NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
AMDn näyttisten tehoista on vielä toistaiseksi vaikea sanoa mitään. 4090 vastaan todennäköisesti tulee kyllä kortti (jos vaan ko. julkaisussa kortit riittävästi skaalautuvat), mutta onko se suunnattu enemmänkin pelaajille on sitten eri asia. NVIDIAn hinnat ovat niin kalliita, että kyllä sinne kortteja mahtuu. Varsinkin kun AMD:llä ei ole noita kortteja samalla lailla varastot täynnä. Lisäksi uusimman Ryzenin menekki on varmaan alustahinnan takia hivenen hiljaisempaa, niin sen osalta varmaan graffakortteihinkin piirejä luulisi riittävän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Joku testaillut ovien takana:
"Joku".

Näyttää erehdyttävästi nVidian slideltä ja yllättäen pois jätetty 3090Ti joka olisi alleviivannut ikävästi 4080 tuhnuutta kun sen palkki olisi ollut komeampi.

EDIT: Jahas eli niinpä tuo olikin Nvidian markkinointi-slide.


To celebrate the game's release, NVIDIA boasted some impressive performance figures registered with the brand new GeForce RTX 4000 Series graphics cards. The top-of-the-line RTX 4090 runs Overwatch 2 at over 500 FPS at 1440p resolution, while the RTX 4080 16GB reaches 368FPS and the RTX 4080 12GB almost gets to 300FPS. That's roughly 50 frames per second more than the previous generation's RTX 3080.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
4090 vastaan AMD:llä taida olla mitään tulossa?
Ja toisten ovien takana joku piri-pää puhunut josko tulevaisuudessa AMD:ltä 2xGPUn kortti? Heillä kun nyt vuosien kokemusta chiplet-tyylisistä sirujen yhdistämisistä tuolla CPU-puolella.. Säkki tolkulla suolaa..
 
Liittynyt
16.07.2022
Viestejä
76
Nuo luvut kyllä vahvistaa taas sitä että 4080 12GB kortti on melkosta kusetusta.. Varmasti hyvä kortti, mutta syö tuon oikean 4080:n uskottavuutta. Hinta-laatusuhde aivan perseellään

EDIT: 4080 12GB tulee todennäköisesti maksamaan yli tonnin Suomessa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 150
Useamman chipletin piiri AMD:ltä on aika varmasti tulossa. Eri asia sitten miten se on toteutettu, enkä usko sinänsä mitään 2*GPU korttia tulevan. Todennäköisemmin on vaan koottu infinitycachen ja chiplettien ympärille GPU piiri jossa saadaan latensseja pienennettyä muistiratkaisuilla.

Sinänsä sitten teknisestä ratkaisun toimivuudesta riippuu onnistuuko niiden chiplet piirien yhteen liimaaminen niin, että voidaan skaalata tehoa 4090 korttien ylikin jos halutaan (ja halutaanko ja onko se teknisesti tai taloudellisesti edes mahdollista tai järkevää). Sinänsä joku Limited edition voi tietty tulla ihan promomielessä.
 

mxb

Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
194
Itse ajattelin päivittää 3080ti -> 4090, ihan vaan koska mahdollista.
Itse haaveilin päivittäväni 3080 -> 4090, mutta en ole ikinä maksanut yli 1k€ näyttiksestä (nykyinen noin 800€), joten tuo 2k€-2,6k€ joka menis 4090 tuntuu aivan liian suurelta summalta laittaa pelkkään näyttikseen. Varsinkin, kun pitäisi päivittää myös virtalähde. En vain pysty perustelemaan itselleni, että "tarvitsen" tuon toisin kuin tämän nykyisen, joka korvasi 2080 ja oli ihan no brainer "halvan" hintansa takia.
 
Liittynyt
16.07.2022
Viestejä
76
Ihmettelen kyllä AMD vuotojen vähäisyyttä näin lähellä nVidian myynnin alkua. Minun järjellä kannattais jotain vuotaa, sillä sais jyrsittyä nVidia ostajien uskoa tehokkaasti, varsinkin kun 4080 sarjan hinta-laatusuhde on mitä on. Onhan tässä toki vielä aikaa ennen 80-sarjan myyntiin tuloa, mutta pistää miettimään onko AMD:llä kuitenkaan mitään tajunnan räjäyttävää tulossa.

Tämä on tämmöselle tietotekniikkanörtille mielenkiintosta aikaa!
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Ihmettelen kyllä AMD vuotojen vähäisyyttä näin lähellä nVidian myynnin alkua. Minun järjellä kannattais jotain vuotaa, sillä sais jyrsittyä nVidia ostajien uskoa tehokkaasti, varsinkin kun 4080 sarjan hinta-laatusuhde on mitä on. Onhan tässä toki vielä aikaa ennen 80-sarjan myyntiin tuloa, mutta pistää miettimään onko AMD:llä kuitenkaan mitään tajunnan räjäyttävää tulossa.

Tämä on tämmöselle tietotekniikkanörtille mielenkiintosta aikaa!
Eikö lie paras hetki ensi viikon alussa tulla niitä vuotoja juuri ennen 4090 myyntiin tuloa...
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
RTX 4090 -näytönohjaimet käsissä ja tänään sai julkaista unboksauksen:




Testit saa NVIDIAn omalla Founders Editionilla julkaista 11. lokakuuta ja näytönohjainvalmistajien malleilla 12. lokakuuta
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 628
Joo-o, RTX 4090 näyttää näin 4K pelaajan silmään oikein makoisalta päivitykseltä. Mutta vastaavasti 4080 ja kumppanit eivät kovin paljoa säväytä kun mennään vain hieman yli/ali edellisestä lippulaivamallista.
Tosin pitäisi oman koneen tupla 500W SFX-L virityksestä vähintään näytönohjaimen virtalähde päivittää useampi aste tuhdimpaan että edes koneen virtaliitännät riittäisi kortille.
 
Liittynyt
17.09.2019
Viestejä
51
Osaako joku sanoa, että onko mitään eroa käytännössä kun tossa asuksen 4090 tuffissa on 10+4 power phases ja strixissä 24+4? Kellotuuko paremmin/stabiilimmin?
 
Liittynyt
16.07.2022
Viestejä
76
Tuli tähän adapterihässäkkään asiantuntevan olonen video vastaan YouTubessa. Samaa tavaraa tekstin muodossa lainattiin tässä keskustelussa aikaisemmin, en vain nyt kännykällä jaksa selata taaksepäin. En tarkastanu puhujan taustoja, mutta vaikutti omaan korvaan täysin loogiselta. Puhuja oli corsairilla töissä.

TLDR: adaptereiden kanssa ei tule olemaan mitään ongelmia. Suora kaapeli virtalähteeltä toki paras, koska vähemmän liikkuvia osia. Mutta niissäkään ei väliä onko suora 12VHPWR vai 2-4x8pin virtalähteen päässä. Itse aion mennä adapterilla ja jos rupeaa ulkonäkö ärsyttään, niin laitan Cablemodille tilausta sisään.

Video:



EDIT: Puhujan mukaan myös nuo ATX 3.0 virtalähteet on käytännössä vain rahastusta, koska samat speksit löytyy corsairin ja muiden laatuvalmistajien virtalähteistä jo valmiiksi. Jos siis ostaa kultasen tai paremman hyötysuhteen vehkeen
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Toivottovasti ei tule kahden liittimen kortteja, tarvii 2 virtalähdettäkin sitten :D
Virtalähteen tehojen vai liittiminen määrän kautta vai? Mun mielestä olisi just parempi että niitä isoja liittimiä olisi kaksi, siis paremmissa malleissa.

Jos nuo tehokkaammat ovat vaikka sen 600W, niin varsinkin kaikille niille jotka käyttää vanhantyyppistä virtalähdettä, sen ottaminen 3x8 pin on paljon huonompi kuin jos sen ottaisi 2x 3x8pin. Toki varmaan tyypillinen 4090 ostaja saattaisi hyvin haluta myös päivittää sen virtalähteen, mutta kun noita on oikeasti ollut vasta vähän saatavilla, niin monella luultavasti on vielä vanhantyyppinen jonka kanssa joutuu käyttää noita haaroitinjohtoja.

Toisaalta Sampsan videolla ainakin 4090 FE:n haaroitin oli 4x8 pin jonka luulisi riittävän hyvin, kun tuollaista voi syöttää 3-4 modulaarisella johdolla. Ehkä vain ne vanhemmat haaroitinjohdot oli 3x8 pin.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Osaako joku sanoa, että onko mitään eroa käytännössä kun tossa asuksen 4090 tuffissa on 10+4 power phases ja strixissä 24+4? Kellotuuko paremmin/stabiilimmin?
No varmasti Strixin saa kulkemaan kovempaa. TUFfi todennäköisesti (en ole kuvia tutkinut) 3x8pin ja bioksesta saa vain hieman Power Limittiä nostettua ettei VRM sula.

Strixissä varmasti se 4x8pin ja bioksesta, esim. tulevien ylikellotuksien jälkeen saa laitettua imut maksimiin eli luokkaa 600W. Strixissä myös uusi Asuksen Heat-pipe kanavointi joka siirtää lämpöä paremmin pois. 4090 TUFfissa on vanhempi ja ei niin tehokas versio joka on myös Strix 3090Ti:ssä.

Henk.koht odottelen 4080 16Gb malleja ja AMD:n lyöntiä markkinoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Virtalähteen tehojen vai liittiminen määrän kautta vai? Mun mielestä olisi just parempi että niitä isoja liittimiä olisi kaksi, siis paremmissa malleissa.

Jos nuo tehokkaammat ovat vaikka sen 600W, niin varsinkin kaikille niille jotka käyttää vanhantyyppistä virtalähdettä, sen ottaminen 3x8 pin on paljon huonompi kuin jos sen ottaisi 2x 3x8pin. Toki varmaan tyypillinen 4090 ostaja saattaisi hyvin haluta myös päivittää sen virtalähteen, mutta kun noita on oikeasti ollut vasta vähän saatavilla, niin monella luultavasti on vielä vanhantyyppinen jonka kanssa joutuu käyttää noita haaroitinjohtoja.

Toisaalta Sampsan videolla ainakin 4090 FE:n haaroitin oli 4x8 pin jonka luulisi riittävän hyvin, kun tuollaista voi syöttää 3-4 modulaarisella johdolla. Ehkä vain ne vanhemmat haaroitinjohdot oli 3x8 pin.
Vaikka se 8-pin onkin speksattu 150w tehoille, niin siitä voi kyllä ottaa reilusti enemmänkin ilman riskiä et mitään oikeastaan tapahtuu. Oletuksena siis et on ees jokseenkin laadukas virtalähde ja kaapelit ei oo ihan päin vittua tehty. Vaikka vedettäis ihan täysin speksien sisällä, niin tollanen 3x8-pin antaa 450w jo itessään ja 50-75w tulee sit PCI-E slotista. Jos noitten kasipinnisten kautta imasee yhteensä joku 100w enemmän niin ei se kyllä missään oikeen tunnu.

Musta nimittäin tuntuis et kovinkaan monessa virtalähteessä ei 6x 8-pin ole ja jos niitä alkaa paikkailemaan sillä et yhestä letkusta tuleekin 2x8-pin niin se ei mitenkään eroa siitä jos olis 3x8-pin ja kaikki erillisistä johdoista. Itseasiassa se ois varmaan huonompi. Plus tollanen olis varmaan tosi mukava muutenkin koittaa saada jotenkin siististi jonnekkin piiloon.
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
17
Jos noitten kasipinnisten kautta imasee yhteensä joku 100w enemmän niin ei se kyllä missään oikeen tunnu.
Samaa mieltä ja tämän mukaan olen itsekin elänyt vuosikaudet, mutta mun ongelma tässä uudessa liittimessä on nimenomaan tuo näytönohjaimeen kiinni tuleva 12-pin. En oikein luota siihen, että rankasti ylikellotetun kortin ~800W virrankulutus olisi turvallinen lukema vetää tuosta käytännössä 2x 8-pin liitintä vastaavasta lävitse. 400W yhdestä kasipinnisestä alkaa nimittäin jo omaankin korvaan kuulostamaan melko hurjalta. Aikaisempien sukupolvien korteissa olen mielelläni maksanut hieman extraa huippumalleista, joissa virtaliittimiä on tarpeeksi varmistamaan turvallinen käyttö vaikka virrankulutus ylittäisikin suunnitellun, nyt tälläistä vaihtoehtoa ei enää ole vaikka kuinka maksaisi itsensä kipeäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Samaa mieltä ja tämän mukaan olen itsekin elänyt vuosikaudet, mutta mun ongelma tässä uudessa liittimessä on nimenomaan tuo näytönohjaimeen kiinni tuleva 12-pin. En oikein luota siihen, että rankasti ylikellotetun kortin ~800W virrankulutus olisi turvallinen lukema vetää tuosta käytännössä 2x 8-pin liitintä vastaavasta lävitse. 400W yhdestä kasipinnisestä alkaa nimittäin jo omaankin korvaan kuulostamaan melko hurjalta. Aikaisempien sukupolvien korteissa olen mielelläni maksanut hieman extraa huippumalleista, joissa virtaliittimiä on tarpeeksi varmistamaan turvallinen käyttö vaikka virrankulutus ylittäisikin suunnitellun, nyt tälläistä vaihtoehtoa ei enää ole vaikka kuinka maksaisi itsensä kipeäksi.
Joo, eihän tossa 12-pin liittimessä tosiaan oo kun se 6 kpl +12v pinnejä ja perinteisessä 8-pin niitä on se kolme, eli käytännössä joo se on vaan 2x8-pin, eikä ne pinnit tai piuhat ainakaan paksumpia ole.

Mut veikkaan ite et kaikki 4090 kortit jää max 600w ellei sit ala jotain kikkailemaan shuntmodien tjsp kanssa. Kyllähän Kingpin-malliston lisäks Galax on kanssa tehny noita övereitä kortteja Hall of Fame-brändin alle.



Kuvassa 3090 ti HOF, 2x 12pin liittimillä. Jos tekevät samanlaisen 4090 kortin niin tossa sitten jo varmaan saakin powerlimittiä korkeemmalle kun 600w, mut toisaalta jos myös ihan rehellisiä ollaan niin jo tollanen 600w lämpökuorma on jo aika helvetisti ilmalle, vedelläkin alkaa varmaan jo vaatimaan jytäkämpää jäähdytystä jos haluaa vedenlämmöt pitää alle 40c.

Mut nää hommat näkee sit julkasussa viimekädessä. En ite kuitenkaan jaksa uskoa et nää kortit kovinkaan järkevästi ainakaan skaalautuu siitä 450w ylöspäin, ainakaan sen vertaa et kannattais se 150w enemmän virtaa syöttää. Ois toki kiva olla väärässäkin ja huomata et se on rajattu 450w ihan vaan sen takia ettei kortit keitä kiinni jossain fractalin umpeen muuratuissa uuneissa samontein ja "ilmasta" lisätehoa on tarjolla vaan powerlimittiä nostamalla.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Vaikka se 8-pin onkin speksattu 150w tehoille, niin siitä voi kyllä ottaa reilusti enemmänkin ilman riskiä et mitään oikeastaan tapahtuu. Oletuksena siis et on ees jokseenkin laadukas virtalähde ja kaapelit ei oo ihan päin vittua tehty. Vaikka vedettäis ihan täysin speksien sisällä, niin tollanen 3x8-pin antaa 450w jo itessään ja 50-75w tulee sit PCI-E slotista. Jos noitten kasipinnisten kautta imasee yhteensä joku 100w enemmän niin ei se kyllä missään oikeen tunnu.
Tämä on kyllä totta, mä kun ajan Asus Strix LC OC 3080ti korttia Galax HoF 1000W biossilla, niin kyllä lukemat pyörii PCI-E väylässä 80-90w ja per 8pin (3kpl) 170-230w helposti esimerkiksi Time Spy Extreme ajaessa. Eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia, laatu piuhat ja laatu poweri toki varmasti takaa tämän.
 
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
17
Joo, eihän tossa 12-pin liittimessä tosiaan oo kun se 6 kpl +12v pinnejä ja perinteisessä 8-pin niitä on se kolme, eli käytännössä joo se on vaan 2x8-pin, eikä ne pinnit tai piuhat ainakaan paksumpia ole.

Mut veikkaan ite et kaikki 4090 kortit jää max 600w ellei sit ala jotain kikkailemaan shuntmodien tjsp kanssa. Kyllähän Kingpin-malliston lisäks Galax on kanssa tehny noita övereitä kortteja Hall of Fame-brändin alle.



Kuvassa 3090 ti HOF, 2x 12pin liittimillä. Jos tekevät samanlaisen 4090 kortin niin tossa sitten jo varmaan saakin powerlimittiä korkeemmalle kun 600w, mut toisaalta jos myös ihan rehellisiä ollaan niin jo tollanen 600w lämpökuorma on jo aika helvetisti ilmalle, vedelläkin alkaa varmaan jo vaatimaan jytäkämpää jäähdytystä jos haluaa vedenlämmöt pitää alle 40c.

Mut nää hommat näkee sit julkasussa viimekädessä. En ite kuitenkaan jaksa uskoa et nää kortit kovinkaan järkevästi ainakaan skaalautuu siitä 450w ylöspäin, ainakaan sen vertaa et kannattais se 150w enemmän virtaa syöttää. Ois toki kiva olla väärässäkin ja huomata et se on rajattu 450w ihan vaan sen takia ettei kortit keitä kiinni jossain fractalin umpeen muuratuissa uuneissa samontein ja "ilmasta" lisätehoa on tarjolla vaan powerlimittiä nostamalla.
Juu, ei tämä tavalliselle käyttäjälle tai edes peruskellottajalle tietenkään mikään ongelma ole. Mä puhuinkin nimenomaan tuosta shuntmod/XOC BIOS meiningistä, ja siksi olenkin huolissani kun kyseessä on niin marginaalinen käyttötapa, että tuskin ketään kiinnostaa tehdä asialle mitään. HOF kortteja ei käytännössä saa ostettua, varsinkaan EU-alueelta, joten se ei ole realistinen ratkaisu ongelmaan. No, ei muuta kun itse testailemaan 2600€ kortilla. ":D"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Juu, ei tämä tavalliselle käyttäjälle tai edes peruskellottajalle tietenkään mikään ongelma ole. Mä puhuinkin nimenomaan tuosta shuntmod/XOC BIOS meiningistä, ja siksi olenkin huolissani kun kyseessä on niin marginaalinen käyttötapa, että tuskin ketään kiinnostaa tehdä asialle mitään. HOF kortteja ei käytännössä saa ostettua, varsinkaan EU-alueelta, joten se ei ole realistinen ratkaisu ongelmaan. No, ei muuta kun itse testailemaan 2600€ kortilla. ":D"
Joo no toki jos on halua mennä yli sen 600w niin sit varmaan joutuu kyllä shunttaamaan, mikä on varmaan vielä toistaseks myös mysteeri et miten se näillä korteilla onnistuu kun toi liitin on tosiaan muuttunu et montako resistoria siinä nurkilla sit on. Mut ottaen huomioon et noista oli jo raportteja et huonosta kontaktista ottaa noi kaapelit vähän lämpöä niin en tiiä lähtisinkö kokeilee onnea asian kanssa, jos ei muuta niin kotivakuutus ois aika hyvä olla aika helvetin hyvässä kondiksessa :whistling:

