Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tohon OptimumTechin videoon viitaten, onks joku tehny pidempää tutkimusta sen suhteen et kumpi on nyt sit oikeasti fiksumpi tapa, alivoltittaminen vai vaan suoraan powertargetin laskeminen?Keräilin illan ratoksi niitä harvoja 4090-alivoltituslukemia, mitä ei-anonyymeistä lähteistä jo löytyi.
Optimum Tech: 2745MHz@945mV (RTX 4090 FE)
Tech YES City: 2820MHz@950mV (Colorful iGame RTX 4090 Vulcan OC)
GPUReport: 2505MHz@865mV (Gigabyte RTX 4090 Gaming OC)
Jagat Review: 2445MHz@850mV & 2775MHz@950mV (MSI RTX 4090 Suprim X)
HardwareDealz: 2700MHz@925mV & 2850MHz@975mV (Asus RTX 4090 STRIX OC)
Tulokset käppyränä ja trendline piirrettynä:
Otos on tässä vielä pieni, mutta kun heitän oman korttini tuloksen mukaan (Gigabyte RTX 4090 Windforce, 2665MHz@900mV) ja poimin pari vähemmän virallista foorumipostausta samaan pakettiin, niin tässä omia johtopäätöksiäni:
1. Ainakin välillä 850mV-975mV taajuus skaalautuu käytännössä lineaarisesti jännitteen mukaan.
2. Hajonta piirien välillä on erittäin pientä.
3. Eri valmistajien, eri korttimallien tai eri versioiden (OC vs non-OC) erot on luultavasti täysin olemattomia.
Kunhan tuloksia kertyy lisää, niin enköhän päivitä sekä käppyrää että johtopäätöksiäni jossain vaiheessa.
Tohon OptimumTechin videoon viitaten, onks joku tehny pidempää tutkimusta sen suhteen et kumpi on nyt sit oikeasti fiksumpi tapa, alivoltittaminen vai vaan suoraan powertargetin laskeminen?
Järki sanois et alivoltittaminen koska siinä pääsee viilaamaan aika millintarkasti sen käyrän, mut tälleen kun en ite korttia omista niin vähän hankala lähtee mitään faktaan perustuvaa sanomaan.
Der8auerin mukaan powerlimit laskeminen on fiksumpaa kuin jännitteen laskeminen.
Sama koskee powerlimitissä kuin jännitteenlaskussa. Ei saa överisti laskea kun shutterointia tapahtuu.
Helpommalla pääsee kun powerlimittiä laskee kun riittää yhden napin klikkaamista.
Joka tapaukseessa molemmat tavat on testattu parin isomman tahon toimesta ja lopputulos on 1-2fps suuntaan tai toiseen kumpaa tapaa käyttää.
Der8auerin mukaan powerlimit laskeminen on fiksumpaa kuin jännitteen laskeminen.
Sama koskee powerlimitissä kuin jännitteenlaskussa. Ei saa överisti laskea kun shutterointia tapahtuu.
Helpommalla pääsee kun powerlimittiä laskee kun riittää yhden napin klikkaamista.
Joka tapaukseessa molemmat tavat on testattu parin isomman tahon toimesta ja lopputulos on 1-2fps suuntaan tai toiseen kumpaa tapaa käyttää.
Osaisitko selittää mitä tuossa Tech YES Cityn videolla tarkoittaa tuo "-161 Curve" alivoltittamisessa? En ole kovin kokenut alivoltittamisen kanssa, tiedän sen verran että valkkaat jonkun sopivan pisteen Afterburnerissa ja sen yläpuolelta tasoitat muut käyrän pisteet samaan tasoon, esim. 950 ja ylöspäin samalle kellotaajuudelle.En välttämättä tulkitse Der8auerin puheita noin. Sanoo käsittääkseni, että omalla metodillaan ei saanut yhtä hyvää perf/W-lukemaa alivoltittamalla kuin power limitin laskulla. Ja se metodi oli tyypillinen benchmarkkaajan metodi: benchmarkin tulos (käytännössä average fps) vs testin aikainen isoin wattilukema. Jos jalostetaan metodia sen verran, että otetaan average fps:n sijaan suorituskyvyn mittariksi esim. frame timen liukuva keskihajonta, niin tilanne on luultavasti jo hieman toinen. Tech YES Cityn videolla näkyy, miten näyttiksen kellotaajuudet heiluvat 50% power limitillä jo todella isossa, noin 10% haarukassa. Lisäksi metodia ehdottomasti kannattaisi jalostaa tehonkulutuksen osalta, koska piikkiteho on hyödyllinen oikeastaan vain virtalähteen mitoituksen määrittämisessä. Niin kustannusten, lämpöjen kuin tuulettimien melun osalta oleellisempaa on keskiteho tai ns. task energy, eli paljonko tietyn tehtävän (esim. bencmark-ajon) suorittamiseen kuluu energiaa. Power limitillä rajoitettu näyttis vie käytännössä sen limitin verran koko ajan, alivoltitettu taas vain niissä kaikkein raskaimmissa kohdissa.
Osaisitko selittää mitä tuossa Tech YES Cityn videolla tarkoittaa tuo "-161 Curve" alivoltittamisessa? En ole kovin kokenut alivoltittamisen kanssa, tiedän sen verran että valkkaat jonkun sopivan pisteen Afterburnerissa ja sen yläpuolelta tasoitat muut käyrän pisteet samaan tasoon, esim. 950 ja ylöspäin samalle kellotaajuudelle.
Näin mäkin sen ymmärsin, mutta tuon käyrän siirron vaikutusta en oikein ymmärtänyt. Ehkä sillä on enemmän merkitystä silloin, kun näyttis ei tee paljon mitään? Alemmat kellot, vähemmän virrankulutusta.En osaa. Koitin pähkäillä sitä itsekin. Paras selitys, mikä mieleen tuli, oli että olisi laskenut ensin koko käyrää 161 MHz ja tehnyt sitten 950mV:lle sen kellotuksen. Käytännössä sillä miinusmerkkisellä säädöllä ei tosin olisi tuossa tilanteessa enää mitään roolia, joten miksi on merkannut ylös sen eikä esim. sen 950mV:n kohdalle tehtyä plus-merkkistä offsetia? En tiedä. Mutta itse kellotaajuus näkyy OSD:ssä videolla, sen perusteella merkitsin tulokseksi tuon 2820MHz@950mV.
Se, että kohteen nimessä on tietty malli, ei eBayssa kiinalaismyyjien tuotteissa merkitse mitään. Vastaavia geneerisiä on näkynyt vuosia. Tuokin vaatii leikkelyä ja poraamista jos sen haluaa kiinnittää mihin tahansa.Tuli ebayssä vastaan tälläinen jäähy, onko tämä joku uusi keksintö rtx 4090 varten vai onko näitä ollut aiemminkin?
Perussettiä, enemmän ja vähemmän sitä on korteissa. Onko kuitenkin vasta kun mennään tyyliin +140fps jolloin ei mielestäni aivan NIIN paha? Ajan kanssa kun korttia käyttää niin saattaa hiukan hiljentyäkkinOstin 4090 rog strixin ja siinä on pikkasen coil whineä. Miten teillä muilla on sen suhteen? Vaikuttaako tuo jälleenmyyntiarvoon?
Verkkokauppa.com ei sitten julkaissut arvosteluani jossa mainitsin asiasta. Reilu meininki.
Mulla ollut nyt noin viikon 4090 strix käytössä. Coil whine on hurjaa jos alkaa ajaa 3d markkeja, muuten ei häiritse.Ostin 4090 rog strixin ja siinä on pikkasen coil whineä. Miten teillä muilla on sen suhteen? Vaikuttaako tuo jälleenmyyntiarvoon?
Verkkokauppa.com ei sitten julkaissut arvosteluani jossa mainitsin asiasta. Reilu meininki.
Perussettiä, enemmän ja vähemmän sitä on korteissa. Onko kuitenkin vasta kun mennään tyyliin +140fps jolloin ei mielestäni aivan NIIN paha? Ajan kanssa kun korttia käyttää niin saattaa hiukan hiljentyäkkin
Ekat savut saatu 12VPWHR:stä ja Nvidian orggis adapterista
Kannattaa huomata että mihin suuntaan kaapelia ei saa taivuttaa
Hmm... Onko kyseessä valmistusvirhe vai asennusvirhe viikon kysymys?
Monessa mallissa nuo liittimet on vaan upotettu sen verran sinne jäähyn "sisään", jolloin niihin ei saa edes kiinni mitään kulma-liitintä.
Voisi vähän kritisoida Buildzoidia tuosta videosta. Olisi ottanut selvä mitä pinnejä pcie-liitin käyttää, "en ole varma mitä pinnejä pcie-liitin käyttää mutta luulen että 12vhpwr-liittimen pinnit on pienempiä" ja ruudulla auki pcie-liittimen (minitek pwr 3.0) datasheet. Suuri paljastus: näköjään samoja.
En siis ole eri mieltä kuin hän että on turha liitin mutta ehkä huonoin Buildzoidin video mitä olen nähnyt, semmoinen soitellen sotaan-tyyppinen.
Cablemodin julkaisema ohje liittyen tuohon 12VHPWR liittimeen: 12VHPWR Cable Guide – CableMod
Yleisimmät syyt korvauksen epäämiseen tai alentamiseen
Tutustu vakuutusehtoihin huolellisesti, niin saat kokonaiskuvan vakuutusta koskevista suojeluohjeista ja huolellisuusmääräyksistä.
- Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko.
- Törkeän huolimattomuuden seurauksena syntynyt vahinko.
- Suojeluohjeiden rikkomisen seurauksena syntynyt vahinko. Sinä vastaat siitä, että tuotetta käytetään käyttöohjeiden mukaisesti.
Jos oikein alkavat pilkkua nussimaan niin koska ohjeessa sanotaan että kaapelia ei saa taivuttaa sivulle, niin toi edellä ollut tapaus menisi tuon "Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko" alle. Kuvasta näkee selkeästi että se kaapeli on taivutettu sivulle. Mutta uskoisin kyllä että tuon takia kärähtäneet kortit menee takuuseen, mutta kuinka pitkään menee että saa uuden kortin tilalle on sit taas eriasia.Tää ainakin ratkaisi sen että mistä ostetaan ja mikä palvelu otetaan lisäksi... Vähentää vitutuksen määrää
Tosin nyt pitäisi saada tähän kohtaan vastaus:
Meneekö kaapelin asennus tuohon kategoriaan
Mitäköhän Tukes tykkää tästäNo ei tässä vastuukysymyksenä ole epäselvyyttä. Näyttikset ja niiden mukana adapterit on toimitettu ilman mitään taivutusohjetta. Nvidian ja AIB-partnereiden pussista menee. Tuon Cablemodin osalta nyt on sentään ohje olemassa, mutta mahtaakohan sekään painaa vaakakupissa, jos perussyy on pieleen suunniteltu liitin.
Mulla olisi joutilaana tällainen Tampereella, pistä YV jos kiinnostaa:Mikäs olisi laadukas riser-kaapeli jos päätyy näyttistä kääntämään? Kun ei O11D mahdu varmaan lasisivu mitenkään kiinni. Koppa auki mentiin 3090 EK blokin kanssa jo 2 vuotta. Mutta viimeksi 1080ti kanssa kokeilin risereita niin tuloksena oli vain BSOD ja boottilooppia niin viskasin silloin ne roskiin.
Mutta missä ohjeessa niin sanotaan? Jos näytönohjaimen ohjeessa niin ok, mutta jos pitäisi kaivella jotain muita ohjeita netistä (esim. jonkun kaapelivalmistajan ohjetta jonka kaapelia ei käytetä vaan käytetään mukana tullutta adapteria) niin siihen tuskin voi vedota.Jos oikein alkavat pilkkua nussimaan niin koska ohjeessa sanotaan että kaapelia ei saa taivuttaa sivulle, niin toi edellä ollut tapaus menisi tuon "Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko" alle. Kuvasta näkee selkeästi että se kaapeli on taivutettu sivulle. Mutta uskoisin kyllä että tuon takia kärähtäneet kortit menee takuuseen, mutta kuinka pitkään menee että saa uuden kortin tilalle on sit taas eriasia.
Jos oikein alkavat pilkkua nussimaan niin koska ohjeessa sanotaan että kaapelia ei saa taivuttaa sivulle, niin toi edellä ollut tapaus menisi tuon "Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko" alle. Kuvasta näkee selkeästi että se kaapeli on taivutettu sivulle. Mutta uskoisin kyllä että tuon takia kärähtäneet kortit menee takuuseen, mutta kuinka pitkään menee että saa uuden kortin tilalle on sit taas eriasia.
Aris mittaili kaapelin lämmöksi 500W kuormalla 55C suoralla kaapelilla ja 57C taivutetulla kaapelilla. Epäilee että palaminen aiheutunut vaillinaisesta liitännästä, esim. kaapeli ei ole kunnolla kytketty sisään tai joku pinneistä rikki.
Hmm ok, en näistä sähköasioista paljoa ymmärrä. Onko adapteria käytettäessä merkittävästi suurempi sähkövirta tuossa liitännässä ja lämmöt siis ihan jotain muuta kuin kaapelia käytettäessä? Vaikka siis molemmissa tapauksissa näyttis luukuttaisi 500W.Hox!
Tuo ei ole adapterilla vaan suoralla ATX 3.0 kaapelilla edelleenkin laatu erot valmistajien välillä...
Kiinalaiset käyttää paksuja eristeitä ja vähän kuparia saadakseen hinnan alas... ja grimpattujen liittimien laatu vaihtelee laidasta laitaan. Itsekkin ostellut kiinalaisia kaapeleita sen verta että kaikki on mitattava ennen asennusta kerta keskimäärin 10kpl grimpatuista liittimistä 100 kaapelisssa on susia jotka pääsee itse tekemään uusiksi...Hmm ok, en näistä sähköasioista paljoa ymmärrä. Onko adapteria käytettäessä merkittävästi suurempi sähkövirta tuossa liitännässä ja lämmöt siis ihan jotain muuta kuin kaapelia käytettäessä? Vaikka siis molemmissa tapauksissa näyttis luukuttaisi 500W.
Mutta siis onko sillä, että testissä on kaapeli eikä adapteri itsessään merkitystä tuon liittimen lämpötilan/sulamisen suhteen?Jos adaptereissa on puolet tuosta suoran kaapelin kuparimäärästä niin en yllättyisi jos lämmöt olisi lähemmäs tuplat siinä liitännässä
Adapteri ei ole niin yksinkertainen asia...Mutta siis onko sillä, että testissä on kaapeli eikä adapteri itsessään merkitystä tuon liittimen lämpötilan/sulamisen suhteen?
Tämä huonolaatuisuus kuulostaa vähän eri asialta, sillä varmasti sekä kaapelista että adapterista voi tehdä huonolaatuisen paskoilla materiaaleilla tms.
Todennäköisesti lukemat olisi samat.Ok, adapteri on siis haavoittuvaisempi, mutta ehjällä, normaalisti toimivalla adapterilla mitattaisiin varmaan siis samoja lukemia kuin normaalisti toimivalla kaapelilla vai ei?
Voimavirtapistoke niin kestää varmasti pientä vääntöä ja kattaa next-gen watit.Seuraavassa genissä laittavat palovaroittimen korttien kylkiäiseksi sen anti-sag tikun sijasta.