkin konseptina erinomainen, nyt ongelma ei ole siinä vaan NVIDIAn piirilevysuunnittelussa. Itse en ainakaan pitäisi positiivisena asiana virtalähdettä ostaessa, että siitä löytyisi kiinteänä tämä yksi kaapeli.
 
Ongelmaksi ehkä tulisi että kyseisillä johdoilla ei tekisi esimerkiksi uudempien Radeonien (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kanssa mitään, samoin vanhemmat NVIDIAn kortit yms. Myöskään seuraavan sukupolven kohdalla ei ole mitään takuuta siitä mitä liitäntää korttivalmistajat tulevat käyttämään. Mielestäni huonon kaapelidesignin ratkaisu sillä ettei niitä saa enää irti olisi aika erikoista jo, ongelmaan kuitenkin löytyy huomattavasti käytännöllisempiä ratkaisuja - kuten esimerkiksi kahden liitännän käyttö ja paremmat virranohjausjärjestelmät. Modulaariset kaapelit ovat kuitenkin konseptina erinomainen, nyt ongelma ei ole siinä vaan NVIDIAn piirilevysuunnittelussa. Itse en ainakaan pitäisi positiivisena asiana virtalähdettä ostaessa, että siitä löytyisi kiinteänä tämä yksi kaapeli.

Joo eli ollaan tilanteessa jossa ei pitäisi olla.

Luultavasti atx-standardi saa myös jatkossa päivityksiä.
Jos seuraava piuhan versio on 700-wattinen niin sitten on helppo selittää että on vaan tarvittu enemmän kellotusvaraa. 🙂
 
Ainakaan tämän perusteella ei tuo 12V-2x6 liitin ihan mikään heppoinen ole, et aika jännää miten niitä on kuitenkin sulanut. Ehkä tässä testissä puuttuu näytönohjaimen tuottama lämpötila ympäriltä. Kuites aika hyvin tossa virtaa tykitetään läpi, sen 1600W sulamatta:

 
Täytyy kyllä olla tyytyväinen tähän 5090 Suprim Liquid, pl. tietysti hinta. Ropsitkin näytti olevan tallella. Tuli aika ahdasta jäähdytyskennon kanssa, kun prossun aio piti myös mahtua koteloon. Yllätyin myös kortin painosta, vaikka onkin suht pienikokoinen.

IMG_9992.jpeg
 
Hyvin tuntuu Aorus Master kulkevan, nyt alkoi jo vähän lämpiämäänkin ;)

Afterburnerin dat tiedoston vaihtamalla saa muisteille +3000mhz, 2000mhz sijaan.
TimeSpy.png
 
Hyvin tuntuu Aorus Master kulkevan, nyt alkoi jo vähän lämpiämäänkin ;)

Afterburnerin dat tiedoston vaihtamalla saa muisteille +3000mhz, 2000mhz sijaan.
TimeSpy.png

Skaalautuivatko tehot/tulokset vielä paljonkin tuon viimeisen 1000mhz kautta? Millaiset keskiarvokellot sulla muuten testin aikana pyöri? Itsellä kortti käytössä 450 wattisena siihen asti että jostain saa poweriin järkevästi kunnon johdon, ja grafiikkatulos tällä pääsee n. 25k, tähän kellot sen 2620mhz ja 1930mhz. Lämmöt tällä virtarajoituksella pysyy kyllä kieltämättä kivasti hallussa, eikä nyt ihan hirveästi näytä tehojakaan jäävän pöydälle.

Edit: homma olikin astetta helpompi kuin mitä kuvittelin, tulihan sieltä ruhtinaaliset 100-grafiikkapistettä lisää :P
 
Viimeksi muokattu:
5090FE: jotain noin +290 laitoin corelle, +2000 muisteille, 104% PL, fanit täysille -> TS extreme 27 117 Graphics score

3Dmarkeista puheenollen, paljon saatte PCI express testistä?
Itsellä tulee ~39GB/s, mutta ei mitään hajua paljon tuo näillä pcie 5.0 korteilla pitäisi olla.
 
5090FE: jotain noin +290 laitoin corelle, +2000 muisteille, 104% PL, fanit täysille -> TS extreme 27 117 Graphics score

3Dmarkeista puheenollen, paljon saatte PCI express testistä?
Itsellä tulee ~39GB/s, mutta ei mitään hajua paljon tuo näillä pcie 5.0 korteilla pitäisi olla.

Minulla MSI Gaming Trio OC 5090:lla core +300, mem +1400 ja power limit 104% alkaa olla vakauden rajamailla. Muistien nostaminen joko heikentää tulosta tai kaataa ohjelman, joten ainakaan minulla suurempi muistikello ei takaa parempaa tulosta. Time Spy Extremellä Graphics score 27 618, joka antaa vielä sijan 98 maailman top 100 listalla, paras suomalainen sentään edelleen. Kohta tipahdan ulkopuolelle.


PCI Express testistä tuli 112.29 GB/s:


Minulla kyllä on PCIe 5.0 mutta käsittääkseni vain x8 kaistaa käytössä, kun emolevyssä on liian monta M.2 SSD paikkaa käytössä (taitaa olla kolme). Jos laittaisin vain ylimmän käyttöön, tulisi x16.
 
PCI Express testistä tuli 112.29 GB/s:


Minulla kyllä on PCIe 5.0 mutta käsittääkseni vain x8 kaistaa käytössä, kun emolevyssä on liian monta M.2 SSD paikkaa käytössä (taitaa olla kolme). Jos laittaisin vain ylimmän käyttöön, tulisi x16.
Minulla on 3.5 vuotta vanha Z690 emo DDR4 muisteilla. Olikohan tämä ensimmäinen piirisarja pcie 5.0:lla.
Näyttää, että ainakin tuolla DDR4 nopeudella on selvä merkitys testin tulokseen. Muistit 4200Mhz antoi tuon 39 GB/s, mutta nyt kun kokeeksi tipautin muistit 2400Mhz niin tulos oli alle 24GB/s.
Teknisesti Pcie5.0 x16 (GPU-Z ja 3dmark mukaan), mutta muistien ja piirisarjan ikä taitaa vaikuttaa. Lieneekö tällä sitten merkitystä todelliseen suorituskykyyn.
 
Minulla MSI Gaming Trio OC 5090:lla core +300, mem +1400 ja power limit 104% alkaa olla vakauden rajamailla. Muistien nostaminen joko heikentää tulosta tai kaataa ohjelman, joten ainakaan minulla suurempi muistikello ei takaa parempaa tulosta. Time Spy Extremellä Graphics score 27 618, joka antaa vielä sijan 98 maailman top 100 listalla, paras suomalainen sentään edelleen. Kohta tipahdan ulkopuolelle.


PCI Express testistä tuli 112.29 GB/s:


Minulla kyllä on PCIe 5.0 mutta käsittääkseni vain x8 kaistaa käytössä, kun emolevyssä on liian monta M.2 SSD paikkaa käytössä (taitaa olla kolme). Jos laittaisin vain ylimmän käyttöön, tulisi x16.
Eikös tuossa raportissa näy, että täydet 16 on käytössä :)

Tässä omani 118.74 GB/s I scored 0 in PCI Express
 
Ainakaan tämän perusteella ei tuo 12V-2x6 liitin ihan mikään heppoinen ole, et aika jännää miten niitä on kuitenkin sulanut. Ehkä tässä testissä puuttuu näytönohjaimen tuottama lämpötila ympäriltä. Kuites aika hyvin tossa virtaa tykitetään läpi, sen 1600W sulamatta:


Onko noita sulanut yhdeltäkään jolla on uusi ATX3.1 virtalähde koneessa? Vähän heikko viansieto kaapelissa mutta ei pitäisi olla 99% käyttäjistä mitään ongelmaa. Hyvin on kyllä omakin pelannut mutta aina toivoisi että jonkinlainen suoja näissä olisi.
 
Gigabyte 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G tuli kotiutettua. Tässä nopeat tulokset ekoista testeistä. Testit ajettu täysin stock asetuksille ainoastaan toiset on OC bios ja toinen Silent. Steel Nomadissa ei kuin 30p ero OC ja Silent bios välillä. Ropellit nousi noin 2000rpm oc bios Steelnomadissa ja silent pysyi noin 1400rpm. Hwinfo kuvakaappauksista näkyy muutamien minuuttien furmark ajoa. Siinä RPM oc reilu 2000rpm ja silent noin 1600. Kellot 100mhz vähemmän silent bios. Outo bugi furmarkissa, että näyttis otti vaan 200w kun donitsi-ikkuna aktiivisena, mutta kun valitsi toisen ikkunan lähti kortti pyörimään 300w. Tuo 2000rpm ei enää mikään hiljanen ole, mutta tuo 1400-1500 tuntuu herkellä vielä ihan ok. Tuulettimista lähtee jännä ääni kun ne sammuvat. Pitää selvitellä onko se normaalia.

Screenshot 2025-03-11 130648.png


Screenshot 2025-03-11 124725.png


Screenshot 2025-03-11 130022.png


Screenshot 2025-03-11 124150.png
 
Onko noita sulanut yhdeltäkään jolla on uusi ATX3.1 virtalähde koneessa? Vähän heikko viansieto kaapelissa mutta ei pitäisi olla 99% käyttäjistä mitään ongelmaa. Hyvin on kyllä omakin pelannut mutta aina toivoisi että jonkinlainen suoja näissä olisi.
Atx 3.1 standardi on muuten heikompi kuin 3.0, speksejä kevennetty
 
Afterburnerin tekijä on kirjoitellut foorumeilla että nuo 572.75 hotfix ajurit korjaavat aiemmin vaivanneet jännitebugit:
NVIDIA released 572.75 hotfix driver, which finally addressed previously documented bug with voltage control API. NvAPI_GPU_ClientVoltRailsSetControl is now working as intended on RTX 5000 series graphics cards.
Now you can safely unlock and use voltage control slider in MSI Afterburner or any other previously affected third party tools (including NVIDIA's own NVIDIA App) without risking to see unexpected performance degradation due to erroneously limiting maximum core clock frequency.


Löytyy myös konffi-file, jolla saa muisteille +3000 aiemman +2000 sijaan, kun nuo GDDR7 tuntuisi kulkevan varsin helposti korkealle.

 
onko suorituskyvyn puolesta kuinka paljon merkitystä onko muisteilla +2000 vai +3000?
Ei taida muistikaista ainakaan peleissä rajoittaa, ehkä AI hommissa pienen edun voisi saada?
TPU on kaikki 5090/5080/5070Ti ylikellotustestit tehnyt +3000 muisteilla (GPU-Z:ssa +375, joka kerrottuna 16 on speksattu nopeus).
5090:lla saa varsin kivan 2304GB/s muistikaistan tuon kanssa (512bit * 36Gbps / 8), 5080/5070Ti:lla kaistaa tulee 1154GB/s (256bit * 36Gbps / 8).
 
Spekseiltään ehkä mutta johtimet pidemmät joka varmasti helpottaa ettei niin helposti synny tilannetta jossa kaikki virta kulkee yhtä pitkin, etenkin uutena.
Niin siis powerin ja näytönohjaimen liittimien virtapinnit on pidemmät (sense-pinnit lyhyemmät), mikä lähinnä vähentää riskiä että liitin olisi kytketty huonosti. Kaapeli ja sen liittimet ovat täysin samanlaiset kuin ennenkin. Pidemmät johtimet (johdot) taas on aina huono asia.
 
Ei taida muistikaista ainakaan peleissä rajoittaa, ehkä AI hommissa pienen edun voisi saada?
TPU on kaikki 5090/5080/5070Ti ylikellotustestit tehnyt +3000 muisteilla (GPU-Z:ssa +375, joka kerrottuna 16 on speksattu nopeus).
5090:lla saa varsin kivan 2304GB/s muistikaistan tuon kanssa (512bit * 36Gbps / 8), 5080/5070Ti:lla kaistaa tulee 1154GB/s (256bit * 36Gbps / 8).

Eikö 5080 sisältänyt jo laatikosta nopeammat muistit ainakin 5090 verrattuna, itse pääsen ainakin "vaan" vajaa 2.2TB/s kaistaan +3k offsetillä, 5090 muistit muistaakseni vakiona 30Gbps, kun taas 5080 vastaavat 32Gbps. AI-inferenssijutuissa hyödyt vaikuttavat olevan melko rajallisia myöskin tuossa vaiheessa, puhutaan muutaman prosentin erosta ainakin n. 20GB Qwen 32B-mallilla.
 
Eikö 5080 sisältänyt jo laatikosta nopeammat muistit ainakin 5090 verrattuna, itse pääsen ainakin "vaan" vajaa 2.2TB/s kaistaan +3k offsetillä, 5090 muistit muistaakseni vakiona 30Gbps, kun taas 5080 vastaavat 32Gbps. AI-inferenssijutuissa hyödyt vaikuttavat olevan melko rajallisia myöskin tuossa vaiheessa, puhutaan muutaman prosentin erosta ainakin n. 20GB Qwen 32B-mallilla.
Tosiaan 5080 oli 30Gbps muisteilla kun taas 5090 ja 5070 Ti 28Gbps.. tosin kaikki hyvin mahdollisesti on oikeasti 32Gbps, mutta alikellotettuna (5080:n piirit on ihan leimattu "32" [K4VAF325ZC-SC32]).
Täten +3000 asetuksella lukemat olisi 5090 34Gbps / 2176GB/s, 5080 36Gbps / 1154GB/s ja 5070 Ti 34Gbps / 1088GB/s.
 
Afterburnerin tekijä on kirjoitellut foorumeilla että nuo 572.75 hotfix ajurit korjaavat aiemmin vaivanneet jännitebugit:
NVIDIA released 572.75 hotfix driver, which finally addressed previously documented bug with voltage control API. NvAPI_GPU_ClientVoltRailsSetControl is now working as intended on RTX 5000 series graphics cards.
Now you can safely unlock and use voltage control slider in MSI Afterburner or any other previously affected third party tools (including NVIDIA's own NVIDIA App) without risking to see unexpected performance degradation due to erroneously limiting maximum core clock frequency.


Löytyy myös konffi-file, jolla saa muisteille +3000 aiemman +2000 sijaan, kun nuo GDDR7 tuntuisi kulkevan varsin helposti korkealle.

No voi perkele.
:sdarra:

Kaverin kanssa viikonloppuna kelloteltiin hänen 5070 Ti ja ihmeteltiin kun boosti ja base kellot meni sekaisin uudelleenkäynnistyksen jälkeen jos MSI Afterburnerissa oli unlockannut voltage sliderin. Der8auerilla oli samanlaisia ongelmia omalla videollaan ja TechpowerUpin foorumeilla joku myös raportoi tästä. Päädyttiin sitten vaihtamaan ASUS GPU Tweak III jossa ei ollut tätä ongelmaa ja jolla sai myös muisteihin 125mhz (+3000) lisää.

Kiitos linkistä. Pitääpä käskeä häntä kokeilemaan tuota hotfix ajuria.
onko suorituskyvyn puolesta kuinka paljon merkitystä onko muisteilla +2000 vai +3000?
Saa ehkä 1 FPS lisää jossain 80-90 rangella. Voi olla että min FPS nousee enemmän. Mitä olen seurannut nettikeskusteluja 5000-sarjalaisten kellotuksista niin tuntuu olevan melkein taattu vakio että 5070 Ti muistin voi heittää tappiin joten itse keräisin vain suoraan kotiin päin kaiken suorituskyvyn mitä tarjolla on sen kummempia miettimättä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, onhan toi vähän kitkuttelua ainakin benchmarkien tulosten osalta tuo viimeisten mehujen puristaminen. Ehkä juurikin sitten tasoittaa frametimea.