Vois kyllä jo vähän kädet täristä kun kolvin kanssa häärää 2,6k€ kortin kanssa. Itteä meinas jo kuumottaa 3080 blokitus kun oli just se tilanne päällä et kortteja ei saanu mistään ellei jotain 1,5k€ ollu valmiina maksamaan ja kotivakuutuksestakaan ei ois saanu ulos kun maksimissaan sen 800€ summan mikä kuitissa luki :kahvi:

Toki sitä voi kanssa henkeä pidätellä et joku taho julkasee "vahingossa" rajottamattoman biosin. Tällä erää pitäis nimittäin mennä aika hyvin ristiin ja rastiin noi biosit näyttöliittimiä lukuunottamatta, kaikki kun on samalla määrällä virtaliittimiä. Jos siis on edelleen ristiin rastiin flashattavissa eikä oo mitään rajotetta. Saattaa joutua uhraamaan parin näyttöportin toimivuuden mut tuskin kovin korkeella prioriteettilistalla jos tarkotus mennä vaan niin kovaa kun pääsee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Itse tykkään aina päivitellä viimeisimpää rautaa mutta nyt on kyllä näyttisten hinnat lähteneet niin käsistä ettei tässä ole enää vain mitään järkeä. Näytönohjain on komponenttina perinteisesti ylivoimaisesti nopeimmin vanheneva komponentti ja on kuitenkin vain yksi osa tietokoneen kokoonpanoa. Voodoo1/Riva128 -ajoista on tullut "3d-kiihdyttimiä" hankittua ja hinnat ovat vuosi vuodelta nousseet. Liekö NVIDIAn johto sitä mieltä, että vanhoihin kortteihin verrattuna lisänopeudesta maksetaan aina vain lisää rahaa vanhaan verrattuna eikä vain korvata uudella sukupolvella? Kun myytiin kryptobuumissa järjettömillä hinnoilla niin se voisi jatkua? Minulla ollut vaikka minkälaisia virityksiä vuosien varrella esim. 3x8800Ultra, 3xGTX285, 4xGTX580, 2xTitanX/2xTitan X Pascal, 2x1080TI, jne..

No, itse olen kyllä sitä sukupolvea jolle oli tärkeintä että peli ylipäätään lähti käyntiin ja joku 20 fps 3D-kiihdytetty peli oli jotain aivan mullistavaa. Samalla mentaliteetilla pelailen ihan tyytyväisenä nykyäänkin vaikka 30 fps jos peli vain on hyvä, kilpapelit on sitten asia erikseen. Pelaan myös pelejä ihan laidasta laitaan 1990-2022 väliltä ja osa peleistä ei sisällä edes mitään 3D-grafiikkaa. Siten en varmasti ole ihan kohderyhmääkään. Harrastusmielessä näitä on kuitenkin aina tullut päiviteltyä että pelikone olisi uusinta rautaa mutta minun kukkaroni ei yksinkertaisesti enää ole valmis. Ennemmin hukkaan rahat muualle kuin uusimpiin näytönohjaimiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
AIka kertoo.. Jos porukka ostaa kalliilla, niin tietenkin Nvidian on järkeväälisätä rautaa hinnaston yläpäähän, niinkuin nyt on tehty.

Jos niitä ei osteta, niin sitten joko laskevat hintoja tai eivät myy niitä, se on niin simppeliä.

Nyt valikoimaa löytyy. Vaikka sukupolvia on useampi, niin valikoimaa kuitenkin on alkaen muutamasta satasesta rtx2060 alkaa siinä 300e.

Jos kilpailijat pistävät onnistuneesti kampoihin, niin myös se voi pakottaa laskemaan hintoja. Nyt kuitenkin merkittävä kilpailijakin on muutaman kuukauden myöhässä ja toinen taas ei oikein kyennyt..
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Itse tykkään aina päivitellä viimeisimpää rautaa mutta nyt on kyllä näyttisten hinnat lähteneet niin käsistä ettei tässä ole enää vain mitään järkeä. Näytönohjain on komponenttina perinteisesti ylivoimaisesti nopeimmin vanheneva komponentti ja on kuitenkin vain yksi osa tietokoneen kokoonpanoa. Voodoo1/Riva128 -ajoista on tullut "3d-kiihdyttimiä" hankittua ja hinnat ovat vuosi vuodelta nousseet. Liekö NVIDIAn johto sitä mieltä, että vanhoihin kortteihin verrattuna lisänopeudesta maksetaan aina vain lisää rahaa vanhaan verrattuna eikä vain korvata uudella sukupolvella? Kun myytiin kryptobuumissa järjettömillä hinnoilla niin se voisi jatkua? Minulla ollut vaikka minkälaisia virityksiä vuosien varrella esim. 3x8800Ultra, 3xGTX285, 4xGTX580, 2xTitanX/2xTitan X Pascal, 2x1080TI, jne..

No, itse olen kyllä sitä sukupolvea jolle oli tärkeintä että peli ylipäätään lähti käyntiin ja joku 20 fps 3D-kiihdytetty peli oli jotain aivan mullistavaa. Samalla mentaliteetilla pelailen ihan tyytyväisenä nykyäänkin vaikka 30 fps jos peli vain on hyvä, kilpapelit on sitten asia erikseen. Pelaan myös pelejä ihan laidasta laitaan 1990-2022 väliltä ja osa peleistä ei sisällä edes mitään 3D-grafiikkaa. Siten en varmasti ole ihan kohderyhmääkään. Harrastusmielessä näitä on kuitenkin aina tullut päiviteltyä että pelikone olisi uusinta rautaa mutta minun kukkaroni ei yksinkertaisesti enää ole valmis. Ennemmin hukkaan rahat muualle kuin uusimpiin näytönohjaimiin.
Toisaalta jos on ollut noinkin "järkevä" setti kun 4*GTX580 koneessa, niin en näe hirveästi eroa esim 4090:n hankintaan. Melkein pitäisin ensin mainittua järjettömämpänä koska eihän noi nyt skaalautunut mitenkään järkevästi enää 2:n kortin jälkeen. Noi 4*580 on hinnaltaan ollut kuitenki yli 2k€, jos uutena Suomesta ostettu.

Ei siinä etteikö itseäkin tympisi nämä korkeat hinnat.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Jos kilpailijat pistävät onnistuneesti kampoihin, niin myös se voi pakottaa laskemaan hintoja. Nyt kuitenkin merkittävä kilpailijakin on muutaman kuukauden myöhässä ja toinen taas ei oikein kyennyt..
Ei se mitään myöhässä, se mitä sijoittajille on kerrottu pätee yhä. Lippulaivamallisen saatavuudessa taitaa olla 1.5kk ero, hitaammissa varmaan pienempi (4080:t tulee joskus marraskuussa).

Ei nyt maailmanluokan ongelma, kun näytönohjaimissa arkkitehtuuri vaihtuu 2v välein ja välissä on vain refresh, jossa on lähinnä isomman tehorajan, nopeampien muistien ja pikkuisen muutetun leikkausasteen välipäivitys tarjolla. Esimmäisenä julkaisseen etu on siinä, että saa arvosteluihin vastaansa vain wanhan sukupolven ja siten isommat palkit. Julkaisujonon seuraava saa viilattua hinnat haluamakseen, joten on paha sanoa kumpi on parempi paikka.
Esim AMD:n 4000 sarja aiheutti aikamoisen hinnoittelumuutoksen GTX 200 sarjaan, nyt en kyllä moiseen usko. Kyllä Nvidia ja AMD ovat nykyään aika hyvin tietoisia minkä teholuokan tavaraa toiselta on tulossa.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
RTX 4080 16Gb rasterointi suorituskyky vuotoa,
Shadow of Tomb Raider:


3DMark FireStrike Ultra (DX11, 4K)
NVIDIA GeForce RTX 4080 16GB
17465 (100%)
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
14007 (80%)
NVIDIA GeForce RTX 3090
12607 (72%)
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
12457 (71%)
NVIDIA GeForce RTX 3080 12GB
11593 (66%)

3DMark Time Spy Extreme (DX12, 4K)
NVIDIA GeForce RTX 4080 16GB
13977 (100%)
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
10709 (77%)
NVIDIA GeForce RTX 3090
10293 (74%)
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
10042 (72%)
NVIDIA GeForce RTX 3080 12GB
9358 (67%)

Tekee 3080 > 4080 16Gb = +50% @4K.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Toisaalta jos on ollut noinkin "järkevä" setti kun 4*GTX580 koneessa, niin en näe hirveästi eroa esim 4090:n hankintaan. Melkein pitäisin ensin mainittua järjettömämpänä koska eihän noi nyt skaalautunut mitenkään järkevästi enää 2:n kortin jälkeen. Noi 4*580 on hinnaltaan ollut kuitenki yli 2k€, jos uutena Suomesta ostettu.

Ei siinä etteikö itseäkin tympisi nämä korkeat hinnat.
Joo kyllä, mutta yksittäisen näyttiksen hinta oli hieman yli 500 euroa. Uutena ei kyllä tullut kaikkia ostettua.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
341
Kysyin varsin Seasonicilta niiden virtalähteen 12VHPWR kaapeloinnista
Hi...
Noticed that Seasonic uses 2x 8 pin connectors for 12VHPWR.
Are these cables rated for the 600w what is maximum on the 12VHPWR connector?


Thank you for contacting Seasonic.

Our 12VHPWR cable is set for 600W. Made of 16AWG wires, high current terminal so all good to be used with new RTX.

Any other question, please let us know.
Thank you.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Kyl tässä itsekkin on vähän empivätuomas nyt julkkarin lähestyessä. Keväällä se oli 100% varma, että hommaan. Ostin 1200W corsairin powerinkin jemmaan sitä varten.

Jotenkin sellanen tutina, että nää on keväällä alle 2k€ kirkkaasti. Vaikka 4k:lla pelaan niin pelit on tyyliin niin antiikkisia ettei oikein hyötyä... Unreal engine 5 pelejä tässä vähän odotellut tosin en mitään tiettyä enkä oikein tiedä miksi tarvitsisi sitä teho määrää ja varsinkaan heti. Mainaajat ei enää osta kortteja niin kyl uskoisi hintojen laskevan vaikkakin viiveellä.

Toisaalta maksoin vuosi takaperin 2200€ 3090:sta että ei sen puoleen, kerran se vain kirpaisee.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Joo kyllä, mutta yksittäisen näyttiksen hinta oli hieman yli 500 euroa. Uutena ei kyllä tullut kaikkia ostettua.
Niin no mitäs merkitystä sinänsä silla yksittäisen näyttiksen hinnalla on, jos saman verran olit silloin valmis laittamaan rahaa näyttispuoleen ja hyöty ollut vielä paljon kyseenalaisempi, mitä tuossa 4090:n tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Eipä tässä nykysessä tilanteessa oo mitään tarvetta päivittää 3080 tai 3090 korteista pois. Jos siis puhtaasti pelikäyttöön tulossa. Crossgen pelejä tulee vielä ens vuonnakin ja todennäkösesti jatkuu 2024 asti myös, eli edes noista "uusista" konsoleista ei saada kaikkea revittyä irti kun on noi 2013 museovehkeet riippakivenä vielä. Ne pelit kuitenkin joudutaan tekemään aina heikointa rautaa silmälläpitäen eikä mikään pelimoottori skaalaa niin loputtomiin et joku PS4 peli alkais täysilläkään asetuksilla vaatimaan mitään 4080 tai 4090 korttia. Oletuksena siis et riittää jos FPS on jossain siinä 60-100 tienoilla.

Raudanhimo sit erikseen mut siinä touhussa onkin sit jo järki ja tarve lähtökohtasesti unohdettu. Lisäpotku toki kelpaa aina jos resona on yhtään mitään isompaa kun 1440p, mut en kyllä realistisesti nää tilannetta missä 3080 tai 3090 kortit ei selviäis seuraavaan sukupolveen asti ihan kunnialla. Ongelmia korkeintaan ilmenee sit siinä vaiheessa jos noi tosi raskaat RT-efektit yleistyy, mutta se on kyllä ihan kaikkien kehittäjien tiedossa et se on suurimmaks osaks turhaa työtä tunkata niin raskaita asetuksia peleihin joita pääsee hyödyntämään vaan parilla näyttiksellä mitä on markkinoilla. Cyberpunk se tänkin jo testas julkasussansa kun se oli vähän sellanen betajulkasu niille jotka omistaa RTX-kortin, ilman DLSS sitä ei kyllä kiinnostanu pelata ollenkaan ku FPS oli 3080 kortilla RT + DLSS päällä sen hikiseen 60.
 
Liittynyt
22.01.2018
Viestejä
33
3080 löytyy ja päivitys 4090:een on kovan harkinnan alla kun ei tule paljoa muuta kuin VR-pelejä pelattua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Kaapeli on mitoitettu 600W, mutta esimerkiksi uusi Prime TX-1600W virtalähde käytössä seasonic lupaa vain 450W tuon 12VHPWR liittimen kautta.
Jostakin luin että Seasonic olisi sanonut TX-1600:n olevan ATX3.0 speksit täyttävä 1000W asti ja sen jälkeen menee 2.5 speksin mukaan. Liittyisikö jotenkin tuohon että 12VHPWR olisi rajattu 450W kun "oikeaa tehoa" vain 1000W.

EDIT: Mitään kun en mistään sähköhommista tiedä, mutta nostin asian esille kuitenkin.

EDIT2: Tässä:

PRIME TX-1600 / PX-1600 conforms with ATX 3.0 and PCIe5.0 up till 1000 W
PRIME TX-1300 conforms with ATX3.0 and PCIe5.0 up till 850 W
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Ei se mitään myöhässä, se mitä sijoittajille on kerrottu pätee yhä. Lippulaivamallisen saatavuudessa taitaa olla 1.5kk ero, hitaammissa varmaan pienempi (4080:t tulee joskus marraskuussa).
Eli siis 1,5kk myöhässä.
Päästään myymään huippumalleja ihan rauhassa, ilman kilpailua tuonaikaa.. Jos joku haluaa saada, niin on pakko laittaa NVidian määräämä summa tuohta pöytään. Kilpailevaa tuotetta ei tuona aikana ole.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Pari screenshottia 4090:sta ja kellottelusta.

"According to the screenshots posted on Bilibili, the RTX 4090 can run at 3.0 GHz and 425.6W or at 2.64 GHz and 615.8W. Both results are extreme for any GPU, but as shown, clearly achievable with RTX 4090. It looks like the leaker used MSI Kombustor for both tests. The 3.0 GHz clock was performed with the default test called “msi-01” and 616W was recorded workload called “Furmark-donut”. The latter is much more power hungry."

616W karvarinkulassa on kyllä aika miehekästä, 3Ghz ja 425W oli vähän järkevämmällä kuormalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Tänks. Aika ehdoton jos haluaa vähänkin siistimmän kokoonpanon. Ei lähde 4 letkua tosta 12pin liittimestä asti, vääntyile ja kääntyile joka suuntaan peittäen puolet kortista. Nyt yhdessä ohuemmassa nipussa minkä saa varmaankin aika nätisti menemään. 31,85€ posteineen hinta.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Pari screenshottia 4090:sta ja kellottelusta.

"According to the screenshots posted on Bilibili, the RTX 4090 can run at 3.0 GHz and 425.6W or at 2.64 GHz and 615.8W. Both results are extreme for any GPU, but as shown, clearly achievable with RTX 4090. It looks like the leaker used MSI Kombustor for both tests. The 3.0 GHz clock was performed with the default test called “msi-01” and 616W was recorded workload called “Furmark-donut”. The latter is much more power hungry."

616W karvarinkulassa on kyllä aika miehekästä, 3Ghz ja 425W oli vähän järkevämmällä kuormalla.
Karvarinkula on kyllä vihon viimeinen keksintö. Ei taida olla olemassa mitään reaalimaailman kuormaa, jolla saisi yhtä kovat kulutukset ja lämmöt. NVIDIA:n ja fermin kannalta oli todella epäonnekasta, että karvadonitsi testi oli uusinta "hottia" silloin Fermin julkkari aikaan. Kaikki testaajat pyöritteli sitä into pinkeänä ja jeesusteli "hirveitä lämpöjä". Ko. testi kyllä naulasi viimeisen naulan Fermin arkkuun, vaikka ei toki mikään huipputuote ollutkaan. Normaaleilla kuormilla ei lämpöjen kanssa kuitenkaan ollut mitään isoja ongelmia, vaikka virta ahne kortti olikin kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Itse tykkään aina päivitellä viimeisimpää rautaa mutta nyt on kyllä näyttisten hinnat lähteneet niin käsistä ettei tässä ole enää vain mitään järkeä. Näytönohjain on komponenttina perinteisesti ylivoimaisesti nopeimmin vanheneva komponentti ja on kuitenkin vain yksi osa tietokoneen kokoonpanoa.
Ja pelatessa silti kaikkein tärkein. Pari vuotta sitten mun 3070 oli yli puolet muut keskusyksikön osien arvosta, mikä on musta hyvä suhde jos muulla suorituskykyllä ei ole mitään merkitystystä kuin pelisuorituskyvyllä.

Mä en oikein tiedä mitä noi (ja erityisesti) 4090 hinnat kuvastaa. Jos on liian kallis niin ostaa halvempaa. Ihan varteenotettavien spekulaatioiden mukaan juuri sen takia noihan on kalliita, että 3000 sarjan jämät menisi kaupaksi ensin pois. Mä olen hyvin skeptinen että tää hintataso pysyy koko generaation ajan, lähtöhinnat nyt vaan on mitä sattuu olemaan. Edellisessä sukupolvessa oli paljon ylimääräistä kysyntää koska niitä näytönohjaimia pystyi ostamaan korkeammista hinnoista huolimatta myös tienatakseen niillä mainauksella. Ilman mainausta niiden hinnat eivät olisi olleet sitä mitä olivat.

Toki se on tuntematon asia kuinka moni jätti ostamatta kokonaan edellisessa sukupolvessa koska eivät onnistuneet saamaan sisään siedettävän hintaista tilausta. Jos on paljon tälläistä tyydyttämätöntä kysyntää niin se voi ylläpitää hintatasoa vielä pidempään. Silti, hiton hankalaa uskoa.

Huono homma tulee olemaan jos AMD uudestaan "kompuroi" tuotannon kanssa eikä saa tarpeeksi näytönohjaimia valmistettua syömään Nvidian kakkua. Noiden PS5:n edelleen huono saatavuus ei ollenkaan lupaa hyvää. Niitä ei ole eikä jää hyllyyn edelleenkään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom