699 euroa 7680core 4070 ja myynyt kuin 3080 silloin 2020....RTX4070Ti olisi saanut olla RTX4070. Ja RTX4070 olisi saanut olla 4060Ti. Ja hinnat myöskin sen mukaiset, toiveajattelua
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
699 euroa 7680core 4070 ja myynyt kuin 3080 silloin 2020....RTX4070Ti olisi saanut olla RTX4070. Ja RTX4070 olisi saanut olla 4060Ti. Ja hinnat myöskin sen mukaiset, toiveajattelua
RTX4070Ti olisi saanut olla RTX4070. Ja RTX4070 olisi saanut olla 4060Ti. Ja hinnat myöskin sen mukaiset, toiveajattelua
Huomasin, että joillekin custom-piirilevyä käyttäville 4070 Ti -malleille (esim. Asus TUF) on nykyään saatavana Bykskin nestejäähdytin.
Myös Alphacool on tuonut myyntiin jäähdyttimiä muillekin 4070 Ti -korteille kuin Inno3D:
- Gigabyte Eagle / Gaming
- Asus TUF
- MSI Ventus 3X
Paulin videosta poimittu, historian valossa 4070 on kehno julkaisu
Itekki tilasin nykyiset osat postilla, niin saisi karkkia, mut osat olikin torstaina vasta kerätty. No, aspaan viesti että tulenkin hakemaan (ettei joudu viikonloppua olemaan ilman konetta ) ja autonrattiinPari karkkipussiakin tuli mukana
Itekki tilasin nykyiset osat postilla, niin saisi karkkia, mut osat olikin torstaina vasta kerätty. No, aspaan viesti että tulenkin hakemaan (ettei joudu viikonloppua olemaan ilman konetta ) ja autonrattiin
4070 ei ole missään nimessä huono kortti, 12gig rammia riittänee 1440p pelailuunkin pariksi vuodeksi, valtaosassa pelejä ainakin. Hinnasta vaan voisi olla satanen pois, ja ainakin näin 3070 ti:n omistajana tuo kortti ei antaisi tarpeeksi päivitystä. Mutta 3070:sta alaspäin jo ok askel ja saahan siinä DLSS 3:senkin. Vähävirtainenkin on, sekin plussaa.
Oon nyt alkanu pohtiin vaikka erittäin tyhmältä se kuulostaakin, onko 4070 kumminkin tällä hetkellä järkevin hankinta 40-sarjalaisista, vaikka kortin vastaanotto on ollut huono ja tämä on periaatteessa virtaystävällisempi 3080 missä on uusimmat päivitetyt lelut Nvidialta (DLSS 3 ja Path Tracing). Kumminkin halvimmat 4070 Ti mallit ovat siellä 900€ pinnassa ja halvimmat 4070 mallit 700€ tuntumassa.
Suorituskykyeroa toki on myös huomattavasti molempien välillä, selvästi enemmän kuin 30-sarjan korteilla.
Katsoin tuossa juuri Daniel Owenin videon missä hän käy läpi 70-sarjalaisen hinta/teho suhteen nousua verrattuna edelliseen sukupolveen. 3070 oli kumminkin 50% hyppy tässä suhteessa verrattuna 2070:seen, ja 4070:llä vain 9,1% hyppy verrattuna 3070:seen. Videon taulukossa ei ollut valitettavasti mainintaa 4070 Ti:n hinta/teho suhteesta verrattuna 3070 Ti:seen ja tämän laskemiseen olen liian idiootti. Jos ylempänä mainittu kampanja saapuisi Eurooppaan, niin se nostaisi aika reilusti 40-sarjalaisten hinta/teho suhdetta vaikka suoranaisesti ei olekkaan hinnan pudotus.
Ajureissa ei ole ollut ongelmia. Ja hiljattain tuli ajuripäivitys, joka paransi säteenseurannan suorituskykyä varsinkin synteettisissä testeissä. Itselle tuli fiilis, että ajureissa on vielä varaa parantaa suorituskykyä.Korttisi arkkitehtuurin julkaisusta on 2,5v, eikö ajurit ole vieläkään kunnossa?
Täytyy myöhemmin kaivella esiin video jossa debunkattiin nuo +5% +15% +6% yms joka ajurien myötä olleet lupaukset. Siinä testattiin Polaris-kortilla vuosien ajurikehitystyön jälkeen ja lopputulemana että ei juuri kummempia eroja, kuin sellaista joka mahtuu testien virhemarginaaliin.
Mikäli kaikki nuo prosentit kymmenien ajurijulkkarien jälkeen pitäisi paikkansa, tulisi sen suorituskyvyn pikemminkin olla kaikessa varmaan enemmän kuin +100%. Korkoa korolle.
Hyvin on AMD onnistunut mielikuvamarkkinnoinnissa.
FSR taisi olla luokkaa rävellys, mutta kiva että on työn alla. Ehkä joku pvä tulee siitäkin revikat joissa listataan kymmeniä pelejä, jotka näyttääkin paremmalta se päällä, kuin ilman.
Korttisi arkkitehtuurin julkaisusta on 2,5v, eikö ajurit ole vieläkään kunnossa?
Täytyy myöhemmin kaivella esiin video jossa debunkattiin nuo +5% +15% +6% yms joka ajurien myötä olleet lupaukset. Siinä testattiin Polaris-kortilla vuosien ajurikehitystyön jälkeen ja lopputulemana että ei juuri kummempia eroja, kuin sellaista joka mahtuu testien virhemarginaaliin.
Mikäli kaikki nuo prosentit kymmenien ajurijulkkarien jälkeen pitäisi paikkansa, tulisi sen suorituskyvyn pikemminkin olla kaikessa varmaan enemmän kuin +100%. Korkoa korolle.
Hyvin on AMD onnistunut mielikuvamarkkinnoinnissa.
FSR taisi olla luokkaa rävellys, mutta kiva että on työn alla. Ehkä joku pvä tulee siitäkin revikat joissa listataan kymmeniä pelejä, jotka näyttääkin paremmalta se päällä, kuin ilman.
Oon nyt alkanu pohtiin vaikka erittäin tyhmältä se kuulostaakin, onko 4070 kumminkin tällä hetkellä järkevin hankinta 40-sarjalaisista, vaikka kortin vastaanotto on ollut huono ja tämä on periaatteessa virtaystävällisempi 3080 missä on uusimmat päivitetyt lelut Nvidialta (DLSS 3 ja Path Tracing). Kumminkin halvimmat 4070 Ti mallit ovat siellä 900€ pinnassa ja halvimmat 4070 mallit 700€ tuntumassa.
Suorituskykyeroa toki on myös huomattavasti molempien välillä, selvästi enemmän kuin 30-sarjan korteilla.
Katsoin tuossa juuri Daniel Owenin videon missä hän käy läpi 70-sarjalaisen hinta/teho suhteen nousua verrattuna edelliseen sukupolveen. 3070 oli kumminkin 50% hyppy tässä suhteessa verrattuna 2070:seen, ja 4070:llä vain 9,1% hyppy verrattuna 3070:seen. Videon taulukossa ei ollut valitettavasti mainintaa 4070 Ti:n hinta/teho suhteesta verrattuna 3070 Ti:seen ja tämän laskemiseen olen liian idiootti. Jos ylempänä mainittu kampanja saapuisi Eurooppaan, niin se nostaisi aika reilusti 40-sarjalaisten hinta/teho suhdetta vaikka suoranaisesti ei olekkaan hinnan pudotus.
Tästä tulee mieleen se, että ei tainnu 2xxx sarjassa olla vielä xx90-malleja? Eli eiks ois oikeampi verrata 7-sarjaa edelleen siihen edellisen sukupolven 8:iin, eikä 9:iin?Ehkä se suurin syy miksi kortti on saanut niin negatiivisen vastaanoton on että seuraavan sukupolven 70-sarjalainen on pystynyt vastaamaan edellisen sukupolven lippulaivamalliin suorituskyvyn puolesta, eli tässä keississä 3070 on samalla tasolla kuin 2080Ti. Ja nyt 4070:sen pitäisi olla samaa tasoa 3090Ti:n kanssa mikä ei toteudu vaan kortti on verrattavissa 3080:seen, ja 4070Ti on sitten samalla tasolla 3090Ti:n kanssa mutta myös heti huomattavasti korkeammalla hintalapulla. Koska paperilla onhan tuo 4070 asiallinen kortti kunhan sen satasen ottaa pois hinnasta. 700€ 800€ sijaan uudesta 4070 Tuffista ei mielestäni ole älytön hinta siihen mitä kortti tarjoaa.
Olihan ne 90 mallit jo aikoinaan 590 ja 690 sarjalaiset...ei kovin uusi juttu...Tästä tulee mieleen se, että ei tainnu 2xxx sarjassa olla vielä xx90-malleja? Eli eiks ois oikeampi verrata 7-sarjaa edelleen siihen edellisen sukupolven 8:iin, eikä 9:iin?
Onko 9-mallit vaan uus juttu, ja se sekoittaa näitä perinteisiä vertailuja?
oli "xx90" mutta sillon sen nimi oli vielä titanTästä tulee mieleen se, että ei tainnu 2xxx sarjassa olla vielä xx90-malleja?
Samoja asioita pohdin viikko sitten. Ostin Asuksen dual OC 4070:n ja oon ollut ihan tyytyväinen alun perusteella (korvasi 3070:n). Päättelin, et tää on järkevin tapa saada DLSS 3 ja frame generation käyttöön. Onpahan rautaa jo alla tulevia UE5 pelejä varten. Syksyllä kun ostin uuden näytön niin päätin et näyttis vaihtuu siitä vuoden kuluessa kun vanhassa tuli rajat vastaan ruudun kanssa.
4070 tarvii vaan yhden lisävirtapiuhan (3070 2) ja tää mielestäni käy viileämpänä myös kuin vanha. Satanen oli hinnassa eroa näiden välillä kun uutena ostin molemmat. 3070:n ostin myös heti launchin jälkeen.
Gigabyte 4070ti gaming eagle on käsittääkseni lyhyin ti malli ja sen ostin itselle heti julkaisusta. Olisi 4080 tehnyt mieli, mutta ei olisi mahtunut mitenkään koteloonItse päivitin myös 3070:sta tuohon samaan korttiin ja ainakin quiet bioksella on tosi hiljainen. Kesää ajatellen myös ihan mukavaa kun virrankulutus tippuu jonkin verran.
Katselin myös 4070Ti-kortteja, mutta kun asensin tuon 4070:n (joka on aika pieni kortti) huomasin ettei tähän Fractaliin edes olisi mikään 4070Ti mahtunut
Minä en kyllä ymmärrä tätä puhetta 12Gt muistin riittävyyden loppumista "Lähiaikoina". Mihin tämä perustuu?
Ei ne konsolien muistimäärät ole mihinkään nousemassa lähiaikoina, joten en näe mitään syytä, miksi pelien vaatimukset sen osalta nousisivat lähiaikoina.
Minä en kyllä ymmärrä tätä puhetta 12Gt muistin riittävyyden loppumista "Lähiaikoina". Mihin tämä perustuu?
Minä en kyllä ymmärrä tätä puhetta 12Gt muistin riittävyyden loppumista "Lähiaikoina". Mihin tämä perustuu?
Ei ne konsolien muistimäärät ole mihinkään nousemassa lähiaikoina, joten en näe mitään syytä, miksi pelien vaatimukset sen osalta nousisivat lähiaikoina.
Jep. 4070ti on semipolvillaan Cyberpunkin Path tracingin kanssa. 4k-resolla täytyy laittaa se kaikista pieniresoisin dlss päälle, olikhan ultra performance, tai sitten Performance ja FG. Hieman näkyy se 720p alkureso kyllä kaikkialla. Ja jos siinä pelissä ei lopu vielä kesken vram, niin ei se kyllä tulevaisuuden pelejä tule pyörittämään, jotka vaatisi vielä enemmän vramia pelkästään ray tracigin tai path tracingin kanssa. Oletan, että sitten tarvitaan myös sitä laskukykyä myös samassa suhteessa enemmän.Vaativamman RT kanssa loppuu jerkku kortista, joten ainakin mun ymmärryksellä muistimäärä on merkityksetön.
Sieltä napsahti Legendary
Juu tämä oli vaan mun kokemus modatussa Witcherissä, missä sai 80+ fps kunnes muisti loppui ja lagipiikit pilasivat kokemuksen. Saa nähdä miten kehittyy tulevaisuudessa. Aiheeseen liittyen, HUB:n uusimmasta videosta mielenkiintoinen lainaus: "Moving forward 12 gigabytes of VRAM will indeed be the minimum requirement for 1080p gaming, using dialed-down quality settings". Tuon saa tietysti jokainen tulkita kuten haluaa, mutta aika karu ennustus Nvidian korttien omistajien kannalta.
Vaativampi ray tracing tulee kuluttamaan hemmetisti muistia. Huomasin Witcher 3 varjoja säätäessä että ei riitä 4070 Ti vram hommaan @ 1440p. Ray traced varjoissa oletusasetuksilla häiritsee aggressiivinen pop in, jonka sai korjattua niiden piirtoetäisyyttä kasvattamalla, mutta tällöin muisti loppui kesken ja aiheutti pahaa lagia. Muuten tehoa kortissa olisi helposti. Cyberpunk 2077 path tracing käyttää 12 Gt:stä jotain 80-85%, mahdollisesti enemmänkin.
Ärsyttää kyllä tämä rajoitus jo nyt. Tekisi mieli palauttaa kortti ja ostaa 4080 tilalle mutta en jaksa sitä ruljanssia / coil whine lottoa enää. Parin vuoden päästä sitten päivitys taas, hohhoijaa lol.
Ja on se pakko mainita myös, että kilpailijat tarjoavat sen 16GB alemmassa hintaluokassa esim RX 6800 ja ARC A770, toki kyseisistä korteista loppuu mehu ennen muistia 1440p pelaamisessa. Se 12GB mitä nyt 4070:ssä ja 4070 Ti:ssä on, niin riittää toistaiseksi mutta riittääkö oikeasti sitten vaikka vuoden päästä, kyseisiä kortteja kumminkaan ei ole suunnattu 1080p pelaamiseen missä muistin kulutus ei ole niin merkittävässä roolissa. Kumminkin on paljon PC-pelejä mitkä eivät ole saatavilla konsoleille niin niitten rajoitukset eivät päde, ja mitä tilanne sitten on vuoden kahden päästä.
En olisi ihan noin varma.Pelien VRAM vaateiden kanssa ei tapahdu mitään kasvua (ilman RT:ä ainkaan), ennen kun uudet konsolit isommilla muistilla on ulkona. Ne Hogwarts legacyn ja TLoU/Re4 remakenjen muistiin liittyvät ongelmat johtuu nimeomaan siitä, että ne on vaan nykykonsoleille julkaistu joissa on se 16Gt jaettua muistia ja noin 12Gt karkeasti ottaen on yleensä GPU:lle käytettävissä.
Devaajat eivät ole siis enä tehneet noihin peleihin samanalisia muistinkäyttöön liittyviä optimointeja, mitä on ollut pakko tehdä last gen versoiden kohdalla. Hogwartista on toki tulossa last gen versiot, joita varten sitä joudutaan optimoimaan tuon muistin käytön osalta kyllä. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko silloin pätsiä myös PC-puolelle, mikä pienentää sitä VRAM:n tarvetta.
En olisi ihan noin varma.
Broken silicon podcastissa on nyt kaksi devaajaa ollut vieraana ja molemmat on viestineet että esim. se PS5 IO systeemi on vaan parempi mitä PC:lle on tarjolla joka vähentää muistivaatimuksia siellä, voidaan striimata assetteja sisään ja ulos lennosta. Nämä asiat PC:llä pitää olla VRAM tai RAM, mikä voi olla PS5 SSD:llä. DirectStoragea ei myöskään pidetty mitenkään ratkaisuna vielä ainakaan.
Mulle jäi vähän semmonen käsitys että kun PS4 tiputetaan pois nousee PC puolen vaatimukset koska devaajat ei halua käyttää aikaa optimointiin ja konsolit on se päämarkkina.
No, spekulaatiota joka tapauksessa ja varmasti 12 GB riittää high tesktuureihin, mutta ehkä ULTRA tulee ongelmia tms.
EDIT linkit:
Kattelin Techpowerupin revikoita ja vertailin suorituskykyä 4070ti vs. 3090 24gt, monessa pelissä näkyi trendi missä 3090 tulee johdonmukaisesti perässä 1440p asetuksella mutta 4k:ssa 3090 kirii kaulaa kiinni tai menee jopa ohi. Tähän tietty liittyy mutu jos toinenkin enkä ole asiantuntija pelikohtaisissa eroissa mutta ainakin itselle näyttäisi siltä että 12gt ei vanhene hyvin kun ottaa huomioon esim. minkälaisia vaatimuksia tulevat UE5-pelit tuovat tullessaan.Minä en kyllä ymmärrä tätä puhetta 12Gt muistin riittävyyden loppumista "Lähiaikoina". Mihin tämä perustuu?
Ei ne konsolien muistimäärät ole mihinkään nousemassa lähiaikoina, joten en näe mitään syytä, miksi pelien vaatimukset sen osalta nousisivat lähiaikoina.
Tämä ero 3090 vs 4070ti ei välttämättä liity muistin määrään, vaan siihen että 3090 on todella nopea muistiväylä, ja tavara siirtyy VRAMiin ja takaisin lähes 2x nopeudella 4070ti:hin verrattuna. Jos tulee tilanne jossa muistin nopeus vaikuttaa enemmän kuin GPU suorituskyky, niin sitten 3090 voittaa.Kattelin Techpowerupin revikoita ja vertailin suorituskykyä 4070ti vs. 3090 24gt, monessa pelissä näkyi trendi missä 3090 tulee johdonmukaisesti perässä 1440p asetuksella mutta 4k:ssa 3090 kirii kaulaa kiinni tai menee jopa ohi. Tähän tietty liittyy mutu jos toinenkin enkä ole asiantuntija pelikohtaisissa eroissa mutta ainakin itselle näyttäisi siltä että 12gt ei vanhene hyvin kun ottaa huomioon esim. minkälaisia vaatimuksia tulevat UE5-pelit tuovat tullessaan.
Mikä on semmoinen peli, joka pyörii 4k 60fps natiiviresolla 4070ti kortilla ja vie 12gb videomuistia oikeasti ilman ray tracingia ja fg:tä, eikä vaan allokoi?On myös hyvä ottaa huomioon, että DLSS 3 Frame Generation nostaa VRAM:n kulutusta noin yhdellä gigalla. Ray Tracing taas saattaa nostaa useammalla gigalla. Nythän on jo pelejä, joissa pelkkä rasterointi natiiviresoluutiolla vaatii 12GB muistia. Jos tuollaisiin peleihin tulee esimerkiksi PC:llä tarjolle säteenseuranta ja DLSS 3, voi 12GB:n kohdalla tulla seinä täysin vastaan. RTX 4070 Ti on kuitenkin perhanan tehokas kortti, jolla pelit pyörii säteenseuranta ja DLSS päällä hienosti. Lähivuosina voidaan kuitenkin olla taas 8GB-korttien kaltaisessa tilanteessa, että teho riittää näyttäviin silmäkarkkeihin, mutta muisti ei. Lisäksi voi olla vähän ironista, jos DLSS 3:n päälle laittamalla olettaa suorituskyvyn parantuvan, mutta sitten muistissa tuleekin rajat vastaan ja suorituskyky vain heikkenee.
Itse suhtaudun sen takia hyvin kriittisesti RTX 4070 -korttien 12GB muistiin, kun olen NVidian "uhri" aiempana RTX 3070 Ti:n omistajana. Noistakin korteista pääasiassa puhuttiin julkaisun alussa, että 8GB riittää mihin vaan. Tuo kortti kellottui vielä huikeasti (+11% lisää vääntöä) ja tehoa olisi riittänyt 1440p-resoluutiolla mainiosti. Muisti vain tuli täysin vastaan. Lisäksi videoiden perusteella pahimmissa peleissä ei meinannut asetuksienkaan lasku auttaa, vaan silti oli nykimistä. Samoin tekstuurit olivat aina mössöä, oli niiden asetus mikä tahansa. Olisin varmaan ostanut RTX 4070 Ti -kortin, jos siinä olisi ollut 16GB muistia. RT ja DLSS ovat oikein kivoja. Normaali RTX 4070 taas oli 700€ hinnallaan varsin mitäänsanomaton, niin ainoa vaihtoehto oli hypätä punaiseen leiriin.
No vaikka last of us part 1Mikä on semmoinen peli, joka pyörii 4k 60fps natiiviresolla 4070ti kortilla ja vie 12gb videomuistia oikeasti ilman ray tracingia ja fg:tä, eikä vaan allokoi?