Ykköstulos näistä on äsken ajettu uusimmalla ajurilla, muut joskus aiemmin aikaisemmalla versiolla. Ei oo stabiileiksi testattu eikä myöskään kyllä ihan äärimmilleen hierottu, ku erot tahtoo hävitä marginaaliin.

1741707199838.png
 
Voisko joku selventää että mitkä ne erot nyt tarkalleen on non-oc ja oc mallin gpu välillä? Nettiä selasin ja löysin vähän laidasta laitaan juttua ni ei siitä ota selvää Erkkikään. Täältä mitä lukenut että olisi power target ns. Lukossa ja ei saa yli 100% koskeeko tämä kaikkia 5000 sarjan kortteja, voiko tuon ohittaa, ja paljonko kellotus jää suurinpiirtein jälkeen korttia jossa tuon power targetin saa vaikka sinne 110%?
 
Voisko joku selventää että mitkä ne erot nyt tarkalleen on non-oc ja oc mallin gpu välillä? Nettiä selasin ja löysin vähän laidasta laitaan juttua ni ei siitä ota selvää Erkkikään. Täältä mitä lukenut että olisi power target ns. Lukossa ja ei saa yli 100% koskeeko tämä kaikkia 5000 sarjan kortteja, voiko tuon ohittaa, ja paljonko kellotus jää suurinpiirtein jälkeen korttia jossa tuon power targetin saa vaikka sinne 110%?
Riippuu valmistajasta ja mallista, ei oo yhtä selkeetä vastausta.

Piirilevy ja jäähdytin taitaa poikkeuksetta olla tavallisessa ja tehdas-OC:ssa aina samoja. Yleensä ilman mitään omaa säätöä erona on vain boost-kellotaajuus, käytännössä aina häviävän pienellä erolla.

Joissain malleissa voi olla tosiaan niin, että OC ja tavallinen on eri power limit -rajalla ja se voi vaikuttaa siihen miten korkealle saa itse korttia ylikellotettua. 5000-sarjalaiset kellottu kuitenkin yleensä jonkin verran ihan vakiolla power limitilläkin, ainakin muistien osalta.

Käytännössä jos OC ja taviskorteissa on molemmissa sama power limitin noston mahdollisuus, on täysin tuurista kiinni kumpi kellottuu paremmin. Tavalliset OC-kortit ei oo niin merkittävästi isommilla tehdaskellotaajuuksilla varustettu, että siinä olis oikeasti siruilla tarvetta olla eroa. Eli niitä ei oo ns. binnattu, valittu parhaita päältä testien perusteella OC-korteiksi. Eli hyvällä tuurilla taviskortti kellottuu perhanasti, huonolla tuurilla OC ei yhtään lisää siihen mitä kaupasta tullessaan.

TechPowerupin VGABIOS listauksesta voi helposti vertailla eri mallien eroja esim. tehdaskellojen ja power limitin osalta:
 
5000-sarjalaiset kellottu kuitenkin yleensä jonkin verran ihan vakiolla power limitilläkin, ainakin muistien osalta.
Kiitos kattavasta vastauksesta.
No tämä jääpi jännättäväksi et onko poweri lukossa ja paljonko siitä saa puristettua lisä tehoa, kunhan viikon sisään saapuu. Tulossa siis zotac 5080 Solid perusmalli. Täälläkään ei taida kellään olla kyseistä mallia vielä.
Tuo 5080 kun näyttää olevan todella yleisesti hyvin kellottuva kortti.
Saattas ilmeisesti päästä jopa todella lähelle vakio 4090 suoritus kykyä peleissä joka ois kyllä makia homma 1250e kortilta.
 
Tähän törmäsin lukiessa paljon että moni tosiaan väitti noita oc malleja "vakaammiksi" ja sen takia paremmin kellottuviksi
Noh, en mene vannomaan. Itse olen ollut siinä uskossa, että se on ollut se alkuperäinen tapa, että ne todella on olleet ”vähän parempia” siruja niissä OC korteissa, mutta koska elämme enshittification aikakautta, on nykyään jäljellä enää markkinointilauseet ja isompi hinta.
 
Riippuu valmistajasta ja mallista, ei oo yhtä selkeetä vastausta.

Piirilevy ja jäähdytin taitaa poikkeuksetta olla tavallisessa ja tehdas-OC:ssa aina samoja. Yleensä ilman mitään omaa säätöä erona on vain boost-kellotaajuus, käytännössä aina häviävän pienellä erolla.
Eikös sitä niin sanota että poikkeus vahvistaa säännön, ainakin Inno3D 80-malleissa, OC mallien jäähdytin on 40% suuremmalla pinta-alalla kuin nonOC ja taisi muitakin pienempiä eroja olla lämmönjakoputkissa/tuulettimissa. Piti mainita kun itsellä tuollainen sattuu olemaan ja nippanappa viitsin satasen ekstraa tuosta maksaa. Ja näin olen itsekkin ymmärtänyt että nuo oc yms "paremmat" mallit on ainakin alkupään tuotannossa olleet niistä paremmista siruista valittuja. Toinen asia sitten on, miten valinta on tehty ja onko sillä mitään väliä, mutta saapahan lisähinnalla paremman fiiliksen jos ei muuta.
 
Viikonloppuna tuli shopattua Verkkiksestä kokonaisen koneen osat; näytönohjaimeksi sieltä suoraan hyllyssä oleva Asus TUF 5080 OC. Täytyy kyllä kehua tuota näytönohjainta, aiempi oli Zotac 3080, joka oli todella äänekäs vehje, mutta tämä ei pidä kyllä yhtään ääntä varsinkin jos laittaa sen quiet bios-moodin päälle. Ja lämmöt on täydessä loadissa silti alle 70C, vaikka on kellotettu ja power limit vedetty tappiin. Coil whinea ei myöskään ainakaan omaan korvaan kuulu, vaikka peli rullaa yli 200fps.
 
Joo, onhan toi vähän kitkuttelua ainakin benchmarkien tulosten osalta tuo viimeisten mehujen puristaminen. Ehkä juurikin sitten tasoittaa frametimea.

Ykköstulos näistä on äsken ajettu uusimmalla ajurilla, muut joskus aiemmin aikaisemmalla versiolla. Ei oo stabiileiksi testattu eikä myöskään kyllä ihan äärimmilleen hierottu, ku erot tahtoo hävitä marginaaliin.

1741707199838.png
Saman havainnut, vaikka vetää ihan tappiin täysillä volteilla, niin tulokset paranee n. 3-5% vs. alivoltitettu. Itse todennut nyt 5090 kanssa parhaaksi pelatessa 875mV. Suorituskyky on hieman vakiota parempi, mutta tehoa ottaa vain 450W testeissä, peleissä pyörii 350-400W väliin ja lämmöt alle 60.

IMG_3875.jpeg
 
Tulipa vaihdettua eilen kaverin kanssa oma 5090fe 5080fe malliin. Alko rehellisesti vituttaa toi coilwhine, mutta hyvä jos ei toisia haittaa. Itellä alkaa kyllä vaikuttaa fiilikseen tollanen, et laitat 2,5k korttiin ja sit kaupan päälle saat upgraden lisäksi kunnon downgraden xD nyt on täydellisen hiljainen kortti kaikessa rasituksesa ja pelit pyörii 4k:lla silti mainiosti - ainakin riittävän hyvin. Enkä ole ehtinyt edes kellotuksia tai alivoltitusta kokeilla.
 
Tulipa vaihdettua eilen kaverin kanssa oma 5090fe 5080fe malliin. Alko rehellisesti vituttaa toi coilwhine, mutta hyvä jos ei toisia haittaa. Itellä alkaa kyllä vaikuttaa fiilikseen tollanen, et laitat 2,5k korttiin ja sit kaupan päälle saat upgraden lisäksi kunnon downgraden xD nyt on täydellisen hiljainen kortti kaikessa rasituksesa ja pelit pyörii 4k:lla silti mainiosti - ainakin riittävän hyvin. Enkä ole ehtinyt edes kellotuksia tai alivoltitusta kokeilla.
Tämä itseä vähän pelottaa, kun Astral olisi tuloillaan. Tähän asti moiselta ominaisuudelta välttynyt, eli en ole koskaan edes kuullut livenä miltä se coil whine kuulostaa. Vähä se preemiumfiilis tosiaan katoaa jos sirkat huutaa korvan juuressa.
 
