NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

Liittynyt
16.07.2022
Viestejä
76
En jaksa lukea montaa sivua taaksepäin, mutta etsin kohtalotovereita. Olen saatanan mielissäni kuinka hyvä ostos 4090 oli. Onhan se kallis, mutta jumalauta kuinka hyvä se on verrattuna mihinkään tämän hetkiseen tarjontaan. Jännityksellä odotin AMDn tarjontaa, joka osoittautui pettymykseksi. Ajattelin josko tässä ketjussa voisi fiilistellä 4090 hyvyyttä, en uskalla muihin ketjuihin laittaa
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 594
En jaksa lukea montaa sivua taaksepäin, mutta etsin kohtalotovereita. Olen saatanan mielissäni kuinka hyvä ostos 4090 oli. Onhan se kallis, mutta jumalauta kuinka hyvä se on verrattuna mihinkään tämän hetkiseen tarjontaan. Jännityksellä odotin AMDn tarjontaa, joka osoittautui pettymykseksi. Ajattelin josko tässä ketjussa voisi fiilistellä 4090 hyvyyttä, en uskalla muihin ketjuihin laittaa
Koitan olla nykyisin hehkuttamatta liikaa, mutta kyllä olen itse äärimmäisen tyytyväinen Windforce 4090-ostokseen. Pelannut nyt vihdoin Portal RTX:ää parina iltana alivoltitettuna 2505/12000MHz @865mV ja pelikokemus virheetön kortin viedessä virtaa max 300 W, hot spot -lämmön ollessa max 74 astetta ja tuulettimet ei edes pyöri jatkuvasti (max RPM 1150). Kallis näyttis, mutta nautinnollisen kokonaisvaltainen käyttäjäkokemus. Näyttiksiä käynyt viime vuodet koneessa tahdilla puolen tusinaa eri mallia vuodessa, joten aika kattava kokemus laidasta laitaan. Tähän ruletti pysähtyy nyt toviksi.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Onhan se aika makeeta pelailla Cyberpunkia asetukset tapissa jouhevalla ruudunpäivityksellä 4K (DLSS Quality) resolla. Kyllähän se hinta kirpaisi, mutta suorituskyky peleissä on ihan älytöntä. o_O
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 138
En jaksa lukea montaa sivua taaksepäin, mutta etsin kohtalotovereita. Olen saatanan mielissäni kuinka hyvä ostos 4090 oli. Onhan se kallis, mutta jumalauta kuinka hyvä se on verrattuna mihinkään tämän hetkiseen tarjontaan. Jännityksellä odotin AMDn tarjontaa, joka osoittautui pettymykseksi. Ajattelin josko tässä ketjussa voisi fiilistellä 4090 hyvyyttä, en uskalla muihin ketjuihin laittaa
Kyllä sitä voi vähän juhlia. Ainoa miinus on että helvetin kallis kortti. Plussaa senkin edestä. Helkkarin hiljainen, viileä, tehokas sekä lähes mikä peli vain native 4k ultra/överi asetuksilla eikä tarvi sen kummemmin "säätämisellä" päätä vaivata. Ääritapauksiin sitten DLSS Quality päälle.

Aivan huippu laitos.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 588
En jaksa lukea montaa sivua taaksepäin, mutta etsin kohtalotovereita. Olen saatanan mielissäni kuinka hyvä ostos 4090 oli. Onhan se kallis, mutta jumalauta kuinka hyvä se on verrattuna mihinkään tämän hetkiseen tarjontaan. Jännityksellä odotin AMDn tarjontaa, joka osoittautui pettymykseksi. Ajattelin josko tässä ketjussa voisi fiilistellä 4090 hyvyyttä, en uskalla muihin ketjuihin laittaa
Juu enpö ole yhtään 4090:n pettynyttä "nähnyt". Kallis on, mutta rahalle saa todellakin vastinetta. Itsellä on ollut aina se, että voin kyllä maksaa enemmänkin, jos rahalle saa vastinetta. Ennemmin ostan kalliimman tuotteen, joka on oikeasti sellainen mitä haluan ja ylittääkin ehkä vaatimukset, kun halvemman tuotteen, jonka kanssa saa sitten harmitella seikkaa tai useampaa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 061
4090 kanssa tulee vähän sama fiilis tehojen puolesta kuin aikoinaan kun SLI settejä oli, eli fps:ää tulee tarpeeksi ja asetukset tappiin. Luonnolisesti ilman SLI ongelmia / microstutterointia. Lippulaivakortti pitää ollakin tällainen.
...kunnes 4k 240Hz näytöt yleistyy :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
En jaksa lukea montaa sivua taaksepäin, mutta etsin kohtalotovereita. Olen saatanan mielissäni kuinka hyvä ostos 4090 oli. Onhan se kallis, mutta jumalauta kuinka hyvä se on verrattuna mihinkään tämän hetkiseen tarjontaan. Jännityksellä odotin AMDn tarjontaa, joka osoittautui pettymykseksi. Ajattelin josko tässä ketjussa voisi fiilistellä 4090 hyvyyttä, en uskalla muihin ketjuihin laittaa
Juurikin näin ja alivoltitettuna (käyrällä) eikun paranee. Ja juu, olihan tuolla hintaa aika paljon (4090 TUF) verrattuna johonkin 759e arvoiseen RTX 3080 jonka aikanaan sain tuolla hinnalla, mutta tämä on ensimmäinen näytönohjain minulla sitten 3dfx voodoo aikojen, johon olen ollut todella tyytyväinen.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
23
Perhanan kaverit, nämä viimeaikaiset lausunnot eivät nyt helpota tilannetta yhtään: ajattelin että menen 3090:n kanssa yli tämän sukupolven niin että heilahtaa ja viikkasin ostohousut siististi kaappiin mutta niin vain housun puntti roikkuu taas kaapin oven välistä! :lol:
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
En jaksa lukea montaa sivua taaksepäin, mutta etsin kohtalotovereita. Olen saatanan mielissäni kuinka hyvä ostos 4090 oli. Onhan se kallis, mutta jumalauta kuinka hyvä se on verrattuna mihinkään tämän hetkiseen tarjontaan. Jännityksellä odotin AMDn tarjontaa, joka osoittautui pettymykseksi. Ajattelin josko tässä ketjussa voisi fiilistellä 4090 hyvyyttä, en uskalla muihin ketjuihin laittaa
Hyvä on minunkin 4090. Mutta onhan se vähän heikko tilanne, että paras vastine rahalle on parin tonnin näyttis. Jos sen siihen hintaan edes saa.

Minulla oli 2080 Ti tätä ennen ja pyrin yleensä päivittämään sitten, kun uudesta näyttiksestä irtoaa oikeasti tuntuva parannus nopeuteen. 4090 kyllä täyttää nämä kriteerit mahtavasti.

Nyt vain toivon, että saataisiin lisää 4K 240 Hz näyttöjä markkinoille!
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
106
Oli ajatuksena ostaa 4090 heti julkaisusta. VR peleihin tuolla saisi valtavasti potkua lisää. Toisaalta nykyiselle 3090 viilatut asetukset toimivat riittävän hyvin, ja hyöty ehkä realisoituisikin kunnolla vasta jos päivittäisin myös nykyiset Odyssey lasit Varjoihin tms. next gen laseihin.

Tuossa saisikin laittaa yhteensä jo 3-5k€ rahaa päivitykseen. Sitten kun noita myyt joskus käytettynä eteenpäin 1-2 vuoden päästä kun tulee seuraava sukupolvi, on niiden arvo enää ~60%. Mielestäni hölmön paljon rahaa menisi hukkaan siinä.

Tällähetkellä muutaman järkeviin aikoihin tehdyn näyttispäivitysten myötä käytössä 3090 ja siinä rahaa kiinni käytännössä 500€.

Riippuu tietysti miten asiaa vertailee, pieniä/isoja rahoja eri näkökulmista. Kuitenkin, omat ostohousut pysyvät kaapin perukoilla. Päivitän sitten kun hinnat kohtuullistuu, tai näitä löytyy käytetyn hinnoilla. :hmm:
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
Juurikin näin ja alivoltitettuna (käyrällä) eikun paranee. Ja juu, olihan tuolla hintaa aika paljon (4090 TUF) verrattuna johonkin 759e arvoiseen RTX 3080 jonka aikanaan sain tuolla hinnalla, mutta tämä on ensimmäinen näytönohjain minulla sitten 3dfx voodoo aikojen, johon olen ollut todella tyytyväinen.
En ole edes vielä nähnyt vaivaa/järkeä alivoltittaa korttia.. En tiedä miten paljon edes olisi "hyötyä"
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 050
Koitan olla nykyisin hehkuttamatta liikaa, mutta kyllä olen itse äärimmäisen tyytyväinen Windforce 4090-ostokseen. Pelannut nyt vihdoin Portal RTX:ää parina iltana alivoltitettuna 2505/12000MHz @865mV ja pelikokemus virheetön kortin viedessä virtaa max 300 W, hot spot -lämmön ollessa max 74 astetta ja tuulettimet ei edes pyöri jatkuvasti (max RPM 1150). Kallis näyttis, mutta nautinnollisen kokonaisvaltainen käyttäjäkokemus. Näyttiksiä käynyt viime vuodet koneessa tahdilla puolen tusinaa eri mallia vuodessa, joten aika kattava kokemus laidasta laitaan. Tähän ruletti pysähtyy nyt toviksi.
Tämän innoittamana, päätin kans vähän kokeilla WindForceani ja laitoin arvoiksi 2520/12000mhz@900mV. Tolla ku pelas DL2.0 jossa kaikki napit kaakossa ilman dlss ja rtx on, niin näytti seuraavalta. En tiedä vielä vakaudesta mutta kyllähän se näytti toimivan, tuo peli kuitenkin kuormittaa korttia käytännössä 100%:lla ja hetken pelasin.

Ei paha, max. 350w kuten edellinen rtx 3090kin tuffi ja max gpu lämmöt n. 70c ja hot spot n. 80c. Tuon 3dmark time spy:n ajoin myös niin stockkiin verrattuna lähti 35 484pts --> 32 898pts et ei nyt ihan mahottomasti "huonontunut". Ottaa vielä huomioon sen että stockina tuossa pelissä kulutus oli sellasta 490w :tup:
rtx 4090 undervolt2.jpg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
En ole edes vielä nähnyt vaivaa/järkeä alivoltittaa korttia.. En tiedä miten paljon edes olisi "hyötyä"
950mV käyrällä säädettynä niin, että effective clock on sama vakiona ja volt curvella ytimelle ja sitten pistää muisteille +1000, niin tällä lähinnä säästää noin 70W tehoissa täydessä kuormassa (esim tässäkin threadissa mainittu quake2rtx ~380W) joka sitten näkyy hieman alempina lämpöinä ja hiljaisempina tuulettimina.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
575
950mV käyrällä säädettynä niin, että effective clock on sama vakiona ja volt curvella ytimelle ja sitten pistää muisteille +1000, niin tällä lähinnä säästää noin 70W tehoissa täydessä kuormassa (esim tässäkin threadissa mainittu quake2rtx ~380W) joka sitten näkyy hieman alempina lämpöinä ja hiljaisempina tuulettimina.
Ja pienempänä sähkölaskuna :cigar2:
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 588
En ole edes vielä nähnyt vaivaa/järkeä alivoltittaa korttia.. En tiedä miten paljon edes olisi "hyötyä"
On siitä lämpöjen ja tuuletinnopeuksien suhteen paljonkin hyötyä. Lisäksi sähköä menee vähemmän, mikä on pieni bonus jo näinö aikoina, vaikka ei tuolla nyt mitään dramaattisia säästöjä tehdä.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
950mV käyrällä säädettynä niin, että effective clock on sama vakiona ja volt curvella ytimelle ja sitten pistää muisteille +1000, niin tällä lähinnä säästää noin 70W tehoissa täydessä kuormassa (esim tässäkin threadissa mainittu quake2rtx ~380W) joka sitten näkyy hieman alempina lämpöinä ja hiljaisempina tuulettimina.
On siitä lämpöjen ja tuuletinnopeuksien suhteen paljonkin hyötyä. Lisäksi sähköä menee vähemmän, mikä on pieni bonus jo näinö aikoina, vaikka ei tuolla nyt mitään dramaattisia säästöjä tehdä.
Juu täytyykin joku päivä kokeilla tuota, ei siitä mitään haittaakaan ole.
Tuulettimet lähinnä pyörii mulla pelatessa 40-44% korkeintaa, lämmöt siinä Core 60-64c max ja Memory 66-70c max ja 2720-2750mhz Cyberpunk pelatessa.
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 152
Ei kyllä todellakaan kuulu tehdä kumpaakaan. Pitäisi pysyä pohjassa vaikka kuinka kääntelisi eikä irrota vaikka korttia roikottaisi kaapelista (no en suosittele silti kokeilemaan).

Kaapelin tai näytönohjaimen puolen lukituskynnet viallisia, epäilen kaapelia. Ehkä ensiksi voisi kokeilla avittaa sitä lukituskynttä lukittumaan nostamalla kevyesti siitä lipareen päästä mistä yleensä painetaan irroitusta varten silloin kun liitin on painettuna pohjaan. Nostoliike lipareen päästä painaa sitä lukituskynttä paremmin paikalleen sieltä toisesta päästä.

Itse kokeilin Suprim X 4090 mukana tullutta adapteria keikutella ja nitkutella (järjen kanssa) irti silloin alkumetreillä eikä se hievahtanut mihinkään suuntaan kun oli kunnolla kiinni painettuna. Koitin myös sormivoimin vetää liittimestä silloin kun se oli kortissa kiinni ja ei ollut irtoamassa, sama testi Cablemodin piuhalle myös jahka se saapui.
Tämän 4090 FE kortin "klipsikynsi" näyttää aika onnettomalta. Testasin Corsairin kaapelin tilalle alkuperäistä adapteria eikä sekään tuohon kiinnity.
Kortin ostin Notebooksbilligeriltä välikäden avulla mutta koitan laittaa suoraan Nvidialle viestiä miten vaihto sujuisi ja onko tämä takuun alainen ongelma.
 

Liitteet

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 588
Juu täytyykin joku päivä kokeilla tuota, ei siitä mitään haittaakaan ole.
Tuulettimet lähinnä pyörii mulla pelatessa 40-44% korkeintaa, lämmöt siinä Core 60-64c max ja Memory 66-70c max ja 2720-2750mhz Cyberpunk pelatessa.
No eipä tommisilla lämmöllä ja tuuletin nopeuksilla ole mitään syytä kyllä alivoltittaa. On kyllä ihan uskomattoman matalat lämmöt ja puhaltimien nopeudet. :oops:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 050
Toisaalta kun nyt tota bf2042 pelasin ja siinäkin kaik täysil pl. rtx niin eipä se lämpöjen osalta huonosti pelittänyt vaikka piti muuten stokkina paitsi laitto muistit AB:stä +1500 (12000). Gpu max lämmöt 72c, max hotspot 83c ja max muistit 72c. Virtaa otti jotain 330w-400w väliltä. No mutta jokaselle jotain eli tehoa löytyy tarvittaessa myös alivoltitettunakin mutta stokkinakin käy ja kukkuu kuten kuuluukin, toista se on naapurin leirissä... :rolleyes:;)
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 463
No eipä tommisilla lämmöllä ja tuuletin nopeuksilla ole mitään syytä kyllä alivoltittaa. On kyllä ihan uskomattoman matalat lämmöt ja puhaltimien nopeudet. :oops:
Kieltämättä olin itsekkin hieman ihmeissään silloin kun sain kokoonpano valmiiksi uuteen koteloon tuolla kortilla. Muita pelejä ei ole oikeastaan tullut pelattua, ainoastaan Cyberpunk kaikki täysillä 1440p Ultrawide ja DLLS Quality..

Perfomance Bios päällä mä pelaan tai millä nimellä Zotac käyttää sitä, toki Quiet Bios varmaan vähän korkeammat lämmöt mutta vielä matalemmat tuuletin nopeudet.

Pari kuvaa vielä et näkee ilmavirran:
IMG_20221215_113218.jpgIMG_20221215_183650.jpg

Tuulettimet on asetettu niin että:
Sisään puhaltaa keulasta 2x140 , pohjasta 3x120 ja sivusta 2x120. Ulos puhaltaa katosta 3x120 ja perästä 1x120
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 890
Tuossa oma setuppi:





On tämä Meshify 2 niin iso koppa että kun monet valittelivat 4090 korttien koosta, niin itse olisin toivonut vielä vähän isompaa korttia. :rofl:
Itse taistelen isoa koppaa vastaan. Kohta käyttänyt ITX vuosikymmenen. Toki kopan koko on kasvanut vähän, aloitin reilusti alle 20 litraisella johon piti hommata erittäin specifit coolerit että mikään mahtui, nykyään taitaa olla hiukan yli 20 litrainen ja mahtuu jopa Noctua NH-D15 halutessaan. Silti 4080/90 malleista ei taida koppaan mahtua kuin vesijäähytetty versio, ellen vaihda powerin paikkaa jonnekin outoon kuten eteen ylös mikä on teoriassa mahdollista.
7900XTX osottautui pettymykseksi VR:n suhteen, mutta mikään 4080/90 malli ei ole oman kipurajan lähellä + uuden kopa hinta vielä päälle. Persiistä olla PC pelaaja tällä hetkellä jos tarvitsee hyvää rautaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
862
MSI:n Ventus mallit taitaa olla 4080/90 näykkäreiden pienimpiä ilmajäähyllä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
Itse taistelen isoa koppaa vastaan. Kohta käyttänyt ITX vuosikymmenen. Toki kopan koko on kasvanut vähän, aloitin reilusti alle 20 litraisella johon piti hommata erittäin specifit coolerit että mikään mahtui, nykyään taitaa olla hiukan yli 20 litrainen ja mahtuu jopa Noctua NH-D15 halutessaan. Silti 4080/90 malleista ei taida koppaan mahtua kuin vesijäähytetty versio, ellen vaihda powerin paikkaa jonnekin outoon kuten eteen ylös mikä on teoriassa mahdollista.
7900XTX osottautui pettymykseksi VR:n suhteen, mutta mikään 4080/90 malli ei ole oman kipurajan lähellä + uuden kopa hinta vielä päälle. Persiistä olla PC pelaaja tällä hetkellä jos tarvitsee hyvää rautaa.
Itellä nr200p max joka on alle 20L, siinä on 280 aio katossa ja rtx4090 gaming x trio meni ihan kevyeesti sisään.

 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
En kyl henk. koht. ymmärrä tuota pienten koppien viehätystä. Rajoittaa vaan perkuleesti sitä mitä sillä pystyy tekemään. Isoon koppaan voi asentaa mitä haluaa eikä tarvii ressata lämmöistäkään. Ainoa tilanne jossa harkitsisin ITX:ää olisi jos olisin jatkuvasti liikkessä ja tarvitsisin tehokasta pöytäkonetta matkaan.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
En kyl henk. koht. ymmärrä tuota pienten koppien viehätystä. Rajoittaa vaan perkuleesti sitä mitä sillä pystyy tekemään. Isoon koppaan voi asentaa mitä haluaa eikä tarvii ressata lämmöistäkään. Ainoa tilanne jossa harkitsisin ITX:ää olisi jos olisin jatkuvasti liikkessä ja tarvitsisin tehokasta pöytäkonetta matkaan.
Mä taas näen sen niin, että miksi turhaa ilmatilaa kotelolle, kun komponentit mahtuu kauniisti 1/3 ATX-kotelon tilasta. 13600K + 4090 ilmajäähdytettynä NR200P kotelossa tällä hetkellä. Hiljainen ja viileä. ITX emo riittää myös, en ole vuosiin käyttänyt kuin yhtä PCIe-liitäntää näyttikselle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 068
En kyl henk. koht. ymmärrä tuota pienten koppien viehätystä. Rajoittaa vaan perkuleesti sitä mitä sillä pystyy tekemään. Isoon koppaan voi asentaa mitä haluaa eikä tarvii ressata lämmöistäkään. Ainoa tilanne jossa harkitsisin ITX:ää olisi jos olisin jatkuvasti liikkessä ja tarvitsisin tehokasta pöytäkonetta matkaan.
Ei oo tarvinnu säätää tai stressaa lämpöjä (gpu 65°C max), enkä tiedä mitä teet emon kaikilla pcie paikoilla jotka jää näytönohjaimen jäähyn alle piiloon.
Enkä myöskään halua pitää konetta lattialla, enkä halua arkkupakastinta pöydälle.

Sitten kun keksin mihin tarviin sitä ekstra tilaa, käyyän itx:ää koska se on paras ja tyylikkäin. Voinko kysyä mikä on se atx kopan "mitä haluaa" ja parantaako se suorituskykyä?
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
345
Steve tajunnut vertailla dollari per piirin pinta-ala eroja eri Nvidian näyttisten välillä. Tässä näkee erityisen konkreettisesti millaista peliä Nvidia pelaa.

 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Ei oo tarvinnu säätää tai stressaa lämpöjä (gpu 65°C max), enkä tiedä mitä teet emon kaikilla pcie paikoilla jotka jää näytönohjaimen jäähyn alle piiloon.
Enkä myöskään halua pitää konetta lattialla, enkä halua arkkupakastinta pöydälle.

Sitten kun keksin mihin tarviin sitä ekstra tilaa, käyyän itx:ää koska se on paras ja tyylikkäin. Voinko kysyä mikä on se atx kopan "mitä haluaa" ja parantaako se suorituskykyä?
No lähinnä viittasin tuohon ssg:n kommenttiin, että eipä tarvii ressata mahtuuko nvidian seuraava über näytönohjain omaan koppaan. Voi valita just sen mallin joka miellyttää silmään. Ja voi sitten valita vähän kuumemman kivenkin, kun voi asentaa ison ja järeän nestejäähyn halutessaan ja ramminkin saa halutessaan tuplattua jos 4 paikkaa emossa jne.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
No lähinnä viittasin tuohon ssg:n kommenttiin, että eipä tarvii ressata mahtuuko nvidian seuraava über näytönohjain omaan koppaan. Voi valita just sen mallin joka miellyttää silmään. Ja voi sitten valita vähän kuumemman kivenkin, kun voi asentaa ison ja järeän nestejäähyn halutessaan ja ramminkin saa halutessaan tuplattua jos 4 paikkaa emossa jne.
Aika monet ITX-kotelot on suunniteltu AIO:lle, yleensä 240-280mm jäähy mahtuu johonkin. Täyttä vesijäähyäkin ihmiset ovat onnistuneet ahtamaan melko pieneen tilaan kuin myös tehokkaimman pään prosessoreja. Toki kaikki kotelot eivät ole yhtä hyviä tai sopivia kaikille komponenteille, mutta sama se on ATX-koteloissa.

Minulle näyttää tosi oudolta, kun ihmisillä on joku 10 kotelotuuletinta ATX-koteloissa kun omaani riittää tasan yksi plus prossan, näyttiksen ja virtalähteen tuulettimet. Eikä näistä mikään puhku kuin viimeistä päivää rasituksessa.

4090-korttia valitessa ei tarttenut tehdä muuta, kuin katsoa eri mallien mitat ja vähän mittailla kotelosta. Nämä kortit ovat muutenkin oikeastaan poikkeuksia ylimitoitetuilla jäähyillään, mikä tekee niistä itseasiassa erinomaisia ahtaampaan ITX-koteloon jos vain kortti fyysisesti mahtuu sisään.

Näiden pienempien setuppien isoin ongelma on emojen kalliimmat hinnat ja huonompi valikoima.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 328
No niin nyt on kerennyt vähän vertailemaan tätä 4090 tuf oc:tä 2080ti gamerock oc (muistaakseni 120% power target). Onhan tuo ihan julmettu loikka.
Kaikki 3440x1440 resolla, ei dsll
q2 rtx 44fps > 140
cp2077 ultra+psyco rt avg 22, min 17, max 63 >118/50/150
cp2077 ultra ilman rt 40/32/48 >135/74/215
Metro exodus extreme (rt) avg 38>89
rdr2 Vulkan (asetukset suurimmilla) avg 64 >135, dx12 aika sama. Tosin tässä 2080ti:llä oli minimi parempi kuin 4090 39fps vs 20fps jostain syystä
Karkkimarkki Timespy extremen custom gfx tulos 11955 >28052
Markkikarkki Firestrike ultra custom gfx tulos 17994 > 46464

Lievää kelojen vinkumista 140/150 fps jälkeen, karkkimarkin muutamassa testissä (kuten mesh shader) missä mennään 1000+fps kuuluu selvästi.
Flektit lähtee pyörimään "nopeasti" mutta kuormituksen jälkeen aika nopeasti hiljentyvät. Aika kuuluvaa jos kuulokkeet ei ole päässä, varsinkin kun jostain syystä ottaa resonointia koppaan tms. Kuulokkeilla ei pahemmin kuulunut kun pelailin Metro Exodusta pari tuntia. Noin 450w imaisi kortti tuolloin.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 897
Saa nähä vaikuttaako 4080 hinnan laskupaineisiin, jos tosiaan käy ilmi, että 7900xtx vaporchamberissa on jotain valmistusvirhettä ja pahimmillaan voi johtaa takaisinkutsuihin. Yksi lisäsyy miksi en edes harkitse ostavani amd gpu.

edit. Niin siis vaikuttaako niin ettei hintaa tarvitse pudottaa välttämättä tai ainakaan niin paljoa.

 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 328
Kuinka custom tulos tuo oikein on kun noin paljon graphics scorea sait? Ite stock +1500memoryyn niin tuli 19 352pts
Nuo on kaikki ajettu 3440x1440 resolla. Lähinnä tuo resoluutio on oman mielenkiinnon kohteena kun se on monitorini natiivireso.

Normaali timespy extreme antoi 19239pts graffaan. HWinfon mukaan max kellot core effective 2730MHz ja muisti 2625MHz (3dmarkki näytti muistikelloiksi puolet tuosta).


Muokkaus, pitihän sitä sitten kokeilla vähin kellitellä. 1500 lisää muistille, 50 ytimelle ja tehorajoitin +133w. 20109 graffa pojoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
45
No johan harmittaa, kun en mukamas viime kuussa tarvinnut näin (Gainward 4090 Phantom gs) tehokasta korttia ja laitoin sen kiertoon. Sitten kuitenkin ennen joulua sorruin tilaamaan MSI 4090 gaming X kun huomasin, että Verkkiksessä oli myynnissä.
Phantom oli todella hiljainen ja käämit ei huutanut yhtään. Msi on ihan vastakohta. Lisäksi Phantom saa time spyssa noin 1900 graphics scorea enemmän kun vakiona molempia ajelee.
Lähtee Phantom uudelleen tilaukseen, kun niitä taas saa.
Tarkoitatko tätä korttia? Gainward GeForce RTX 4090 Phantom - Graphics card Gainward on LDLC
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 050
Nuo on kaikki ajettu 3440x1440 resolla. Lähinnä tuo resoluutio on oman mielenkiinnon kohteena kun se on monitorini natiivireso.

Normaali timespy extreme antoi 19239pts graffaan. HWinfon mukaan max kellot core effective 2730MHz ja muisti 2625MHz (3dmarkki näytti muistikelloiksi puolet tuosta).


Muokkaus, pitihän sitä sitten kokeilla vähin kellitellä. 1500 lisää muistille, 50 ytimelle ja tehorajoitin +133w. 20109 graffa pojoa.
Juu juu, onko kuinka vakaa? Ite jouduin laskee muistit 1500 --> 1400 ku DL2.0 kaatu 16min päästä. Sil pelil saa hyvää vakautta haettua ku rtx on ja kaikki muutki asetukset tapis ja gpu usage koko aja 99-100prosenttia. Watteja ottaa parhaimmillaa 492w, tolla 1400mem toimi ainaki tunnin. Sitte ku laitto DLSS Quality ni fps pomppas jostai +50 --> 90fps ja toimii niin sulavasti eikä kuvanlaatu käytännös kärsi :thumbsup:
 
Liittynyt
25.03.2020
Viestejä
447
Juu juu, onko kuinka vakaa? Ite jouduin laskee muistit 1500 --> 1400 ku DL2.0 kaatu 16min päästä. Sil pelil saa hyvää vakautta haettua ku rtx on ja kaikki muutki asetukset tapis ja gpu usage koko aja 99-100prosenttia. Watteja ottaa parhaimmillaa 492w, tolla 1400mem toimi ainaki tunnin. Sitte ku laitto DLSS Quality ni fps pomppas jostai +50 --> 90fps ja toimii niin sulavasti eikä kuvanlaatu käytännös kärsi :thumbsup:
Mulla on sama kortti mikä sulla. +1500 memory +250mhz kellot ja powerlimit tapissa. Hyvin toiminut itellä nuo kellot.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 328
Pitää kokeilla kellojuttuja uudestaan sitten kun saan kortin vesille, ei tuota tuulettimet 59% jaksa kuunnella.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 594
Sekä omalla kortillani että ComputerBasen foorumilla Port Royal todettu selvästi parhaaksi vakaustestiksi Adalle. Kaikki muut RT-nimikkeetkin pyörii ongelmitta ainakin yhtä binniä, monet jopa kolmea binniä korkeammilla kelloilla kuin Port. Kaksi peräkkäistä ajoa perusasetuksilla on itselleni riittänyt varmistamaan pelivakauden useilla eri jännitetasoilla, aina 100% varmuudella. Joku saksalainen oli saanut korttinsa kippaamaan vielä vakioasetuksia alemmilla kelloilla Port Royalin custom-ajolla, jossa resoluutio nostettu oletuksesta ja kaikki namiskat laitettu kaakkoon.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
345
Nyt kun Ai-kuvageneraattori Stable Diffusion on kovinta hottia. On näytönohjainten tehokkuus kyseisen kuvageneraattorin suhteen mielenkiintoista. Tomshardware julkaisi hiljattain testin, jossa mukana myös AMD:n edellisen sukupolven kortit.

Omat ensimmäiset testit eilen Stable Diffusionilla antoi avokämmentä päin naamaa kun käytössä oli AI:n kannalta SER:ri korttini 3060Ti. 8GB on minimi muistimäärä. Joutuu katselemaan tuonne 4090 suuntaan. Eikä taida 4090 versiota isommalla muistilla olla näköpiirissä. Sellaiselle olisi huutava kysyntä. Netistä löytyi lukuja sen suuntaisesti, että 24GB riittäisi noin 1k resoluution kuvien laskemiseen. Kun taas 2K kuva vaatii noin 96GB näytönohjaimen muistia. Ei oo helppoa näiden kuluttajatuotteiden budjettien rajoissa.


Aika erikoista on se kuinka 3080 ja 3080 12GB pieksee 4080-kortin testissä. Mitään muuta selitystä asialle ei oikeen löydy kuin 3080 verrokkien leveämpi muistiväylä. Muistiväylän leveys vaikuttaa olevan todella isossa roolissa.

Käppyröitä kohdasta 13 minuuttia.
 
Liittynyt
25.03.2020
Viestejä
447
Sekä omalla kortillani että ComputerBasen foorumilla Port Royal todettu selvästi parhaaksi vakaustestiksi Adalle. Kaikki muut RT-nimikkeetkin pyörii ongelmitta ainakin yhtä binniä, monet jopa kolmea binniä korkeammilla kelloilla kuin Port. Kaksi peräkkäistä ajoa perusasetuksilla on itselleni riittänyt varmistamaan pelivakauden useilla eri jännitetasoilla, aina 100% varmuudella. Joku saksalainen oli saanut korttinsa kippaamaan vielä vakioasetuksia alemmilla kelloilla Port Royalin custom-ajolla, jossa resoluutio nostettu oletuksesta ja kaikki namiskat laitettu kaakkoon.
Tuli nyt tuota Port Royalia testattua nii vakaat kellot näyttäisi olevan +1400 muistit ja +250 kellot.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
634
Onko kukaan kokeillut ajaa pelatessa 4080 korttia niin, että tuulettimet eivät ole käynnissä? Jäähdytys on 4080 piirille niin överi, että missään pelissä kortin lämmöt eivät nouse paljoakaan yli 50 astetta, vaikka tuulettimet minimikierroksilla 30 pinnaa ja kaikki graafiset karkit käytössä.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
24
Onko kukaan kokeillut ajaa pelatessa 4080 korttia niin, että tuulettimet eivät ole käynnissä? Jäähdytys on 4080 piirille niin överi, että missään pelissä kortin lämmöt eivät nouse paljoakaan yli 50 astetta, vaikka tuulettimet minimikierroksilla 30 pinnaa ja kaikki graafiset karkit käytössä.
Hmm... Itsellä gaming x trio ja 1300-1500rpm lämmöt nousee 70 pintaan ja hotspot 80c... Vähän yläkanttiin nuo lukemat
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 307
Viestejä
4 219 533
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom