NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
Hmm... Itsellä gaming x trio ja 1300-1500rpm lämmöt nousee 70 pintaan ja hotspot 80c... Vähän yläkanttiin nuo lukemat
Hotspot on TUF 4080 kortilla about 60. Kokoonpanolla on tietysti iso merkitys. Kotelo NZXT H7 Flow, prossujäähy NH-D15 Chromax, edessä 3 x 140 ja takana 1 x 140 tuulettimet (kaikki Noctua NF-A14 chromax).
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
24
Hotspot on TUF 4080 kortilla about 60. Kokoonpanolla on tietysti iso merkitys. Kotelo NZXT H7 Flow, prossujäähy NH-D15 Chromax, edessä 3 x 140 ja takana 1 x 140 tuulettimet (kaikki Noctua NF-A14 chromax).
Itsellä meshify 2 kotelona. 3x 120mm sisään ja kolme ulos, kaikki noctuaa. On kyllä ollut fan curven asettamisessa ongelmia gigatrash emolevyn kanssa. Aivan susi verrattuna edelliseen asukseen. Voipi olla, että pitää lisätä kotelotuulettimien rpm.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
Itsellä meshify 2 kotelona. 3x 120mm sisään ja kolme ulos, kaikki noctuaa. On kyllä ollut fan curven asettamisessa ongelmia gigatrash emolevyn kanssa. Aivan susi verrattuna edelliseen asukseen. Voipi olla, että pitää lisätä kotelotuulettimien rpm.
Onko käytössä ilma vai vesijäähy? Mikäli ilmajäähy niin kannattaa ottaa tuulettimet veks katosta.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
24
Onko käytössä ilma vai vesijäähy? Mikäli ilmajäähy niin kannattaa ottaa tuulettimet veks katosta.
NH-D15 kanssa, unohdin mainita. Voin napata katosta tuulettimet pois, ei kyllä tuottanut ongelmia ennen 3060ti ja h440w kotelolla. Toisaalta CPU tdp nousi kanssa melkein 100%..
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
NH-D15 kanssa, unohdin mainita. Voin napata katosta tuulettimet pois, ei kyllä tuottanut ongelmia ennen 3060ti ja h440w kotelolla. Toisaalta CPU tdp nousi kanssa melkein 100%..
Katossa olevat tuulettimet vetävät edestä tulevan viileän ilman pois muilta komponenteilta. Meilkein paras olisi umpinainen kattopaneeli.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 043
Hmm... Itsellä gaming x trio ja 1300-1500rpm lämmöt nousee 70 pintaan ja hotspot 80c... Vähän yläkanttiin nuo lukemat
Jäähyjen taso on sen verran jytkyä näissä 40-sarjalaisissa, että tommonen runsas 70C on harvinaisempaa, mutta se on silti täysin ok. Mielestäni ihan turha stressata, vaikka joillain muilla korteilla on 10C alemmat lämmöt.

Hardware Unboxedin revikassa 4090 Trio oli stockina 76C 430W rasituksessa.

On kyllä ollut fan curven asettamisessa ongelmia gigatrash emolevyn kanssa.
Suosittelen jonkun Windows ohjelman asentamista tuuletinsäätöjä varten niin saat erittäin tarkan kontrollin noihin emolevyyn kiinnitettyihin tuulettimiin. Argus monitor itellä käytössä, mutta se on maksullinen. Muistaakseni jotain hyviä ilmaisiakin nykyään on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
24
Jäähyjen taso on sen verran jytkyä näissä 40-sarjalaisissa, että tommonen runsas 70C on harvinaisempaa, mutta se on silti täysin ok. Mielestäni ihan turha stressata, vaikka joillain muilla korteilla on 10C alemmat lämmöt.

Hardware Unboxedin revikassa 4090 Trio oli stockina 76C 430W rasituksessa.
Itellä pyörii siellä 315W paikkeilla. On kyllä kotelotuulettimien kanssa ollut ongelmia kun 600rpm vaikka lämmöt olisi mitä... :D vähän säätöä vielä tän gigabyten kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
104
Suosittelen jonkun Windows ohjelman asentamista tuuletinsäätöjä varten niin saat erittäin kontrollin noihin emolevyyn kiinnitettyihin tuulettimiin. Argus monitor itellä käytössä, mutta se on maksullinen. Muistaakseni jotain hyviä ilmaisiakin nykyään on.
Argus on kyllä jees, mutta jos ilmainen kelpaa niin FanControl on todella hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
302
MSI 4090 gaming x trion tuuletinprofiili on aika maltillinen vakiona (hubin testissä 1400 rpm kun vertailukorteissa noin 2000 rpm), mistä johtuu korkeammat lämmöt. Kun laitoin tuulettimet 2000 rpm ja testasin hitmania 4k/ultra-asetuksilla, niin maksimilämmöt oli 65.9 C astetta. Eli vastaa aika lailla muita kortteja.

4090triox.png4090hub.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
Tätä on tullut testailtua useammalla kopalla, eikä ole koskaan pitänyt minun kohdalla paikkaansa. Katossa olevat tuulettimet mulla on aina laskenut näytönohjaimen lämpötilaa kun on tuommonen perus edestä sisään takaa ulos ilmavirta niinkuin disadadi:lla on. Mulla on nyt sama Meshify 2 Compact kotelo kun hänellä, suht samantyylinen kokoonpano nh-d15 kanssa + 3080 ti, kattotuuletin auttoi näytönohjaimen lämpöihin hieman. Mulla on vain yksi 140mm, katossa takana. Testasin kahtakin, se ei parantanut lämpöjä vs 1 katossa, mutta siltikin parempi kuin ilman. Tullut testattua myös umpinaisella katolla, 3x120mm tai 2x14mm edessä, 1 takana, ja huonontaa vain lämpötiloja.
Mikäli katossa on pakkko tuulettimia käyttää, niin sitten yksi suoraan ilmajäähyn päälle. Etutuulettimien ja ilmajäähyn väliin ei ole mitään ideaa laittaa. Just tämän takia Fractal Torrent on ilmajäähdytykseen erinomainen, koska kattoon ei edes pysty laittamaan tuulettimia, vaan ilmavirta menee suoraan kotelon edestä taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
24
Mikäli katossa on pakkko tuulettimia käyttää, niin sitten yksi suoraan ilmajäähyn päälle. Etutuulettimien ja ilmajäähyn väliin ei ole mitään ideaa laittaa.
Juu, ei siinä välissä olekaan. Suoraan cpu coolerin kohdalla ja sen ja kopan takalaidan välissä. Voin kokeilla ilman kattotuulettimia, kokeilen myös jotain softaa jos saisi tuulettimiin vauhtia. Ennen bios hoitanut ihan hyvin.. Gigabyten levy default vcorekin yli 1.4V ei ihan vastannut odotuksia kys. tuote.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
Moni testi on eri mieltä. Esim tämä .

Omilla testeillä kuitenkin olen kokenut järkevämmäksi laittaa vain yhden, taakse kattoon. Ei sekään pakollinen, mutta auttaa lämpöihin.
Kysymys nyt on lähinnä siitä, että jengi tunkee tuulettimia koko katon täyteen niin, että etummainen kattotuuletin puhaltaa viileän ilman katosta veks. Tuulettimet ilmajäähyn yläpuolella on ainakin omissa kokoonpanoissa kuten myös linkkaamassasi videossa tuonut hyvin marginaalisen eron lämpöihin.

Juu, ei siinä välissä olekaan. Suoraan cpu coolerin kohdalla ja sen ja kopan takalaidan välissä. Voin kokeilla ilman kattotuulettimia, kokeilen myös jotain softaa jos saisi tuulettimiin vauhtia. Ennen bios hoitanut ihan hyvin.. Gigabyten levy default vcorekin yli 1.4V ei ihan vastannut odotuksia kys. tuote.
Suositus Argus Monitorille. Hyvät säätömahdollisuudet ja selkeä käyttöliittymä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 470
Kyllä sitä voi vähän juhlia. Ainoa miinus on että helvetin kallis kortti. Plussaa senkin edestä. Helkkarin hiljainen, viileä, tehokas sekä lähes mikä peli vain native 4k ultra/överi asetuksilla eikä tarvi sen kummemmin "säätämisellä" päätä vaivata. Ääritapauksiin sitten DLSS Quality päälle.

Aivan huippu laitos.
Oonko ainut joka ei pidä tätä edes kalliina?

3090 maksoi 1600€ -> XXXX€. Ja hemmetin vaikea saada. Itse maksoin käytetystä 3090:sta 2021 syys/lokakuussa 2100€. Teho eroa 3080 oli joku 10%.

4090 maksaa 1900€ -> 2500€. Hyllystä saa kun hakee 2300€ luokassa ja todella pienellä vaivalla saa 1900€-2100€ hintaluokassa. Teho eroa 4080 30%?

Enhän minä tällä mitään pasianssa(Factorio ja Portal 2 modit on tällä hetkellä listalla) kummempaa pelaile, mutta on tossa useamman vuotta koristeena ollut 4k@120Hz ja VR lasit niin on se kiva tietää, että jos joku peli kiinnostaa niin tehoa löytyy :)

Se on vähän ikävä, että alemmat portaat maksaa paljon :/. Olisi suotavaa, että sinne alta tonniiin ja viiteen sataankin saisi jotenkin nyky tehoihin skaalautuvan kortin, mutta ei näköjään.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
Sinä annoit ymmärtää että kattotuulettimien poistaminen voisi parantaa näytönohjaimen lämpöjä, mikä ei välttämättä pidä paikkaansa. Tuossa linkkaamassani testissä paras konfiguraatio oli 3x edessä, 1x takana ja 2x katossa. Vaikka ero olisikin hyvin "marginaalinen" niin mikä idea oli sitten suositella kattotuulettimen poistoa lämpöjen suhteen kun se selvästi alentaa sitä?

En minäkään välttämättä suosittele kuin vaikka 3x120mm tai 2x140mm eteen ja 1 taakse. Ehkä 1 taakse kattoon, riippuen kotelosta. Mulla tippui noin asteella näyttiksen lämpö ja kierroksia hieman sekä prossulta hieman. Koin järkeväksi jättää sen sinne.
Noh, mainitsin kyllä useaan kertaan että tuulettimia ei kannata tunkea koko kattoa täyteen, koska etummainen kattopropelli vetää edestä tulevan kylmän ilman veks. Eikä mielestäni ole edelleenkään mitään ideaa laittaa kattoon ilmalla jäähdytetyssä kokoonpanossa ensimmäistäkään tuuletinta, koska ilmavirran optimaalinen kulkusuuntaa on edestä taakse, jolloin kaikki komponentit saavat viileää ilmaa edestä. Väärin sijoitetun tuulettimen poisto katosta voi hyvinkin laskea komponenttien lämpöä.

Lisäksi kokoonpanon hinta / melu nousee yhdellä / kahdella tuulettimella, lisää cable managementia jne. Aivan yhdentekevää, onko GPU lämpötila 50 vai 52. Mikäli haluaa käyttää rahansa turhuuteen ja laittaa lisää propelleja niin mikäs siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 466
Noh, mainitsin kyllä useaan kertaan että tuulettimia ei kannata tunkea koko kattoa täyteen, koska etummainen kattopropelli vetää edestä tulevan kylmän ilman veks. Eikä mielestäni ole edelleenkään mitään ideaa laittaa kattoon ilmalla jäähdytetyssä kokoonpanossa ensimmäistäkään tuuletinta, koska ilmavirran optimaalinen kulkusuuntaa on edestä taakse, jolloin kaikki komponentit saavat viileää ilmaa edestä. Väärin sijoitetun tuulettimen poisto katosta voi hyvinkin laskea komponenttien lämpöä.

Lisäksi kokoonpanon hinta / melu nousee yhdellä / kahdella tuulettimella, lisää cable managementia jne. Aivan yhdentekevää, onko GPU lämpötila 50 vai 52. Mikäli haluaa käyttää rahansa turhuuteen ja laittaa lisää propelleja niin mikäs siinä.
Itselläni on tällein laitettu ja ainakin toimii todella nätisti vaikka on tuossa sun asiassa varmasti ideaa. 4090 ja 12900K käyvät ainakin tosi viileänä.

Sisään: edessä 2x 140, sivussa 2x 120, pohjassa 3x 120
Ulos: katossa 3x 120, perässä 1x 120

IMG_20221215_113218.jpg
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 040
Eikö optimaalinen ilman kulkusuunta ole alhaalta ylös, ettei vastusta ilman luonnollista kulkusuuntaa. Tietty jos ei pohjassa ole tuulettimille on paikkoja elettävä sillä mitä on.

Omassa kotelossa kokeilin eri tuuletinkokoonpanoja ja paras oli yksinkertaisesti kolme lattiassa ja kolme katossa. Näyttis lämmittää turhaan CPU:ta jos näyttiksen jäteilma imetään kokonaan sen läpi ulos kotelosta.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
635
Mutta en ole samaa mieltä tuosta sun neuvosta. Ei mielestäni mitään ideaa ollut alkaa poistaan niitä kattotuulettimia kun puhe oli mahdollisista liian korkeista näyttiksen lämmöistä. Eikä sulkea kattoa, joka mulla nosti vain lämpötiloja. Ja edelleen tuossa linkkaamani testissä GPU:lle paras versio oli se katto täyteen tungettu tuulettimia.
Kyllä nyt ainakin kokeilisin ottaa katosta tuulettimen veks, mikäli sijoitettu suoraan etutuulettimien eteen. Lähtökohtaisesti hyvällä kotelolla ja laadukkailla etutuulettimilla pärjää aika hyvin. Menee jo niin offtopickiksi, että keskustelua voi jatkaa jäähdytykseen tarkoitetussa ketjussa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 419
Hyvät naiset ja herrat: ASUS x Noctua RTX 4080
1672861798164.png
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 008
En ihan ymmärrä tuota Noctua mallin tarvetta kun 4080:ssä on kaikissa todella ylilyödyt jäähyt. Maksaako joku ekstraa tuosta ruskeasta väristä?
Tuo äkkiseltään vaikuttaa yhdeltä lyhimmistä saatavilla olevista korteista. Eli jos pituus on ongelma niin tuossa on vaihtoehto. Toisaalta melkoisen paksu kai tuo on että...

Noin yleisesti ottaen ei se aina ole kiinnostavaa että onko mallissa x, y ja z kaikissa ylilyödyt jäähdyttimet. Niiden pitää sopia koteloonkin.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
249
En ihan ymmärrä tuota Noctua mallin tarvetta kun 4080:ssä on kaikissa todella ylilyödyt jäähyt. Maksaako joku ekstraa tuosta ruskeasta väristä?
Mitä nopeasti tutkailin niin itse en huolisi markkinoilta olevista kuin MSI:n Gaming X Trion tai Suprim X:n. Veikkailen että Noctuan jäähy tulee menemään samoissa äänen suhteen em. kanssa, mutta jäähdytysteho on luultavasti parempi. Mä maksaisin ekstraa hiljaisuudesta.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 999
Mitä nopeasti tutkailin niin itse en huolisi markkinoilta olevista kuin MSI:n Gaming X Trion tai Suprim X:n. Veikkailen että Noctuan jäähy tulee menemään samoissa äänen suhteen em. kanssa, mutta jäähdytysteho on luultavasti parempi. Mä maksaisin ekstraa hiljaisuudesta.
Itsellä 4080 Gaming X Trio johon fläshäsin Suprim X:n 400W bioksen. Hyvä setti, suosittelen kun en alivoltittele vaan maksimi tehot Prio 1.
4K/144Hz niin silti on 9900K@5.0 pullonkaulana esim. Hell Let Loose (UE4) tai CP2077 DLSS perf.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 906
Edelliseen viestiin liittyen, löytyykö jostain 4080 palit gamerockille oc bios? Mulla toi non-oc malli niin siihen luulis helposti menevän oc bios.

edit. Toisaalta en tiedä onko siitä mitään iloa, kun voltage limit näissä taitaa tulla vastaan.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
78
Kuinkahan isoja 4080 tarjouksia sitä voisi olettaa saavansa jos odottelee seuraavaan black fridayhyn asti. En usko että tulee olemaan kovin suurta menekkiä näyttiksillä, joten tarjouksia varmasti tulee tuolloin. Varmaan jotain 150e maksimissaan halvimmasta mallista?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 782
Kuinkahan isoja 4080 tarjouksia sitä voisi olettaa saavansa jos odottelee seuraavaan black fridayhyn asti. En usko että tulee olemaan kovin suurta menekkiä näyttiksillä, joten tarjouksia varmasti tulee tuolloin. Varmaan jotain 150e maksimissaan halvimmasta mallista?
Kenelläkään ei tässä maailmantilanteessa ole niin hyvää kristallipalloa, että pystyisi sanomaan yhtään mitään. Jos joku jotain sanoo, niin se on ihan puhdas arvaus ja yhtä luotettavan tiedon saa noppaa heittämällä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Kovasti tuli uskoteltua itselle (ja muille), ettei näillä hinnoilla osta uutta korttia, ja 3080 on aivan riittävä omaan käyttöön.. Ja nyt tuli sitten tilattua Gigabyten 4090. Onko foorumilaisilla näitä käytössä, ja millä kokemuksilla. Ovatko kovasti vinkuvia kortteja? Vaihtoehdoiksi jäi Zotac ja Gigabyte, koska molempien aspoista tuli vastaus takuun säilymisestä, vaikka korttiin asentaisi vesiblokin. EVGA on ollut itselle se luottofirma, mutta suru on suuri kun jäivät pois markkinoilta korttien suhteen.
 
Liittynyt
16.07.2022
Viestejä
76
Kovasti tuli uskoteltua itselle (ja muille), ettei näillä hinnoilla osta uutta korttia, ja 3080 on aivan riittävä omaan käyttöön.. Ja nyt tuli sitten tilattua Gigabyten 4090. Onko foorumilaisilla näitä käytössä, ja millä kokemuksilla. Ovatko kovasti vinkuvia kortteja? Vaihtoehdoiksi jäi Zotac ja Gigabyte, koska molempien aspoista tuli vastaus takuun säilymisestä, vaikka korttiin asentaisi vesiblokin. EVGA on ollut itselle se luottofirma, mutta suru on suuri kun jäivät pois markkinoilta korttien suhteen.
Mulla on 4090 Gaming OC malli ja olen ollu siihen todella tyytyväinen. Tehokas, hiljainen ja lämmöt pysyy todella hyvin kurissa. En kuule näyttiksen tuulettimia koskaan, raskaassakaan kuormassa. AIO prossujäähdytin on aina äänekkäämpi
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 116
4090 gaming oc täälläkin. viileenä pysyy kyllä kortti muisteja myöten eikä paljoa ääntä tunnu pitävän.
Isoilla fps vähän vinkuu kelat mutta ei pahasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Muutaman päivän ollut nyt tuo 4090 Gigabyte Gaming OC koneessa, ja silent biosilla aika hiljaiselta vaikuttaa. Pienet vinkunat kyllä kuuluu korkeilla fps:illä, mutta tuokin tuntuu riippuvan vähän pelistä. Helvetin tyytyväinen kyllä tuohon sen 7900 XTX:n jäljiltä.
 
Liittynyt
25.03.2020
Viestejä
447
Tuli myös proshopilta varmistettua, että miten menee takuu tuossa Gigabyten 4090 Windforce:ssa, ku itse valmistaja antaa 3-vuoden takuun näytönohjaimelle ja proshop antaa 2-vuoden, nii kauppiaan kautta ensimmäiset 2-vuotta ja viimeinen vuosi valmistajan kanssa takuu asioissa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 050
Tuli myös proshopilta varmistettua, että miten menee takuu tuossa Gigabyten 4090 Windforce:ssa, ku itse valmistaja antaa 3-vuoden takuun näytönohjaimelle ja proshop antaa 2-vuoden, nii kauppiaan kautta ensimmäiset 2-vuotta ja viimeinen vuosi valmistajan kanssa takuu asioissa :)
Tuliko automaattisesti se 3v takuu vai pitikö/pitääkö rekisteröidä tms kortti? Luulin että gaming oc mallille vain 3v takuu.

Mitä tulee itse 4090 WF korttiin niin tyytyväinen olen, hiljaine eikä käytännössä lainkaan coil whineä ja kortti on mitoiltaan pienimmästä päästä :tup:
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 598
Tuliko automaattisesti se 3v takuu vai pitikö/pitääkö rekisteröidä tms kortti? Luulin että gaming oc mallille vain 3v takuu.

Mitä tulee itse 4090 WF korttiin niin tyytyväinen olen, hiljaine eikä käytännössä lainkaan coil whineä ja kortti on mitoiltaan pienimmästä päästä :tup:
Kyllä kolme vuotta tulee ihan automaattisesti kaikille Gigabyteille, Gaming OC- ja Aorus-malleille sitten neljäs rekisteröitymällä.
 
Liittynyt
25.03.2020
Viestejä
447
Tuliko automaattisesti se 3v takuu vai pitikö/pitääkö rekisteröidä tms kortti? Luulin että gaming oc mallille vain 3v takuu.

Mitä tulee itse 4090 WF korttiin niin tyytyväinen olen, hiljaine eikä käytännössä lainkaan coil whineä ja kortti on mitoiltaan pienimmästä päästä :tup:
Ihan automaattisesti ja ihan Gigabyten sivuilla myös lukee, että 3 vuoden takuu korteissa. Gaming OC:ssa saa takuu laajennettua 4-vuoteen, mut pitää rekisteröidä.

Tuolla on lista takuu asioista Earn Points, Unlock Badges. Get Rewards. | GIGABYTE AORUS Rewards Program
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
70
Pelaileeko porukka 1440p vai 4k resolla 4090 näyttiksillä? Kovasti houkuttelisi tuo 4090 mutta pitäisi saada vakuuteltua itselle noin kallis ostos
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 084
Pelaileeko porukka 1440p vai 4k resolla 4090 näyttiksillä? Kovasti houkuttelisi tuo 4090 mutta pitäisi saada vakuuteltua itselle noin kallis ostos
4090 kortti on aika turhan kallis ostos 1440p resoluutioon. Vielä 4k resollakin moni peli on cpu rajottunut vaikka olisi tykein cpu mikä markkinoilta löytyy koneen sisässä. Jos ei ole se tykein cpu koneessa niin 4090 on entistä järjettömämpi valinta 1440p resoluutiolla pelaamiseen.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 292
Pelaileeko porukka 1440p vai 4k resolla 4090 näyttiksillä? Kovasti houkuttelisi tuo 4090 mutta pitäisi saada vakuuteltua itselle noin kallis ostos
5120x1440 monitori kiinni 4090:ssä. Ensimmäistä kertaa tuon monitorin käyttöönoton jälkeen kun pelien suorituskyky ei aiheuta harmistusta.
 
Liittynyt
25.03.2020
Viestejä
447
Oli helppo perustella itelle 4090:nen kun tuli LG OLED42C2 hommattua, ihan täydellinen combo. Tuo siis itsellä näyttönä, melko lähietäisyydeltä :thumbsup:
Oon ite myös miettinyt tuota näyttöä onko millainen, huonot ja hyvät puolet? Palaako kuva kiinni enää helposti noissa.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 116
2560x1440 ni 4090 riittää just just :rofl2:

Hyvä vaa et on aivan ylitehokas.
4K näytöt vaihtuu kyllä sit joskus, ehkä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Oon ite myös miettinyt tuota näyttöä onko millainen, huonot ja hyvät puolet? Palaako kuva kiinni enää helposti noissa.
CX48 ollut nyt 1,5 vuotta jokapäiväisessä tietokonekäytössä, ei näkyvää kiinnipalamista.

Tässä on se EVO-paneeli, ja heti laitoin huoltokakella sen ABL tms suojauksen pois päältä koska kuvan kirkkauden vaihtelu oli sietämätöntä. Onkohan näissä uusissa 42 tuumasissa sama juttu?
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 466
Kovasti tuli uskoteltua itselle (ja muille), ettei näillä hinnoilla osta uutta korttia, ja 3080 on aivan riittävä omaan käyttöön.. Ja nyt tuli sitten tilattua Gigabyten 4090. Onko foorumilaisilla näitä käytössä, ja millä kokemuksilla. Ovatko kovasti vinkuvia kortteja? Vaihtoehdoiksi jäi Zotac ja Gigabyte, koska molempien aspoista tuli vastaus takuun säilymisestä, vaikka korttiin asentaisi vesiblokin. EVGA on ollut itselle se luottofirma, mutta suru on suuri kun jäivät pois markkinoilta korttien suhteen.
Zotac 4090 AMP Extreme AIRO ainakin ääni täältä jos päädyt siihen jo pelkästään 5v takuulla oleva kortti, pelaan Perfomance Bios eli hieman korkeampi % tuuletin profiili. Tosin se asettuu yleensä 35-42% välille.. Quiet Bios olisi toki matalempi varmasti, mut hieman korkeammat lämmöt. Itselläni ollut lämmöt Cyberpunk 2077 (3440x1440) pelatessa Core 60-65c / Memory 66-70c, että ei valittamista ja en kyllä ole juurikaan kuullut kellojen vinkumista.

Voisin väittää että omassa Asusksen 3080ti ja 3090 on ollut todella kovat surinat..
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Zotac 4090 AMP Extreme AIRO ainakin ääni täältä jos päädyt siihen jo pelkästään 5v takuulla oleva kortti, pelaan Perfomance Bios eli hieman korkeampi % tuuletin profiili. Tosin se asettuu yleensä 35-42% välille.. Quiet Bios olisi toki matalempi varmasti, mut hieman korkeammat lämmöt. Itselläni ollut lämmöt Cyberpunk 2077 (3440x1440) pelatessa Core 60-65c / Memory 66-70c, että ei valittamista ja en kyllä ole juurikaan kuullut kellojen vinkumista.

Voisin väittää että omassa Asusksen 3080ti ja 3090 on ollut todella kovat surinat..
Niinkuin kerroin, niin kortti jo tilattu. Eikä tuulettimillakaan ole mitään väliä. Sama peli kuin aina ennenkin, eli heti kortin saapuessa vakiojäähy irti, ja blokki kiinni. Ainoa mikä jännittää, on vinkuminen... blokista kun ei ääntä lähde :)
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 466
Niinkuin kerroin, niin kortti jo tilattu. Eikä tuulettimillakaan ole mitään väliä. Sama peli kuin aina ennenkin, eli heti kortin saapuessa vakiojäähy irti, ja blokki kiinni. Ainoa mikä jännittää, on vinkuminen... blokista kun ei ääntä lähde :)
Nähtävästi, luin nopeasti että olet vasta havittelemassa tuota Gigabyteä. :D Minun moka, kun olen liian nopea vastailemaan.. Raudan himo kun iskee, niin se on vaan laitettava käsi taskuun ja maksettava. :D

Joo, kyllä mä luulen että se on hyvä kortti joka tapauksessa. Käsittänyt että TUF on ilmeisesti kovin vinkumaan muutenkin näistä korteista.
Hyvä että takuu pelaa noissa myöskin jos laittaa sen Vedelle, tämä ei kyllä helpota omaa tulevaisuutta yhtään sen suhteen et jäisin ilmalle.. :)
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
344
1440p 144Hz pelaamista tolla omalla 4090:lla tullut pyöriteltyä nyt alkuun. Ei ole tarkoitus tässä tosin pysyä, luultavasti ultrawidea seuraavaksi kokeiluun. Prossukin tarkoitus päivittää nyt keväällä 10900k->13900k.

Ei tämä nyt omaan makuun typerimmältä ratkaisulta ole tuntunut ja toisaalta miksi katsoa asiaa niin. Ainahan voi päivittää kaikkea muuta ympäriltä sitten jatkossa ja itsellä ainakin kokoonpano on jatkuvan päivityksen alla vaikka sykli onkin hitaahko toisinaan. Koskaan se ei ole "valmis".
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 168
Viestejä
4 227 309
Jäsenet
71 183
Uusin jäsen
k_ingman87

Hinta.fi

Ylös Bottom