Tämä itseä vähän pelottaa, kun Astral olisi tuloillaan. Tähän asti moiselta ominaisuudelta välttynyt, eli en ole koskaan edes kuullut livenä miltä se coil whine kuulostaa. Vähä se preemiumfiilis tosiaan katoaa jos sirkat huutaa korvan juuressa.
oma 5090 astral kyl vinkuu jossai valikois ku fps katos, mut ku pelaan 120hz näytöllä 120 rajotin päällä ni ei vingu. mut jos jotai 240+ käyttää ni saattaa kyl huutaa.
 
Vaihdoin uuden virtalähteen (Corsair SF1000) vähän alitehoisen (Seasonic 650W) tilalle ja MSI Vanguard 5080 coil whine hävisi lähes kokonaan. Niin kyllä arvelinkin käyvän kun edellinen oli 650 W speksiltään aika rajatapaus.

Ei perkele että tuo Nvidia App ärsyttää. Oli päivityksessä laittanut automaattisen optimoinnin päälle ja nyt joutui käydä raksimassa pois FG:t ja DLSS:t peleistä kun Nvidian mielestä ne pitää tietenkin "optimoida" päälle. Kai ne tällä tavalla saavat niitä tilastoja ylös ja voivat sanoa "suurin osa pelaajista käyttää niitä!".
 
oma 5090 astral kyl vinkuu jossai valikois ku fps katos, mut ku pelaan 120hz näytöllä 120 rajotin päällä ni ei vingu. mut jos jotai 240+ käyttää ni saattaa kyl huutaa.

Nvidia Control Panelista sovelluskohtainen rajoitin päälle. Voi sen laittaa globaaliksi myös, jos 3dmarkit ym testit on jo ajeltu.
 
Kannattaa muutenkin laittaa global limitti 3fps alle monitorin virkistystaajuuden ja Vsync päälle (pelien asetuksista Vsync tietysti pois). 3Dmarkille voi sitten laittaa erikseen nuo pois päältä niin ei ole limittiä tai VRR/G-sync käytössä. Taino G-syncin taitaa joutua silti aktivoimaan erikseen pois päältä, jos siitä nyt mitään haittaa edes on 3Dmarkin kanssa.
 
Kannattaa muutenkin laittaa global limitti 3fps alle monitorin virkistystaajuuden ja Vsync päälle (pelien asetuksista Vsync tietysti pois). 3Dmarkille voi sitten laittaa erikseen nuo pois päältä niin ei ole limittiä tai VRR/G-sync käytössä. Taino G-syncin taitaa joutua silti aktivoimaan erikseen pois päältä, jos siitä nyt mitään haittaa edes on 3Dmarkin kanssa.
Miksi?
 
Kannattaa muutenkin laittaa global limitti 3fps alle monitorin virkistystaajuuden ja Vsync päälle (pelien asetuksista Vsync tietysti pois). 3Dmarkille voi sitten laittaa erikseen nuo pois päältä niin ei ole limittiä tai VRR/G-sync käytössä. Taino G-syncin taitaa joutua silti aktivoimaan erikseen pois päältä, jos siitä nyt mitään haittaa edes on 3Dmarkin kanssa.

Ei taida pelittää tämä. Lisäsin 3dmarkin NVIDIA appiin ja otin sieltä limitit pois käytöstä, niin testin jälkeen herjasi edelleen, että limitti on käytössä eikä tulos ole kelvollinen.
 
Grok antoi tällaiset:

CUDA - GPUs: All
Low Latency Mode: On
Max Frame Rate: 117 fps
Monitor Technology: G-SYNC (if available)
Power Management Mode: Prefer Maximum Performance
Preferred Refresh Rate: Highest Available
Texture Filtering - Quality: Quality
Texture Filtering - Trilinear Optimization: On
Threaded Optimization: On
Triple Buffering: Off
Vertical Sync: On
Virtual Reality Pre-Rendered Frames: 1

Laitoin itselle nuo, paitsi power mode normaalilla.
 
Varmaankin juurikin tuon VRR/G-Sync vuoksi, jotta pysytään aina vaihtelevan virkistystaajuuden sisällä eikä hypitä VRR <-> V-Sync välillä.
Jos pelissä on Nvidia Reflex, niin se taitaa automaattisesti rajoittaa esim. 120Hz ruudulla 116Hz.


Kiitos. Olisi hyvä perustella jos ilman lainauksia kertoilee ohjeita. Ei siis ole mitään tarvetta jos ei käytä VRR moodeja...
 
Jos pelissä on Nvidia Reflex, niin se taitaa automaattisesti rajoittaa esim. 120Hz ruudulla 116Hz.

Vain jos Vsync on päällä. Joko pakotettuna Nvidia Control Panelista tai pelin omalla vsyncillä

"For G-SYNC gamers who don’t want to tear, keeping VSYNC ON while using NVIDIA Reflex or NVIDIA Ultra Low Latency Mode, will automatically cap the framerate below the refresh rate, preventing VSYNC backpressure, eliminating tearing, and keeping latency low if you become GPU bound below the refresh rate of your display." lähde: nvidian omat sivut
 
Ei taida pelittää tämä. Lisäsin 3dmarkin NVIDIA appiin ja otin sieltä limitit pois käytöstä, niin testin jälkeen herjasi edelleen, että limitti on käytössä eikä tulos ole kelvollinen.
Okei no sitten joutuu jumppailemaan asetuksien välillä aina 3Dmarkkia ajellessa.

Kiitos. Olisi hyvä perustella jos ilman lainauksia kertoilee ohjeita. Ei siis ole mitään tarvetta jos ei käytä VRR moodeja...
Juu olisihan tuota voinut hieman avata, että miksi tuota yleisesti suositellaan. Näen kyllä järkevänä myös vaikka ei käyttäisi VRR:ää.
 
Kannattaa muutenkin laittaa global limitti 3fps alle monitorin virkistystaajuuden ja Vsync päälle (pelien asetuksista Vsync tietysti pois). 3Dmarkille voi sitten laittaa erikseen nuo pois päältä niin ei ole limittiä tai VRR/G-sync käytössä. Taino G-syncin taitaa joutua silti aktivoimaan erikseen pois päältä, jos siitä nyt mitään haittaa edes on 3Dmarkin kanssa.
Jotkut pelit ei tykkää tästä, kannattaa muistaa jos tulee onglelmia tietyn pelin kanssa ja laittaa nuo asetukset globaalisti. Itse tämän vuoksi laitan asetukset pelikohtaisesti.
 
Lisäyksenä, että g-sync+v-sync+ultra latency rajoittaa automaattisesti fps alle monitorin virkistystaajuuden. Esim 120hz monitorilla/asetuksella rajoittaa fps 115 eli -3fps rajoitus turha.
 
Lisäyksenä, että g-sync+v-sync+ultra latency rajoittaa automaattisesti fps alle monitorin virkistystaajuuden. Esim 120hz monitorilla/asetuksella rajoittaa fps 115 eli -3fps rajoitus turha.
Eikös tuo ultra low latency voi myöskin aiheuttaa ongelmia? Itse en ole sitä käyttänyt, vaan pelikohtaisesti laittanut Reflexin päälle pelin asetuksista. Reflex on käsittääkseni eri asia kuin tuo.
 
Eikös tuo ultra low latency voi myöskin aiheuttaa ongelmia? Itse en ole sitä käyttänyt, vaan pelikohtaisesti laittanut Reflexin päälle pelin asetuksista. Reflex on käsittääkseni eri asia kuin tuo.
Voi aiheuttaa ongelmia, mutta suositellaan combona g-synciä käytettäessä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 955
Viestejä
4 679 580
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom