NVIDIA GeForce RTX 4090 & 4080 -ketju (Ada Lovelace)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
ihan kivasti näyttäis jimmsin TUF kulkevan
 

Liitteet

  • Screenshot 2022-10-22 202416.png
    Screenshot 2022-10-22 202416.png
    2 MB · Luettu: 302
Keräilin illan ratoksi niitä harvoja 4090-alivoltituslukemia, mitä ei-anonyymeistä lähteistä jo löytyi.

Optimum Tech: 2745MHz@945mV (RTX 4090 FE)
Tech YES City: 2820MHz@950mV (Colorful iGame RTX 4090 Vulcan OC)
GPUReport: 2505MHz@865mV (Gigabyte RTX 4090 Gaming OC)
Jagat Review: 2445MHz@850mV & 2775MHz@950mV (MSI RTX 4090 Suprim X)
HardwareDealz: 2700MHz@925mV & 2850MHz@975mV (Asus RTX 4090 STRIX OC)
FR33THY: 2715MHz@935mV (Gigabyte RTX 4090 Gaming OC)
LTT: 2790MHz@975mV (MSI RTX 4090 Suprim X)

Tulokset käppyränä ja trendline piirrettynä:

1666774754910.png


Otos on tässä vielä pieni, mutta kun heitän oman korttini tuloksen mukaan (Gigabyte RTX 4090 Windforce, 2665MHz@900mV) ja poimin pari vähemmän virallista foorumipostausta samaan pakettiin, niin tässä omia johtopäätöksiäni:

1. Ainakin välillä 850mV-975mV taajuus skaalautuu käytännössä lineaarisesti jännitteen mukaan.
2. Hajonta piirien välillä on erittäin pientä.
3. Eri valmistajien, eri korttimallien tai eri versioiden (OC vs non-OC) erot on luultavasti täysin olemattomia.

Kunhan tuloksia kertyy lisää, niin enköhän päivitä sekä käppyrää että johtopäätöksiäni jossain vaiheessa.

Edit: Lisätty FR33THY tuloksiin ja graafiin, osuu erittäin lähelle alkuperäistä trendlinea.

Edit 2: Lisätty Linus Tech Tipsin tulokset: Kyseessä ensimmäinen janan alapuolelle selkeämmin jäävä tulos, tosin Linus nosti jännitettä suht ronskisti 950->975mV kun alempi osoittautui epävakaaksi. Lisäksi testinä CP2077 eli kunnon RT-kuorma, joissain muissa tuloksissa testit helpompia.
 

Liitteet

  • 1666464249649.png
    1666464249649.png
    10,5 KB · Luettu: 3 438
  • 1666592561888.png
    1666592561888.png
    10,4 KB · Luettu: 1 708
Viimeksi muokattu:
Keräilin illan ratoksi niitä harvoja 4090-alivoltituslukemia, mitä ei-anonyymeistä lähteistä jo löytyi.

Optimum Tech: 2745MHz@945mV (RTX 4090 FE)
Tech YES City: 2820MHz@950mV (Colorful iGame RTX 4090 Vulcan OC)
GPUReport: 2505MHz@865mV (Gigabyte RTX 4090 Gaming OC)
Jagat Review: 2445MHz@850mV & 2775MHz@950mV (MSI RTX 4090 Suprim X)
HardwareDealz: 2700MHz@925mV & 2850MHz@975mV (Asus RTX 4090 STRIX OC)

Tulokset käppyränä ja trendline piirrettynä:

1666464249649.png


Otos on tässä vielä pieni, mutta kun heitän oman korttini tuloksen mukaan (Gigabyte RTX 4090 Windforce, 2665MHz@900mV) ja poimin pari vähemmän virallista foorumipostausta samaan pakettiin, niin tässä omia johtopäätöksiäni:

1. Ainakin välillä 850mV-975mV taajuus skaalautuu käytännössä lineaarisesti jännitteen mukaan.
2. Hajonta piirien välillä on erittäin pientä.
3. Eri valmistajien, eri korttimallien tai eri versioiden (OC vs non-OC) erot on luultavasti täysin olemattomia.

Kunhan tuloksia kertyy lisää, niin enköhän päivitä sekä käppyrää että johtopäätöksiäni jossain vaiheessa.
Tohon OptimumTechin videoon viitaten, onks joku tehny pidempää tutkimusta sen suhteen et kumpi on nyt sit oikeasti fiksumpi tapa, alivoltittaminen vai vaan suoraan powertargetin laskeminen?

Järki sanois et alivoltittaminen koska siinä pääsee viilaamaan aika millintarkasti sen käyrän, mut tälleen kun en ite korttia omista niin vähän hankala lähtee mitään faktaan perustuvaa sanomaan.
 
Tohon OptimumTechin videoon viitaten, onks joku tehny pidempää tutkimusta sen suhteen et kumpi on nyt sit oikeasti fiksumpi tapa, alivoltittaminen vai vaan suoraan powertargetin laskeminen?

Järki sanois et alivoltittaminen koska siinä pääsee viilaamaan aika millintarkasti sen käyrän, mut tälleen kun en ite korttia omista niin vähän hankala lähtee mitään faktaan perustuvaa sanomaan.

Ei varsinaisesti. Mutta OptimumTechin tuloksetkin tukee mun mielestä itse asiassa alivoltitusta, vaikka hänen johtopäätöksensä oli toinen. Itse lähtisin liikkeelle tällä periaatteella, jossa koko käyrä siirretään ensin offsetilla haluttuun kohtaan ja lopuksi tasoitetaan käppyrä halutun jännitetason yläpuolelta. Silloin pykälien välit pysyy samana kuin vakiona, mutta se eniten käytetyn pykälän kohta on optimoitu.

Power limitterillä kortti vie tehoa käytännössä aina sen rajan verran, mutta samalle piikkitasolle alivoltitettu kortti vie suurimman osan ajasta huomattavasti vähemmän virtaa. Lisäksi kortti ei kyykkää niissä kaikkein vaativimmissa kohdissa, mikä kaiken järjen mukaan tekee pelikokemuksesta sujuvamman. Tuossa Tech YES Cityn videolla kerrotaan ja ihan näytetäänkin, miten aggressiivinen power limitin laskeminen johtaa stutterointiin.
 
Der8auerin mukaan powerlimit laskeminen on fiksumpaa kuin jännitteen laskeminen.

Sama koskee powerlimitissä kuin jännitteenlaskussa. Ei saa överisti laskea kun shutterointia tapahtuu.
Helpommalla pääsee kun powerlimittiä laskee kun riittää yhden napin klikkaamista.
Joka tapaukseessa molemmat tavat on testattu parin isomman tahon toimesta ja lopputulos on 1-2fps suuntaan tai toiseen kumpaa tapaa käyttää.

 
Der8auerin mukaan powerlimit laskeminen on fiksumpaa kuin jännitteen laskeminen.

Sama koskee powerlimitissä kuin jännitteenlaskussa. Ei saa överisti laskea kun shutterointia tapahtuu.
Helpommalla pääsee kun powerlimittiä laskee kun riittää yhden napin klikkaamista.
Joka tapaukseessa molemmat tavat on testattu parin isomman tahon toimesta ja lopputulos on 1-2fps suuntaan tai toiseen kumpaa tapaa käyttää.


Huhhuh! Power targetin kun laskee 60 %:iin, niin Cyberpunkissa menettää vain 2 % ruudunpäivitysnopeudesta :jd:
 
Olen tässä pyöritellyt 4090 perus diibadaaba peleillä esim pubgia 4k yms. Plus ai kuvankäsittelyä jne ja koko setti vie 100wattia vähemmän virtaa kuin 3090ti samoilla asetuksilla. Johtunee varmaan siitä kun 120fps hakkaa gsync kiinni nii näyttiskin ottaa sitten iisisti.
 
Der8auerin mukaan powerlimit laskeminen on fiksumpaa kuin jännitteen laskeminen.

Sama koskee powerlimitissä kuin jännitteenlaskussa. Ei saa överisti laskea kun shutterointia tapahtuu.
Helpommalla pääsee kun powerlimittiä laskee kun riittää yhden napin klikkaamista.
Joka tapaukseessa molemmat tavat on testattu parin isomman tahon toimesta ja lopputulos on 1-2fps suuntaan tai toiseen kumpaa tapaa käyttää.



En välttämättä tulkitse Der8auerin puheita noin. Sanoo käsittääkseni, että omalla metodillaan ei saanut yhtä hyvää perf/W-lukemaa alivoltittamalla kuin power limitin laskulla. Ja se metodi oli tyypillinen benchmarkkaajan metodi: benchmarkin tulos (käytännössä average fps) vs testin aikainen isoin wattilukema. Jos jalostetaan metodia sen verran, että otetaan average fps:n sijaan suorituskyvyn mittariksi esim. frame timen liukuva keskihajonta, niin tilanne on luultavasti jo hieman toinen. Tech YES Cityn videolla näkyy, miten näyttiksen kellotaajuudet heiluvat 50% power limitillä jo todella isossa, noin 10% haarukassa. Lisäksi metodia ehdottomasti kannattaisi jalostaa tehonkulutuksen osalta, koska piikkiteho on hyödyllinen oikeastaan vain virtalähteen mitoituksen määrittämisessä. Niin kustannusten, lämpöjen kuin tuulettimien melun osalta oleellisempaa on keskiteho tai ns. task energy, eli paljonko tietyn tehtävän (esim. bencmark-ajon) suorittamiseen kuluu energiaa. Power limitillä rajoitettu näyttis vie käytännössä sen limitin verran koko ajan, alivoltitettu taas vain niissä kaikkein raskaimmissa kohdissa.
 
Viimeksi muokattu:
En välttämättä tulkitse Der8auerin puheita noin. Sanoo käsittääkseni, että omalla metodillaan ei saanut yhtä hyvää perf/W-lukemaa alivoltittamalla kuin power limitin laskulla. Ja se metodi oli tyypillinen benchmarkkaajan metodi: benchmarkin tulos (käytännössä average fps) vs testin aikainen isoin wattilukema. Jos jalostetaan metodia sen verran, että otetaan average fps:n sijaan suorituskyvyn mittariksi esim. frame timen liukuva keskihajonta, niin tilanne on luultavasti jo hieman toinen. Tech YES Cityn videolla näkyy, miten näyttiksen kellotaajuudet heiluvat 50% power limitillä jo todella isossa, noin 10% haarukassa. Lisäksi metodia ehdottomasti kannattaisi jalostaa tehonkulutuksen osalta, koska piikkiteho on hyödyllinen oikeastaan vain virtalähteen mitoituksen määrittämisessä. Niin kustannusten, lämpöjen kuin tuulettimien melun osalta oleellisempaa on keskiteho tai ns. task energy, eli paljonko tietyn tehtävän (esim. bencmark-ajon) suorittamiseen kuluu energiaa. Power limitillä rajoitettu näyttis vie käytännössä sen limitin verran koko ajan, alivoltitettu taas vain niissä kaikkein raskaimmissa kohdissa.
Osaisitko selittää mitä tuossa Tech YES Cityn videolla tarkoittaa tuo "-161 Curve" alivoltittamisessa? En ole kovin kokenut alivoltittamisen kanssa, tiedän sen verran että valkkaat jonkun sopivan pisteen Afterburnerissa ja sen yläpuolelta tasoitat muut käyrän pisteet samaan tasoon, esim. 950 ja ylöspäin samalle kellotaajuudelle.
 
Osaisitko selittää mitä tuossa Tech YES Cityn videolla tarkoittaa tuo "-161 Curve" alivoltittamisessa? En ole kovin kokenut alivoltittamisen kanssa, tiedän sen verran että valkkaat jonkun sopivan pisteen Afterburnerissa ja sen yläpuolelta tasoitat muut käyrän pisteet samaan tasoon, esim. 950 ja ylöspäin samalle kellotaajuudelle.

En osaa. Koitin pähkäillä sitä itsekin. Paras selitys, mikä mieleen tuli, oli että olisi laskenut ensin koko käyrää 161 MHz ja tehnyt sitten 950mV:lle sen kellotuksen. Käytännössä sillä miinusmerkkisellä säädöllä ei tosin olisi tuossa tilanteessa enää mitään roolia, joten miksi on merkannut ylös sen eikä esim. sen 950mV:n kohdalle tehtyä plus-merkkistä offsetia? En tiedä. Mutta itse kellotaajuus näkyy OSD:ssä videolla, sen perusteella merkitsin tulokseksi tuon 2820MHz@950mV.
 
En osaa. Koitin pähkäillä sitä itsekin. Paras selitys, mikä mieleen tuli, oli että olisi laskenut ensin koko käyrää 161 MHz ja tehnyt sitten 950mV:lle sen kellotuksen. Käytännössä sillä miinusmerkkisellä säädöllä ei tosin olisi tuossa tilanteessa enää mitään roolia, joten miksi on merkannut ylös sen eikä esim. sen 950mV:n kohdalle tehtyä plus-merkkistä offsetia? En tiedä. Mutta itse kellotaajuus näkyy OSD:ssä videolla, sen perusteella merkitsin tulokseksi tuon 2820MHz@950mV.
Näin mäkin sen ymmärsin, mutta tuon käyrän siirron vaikutusta en oikein ymmärtänyt. Ehkä sillä on enemmän merkitystä silloin, kun näyttis ei tee paljon mitään? Alemmat kellot, vähemmän virrankulutusta.
 
Tuli ebayssä vastaan tälläinen jäähy, onko tämä joku uusi keksintö rtx 4090 varten vai onko näitä ollut aiemminkin?
s-l400.jpg
 
Tuli ebayssä vastaan tälläinen jäähy, onko tämä joku uusi keksintö rtx 4090 varten vai onko näitä ollut aiemminkin?
s-l400.jpg
Se, että kohteen nimessä on tietty malli, ei eBayssa kiinalaismyyjien tuotteissa merkitse mitään. Vastaavia geneerisiä on näkynyt vuosia. Tuokin vaatii leikkelyä ja poraamista jos sen haluaa kiinnittää mihin tahansa.
 
Ostin 4090 rog strixin ja siinä on pikkasen coil whineä. Miten teillä muilla on sen suhteen? Vaikuttaako tuo jälleenmyyntiarvoon?

Verkkokauppa.com ei sitten julkaissut arvosteluani jossa mainitsin asiasta. Reilu meininki.
 
Ostin 4090 rog strixin ja siinä on pikkasen coil whineä. Miten teillä muilla on sen suhteen? Vaikuttaako tuo jälleenmyyntiarvoon?

Verkkokauppa.com ei sitten julkaissut arvosteluani jossa mainitsin asiasta. Reilu meininki.
Perussettiä, enemmän ja vähemmän sitä on korteissa. Onko kuitenkin vasta kun mennään tyyliin +140fps jolloin ei mielestäni aivan NIIN paha? Ajan kanssa kun korttia käyttää niin saattaa hiukan hiljentyäkkin :thumbsup:
 
Bullzoidin analyysia PALiT/Gainward-korttien PCB:stä:



Hänen mukaansa, kannattaa harkita muita merkkejä jos komponenttien laadulla ja kortin kestävyydellä on väliä. Huonot konkat, huono jännitteen regulointi, muistien virrasyötön laatu ja kestävyys ovat yksi iso kysymysmerkki jne jne
 
Löyty PNY tear down video:



Kommenteista:

Only the FE, Asus and MSI using 70 amp smart power stages on all cards. All other brands either using 50 or 55 amp 'dumb' power stages. And while the FE has 20 power stages, Asus and MSI have at least gone with 18x on their entry level cards unlike the the rest of the brands with 14. So for the entry level 4090's Asus clearly win, MSI comes second. It's not a huge deal if you don't want to OC the AD102 to its limit or don't care about quality? Smart power stages will run the card at ~20-30w less than the 'dumb' ones due to efficiency, equating to a few degrees lower temps/ more turbo boost, and they have over current protection. Quality components will also further decrease chances of catastrophic failure modes.
 
Ostin 4090 rog strixin ja siinä on pikkasen coil whineä. Miten teillä muilla on sen suhteen? Vaikuttaako tuo jälleenmyyntiarvoon?

Verkkokauppa.com ei sitten julkaissut arvosteluani jossa mainitsin asiasta. Reilu meininki.
Mulla ollut nyt noin viikon 4090 strix käytössä. Coil whine on hurjaa jos alkaa ajaa 3d markkeja, muuten ei häiritse.
Pelatessa fps lukittu 4k 120, niin ei pahemmin tuossa kuulu muun koneen tuuletuksen alta.

Silti kokonaisuutena hiukan enempi coil whinea kun 3090 oli, mutta tämä ottaa enemmän watteja niin selittyy varmaan osittain sillä.
 
Perussettiä, enemmän ja vähemmän sitä on korteissa. Onko kuitenkin vasta kun mennään tyyliin +140fps jolloin ei mielestäni aivan NIIN paha? Ajan kanssa kun korttia käyttää niin saattaa hiukan hiljentyäkkin :thumbsup:

Kyllä se taitaa olla niin että se kuuluu vain korkeilla fps. Peleissä mitä olen kokeillut sitä ei ole kuulunut, joissain benchmarkeissa vain. Pelit olivat sellaisia joissa frame frate ei ole mikään korkea.

Minulle kuitenkin tulee tinnitys kun istun jonkun aikaa koneen ääressä, eli siinä on varmaan jatkuva korkean frekvenssin coil whine mitä ei suoraan kuule.
 
Ekat savut saatu 12VPWHR:stä ja Nvidian orggis adapterista:D
Kannattaa huomata että mihin suuntaan kaapelia ei saa taivuttaa
Hmm... Onko kyseessä valmistusvirhe vai asennusvirhe viikon kysymys?
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta liittimestä tulee nyt tämän julkkarin myrsky. Muuten kaikki menikin turhan sujuvasti. Osittain kohu syntyy ihan pelkän kohun tarpeen vuoksi, mutta onhan tuo ihan aidosti huono design. Ei tästä nyt takaisinkutsua tule, mutta en olisi hirveän yllättynyt, jos valmistajilta vaaditaan lopulta ilmaiseksi lähetettävät kulma-adapterit homman hoitamiseksi.
 
Monessa mallissa nuo liittimet on vaan upotettu sen verran sinne jäähyn "sisään", jolloin niihin ei saa edes kiinni mitään kulma-liitintä.
 
Ekat savut saatu 12VPWHR:stä ja Nvidian orggis adapterista:D
Kannattaa huomata että mihin suuntaan kaapelia ei saa taivuttaa
Hmm... Onko kyseessä valmistusvirhe vai asennusvirhe viikon kysymys?


Cablemodin julkaisema ohje liittyen tuohon 12VHPWR liittimeen: 12VHPWR Cable Guide – CableMod

Diagrams-for-website-02.jpg
Diagrams-for-website-01.jpg
Diagrams-for-website-03.jpg

Samaa mieltä BuildZoidin kanssa tuosta liittimestä, että 3x8 pin PCI-E olisi ollut ihan riittävä. Tämä uusi liitin oli jo susi syntyessään.
 
Viimeksi muokattu:
Monessa mallissa nuo liittimet on vaan upotettu sen verran sinne jäähyn "sisään", jolloin niihin ei saa edes kiinni mitään kulma-liitintä.

No sehän riippuu vain siitä, kuinka pitkä se suora osuus ennen kulmaa on. Jokaiselle mittatilausadapteri :thumbsup: :) Tai itse asiassa neljä, koska pitäähän se saada taipumaan ainakin ylös, alas, vasemmalle ja oikealle.
 
Voisi vähän kritisoida Buildzoidia tuosta videosta. Olisi ottanut selvä mitä pinnejä pcie-liitin käyttää, "en ole varma mitä pinnejä pcie-liitin käyttää mutta luulen että 12vhpwr-liittimen pinnit on pienempiä" ja ruudulla auki pcie-liittimen (minitek pwr 3.0) datasheet. Suuri paljastus: näköjään samoja.
En siis ole eri mieltä kuin hän että on turha liitin mutta ehkä huonoin Buildzoidin video mitä olen nähnyt, semmoinen soitellen sotaan-tyyppinen.
 
Voisi vähän kritisoida Buildzoidia tuosta videosta. Olisi ottanut selvä mitä pinnejä pcie-liitin käyttää, "en ole varma mitä pinnejä pcie-liitin käyttää mutta luulen että 12vhpwr-liittimen pinnit on pienempiä" ja ruudulla auki pcie-liittimen (minitek pwr 3.0) datasheet. Suuri paljastus: näköjään samoja.
En siis ole eri mieltä kuin hän että on turha liitin mutta ehkä huonoin Buildzoidin video mitä olen nähnyt, semmoinen soitellen sotaan-tyyppinen.

Samaa katsoin myös, että olisi voinut olla tarkempi, mutta 2*4-pin PCIe liittimen pinnit ovat fyysisesti hieman suuremmat ja kestävät suuremman virran kuin uudessa 12VHPWR liittimessä. Tässä tulee esiin se pieni asia, että "vanha" 2*4-pin liitin kestää standardin mukaan 150W, mutta oikeasti mitoitettu yli 300W kuormalla kun uusi 600W 12VHPWR liitin mitoitettu 660W kuormalla. Eli siis kolme 2*4-pin liitintä kestää huomattavasti enemmän kuormaa kuin tuo uusi liitin.
 
Cablemodin julkaisema ohje liittyen tuohon 12VHPWR liittimeen: 12VHPWR Cable Guide – CableMod

Tää ainakin ratkaisi sen että mistä ostetaan ja mikä palvelu otetaan lisäksi... Vähentää vitutuksen määrää :D

1.JPG


Tosin nyt pitäisi saada tähän kohtaan vastaus:
Yleisimmät syyt korvauksen epäämiseen tai alentamiseen

  • Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko.
  • Törkeän huolimattomuuden seurauksena syntynyt vahinko.
  • Suojeluohjeiden rikkomisen seurauksena syntynyt vahinko. Sinä vastaat siitä, että tuotetta käytetään käyttöohjeiden mukaisesti.
Tutustu vakuutusehtoihin huolellisesti, niin saat kokonaiskuvan vakuutusta koskevista suojeluohjeista ja huolellisuusmääräyksistä.

Meneekö kaapelin asennus tuohon kategoriaan
 
Jos kaapelia ei ole survottu väärin päin, niin vaikea kuvitella että kuluttaja voisi kaapelin kytkemällä (vaikka sitten heikosti) saada itselleen vastuuta jos kaapeli/liitin/adapteri sulaa käytössä.
 
Tää ainakin ratkaisi sen että mistä ostetaan ja mikä palvelu otetaan lisäksi... Vähentää vitutuksen määrää :D

1.JPG


Tosin nyt pitäisi saada tähän kohtaan vastaus:


Meneekö kaapelin asennus tuohon kategoriaan
Jos oikein alkavat pilkkua nussimaan niin koska ohjeessa sanotaan että kaapelia ei saa taivuttaa sivulle, niin toi edellä ollut tapaus menisi tuon "Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko" alle. Kuvasta näkee selkeästi että se kaapeli on taivutettu sivulle. Mutta uskoisin kyllä että tuon takia kärähtäneet kortit menee takuuseen, mutta kuinka pitkään menee että saa uuden kortin tilalle on sit taas eriasia.
 
No ei tässä vastuukysymyksenä ole epäselvyyttä. Näyttikset ja niiden mukana adapterit on toimitettu ilman mitään taivutusohjetta. Nvidian ja AIB-partnereiden pussista menee. Tuon Cablemodin osalta nyt on sentään ohje olemassa, mutta mahtaakohan sekään painaa vaakakupissa, jos perussyy on pieleen suunniteltu liitin.
 
No ei tässä vastuukysymyksenä ole epäselvyyttä. Näyttikset ja niiden mukana adapterit on toimitettu ilman mitään taivutusohjetta. Nvidian ja AIB-partnereiden pussista menee. Tuon Cablemodin osalta nyt on sentään ohje olemassa, mutta mahtaakohan sekään painaa vaakakupissa, jos perussyy on pieleen suunniteltu liitin.
Mitäköhän Tukes tykkää tästä :D
 
Varovasti korttien kanssa, näköjään tullut jo muutamia kärähdyksiä.

 
Mikäs olisi laadukas riser-kaapeli jos päätyy näyttistä kääntämään? Kun ei O11D mahdu varmaan lasisivu mitenkään kiinni. Koppa auki mentiin 3090 EK blokin kanssa jo 2 vuotta. Mutta viimeksi 1080ti kanssa kokeilin risereita niin tuloksena oli vain BSOD ja boottilooppia niin viskasin silloin ne roskiin.
Mulla olisi joutilaana tällainen Tampereella, pistä YV jos kiinnostaa:

 
Jos oikein alkavat pilkkua nussimaan niin koska ohjeessa sanotaan että kaapelia ei saa taivuttaa sivulle, niin toi edellä ollut tapaus menisi tuon "Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko" alle. Kuvasta näkee selkeästi että se kaapeli on taivutettu sivulle. Mutta uskoisin kyllä että tuon takia kärähtäneet kortit menee takuuseen, mutta kuinka pitkään menee että saa uuden kortin tilalle on sit taas eriasia.
Mutta missä ohjeessa niin sanotaan? Jos näytönohjaimen ohjeessa niin ok, mutta jos pitäisi kaivella jotain muita ohjeita netistä (esim. jonkun kaapelivalmistajan ohjetta jonka kaapelia ei käytetä vaan käytetään mukana tullutta adapteria) niin siihen tuskin voi vedota.

Ja tuota ohjettakin on aika vaikea noudattaa ylös/alas taivutuksen osalta ellei tosiaan tee jotain tukirautaa joka pitää kaapelin alkusentit suorana. Jos yhtään kaapeli kääntyy jonnekin suuntaan, niin kuin se käytännössä aina tekee, niin se taipuminen alkaa ihan sieltä liittimen juuresta ellei sitä jollain tukiratkaisulla fyysisesti estä.
 
Liekkö tuossa kärähtämistapauksessa suurempia todistusvelvoitteita on käyttäjällä. Sen verran räikeä vika suomessa myydyssä raudassa että TuKes vielä kieltää koko tuotesegmentin myynnin tuon vuoksi.

Jos ei muuta niin esim OP pankkikortilla ostettaessa saa 180pv tuoteturvan 75e omavastuulla ja se korvaa vaikka pudottaisit näyttiksen pönttöön ja paskantaisit päälle. Ei ainakaan tarvi pelätä jos joku johto puolen vuoden aikana taittuu etteikö saisi korvauksia.
 
Jos oikein alkavat pilkkua nussimaan niin koska ohjeessa sanotaan että kaapelia ei saa taivuttaa sivulle, niin toi edellä ollut tapaus menisi tuon "Huolimattoman käsittelyn seurauksena syntynyt vahinko" alle. Kuvasta näkee selkeästi että se kaapeli on taivutettu sivulle. Mutta uskoisin kyllä että tuon takia kärähtäneet kortit menee takuuseen, mutta kuinka pitkään menee että saa uuden kortin tilalle on sit taas eriasia.

Ei varmaan minkään näyttiksen kanssa tule mitään tarkkoja ohjeita tuon kaapelin käytöstä sen enempää kuin "pistä kiinni". Mielestäni kaapeli on jo lähtökohtaisesti paskasti suunniteltu jos siinä on noin paljon "älä tee näin" kuvioita ihan sen peruskäyttöön liittyen. Jos se ei kestä yhtään taipumista, kaapelin pitäisi olla jo valmiiksi jonkin sortin kulmamallia jotta itse piuhat taipuvat vähemmän ja sen kriittisen osuuden olla vahvistettu niin, että sen taipuminen ilman väkivaltaa ei vaan onnistu.

Jotenkin tuntuu, että Nvidia ei ole edes testannut noita kaapeleita kuin avoimella testipenkillä. Asiaa ei auta, että AIB kortit ovat poikkeuksetta selvästi isompia, jolloin kaapelin vaatima "taivuttamaton osuus" (jos noita CableModin suosituksia seuraisi) tekee koko näyttiksen ahtamisen mihinkään isoa ATX-koteloa pienempään selvästi hankalammaksi.
 
Aris mittaili kaapelin lämmöksi 500W kuormalla 55C suoralla kaapelilla ja 57C taivutetulla kaapelilla. Epäilee että palaminen aiheutunut vaillinaisesta liitännästä, esim. kaapeli ei ole kunnolla kytketty sisään tai joku pinneistä rikki.

 
Aris mittaili kaapelin lämmöksi 500W kuormalla 55C suoralla kaapelilla ja 57C taivutetulla kaapelilla. Epäilee että palaminen aiheutunut vaillinaisesta liitännästä, esim. kaapeli ei ole kunnolla kytketty sisään tai joku pinneistä rikki.


Hox!
Tuo ei ole adapterilla vaan suoralla kaapelilla joka menee ATX 3.0 virtalähteeseen... edelleenkin laatu erot valmistajien välillä...
Mikä on myös totta jo pelkästään kaapeleissa ja liittimissä myös... Ei se kinukki liitin kestä läheskään yhtä paljon kuin joku Phoenixin liitin...
 
Hox!
Tuo ei ole adapterilla vaan suoralla ATX 3.0 kaapelilla edelleenkin laatu erot valmistajien välillä...
Hmm ok, en näistä sähköasioista paljoa ymmärrä. Onko adapteria käytettäessä merkittävästi suurempi sähkövirta tuossa liitännässä ja lämmöt siis ihan jotain muuta kuin kaapelia käytettäessä? Vaikka siis molemmissa tapauksissa näyttis luukuttaisi 500W.
 
Hmm ok, en näistä sähköasioista paljoa ymmärrä. Onko adapteria käytettäessä merkittävästi suurempi sähkövirta tuossa liitännässä ja lämmöt siis ihan jotain muuta kuin kaapelia käytettäessä? Vaikka siis molemmissa tapauksissa näyttis luukuttaisi 500W.
Kiinalaiset käyttää paksuja eristeitä ja vähän kuparia saadakseen hinnan alas... ja grimpattujen liittimien laatu vaihtelee laidasta laitaan. Itsekkin ostellut kiinalaisia kaapeleita sen verta että kaikki on mitattava ennen asennusta kerta keskimäärin 10kpl grimpatuista liittimistä 100 kaapelisssa on susia jotka pääsee itse tekemään uusiksi...
Jos adaptereissa on puolet tuosta suoran kaapelin kuparimäärästä niin en yllättyisi jos lämmöt olisi lähemmäs tuplat siinä liitännässä eli ei se johdon paksuus vaan se kuparin määrä itse johdossa...

Syy minkä takia tämäkin merkintä tuli kun kaapelit käytännössä sulaisivat jos niistä revittäisiin enemmän kuin ne johtimet kestää...
usb-enablingusb-cable-logos-20220923.jpg
 
Jos adaptereissa on puolet tuosta suoran kaapelin kuparimäärästä niin en yllättyisi jos lämmöt olisi lähemmäs tuplat siinä liitännässä
Mutta siis onko sillä, että testissä on kaapeli eikä adapteri itsessään merkitystä tuon liittimen lämpötilan/sulamisen suhteen?

Tämä huonolaatuisuus kuulostaa vähän eri asialta, sillä varmasti sekä kaapelista että adapterista voi tehdä huonolaatuisen paskoilla materiaaleilla tms.
 
Mutta siis onko sillä, että testissä on kaapeli eikä adapteri itsessään merkitystä tuon liittimen lämpötilan/sulamisen suhteen?

Tämä huonolaatuisuus kuulostaa vähän eri asialta, sillä varmasti sekä kaapelista että adapterista voi tehdä huonolaatuisen paskoilla materiaaleilla tms.
Adapteri ei ole niin yksinkertainen asia...
1. Siellä on grimpattu pinni joka on rajoitettu x neliön johtimelle
2. Adapterissa on käytössä 4x8pin liitin = 32 johdinta x neliön suuruista jotka liitetään 12 pinniin
3. Johtimien yhdys kohta tulee johonkin missä johtimet yhdistyy, mutta ne jatkuu edelleen pinnin rajoittamana siihen grimppaus kohtaan missä tullaan sitten siihen että kun taivuttelet kaapelia niin suurella tod. tulee murtuma juuri tähän liitos kohtaan eli missä kaapelit yhtyy ja jatketaan yhdellä johtimella grimppaus liittimeen. Kun tähän kohtaan tulee pieni murtuma liitin lähtee lämpenemään ja lopulta sulaa.

Suorassa kaapelissa puuttuu tämä liitos kohta jonka vuoksi koko pinni taipuilee mutta adapterissa on liitos kohta joka on jäykkä joka ei taivu vaan murtuu ennemmin

Tämä on oma mielipiteeni miten tuo hajoaa käytännössä
 
Ok, adapteri on siis haavoittuvaisempi, mutta ehjällä, normaalisti toimivalla adapterilla mitattaisiin varmaan siis samoja lukemia kuin normaalisti toimivalla kaapelilla vai ei?

Jos näin, niin kuulostaa että itse standardissa ei välttämättä ole vikaa, kunhan rima kaapelien/adapterien laadun suhteen asetetaan vain riittävän korkealle.
 
Ok, adapteri on siis haavoittuvaisempi, mutta ehjällä, normaalisti toimivalla adapterilla mitattaisiin varmaan siis samoja lukemia kuin normaalisti toimivalla kaapelilla vai ei?
Todennäköisesti lukemat olisi samat.
Lisäksi jos ongelma todella johtuu murtumisesta niin se vaatii x ajan verran lämpöshokkeja ennen kuin se laajenee tarpeeksi aiheuttaakseen valokaarta/oheneen johtimen lämppenemistä.
Minkä vuoksi nämä ei näy heti vaan puhutaan tod. 1-2 viikon käyttö jaksosta ennen kuin vika ilmenee...
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy tarkkailla tilannetta. Tuossa pari päivää sitten ajelin Port Royal stress testin läpi ja 20 loopin aikana alkoi hieman käry haiskahtamaan .. Sittemmin en ole tosin huomannut mitään. En ole tarkistanut adapterin kuntoa.

Phanteks P500A ei ole todellakaan pienemmästä päästä, mutta joutuihan adapterin johtoja hieman taivuttamaan, kun sivupaneeli ei menisi mitenkään muuten kiinni.

Saa nähdä millainen farssi tästä tulee. Valmistaja on toki korvausvelvollinen, koska mukana ei ollut sellaista varoitusta, jossa kiellettäisi adapterin taivuttaminen.
 
Datatronic on listannut Corsairin 12VHPWR Type-4 -virtajohdon. Tiedä sitten, milloin niitä saadaan. Luulen, että globaali kysyntä näille on noussut aika jyrkästi viimeisen vuorokauden aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 375
Viestejä
4 510 570
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom