Lare
Error 404
- Liittynyt
- 13.11.2016
- Viestejä
- 4 346
Lähinnä viittasin 1440p-resoluutioon, johon nämä RTX 4070 -sarjan kortit on enemmän tarkoitettu.Mikä on semmoinen peli, joka pyörii 4k 60fps natiiviresolla 4070ti kortilla ja vie 12gb videomuistia oikeasti ilman ray tracingia ja fg:tä, eikä vaan allokoi?
Yläpuolella oleva HU:n video kertoo aika hyvin The Last of Us Part 1:stä. 1440p-resoluutiolla etenkin korkeilla asetuksilla ollaan jo 12GB rajoilla. 10GB RTX 3080 alkaa jo yskimään. Jos tuossa pelissä olisi esimerkiksi PC:lle säteenseuranta ja DLSS 3 tarjolla, niin sitten varmaan mentäisiin heittämällä 12GB yli.
Toinen on Resident Evil 4. Tuossa on suositus 1440p-resoluutiolla Ultra-asetuksilla RT pois päältä. Näkee, että peli sanoo tarvitsevansa yli 12GB muistia. Arvio oli aika tarkka, sillä pelin aikana VRAM-käyttö oli noin 12.5GB, josta pelin todellinen käyttö oli 11GB. RT päällä taas molempiin lukuihin voi lisätä ainakin 2GB. On myös hyvä huomioida, että tuo oli vasta rajoitettu demo ja sisätiloissa tehty testi. Täysversiossa voi olla vielä suurempia lukuja. Tuosta pelistä olen lukenut valituksia, kuinka RTX 4070 Ti kaatuu RT päällä muistin loppumiseen. En muista, kuka arvioi tuon PC-porttia, mutta se jäi mieleen, että jos haluaa pelata tuota huoletta nupit kaakossa 1440p-resoluutiolla, pitää kortissa olla 16GB muistia. Ei tosin mitään käryä, onko patchit tehneet jotain sen jälkeen.
Asetuksia pudottamalla muistin käyttöä saa alaspäin. Pointti on kuitenkin se, että tonnin RTX 4070 Ti:llä ei pitäisi joutua ruuvaamaan asetuksia alas 1440p-resoluutiolla. Samoin jos muisti ahdistaa jo nyt, voi tilanne muutaman vuoden päästä olla pahempi. Toki uusia konsolisukupolvia ei ole nyt hetkeen tulossa, mutta eiköhän pelit silti kehity graafisesti. Konsoleilla myös nopea datan ja tekstuurien striimaus tarkoittaa sitä, ettei välttämättä tarvitse rajoittua 16GB jaettuun muistiin. PC:llä ainakin toistaiseksi tavara pitää taas saada mahtumaan RAM- ja VRAM-muistiin.
Viimeksi muokattu: